Ilmalämpöpumput eli ILPit

Eikös poistoilmapuhaltimia saa ihan kosteusanturillakin toimimaan automaattisesti.
Onhan noita sisäänrakennettunakin valmiita pakettaja. Samoin mahdollisen olemassa olevan kotiautomaation avulla verrattain yksinkertainen tehtävä.

Tuota olen myös miettinyt tulevaan talliin, että pitäisikö talven satunnaisia sulamisvesiä varten laittaa poistoilmakanavaan kanavapuhallin jonkinsorttisen "munakellon" taakse? Saisi siis tehostettua ilmanvaihtoa hetkellisesti mutta ei tarvitsisi mitään teollista ilmankuivausratkaisua alkaa asentelemaan? Lämmitys tapahtuu tällä hetkellä lattian kautta, ja pitää tämä ensimmäinen talvi seurata josko sinne olisi aiheellista asennuttaa ILP lämmittelemään.
Jos tallissa on kunnon lämmitys ja edes sellainen boomer-iglumainen sisälämpötila, niin ilmankuivausta voi tehdä hyvinkin epäteollisella kuluttajamallisella kompressori-ilmankuivaimella. Tällaistahan ILP-jäähdytetyssä asunnossakin on isojen poikien mukaan kätevä ajaa, koska se ILP ei kuivaa jäähdytyskaudella tarpeeksi. Sitä en tiedä sanoa miten pahasti kosteuden epäpuhdas luonne tallissa vs. huoneisto raiskaa jotain Nils Holgerssonin/motonetin/liiterin ilmankuivainta, ja onko se auttamatta liian pieni.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: eGe
Onhan noita sisäänrakennettunakin valmiita pakettaja. Samoin mahdollisen olemassa olevan kotiautomaation avulla verrattain yksinkertainen tehtävä.


Jos tallissa on kunnon lämmitys ja edes sellainen boomer-iglumainen sisälämpötila, niin ilmankuivausta voi tehdä hyvinkin epäteollisella kuluttajamallisella kompressori-ilmankuivaimella. Tällaistahan ILP-jäähdytetyssä asunnossakin on isojen poikien mukaan kätevä ajaa, koska se ILP ei kuivaa jäähdytyskaudella tarpeeksi. Sitä en tiedä sanoa miten pahasti kosteuden epäpuhdas luonne tallissa vs. huoneisto raiskaa jotain Nils Holgerssonin/motonetin/liiterin ilmankuivainta, ja onko se auttamatta liian pieni.
No juu, ehkä tuo ”teollinen” oli hieman kieli poskessa heitetty ilmaus ;) Itsellä lähinnä taka-ajatuksena, että 24m2 pikkukopissa ei haluaisi yhtään ylimääräistä vekotinta pyörimään tilantukkeeksi, jos ilmankin saa homman onnistumaan. Ensi kuun puolella pääsee muuttamaan ja silloin pällistelemään tarkemmin tilannetta.

Älyanturiviritelmätkään eivät ole mitenkään poissuljettuja, pidemmän päälle ehkä jopa toivottuja ideoita. Saattaa vaan alkuun olla sen verran muutakin puuhasteltavaa, että tuollainen tyhmä ratkaisu riittäisi alkuun myös ihan hyvin.
 
Ei noita kuivaimia missään olohuoneessa tms. voi pyöritellä (melu). Autotallin lisäksi alapohjiin, vinteille, kellareihin tai vaikka komeroihin lätkäkamojen kuivuuseen (moni ostanu satkun pikku-Trotecin komeroon) tai kylppäriin pyykinkuivuuseen tms. (jos ei älyä kuivausrumpua omistaa vaikka vuokra-asunnon tilan takia, itte ostin yhen kuivaimen kerrostaloasujalta, joka oli pyykit kuivatellu... oli muuten pestävä se laite ku lamellivälit ihan täynnä pölyä/nukkaa). Autotalliolosuhteissa jos ei mitään puusepänverstasta pidä, niin huoltovapaita on / eipä edes suodattimet liastu, ainakin Troteceissa menee liat viemäriin veden mukana.

Tollanen TTK 100 S kuivaa lumisenkin auton muutamassa tunnissa viileässä autotallissa vs. pelkillä autotallin lämmityksillä ja ilmanvaihdolla on vielä aamullakin auto ja lattiat litimärkiä. Märästä ilmasta se absoluuttisen vesigrammamäärän erotuskyky täysin eri planeetalta ku ILPillä, mikä kuivailee välttävästi vasta sitten kun sisällä on kuuma eli ei talven autotalliskenaario ellei pidä tallia kuumana.

Lämpöpumppufoorumilla voi käydä tutustumassa asiaan tarkemmin.
 
Daikin on yksi vanhimmista valmistajista; perustettu 1924. Daikinilla on yli 55 vuoden kokemus lämpöpumpputekniikan kehitystyöstä. Moni valmistaja käyttää heidän kompressoreita, lämmönsiirtäjiä ja kylmäaineita.
 
Miksi pitäisi kiinnostaa käykö kone katkokäyntiä? Tähdellisempiäkin murheita on kuin kytätä lämmityslaitteita ja mikromanageroida niitä.
Jos lämpöpumppua käyttää energiansäästötarkoituksessa, niin sillä katkokäynnillä on merkitystä. Harvoin COP alle 1 menee, mutta kyllä varsinkin liian isolla koneella se on mahdollista.
 
Eilen nostin lämpöjä 16.5 asteesta 22 asteeseen (130 neliötä). On kyllä erittäin tehokas tuo Daikin Perfera 40 N. Aikaa en huomannut katsoa, kun en ollut edes paikalla. Tarveohjaus tietysti kokonaan pois päältä. Kun aiemmin oli tarveohjaus minimissään, eli 40%. Nyt on automaatilla. Toki pihalla 8 astetta lämmintäkin, mikä nostaa tehoja.

Daikin on vielä uusi ja puhdas, niin sekin auttaa, sekä taisi olla isoin kompressori mitä noita löytyy?


Asentaja muuten meinasi, että Mitsu LN35 pulallinrumpu voi olla pölystä osittain tukkeentunut ja siksi tietenkin laitteen teho laskee. Täällä toisella talolla siis 5v LN35. Pitäisi tarkistaakin se pulallinrumpu joskus. Eli laitan vaikka sammuksiin, kun läpät on auki asennossa. Siis turvakytkimestä.

Edit:
Daikinin näyttämä sähkönkulutus.

Screenshot_2024-10-26-12-15-08-89_4bcafe9f204dac669a9d9795053a31bd.jpg
 
Kesän viilennyksellä ei kertynyt kondenssivettä käytännössä lainkaan, mutta nyt on pitänyt jo pari kertaa palju tyhjentää, kun lämmitysmoodi ollut syyskuusta päällä.
 
Kesän viilennyksellä ei kertynyt kondenssivettä käytännössä lainkaan, mutta nyt on pitänyt jo pari kertaa palju tyhjentää, kun lämmitysmoodi ollut syyskuusta päällä.
Tänään sai tyhjentää Mitsu LN35 paljun joka oli täynnä. Samoin myös toisen talon Daikin P 40 N palju joka oli myös täynnä.

Molemmat siis tyhjennetty viimeksi eilen. Näillä keleillä aika hyvin kertyy tuota vettä.
 
Tänään sai tyhjentää Mitsu LN35 paljun joka oli täynnä. Samoin myös toisen talon Daikin P 40 N palju joka oli myös täynnä.

Molemmat siis tyhjennetty viimeksi eilen. Näillä keleillä aika hyvin kertyy tuota vettä.
Katselin eilen nurtsia ajaessa, että on P40:n alla oleva 60 litran laastipalju melkein täynnä. Melkoisesti siis tiputtelee vettä ulkoyksikön kennosta kaiken aikaa.
 
140 neliöinen vanha (ei erityisen energiatehokas) okt suoralla sähkölämmityksellä. Pattereiden termostaatit on toki äly-ohjattuja. Kolme kerrosta (alin entinen autotallikerros, joka on muunnettu asuinkäyttöön, sis. saunatilat). Ajatuksena olisi laittaa jokaiseen kerrokseen ilmalämpöpumppu ja lämmittää pitkälti niillä. Mielellään niin, että voisi optimoida / automatisoida niitä. Mitäs nykyään kannattaa laittaa? Samantehoisia/laisia kaikki?

Edit: Myös takka löytyy, ja sitä olisi tarkoitus pitää lämpimänä kotonaollessa talvisin.
 
Kesän viilennyksellä ei kertynyt kondenssivettä käytännössä lainkaan, mutta nyt on pitänyt jo pari kertaa palju tyhjentää, kun lämmitysmoodi ollut syyskuusta päällä.
Oho... itselläni tuli tyyliin 10l päivässä. Ainakin kuumimpina päivinä.
 
Kesän viilennyksellä ei kertynyt kondenssivettä käytännössä lainkaan, mutta nyt on pitänyt jo pari kertaa palju tyhjentää, kun lämmitysmoodi ollut syyskuusta päällä.
Minulle on ihan uusi juttu oman ilpin ylläpito, mutta kuluneena kesänä taisi olla yleisestikin sään takia tavallista vähäisempää sisäyksikön kondensio. Oma ei juuri letkusta päästänyt kuin satunnaisesti. Viilennystarvekin oli pieni. Hukkasin jo kesän datasta lämmityksen ja viilennyksen jakoa, mutta veikkaan että viilennykseen ei mennyt juuri yli 100 kWh.

Nyt taas on hyvän aikaa lämmitetty kostean ulkoilman vallitessa(ilman absoluuttinen kosteussisältö vielä hurja vs. mitä tulevilla pikkupakkasilla) ja vettä riittää. Varmaan noin kaksi rakennuspaljullista sitä on tullut, mutta tyhjennän aina muistaessa ja ohi kulkiessa jottei tarvitse riehua painavien juttujen kanssa. Maanrakennus sen verran epäasiallisessa teossa ettei kehtaa kivijalan viereen kumota.
Tänään sai tyhjentää Mitsu LN35 paljun joka oli täynnä. Samoin myös toisen talon Daikin P 40 N palju joka oli myös täynnä.

Molemmat siis tyhjennetty viimeksi eilen. Näillä keleillä aika hyvin kertyy tuota vettä.
Tuo onkin jo melkoinen saavutus, selittynee edellisen viestisi kuvaamilla toimilla. Paljonkohan enimmillään ulkoyksikkö tiivistää vettä vuorokaudessa?
 
Minulle on ihan uusi juttu oman ilpin ylläpito, mutta kuluneena kesänä taisi olla yleisestikin sään takia tavallista vähäisempää sisäyksikön kondensio. Oma ei juuri letkusta päästänyt kuin satunnaisesti. Viilennystarvekin oli pieni. Hukkasin jo kesän datasta lämmityksen ja viilennyksen jakoa, mutta veikkaan että viilennykseen ei mennyt juuri yli 100 kWh.
Kovin tapauskohtaista tämä, täällä Shelly laski kesäkauden viilennykseen menneen 595 kWh ja vettä kyllä tuli varsin reippaasti. Kerrostalokolmio pk-seudulla.
 
Nyt en ole enää talolla, mutta tuo yksi säätö jäi kokeilematta. Taitaa olla kumminkin aika turha?

Daikin ei varmaan osaa lukea säätietoja mitenkään? Esim ylilämmittää hieman ennakkoon, jos tuleekin kova pakkanen?

Edit:
Tohtii varmaan jo suositella E-P:n Lämpötekniikka yritystä (lasku vasta tulossa). Jos siis Daikin tai Toshiba asentajaa etsiskelee.

Screenshot_2024-10-21-20-04-55-83_4bcafe9f204dac669a9d9795053a31bd.jpg
Piti muuten sanoa, ettei vanhemmissa ole äpissä takkatoimintoa, eikä tätä kompensointia. Maistuisi täälläkin.
 
Eilen nostin lämpöjä 16.5 asteesta 22 asteeseen (130 neliötä). On kyllä erittäin tehokas tuo Daikin Perfera 40 N. Aikaa en huomannut katsoa, kun en ollut edes paikalla. Tarveohjaus tietysti kokonaan pois päältä. Kun aiemmin oli tarveohjaus minimissään, eli 40%. Nyt on automaatilla. Toki pihalla 8 astetta lämmintäkin, mikä nostaa tehoja.

Daikin on vielä uusi ja puhdas, niin sekin auttaa, sekä taisi olla isoin kompressori mitä noita löytyy?


Asentaja muuten meinasi, että Mitsu LN35 pulallinrumpu voi olla pölystä osittain tukkeentunut ja siksi tietenkin laitteen teho laskee. Täällä toisella talolla siis 5v LN35. Pitäisi tarkistaakin se pulallinrumpu joskus. Eli laitan vaikka sammuksiin, kun läpät on auki asennossa. Siis turvakytkimestä.

Edit:
Daikinin näyttämä sähkönkulutus.

Screenshot_2024-10-26-12-15-08-89_4bcafe9f204dac669a9d9795053a31bd.jpg
mulle tuli kesämökille 130 m2 samanlainen pumppu ja siellä lämmityskulut 2009 asennettuun fujiin verrrattuna tippui aivan vitusti. nyt menee 5kw päivä ja pysyy 16 asteessa koko torppa :) olen Daikiniin tyytyväinen ja äppi on satakertaa parempi kuin mitsussa.,..
 
Saa siihen Onectaan suomenkielenkin. Vai tykkäätkö muuten käyttää englantia?
Oppo Find X7 Ultra puhelin on englanninkielinen. En löytänyt sovelluksesta mahdollisuutta vaihtaa suomeksi. Toisella puhelimella kyllä näkyy Daikin suomeksi, niin voi siitä luntata, jos sanat hukassa :)


Daikin sovelluksesta laskin, että Cop olisi 4.74. Ja tuotettu lämpö 109kWh. Tämä viikko siis.

Perjantaina oli se lämpötilan nosto 16.6 asteesta 22 asteeseen, niin Daikin otti hieman enemmän tehoa. Silloin 10.2kWh sähköä. Mutta nuo on toki vain laskennallisia. Huoneistoala 155 neliötä. Lämmitettävä ala 130 neliötä, 1981. Pesuhuoneessa olisi lattialämmitys sähköllä, mutta ei ole päällä. Muutto tulee vasta joskus kun ehtii.

Nyt Daikin lämmittää 16 astetta. Puhallus täysillä ja autom. tarveohjaus. Takkatoiminto päällä. Ei ole toki takkaa nyt käytetty. Sisälämpö 18.2 astetta, kosteus 52%. Eli näyttäisi ehkä sellaisen 2 astetta ylilämmittävän.

Screenshot_2024-10-27-09-10-42-87_4bcafe9f204dac669a9d9795053a31bd.jpg
 
Mitsun LN35 ja ulkolämpötila 2 C. Onko normaalia, että kestää ~5 min, ennen kuin sisäyksikkö alkaa puhaltamaan lämmintä? Käynnistyksen jälkeen sisäyksikkö lähes mykkä nuo ensimmäiset minuutit, eli ei juuri minkäänlaista puhallusta, vaikka puhaltimen nopeus valittu täysille. Kone kyllä herää ~5 min odottelun jälkeen ja alkaa puhaltamaan lämmintä normaalisti halutulla nopeudella…

Ei ole tullut hetkeen lämmitettyä pumpulla, joten en muista yhtään onko tuo normaalia käytöstä vai ei. :btooth:
 
Mitsun LN35 ja ulkolämpötila 2 C. Onko normaalia, että kestää ~5 min, ennen kuin sisäyksikkö alkaa puhaltamaan lämmintä? Käynnistyksen jälkeen sisäyksikkö lähes mykkä nuo ensimmäiset minuutit, eli ei juuri minkäänlaista puhallusta, vaikka puhaltimen nopeus valittu täysille. Kone kyllä herää ~5 min odottelun jälkeen ja alkaa puhaltamaan lämmintä normaalisti halutulla nopeudella…

Ei ole tullut hetkeen lämmitettyä pumpulla, joten en muista yhtään onko tuo normaalia käytöstä vai ei. :btooth:
Eiköhän tuo ole normaalia. Ulkoyksikön kompura käynnistyy ja kylmäaineet alkaa kiertää, meneehän siinä hetki ennen kuin prosessi saadaan kunnolla toimintaan ja sisäyksikölle lämpöä. Kone ei turhaan puhaltele jos ilma olisi kuitenkin vielä viileää, tosin 5 minuuttia on varmaan vähän varman päälle laitettu aika.
 
Eiköhän tuo ole normaalia. Ulkoyksikön kompura käynnistyy ja kylmäaineet alkaa kiertää, meneehän siinä hetki ennen kuin prosessi saadaan kunnolla toimintaan ja sisäyksikölle lämpöä. Kone ei turhaan puhaltele jos ilma olisi kuitenkin vielä viileää, tosin 5 minuuttia on varmaan vähän varman päälle laitettu aika.
En vain muista ihan moista viivettä + samanlainen viive tulee, jos ILP:in sammuttaa ja sitten käynnistää uudelleen… Nyt käytin pyynnön alle huonelämpötilan -> lämmön puhaltaminen loppui -> nostin lämpötilan reilusti yli huonelämpötilan ja taas odotellaan sisäyksikön heräämistä…
 
Mitsun LN35 ja ulkolämpötila 2 C. Onko normaalia, että kestää ~5 min, ennen kuin sisäyksikkö alkaa puhaltamaan lämmintä? Käynnistyksen jälkeen sisäyksikkö lähes mykkä nuo ensimmäiset minuutit, eli ei juuri minkäänlaista puhallusta, vaikka puhaltimen nopeus valittu täysille. Kone kyllä herää ~5 min odottelun jälkeen ja alkaa puhaltamaan lämmintä normaalisti halutulla nopeudella…

Ei ole tullut hetkeen lämmitettyä pumpulla, joten en muista yhtään onko tuo normaalia käytöstä vai ei. :btooth:
Talolla on sama Mitsu LN35. On se normaalia. Se on tavallaan katkokäynnin ongelma samalla, että kun kompressori käynnistyy, niin riittävän iso paine täytyy olla, että sisälle saadaan lämpöä.

Remppatalolla sitten Daikin ja kyllä varmaan samoin toimii sekin. Mutta se nyt käy jatkuvasti muutenkin.
 
Talolla on sama Mitsu LN35. On se normaalia. Se on tavallaan katkokäynnin ongelma samalla, että kun kompressori käynnistyy, niin riittävän iso paine täytyy olla, että sisälle saadaan lämpöä.

Remppatalolla sitten Daikin ja kyllä varmaan samoin toimii sekin. Mutta se nyt käy jatkuvasti muutenkin.
Tänään aamulla oman Perfera 40:n kompura lähti käyntiin klo 9:00 ja ruuvitagin perusteella puhallus alkoi noin 9:03 eli kyllä sekin hetken tuossa miettii.
 
kyllä se viive on aivan normaalia, ja vissiin jopa isonee mitä isompi ero on sisällä ja ulkona, eikä ole sisäyksikön odottelua, vaan ulko, kun joutuu ensin tekeen töitä että pääsee siihen tilanteeseen et sisällä voi alkaa tuuppaan haluttua lämpöä.
käytännössä siis sama ko talvipakkasella ilman esilämmitystä haluisit heti auton sisälle lämpöä. odotettava se on tovi että alkaa tulee vaikka kuinka laittais jo puhallukset täysille, nyt vaan sisäyksikkö hoitaa automaattisesti ettei anna eka sitä kylmää sinne, vaan odottaa kiltisti, et pihakaveri o lämmennyt. eihän mikään ole salamana kylmää/kuumaa ei ees lämpöpatteri/toho heti puhalla kuumaa vaikka lämpenevätkin nopeasti kyllä
 
Minä taidan olla vain liian hätäinen + muistikuvat viime talvelta varmaan vääristyneet tai jotain. :btooth:

Kiitoksia vastauksista! :tup:
 
Minä taidan olla vain liian hätäinen + muistikuvat viime talvelta varmaan vääristyneet tai jotain. :btooth:

Kiitoksia vastauksista! :tup:
likaisuus, aineiden heikkeneminen tms toki voi kans kasvattaa ko aikaa, et siinämielessä on se viimevuonna saattanut olla nopeampi, tai si et vaan ole just niin ihan seurannut sillon kokosykliä alusta, vaan mennyt "sivukorvalla"
 
Moni puhuu Shellyllä mittailuista. Onko se siis esim. tämä: Shelly Plug S MTR Gen3 - valkoinen 2500W energiaa mittaava ohjelmoitava WiFi-älypistorasia

Mitä sillä voi ja kannattaa tehdä? Seurata ILP:n sähkönkulutusta?

Mitä tuo myyjän varoituslause "Ei sovellu ulkoasennukseen tai kosteisiin tiloihin. Laitteen käyttöohjeen mukaan lisäksi "Do not plug in any direct plug-in equipment in the device. Examples of direct plug-in equipment include plug-in transformers, battery rechargers, etc." (suomennamme tämän heti kun saamme valmistajalta selvityksen lauseen merkityksestä)." tarkoittaa?

Voiko laittaa ILP:n ja pistorasian väliin, vai voiko se esim. rikkoa ILP:n tms.? Vai onko "Ameriikan" vastuuvapauslause ilman todellista riskiä?
 
Viimeksi muokattu:
En vain muista ihan moista viivettä + samanlainen viive tulee, jos ILP:in sammuttaa ja sitten käynnistää uudelleen… Nyt käytin pyynnön alle huonelämpötilan -> lämmön puhaltaminen loppui -> nostin lämpötilan reilusti yli huonelämpötilan ja taas odotellaan sisäyksikön heräämistä…
Herää lähinnä kysymys, miksi välillä sammuttelet ja käynnistelet pumppua, jos sen on tarkoitus toimia lämmönlähteenä ko. tilassa? Myöskään pyyntiasetukseen ei lähtökohtaiseari pitäisi olla tarvetta koskea enää sen jälkeen, kun asetukset on kerran säädetty kuntoon. Näin ilppejä tulisi käyttää, eli jatkuvasti päällä, oli kyse siten viilennyksestä tai lämmityksestä. Se kone itsessään osaa kyllä säädellä toimintaansa ja mukautua eri tilanteisiin, käyttäjän omasta toistuvasta on/off -veivaamisesta ja muista asetusten renklaamisesta on lähinnä vain haittaa toiminnalle (ja hyötysuhteelle)
 
Uuden Daikinin pohjapellissä on 32mm viemäröintiliitin sulatusvesille. Sadevesikaivo on alle metrin päässä, niin ajattelin vedet johtaa sinne. Mukana tuli 250cm sulanapitokaapeli. Mutta jos johdan vedet vain kuppiin, niin nehän jäätyy, eli työnnettävä letku metrin verran sadevesiviemäriin. 32mm vahvistettu letkuhan ei sinne taivu, mutta 16mm menisi ok. Ei vain löydy osia, joilla tuo viemäröintiliitin muuttuisi 16mm letkukaraksi. Vai löytyykö?
 
Uuden Daikinin pohjapellissä on 32mm viemäröintiliitin sulatusvesille. Sadevesikaivo on alle metrin päässä, niin ajattelin vedet johtaa sinne. Mukana tuli 250cm sulanapitokaapeli. Mutta jos johdan vedet vain kuppiin, niin nehän jäätyy, eli työnnettävä letku metrin verran sadevesiviemäriin. 32mm vahvistettu letkuhan ei sinne taivu, mutta 16mm menisi ok. Ei vain löydy osia, joilla tuo viemäröintiliitin muuttuisi 16mm letkukaraksi. Vai löytyykö?
voihan siihen laittaa vaikka 5cm 32mm putkea si letkukara16/32.. maksavat jonkun 5-8€ varmaan.. tai jos 3d tulostin ni äkkiä ko piiretty ja tulostettu, joskin toki si vois samointein piirtää adapterin suoraan muuttamaan sen 32 lähdön, ko ees painetta tarvee kestää eikä olla kovin tiivis ko ohjaa vaan valuvaa vettä
 
Herää lähinnä kysymys, miksi välillä sammuttelet ja käynnistelet pumppua, jos sen on tarkoitus toimia lämmönlähteenä ko. tilassa? Myöskään pyyntiasetukseen ei lähtökohtaiseari pitäisi olla tarvetta koskea enää sen jälkeen, kun asetukset on kerran säädetty kuntoon. Näin ilppejä tulisi käyttää, eli jatkuvasti päällä, oli kyse siten viilennyksestä tai lämmityksestä. Se kone itsessään osaa kyllä säädellä toimintaansa ja mukautua eri tilanteisiin, käyttäjän omasta toistuvasta on/off -veivaamisesta ja muista asetusten renklaamisesta on lähinnä vain haittaa toiminnalle (ja hyötysuhteelle)
Totta tämä, mutta sähkönkulutuksen kannalta ei ihan niin yksiselitteinen jos sitä priorisoi. Itsellä pilp asunto ja näillä lokakuun ~toistaiseksi lämpöasteilla (pilp ei käytä vielä vastuksia) ilpin laittaminen päälle tarkoittaa isonpaa kwh kulutusta vuorokaudessa. Eli vielä edullisempaa pitää tuo pois päältä, kunhan lämmöt pysyy asunnossa ja vielä ainakin pysyneet. Saa nähdä kun menee tuohon alle 5c päivät.
 
voihan siihen laittaa vaikka 5cm 32mm putkea si letkukara16/32.. maksavat jonkun 5-8€ varmaan.. tai jos 3d tulostin ni äkkiä ko piiretty ja tulostettu, joskin toki si vois samointein piirtää adapterin suoraan muuttamaan sen 32 lähdön, ko ees painetta tarvee kestää eikä olla kovin tiivis ko ohjaa vaan valuvaa vettä
Kävin kaikki K-Raudan ja Puuilon hyllyt läpi, eikä tuollaista muunnoskaraa löytynyt. Tulostimestakin tulee vain paperia pihalle...
 
Vieläkös Daikineissa on muihin vastaavan kokoisiin pumppuihin verraten vaatimus 16A sulakkeella vr 10A?
 
Kävin kaikki K-Raudan ja Puuilon hyllyt läpi, eikä tuollaista muunnoskaraa löytynyt. Tulostimestakin tulee vain paperia pihalle...
Ja siihen kelpainee tuumanen ulkokierre jossa 16 kara.. sen 32 putken saa kyllä kiristimellä varmasti siinä pysymään.
 
Vieläkös Daikineissa on muihin vastaavan kokoisiin pumppuihin verraten vaatimus 16A sulakkeella vr 10A?

Huomasin aiemmin itsekin vertaillessa saman, mikä tässä mahtaa olla taustalla? Kun esim. Mitsun RW25 voi laittaa 10 A sulakkeen taakse ja on kuitenkin suht tehokas pumppu, vertautuu useampaan 35-sarjalaiseen.
 
Tuo oli hyvä. En oikein muistanut miten oikeasti menee.

Juuri tuo talon rakennetekninen juttu mielessä. Pidän nyt ainakin 16 astetta, niin on erittäin pieni lämmitysenergian määrä, mutta riittävä lämpö, kun ei asuta vielä.

Daikin ilmeisesti ylilämmittää vähän, niin pitää valita joku hieman pienempi tavoitelämpötila. Daikinissa tuo lämpötila-anturi on oikeassa kyljessä alhaalla.

1981 talo, mutta seinävillaa on 20cm. Lisäksi lämpölasit.

Jos muistan oikein, niin kesällähän voi myös tuulettaa ikkunoista, niin talo kai hieman ainakin kuivaa? Toki talvellakin, mutta lämpöä menee enemmän hukkaan. Tuo ilmalämmitys toki vaihtaa ilmaa muutenkin.
Mietin tollasta itsellenikin vähän vastaavalle paikalle.
Voitko kertoa noista äänistä. Kuuluuko Daikinin ulkoyksikkö naapurin sisään? Entä tohon sinun makuuhuoneeseen, jos kuuluu osaatko kuvata sen voimakkuutta pahimmillaan. En mielellään laittaisi maahan (vaikeuttaa tulevia salaojan/viemärin kaivua), eli kiinnostaisi tietää miten äänet siirtyvät seinästäsi sisään ja miten
kauas pitää mennä, ettei kuulu sisälle (eli kuuluuko MH viereisessä huoneessa).

Miksi ostit Daikin Perfera 40 eikä Perfera 30? Onko tossa16A yksivaihe liitäntä?
 
Herää lähinnä kysymys, miksi välillä sammuttelet ja käynnistelet pumppua, jos sen on tarkoitus toimia lämmönlähteenä ko. tilassa? Myöskään pyyntiasetukseen ei lähtökohtaiseari pitäisi olla tarvetta koskea enää sen jälkeen, kun asetukset on kerran säädetty kuntoon. Näin ilppejä tulisi käyttää, eli jatkuvasti päällä, oli kyse siten viilennyksestä tai lämmityksestä. Se kone itsessään osaa kyllä säädellä toimintaansa ja mukautua eri tilanteisiin, käyttäjän omasta toistuvasta on/off -veivaamisesta ja muista asetusten renklaamisesta on lähinnä vain haittaa toiminnalle (ja hyötysuhteelle)
Tämä oli vain testailua, koska pumppu toimi omasta mielestäni oudosti. Ei vastaa normaalia käyttöä mitenkään. :tup:
 
Voitko kertoa noista äänistä. Kuuluuko Daikinin ulkoyksikkö naapurin sisään? Entä tohon sinun makuuhuoneeseen, jos kuuluu osaatko kuvata sen voimakkuutta pahimmillaan.
Vastaan vaikka ei multa kysytty. Kokemusta nyt kahden Daikinin äänistä parilta talvelta. Molemmat puuseinässä telineessä. Stylish malli on jousilla ja ulkoyksikkö on n. 4m päässä makuuhuoneesta parvekkeen seinän ulkopuolella räystään alla. Ulkoyksikön ääni kuuluu hieman sulatuksen aikana makuuhuoneeseen, jos on muuten ihan hiljaista.
Perfera on olohuoneen seinän takana perinteisillä kumityynyillä telineessään, sen äänen kuulee kovemmilla pakkasilla, kun tehoja otetaan ja aina sulatuksen kuulee. Matalaa jurinaa.
Ulkona pakkasilla kuuluu "tuulen huminaa" vähän 10m päässä, mutta ei varmasti enää naapurin sisälle.
Kaiken kaikkiaan hiljaisia ovat ja maatelineellä varmaan äänetön sisälle.
Perferalle aion laittaa myös jouset. Olivat entisille on/off koneillekin tehokkaat äänenvaimentimet.
Ps. Toinen Daikineista 10A sulakkeen takana eikä ole tulppaa poksauttanut kertaakaan.
 
Mietin tollasta itsellenikin vähän vastaavalle paikalle.
Voitko kertoa noista äänistä. Kuuluuko Daikinin ulkoyksikkö naapurin sisään? Entä tohon sinun makuuhuoneeseen, jos kuuluu osaatko kuvata sen voimakkuutta pahimmillaan. En mielellään laittaisi maahan (vaikeuttaa tulevia salaojan/viemärin kaivua), eli kiinnostaisi tietää miten äänet siirtyvät seinästäsi sisään ja miten
kauas pitää mennä, ettei kuulu sisälle (eli kuuluuko MH viereisessä huoneessa).

Miksi ostit Daikin Perfera 40 eikä Perfera 30? Onko tossa16A yksivaihe liitäntä?
Vielä ei ole kuulunut ulkoyksiköstä oikein mitään ääntä. Puhallin varmaan humisee, jos ottaa täydet tehot, mutta tuskin kovinkaan paljoa. Pitäisi olla siis hiljainen.

Mutta hyvin se siinä tiiliseinässä on ja jousetkin välissä. Se asentaja tiesi laittaa jouset pyytämättäkin ja samaan 2440€ hintaan.

Perfera 40 N on tehokkaampi, siksi se. Taitaa olla myös aavistuksen leveämmällä tai isommalla sisäyksiköllä (hyvä). Itse olen pitänyt nyt vielä puhallinta täysillä, kun talossa vain remppa hommia vielä. Ei ole älyttömän kova ääni silläkään nopeudella, mutta puhallus kyllä yltää yllättävän kauaksi.

Tuo laitettiin 13A sulakkeella. Vanha Panasonic ILP vaatii sitten vähän lisää sähköjohtoja, että saisi sillekin virran jostain. Sitä ei samalla kertaa muistettu vielä tehdä.

En siis ole kuullut takkahuoneesta tai makkarista mitään kompressorin ääntä. Enkä ole huomannut vielä yhtään sulatusta. Siitä nyt joku ääni saattaisi kuulua sisäyksikön suunnalta.

Tosi tyytyväinen olen kyllä Daikinin uutuuteen. Ei enää Mitsua ja Toshibakin olisi ollut kalliimpi, eikä yhtään parempi. Daikin on myös 5v takuulla, kun rekisteröi pumpun.

Edit:
On tosiaan 230V ja 16A vaatimus.
 
Uuden Daikinin pohjapellissä on 32mm viemäröintiliitin sulatusvesille. Sadevesikaivo on alle metrin päässä, niin ajattelin vedet johtaa sinne. Mukana tuli 250cm sulanapitokaapeli. Mutta jos johdan vedet vain kuppiin, niin nehän jäätyy, eli työnnettävä letku metrin verran sadevesiviemäriin. 32mm vahvistettu letkuhan ei sinne taivu, mutta 16mm menisi ok. Ei vain löydy osia, joilla tuo viemäröintiliitin muuttuisi 16mm letkukaraksi. Vai löytyykö?
Naapuri johti IVT:n ILPin vedet V32:lla suoraan alas sadevesiviemäriin (ne teki sadevesi- ja salaojarempan ja siitä jätti ILPin kohdalle putkiyhteen maan pinnalle) -> ku tuli kovat pakkaset niin ei se pura siitä pohjan yhdestä reiästä kuten esim. Tosipaha monesta reiästä -> aina kun kova pakkanen niin kaukalossa jäätä ja siipi rupes hipomaan jääkikkaretta kunnes tarpeeks monen kerran jälkeen meni säpäleiksi ja kärtsäs piirikortti jne.. Nyt sillä on uus Ahlsellin halpapumppu asennettuna samalla tavalla ja jo viime talvena siipi roklotteli jäitä.

Eli, pistä sinne kunnolla sulanapitokaapelia kaukalon pohjalle ja piiiiiitkälle sadevesiviemäriin asti.

Tosipahan service manuaalissa lukee, että pohjoista käyttöä varten pohjakaukalosta otettava kaikki vedenpoistojen tulpat pois. Uskon olevan jotain perää tuossa, kun se pohjakaukalo ei kuitenkaan oo mitään muovia vaan alumiinia tms. joka johtaa kyllä kylmää hemmetin hyvin.
 
Naapuri johti IVT:n ILPin vedet V32:lla suoraan alas sadevesiviemäriin (ne teki sadevesi- ja salaojarempan ja siitä jätti ILPin kohdalle putkiyhteen maan pinnalle) -> ku tuli kovat pakkaset niin ei se pura siitä pohjan yhdestä reiästä kuten esim. Tosipaha monesta reiästä -> aina kun kova pakkanen niin kaukalossa jäätä ja siipi rupes hipomaan jääkikkaretta kunnes tarpeeks monen kerran jälkeen meni säpäleiksi ja kärtsäs piirikortti jne.. Nyt sillä on uus Ahlsellin halpapumppu asennettuna samalla tavalla ja jo viime talvena siipi roklotteli jäitä.

Eli, pistä sinne kunnolla sulanapitokaapelia kaukalon pohjalle ja piiiiiitkälle sadevesiviemäriin asti.

Tosipahan service manuaalissa lukee, että pohjoista käyttöä varten pohjakaukalosta otettava kaikki vedenpoistojen tulpat pois. Uskon olevan jotain perää tuossa, kun se pohjakaukalo ei kuitenkaan oo mitään muovia vaan alumiinia tms. joka johtaa kyllä kylmää hemmetin hyvin.
Uskoisin, että tuo Daikinin vakiorakenne toimii, eikä ylimääräistä sulanapitokaapelia tarvitse pohjapellin päälle enää laittaa. Putkeen / Letkuun tuleva kaapeli on daikinin oma ja ulkoyksikkö ohjaa sen käyttöä. Ainoa mikä tässä epäilyttää, on että sulatusvedet jäätyy sinne sadevesiviemäriin, vaikka putkea kaapelin kera saa sinne puolitoista metriä työnnettyä. Pitää tarkastella pohjapeltiä, että alkaako sieltä sitten jostain kohtaa tihkua vesi ulos vai meneekö rikki, jos letkut jäätyy. Toimivin ratkaisu olisi varmaan kaivaa eristetty letku maahan ja tehdä joku eristetty kivipesä parin metrin päähän pumpusta. Salaojakaivokin voisi olla yksi vaihtoehto. Se kymmenisen litraa päivässä, mitä tuosta saattaa pahimmillaan tulla, hukkuu kyllä sitä kautta maaperään vahinkoja aiheuttamatta. Siellä syvyydessä pitäisi pysyä myös sulana läpi talven ja tarvittaessa finfoamista voi tehdä vielä ylimääräisen tulpan päälle. Vesilukkoa saattaa kaivon pohjalle kaivata, ettei vaan ala vetää kylmää ilmaa salaojien läpi.
 
Taas sellainen sää, että molemmissa taloissa laastipaljut täynnä vettä :) päivässä siis. Klo 8.30 kaadoin pois.

Kun ei ole muuta lämmönlähdettä, niin Mitsu ja Daikin aika kovalla "tuotolla".
 
Meillä kyllä Perfera N30 10A suklakkeen takana ja meille sanottiin et N40 vaatii A16 sulakkeen mut 30 riittää A10.
Valmistajan sivuilta esitteen teknisistä tiedoista katsottuna molemmat vaativat 16 A, kuten jopa pienempi Comfora N 25 ja kaikki muut mitä katsoin, en pikaisella vilkaisulla löytänyt yhtään missä olisi ollut 10 A.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 546
Viestejä
4 779 776
Jäsenet
77 629
Uusin jäsen
migueli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom