Ilmalämpöpumput eli ILPit

Toivottavasti 2440€ hintainen Daikin Perfera 40 N olisi parempi :) Se tulee sitten siihen "uuteen" taloon. Daikin on itselle täysin vieras, mutta kai sitäkin nopeasti oppii käyttämään.
Daikin on hyvä, niin pumppu kuin Onectan äppikin. Myös Synergillä hoituu pörssisähköoptimointi hyvin.

IMG_4434.png
 
Toshiba Seiya Plus 13 on nyt pörrännyt ensimmäisen kesän toukokuusta syyskuuhun viilennysmoodissa automaattipuhalluksella ja 25C lämpötilalla. Naksautin sen tuossa pari viikkoa sitten pois päältä talveksi.

Onko tässä nyt mitään huoltotoimenpiteitä, mitä pumpulle pitäisi tehdä talven ajaksi? Suodattimet olen imuroinut kuukauden välein, niistä ei ole ikinä löytynyt mitään. Pumpun pitäisi myös kuivattaa itsensä sammutuksen jälkeen, eli siitäkään ei nyt pitäisi joutua murehtimaan.
 
Viimeksi muokattu:
Toshiba Seiya Plus 13 on nyt pörrännyt ensimmäisen kesän toukokuusta syyskuuhun automaatilla ja 25C lämpötilalla. Naksautin sen tuossa pari viikkoa sitten pois päältä talveksi.
Pakko kysyä, että miksi pyyntinä 25 astetta? Omassa kämpässä oli kesällä aika tasainen 25 ja olen tähän pohdiskellut ilppiä viilennyskäyttöön, jotta saisi lämpötilan sinne 22 asteeseen. Tuo parin asteen lisäviilennys ei sähköä veisi juuri mitään.
 
Pakko kysyä, että miksi pyyntinä 25 astetta? Omassa kämpässä oli kesällä aika tasainen 25 ja olen tähän pohdiskellut ilppiä viilennyskäyttöön, jotta saisi lämpötilan sinne 22 asteeseen. Tuo parin asteen lisäviilennys ei sähköä veisi juuri mitään.
Koska kämpässä on ilman ilmalämpöpumppua reilusti tuota enemmän ja 24-25C tuntuu pyyntinä hyvältä, sitä alempi tuntuu kylmältä.
 
Koska kämpässä on ilman ilmalämpöpumppua reilusti tuota enemmän ja 24-25C tuntuu pyyntinä hyvältä, sitä alempi tuntuu kylmältä.
Automaattitilaa ei pitäisi ikinä käyttää.
Se teoriassa taistelee jo itseään vastaan tossa ja sit jos sattuis oleen sitä viileämpi päivä niin lämmittää siihen…
 
Automaattitilaa ei pitäisi ikinä käyttää.
Se teoriassa taistelee jo itseään vastaan tossa ja sit jos sattuis oleen sitä viileämpi päivä niin lämmittää siihen…
Nuo saa "viilennysmoodiin" eli viilentää tavoitteeseen, mutta ei lämmitä. Ainakin Mitsussa näin.
 
Automaattitilaa ei pitäisi ikinä käyttää.
Se teoriassa taistelee jo itseään vastaan tossa ja sit jos sattuis oleen sitä viileämpi päivä niin lämmittää siihen…
Käytössä oli siis viilennysmoodi automaattipuhalluksella, korjataan sen verran. Ei tietenkään missään nimessä oikea automaattimoodi.
 
Toshiba Seiya Plus 13 on nyt pörrännyt ensimmäisen kesän toukokuusta syyskuuhun viilennysmoodissa automaattipuhalluksella ja 25C lämpötilalla. Naksautin sen tuossa pari viikkoa sitten pois päältä talveksi.

Onko tässä nyt mitään huoltotoimenpiteitä, mitä pumpulle pitäisi tehdä talven ajaksi? Suodattimet olen imuroinut kuukauden välein, niistä ei ole ikinä löytynyt mitään. Pumpun pitäisi myös kuivattaa itsensä sammutuksen jälkeen, eli siitäkään ei nyt pitäisi joutua murehtimaan.
Saa ostettua pullossa sellaista ilp puhdistusvaahtoa sisäkennolle. Käy se luultavimmin myös ulkokennolle, mutta se oli puhdas.

Täällä kyllä käytettiin ainetta vasta reilun 4 vuoden jälkeen. Mutta varmaan vuosittainkin olisi hyvä puhdistaa sillä sisälenno? Toki jos siinä ei mitään pölyä näy kennossa, niin ei varmaan mitään tarvitse tehdä.

Edit:
 
Sai tästäkin tapella kyllä scanofficen kanssa, piti olla tiedot (mittauksia ettei toimi), ja kuluttajaneuvonnan kautta asiaa myös hoidettu. Jollei olisi korjattu, niin olisi ollut oikeus purkaa kauppa ja vaihtaa johonki muuhun pumppuun.. Onneksi meni näin kuitenkin.
Toivotaan että nyt toimio sit, sen näkeepi vasta kovemmilla pakkasilla.

Vaikeuksien kautta voittoa kohti :thumbsup:

Toivottavasti skulailee nyt myös sydäntalven mörköpakkasilla.
 
Saa ostettua pullossa sellaista ilp puhdistusvaahtoa sisäkennolle. Käy se luultavimmin myös ulkokennolle, mutta se oli puhdas.

Täällä kyllä käytettiin ainetta vasta reilun 4 vuoden jälkeen. Mutta varmaan vuosittainkin olisi hyvä puhdistaa sillä sisälenno? Toki jos siinä ei mitään pölyä näy kennossa, niin ei varmaan mitään tarvitse tehdä.

Edit:
Näitä vaahtoja taitaa olla järkevintä käyttää sisäyksiköihin vain kesällä, kun ilppiä käyttää viilennykseen, jotta kenno "huuhtelee" itsensä vaahdon laittamisen jälkeen. Tässä käsityksessä olen ainakin itse.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
254 409
Viestejä
4 421 351
Jäsenet
73 371
Uusin jäsen
ardelli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom