Ilmalämpöpumput eli ILPit

Uuden Daikinin pohjapellissä on 32mm viemäröintiliitin sulatusvesille. Sadevesikaivo on alle metrin päässä, niin ajattelin vedet johtaa sinne. Mukana tuli 250cm sulanapitokaapeli. Mutta jos johdan vedet vain kuppiin, niin nehän jäätyy, eli työnnettävä letku metrin verran sadevesiviemäriin. 32mm vahvistettu letkuhan ei sinne taivu, mutta 16mm menisi ok. Ei vain löydy osia, joilla tuo viemäröintiliitin muuttuisi 16mm letkukaraksi. Vai löytyykö?
voihan siihen laittaa vaikka 5cm 32mm putkea si letkukara16/32.. maksavat jonkun 5-8€ varmaan.. tai jos 3d tulostin ni äkkiä ko piiretty ja tulostettu, joskin toki si vois samointein piirtää adapterin suoraan muuttamaan sen 32 lähdön, ko ees painetta tarvee kestää eikä olla kovin tiivis ko ohjaa vaan valuvaa vettä
 
Herää lähinnä kysymys, miksi välillä sammuttelet ja käynnistelet pumppua, jos sen on tarkoitus toimia lämmönlähteenä ko. tilassa? Myöskään pyyntiasetukseen ei lähtökohtaiseari pitäisi olla tarvetta koskea enää sen jälkeen, kun asetukset on kerran säädetty kuntoon. Näin ilppejä tulisi käyttää, eli jatkuvasti päällä, oli kyse siten viilennyksestä tai lämmityksestä. Se kone itsessään osaa kyllä säädellä toimintaansa ja mukautua eri tilanteisiin, käyttäjän omasta toistuvasta on/off -veivaamisesta ja muista asetusten renklaamisesta on lähinnä vain haittaa toiminnalle (ja hyötysuhteelle)
Totta tämä, mutta sähkönkulutuksen kannalta ei ihan niin yksiselitteinen jos sitä priorisoi. Itsellä pilp asunto ja näillä lokakuun ~toistaiseksi lämpöasteilla (pilp ei käytä vielä vastuksia) ilpin laittaminen päälle tarkoittaa isonpaa kwh kulutusta vuorokaudessa. Eli vielä edullisempaa pitää tuo pois päältä, kunhan lämmöt pysyy asunnossa ja vielä ainakin pysyneet. Saa nähdä kun menee tuohon alle 5c päivät.
 
voihan siihen laittaa vaikka 5cm 32mm putkea si letkukara16/32.. maksavat jonkun 5-8€ varmaan.. tai jos 3d tulostin ni äkkiä ko piiretty ja tulostettu, joskin toki si vois samointein piirtää adapterin suoraan muuttamaan sen 32 lähdön, ko ees painetta tarvee kestää eikä olla kovin tiivis ko ohjaa vaan valuvaa vettä
Kävin kaikki K-Raudan ja Puuilon hyllyt läpi, eikä tuollaista muunnoskaraa löytynyt. Tulostimestakin tulee vain paperia pihalle...
 
Vieläkös Daikineissa on muihin vastaavan kokoisiin pumppuihin verraten vaatimus 16A sulakkeella vr 10A?
 
Kävin kaikki K-Raudan ja Puuilon hyllyt läpi, eikä tuollaista muunnoskaraa löytynyt. Tulostimestakin tulee vain paperia pihalle...
Ja siihen kelpainee tuumanen ulkokierre jossa 16 kara.. sen 32 putken saa kyllä kiristimellä varmasti siinä pysymään.
 
Vieläkös Daikineissa on muihin vastaavan kokoisiin pumppuihin verraten vaatimus 16A sulakkeella vr 10A?

Huomasin aiemmin itsekin vertaillessa saman, mikä tässä mahtaa olla taustalla? Kun esim. Mitsun RW25 voi laittaa 10 A sulakkeen taakse ja on kuitenkin suht tehokas pumppu, vertautuu useampaan 35-sarjalaiseen.
 
Tuo oli hyvä. En oikein muistanut miten oikeasti menee.

Juuri tuo talon rakennetekninen juttu mielessä. Pidän nyt ainakin 16 astetta, niin on erittäin pieni lämmitysenergian määrä, mutta riittävä lämpö, kun ei asuta vielä.

Daikin ilmeisesti ylilämmittää vähän, niin pitää valita joku hieman pienempi tavoitelämpötila. Daikinissa tuo lämpötila-anturi on oikeassa kyljessä alhaalla.

1981 talo, mutta seinävillaa on 20cm. Lisäksi lämpölasit.

Jos muistan oikein, niin kesällähän voi myös tuulettaa ikkunoista, niin talo kai hieman ainakin kuivaa? Toki talvellakin, mutta lämpöä menee enemmän hukkaan. Tuo ilmalämmitys toki vaihtaa ilmaa muutenkin.
Mietin tollasta itsellenikin vähän vastaavalle paikalle.
Voitko kertoa noista äänistä. Kuuluuko Daikinin ulkoyksikkö naapurin sisään? Entä tohon sinun makuuhuoneeseen, jos kuuluu osaatko kuvata sen voimakkuutta pahimmillaan. En mielellään laittaisi maahan (vaikeuttaa tulevia salaojan/viemärin kaivua), eli kiinnostaisi tietää miten äänet siirtyvät seinästäsi sisään ja miten
kauas pitää mennä, ettei kuulu sisälle (eli kuuluuko MH viereisessä huoneessa).

Miksi ostit Daikin Perfera 40 eikä Perfera 30? Onko tossa16A yksivaihe liitäntä?
 
Herää lähinnä kysymys, miksi välillä sammuttelet ja käynnistelet pumppua, jos sen on tarkoitus toimia lämmönlähteenä ko. tilassa? Myöskään pyyntiasetukseen ei lähtökohtaiseari pitäisi olla tarvetta koskea enää sen jälkeen, kun asetukset on kerran säädetty kuntoon. Näin ilppejä tulisi käyttää, eli jatkuvasti päällä, oli kyse siten viilennyksestä tai lämmityksestä. Se kone itsessään osaa kyllä säädellä toimintaansa ja mukautua eri tilanteisiin, käyttäjän omasta toistuvasta on/off -veivaamisesta ja muista asetusten renklaamisesta on lähinnä vain haittaa toiminnalle (ja hyötysuhteelle)
Tämä oli vain testailua, koska pumppu toimi omasta mielestäni oudosti. Ei vastaa normaalia käyttöä mitenkään. :tup:
 
Voitko kertoa noista äänistä. Kuuluuko Daikinin ulkoyksikkö naapurin sisään? Entä tohon sinun makuuhuoneeseen, jos kuuluu osaatko kuvata sen voimakkuutta pahimmillaan.
Vastaan vaikka ei multa kysytty. Kokemusta nyt kahden Daikinin äänistä parilta talvelta. Molemmat puuseinässä telineessä. Stylish malli on jousilla ja ulkoyksikkö on n. 4m päässä makuuhuoneesta parvekkeen seinän ulkopuolella räystään alla. Ulkoyksikön ääni kuuluu hieman sulatuksen aikana makuuhuoneeseen, jos on muuten ihan hiljaista.
Perfera on olohuoneen seinän takana perinteisillä kumityynyillä telineessään, sen äänen kuulee kovemmilla pakkasilla, kun tehoja otetaan ja aina sulatuksen kuulee. Matalaa jurinaa.
Ulkona pakkasilla kuuluu "tuulen huminaa" vähän 10m päässä, mutta ei varmasti enää naapurin sisälle.
Kaiken kaikkiaan hiljaisia ovat ja maatelineellä varmaan äänetön sisälle.
Perferalle aion laittaa myös jouset. Olivat entisille on/off koneillekin tehokkaat äänenvaimentimet.
Ps. Toinen Daikineista 10A sulakkeen takana eikä ole tulppaa poksauttanut kertaakaan.
 
Mietin tollasta itsellenikin vähän vastaavalle paikalle.
Voitko kertoa noista äänistä. Kuuluuko Daikinin ulkoyksikkö naapurin sisään? Entä tohon sinun makuuhuoneeseen, jos kuuluu osaatko kuvata sen voimakkuutta pahimmillaan. En mielellään laittaisi maahan (vaikeuttaa tulevia salaojan/viemärin kaivua), eli kiinnostaisi tietää miten äänet siirtyvät seinästäsi sisään ja miten
kauas pitää mennä, ettei kuulu sisälle (eli kuuluuko MH viereisessä huoneessa).

Miksi ostit Daikin Perfera 40 eikä Perfera 30? Onko tossa16A yksivaihe liitäntä?
Vielä ei ole kuulunut ulkoyksiköstä oikein mitään ääntä. Puhallin varmaan humisee, jos ottaa täydet tehot, mutta tuskin kovinkaan paljoa. Pitäisi olla siis hiljainen.

Mutta hyvin se siinä tiiliseinässä on ja jousetkin välissä. Se asentaja tiesi laittaa jouset pyytämättäkin ja samaan 2440€ hintaan.

Perfera 40 N on tehokkaampi, siksi se. Taitaa olla myös aavistuksen leveämmällä tai isommalla sisäyksiköllä (hyvä). Itse olen pitänyt nyt vielä puhallinta täysillä, kun talossa vain remppa hommia vielä. Ei ole älyttömän kova ääni silläkään nopeudella, mutta puhallus kyllä yltää yllättävän kauaksi.

Tuo laitettiin 13A sulakkeella. Vanha Panasonic ILP vaatii sitten vähän lisää sähköjohtoja, että saisi sillekin virran jostain. Sitä ei samalla kertaa muistettu vielä tehdä.

En siis ole kuullut takkahuoneesta tai makkarista mitään kompressorin ääntä. Enkä ole huomannut vielä yhtään sulatusta. Siitä nyt joku ääni saattaisi kuulua sisäyksikön suunnalta.

Tosi tyytyväinen olen kyllä Daikinin uutuuteen. Ei enää Mitsua ja Toshibakin olisi ollut kalliimpi, eikä yhtään parempi. Daikin on myös 5v takuulla, kun rekisteröi pumpun.

Edit:
On tosiaan 230V ja 16A vaatimus.
 
Uuden Daikinin pohjapellissä on 32mm viemäröintiliitin sulatusvesille. Sadevesikaivo on alle metrin päässä, niin ajattelin vedet johtaa sinne. Mukana tuli 250cm sulanapitokaapeli. Mutta jos johdan vedet vain kuppiin, niin nehän jäätyy, eli työnnettävä letku metrin verran sadevesiviemäriin. 32mm vahvistettu letkuhan ei sinne taivu, mutta 16mm menisi ok. Ei vain löydy osia, joilla tuo viemäröintiliitin muuttuisi 16mm letkukaraksi. Vai löytyykö?
Naapuri johti IVT:n ILPin vedet V32:lla suoraan alas sadevesiviemäriin (ne teki sadevesi- ja salaojarempan ja siitä jätti ILPin kohdalle putkiyhteen maan pinnalle) -> ku tuli kovat pakkaset niin ei se pura siitä pohjan yhdestä reiästä kuten esim. Tosipaha monesta reiästä -> aina kun kova pakkanen niin kaukalossa jäätä ja siipi rupes hipomaan jääkikkaretta kunnes tarpeeks monen kerran jälkeen meni säpäleiksi ja kärtsäs piirikortti jne.. Nyt sillä on uus Ahlsellin halpapumppu asennettuna samalla tavalla ja jo viime talvena siipi roklotteli jäitä.

Eli, pistä sinne kunnolla sulanapitokaapelia kaukalon pohjalle ja piiiiiitkälle sadevesiviemäriin asti.

Tosipahan service manuaalissa lukee, että pohjoista käyttöä varten pohjakaukalosta otettava kaikki vedenpoistojen tulpat pois. Uskon olevan jotain perää tuossa, kun se pohjakaukalo ei kuitenkaan oo mitään muovia vaan alumiinia tms. joka johtaa kyllä kylmää hemmetin hyvin.
 
Naapuri johti IVT:n ILPin vedet V32:lla suoraan alas sadevesiviemäriin (ne teki sadevesi- ja salaojarempan ja siitä jätti ILPin kohdalle putkiyhteen maan pinnalle) -> ku tuli kovat pakkaset niin ei se pura siitä pohjan yhdestä reiästä kuten esim. Tosipaha monesta reiästä -> aina kun kova pakkanen niin kaukalossa jäätä ja siipi rupes hipomaan jääkikkaretta kunnes tarpeeks monen kerran jälkeen meni säpäleiksi ja kärtsäs piirikortti jne.. Nyt sillä on uus Ahlsellin halpapumppu asennettuna samalla tavalla ja jo viime talvena siipi roklotteli jäitä.

Eli, pistä sinne kunnolla sulanapitokaapelia kaukalon pohjalle ja piiiiiitkälle sadevesiviemäriin asti.

Tosipahan service manuaalissa lukee, että pohjoista käyttöä varten pohjakaukalosta otettava kaikki vedenpoistojen tulpat pois. Uskon olevan jotain perää tuossa, kun se pohjakaukalo ei kuitenkaan oo mitään muovia vaan alumiinia tms. joka johtaa kyllä kylmää hemmetin hyvin.
Uskoisin, että tuo Daikinin vakiorakenne toimii, eikä ylimääräistä sulanapitokaapelia tarvitse pohjapellin päälle enää laittaa. Putkeen / Letkuun tuleva kaapeli on daikinin oma ja ulkoyksikkö ohjaa sen käyttöä. Ainoa mikä tässä epäilyttää, on että sulatusvedet jäätyy sinne sadevesiviemäriin, vaikka putkea kaapelin kera saa sinne puolitoista metriä työnnettyä. Pitää tarkastella pohjapeltiä, että alkaako sieltä sitten jostain kohtaa tihkua vesi ulos vai meneekö rikki, jos letkut jäätyy. Toimivin ratkaisu olisi varmaan kaivaa eristetty letku maahan ja tehdä joku eristetty kivipesä parin metrin päähän pumpusta. Salaojakaivokin voisi olla yksi vaihtoehto. Se kymmenisen litraa päivässä, mitä tuosta saattaa pahimmillaan tulla, hukkuu kyllä sitä kautta maaperään vahinkoja aiheuttamatta. Siellä syvyydessä pitäisi pysyä myös sulana läpi talven ja tarvittaessa finfoamista voi tehdä vielä ylimääräisen tulpan päälle. Vesilukkoa saattaa kaivon pohjalle kaivata, ettei vaan ala vetää kylmää ilmaa salaojien läpi.
 
Taas sellainen sää, että molemmissa taloissa laastipaljut täynnä vettä :) päivässä siis. Klo 8.30 kaadoin pois.

Kun ei ole muuta lämmönlähdettä, niin Mitsu ja Daikin aika kovalla "tuotolla".
 
Meillä kyllä Perfera N30 10A suklakkeen takana ja meille sanottiin et N40 vaatii A16 sulakkeen mut 30 riittää A10.
Valmistajan sivuilta esitteen teknisistä tiedoista katsottuna molemmat vaativat 16 A, kuten jopa pienempi Comfora N 25 ja kaikki muut mitä katsoin, en pikaisella vilkaisulla löytänyt yhtään missä olisi ollut 10 A.
 
Koneen kyljessä lukee 16A. Älkää antako tehdä laittomia asennuksia.
Voihan Daikinissa napsauttaa tarveohjauksen päälle, jos on jotain muuta kuormaa samassa vaiheessa.
Mitä tulee laittomiin asennuksiin niin kuinka monella on 16A ulkopistorasian perässä jatkojohto 3x2,5mm2 johdolla? Veikkaan, että aika harvalla.
 
Mulla on P40 kymmenen ampeerin sulakkeen takana. Kun olen testaillut täysiä tehoja, näyttäisi Shellyn plugi vetävän virrat poikki ennen sulakkeen antautumista. Johonkin 2500 wattiin asti pääsee.
 
Mulla on P40 kymmenen ampeerin sulakkeen takana. Kun olen testaillut täysiä tehoja, näyttäisi Shellyn plugi vetävän virrat poikki ennen sulakkeen antautumista. Johonkin 2500 wattiin asti pääsee.

Ainakin shelly plus 1pm voi säätää kohdasta max power protectionista minkä wattimäärän kohdalla pistää shellyn sammuksiin.
 
Mulla on P40 kymmenen ampeerin sulakkeen takana. Kun olen testaillut täysiä tehoja, näyttäisi Shellyn plugi vetävän virrat poikki ennen sulakkeen antautumista. Johonkin 2500 wattiin asti pääsee.
10A sulake voi kestää 13A melkein ainakin?

Ja itse testailin 13A sulaketta, niin se kesti 16A sähköauton latausta (paksut kaapelit).
 
Mulla ei uskallus riittäisi laittaa kiinteästi asennettavaa sähkölaitetta (joka on aina päällä ilman valvontaa) valmistajan ilmoittamaa pienemmän sulakkeen taakse, kun 10 vs 16 A:lla vaadittavan kaapelin mitoituskin taitaa olla eri :hmm:
 
Vastaan vaikka ei multa kysytty. Kokemusta nyt kahden Daikinin äänistä parilta talvelta. Molemmat puuseinässä telineessä. Stylish malli on jousilla ja ulkoyksikkö on n. 4m päässä makuuhuoneesta parvekkeen seinän ulkopuolella räystään alla. Ulkoyksikön ääni kuuluu hieman sulatuksen aikana makuuhuoneeseen, jos on muuten ihan hiljaista.
Perfera on olohuoneen seinän takana perinteisillä kumityynyillä telineessään, sen äänen kuulee kovemmilla pakkasilla, kun tehoja otetaan ja aina sulatuksen kuulee. Matalaa jurinaa.
Ulkona pakkasilla kuuluu "tuulen huminaa" vähän 10m päässä, mutta ei varmasti enää naapurin sisälle.
Kaiken kaikkiaan hiljaisia ovat ja maatelineellä varmaan äänetön sisälle.
Perferalle aion laittaa myös jouset. Olivat entisille on/off koneillekin tehokkaat äänenvaimentimet.
Ps. Toinen Daikineista 10A sulakkeen takana eikä ole tulppaa poksauttanut kertaakaan.

Vielä ei ole kuulunut ulkoyksiköstä oikein mitään ääntä. Puhallin varmaan humisee, jos ottaa täydet tehot, mutta tuskin kovinkaan paljoa. Pitäisi olla siis hiljainen.

Mutta hyvin se siinä tiiliseinässä on ja jousetkin välissä. Se asentaja tiesi laittaa jouset pyytämättäkin ja samaan 2440€ hintaan.

Perfera 40 N on tehokkaampi, siksi se. Taitaa olla myös aavistuksen leveämmällä tai isommalla sisäyksiköllä (hyvä). Itse olen pitänyt nyt vielä puhallinta täysillä, kun talossa vain remppa hommia vielä. Ei ole älyttömän kova ääni silläkään nopeudella, mutta puhallus kyllä yltää yllättävän kauaksi.

Tuo laitettiin 13A sulakkeella. Vanha Panasonic ILP vaatii sitten vähän lisää sähköjohtoja, että saisi sillekin virran jostain. Sitä ei samalla kertaa muistettu vielä tehdä.

En siis ole kuullut takkahuoneesta tai makkarista mitään kompressorin ääntä. Enkä ole huomannut vielä yhtään sulatusta. Siitä nyt joku ääni saattaisi kuulua sisäyksikön suunnalta.

Tosi tyytyväinen olen kyllä Daikinin uutuuteen. Ei enää Mitsua ja Toshibakin olisi ollut kalliimpi, eikä yhtään parempi. Daikin on myös 5v takuulla, kun rekisteröi pumpun.

Edit:
On tosiaan 230V ja 16A vaatimus.

Uskoisin, että tuo Daikinin vakiorakenne toimii, eikä ylimääräistä sulanapitokaapelia tarvitse pohjapellin päälle enää laittaa. Putkeen / Letkuun tuleva kaapeli on daikinin oma ja ulkoyksikkö ohjaa sen käyttöä. Ainoa mikä tässä epäilyttää, on että sulatusvedet jäätyy sinne sadevesiviemäriin, vaikka putkea kaapelin kera saa sinne puolitoista metriä työnnettyä. Pitää tarkastella pohjapeltiä, että alkaako sieltä sitten jostain kohtaa tihkua vesi ulos vai meneekö rikki, jos letkut jäätyy. Toimivin ratkaisu olisi varmaan kaivaa eristetty letku maahan ja tehdä joku eristetty kivipesä parin metrin päähän pumpusta. Salaojakaivokin voisi olla yksi vaihtoehto. Se kymmenisen litraa päivässä, mitä tuosta saattaa pahimmillaan tulla, hukkuu kyllä sitä kautta maaperään vahinkoja aiheuttamatta. Siellä syvyydessä pitäisi pysyä myös sulana läpi talven ja tarvittaessa finfoamista voi tehdä vielä ylimääräisen tulpan päälle. Vesilukkoa saattaa kaivon pohjalle kaivata, ettei vaan ala vetää kylmää ilmaa salaojien läpi.
Onkos mitään linkkiä noihin jousiin, mitkä toimivat ulkoyksikön vaimentimena? Onkos noista pitkäaikaista kokemusta kenelläkään? Tuleeko enemmän värinää liitoksiin? kuin kumivaimentimilla.

Mäkin mietin tota salaojakaivoa, varsinkin kun ovat routarajan alapuolella. Toinen on suoraan jätevedenliitoskaivoon, siinä lähinnä tuleeko hajuhaittoja?
Eristettyn putken/letkun toi luultavasti tarvitsee tai tuskin on ainakaan haitaksi.
Onko tietoa miten lämmintä vettä se tosta työntää talvella?
 
Mulla ei uskallus riittäisi laittaa kiinteästi asennettavaa sähkölaitetta (joka on aina päällä ilman valvontaa) valmistajan ilmoittamaa pienemmän sulakkeen taakse, kun 10 vs 16 A:lla vaadittavan kaapelin mitoituskin taitaa olla eri :hmm:
Niin eihän tuossa mitään järkeä ole.
 
Mulla ei uskallus riittäisi laittaa kiinteästi asennettavaa sähkölaitetta (joka on aina päällä ilman valvontaa) valmistajan ilmoittamaa pienemmän sulakkeen taakse, kun 10 vs 16 A:lla vaadittavan kaapelin mitoituskin taitaa olla eri :hmm:
Sen johdonsuojan tehtävä on laueta, jos se 10A ylitetään. Ei tuossa mitään pelättävää ole. Sitten on, jos sen 10A tulppasulakkeen tilalle aletaan sovittamaan 16A sulaketta tai rautanaulaa, silloin ne johtimet käy liian pieniksi.
 
Huomasin aiemmin itsekin vertaillessa saman, mikä tässä mahtaa olla taustalla? Kun esim. Mitsun RW25 voi laittaa 10 A sulakkeen taakse ja on kuitenkin suht tehokas pumppu, vertautuu useampaan 35-sarjalaiseen.

Tuo numero 25 tulee 2,5kW nimellistehosta.. 10A sulakkeella ihan sähk.öpatterilla saadaan 2,3kW teho, ja lämpöpumpunhan on nimenomaan tarkoitus käyttää vähemmän sähköä. Käytännössähän ne ovat lyhyet tehopiikit jotka sen minimisulakkeen määrittelevät.

Valmistajan sivuilta esitteen teknisistä tiedoista katsottuna molemmat vaativat 16 A, kuten jopa pienempi Comfora N 25 ja kaikki muut mitä katsoin, en pikaisella vilkaisulla löytänyt yhtään missä olisi ollut 10 A.
Kannattaa huomioida että useammassakin ILPissä on ohjeistuksessa hämmentävästi mainittu maksimi sulake, eikä minimiä. Sinänsä se liian pienen sulakkeen suurin "vaara" ilpille on se että se sammuu. Jos kyse on talon ainoasta lämmönlähteestä se voi tietysti muita ongelmia aiheuttaa.
 
Mä kun kyselin tarjousta daikinista niin kahdesta paikkaa sanottiin että N30 pärjää 10A sulakkeella mut N40 vaatii A16.

Meillä pistotulppa asennus mitä ensin vähän pudoksiin mutta ilmeisesti näitäkin tehdään näin. Sähkäri on tulossa jossain kohtaa tekeen pistorasiaa ulos niin pitää kysyä samalla hänen mielipidettä asiaan.

Mut onhan se nyt vittua että asentajiin nyt pitäis loppupeleissä luottaa, kuka asiakas osaa ote alkaa selvitteleen tehoja ja sulakekokoja? Varmasti osa mutta veikkaan et suurinosa perusilpin ostajista luottaa just siihen mitä asentaja tekee.
 
Meillä pistotulppa asennus mitä ensin vähän pudoksiin mutta ilmeisesti näitäkin tehdään näin. Sähkäri on tulossa jossain kohtaa tekeen pistorasiaa ulos niin pitää kysyä samalla hänen mielipidettä asiaan.
Siitä saa silloin yhden ihmisen mielipiteen. Joka tapauksessa jos jatkuvassa käytössä oleva laite on vaativinaan 16 ampeerin sulakkeen ja 10 ei riitä, on erittäin ristiriitaista samaan aikaan teeskennellä että sen voi kytkeä tavallisella schukopistorasialla ja -tulpalla. Nehän eivät ole speksattuja kuudentoista tai edes kymmenen ampeerin jatkuvalle virralle.

Hassu ja ärsyttävä tapa on myös hypätä 10 ampeerista suoraan 16 ampeeriin, kuten käsittääkseni yleisesti valmistajien ohjeissa tapahtuu. Pitäisi jättää optio valita 13 ampeerin sulake jos (ja ilmeisesti yleensä oikeasti "kun") se riittää. Tästä voisi olla apua(kilpailuetua) etenkin kun ilpuja asennellaan paljon jälkeenpäin ja vanhoihin taloihin.

Mut onhan se nyt vittua että asentajiin nyt pitäis loppupeleissä luottaa, kuka asiakas osaa ote alkaa selvitteleen tehoja ja sulakekokoja? Varmasti osa mutta veikkaan et suurinosa perusilpin ostajista luottaa just siihen mitä asentaja tekee.
Tässä on vielä sekin, että valmistaja saattaa vaatia mahdottomia tai typeriä* ja puoliviralliset tahot vaatia tämän palvomista. Jos asiakas ei ymmärrä yhtään mistään mitään(ja pääasiassa näin olisi syytä olettaa), niin asentaja ja asennusliike ovat herkästi kiusallisessa välikädessä.

*Esimerkiksi minulla ei ole kämpässä ensimmäistäkään vikavirtasuojakytkintä. Jos tänne tehdään uusia pistorasiaryhmiä, niin jääkaapille(joka on pohjimmiltaan ei-kiinteä pistotulpallinen kodinkone siinä missä muutkin) saa yhä tehdä sellaisen ilman VVSK. Sen sijaan jotkut valmistajat vaativat ilpulle VVSK. Jos tähän nyt asennuttaisi jonkun puolivirallisten tahojen ohjeita palvovan urakotsijan toimesta jonkun aasiafirman apinatasoisilla ohjeilla uuden ilpun, lopputuloksena olisi, että ei-VVSK-retroasunnossa olisi tasan yksi VVSK, ja se olisi kiinteästi asennetulle lämmitykseen liittyvälle talotekniikalle. Edelleenkään missään vehkeessä missä se olisi hyvä olla sitä ei olisi. Täysin mielisairas ajatus. Jos joltain tuntemattomalta pyytäisin tarjousta tietyn merkkisestä(ei mitään muistikuvaa mitkä vaativat moista) laitteesta, niin pikku pakkohan omaa persettään suojaavan ammattimaisesti toimivan asennusliikkeen olisi tälläinen järjettömyys tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tulee laittomiin asennuksiin niin kuinka monella on 16A ulkopistorasian perässä jatkojohto 3x2,5mm2 johdolla? Veikkaan, että aika harvalla.
Tätä tässä jo aikaisemmin kyselinkin, aika monella on 16A ulkopistorasian perässä 3x1,5m2 kaapelilla oleva jatkoroikka, joka on varsin yleinen johdinkoko roikissa, yleensä varmaan aika pienitehoisia laitteita perässä (pl kahden auton esilämmitys), mutta vaarallisempaa kuin ilpin laitto 10A sulakkeen taakse. Kuten joku tuossa mainitsikin niin pahimmillaan ilppi vaan sammuu. Noissa jatkojohtojen käytössä on suurempi vaara, että kaapeli jää pieneksi ja sulake kestää, kun ei tiedetä minkä kokoisen sulakkeen takana pistorasia on.
 
Tätä tässä jo aikaisemmin kyselinkin, aika monella on 16A ulkopistorasian perässä 3x1,5m2 kaapelilla oleva jatkoroikka, joka on varsin yleinen johdinkoko roikissa, yleensä varmaan aika pienitehoisia laitteita perässä (pl kahden auton esilämmitys), mutta vaarallisempaa kuin ilpin laitto 10A sulakkeen taakse. Kuten joku tuossa mainitsikin niin pahimmillaan ilppi vaan sammuu. Noissa jatkojohtojen käytössä on suurempi vaara, että kaapeli jää pieneksi ja sulake kestää, kun ei tiedetä minkä kokoisen sulakkeen takana pistorasia on.
1,5mm2 roikka on ihan ok 16A virralle, jos se on tosiaan roikkana, eikä puuhata jotain kiinteää asennusta jossa se alkaa kuumeta.

Roikissa ongelmia aiheuttaa kelat, joissa kaapelit kuumenevat.

E: tarkennetaan nyt ennen kun joku sekoaa.. Siis roikkana, niin että kaapeli kulkee ilmassa, tai retkottaa maassa, sen sijaan että olisi asennettu kiinteästi johonkin rakennelmiin, jossa sen jäähtyminen ei ole yhtä tehokasta.
 
Viimeksi muokattu:
Sulakkeista. Taitaa olla vain 10A ja 16A sulakkeet olemassa? Eli siis se 13A sulake ei olisi täysin virallinen?
 
Kiitos selvennyksistä. Mutta jos haluaa noudattaa sähköturvallisuusmääräyksiä pilkulleen niin eikö tosiaan ole mitään väärää jos laitteen teknisissä tiedoissa lukee yksiselitteisesti "Sulake: 16 A" ja sitten kytketään kymppiin?

Täällä on ylistetty Perfera-sarjaa, onko kellään kokemusta kevyemmän sarjan Daikinista pientä tilaa lämmittämään?
 
Sulakkeista. Taitaa olla vain 10A ja 16A sulakkeet olemassa? Eli siis se 13A sulake ei olisi täysin virallinen?
Kyllä se 13A sulake on olemassa na ihan virallinen sulake. Ei toki yhtä yleinen kuin 10 ja 16A.
Kiitos selvennyksistä. Mutta jos haluaa noudattaa sähköturvallisuusmääräyksiä pilkulleen niin eikö tosiaan ole mitään väärää jos laitteen teknisissä tiedoissa lukee yksiselitteisesti "Sulake: 16 A" ja sitten kytketään kymppiin?

Täällä on ylistetty Perfera-sarjaa, onko kellään kokemusta kevyemmän sarjan Daikinista pientä tilaa lämmittämään?
Ei tosiaan ole mitään määräystä joka kieltäisi "liian pienen" sulakkeen käytön.
 
Mulla on P40 kymmenen ampeerin sulakkeen takana. Kun olen testaillut täysiä tehoja, näyttäisi Shellyn plugi vetävän virrat poikki ennen sulakkeen antautumista. Johonkin 2500 wattiin asti pääsee.
Onko kyseessä vanhempi Plug S missä ei ole RGB säätöä sen reunan "valorenkaassa"? Se on vanhempi on 10A kestolla ja uudempi RGB malli 12A. Mulla meinasi sulaa tuollainen PILPin tehoja mittailleissa ja ei käyty lähelläkään 2500W maksimeja vaan jotain 1700W luokkaa oli aina kun kyykkäsi. Pari kertaa oli lämpösuoja lauennut Plug S:ssä ja kun aloin tutkimaan niin näkyi selkeitä kuumenemis jälkiä kontaktin ympärillä muovissa. Oli muuttunut jo ruskeaksi. Sain takuuseen uuden parannellun mallin, mutta en tohtinut enää tuota valjastaa tuollaiseen käyttöön. ILPin kulutusta mittaa Plus PM Mini ja tuollainen pitäisi tilailla PILPin kulutustakin mittaamaan.

Tuo PILP ei siis osallistu varsinaisesti lämmitykseen vaan hoitaa käyttöveden ja ilmanvaihdon, ei lattialämmitystä. Lämmittää ilmanvaihdon kautta sen verran mitä lämmittää. Lämpösuoja laukesi, kun PILP lähti tekemään kerran viikossa suoritettavaa Legionella lämmitystä, tällöin 500W kompuran lisäksi kytkeytyy 1000W lisävastus käyttöön ja tuo oli sitten Plug S:lle liikaa. Ja kun katseli käppyröitä, niin 1000W lisävastus ehti olla hätinä tunnin päällä. Toisen kerran kun tuo oli tapahtunut ja aamulla PILP oli seis, niin otin Shellyn pois välistä ja aloin tutkimaan, että mikä homma.

e: Lähinnä kommentiksi siis, että ei välttämättä ole virtarajoitus mikä tuon sammuttaa vaan siellä saattaa alkaa olla kontakteissa kuumat oltavat :think:
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa tehdä kunnolla. Purin kesällä aiemman asukkaan 2x ilpit samasta ulkopistorasiasta paska-asennuksen ja kaivoin maakaapelin josta oma vaihe ja sulake molemmille. Nyt ei ole vinokuormaa ja ei ole sulake koko ajan ihan kintaalla.
 
Onko kyseessä vanhempi Plug S missä ei ole RGB säätöä sen reunan "valorenkaassa"? Se on vanhempi on 10A kestolla ja uudempi RGB malli 12A. Mulla meinasi sulaa tuollainen PILPin tehoja mittailleissa ja ei käyty lähelläkään 2500W maksimeja vaan jotain 1700W luokkaa oli aina kun kyykkäsi. Pari kertaa oli lämpösuoja lauennut Plug S:ssä ja kun aloin tutkimaan niin näkyi selkeitä kuumenemis jälkiä kontaktin ympärillä muovissa. Oli muuttunut jo ruskeaksi. Sain takuuseen uuden parannellun mallin, mutta en tohtinut enää tuota valjastaa tuollaiseen käyttöön. ILPin kulutusta mittaa Plus PM Mini ja tuollainen pitäisi tilailla PILPin kulutustakin mittaamaan.

Tuo PILP ei siis osallistu varsinaisesti lämmitykseen vaan hoitaa käyttöveden ja ilmanvaihdon, ei lattialämmitystä. Lämmittää ilmanvaihdon kautta sen verran mitä lämmittää. Lämpösuoja laukesi, kun PILP lähti tekemään kerran viikossa suoritettavaa Legionella lämmitystä, tällöin 500W kompuran lisäksi kytkeytyy 1000W lisävastus käyttöön ja tuo oli sitten Plug S:lle liikaa. Ja kun katseli käppyröitä, niin 1000W lisävastus ehti olla hätinä tunnin päällä. Toisen kerran kun tuo oli tapahtunut ja aamulla PILP oli seis, niin otin Shellyn pois välistä ja aloin tutkimaan, että mikä homma.

e: Lähinnä kommentiksi siis, että ei välttämättä ole virtarajoitus mikä tuon sammuttaa vaan siellä saattaa alkaa olla kontakteissa kuumat oltavat :think:
Jep, vanha Plug S:hän tuo on. Muistaakseni meni niin, että ihan sekunneissa 2500W saavutettuaan meni plugista virrat kun testasin pari-kolme kertaa. Muutenhan tuo on sulatuksia lukuun ottamatta alle 400 watin teholla kaiken aikaa ja en ole ainakaan ulkoisesti huomannut mitään muutoksia plugissa. Sulatuksissa käydään sitten vähän yli kilowatin tehoilla minuutteja.
 
Jep, vanha Plug S:hän tuo on. Muistaakseni meni niin, että ihan sekunneissa 2500W saavutettuaan meni plugista virrat kun testasin pari-kolme kertaa. Muutenhan tuo on sulatuksia lukuun ottamatta alle 400 watin teholla kaiken aikaa ja en ole ainakaan ulkoisesti huomannut mitään muutoksia plugissa. Sulatuksissa käydään sitten vähän yli kilowatin tehoilla minuutteja.
No sitten se varmaan oli tuo virtarajoitus mikä sen katkaisee. Mielestäni sitä ei saa kokonaan pois käytöstä, ainoastaan rajaa voi säätää. Uudemmassa mallissa on Max power protection, - voltage protection ja - current protection, vanhemmassa taisi olla pelkästään Max power protection?
 
Tuolla tavalla näkyy Shellyn pilvessä. Eli on pois päältä, mutta joku triggeri sieltä kyllä löytyi kuitenkin. Ei tietysti ole tässä tapauksessa haitaksi jos suoja on vähän konservatiivisempi.

1730187641201.png
 
Tuolla tavalla näkyy Shellyn pilvessä. Eli on pois päältä, mutta joku triggeri sieltä kyllä löytyi kuitenkin. Ei tietysti ole tässä tapauksessa haitaksi jos suoja on vähän konservatiivisempi.

1730187641201.png
Nähtävästi sitten eroavaisuuksia firmiksessä tällä uudella ja vanhemmalla, uudessa ei tuollaista täppää ole

1730188310470.png
 
Mites muuten tuon kanssa, puhaltaako se jatkuvasti jos on lämmitysmoodi käytössä (ei takkatilaa). Eli vaikka tavoitelämpötila on saavutettu tai jopa yli, laitteen sisäyksikkö kierrättää ilmaa (ulkoyksikön ollessa pois päältä)?

Meille tuli mökille tuosta tuon pikkuveli 25 ja siinä tuo sisäyksikön puhallin ei ole lopettanut puhaltamista missään vaiheessa (pyynti esim. 20, sisälämpö 24). Siksi en oikein ymmärrä tuon laitteen takkatilan etua kun ilman takkatilaakin tuntuu kierrättävän ilmaa aktiivisesti jatkuvasti.

Kotona oleva vanha MHI:n ILP taas pistää sisäyksikön lepotilaan jos tavoitelämpötila on saavutettu. Alkaa taas puhkumaan kun lämpötila laskee alle tavoitelämmön.

-en ole tuota moodia vielä kokeillut koska meillä on takka ja sitä lämmitetään päivittäin joten se "pienempi" takkatila on päällä koko ajan
-toki tuon manuaalisen nelospuhalluksenkin voima / ääni välillä hiljenee kunnes se taasen voimistuu "normaaliksi"
 
Täällä on ylistetty Perfera-sarjaa, onko kellään kokemusta kevyemmän sarjan Daikinista pientä tilaa lämmittämään?
Miten pieni tila? Voisiko Daikin Perfera 30 N olla sopiva?

Oma 40 N oli seinäasennuksella ja jousilla 2440€. Tuli siis vain yksi seinän läpivienti. 30 N olisi varmaan hieman halvempi ja pienemmällä sisäyksiköllä.
 
Samsungin Nordic Home Premium 35 pumppu päästi kaasut ulos ja ilmoitti nyt kaasunpuutoshäiriöstä. Juuri paria päivää aikaisemmin olin ihmetellyt heikkoa lämmitystehoa.

Sattui juuri ILP asentaja käymään kun laitoin toisen pumpun varastoon ja hän mittasi samalla pumpusta että kaasut on tosiaan karanneet. Hän oli tämän Samsungin pumpun myös asentanut. Tutkittiin liitokset yhdessä eikä niissä mitään erikoista näkynyt. Asentaja paikansi vuotoilmaisimella vuotopaikan sisäyksikön kennoon, tai ainakin sieltä saatiin ainoat nousevat lukemat.

Samsungin takuun kanssa taistelu oli seuraava urakka että sai yhteyden henkilöön joka pystyi asialle jotain tekemään. Aluksi sai keskustella botin kanssa, joka ohjasin intialaisen kanssa keskusteluun. Google translate lauloi ilmeisesti toisessa päässä ja lopulta sain huoltonumeron. No huoltonumeroon soitettaessa palvelua oli tarjolla vain ruotsiksi, ei kiitos. Lopulta sain Samsungin Whatsapp numeron kautta huoltotapauksen laitettua pystyyn ja nyt odotellaan yhteydenottoa paikallisesta huoltoliikkeestä.

Jännityksellä odottaen meneekö tämä vielä pumpun 5v takuuseen vai löytyykö ongelma jostain muualta.
 
Miten pieni tila? Voisiko Daikin Perfera 30 N olla sopiva?

Oma 40 N oli seinäasennuksella ja jousilla 2440€. Tuli siis vain yksi seinän läpivienti. 30 N olisi varmaan hieman halvempi ja pienemmällä sisäyksiköllä.

Alle 40 neliötä, lienee ylimitoitettu. Mitsun FT25 kiinnostaisi mutta niin myös toinen merkki joka kerää paljon kehuja isommista malleista.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 982
Viestejä
4 502 044
Jäsenet
74 307
Uusin jäsen
Bimboozt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom