Ilmalämpöpumput eli ILPit

Alkaa livetä pahasti OT:n puolelle, mutta tuulikaapit ovat sinänsä mielenkiintoinen aihe.

Modernissa, tiiviissä, hyvällä lämmöneristyksellä ja koneellisella ilmanvaihdolla varustetussa tönössä useimmille kotitalouksille täysin turha este ja hidaste eteisen ja ulkotilan välissä.

Lapsi- ja kotieläintalouksissa moiselle voi kehitellä joitakin järkeviä käyttötarkoituksia. Itsellä on tosin molempia enkä silti moista talooni hyväksyisi.

Sitten taas toisaalta, jos kohde onkin Sodankylässä sijaitseva -35c pakkasessa 7:llä punahehkuisella Porin Matilla juuri juuri +15c:ssa pysyvä viime vuosisadan alkupuolelta oleva kutterinlastulla, tuohella, sammaleella ja koksikuonalla eristetty talovanhus, voi tuulikaapilla olla ihan kohtuulliset lämpötaloudelliset perustelut olemassa ololleen. Tosin halkorallin tiimellyksessä voi se turha lisäväliovi toisinaan alkaa kismittämään.
 
Jotkut väittää, että kuulemma vanha ovi saattaa olla sellaista tekoa ettei se kestäisi jos tuulikaappi puretaan. En tiedä onko se vain legendaa, mutta voihan niiden eristys tai ikkunarakenne kai ehkä pettää helpommin kovempien voimien kohdistuessa siihen?

Näin oli naapurille sanottu 80-lukulaisen rivarin remonttia tehdessä tänä kesänä, halu olisi ollut poistaa tuulikaaapin ovi. Muuten se teetti aika hc-remontin täysine uusine sähkötöineen ja keittiö-olohuone väliseinän purkuineen.
 
Alkaa livetä pahasti OT:n puolelle, mutta tuulikaapit ovat sinänsä mielenkiintoinen aihe.

Modernissa, tiiviissä, hyvällä lämmöneristyksellä ja koneellisella ilmanvaihdolla varustetussa tönössä useimmille kotitalouksille täysin turha este ja hidaste eteisen ja ulkotilan välissä.

Lapsi- ja kotieläintalouksissa moiselle voi kehitellä joitakin järkeviä käyttötarkoituksia. Itsellä on tosin molempia enkä silti moista talooni hyväksyisi.

Sitten taas toisaalta, jos kohde onkin Sodankylässä sijaitseva -35c pakkasessa 7:llä punahehkuisella Porin Matilla juuri juuri +15c:ssa pysyvä viime vuosisadan alkupuolelta oleva kutterinlastulla, tuohella, sammaleella ja koksikuonalla eristetty talovanhus, voi tuulikaapilla olla ihan kohtuulliset lämpötaloudelliset perustelut olemassa ololleen. Tosin halkorallin tiimellyksessä voi se turha lisäväliovi toisinaan alkaa kismittämään.
Joo, aikanaan talon sisäänkäynti muuttui toiselle ovelle ja poistin remontissa tuplaoven niin pitihän se siihen pari vuotta sitten laittaa takaisin. On sillä vanhassa talossa todella suuri lämpötaloudellinen merkitys tammikuun pakkasilla. Ei kylläkään niin harva talo kyseessä kuin esimerkkisi Sodankylän talo :D
 
Mjoo. 60-90-luvut taisivat olla puolilämpimien tuulikaappien kulta-aikaa.

Sitä ennen mentiin pikemminkin vielä viileämmillä etuhuoneilla kuten kuisteilla, verannoilla ja porstuoilla.

2000-luvulla sitten jääneet pois kaikki tyynni ja inessiiviin heilahdetaan suoraan eteiseen.
 
Oisko tuulikaappijatkot täällä:

 
Missähän hinnoissa pyörii tänään esim Mitsu RW35 asennus (tuulikaapin oven päälle)? Etelä-Pohjanmaa.

Laitoin jo kyselyä menemään asentajille, niin saan siitäkin lisää tietoa.

Myös joku muu merkki käy toki myös.

Edit:
Ensimmäinen tarjous:
2695€, sis alv 25,5%.
Työosuutta saadaan tuosta kirjattua 800€, josta kotitalousvähennys.
Toimitusaika: 2-3 viikkoa tilauksesta.
Huomioithan että RW-sarjan sisäyksikkö on 100cm leveä ja 30cm korkea. Eli tilaa pitäisi olla 110cm ja 40cm.
 
Viimeksi muokattu:
Missähän hinnoissa pyörii tänään esim Mitsu RW35 asennus (tuulikaapin oven päälle)? Etelä-Pohjanmaa.

Laitoin jo kyselyä menemään asentajille, niin saan siitäkin lisää tietoa.

Myös joku muu merkki käy toki myös.

Edit:
Ensimmäinen tarjous:
2695€, sis alv 25,5%.
Työosuutta saadaan tuosta kirjattua 800€, josta kotitalousvähennys.
Toimitusaika: 2-3 viikkoa tilauksesta.
Huomioithan että RW-sarjan sisäyksikkö on 100cm leveä ja 30cm korkea. Eli tilaa pitäisi olla 110cm ja 40cm.

Itselläni ja muilla tulevat korjaamaan nämä RW35 mallin alkupään ( tai tiety version?) ongelmat. Tehdas myöntänyt että ongelmia ollut joissain erissä, ja ovat tehneet uudet piirikortit. Itselleni asennetaan ulkoyksikköön maanantaina uusi kortti tehtaan piikkiin.
Jospa sitten toimisi yli -20 pakkasillakin.. muuten kyllä hyvä pumppu.
 
Tarjoushinta vaikuttaisi olevan ihan ok.

RW35 myös pätevä vehje toimiessaan. Kaipa nyt toimitettavat ovat jo korjatulla softalla.

Toki Daikinilta, Toshibalta ja Panasoniciltakin löytyy myös hyviä vehkeitä, jos vaihtoehtoja hakee.

Onko nykyinen Panasonic mitä mallia / minkä ikäinen?

RW35 riittäisi yksinään tod.näk. helpohkosti koko talon lämmitykseen.
 
Tarjoushinta vaikuttaisi olevan ihan ok.

RW35 myös pätevä vehje toimiessaan. Kaipa nyt toimitettavat ovat jo korjatulla softalla.

Toki Daikinilta, Toshibalta ja Panasoniciltakin löytyy myös hyviä vehkeitä, jos vaihtoehtoja hakee.

Onko nykyinen Panasonic mitä mallia / minkä ikäinen?

RW35 riittäisi yksinään tod.näk. helpohkosti koko talon lämmitykseen.
Panasonic cu-ne9nke . Se on tehty 2013, eli onhan sillä jo kovasti ikää, 11 vuotta. Ulkoyksikköä ei silti oikein erota uudesta, eli se ainakin taitaa olla aika puhdas.

Mitsussa on ainakin wifi ohjaus ja varmaan on myös noissa muissa merkeissä. Täytyy tutkia netistä noita muitakin, jos löytyisi Seinäjoen lähettyviltä asentajia.

Täällä Mitsu LN35. Ja tutussa talossa vuoden vanha Mitsu RW35. En vaan tiedä, että vaatiiko se "päivittämistä" vai ei.

Screenshot_2024-09-26-19-02-24-32_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Ok. Sen verran vanha vehjes, että miettisin sen uhraamista (tai varalle jättämistä tai siirtämistä muualle) ja yhdellä pumpulla menemistä.

1394825-635439f819203ba8251af0190fd4aa95.jpg


Sinisen täplän kohdalle RW35 puhkumaan makkarin ja takan ohi olkkarin läpi eteiseen kohti siellä olevia makkareita. Imuilma takaisin SY:lle keittiön läpi.

RW35 on kenties hieman ylimitoitettu toiseksi pumpuksi. Mitähän siinä mahtaa lämmityskäytössä minimiottoteho olla, 300W? Jos 2 pumpulla menee, niin ehkä joku pienemmällä minimiottoteholla toimiva voisi olla parempi vaihtoehto?

Lisäksi TK:n ovenpäällinen on hieman hankala paikka. Siitä SY ei pääse puhisemaan suoraan isosti muualle kuin pienimpään makkariin. TK:n seinän ja oven purku ja SY:n sijoitus ulko-oven päälle antaisi hieman lisätilaa pöhistä ja ilman levitä kaikkiin makkareihin.
 
Ok. Sen verran vanha vehjes, että miettisin sen uhraamista (tai varalle jättämistä tai siirtämistä muualle) ja yhdellä pumpulla menemistä.

1394825-635439f819203ba8251af0190fd4aa95.jpg


Sinisen täplän kohdalle RW35 puhkumaan makkarin ja takan ohi olkkarin läpi eteiseen kohti siellä olevia makkareita. Imuilma takaisin SY:lle keittiön läpi.

RW35 on kenties hieman ylimitoitettu toiseksi pumpuksi. Mitähän siinä mahtaa lämmityskäytössä minimiottoteho olla, 300W? Jos 2 pumpulla menee, niin ehkä joku pienemmällä minimiottoteholla toimiva voisi olla parempi vaihtoehto?

Lisäksi TK:n ovenpäällinen on hieman hankala paikka. Siitä SY ei pääse puhisemaan suoraan isosti muualle kuin pienimpään makkariin. TK:n seinän ja oven purku ja SY:n sijoitus ulko-oven päälle antaisi hieman lisätilaa pöhistä ja ilman levitä kaikkiin makkareihin.
Olisi samalla aavistuksen halvempi asennus siniseen pisteeseen, koska vain yksi poraus seinän läpi. Koska Panasonic jo 11v, niin voi jo pian rikkoontua.

Samalla ilp ulkoyksikkö ei tulisi etuseinälle, vaan vasemmalle seinälle enemmän piiloon. Sekin voisi olla hyvä.

Ja jos esim Mitsu RW35 (tai joku muu) ei riittäisi kovalla pakkasella kunnolla, niin vanha Panasonic apuun. Mutta jos molemmat haluaa samaan aikaan käyttöön, niin sähköt tulisi tietenkin katsoa eri vaiheille.
 
Panasonicilla kyllä säätyy ilahduttavan alas tehot. Tässä oman pumpun virranottoa kuuluvalta viikolta, kun lämmitystarve on ollut hyvin vähäinen.

1000038182.png


HZ25XKE siis.
Näyttää tuo oma LN25 pudottavan myös 14 W kun ei tarvetta lämmittää. Käytännössä siis puhaltimen teho kun manuaalisesti olen laittanut puhaltamaan 4/5 teholla.
 
Panasonicilla kyllä säätyy ilahduttavan alas tehot. Tässä oman pumpun virranottoa kuuluvalta viikolta, kun lämmitystarve on ollut hyvin vähäinen.

1000038182.png


HZ25XKE siis.

Samantyyppistä täällä alakerran Toshiba Premium+ 25:n kanssa:

Screenshot_20240927_084808_Shelly Smart Control.jpg


17w pelkkä SY:n puhallin ja kompuran minimillä eli n. 100-150w teholla mennään, kun innostuu välillä lämmittämään.

Yläkerran pumppu on vielä syyslomalla.
 
Näyttää tuo oma LN25 pudottavan myös 14 W kun ei tarvetta lämmittää. Käytännössä siis puhaltimen teho kun manuaalisesti olen laittanut puhaltamaan 4/5 teholla.

Kaikki pumput käyttäytyvät noin, kun lämmitystarvetta ei ole. SY:n puhallin vie sen n. 10-20w.

Mikä on ottoteho, kun innostuu lämmittämään?
 
Täällä Mitsu LN35. Ja tutussa talossa vuoden vanha Mitsu RW35. En vaan tiedä, että vaatiiko se "päivittämistä" vai ei.
Käsittääkseni vanhalla ohjelmalla kone tekee todella tiheästi sulatusta. Kone siis toimii täysin, mutta energiansäästö valuu harakoille kun kone käy katkokäyntiä ja tekee sähköllä taloa lämmittämätöntä sulatusta jatkuvasti. Itsellä "vanhan" mallin LN25 johon pyysin myyjä/asennusliikkeeltä tuota päivitystä, mutta eivät kuulemma tienneet mikä sellainen on. Jäi sitten tekemättä, vaikka takuuseen noita on vaihdettu.

Ei itselle selvinnyt mistä tietää (eli jollain sovelluksellahan se pitää nähdä) koska sulatuksia tapahtuu -tiedän kyllä että jotkut kuuntelevat konetta, mutta itse en jaksa useampaa tuntia sitä seurata

Edit. Lämpöpumput foorumilta "Joku joka LN-mallisen laitteen omistaa voisi loggerilla logata noita lämmitysjaksoja. Puhalluslämpötila- taikka sähkönkulutusloggerilla tuo onnistuisi."
 
Viimeksi muokattu:
Olisi samalla aavistuksen halvempi asennus siniseen pisteeseen, koska vain yksi poraus seinän läpi. Koska Panasonic jo 11v, niin voi jo pian rikkoontua.

Samalla ilp ulkoyksikkö ei tulisi etuseinälle, vaan vasemmalle seinälle enemmän piiloon. Sekin voisi olla hyvä.

Ja jos esim Mitsu RW35 (tai joku muu) ei riittäisi kovalla pakkasella kunnolla, niin vanha Panasonic apuun. Mutta jos molemmat haluaa samaan aikaan käyttöön, niin sähköt tulisi tietenkin katsoa eri vaiheille.

Jeps.

RW35:n ilmeiset kilpailijat Daikin Perfera 40 N ja Toshiban Premium+ 35 (tai Polar 35).

Panasonic ja Fujitsu mustat hevoset omilla yläpään malleillaan.

Ounastelisin, että mikä tahansa järeämpi pumppu riittää yksinään ihan kovimpia paukkupakkasia lukuunottamatta.

Selkeissä kohteissa, joissa SY pääsee esteettä puhisemaan ja pöhisemään valitsisin useimmiten Daikinin (tai Mitsun).

Ja kohteissa, joissa on joko a) takka usein käytössä ja/tai b) erityisiä vaateita puhallusnopeuden pysyvyydelle, valitsisin aina Toshiban.

Jos 1 pumppu takkahuoneessa, niin pumpun olisi hyvä olla (lähes) alati isoimmalla puhalluksella, jotta ilmavirta oikeasti päätyy takan ohi kohtuu kapeasta aukosta itäpäädyn makkareille asti.

Toshiba on ainoa, josta tiedät 100% varmaksi, että se hönkii valitulla nopeudella maailman tappiin asti. Toki Daikin ja Mitsukin voi tuossa onnistua, mutta riski sille on olemassa, että päätyykin lämmittämään lähinnä takkahuonetta, jos/kun pumppu vedonpoiston nimissä päättää himmailla puhallusnopeutta valittua pienemmälle.
 
Jeps.

RW35:n ilmeiset kilpailijat Daikin Perfera 40 N ja Toshiban Premium+ 35 (tai Polar 35).

Panasonic ja Fujitsu mustat hevoset omilla yläpään malleillaan.

Ounastelisin, että mikä tahansa järeämpi pumppu riittää yksinään ihan kovimpia paukkupakkasia lukuunottamatta.

Selkeissä kohteissa, joissa SY pääsee esteettä puhisemaan ja pöhisemään valitsisin useimmiten Daikinin (tai Mitsun).

Ja kohteissa, joissa on joko a) takka usein käytössä ja/tai b) erityisiä vaateita puhallusnopeuden pysyvyydelle, valitsisin aina Toshiban.

Jos 1 pumppu takkahuoneessa, niin pumpun olisi hyvä olla (lähes) alati isoimmalla puhalluksella, jotta ilmavirta oikeasti päätyy takan ohi kohtuu kapeasta aukosta itäpäädyn makkareille asti.

Toshiba on ainoa, josta tiedät 100% varmaksi, että se hönkii valitulla nopeudella maailman tappiin asti. Toki Daikin ja Mitsukin voi tuossa onnistua, mutta riski sille on olemassa, että päätyykin lämmittämään lähinnä takkahuonetta, jos/kun pumppu vedonpoiston nimissä päättää himmailla puhallusnopeutta valittua pienemmälle.

Pansu rupeaa tosiaan ainakin himmailemaan puhallusta kun tavoitelämpö on saavutettu. Tästä seuraa, että varsinkin automaattipuhallusteholla se jää helposti vaan pyörittelemään niitä omia pierujaan samalla kuin muu kämppä jäätyy.

Toisaalta jos pistää manuaalisesti tarpeeksi puhallusta, niin homma pelaa yleensä ihan hyvin kun ilma pysyy isommalla alalla liikkeessä ja pumppu saa enemmän viileää ilmaa kertomaan, että ei vielä pidä huilailla.

Kunnollista takkamoodia tuossa ei myöskään ole, joten jos takkaa meinaa paljon lämmittää niin silloin kyllä tosiaan Toshbiba on aika ilmeinen valinta. Toisaalta jos takkaa lämmittää harvakseltaan, niin eipä tuo nyt mitenkään kohtuuttoman rasittavaa ole ollut laittaa käsin pelkkää puhallusta päälle.
 
Pansu rupeaa tosiaan ainakin himmailemaan puhallusta kun tavoitelämpö on saavutettu. Tästä seuraa, että varsinkin automaattipuhallusteholla se jää helposti vaan pyörittelemään niitä omia pierujaan samalla kuin muu kämppä jäätyy.

Toisaalta jos pistää manuaalisesti tarpeeksi puhallusta, niin homma pelaa yleensä ihan hyvin kun ilma pysyy isommalla alalla liikkeessä ja pumppu saa enemmän viileää ilmaa kertomaan, että ei vielä pidä huilailla.

Kunnollista takkamoodia tuossa ei myöskään ole, joten jos takkaa meinaa paljon lämmittää niin silloin kyllä tosiaan Toshbiba on aika ilmeinen valinta. Toisaalta jos takkaa lämmittää harvakseltaan, niin eipä tuo nyt mitenkään kohtuuttoman rasittavaa ole ollut laittaa käsin pelkkää puhallusta päälle.

Käsittääkseni ainakin joissakin Panasonicin malleissa voi jostakin asetusvalikon syövereistä laittaa sellaisen tilan päälle, joka ohittaa vedonpoiston manuaalipuhallusmoodissa.

Takkatilan (= vedonpoiston ohitus -tila) hyödyntämisellä ei välttämättä ole mitään tekemistä takan kanssa. Se voi osoittautua hyödylliseksi, vaikka talossa ei olisi takkaa ensinkään.
 
Jeps.

RW35:n ilmeiset kilpailijat Daikin Perfera 40 N ja Toshiban Premium+ 35 (tai Polar 35).

Panasonic ja Fujitsu mustat hevoset omilla yläpään malleillaan.

Ounastelisin, että mikä tahansa järeämpi pumppu riittää yksinään ihan kovimpia paukkupakkasia lukuunottamatta.

Selkeissä kohteissa, joissa SY pääsee esteettä puhisemaan ja pöhisemään valitsisin useimmiten Daikinin (tai Mitsun).

Ja kohteissa, joissa on joko a) takka usein käytössä ja/tai b) erityisiä vaateita puhallusnopeuden pysyvyydelle, valitsisin aina Toshiban.

Jos 1 pumppu takkahuoneessa, niin pumpun olisi hyvä olla (lähes) alati isoimmalla puhalluksella, jotta ilmavirta oikeasti päätyy takan ohi kohtuu kapeasta aukosta itäpäädyn makkareille asti.

Toshiba on ainoa, josta tiedät 100% varmaksi, että se hönkii valitulla nopeudella maailman tappiin asti. Toki Daikin ja Mitsukin voi tuossa onnistua, mutta riski sille on olemassa, että päätyykin lämmittämään lähinnä takkahuonetta, jos/kun pumppu vedonpoiston nimissä päättää himmailla puhallusnopeutta valittua pienemmälle.
Kiitos! Nyt on nuo eri mallitkin sitten tiedossa myös :) :thumbsup:

Tuosta Daikinista löysin Googlella jonkun Seinäjoella asuvan. Asentaa pääasiassa Daikin pumppuja, mutta myös muita. Hän laittaa pumppujen hinnat pian viestillä tulemaan. Eli nyt ainakin pitäisi tulla hinnat Daikin, Mitsu RW35 ja Panasonic. Kysyin vielä viestillä jälkikäteen, että onko Toshiba valikoimassa.

Kertoi kumminkin, että eri pumppu merkkien välillä ei juurikaan olisi hintaeroa. Eli ehkä Daikin voisi olla yksi oikein hyvä vaihtoehto. Takka nyt sotkee vähän sitä puhallus juttua kyllä tosiaan. Jos siis tulee käytettyä sitä takkaa.

Pakettihinta selviää sitten, kun asentaja käy paikanpäällä katsomassa asennuspaikan. Eli nyt tänään tulee pelkät pumppujen hinnat pelkästään, ei asennusta.

Käsittääkseni vanhalla ohjelmalla kone tekee todella tiheästi sulatusta. Kone siis toimii täysin, mutta energiansäästö valuu harakoille kun kone käy katkokäyntiä ja tekee sähköllä taloa lämmittämätöntä sulatusta jatkuvasti. Itsellä "vanhan" mallin LN25 johon pyysin myyjä/asennusliikkeeltä tuota päivitystä, mutta eivät kuulemma tienneet mikä sellainen on. Jäi sitten tekemättä, vaikka takuuseen noita on vaihdettu.

Ei itselle selvinnyt mistä tietää (eli jollain sovelluksellahan se pitää nähdä) koska sulatuksia tapahtuu -tiedän kyllä että jotkut kuuntelevat konetta, mutta itse en jaksa useampaa tuntia sitä seurata

Edit. Lämpöpumput foorumilta "Joku joka LN-mallisen laitteen omistaa voisi loggerilla logata noita lämmitysjaksoja. Puhalluslämpötila- taikka sähkönkulutusloggerilla tuo onnistuisi."
Mitsu LN25 ja LN35 voi olla ongelmallisia. Mutta ei ole täällä ollut ongelmaa sulatuksissa nyt 5 vuoden aikana. Täytyi kyllä huoltaa tänä vuonna LN35. Koska olen pitänyt puhalluksen täysillä, niin sen kyllä kuulee koska puhallin menee pienelle (tekee sulatuksen). Mutta en ole sen kummemmin logannut tai seurannut sulatuksia.

Toisessa paikkaa tosiaan Mitsu RW35. On ollut nyt vuoden. Kai se on toiminut, mutta en itse asu siellä.
 
Käsittääkseni ainakin joissakin Panasonicin malleissa voi jostakin asetusvalikon syövereistä laittaa sellaisen tilan päälle, joka ohittaa vedonpoiston manuaalipuhallusmoodissa.

Takkatilan (= vedonpoiston ohitus -tila) hyödyntämisellä ei välttämättä ole mitään tekemistä takan kanssa. Se voi osoittautua hyödylliseksi, vaikka talossa ei olisi takkaa ensinkään.

Joo, onhan tuolla huoltovalikoissa kaikenlaisia täppiä, mutta itse en kyllä ole saanut tuota "pakkopuhallusta" toimimaan, vaan pumppu alkaa jossain kohtaa aina himmailemaan.
 
Kiitos! Nyt on nuo eri mallitkin sitten tiedossa myös :) :thumbsup:

Tuosta Daikinista löysin Googlella jonkun Seinäjoella asuvan. Asentaa pääasiassa Daikin pumppuja, mutta myös muita. Hän laittaa pumppujen hinnat pian viestillä tulemaan. Eli nyt ainakin pitäisi tulla hinnat Daikin, Mitsu RW35 ja Panasonic. Kysyin vielä viestillä jälkikäteen, että onko Toshiba valikoimassa.

Kertoi kumminkin, että eri pumppu merkkien välillä ei juurikaan olisi hintaeroa. Eli ehkä Daikin voisi olla yksi oikein hyvä vaihtoehto. Takka nyt sotkee vähän sitä puhallus juttua kyllä tosiaan. Jos siis tulee käytettyä sitä takkaa.

Pakettihinta selviää sitten, kun asentaja käy paikanpäällä katsomassa asennuspaikan. Eli nyt tänään tulee pelkät pumppujen hinnat pelkästään, ei asennusta.

Joo, eipä noissa ns. flagship-malleissa itse laitteilla juuri hintaeroa ole. Satku sinne, satku tänne.

Painotan vielä, että mahdollisuudella aktivoida vedonpoiston esto ei ole välttämättä mitään tekemistä takan kanssa, vaikka Toshiba käyttääkin tilalle nimeä 'Takkatila" ja Daikin käyttää mainospuheissaan termiä "Takkalogiikka".

Daikinin Perferat uudistuivat tälle vuotta. Mallimerkinnöissä H muuttui N-kirjaimeksi. "Takkalogiikkaa" on vissiin hiottu toimivammaksi, mutta ei tietoa, että toimiiko nyt Toshiban tapaan vai vieläkö himmailee puhallusta.
 
Joo, onhan tuolla huoltovalikoissa kaikenlaisia täppiä, mutta itse en kyllä ole saanut tuota "pakkopuhallusta" toimimaan, vaan pumppu alkaa jossain kohtaa aina himmailemaan.

Lämpöpumppu-forumilla muistan nähneeni asiasta keskustelua. Olisikohan siinä ollut joku tietty proseduuri, mitä piti noudattaa pilkulleen oikein, jotta asetus tarttuu?

Ja riippuu toki mallista, että onko kyseistä asetusta ylipäätään huoltovalikossa.
 
Käsittääkseni vanhalla ohjelmalla kone tekee todella tiheästi sulatusta. Kone siis toimii täysin, mutta energiansäästö valuu harakoille kun kone käy katkokäyntiä ja tekee sähköllä taloa lämmittämätöntä sulatusta jatkuvasti. Itsellä "vanhan" mallin LN25 johon pyysin myyjä/asennusliikkeeltä tuota päivitystä, mutta eivät kuulemma tienneet mikä sellainen on. Jäi sitten tekemättä, vaikka takuuseen noita on vaihdettu.

Ei itselle selvinnyt mistä tietää (eli jollain sovelluksellahan se pitää nähdä) koska sulatuksia tapahtuu -tiedän kyllä että jotkut kuuntelevat konetta, mutta itse en jaksa useampaa tuntia sitä seurata

Edit. Lämpöpumput foorumilta "Joku joka LN-mallisen laitteen omistaa voisi loggerilla logata noita lämmitysjaksoja. Puhalluslämpötila- taikka sähkönkulutusloggerilla tuo onnistuisi."

Tuo ongelma tosiaan on LN mallissa, tässä RW35 mallissa loppui lämmitys kokonaan -21 jälkeen osassa pumpuista.
 
Tuo ongelma tosiaan on LN mallissa, tässä RW35 mallissa loppui lämmitys kokonaan -21 jälkeen osassa pumpuista.
Okei. No tuo on kyllä paljon pahempi vika. Tosin parempi siinämielessä, että vika tulee suomen talvessakin esiin, niin voi vaatia korjausta takuuseen. Nämä runsaat sulatukset kun vain kuuluu (jos kuuntelee) tai on nähtävissä sähkölaskulta. Oma LN25 ulkoyksikkö ei ole ikinä ollut minkäänlaisessa kuurassa, joten sen puolesta varmasti sulattelee hyvin usein. Naapurilla on mitsubishi, joka on yltäpäältä jäässä -joka on huono sekin, mutta ei ainakaan liian usein sulattele
 
Daikinin Perferat uudistuivat tälle vuotta. Mallimerkinnöissä H muuttui N-kirjaimeksi. "Takkalogiikkaa" on vissiin hiottu toimivammaksi, mutta ei tietoa, että toimiiko nyt Toshiban tapaan vai vieläkö himmailee puhallusta.
Itselläni N mallin comfora, jossa ei ole takkalogiikkaa ollenkaan. Lisäksi manuaalipuhalluskin on automaatti. Kyllä vituttaa niin paljon.
Viilennykselle sai huoltovalikon kautta pakotettua niin, että manuaalipuhallus pysyy vaikka tavoite on saavutettu, mutta lämmityspuolella ei pysty.
Vaikka manuaali on laitettu puhkumaan 5:lle, niin heti kun ilppi niin päättää, niin puhallus sammuu kokonaan. Eikä se tunnu edes 5 voimakkutta käyttävän oikein missään vaiheessa, ellei pyynnit ja todellisuus ole tosi kaukana toisistaan.
Olisi pitänyt ostaa Toshiba.
 
Täytyy kantaa omatkin kokemukset tähän ketjuun, kun on ollut juttua näistä takkatiloista.

Mulla on alakerrassa (n. 80m2 pohja) Toshiban Premium+ 25, jonka valikoin juuri silmälläpitäen 'takkatilaa', eli jatkuvaa puhallusta. Puhallus ja lämmönlevitys toimiikin mielestäni loistavasti näin innokkaan puunpolttajan näkökulmasti, mutta enemmän harmitusta aiheuttaa alle +5c jatkuvasti päällä olevat reilu 100w pohjavastukset. Puilla lämmittäessä yhtään reilummin, eli melkein aina, takkatila päällä ILP sammuttaa ulkoyksikön mutta vastukset jäävät edelleen päälle. Eivätkä ne sammu vaikka vaihtaisi lämmityksen pelkälle puhallukselle. Tämähän tarkoittaa että melkein 3kWh/pv menee kirjaimellisesti harakoille. Ainut tapa sammuttaa vastukset on sammuttaa koko laite, jolloin takkatiloista ei ole kauheasti hyötyä. Varsinkin 0c paikkeilla se harmittaa enemmän, toki se ohjaa omassa käytössä puunpolttoa kovemmille pakkasille kun tiedostaa asian.

Olihan Lämpöpumppufoorumilla päivitelty samaa asiaa ja joku lisäillyt lämpökytkimiä parantamaan toimintaa, täytyisi ehkä tutkailla taas asiaa.

Muuten myös harmittaa kyseisessä laitteessa käsittämättömän kova muovinen rutina sisäyksiköstä pakkasilla sulattaessa, mihin saatan välillä yöllä herätä kun makkari on noin 10m päässä sisäyksiköstä. Muutamaan otteeseen olen purkanut kuoret ja käynyt kosketuksissa olevat pinnat silikonipuikolla läpi, mutta apu on vain hetkellinen. Tästä olen päätellyt että kiinnitykset ovat huonosti tai löystyneet, että pyytäkää asentajaa ainakin vetämään yksikkö kunnolla kiinni seinään, jos näihin päädytte.

Pitäisi laittaa toinen pumppu taloon ja sen verran nykyinen kokonaisuus harmittaa, että olen alkanut kääntyä Daikin Perferan suuntaan.
 
Itselläni N mallin comfora, jossa ei ole takkalogiikkaa ollenkaan. Lisäksi manuaalipuhalluskin on automaatti. Kyllä vituttaa niin paljon.
Viilennykselle sai huoltovalikon kautta pakotettua niin, että manuaalipuhallus pysyy vaikka tavoite on saavutettu, mutta lämmityspuolella ei pysty.
Vaikka manuaali on laitettu puhkumaan 5:lle, niin heti kun ilppi niin päättää, niin puhallus sammuu kokonaan. Eikä se tunnu edes 5 voimakkutta käyttävän oikein missään vaiheessa, ellei pyynnit ja todellisuus ole tosi kaukana toisistaan.
Olisi pitänyt ostaa Toshiba.

Tai Perfera?

Onko SY sijoitettu hankalaan/poikkeukselliseen paikkaan?
 
Daikinin Perferat uudistuivat tälle vuotta. Mallimerkinnöissä H muuttui N-kirjaimeksi. "Takkalogiikkaa" on vissiin hiottu toimivammaksi, mutta ei tietoa, että toimiiko nyt Toshiban tapaan vai vieläkö himmailee puhallusta.
Itselläni N mallin comfora, jossa ei ole takkalogiikkaa ollenkaan. Lisäksi manuaalipuhalluskin on automaatti. Kyllä vituttaa niin paljon.
Viilennykselle sai huoltovalikon kautta pakotettua niin, että manuaalipuhallus pysyy vaikka tavoite on saavutettu, mutta lämmityspuolella ei pysty.
Vaikka manuaali on laitettu puhkumaan 5:lle, niin heti kun ilppi niin päättää, niin puhallus sammuu kokonaan. Eikä se tunnu edes 5 voimakkutta käyttävän oikein missään vaiheessa, ellei pyynnit ja todellisuus ole tosi kaukana toisistaan.
Olisi pitänyt ostaa Toshiba.
Onko siis Daikin Prefera N "fiksukmpi" ilp?
 
Täytyy kantaa omatkin kokemukset tähän ketjuun, kun on ollut juttua näistä takkatiloista.

Mulla on alakerrassa (n. 80m2 pohja) Toshiban Premium+ 25, jonka valikoin juuri silmälläpitäen 'takkatilaa', eli jatkuvaa puhallusta. Puhallus ja lämmönlevitys toimiikin mielestäni loistavasti näin innokkaan puunpolttajan näkökulmasti, mutta enemmän harmitusta aiheuttaa alle +5c jatkuvasti päällä olevat reilu 100w pohjavastukset. Puilla lämmittäessä yhtään reilummin, eli melkein aina, takkatila päällä ILP sammuttaa ulkoyksikön mutta vastukset jäävät edelleen päälle. Eivätkä ne sammu vaikka vaihtaisi lämmityksen pelkälle puhallukselle. Tämähän tarkoittaa että melkein 3kWh/pv menee kirjaimellisesti harakoille. Ainut tapa sammuttaa vastukset on sammuttaa koko laite, jolloin takkatiloista ei ole kauheasti hyötyä. Varsinkin 0c paikkeilla se harmittaa enemmän, toki se ohjaa omassa käytössä puunpolttoa kovemmille pakkasille kun tiedostaa asian.

Olihan Lämpöpumppufoorumilla päivitelty samaa asiaa ja joku lisäillyt lämpökytkimiä parantamaan toimintaa, täytyisi ehkä tutkailla taas asiaa.

Muuten myös harmittaa kyseisessä laitteessa käsittämättömän kova muovinen rutina sisäyksiköstä pakkasilla sulattaessa, mihin saatan välillä yöllä herätä kun makkari on noin 10m päässä sisäyksiköstä. Muutamaan otteeseen olen purkanut kuoret ja käynyt kosketuksissa olevat pinnat silikonipuikolla läpi, mutta apu on vain hetkellinen. Tästä olen päätellyt että kiinnitykset ovat huonosti tai löystyneet, että pyytäkää asentajaa ainakin vetämään yksikkö kunnolla kiinni seinään, jos näihin päädytte.

Pitäisi laittaa toinen pumppu taloon ja sen verran nykyinen kokonaisuus harmittaa, että olen alkanut kääntyä Daikin Perferan suuntaan.

+5c? Ei kai? Täytyy olla anturissa vikaa.

Mutjoo, sulatusvastus aina päällä, kun lämpötila on <0c on silkkaa idiotismia. Koskee tosin montaa muutakin pumppuvalmistajaa.

Järkevä logiikka olisi se, että vastus on päällä vain sulatuksen aikana ja x minuuttia sen jälkeen. Jotkut ovat tehneet ainakin Mitsun pumppuihin omia modauksiaan, jolla tuo saavutetaan.

Perferassa on N-mallin myötä myös pohjapelti ja sulatusvastus...heihei riippuva kenno. Toimintalogiikka itselle tuntematon.
 
Eli RW35 takkahuoneseen (parempi paikka) maksaisi 2595€. Ihan OK hinta tuo ihan eka saamani tarjous.

"Tarjoamme Mitsubishi Electric RW-35 ilmalämpöpumppua tuulikaappi-asennuksella hintaan 2695€"

"Jos reikä suoraan sisäyksikön takaa ulos, niin hinta -100€."
 
Tai Perfera?

Onko SY sijoitettu hankalaan/poikkeukselliseen paikkaan?
Joo, olisi pitänyt olla nuukailematta ja ostaa prefera.
On sijoitettu hankalaan paikkaan. Eli 2 kerroksisen talon ns. ahtaaseen portaikkoon kerroksien väliin, johon ilma jää seisomaan ilman puhallusta.
En vain osannut odottaa sitä, että manuaalipuhallus ei toimi.
Ikivanha hitachin ilppi, jonka siis päivitin tuohon Comforaan toimi täydellisesti tuossa, koska siinä manuaalipuhallus toimi.
Muutenhan se oli jo aikansa elänyt ja hyötysuhteet kuralla.
 
+5c? Ei kai? Täytyy olla anturissa vikaa.

Mutjoo, sulatusvastus aina päällä, kun lämpötila on <0c on silkkaa idiotismia. Koskee tosin montaa muutakin pumppuvalmistajaa.

Järkevä logiikka olisi se, että vastus on päällä vain sulatuksen aikana ja x minuuttia sen jälkeen. Jotkut ovat tehneet ainakin Mitsun pumppuihin omia modauksiaan, jolla tuo saavutetaan.

Perferassa on N-mallin myötä myös pohjapelti ja sulatusvastus...heihei riippuva kenno. Toimintalogiikka itselle tuntematon.
Perferan N malleissa sulatusvastus on päällä sulatuksien aikaan, ja pohjapelti auttaa vesien ohjauksessa mahdolliseen putkilähtöön. Lisäksi saa optiona sulatuskaapelin tähän samaan ajoitukseen. Itse aion putkittaa suoraan sadevesijärjestelmään maan alle ja laittaa sen pari metriä sulanpitokaapelia.

En muista mikä tarkalleen ottaen oli perustelu tuolle pohjakaukalon lisäykselle
 
Joo, olisi pitänyt olla nuukailematta ja ostaa prefera.
On sijoitettu hankalaan paikkaan. Eli 2 kerroksisen talon ns. ahtaaseen portaikkoon kerroksien väliin, johon ilma jää seisomaan ilman puhallusta.
En vain osannut odottaa sitä, että manuaalipuhallus ei toimi.
Ikivanha hitachin ilppi, jonka siis päivitin tuohon Comforaan toimi täydellisesti tuossa, koska siinä manuaalipuhallus toimi.
Muutenhan se oli jo aikansa elänyt ja hyötysuhteet kuralla.

Jo vain. Kuulostaisi kyllä Toshiballe täydelliseltä työmaalta. Perferakin saattaisi "Takkalogiikkansa" ansiosta toimia hyvin.
 
Perferan N malleissa sulatusvastus on päällä sulatuksien aikaan, ja pohjapelti auttaa vesien ohjauksessa mahdolliseen putkilähtöön. Lisäksi saa optiona sulatuskaapelin tähän samaan ajoitukseen. Itse aion putkittaa suoraan sadevesijärjestelmään maan alle ja laittaa sen pari metriä sulanpitokaapelia.

En muista mikä tarkalleen ottaen oli perustelu tuolle pohjakaukalon lisäykselle

Peukku Daikinin tuotekehitysinsinööreille. Jos se pohjapelti ja sulanapitovastus on lisättävä, niin tuohan se ainoa järkevä tapa on.

Olisiko yksi peruste se, että helpompi asentaa, kun ei tarvi varoa riippuvaa kennoa? Ja toinen se, että kaikilla muillakin on? Ei Pertti tai Åke muuten uskalla arktisella vyöhykkeellä moista ostaa, jäätyy vielä kalikaksi muuten?
 
Peukku Daikinin tuotekehitysinsinööreille. Jos se pohjapelti ja sulanapitovastus on lisättävä, niin tuohan se ainoa järkevä tapa on.

Olisiko yksi peruste se, että helpompi asentaa, kun ei tarvi varoa riippuvaa kennoa? Ja toinen se, että kaikilla muillakin on? Ei Pertti tai Åke muuten uskalla arktisella vyöhykkeellä moista ostaa, jäätyy vielä kalikaksi muuten?
Asennuksen helpotus olikin näköjään pääsyynä. Informatiivinen video Nepura malleista:



Lisäksi täällä onkin kivasti infoa myös: Daikin Nepura Tuoteperhe, Hinta Asennettuna
 
Asennuksen helpotus olikin näköjään pääsyynä. Informatiivinen video Nepura malleista:



Lisäksi täällä onkin kivasti infoa myös: Daikin Nepura Tuoteperhe, Hinta Asennettuna


FIksun oloisia vehkeitä.

Perferat olisivat IMO aika täydellisiä pumppuja, jos "Takkalogiikka" aidosti tarkoittaa Toshiban "Takkatilan" kaltaista toimintaa.

Onko "Takkalogiikasta" havaintoa, notta kuinka käytännössä skulaa?
 
Jeps.

RW35:n ilmeiset kilpailijat Daikin Perfera 40 N ja Toshiban Premium+ 35 (tai Polar 35).

Panasonic ja Fujitsu mustat hevoset omilla yläpään malleillaan.

Ounastelisin, että mikä tahansa järeämpi pumppu riittää yksinään ihan kovimpia paukkupakkasia lukuunottamatta.

Selkeissä kohteissa, joissa SY pääsee esteettä puhisemaan ja pöhisemään valitsisin useimmiten Daikinin (tai Mitsun).

Ja kohteissa, joissa on joko a) takka usein käytössä ja/tai b) erityisiä vaateita puhallusnopeuden pysyvyydelle, valitsisin aina Toshiban.

Jos 1 pumppu takkahuoneessa, niin pumpun olisi hyvä olla (lähes) alati isoimmalla puhalluksella, jotta ilmavirta oikeasti päätyy takan ohi kohtuu kapeasta aukosta itäpäädyn makkareille asti.

Toshiba on ainoa, josta tiedät 100% varmaksi, että se hönkii valitulla nopeudella maailman tappiin asti. Toki Daikin ja Mitsukin voi tuossa onnistua, mutta riski sille on olemassa, että päätyykin lämmittämään lähinnä takkahuonetta, jos/kun pumppu vedonpoiston nimissä päättää himmailla puhallusnopeutta valittua pienemmälle.
Takka tosiaan on, sekä puuhellakin siinä aika vieressä myös.


Toshiba Premium+ 35 mallista tuli puhelu, 2550€ asennettuna.
Lisänä siis vielä 7 vuoden takuu.

Voisiko esim tuo olla paras valinta? Esim Mitsu RW35 olisi (vain) 50€ kalliimpi. Ilmeisesti Daikin on nostanut hintojaan, kun uusi malli tuli. Daikin olisi siis +500€ noin. Toshiban mahdollinen asennus olisi aikaisintaan 21.10. Luotettava, iso myyjä.

Edit:
Täällä siis Mitsu LN35 ja ainakin siinä toimii etäohjaus. Siihen toiseen taloon sitten esim Toshiba. Onkos siinä myös wifi? Itse en muistanut sitä kysyä ja tiedot vielä kokonaan lukematta.

 
Viimeksi muokattu:
Typerää sulanapitovastuslogiikkaa lukuunottamatta varmaankin kyseiseen asennuspaikkaan soiva peli. Itse laskeskelin, että Tampereen korkeudella 100w vastus on päällä n. 3000h lämmityskaudella. Syöhän se 300 kWh/v edestä COP:ia ja SCOP:ia.

Perusvarma työjuhta. Ei eniten bling-blingiä, ei isoin lämmitysteho, ei paras SCOP, mutta suorittaa varmasti. Ja saa puhaltamaan halutulla voimakkuudella ilman pelkoa himmailuista.

Wifiä ei Toshiboissa ole sisäänrakennettuna toisin kuin Daikinilla ja Mitsulla.
Toshiban Wifi-kalikka maksanee n. 100€ ekstraa. Itse en noita ottanut, kun ei mitään käyttöä niille.

Tuntuu omituiselta Daikinin hinnoittelu. Itse laite maksaa useimmissa paikoissa ~saman kuin mitä Toshiba P+ 35 tai Mitsun RW35.

Toshiballa jokerikorttina Polar 35. Muutaman saturaisen halvempi kuin P+ 35.

Toshiboiden vertailua:

Tuo on hyvä sivusto vertailla pumppuja muutenkin.
 
Toshiba P+ 35 edut

+ matala minimiottoteho 200w
+ mahdollisuus ohittaa vedonpoisto eli 100% toimiva takkatila

Daikin Perfera edut

+ isompi kompura, isompi lämmitysteho
+ parempi SCOP
+ fiksumpi sulatusvastuksen toimintalogiikka
+ isompi ja (identtisillä ilmamäärillä) hiljaisempi SY

Jos ei tulipalokiire ole, itse ehkä vartoilisin hetken ja jos Daikinin paranneltu "Takkalogiikka" osoittautuu nimensä veroiseksi ja hinnan saa lähemmäksi Toshibaa, valitsisin Daikinin.

Äkkiseltään en keksi perusteluita valita Mitsua, paitsi jos hinta on merkittävästi halvempi kuin Daikinin ja toimivalla takkatilalla ei ole merkitystä.
 
Muistaakseni Daikinin ottotehominimit pyörivät 200-300W tuntumassa, kun käyttää tarveohjausta.

Jep. Tarveohjaus Daikineissa on hieno ominaisuus, jos tykkää harrastaa pumppaamista.

Onko tietoa mitä minimiottoteho on ilman tarveohjausta?

Tarveohjauksen luovalla käytöllä pystyy käsittääkseni myös ainakin osittain estämään SY:n puhalluksen tarpeettomia himmailuja.

Ite tykkään laittaa kakesta pumput lämmitykselle syyskuussa. Ja seuraavan koskea kakeen toukokuussa, kun laitan ne jäähdytykselle. Väliajat pumput huolehtii siitä, että pirtissä on sopiva lämpötila.
 
Jep. Tarveohjaus Daikineissa on hieno ominaisuus, jos tykkää harrastaa pumppaamista.

Onko tietoa mitä minimiottoteho on ilman tarveohjausta?

Tarveohjauksen luovalla käytöllä pystyy käsittääkseni myös ainakin osittain estämään SY:n puhalluksen tarpeettomia himmailuja.

Ite tykkään laittaa kakesta pumpun lämmitykselle syyskuussa. Ja seuraavan koskea kakeen toukokuussa, kun laitan sen jäähdytykselle. Väliajat pumppu huolehtii siitä, että pirtissä on sopiva lämpötila.
En kyllä nyt osaa sanoa tuohon minimiottotehoon.
Itse ajattelin nyt kokeilla mennä automaattisella tarveohjauksella niin kauan kun mahdollista.
Jos kovilla pakkasilla alkaa hönkä loppua, niin sitten ohjaus pois päältä.
Viimetalvena jumppailin sen manuaalitarveohjauksen kanssa ja se oli kyllä vähän ärsyttävää puuhaa.
 
Tarveohjaushan ei rajoita minimitehoja vaan yläpäästä. Eli minimitehot on sama myös ilman tarveohjausta. Ilman tarveohjausta lauhemmilla keleillä Daikin tykkää ryntäillä ja siitä johtuen menee helposti katkokäynnille. Omassa Perfera 40 H -laitteessa minimitehot olleet 230w.
 
Tuossa kun COPpeja vertailtu, niin omissa mittauksissa Daikin osoittautui ylivoimaisesti parhaimmaksi hyötysuhteeltaan. Omassa empiirisessä vertailussa mukana Mitsu FD35, Toshiba P+ 35 ja Daikin Perfera 40H. Ja ne syyt miksi näin:

- Daikinissa ei lainkaan sulanapitovastusta, vaan kelluva kennorakenne.
- Daikinin sulatusalgoritmi ylivoimainen. Toshibassa kiinteät sulatusvälit pakkasilla (70min tai 90min). Mitsussa vähän harvemmat riippuen kelistä, mutta ei koskaan yli 2h. Daikin saattaa vedellä ilman sulatuksia 12-18h jos sopiva keli sattuu.

EDIT. Toshiban ja Daikinin osalta tämä vertailu perustui ihan oikeaan dataan Home Assistantin ja Shellyn releiden kanssa. Oli automaattiset kotiCOP laskelmat molemmista lokitettuna siihen asti, kun Daikin teki muutoksia rajapintoihin. Tästä iso miinus Daikinille, kun rampauttivat tuon rajapinnan
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa kun COPpeja vertailtu, niin omissa mittauksissa Daikin osoittautui ylivoimaisesti parhaimmaksi hyötysuhteeltaan. Omassa empiirisessä vertailussa mukana Mitsu FD35, Toshiba P+ 35 ja Daikin Perfera 40H. Ja ne syyt miksi näin:

- Daikinissa ei lainkaan sulanapitovastusta, vaan kelluva kennorakenne.
- Daikinin sulatusalgoritmi ylivoimainen. Toshibassa kiinteät sulatusvälit pakkasilla (70min tai 90min). Mitsussa vähän harvemmat riippuen kelistä, mutta ei koskaan yli 2h. Daikin saattaa vedellä ilman sulatuksia 12-18h jos sopiva keli sattuu.

Kuulostaa hyvältä. Onko sulatustapahtumien pituudessa minkälaisia eroja laitteiden välillä?

Onko Daikinin takkalogiikasta kertynyt kokemuksia H-sarjalaisen kanssa ja/tai tietoa mahdollisista parannuksista/muutoksista sen suhteen N-sarjalaisissa?

Se tuntuu olevan se ainoa heikko lenkki Daikineissa. Jos se on saatu rokkaamaan järkevästi, niin olen ainakin itse valmis nimittämään Daikinin ILP-ylivaltiaaksi.
 
Kuulostaa hyvältä. Onko sulatustapahtumien pituudessa minkälaisia eroja laitteiden välillä?

Onko Daikinin takkalogiikasta kertynyt kokemuksia H-sarjalaisen kanssa ja/tai tietoa mahdollisista parannuksista sen suhteen N-sarjalaisissa?
Sulatuksien pituuksissa ei ollut merkittäviä eroja muistaakseni. Ei ole enää nuo lokitukset päällä, mutta muistelisin että Toshibassa n. 7 min ja Daikinissa n. 8min.

Takkatila H-sarjalaisessa on ihan yhtä tyhjän kanssa, samoin kuin manuaalipuhallus. Laite määrää puhallusvoimakkuuden itse, eikä millään asetuksella tunnu olevan siihen merkitystä. Ainoa asia tosiaan, jolla saa puhalluksen kovemmalle on käyttää tarveohjauksen kanssa hieman korkeampaa lämpötilapyyntiä.

N-sarjalaisen takkatilasta ei mitään hajua.
 
Sulatuksien pituuksissa ei ollut merkittäviä eroja muistaakseni. Ei ole enää nuo lokitukset päällä, mutta muistelisin että Toshibassa n. 7 min ja Daikinissa n. 8min.

Takkatila H-sarjalaisessa on ihan yhtä tyhjän kanssa, samoin kuin manuaalipuhallus. Laite määrää puhallusvoimakkuuden itse, eikä millään asetuksella tunnu olevan siihen merkitystä. Ainoa asia tosiaan, jolla saa puhalluksen kovemmalle on käyttää tarveohjauksen kanssa hieman korkeampaa lämpötilapyyntiä.

N-sarjalaisen takkatilasta ei mitään hajua.
Olinkin unohtanut täysin tuon kikan, että tarveohjaus alas ja pyynti korkealle, niin saa puhallusta. Eli se siitä automaattisesta tarveohjauksesta. :)
 
Sulatuksien pituuksissa ei ollut merkittäviä eroja muistaakseni. Ei ole enää nuo lokitukset päällä, mutta muistelisin että Toshibassa n. 7 min ja Daikinissa n. 8min.

Takkatila H-sarjalaisessa on ihan yhtä tyhjän kanssa, samoin kuin manuaalipuhallus. Laite määrää puhallusvoimakkuuden itse, eikä millään asetuksella tunnu olevan siihen merkitystä. Ainoa asia tosiaan, jolla saa puhalluksen kovemmalle on käyttää tarveohjauksen kanssa hieman korkeampaa lämpötilapyyntiä.

N-sarjalaisen takkatilasta ei mitään hajua.

Ok.

Hämmentävää tuo toimivan takkatilan puuttuminen lähes kaikilta merkeiltä. Etenkin Daikinilta, joka muuten tuntuu ihan oikeasti miettivän järkeviä toiminnallisuuksia Pohjolan markkinoille suunnatuille laitteille.

Kuvittelisin, että Toshiban koodin replikoiminen olisi n. 15 minuutin juttu.
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 953
Viestejä
4 414 407
Jäsenet
73 275
Uusin jäsen
lautjy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom