Ilmanvaihto eli IV-keskustelu

Onkohan talo liian alipaineinen, kun liesituuletin puskee kylmää ilmaa sisään, joissain huoneissa ovet tuntuvat paukahtavan kiinni kun vähän työntää / jos raollaan ja sulkee esim vastapäisen oven (suihku/ sauna josta kulku makkariin ) jokaikisen ikkunan vieressä tuntuu vetoa. 07 okt niben f470 koneellinen ilmanvaihto. Pari vuotta sitten kävi ilmastointiputket nuohoomassa firma ja sääti ilmanvaihdon samalla, ennen tätä ei mielestäni ollut tuota ovien paukkumista.
Tuo varmaan hyvä testata jos ikkunan aukaiset ihan pari milliä raolleen, että aukeaako itsestään lisää vai pysyykö siinä.
 
Onkohan talo liian alipaineinen, kun liesituuletin puskee kylmää ilmaa sisään, joissain huoneissa ovet tuntuvat paukahtavan kiinni kun vähän työntää / jos raollaan ja sulkee esim vastapäisen oven (suihku/ sauna josta kulku makkariin ) jokaikisen ikkunan vieressä tuntuu vetoa. 07 okt niben f470 koneellinen ilmanvaihto. Pari vuotta sitten kävi ilmastointiputket nuohoomassa firma ja sääti ilmanvaihdon samalla, ennen tätä ei mielestäni ollut tuota ovien paukkumista.

Näillä keleillä varmaan se ilmanvaihdon tuloilmapuhallin pätkii -> korvausilma sieltä mistä saatavilla. Liesituulettimen kanavasta voi puuttua perhospelti tai se voi olla jäätynyt auki niin kylmä tulee sieltä.
 
Onkohan talo liian alipaineinen, kun liesituuletin puskee kylmää ilmaa sisään,
Ehkä, riippuu vähän. Mutta jos kämppä tiivis ja liesituuletin sammutettuna jättää kanavan auki, niin jostain se ilma imetään, eli sieltä mistä helpoiten. Vanhat kämpät on harvoja, jolloin vaihtoehtoja on, mutta myös se säädetty alipaine isoma.

joissain huoneissa ovet tuntuvat paukahtavan kiinni kun vähän työntää / jos raollaan ja sulkee esim vastapäisen oven (suihku/ sauna josta kulku makkariin ) jokaikisen ikkunan vieressä tuntuu vetoa.
Jos joka huoneessa ei ole tuloa, vaan osassa poisto, niin tarkoitus että se korvausilma sinne tulee muista tiloista. kosteat tilat ovat poistopainotteisia, saunassa tulo, mutta pienempi kuin sauna+ph. Mutta ovissa reilut raot joten ilman pitäisi päästä niistä. Jos makuuhuoneen ovi tiivis, niin luulis makuuhuoneessa olevan sekä tulo ja poisto.

Mutta, liesituulettimesta tulee ilmaa, ikkunanrajoista vetoa, yms. moderni talo, niin kuullostaa siltä tulo ilma kaatunut, joko suodattimet tukossa, tulopuhaltimet ei toimi, raitisilma reitti tukossa (säleikkö), jos tämä muutos tapahtunut nopeasti tai suht nopeasti ja nyt pysyvät. Tilapäiset näillä keleillä voi johtu huurtumissta/jäätymisestä, sulatuksesta.
 
Ulkona -25c. Jäässähän se kenno taitaa taas olla, prkl.

Screenshot_20240107_110851_Nedis SmartLife.jpg

Screenshot_20240107_111558_Gallery.jpg

Screenshot_20240107_111602_Gallery.jpg

ETA:
Kait se pitäisi säätää puhallinnopeus kovilla pakkasilla 1/8 tai 2/8. Saisi kenno vähemmän pakkasilmaa ja sisäilmasta kosteutta. Tosin vähemmän myös lämmintä ilmaa.
 
Ulkona -25c. Jäässähän se kenno taitaa taas olla, prkl.

Screenshot_20240107_110851_Nedis SmartLife.jpg

Screenshot_20240107_111558_Gallery.jpg

Screenshot_20240107_111602_Gallery.jpg


ETA:
Kait se pitäisi säätää puhallinnopeus kovilla pakkasilla 1/8 tai 2/8. Saisi kenno vähemmän pakkasilmaa ja sisäilmasta kosteutta. Tosin vähemmän myös lämmintä ilmaa.
Erikoista, että jäteilma on kuitenkin noin paljon plussalla. Vai onko jo sulatus käynnissä?
 
Onkohan talo liian alipaineinen, kun liesituuletin puskee kylmää ilmaa sisään, joissain huoneissa ovet tuntuvat paukahtavan kiinni kun vähän työntää / jos raollaan ja sulkee esim vastapäisen oven (suihku/ sauna josta kulku makkariin ) jokaikisen ikkunan vieressä tuntuu vetoa. 07 okt niben f470 koneellinen ilmanvaihto. Pari vuotta sitten kävi ilmastointiputket nuohoomassa firma ja sääti ilmanvaihdon samalla, ennen tätä ei mielestäni ollut tuota ovien paukkumista.

Onko tuloilmavirrat ok, näneekö koneelta kuinka kovaa tuloilmapuhallin käy vs. poistoilmapuhallin? tuntuuko sormiin kunnon ilmavirta tuloilmaventtiileistä ?
 
Jahans.

- LTO-kenno sulatettu/huuhdeltu kuumalla vedellä ja kuivateltu takan edessä
- Suodattimet ja kone imuroitu puhtaaksi
- n. 0,5l jäätä rapsuteltu irti jäteilmakammion seinämiltä

Screenshot_20240107_135310_Gallery.jpg


- Kone kasattu ja käynnistetty uudelleen

Käytin myös töpselin irti. Se näemmä palautti tehdasasetukset käyttöön. Eli peruspuhallusnopudeksi 1/8. Tuloilman lämpötilapyynniksi +10c jne.

Täytyypi kaivaa käyttöohje naftaliinista ja hieroa asetukset kondikseen.

ETA:
Puhaltimet olisi vielä voinut käyttää irti ja puhdistaa siivekkeet pölystä, mutta oh well, kesällä sitten. Samalla pakastimen sulatusprosessi tässä menossa, kaikkeen ei aika riitä.
 
No niin, nyt näyttää numerot normaalimmalta:

Screenshot_20240107_161600_Gallery.jpg


Kennon jäätymissuojan asetusarvo on näemmä oletuksena +4c, niin kuin muistelinkin. -6c on alin, mitä voi laittaa. En tiedä/muista mikä oli asetuksena ennen jäätymisiä ja töpselin irtikäyttöä.

Tuo on siis se jäteilman lämpötila (mitattu kennon jälkeen), joka katkoo tuloilmapuhallinta.

Hystereesi on oletuksena 3c eli kun jäteilma taas +7c, niin tuloilmapuhallin käynnistyy taas.

Jätin oletusarvot käyttöön. Kelit onneksi lämpenevät ennen pitkää.
 
Ulkona -25c. Jäässähän se kenno taitaa taas olla, prkl.

Screenshot_20240107_110851_Nedis SmartLife.jpg

Screenshot_20240107_111558_Gallery.jpg

Screenshot_20240107_111602_Gallery.jpg

ETA:
Kait se pitäisi säätää puhallinnopeus kovilla pakkasilla 1/8 tai 2/8. Saisi kenno vähemmän pakkasilmaa ja sisäilmasta kosteutta. Tosin vähemmän myös lämmintä ilmaa.

Minkä vuoden Vallox muuten kyseessä? Ja mikä malli? Näyttö nimittäin tuttu, mutta kenno näyttää vanhemmalle.
 
Mietin, että olisiko tänne vai ilmalämpöpumppu ketjuun laittanut, mutta ehkä tänne kun uutisessa kuitenkin ilmevesilämpöpumppu:

Sähkökatkot | Mikko Kulmalan ilmavesilämpöpumppu jäätyi dramaattisesti, nopea toiminta esti kalliin tuhon

mutta siis ihan oikeasti Suomessakin tuollaisia pumppuja, joissa pelkkä vesi kiertää ulkokautta? Siis pelkkä vesi?

Vallox Digit SE, vuodelta 2005

Ok. Ei ole kyllä itselleni tullut mieleenkään edes miettiä oman uudemman Valloxin kennon jäätymisiä, kun siellä kuitenkin joku lämmitys/ilmanohjaus käsittääkseni juuri sitä varten pitäisi olla. :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Mietin, että olisiko tänne vai ilmalämpöpumppu ketjuun laittanut, mutta ehkä tänne kun uutisessa kuitenkin ilmevesilämpöpumppu:

Sähkökatkot | Mikko Kulmalan ilmavesilämpöpumppu jäätyi dramaattisesti, nopea toiminta esti kalliin tuhon

mutta siis ihan oikeasti Suomessakin tuollaisia pumppuja, joissa pelkkä vesi kiertää ulkokautta? Siis pelkkä vesi?



Ok. Ei ole kyllä itselleni tullut mieleenkään edes miettiä oman uudemman Valloxin kennon jäätymisiä, kun siellä kuitenkin joku lämmitys/ilmanohjaus käsittääkseni juuri sitä varten pitäisi olla. :hmm:

En ole noista kovin hyvin perillä mut monoblockeissa tais olla niitä joissa vesi käy ulkona. Pumppufoorumin puolella noihin on muistaakseni värkkäilty sähkökatkojen varalle varavirtaa lämmönjakopumpun pyörittämiseen.
 
En ole noista kovin hyvin perillä mut monoblockeissa tais olla niitä joissa vesi käy ulkona. Pumppufoorumin puolella noihin on muistaakseni värkkäilty sähkökatkojen varalle varavirtaa lämmönjakopumpun pyörittämiseen.

Niin eniten itseäni ihmetyttääkin, että miksi joku edes haluaisi tuollaisen Suomen oloihin? Joo muuten hyvä, mutta kun sähkökatko iskee talvella niin jäätyy pumppu ja putket ja ties mitä.
 
No moniblock tarkoittaa juurikin vesi-ilmalämpöpumppua jossa on vain se ulkoyksikkö.

Jos sen asentaa niin että ulkoyksikkö on ylempänä kuin esim asunnon lämmitettävä lattia, se lähtee kiertämään painovoimaisesti sähkökatkossa ja estää jäätymisen kunnes se lattia alkaa olla niin kylmä ettei lämpöä enää riitä.

Sinne voi laittaa myös glycolin kiertoon, jolloin jäätyminen ei tarkoita laitteen hajoamista. Lisäksi myös on olemassa hätätyhjennysventtiilejä joilla ulkoyksiköstä lasketaan vedet ulos jos veden lämpö laskee liikaa.
 
Mietin, että olisiko tänne vai ilmalämpöpumppu ketjuun laittanut, mutta ehkä tänne kun uutisessa kuitenkin ilmevesilämpöpumppu:

Sähkökatkot | Mikko Kulmalan ilmavesilämpöpumppu jäätyi dramaattisesti, nopea toiminta esti kalliin tuhon

mutta siis ihan oikeasti Suomessakin tuollaisia pumppuja, joissa pelkkä vesi kiertää ulkokautta? Siis pelkkä vesi?



Ok. Ei ole kyllä itselleni tullut mieleenkään edes miettiä oman uudemman Valloxin kennon jäätymisiä, kun siellä kuitenkin joku lämmitys/ilmanohjaus käsittääkseni juuri sitä varten pitäisi olla. :hmm:

Jos säästetty glycolin laiton suhteen...
 
Erittäin tutunnäköinen laite kun lapsuudenkodissa on edelleen sama, puhaltimetkin kertaalleen siihen vaihtanut :) Siellä ei ole koskaan jäätynyt. Tosin lämmitysvastuksen asetus pidetty talvella 17 asteessa.

Taitaa olla kennon jäätymisen näkökulmasta tuloilman jälkilämmityslämpötilaa merkittävämpää se, että kuinka paljon on kosteutta poistoilmassa, mitä on asetettu kennon jäätymiseneston lämpötilaksi ja kuinka kylmää/kosteaa raitisilmaa ulkoa tulee.

En ole, ainakaan tietääkseni, saanut kennoa ikinä aikaisemmin jäätymään.
 
Taitaa olla kennon jäätymisen näkökulmasta tuloilman jälkilämmityslämpötilaa merkittävämpää se, että kuinka paljon on kosteutta poistoilmassa, mitä on asetettu kennon jäätymiseneston lämpötilaksi ja kuinka kylmää/kosteaa raitisilmaa ulkoa tulee.

En ole, ainakaan tietääkseni, saanut kennoa ikinä aikaisemmin jäätymään.
Onko tuossa koneessa huurtumisen/jäätysmiesto miten toteutettu, ja mikä tuo lämpötila on, siis minkä lämpötila ?

Jos ei ole ennen jäätynyt, niin tuolee kyllä mieleen että jotain on muuttunut/ ei toimi. Ja nyt ilmeisesti meni ihan jäähän , niin kyllä tuota kannattaa seurailla, jos tekee toistamiseen, niin ei mene oikein sen piikkiin että poikkeuksellinen kosteus piikki, nyt pakkastakin ollut, niin sisäilmakin kuivunut. Tai no jos löylyrikasta saunomista ja kone pienellä teholla. Mutta jos kennon saa lämpöiseksi niin luulis sulavan. Tai no jos kerkiää vetää koko kennon umpeen, aika jäässä kuvan mukaan. No sitten voi joissain toteutuksissa olla vaikea paikka.


Edit, oliko tämä toinen kerta lyhyen ajansisään, ilmeisesti, kerta voisi mennä häröön, toistuva tuo mieleen vikaa

Ulkona -25c. Jäässähän se kenno taitaa taas olla, prkl.
 
Viimeksi muokattu:
Kone pätkii tulopuhallinta, kun jäteilma on alle tietyn lämpötilan. Oletusraja on +4c.

Kun jäteilma lämpenee hystereesin verran, tulopuhallin alkaa jälleen pöhisemään. Oletushystereesi on 3c.

En tiedä/muista mikä itselläni oli asetuksena kummallekaan kennon jäätyilessä. Nyt molemmissa on oletusasetus.

Eipä tällaisia tällä viikolla koettuja pakkasjaksoja käytännössä ole ikinä näillä leveysasteilla.
 
Kone pätkii tulopuhallinta, kun jäteilma on alle tietyn lämpötilan. Oletusraja on +4c.

Kun jäteilma lämpenee hystereesin verran, tulopuhallin alkaa jälleen pöhisemään. Oletushystereesi on 3c.

En tiedä/muista mikä itselläni oli asetuksena kummallekaan kennon jäätyilessä. Nyt molemmissa on oletusasetus.
Luulis pysyvän sulana jos alkaa sulattaan noin aikaisin. Vikatilaakin vaikea keksiä, jos tulopuhalin olisi sökö niin kennon luulis pysyvän sulana, jos poistopuhallin olisi sökö, niin tulopuhallin pätkisi, mutta voisi toki ajatellan että painovoimaisesti sitä kosteeta ilmaan menee pihalle, mikä sitten jäätyy.
Ilmeisesti vastus mennyt päälle (aimepi viesti), jos tulopuhallin seis, niin luulis se vastuksen lämmittävän sitä kennoakin, jos tulopuolelta ei kovin suurta huikua.



Eipä tällaisia tällä viikolla koettuja pakkasjaksoja käytnnössä ole ikinä näillä leveysasteilla.
Ok, sorin, en tiedä sijaintia, ajattelin että kone taisi olla vajaa 20v vanha, niin noita pakkasvuosiakin väliin mahtunut, no kai jotain uutista olla ennätyksistäkin.


En tiedä/muista mikä itselläni oli asetuksena kummallekaan kennon jäätyilessä. Nyt molemmissa on oletusasetus.
Tuo jättää tilaa sille että asetus on ollut miinuksen puolella, ja tai ajettu pienemmällä teholla.

No pianhan se selviää jäätyykö uudestaan, no taitaa ilmatkin lämimitä jos siitä kiinni
 
Viimeksi muokattu:
Mjoo, epäilen, että näillä asetuksin en kennoa saa uudelleen jäätymään.

Ellei sitten eeeehkä jos pidempää -30c pakkasjaksoa pukkaa päälle taas jossain kohtaa.
 
Mjoo, epäilen, että näillä asetuksin en kennoa saa uudelleen jäätymään.

Ellei sitten eeeehkä jos pidempää -30c pakkasjaksoa pukkaa päälle taas jossain kohtaa.
Täällä kohtalotoveri, täysin sama kone ja vuosimalli. Kenno myös jäätynyt. Sulattelin lauantaina ja laitoin sunnuntaina koneen käyntiin oletusarvoilla. Sunnuntai-iltana kenno oli taas jäässä. Ulkona oli reilu -25, puhallusnopeus 1 ja oletusasetukset myös.
Nyt onneksi lauhtuu niin uskaltaa koittaa laittaa koneen taas päälle... Onkoha jokin tyyppivika tässä mallissa vai mikähän homma. Toinen talvi tässä kämpässä ja viime talvena ei ollut yhtä kovia pakkasia niin ei ongelmia.
 
puhallusnopeus 1 ja oletusasetukset myös.
Olisko tuolla tekemistä asiankanssa, jos se ykkösnopeus on kovasti pieni, niin pieni ilmavirtamäärä, niin ei riitä paukut sulattaa, vaikka vastus olisi siinä auttamassa. Ja vaikka tulopuhallin seis, niin saattaa sieltä kuitenkin vähän ilmaa virrata.

Jos (huoneesta) poistokanavia menee kylmälläpuolella niin pienillä ilmamäärillä voi se poistoilmakin jo jäähtyä matkalla.

Onko kohteessa erillispoistoja ?
 
Voi olla, että liian pieneksi asetettu puhallusnopeus ei saa riittävästi poistettua kosteutta kennosta. Tai kennolle riittävästi lämmintä poistoilmaa huonetiloista.

Tosin tuleehan sitä kylmää raitisilmaakin sitten vähemmän kennolle pienellä puhallusnopeudella. Kumpi lienee parempi?

Tai sitten tämän kyseisen vehkeen sulatuslogiikka ei vain yksinkertaisesti toimi kovilla pakkasilla.

Tässä omassa mörskässä mitoitusilmavirrat vaatisivat 5/8 puhallusnopuden. Talvella tulee pidettyä 3/8.
 
Voi olla, että liian pieneksi asetettu puhallusnopeus ei saa riittävästi poistettua kosteutta kennosta. Tai kennolle riittävästi lämmintä poistoilmaa huonetiloista.

Tosin tuleehan sitä kylmää raitisilmaakin sitten vähemmän kennolle pienellä puhallusnopeudella. Kumpi lienee parempi?
Pienillä tehoilla suhde voi kaatua, ja ollaan koneen optimialueen ulkopuolella, mutta maalikkoa mutulla isommilla ilmamäärillä enemmän lämmintä ilmaa, isompi ilmavirtaus ei ehkä lisää tiivistymistä pinnoille (vie mukana), tai jäähtymistä(lämittää pidemmälle), ja luulis ainakin sulatuksen kannalta olevan tärkeää että sitä lämmintä ilmaa puhalletaan(imetään) kennoon reilusti.

+ sitten se että huoneilma kuivuu pakkasilla isommilla ilmavirroilla, toki asumismukavuuden kannalta ei ehkä tavoiteltavaa, mutta vähemmän vettä koneeseen.

Tässä omassa mörskässä mitoitusilmavirrat vaatisivat 5/8 puhallusnopuden. Talvella tulee pidettyä 3/8.
Mitähän tuo tarkoittaa litroina. eli vähän suuntaa kuinka paljon vähemmän.


Edit, pienillä ilmavirroilla jos kanavia kulkee kylmissä tiloissa, niin voi keritä jäähtyyn ennen konetta eristyksestä huolimatta.
 
Mullakin kenno jäätyi tuossa kovilla pakkasilla melko paljon. Yksi syy varmaan on kun ei Valloxin lto:n ohituspeltien moottori toimi joten ilma menee aina siitä läpi. Nyt sitten kovimpien pakkasten mentyä ohi rupesin sulattelemaan tuota kennoa.

Siinä vaiheessa, kun tuloilman lämpötila ilman jälkilämmitystä (koska sähkö oli kallista tuon päivän) oli pakkasen puolella, niin alkoi koneestakin kuulua jotain ujellusta. Sammutin koko paskan pariksi tunniksi niin lämpeni vähän ja ujellus loppui.

Onkohan liian huoleton meininki ton suhteen? Jos ilma tuntuu raikkaalta ja asumismukavuus ei kärsi liian kovasta vedon tunteesta/kylmästä sisääntuloilmasta, niin onko tuolla niin väliä vaikka kenno vähän jäässä onkin ja tuloilma kylmää?
 
Onkohan liian huoleton meininki ton suhteen? Jos ilma tuntuu raikkaalta ja asumismukavuus ei kärsi liian kovasta vedon tunteesta/kylmästä sisääntuloilmasta, niin onko tuolla niin väliä vaikka kenno vähän jäässä onkin ja tuloilma kylmää?
Jos rakennus terve, asiat kunnossa ja joinain vuosina viikon vähän pielessä, niin kaippa se sen kestää.
Mutta jos kenno jäässä, poistopuolelta, niin poisto siinä vähenee, mistä seuraa se että painetasapaino voi mennä väärinpäin. sitä vettä sitten tuupataan rakenteisiin, joissa tiivistyy/jäätyy, ja ajatus sitten että joskus sulaa ja alipianeella ilmetään pois.
 
Jos rakennus terve, asiat kunnossa ja joinain vuosina viikon vähän pielessä, niin kaippa se sen kestää.
Mutta jos kenno jäässä, poistopuolelta, niin poisto siinä vähenee, mistä seuraa se että painetasapaino voi mennä väärinpäin. sitä vettä sitten tuupataan rakenteisiin, joissa tiivistyy/jäätyy, ja ajatus sitten että joskus sulaa ja alipianeella ilmetään pois.
Alakerrassa ainakin tuntuu olevan alipainetta kun vetää ilmaa sisään pistorasioiden kohdalta. alakerrassa olevalle takkaleivinuunille ei ole mitään erillistä putkea tehty, niin se varmaan vetää aika hyvin ilmaa pois.
Yläkerrassa vähän epäselvää oliko paineet kohdallaan, yhteen ikkunaan tuli tässä pakkasilla oikein komea jäätaideteos sisäpuolelle (eli lämmintä ilmaa pääsi sinne väliin ja jäätyi ulomman ikkunan sisäpinnalle). jos olisi alipaine niin luulisi kylmän ilman tulevan sisään taloon eikä lämpimän menevän sisälle ikkunaruutujen väliin.

no pitää seurata tilannetta, poikkeuksellinen tilannehan tämä oli. Ehkä ensi kerralla avaan tuon LTOn ohituksen käsin tai sulatan aiemmin.
Voisi sen moottorinkin varmaan vaihtaa jos tuollaisia Belimoita jostain löytää. jotenkin ajatellut että ihan turha tuollainen LTO:n ohitus, että ei maksa vaivaa. Talvella haluaa lämmöt talteen ja kesälläkin harvoin pitää tätä kämppää viilentää kun pitää vaan kaihtimet kiinni kun suoraan paistaa.
 
Googletuksen perusteella napsutus voi tosiaan lähteä noista peltimoottoreista
(tilannetieto) Lisäsin alkuperäiseen kirjoitukseen 3. kuvan IV kone sai lopulta LTO-kennon ilmaohituskanavan pellin työnnettyä ylös kiinni, nyt kaikki ilma menee kennon läpi. Kone rutisee startissa kauan kenties moottori yrittää peltiä työntää ylös mutta rattaat lyö tyhjää ja työntötankojen nivelet kylmästä jäykät. Pitää tarkkailla sähkökulutusta, jälkilämmityksen sähkövastukset eivät kuumana puhise enää.
* 20-vuotta vanha SunAir450e tekniikan maksimit taisi olla jouluviikkojen kylmät, sen jälkee lyö tyhjää rattaat
* jälkilämpö tulikuumana yritti lämmittää raakaa kylmää tuloilmaa joka tuli LTO kennon ohi ja/tai jäätymisenesto toimii tuolla tavalla.

Koneen LCD näytössä säädettävissä vain Puhallusteho 1-5(1-2=poissa, 2-3=yö, 3-4=päivä, 5=tehoasento) ja tuloilman tavoite(+17..24c, oletus +19c jota käytän). Panelista voi tarkistaa lämpösensoreita jossa erikoisesti jäätymissuoja=20c.
* Ohjekirja puhuu +6c jäätymisraja kennon pinnalta mitattu. Sitä ei voi säätää ei ainakaan ole toimintoa näkyvissä LCD panelissa.
* koneen jäätymissuoja perustunee LTO ohitukseen ja sen takia piti peltiä auki, nyt vain eka kerran alkoi rutisemaan kovaan ääneen rattaat sekä startissa rutisee samalla tavalla(hiljenee onneksi).
 
Viimeksi muokattu:
Pienillä tehoilla suhde voi kaatua, ja ollaan koneen optimialueen ulkopuolella, mutta maalikkoa mutulla isommilla ilmamäärillä enemmän lämmintä ilmaa, isompi ilmavirtaus ei ehkä lisää tiivistymistä pinnoille (vie mukana), tai jäähtymistä(lämittää pidemmälle), ja luulis ainakin sulatuksen kannalta olevan tärkeää että sitä lämmintä ilmaa puhalletaan(imetään) kennoon reilusti.

+ sitten se että huoneilma kuivuu pakkasilla isommilla ilmavirroilla, toki asumismukavuuden kannalta ei ehkä tavoiteltavaa, mutta vähemmän vettä koneeseen.

Tämä käy järkeen. Lämmitysenergian kulutus myös yksi huomioitava seikka; mitä enemmän ilmaa vaihdetaan, sitä enemmän lämpöä päätyy harakoille.

Mitähän tuo tarkoittaa litroina. eli vähän suuntaa kuinka paljon vähemmän.

- tulo 66 l/s
- poisto 76 l/s

Talo rakennettu 2005. Kuutioita 456 m3. Tuolloin IV:t mitoitettiin vielä aika alipaineisvoittoisesti.
 
No niin, nyt näyttää numerot normaalimmalta:

Screenshot_20240107_161600_Gallery.jpg


Kennon jäätymissuojan asetusarvo on näemmä oletuksena +4c, niin kuin muistelinkin. -6c on alin, mitä voi laittaa. En tiedä/muista mikä oli asetuksena ennen jäätymisiä ja töpselin irtikäyttöä.

Tuo on siis se jäteilman lämpötila (mitattu kennon jälkeen), joka katkoo tuloilmapuhallinta.

Hystereesi on oletuksena 3c eli kun jäteilma taas +7c, niin tuloilmapuhallin käynnistyy taas.

Jätin oletusarvot käyttöön. Kelit onneksi lämpenevät ennen pitkää.
Meillä taitaa olla samanlainen LTO kotona. Mitähän "lämpötila-asetusta" laitteessa kannattaa käyttää? Yleinen suositus taitaa olla jotain 16-18C välillä.
 
Meillä taitaa olla samanlainen LTO kotona. Mitähän "lämpötila-asetusta" laitteessa kannattaa käyttää? Yleinen suositus taitaa olla jotain 16-18C välillä.
Tuo väli varmaan aika tyypillinen.
Jos tuloilma ohjattu, jos kustannuksiltaan ihan sama millä lämittää, niin sen mukaan mikä tuntuu hyvältä, noista hyvä lähteä.

Alarajana sellaista ettei nyt ala kondensoituu vettä kanavien tai venttiilien pinnalle, ja jos säätää sisäilmaa lämpimämäksi niin voi jossain määrin vaikuttaa ilman sekoittumiseen riippuen kohteesta. Jos sähköpatterikone ja kallista sähkö, mutta mutta kämpän päälämmitusmuoto on halpaa, niin viileämpi halvempaa.

Jos poistoohjattu (muistaakseni sekin vaihtoehto), niin sitten , non tuskin on.
 
Meillä taitaa olla samanlainen LTO kotona. Mitähän "lämpötila-asetusta" laitteessa kannattaa käyttää? Yleinen suositus taitaa olla jotain 16-18C välillä.

15-20c varmaan OK haarukka, mutta laajempikin lienee perusteltavissa.
Itseä ei veto haittaa, joten 15c on valikoitunut käyttöön energiansäästösyistä. Matalampikin varmaan menettelisi.
 
Alla kuva käyttöohjeesta:

Screenshot_20240108_223328_Drive.jpg
Jos säädetty 5 asennolla noin lähelle ohjeen lukuja, niin ehkä tuo kolmos teho menee myös lähelle taulukon lukuja, joku varmaan sanoisi että aikapaljon vajaa jos pidempiä aikoja pitää, käyttöstähän (kuormasta) se riippu, mutta voisi olla osa selitys huurtumiselle. Mutta kireillä pakkasilla varmaan moni meistä haluaa kyllä pienentää ilmamääriä.

Jos ei ole varmuutta onko säädetty tuolle vitos teholle, niin sitten voi olla paljon enempi vajaa.
 
5/8 puhallusasetuksella on tehty ilmamäärämittaukset, säädöt ja tasapainotus. Testattu toki myös pienemmällä ja isommalla, että painesuhteet eivät mene poskelleen.

5 hlön taloudessa 30 l/s riittää tuloilmalle asukkaiden ja lakien/asetusten mukaan.

Talo, rakenteet ja IV voisi tykätä isommista ilmamääristä, mutta näillä (3/8 talvella, 5/8 kesällä) mennään, koska sähkö ja sen hinta.
 
Kävin tuossa pakkasten lauhduttua kylmässä autotallissa jossa ei eristeitä ja huomasin sisäpintoihin (cyproc) oli kertynyt kondensivettä aika paljon kattolevyjä myöten.
Tämä johtunee kelin nopeasta lämpenemisestä jolloin rakenteet eivät ehdi lämmetä mukana
Tallin nosto-ovi on ollut reippaasti raollaan jolloin ilma pääsee kulkemaan ylä- ja alapuolelta mutta muuta ilmanvaihto ei ole.
Olisiko jonkun sortin ilmanvaihdon rakentamisesta mitään hyötyä kosteuden hävittämisen suhteen?
Kahtena edellisenä talvena mitä tämän paikan olen omistanut niin en ole huomannut tällaista.
 
Kävin tuossa pakkasten lauhduttua kylmässä autotallissa jossa ei eristeitä ja huomasin sisäpintoihin (cyproc) oli kertynyt kondensivettä aika paljon kattolevyjä myöten.
Tämä johtunee kelin nopeasta lämpenemisestä jolloin rakenteet eivät ehdi lämmetä mukana
Tallin nosto-ovi on ollut reippaasti raollaan jolloin ilma pääsee kulkemaan ylä- ja alapuolelta mutta muuta ilmanvaihto ei ole.
Olisiko jonkun sortin ilmanvaihdon rakentamisesta mitään hyötyä kosteuden hävittämisen suhteen?
Kahtena edellisenä talvena mitä tämän paikan olen omistanut niin en ole huomannut tällaista.
Tuskinpa tuohon ilmanvaihto auttaa, mulla ainakin nyt kun tuli äkkiä plussakelit yön yli oli ihan kosteena tai huurteessa kaikki pinnat ulkoa ja sisällä ja päällimmäisten klapien pinnallakin. Eipä tuolle mitään voi kun se kosteus tulee nimenomaan ilmanvaihdon mukana. Se onko kipsilevy järkevä materiaali kylmiin tiloihin on sit eri asia, mut tuskinpa ne tollasesta pintakosteudesta itseensä ottavat etenkin jos on maalattu pinnat.
 
5/8 puhallusasetuksella on tehty ilmamäärämittaukset, säädöt ja tasapainotus. Testattu toki myös pienemmällä ja isommalla, että painesuhteet eivät mene poskelleen.

5 hlön taloudessa 30 l/s riittää tuloilmalle asukkaiden ja lakien/asetusten mukaan.

Talo, rakenteet ja IV voisi tykätä isommista ilmamääristä, mutta näillä (3/8 talvella, 5/8 kesällä) mennään, koska sähkö ja sen hinta.
Ok, sori, miettinyt jotain vanhoja ohjeita, ja tuota 450 kuutin kämppää. tuo 30lla ei vaihtusi vielä neljässäkään tunnissa. Vanhat makkarisuositukset taisi yksinään olla 10 litran molemmin puolin. kahdella makkarilla ei jäisi paljoakaan kosteisiin tiloihin. ja kun tuo 75 litraa varmaan aikansa suosituksilla valittu.

Energiasäästön nimissä jotain säästö suosituksia tullut, joten en tässä ole vastaanväittämässä, turhaa sitä liikaa vaihtaa , vaan tärkeintä että laatu ok ja rakenteet pysyy terveinä. Ja se tärkeintä, minkä kerroitkin, että käyttö teho on mitattu ja käyttökelpoiseksi todettu.

Edit.
Tämä lähti tuosta talteenoton jäätymisestä ja pohdinnasta miksi toistuvasti umpijäähän, Ja tuskin houkuttaa pahimilla keleillä lisätä energiankulutusta, toivotaan että uudet sulatus lämpötilasetukset riittää, ja jos ei, niin sitten ilmamääriä kasvattaa.
 
3/8 puhallusnopeus tarkoittaa n. 60% ilmanvaihtoa 5/8 nopeuteen verrattuna.

Eli 3/8 tuloilma = 0,6 x 66 = 39,6 l/s

Ympäristöministeriön asetuksen...

Ympäristöministeriön asetus uuden rakennuksen… 1009/2017 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®

Screenshot_20240110_110409_Samsung Internet.jpg


...mukaan 6 l/s per hlö on OK oleskelutiloissa ja 0,35 l/s/lattia-m2 on OK koko asunnolle miniminä.

Lattiapinta-alaa meillä on n. 145 m2.

Eli kämpän minimi = 0,35 x 145 = 50,75 l/s.

Ei ihan minimi täyty, mutta elämä on.
Toikin riippuu vähän tosta vuodenajasta ja ilmankosteudesta. Talvisin sisäilma on aika kuivaa, niin mitään kovin helpolla alkavaa kosteusongelmaa ei tuolla saa aikaan, mutta kosteina syksyaikoina ilmanvaihdon on syytä olla kunnossa.
 
3/8 puhallusnopeus tarkoittaa n. 60% ilmanvaihtoa 5/8 nopeuteen verrattuna.

Eli 3/8 tuloilma = 0,6 x 66 = 39,6 l/s

Ympäristöministeriön asetuksen...

Ympäristöministeriön asetus uuden rakennuksen… 1009/2017 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®

Screenshot_20240110_110409_Samsung Internet.jpg


...mukaan 6 l/s per hlö on OK oleskelutiloissa ja 0,35 l/s/lattia-m2 on OK koko asunnolle miniminä.

Lattiapinta-alaa meillä on n. 145 m2.

Eli kämpän minimi = 0,35 x 145 = 50,75 l/s.

Ei ihan minimi täyty, mutta elämä on.
Sori, onko tuo 30 litraa suunnittelin laskema, vai mistä ? amatööri näissä, mutta poikkeaa omasta mutukäsityksestä.

No asetuksen minimiä, .

Jos tämä oli se 450 kuution rakennus, joka 2,5m jattuna olisi 180 neliötä, sillä yli 60 litraa, tuo 145neliötä, joka kerroit oilisi miniminä olisi yli 50 litraa kuten mainitsit. Joka ehkä voi olla niukka kuutioihin nähden.

Tyypillisessä asunnossa on useita huoneita,no yksiö mutta siltikin. Viidenhengen makuu/oleskeluhuone, jos sen mitoitat 30litraa, ja ei ole muita huoneita, niin neliöiden/kuutioiden minimillä.

Jos useita makkareita, niin muistinvaraisesti pienten makkarien minimit jossain 8 litran nurkilla ja isommat 12litraa, jälkimmäiseen mahtuu kaksihenkilöä. 8 litraa minimi myös muissa huoneissa, jos neliöt tai käyttötarkoitus ei sitä ylitä.


3/8 puhallusnopeus tarkoittaa n. 60% ilmanvaihtoa 5/8 nopeuteen verrattuna.

Eli 3/8 tuloilma = 0,6 x 66 = 39,6 l/s
Jos tuo on mitattu todellinen, niin ok, mutta jos ihan sattumalta ilmamäärä menee ihan samaksi kuin asentojen suhde, niin se tuo vahvasti mieleen että säätäjä on vetässyt luvut laskimesta, tai suunnitelmista. ei mittaamalla.

60% suunnitellusta taitaa olla mikä ok jos rakennus tyhjillään, eikä kuormitusta.

Tuo mitoitus voisi selittää sitä jäätymistä ja viestiä siitä että ilmanvaihto on vajaa.
 
Jaahas, talossa on koneellinen ilmanvaihto, sähkökiuas ja saunassa on vanha puukiukaan raitisilmaventtiili seinässä. Siinä on lisäeriste jo sulkupellin välissä ja luulin että se putkikin on tukittu, mutta eipä ollutkaan.
Mitähän tuonne läpivientiin työntäisi eristeeksi? Kivivilla?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 415
Viestejä
4 555 689
Jäsenet
74 964
Uusin jäsen
LinogeFly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom