Ilmalämpöpumput eli ILPit

Tarveohjauksen pointti on siis enemmän siinä, että kone ei esimerkiksi vedä hillitöntä alkukiukkua kun lämmitys aloitetaan tai kun sulatuksen jälkeen otetaan taas lämmitystarvetta kiinni. Omalla kohdalla siitä seurasi helposti tilanne, jossa sisäyksikkö painoi raivolla 5 minuuttia lämpöä tilaan, lämmitti oman ympäristönsä liian lämpimäksi ja päätyi katkolle. Tarveohjauksen kanssa puhaltelee tasaisesti heti alusta lähtien ja lämpö lähtee leviämään tehokkaammin ja ilman taukoja. Sulatusvälit kasvoi samalla selkeästi.
 
Tarveohjauksen pointti on siis enemmän siinä, että kone ei esimerkiksi vedä hillitöntä alkukiukkua kun lämmitys aloitetaan tai kun sulatuksen jälkeen otetaan taas lämmitystarvetta kiinni. Omalla kohdalla siitä seurasi helposti tilanne, jossa sisäyksikkö painoi raivolla 5 minuuttia lämpöä tilaan, lämmitti oman ympäristönsä liian lämpimäksi ja päätyi katkolle. Tarveohjauksen kanssa puhaltelee tasaisesti heti alusta lähtien ja lämpö lähtee leviämään tehokkaammin ja ilman taukoja. Sulatusvälit kasvoi samalla selkeästi.
Daikinissa on muutenkin edistyksellinen "järkevä" sulatus. Saa siis melko pienellä kikkailulla parannettua ilpin toimintaa lisää.

Täällä Mitsu LN35 ja tulevassa nyt vajaan päivän Perfera 40 N. Kiitoksia vaan vinkeistä, kun kolmen Mitsun (joista yksi vanha, + LN35, RW35) tulikin vaihdettua merkkiä! :)

Plussana vielä Daikin 5v takuu, kun rekisteröi ilpin. Asentaja kyllä piti Toshibaa parempana. Mutta se olisi ollut kalliimpi, ilman wifiä ja ilman sulanapitokaapelia. Toshiban joissain malleissa lisäksi sulatusbukia. Jolloin ulkoyksikkö jää pyörimään, mutta lämpöä ei tule ollenkaan sisälle. Ei herättänyt luottamusta Toshibaan.

Joku jo mainitsikin, että Daikinissa on käytetty hyvälaatuista joustavaa muovia. Esim Mitsussa muovi on ihan kovaa, eli jollain lailla erilaista materiaalia?

Mitsu RW25 ja RW35 malleissa taitaa olla hieman Daikinia isompi ulkoyksikkö, josta plussa Mitsulle. Daikinissa myös iso sisäyksikkö, joka on aika pitkä. Mutta muotoilultaan SY on silti ihan tyylikkään pyöreä. Ei siis minusta näytä mitenkään liian isolta.

Edit:
En tiedä missä maassa eri ilpit valmistetaan, mutta asentaja piti hyvänä sitä, että Daikin valmistetaan jossain Euroopassa.
 
Viimeksi muokattu:
Edellinen Mitsubishi kesti helposti 15 vuotta ilman mitään tarveohjauksia. Invertteri ja termostaatti ovat muuten tarveohjausta. Mutta keräileehän jotkut muurahaisiakin innoissaan.
Ei kait siinä, melkein 20v meni kahdella on/off pumpulla ja tyytyväinen oli, kun ei paremmasta tiennyt. Nyt kaksi Daikinia ja tyytyväisyys ja asumismukavuus lisääntynyt huomattavasti.
 
Mites muuten tuon kanssa, puhaltaako se jatkuvasti jos on lämmitysmoodi käytössä (ei takkatilaa). Eli vaikka tavoitelämpötila on saavutettu tai jopa yli, laitteen sisäyksikkö kierrättää ilmaa (ulkoyksikön ollessa pois päältä)?

Meille tuli mökille tuosta tuon pikkuveli 25 ja siinä tuo sisäyksikön puhallin ei ole lopettanut puhaltamista missään vaiheessa (pyynti esim. 20, sisälämpö 24). Siksi en oikein ymmärrä tuon laitteen takkatilan etua kun ilman takkatilaakin tuntuu kierrättävän ilmaa aktiivisesti jatkuvasti.

Kotona oleva vanha MHI:n ILP taas pistää sisäyksikön lepotilaan jos tavoitelämpötila on saavutettu. Alkaa taas puhkumaan kun lämpötila laskee alle tavoitelämmön.

Toshiboissa manuaalipuhallustilassa ilman takkatilaa SY:n puhallus jatkuu PIENELLÄ voimakkuudella, kun lämmitystarvetta ei ole.

Automaattipuhallustilassa puhallus lakkaa, ainakin joissakin malleissa.

Takkatila 1:n ollessa käytössä puhallus jatkuu aina ja ikuisesti VALITULLA puhallusnopudella riippumatta siitä onko lämmitystarvetta vai ei.

ETA:
Isoilla kirjaimilla se olennainen ero käytöksessä ilman takkatilaa ja takkatilan kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan merkittävästi on saanut ilpillä laskettua kosteusprosenttia, kun nosti hieman lämpötilaa. Nyt 56% vaikka lämpötila onkin vain 19.7 astetta. Samalla varmaan puhdistaa hieman ilmaa?

Tosin ei ole vielä mitään kosteusrasitusta, kun remppa kesken ja muutto vasta myöhemmin.

1981 talo, jossa ilmalämmitys (Himabloc). Mutta ilmalämmitys ei ole nyt päällä.
 
Toshiboissa manuaalipuhallustilassa ilman takkatilaa SY:n puhallus jatkuu PIENELLÄ voimakkuudella, kun lämmitystarvetta ei ole.

Automaattipuhallustilassa puhallus lakkaa, ainakin joissakin malleissa.

Takkatila 1:n ollessa käytössä puhallus jatkuu aina ja ikuisesti VALITULLA puhallusnopudella riippumatta siitä onko lämmitystarvetta vai ei.

ETA:
Isoilla kirjaimilla se olennainen ero käytöksessä ilman takkatilaa ja takkatilan kanssa.

Meillä automaattipuhallus ilman takkatilaa. Silti puhallus jatkuvasti, toki pienellä teholla (ja ulkoyksikkö ei käy silloin kun lämmitystarvetta ei ole). Kotona oleva ILP on 10v vanha jossa puhallus loppuu kokonaan (eri valmistajan), joten en tiedä kuuluuko tuon Toshiban toimia noin.
 
Jos tarveohjaus = tehon rajoitus niin ainakin Aiwassa löytyy moinen asetus, 3-portaisella säädöllä, 30, 50, 80%. Käytän puoliteholla, rajoittaa ryntäilyä ja käy hiljempaa kun tässä ulkoyksikkö on seinässä kiinni. Lisäksi käynnistysjyrinöitä tulee vähemmän. Käytän maltillisella puhallulsella niin rajoitetulla teholla lämpenee laajemmin. Näin ainakin oma subjektiivinen kokemus.
 
Ihan merkittävästi on saanut ilpillä laskettua kosteusprosenttia, kun nosti hieman lämpötilaa. Nyt 56% vaikka lämpötila onkin vain 19.7 astetta. Samalla varmaan puhdistaa hieman ilmaa?

Mikäli et jäähdytä ILPillä tai käytä kuivaustoimintoa ILPillä (=sisäkenno kondensoi ja vedet valuu letkusta pihalle), niin et saa todellisuudessa kuivattua ilmankäsittelyn varsinaisessa sanan merkityksessä. Eli kun "vaan" lämmität niin absoluuttinen kosteus g vettä / kg k.i. sisäilmassa ei vähene yhtään. Suhteellinen kosteus vaan laskee huonelämpötilan noustessa absoluuttisen vesisisällön pysyessä samana. Tokihan rakenneteknisesti kosteus siirtyy jos pääsee, mutta enempi sitten ilmanvaihdon tai vuotoilmojen kautta lämpimämmän ilman vaihtuessa/vuotaessa enempi harakoille lämpötilaerojen kasvaessa...
 
Mikäli et jäähdytä ILPillä tai käytä kuivaustoimintoa ILPillä (=sisäkenno kondensoi ja vedet valuu letkusta pihalle), niin et saa todellisuudessa kuivattua ilmankäsittelyn varsinaisessa sanan merkityksessä. Eli kun "vaan" lämmität niin absoluuttinen kosteus g vettä / kg k.i. sisäilmassa ei vähene yhtään. Suhteellinen kosteus vaan laskee huonelämpötilan noustessa absoluuttisen vesisisällön pysyessä samana. Tokihan rakenneteknisesti kosteus siirtyy jos pääsee, mutta enempi sitten ilmanvaihdon tai vuotoilmojen kautta lämpimämmän ilman vaihtuessa/vuotaessa enempi harakoille lämpötilaerojen kasvaessa...
Tuo oli hyvä. En oikein muistanut miten oikeasti menee.
Tokihan rakenneteknisesti kosteus siirtyy jos pääsee, mutta enempi sitten ilmanvaihdon tai vuotoilmojen kautta lämpimämmän ilman vaihtuessa/vuotaessa enempi harakoille lämpötilaerojen kasvaessa...
Juuri tuo talon rakennetekninen juttu mielessä. Pidän nyt ainakin 16 astetta, niin on erittäin pieni lämmitysenergian määrä, mutta riittävä lämpö, kun ei asuta vielä.

Daikin ilmeisesti ylilämmittää vähän, niin pitää valita joku hieman pienempi tavoitelämpötila. Daikinissa tuo lämpötila-anturi on oikeassa kyljessä alhaalla.

1981 talo, mutta seinävillaa on 20cm. Lisäksi lämpölasit.

Jos muistan oikein, niin kesällähän voi myös tuulettaa ikkunoista, niin talo kai hieman ainakin kuivaa? Toki talvellakin, mutta lämpöä menee enemmän hukkaan. Tuo ilmalämmitys toki vaihtaa ilmaa muutenkin.
 
Meillä automaattipuhallus ilman takkatilaa. Silti puhallus jatkuvasti, toki pienellä teholla (ja ulkoyksikkö ei käy silloin kun lämmitystarvetta ei ole). Kotona oleva ILP on 10v vanha jossa puhallus loppuu kokonaan (eri valmistajan), joten en tiedä kuuluuko tuon Toshiban toimia noin.

Eiköhän se juurikin noin ole suunniteltu toimivaksi.

Ja tuo on ehdottomasti se parempi tapa kuin pysäyttää puhallus kokonaan.

Puhalluksen jatkaminen ja Ilman sekoittaminen takaa sen, että lämmin ilma ei pakkaannu katonrajaan SY:n liepeille. Sekoittaminen johtaa uudelleen lämmittämisen aloituksen ajoittamisen paremmin huonetilassa syntyvän todellisen lämmitystarpeen mukaiseksi.

Pelkkä SY:n puhallinrummun pyörittäminen ei myöskään vaadi sähkötehoa juuri nimeksikään, arviolta n. 10-20W.
 
@jm82 Suomessa voidaan aina kuivata sisäilmaa sitä vaihtamalla varsinaisen lämmityskauden / talven ajan (jos lämmitellään). Sit taas kylmän ilman kuivaamiseen ILPit on huonoja, eli esim. puolilämmin autotalli ja sitä käyttäis ILPillä jäähdytys-lämmitys-jäähdytys-lämmitys tai kuivaus-lämmitys-kuivaus-lämmitys vaikka auton / lattian kuivaamiseksi... Ei tuu kesää, tarvii kompressorikuivaimen (tai useita huonoja/kohtalaisia sellaisia).

Tässä omakotitaloasujan legendaarisimman best-bang-for-the-buck ilmankuivaimen (TTK 100 S, harmi ettei myydä enää, E-sarja ei niin hyvä kiitos viherpiipertäjien) seuraaja Ilmankuivain TTK 100 E kuumakaasusulatuksella joka toimii myös erittäin matalissa lämpötiloissa (esim. kylmät kellarit, alapohjat tms.) oikeasti kuivaamiseen ja jotain muita


^Noi vanhat S-mallit ihan helkkarin loistavia. Siis kuivaamiseen. Näkee jäähalleissa jne. myös. Omakotitalon autotallin lämmittämiseen/kuivaamiseen pesee ILPin 6-0, jos tarkoitus ajella talvella märkää autoa puolilämpimään vaikka +12 C talliin (tai pitää autotallikuntosalia, kun minä). Kuivaimen kompuran hyötysuhdehukkahan menee lämmöksi ja loput vedeksi viemäriin, eikä tartte ulkoyksikköä tai sitä sulatella (toki sulatellaan lamellipakkaa kuivaimen sisällä mutta sekin menee viemäriin).
 
Miksi tuollainen kuivain olisi ilppiä parempi kuntosalille tai verstaalle? Kosteutta ei tule jos ei ajeta lumista autoa talliin.
 
Miksi tuollainen kuivain olisi ilppiä parempi kuntosalille tai verstaalle? Kosteutta ei tule jos ei ajeta lumista autoa talliin.
Kuivain kuivaimeksi+lämmittimeksi puolilämpimään tilaan, tai kylmään tilaan. ILPpi ei toimi kuivaamiseen puolilämpimässä tai varsinkaan kylmässä. Itte ku treenailen (ja usein en yksin) talvella +12...+15 autotallisalilla, niin lämpöhäviöt pysyy viileellä paljon pienempänä vs. että ILPillä lämmittelis sitä kuumempana. Ja kovaa treenatessa todellakin tulee kosteutta (menee "salilla" ikkunat huuruun jos ei kuivaa), niin se otetaan kuivurilla pois. Ja auton jos ajaa, niin tulee kosteutta, se kuivataan kuivurilla pois. ILPillä ei vaan onnistu. Eri asia joku oikee kaupallinen sali sitten, missä huonelämpö +21 C ja koneelliset ilmanvaihdot yms... Niissähän kuivataan lämpöpumpuilla talvellakin, ainaskin täällä päin (lämmitys sitten ilmateitse tuloilmalla ja mahdollisesti muillakin muodoilla).
 
Mun autotallisalilla saa ilpistä valittua lämmön 8 asteesta ylöspäin. Miksi se pitäisi 20 asteessa pitää? Ja ilmankosteus on talvella 30-40% painovoimaisella räppänät minimissä ilmanvaihdolla. Jos hikoilet niin paljon että kosteus on ongelma käy lääkärissä tai realistisemmin hoida ilmanvaihto kuntoon.
 
No pitää järjestää voimanostoporukan kaa sun talliin ekskursio niin menee ikkunat huuruun saletisti ku aletaan oikeesti reenaamaan. Eihän tos nyt yksin läpsytellessä mitään ongelmaa ole. Silti ILPpi ei sitä ilmaa kuivaa grammaakaan, ellet pidä kuivauksella/jäähdytyksellä.
 
Tuota olen myös miettinyt tulevaan talliin, että pitäisikö talven satunnaisia sulamisvesiä varten laittaa poistoilmakanavaan kanavapuhallin jonkinsorttisen "munakellon" taakse? Saisi siis tehostettua ilmanvaihtoa hetkellisesti mutta ei tarvitsisi mitään teollista ilmankuivausratkaisua alkaa asentelemaan? Lämmitys tapahtuu tällä hetkellä lattian kautta, ja pitää tämä ensimmäinen talvi seurata josko sinne olisi aiheellista asennuttaa ILP lämmittelemään.
 
Tuota olen myös miettinyt tulevaan talliin, että pitäisikö talven satunnaisia sulamisvesiä varten laittaa poistoilmakanavaan kanavapuhallin jonkinsorttisen "munakellon" taakse? Saisi siis tehostettua ilmanvaihtoa hetkellisesti mutta ei tarvitsisi mitään teollista ilmankuivausratkaisua alkaa asentelemaan? Lämmitys tapahtuu tällä hetkellä lattian kautta, ja pitää tämä ensimmäinen talvi seurata josko sinne olisi aiheellista asennuttaa ILP lämmittelemään.

Eikös poistoilmapuhaltimia saa ihan kosteusanturillakin toimimaan automaattisesti.
 
Eikös poistoilmapuhaltimia saa ihan kosteusanturillakin toimimaan automaattisesti.
Onhan noita sisäänrakennettunakin valmiita pakettaja. Samoin mahdollisen olemassa olevan kotiautomaation avulla verrattain yksinkertainen tehtävä.

Tuota olen myös miettinyt tulevaan talliin, että pitäisikö talven satunnaisia sulamisvesiä varten laittaa poistoilmakanavaan kanavapuhallin jonkinsorttisen "munakellon" taakse? Saisi siis tehostettua ilmanvaihtoa hetkellisesti mutta ei tarvitsisi mitään teollista ilmankuivausratkaisua alkaa asentelemaan? Lämmitys tapahtuu tällä hetkellä lattian kautta, ja pitää tämä ensimmäinen talvi seurata josko sinne olisi aiheellista asennuttaa ILP lämmittelemään.
Jos tallissa on kunnon lämmitys ja edes sellainen boomer-iglumainen sisälämpötila, niin ilmankuivausta voi tehdä hyvinkin epäteollisella kuluttajamallisella kompressori-ilmankuivaimella. Tällaistahan ILP-jäähdytetyssä asunnossakin on isojen poikien mukaan kätevä ajaa, koska se ILP ei kuivaa jäähdytyskaudella tarpeeksi. Sitä en tiedä sanoa miten pahasti kosteuden epäpuhdas luonne tallissa vs. huoneisto raiskaa jotain Nils Holgerssonin/motonetin/liiterin ilmankuivainta, ja onko se auttamatta liian pieni.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: eGe
Onhan noita sisäänrakennettunakin valmiita pakettaja. Samoin mahdollisen olemassa olevan kotiautomaation avulla verrattain yksinkertainen tehtävä.


Jos tallissa on kunnon lämmitys ja edes sellainen boomer-iglumainen sisälämpötila, niin ilmankuivausta voi tehdä hyvinkin epäteollisella kuluttajamallisella kompressori-ilmankuivaimella. Tällaistahan ILP-jäähdytetyssä asunnossakin on isojen poikien mukaan kätevä ajaa, koska se ILP ei kuivaa jäähdytyskaudella tarpeeksi. Sitä en tiedä sanoa miten pahasti kosteuden epäpuhdas luonne tallissa vs. huoneisto raiskaa jotain Nils Holgerssonin/motonetin/liiterin ilmankuivainta, ja onko se auttamatta liian pieni.
No juu, ehkä tuo ”teollinen” oli hieman kieli poskessa heitetty ilmaus ;) Itsellä lähinnä taka-ajatuksena, että 24m2 pikkukopissa ei haluaisi yhtään ylimääräistä vekotinta pyörimään tilantukkeeksi, jos ilmankin saa homman onnistumaan. Ensi kuun puolella pääsee muuttamaan ja silloin pällistelemään tarkemmin tilannetta.

Älyanturiviritelmätkään eivät ole mitenkään poissuljettuja, pidemmän päälle ehkä jopa toivottuja ideoita. Saattaa vaan alkuun olla sen verran muutakin puuhasteltavaa, että tuollainen tyhmä ratkaisu riittäisi alkuun myös ihan hyvin.
 
Ei noita kuivaimia missään olohuoneessa tms. voi pyöritellä (melu). Autotallin lisäksi alapohjiin, vinteille, kellareihin tai vaikka komeroihin lätkäkamojen kuivuuseen (moni ostanu satkun pikku-Trotecin komeroon) tai kylppäriin pyykinkuivuuseen tms. (jos ei älyä kuivausrumpua omistaa vaikka vuokra-asunnon tilan takia, itte ostin yhen kuivaimen kerrostaloasujalta, joka oli pyykit kuivatellu... oli muuten pestävä se laite ku lamellivälit ihan täynnä pölyä/nukkaa). Autotalliolosuhteissa jos ei mitään puusepänverstasta pidä, niin huoltovapaita on / eipä edes suodattimet liastu, ainakin Troteceissa menee liat viemäriin veden mukana.

Tollanen TTK 100 S kuivaa lumisenkin auton muutamassa tunnissa viileässä autotallissa vs. pelkillä autotallin lämmityksillä ja ilmanvaihdolla on vielä aamullakin auto ja lattiat litimärkiä. Märästä ilmasta se absoluuttisen vesigrammamäärän erotuskyky täysin eri planeetalta ku ILPillä, mikä kuivailee välttävästi vasta sitten kun sisällä on kuuma eli ei talven autotalliskenaario ellei pidä tallia kuumana.

Lämpöpumppufoorumilla voi käydä tutustumassa asiaan tarkemmin.
 
Daikin on yksi vanhimmista valmistajista; perustettu 1924. Daikinilla on yli 55 vuoden kokemus lämpöpumpputekniikan kehitystyöstä. Moni valmistaja käyttää heidän kompressoreita, lämmönsiirtäjiä ja kylmäaineita.
 
Miksi pitäisi kiinnostaa käykö kone katkokäyntiä? Tähdellisempiäkin murheita on kuin kytätä lämmityslaitteita ja mikromanageroida niitä.
Jos lämpöpumppua käyttää energiansäästötarkoituksessa, niin sillä katkokäynnillä on merkitystä. Harvoin COP alle 1 menee, mutta kyllä varsinkin liian isolla koneella se on mahdollista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 595
Viestejä
4 459 875
Jäsenet
73 781
Uusin jäsen
JarkkoRuutu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom