Home Assistant - For Dummies (hass.io)

Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 105
Kun otin HA:n käyttöön niin puhelinkin siihen sitten jotenkin yhdistyi. Nyt katselin HA:n lokia niin jatkuvasti iPhone vaihtaa wifi/cellular yhteydeksi. Mitähön tolle pitäis tehdä vai antaako olla?
Muutenkin tuo iPhone aiheuttaa paljon lokitietoa.
 

Liitteet

Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 105
Kun otin HA:n käyttöön niin puhelinkin siihen sitten jotenkin yhdistyi. Nyt katselin HA:n lokia niin jatkuvasti iPhone vaihtaa wifi/cellular yhteydeksi. Mitähön tolle pitäis tehdä vai antaako olla?
Muutenkin tuo iPhone aiheuttaa paljon lokitietoa.
Itse itselleni vastaten. Wifi-apuri syyllinen.
 

Liitteet

Retale

Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 034
Kysytään nyt tyhmä kysymys ennen kuin alan enemmän selvittelemään ongelmaa: Tarviiko Yale Linus sen wifi-palikan ennenkuin voi käyttää HA:n kanssa?

Eli tällaiset löytää:
Screenshot_2024-07-06-11-07-26-95_c3a231c25ed346e59462e84656a70e50.jpg


Ja tällaisen viestin antaa, kun syöttää lukon HomeKit koodin:
Screenshot_2024-07-06-11-08-46-75_c3a231c25ed346e59462e84656a70e50.jpg


Edit. Lisätään vielä, HomePod Mini löytyy ja sen kanssa lukko on toiminut etänä ilman wifi-siltaa. Nyt haluaisin kuitenkin siirtyä kokonaan Home Assistantiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2017
Viestejä
96
Kysytään nyt tyhmä kysymys ennen kuin alan enemmän selvittelemään ongelmaa: Tarviiko Yale Linus sen wifi-palikan ennenkuin voi käyttää HA:n kanssa?


Edit. Lisätään vielä, HomePod Mini löytyy ja sen kanssa lukko on toiminut etänä ilman wifi-siltaa. Nyt haluaisin kuitenkin siirtyä kokonaan Home Assistantiin.
En osaa sanoa tuosta wifi-palikasta, mutta onko sulla HA:ssa jo jotain bluetooth-laitteita? Bluetoothissa on 7 aktiivisen yhteyden raja, jonka jälkeen tarvitset proxyja. Bluetooth proxyn voi tehdä vaikkapa ESP32-lastusta. Itsellä tuli nimittäin Airthings Waven kanssa tuo samankaltainen herja, eikä se suostunut yhdistämään millään ennen kuin pistin tuon proxyn jonka jälkeen on pelittänyt todella hyvin.
 

Retale

Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 034
En osaa sanoa tuosta wifi-palikasta, mutta onko sulla HA:ssa jo jotain bluetooth-laitteita? Bluetoothissa on 7 aktiivisen yhteyden raja, jonka jälkeen tarvitset proxyja. Bluetooth proxyn voi tehdä vaikkapa ESP32-lastusta. Itsellä tuli nimittäin Airthings Waven kanssa tuo samankaltainen herja, eikä se suostunut yhdistämään millään ennen kuin pistin tuon proxyn jonka jälkeen on pelittänyt todella hyvin.
Ei mun järjellä pitäisi olla bluetoothilla kuin kaksi ruuvitagia. Tulostimet, puhelimet yms. jotka ovat wifissä eivät niitä Bluetooth paikkoja luultavasti vie?

Edit. Nyt lähti toimimaan, kun poistin Elisa Viihteen kaukosäätimen :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 105
Mites noi ruuvit saa HA:han? Olen koittanut, mut ei suostunut asentamaan sitä "lisäosaa" HACS:sta (en osaa käyttää oikeita termejä). Pitääkö läppärissä joka pyörittää HA:ta olla BT päällä?
 

Retale

Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 034
Mites noi ruuvit saa HA:han? Olen koittanut, mut ei suostunut asentamaan sitä "lisäosaa" HACS:sta (en osaa käyttää oikeita termejä). Pitääkö läppärissä joka pyörittää HA:ta olla BT päällä?
Pitää olla Bluetooth, jos sulla ei ole sitä Ruuvi siltaa.

Itsellä ainakin ihan automaattisesti löysi tagit ja asensi sen integraation, kun otin ruuvitagia käyttöön.
 
Liittynyt
12.06.2017
Viestejä
318
Mites noi ruuvit saa HA:han? Olen koittanut, mut ei suostunut asentamaan sitä "lisäosaa" HACS:sta (en osaa käyttää oikeita termejä). Pitääkö läppärissä joka pyörittää HA:ta olla BT päällä?
Onko bluetooth integraatio jo käytössä? Jos virtuaalikoneen kautta pyörität niin täytyy olla tuettu usb-bluetooth sovitin, suoraan raudalla toiminee kai läppärin integroitu sovitin.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 105
Mistäs semmoinen johtuu, kun toisella läppärillä (ei siis sillä mikä toimii palvelimena) kirjautuu HA:han niin ei aina pääse asetukset tai HACS dashboardeihin, mutta itse tehtyihin ja yleisnäkymään pääsee. Sitten kuitenkin iPhonella pääsee kaikkiin. HA:n uudelleen käynnistys yleensä auttaa. Operan selain käytössä.
 
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
313
Mistäs semmoinen johtuu, kun toisella läppärillä (ei siis sillä mikä toimii palvelimena) kirjautuu HA:han niin ei aina pääse asetukset tai HACS dashboardeihin, mutta itse tehtyihin ja yleisnäkymään pääsee. Sitten kuitenkin iPhonella pääsee kaikkiin. HA:n uudelleen käynnistys yleensä auttaa. Operan selain käytössä.
Menetkö samalla käyttäjätunnuksella kiinni HA:han? Voisiko olla ihan käyttöoikeuksista kiinni, että läppärin tunnuksilta puuttuu oikeudet eri näkymiin?
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 105
Menetkö samalla käyttäjätunnuksella kiinni HA:han? Voisiko olla ihan käyttöoikeuksista kiinni, että läppärin tunnuksilta puuttuu oikeudet eri näkymiin?
Menen samalla juu. Välillä se toimii kyllä. Mites siihen toiset oikeudet laitetaan? iPhonella ei vastaavaa ongelmaa ole ollut kertaakaan.
Mitähän ne tokenit on HA:ssa? Eräillä sivuilla, kyllä tiedän mitä ne on;)
 

vokE

Tukijäsen
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
578
Keskiviikosta asti on paneelit ollut katolla ja tiiviisti olen nyt seurannut miten tuottavat ja kuinka paljon itse pystyn siitä hyödyntämään. Melko nopeasti varmaan loppuu mielenkiinto siihen, että itse manuaalisesti naputtelee jotain termostaatteja päälle ja pois, joten aloin jo tutkimaan miten tuota saisi automatisoitua. Meillä on talossa about 20 lattiatermostaattia, joten ihan heti en viitsi ostaa koko settiä vaikkapa Thermon termostaatteja. Sen sijaan Aliexpressistä löysin tällaisia: Moes Zigbee Thermostat Room Temperature Controller of Water/Electric Floor Heating Gas Boiler Humidity Tuya Work with Alex 5A16A - AliExpress 13

Osaako viisammaat sanoa toimittavatko nämä virkaansa? Ei ole mitään haisua miten tuollainen eroaa vaikakkapa meidän Deviregin termostaatista. Josko vaikkapa suihkun lattialämmityksen saisi tuollaisella lämpiämään vain kun paneeleilta tulee ylimääräistä,niin olisi aika pop. Talvea ajatellen sitten olisi kiva olla makkareissa ja lämmittää lattioita halvimpina tunteina.

Tai sitten tilaa lisää Shellyjä ohjailemaan kontaktoreita. Termostaatit kylläkin ovat pian 20v vanhoja, ja jotkut toimivat vähän miten sattuu, eli pikku hiljaa niitä tulisi uusia joka tapauksessa.

EDIT: Aihe liippaa ehkä enemmän kotiautomaatio-lankaa mutta olkoot nyt täällä.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
557
Kiitos topiv Shelly-vinkistä, eihän tuota muuten olisi tajunnutkaan.

Ensimmäistä virityksiä on rakenneltu:
-Pörssisähkö-kilkkeet spot2prices avulla valmiudessa
-nykyinen laturi (voimavirta Feyree 11kW) LocalTuyan kanssa saatu keskustelemaan ja näyttämään arvoja, mutta vaatii vielä jonkin verran opettelua että logittaa ja etenkin että tekee kuten käsketään. Jonkin verran vaati tunkkausta eikä vieläkään ihan kaikkea dataa tuolta tule, mutta hyvä alku.

Tuon kanssa toki hyvä nyt rakennella komennot valmiiksi pörssisähköä varten, että uudet laturit on sitten helpompi pystyttää

-Panasoniceja yritetty komentaa puhaltamaan täysiä, kun saavun kotiin ja pienentämään puhallusta kun poistun. Tämä operaatio sai kyseisen pumpun aivan sekaisin, ettei totellut edes Appia. No täytyy jatkaa testailua.
Ensimmäinen automaatiokin on nyt luotu ja ainakin käynnistystriggeri toimi.
Feyree laturi alkoi lataamaan, kun shf Rank tippui alle 20 klo 22. Piti ladata yön kolme halvinta tuntia, kunnes tajusin että huomenna halvimmat tunnit on vasta iltapäivällä, joten piti testiä varten puukottaa lisää. Nyt siellä on yksinkertainen komento kytkeä laturi päälle kun Rank on sopiva ja pois kun Rank on liian huono, eipä kai pitäisi erroria tulla vaikka komentaa päälle jo ollessaan päällä, mutta tarkistushan tuohon pitää jatkossa tehdä ettei tee mitään jos ei o tarvetta.

Usb-bt palikan hain tänään, jotta sain ruuvit esiin. 4/6 pystyi lukemaan suoraan, joten proxyn kanssa päästäneen kaikkiin kuuteen suhteellisen helposti.

Varsin koukuttavaa hommaa, näitä kun pikkasen joka ilta rakentelee niin syyskuussa alkaa olemaan systeemit hyvin valmiina pörssille.
 
Liittynyt
12.06.2017
Viestejä
318
Keskiviikosta asti on paneelit ollut katolla ja tiiviisti olen nyt seurannut miten tuottavat ja kuinka paljon itse pystyn siitä hyödyntämään. Melko nopeasti varmaan loppuu mielenkiinto siihen, että itse manuaalisesti naputtelee jotain termostaatteja päälle ja pois, joten aloin jo tutkimaan miten tuota saisi automatisoitua. Meillä on talossa about 20 lattiatermostaattia, joten ihan heti en viitsi ostaa koko settiä vaikkapa Thermon termostaatteja. Sen sijaan Aliexpressistä löysin tällaisia: Moes Zigbee Thermostat Room Temperature Controller of Water/Electric Floor Heating Gas Boiler Humidity Tuya Work with Alex 5A16A - AliExpress 13

Osaako viisammaat sanoa toimittavatko nämä virkaansa? Ei ole mitään haisua miten tuollainen eroaa vaikakkapa meidän Deviregin termostaatista. Josko vaikkapa suihkun lattialämmityksen saisi tuollaisella lämpiämään vain kun paneeleilta tulee ylimääräistä,niin olisi aika pop. Talvea ajatellen sitten olisi kiva olla makkareissa ja lämmittää lattioita halvimpina tunteina.

Tai sitten tilaa lisää Shellyjä ohjailemaan kontaktoreita. Termostaatit kylläkin ovat pian 20v vanhoja, ja jotkut toimivat vähän miten sattuu, eli pikku hiljaa niitä tulisi uusia joka tapauksessa.

EDIT: Aihe liippaa ehkä enemmän kotiautomaatio-lankaa mutta olkoot nyt täällä.
En ostaisi suoraan Kiinasta mitään verkkosähkölaitetta kiinteään asennukseen. Maahantuojana otat vastuun turvallisuudesta ja jos torppa palaa kiinaromun takia niin eiköhän vakuutusyhtiö alenna korvauksia tai evää ne, jos asia selviää. Mielummin uusii yksitellen termareita laatumerkeillä ja tuo kontaktori+shelly ohjaus niille mitä haluaa automaatiolla kytkeä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 302
Viestejä
4 307 087
Jäsenet
71 810
Uusin jäsen
GarthKicle

Hinta.fi

Ylös Bottom