Home Assistant - For Dummies (hass.io)

Itsekin nyt pikkaisen pintaa raapaissut tämän maailman osalta ja vanhalla läppärillä pyöriikin tällä hetkellä HAOS. Laitteita toistaiseksi lisäilty maltillisesti lähinnä wifi liitännäisiä Nedis Smartlife tuotteita ja pari Matter termaria (oli yllättävän vaikea aloittelijalle tämä rasti. Laitteiden ja Matter-serverin boottausta vaati, jotta lähti onnistumaan lopulta).

Seuraavaksi ajatuksissa laajentaa Zigbee puoleen myös, jolloin valikoima avautuisi aivan eri tavalla. Onko tuohon jotain selkeää vaihtoehtoa usb-tikusta, joka kannattaisi hankkia? Ainakin usb jatkojohto ilmeisesti kannattaa sovittimen ja koneen väliin laittaa, jos kyse suorasta tikusta. Sonoff Zigbee Dongle Plus-E ja Home Assistantin oma ZBT-2 ne mitä nopeasti itse katsoin.
Toinen aloittelija täällä. Mulla on ennestään muutama Nedis Smartlife pistorasia, ja kun viimeksi asiaa googlailin niin tulin siihen tulokseen etteivät ne juttele HA:n kanssa ollenkaan. Ilmeisesti on kuitenkin mahdollista?
 
Toinen aloittelija täällä. Mulla on ennestään muutama Nedis Smartlife pistorasia, ja kun viimeksi asiaa googlailin niin tulin siihen tulokseen etteivät ne juttele HA:n kanssa ollenkaan. Ilmeisesti on kuitenkin mahdollista?
Kyllä nedisit saa HA:han, mutta vaatii sen, että vaihdat tuyan tai smartlife sovellukseen jolloin saat lisättyä tuya-integraatiolla, mutta vähän rasian malista riippuen näyttävät ainakin virrankulutukset kymmenkertaisina. Toki on sit taas mahdollista lisätä local tuyalla vai tuya localilla, mutta ne on sit oma taiteenlajinsa.

Itse olen lähtenyt siirtymään virranmittauksessa shellyn laitteisiin ja yksittäinen nedisin pistorasia on ohjaamassa vain lohkolämppäriä, mutta mittaus tapahtuu muualla.
 
  • Tykkää
Reactions: Hcc
Toinen aloittelija täällä. Mulla on ennestään muutama Nedis Smartlife pistorasia, ja kun viimeksi asiaa googlailin niin tulin siihen tulokseen etteivät ne juttele HA:n kanssa ollenkaan. Ilmeisesti on kuitenkin mahdollista?
LocalTuya täällä käytössä ja itseasiassa juuri pistorasiat meni tuon avulla kaikki helposti järjestelmään ns ykkösellä. Lamppujen kanssa on sitten hieman hankalampaa, kun pitäisi osata antaa kaikenlaisia Dp arvoja lampulle jotta värisäädöt ja kirkkauden saisi toimimaan. On/off kyllä pelittää. Vielä en tuota ole onnistunut tekemään ja myös GU10 kantaiset lamput jäivät tulematta lisättäväksi kokonaan, vaikka kaiken muun osasi tuo tuoda mitä Smartlife sovellukseen oli viety laitteita.

Itselläni tämän käyttö kyllä melko lailla kysy AI:lta mitä haluat tehdä -> seuraa ohjetta ja onnistu tai koita uudelleen uudella tavalla kysyä asiaa. Vähän jo alkaa perustoiminnot ymmärtää ja pystyy jotain säätämään, mutta melko hankala järjestelmä aluksi kun pitää lisätä kaikenlaista integraatiota ja entiteettejä.
 
  • Tykkää
Reactions: Hcc
Kysymys: saako Mitsun uudet ilmalämpöpumput miten hyvin&helposti liitettyä HA:han? Näissähän on WiFi liityntä ja oma appikin, Melcloud Home, jolla ILP:ä voi ohjata.
 
Kysymys: saako Mitsun uudet ilmalämpöpumput miten hyvin&helposti liitettyä HA:han? Näissähän on WiFi liityntä ja oma appikin, Melcloud Home, jolla ILP:ä voi ohjata.
Melcloud kanssa helposti.
Tosin ha-melcloud yhteys on kyllä ollut hyvinkin pätkivä. Liittyy jotenkin pilvipalvelun käyttäjätunnistukseen, tiesi netti.
Oman kokemuksen perusteella en tekisi sen kanssa mitään automaatiota/vastaavaa kun koskaan ei tiedä toimiiko vai ei.
Esp32 paikallisesti olisi parempi mutta joutuu vähän rakentamaan
 
Meillä on RW25n HA-Melcloud yhteys toiminut tosi hyvin. Vuoden ollut käytössä eikä yhtäkään ongelmaa. Alakerran FD25ssä on lokaali integraatio ESP8266:lla tehtynä. Ostin komponentitkin RWn lokaalia integraatiota varten, mutta kun cloud yhteys toimii riittävän hyvin niin tuon asentamisen prioriteetti on tosi pieni.
 
Melcloud kanssa helposti.
Tosin ha-melcloud yhteys on kyllä ollut hyvinkin pätkivä. Liittyy jotenkin pilvipalvelun käyttäjätunnistukseen, tiesi netti.
Viikolla asennettu sukumökille uusi Mitsun ILP ja nyt appi on vaihtunut Melcloud --> Melcloud home. Asentaja tästä erikseen painotti, sanoi jopa että Melcloud jäämässä kokonaan pois
 
Melcloud kanssa helposti.
Tosin ha-melcloud yhteys on kyllä ollut hyvinkin pätkivä. Liittyy jotenkin pilvipalvelun käyttäjätunnistukseen, tiesi netti.
Oman kokemuksen perusteella en tekisi sen kanssa mitään automaatiota/vastaavaa kun koskaan ei tiedä toimiiko vai ei.
Esp32 paikallisesti olisi parempi mutta joutuu vähän rakentamaan
ESP32:lle on myös vaihtoehtona 60 eurolla tämmöinen palikka. Mitsubishi Electric Air-To-Air CN105-Interface – WIFI – ProtoART Itsellä ollut käytössä tuo nyt puolisen vuotta, oikein hyvin pelannut. Tuossa tulee mukana myös ulkoinen lämpötilamittari + ohjaus millä ainakin omassa talossa saa paljon tasaisempana pidettyä lämmön, koska sisäyksikkö tykkää mittailla monta astetta liian lämmintä varsinkin talvella kun lämpö nousee ylöspäin. Home assistant integraatio pelaa hyvin ja ei tarvitse internet-yhteyttä, toimii lähiverkossa.
 
ESP32:lle on myös vaihtoehtona 60 eurolla tämmöinen palikka. Mitsubishi Electric Air-To-Air CN105-Interface – WIFI – ProtoART Itsellä ollut käytössä tuo nyt puolisen vuotta, oikein hyvin pelannut. Tuossa tulee mukana myös ulkoinen lämpötilamittari + ohjaus millä ainakin omassa talossa saa paljon tasaisempana pidettyä lämmön, koska sisäyksikkö tykkää mittailla monta astetta liian lämmintä varsinkin talvella kun lämpö nousee ylöspäin. Home assistant integraatio pelaa hyvin ja ei tarvitse internet-yhteyttä, toimii lähiverkossa.

Viimeksi kun haeskelin niin ei ollut valmiita, tosin siitä on varmaan taas jo ties kuinka kauan...
Hyvä että joku on laittanut myyntiin. Pitää varmaan hommata tuollaiset kun en ole jaksanut tehdä esp- virityksiä ;)
 
Yksi vaihtoehto on myös ohjata infrapunalähettimen avulla. Minulla on Tuyan zigbee infrapunalähetin tuossa käytössä zigbee2mqtt:n ja noderedin kanssa. Piti käydä ensin lukemassa sillä eri lämpötilojen koodit viilennysasetuksella ja lisäksi pois päältä koodi, niin nyt pystyn home assistantista laittamaan päälle/pois ja valitsemaan input_numberilla viilennyslämpötilan. Samalla saa muutkin huoneen ir-laitteet ohjaukseen. Tähän saakka on toiminut todella luotettavasti.
 
Miten ihmiset on rakennelleet lattialämmityksien automaatioita hinnan mukaan?

Ootteko rakennellu automaatiot itse vai käyttänyt jotain valmista integraatiota?

Itse ajttelin, että olisikohan järkevää värkätä sellanen automaagi, että kun sähkö on halpaa, eli ilmaista tai lähes ilmaista, niin lattiat wc:ssä, kodinhoitohuoneessa ja kylppärissä lämpenisivät tyyliin 1c normaalia lämpöisemmiksi, tai vaihtoehtoisesti jokapäivä halvimman 1-2h perättäisen tunnin aikana. Saakohan tällä mitään käytännön hyötyä vai meneekö vain turhaksi säätämiseksi?

Olisi kiva kuulla millaisia ratkaisuja teillä on.
 
Itselläni on Meross lattialämmitystermostaatteja parissa huoneessa ja shelly 1 M gen3 parissa huoneessa. Niiden lämpöjä voi ohjata vaikka tyyliin lämmitä 12 halvinta tuntia lämpöön XX ja 12 muuta lämpöön YY. Tai sitten riippuen toki tilasta ja lattiasta, mutta vaikka lämmitä lämpöön YY 16 halvinta tuntia ja loput pois päältä.
Kun hakee sopivat lämmöt niin se pyörii itsestään taustalla. Shellyissä on jisotalon scripti ja Meroksia ohjaa homebridgeen liitetty GitHub - msegzda/homebridge-nordpool-baltics: This plugin enables automation of electricity-intensive appliances using Nordpool price levels. plugini.
 
Kiitos vastauksesta. Täytyypä tutustua tuohon. Täytyy myös miettiä miten tuon jaksottamisen tekee.

Joo itsellä on LVV shellyn ohjaama ja siinä jisotalon skripti ja se toimii kun junan vessa. Todella hyvä skripti.
 
Miten ihmiset on rakennelleet lattialämmityksien automaatioita hinnan mukaan?

Ootteko rakennellu automaatiot itse vai käyttänyt jotain valmista integraatiota?

Itse ajttelin, että olisikohan järkevää värkätä sellanen automaagi, että kun sähkö on halpaa, eli ilmaista tai lähes ilmaista, niin lattiat wc:ssä, kodinhoitohuoneessa ja kylppärissä lämpenisivät tyyliin 1c normaalia lämpöisemmiksi, tai vaihtoehtoisesti jokapäivä halvimman 1-2h perättäisen tunnin aikana. Saakohan tällä mitään käytännön hyötyä vai meneekö vain turhaksi säätämiseksi?

Olisi kiva kuulla millaisia ratkaisuja teillä on.
WC, Sauna ja keittiön lattia ei lämpene kun hinta on yli 15c. Hinnat haetaat nordpool automaatiolla ja ihan perus automaatiopalikalla jos yli niin sulje kaikki kolme.
 
SMLIGHT MR2U alkanut jonkun päivityksen jälkeen herjaamaan alla olevaa virhettä HAOS / Thread apissa.

00:01:19.319 [W] P-RadioSpinel-: radio tx timeout
00:01:19.319 [W] P-RadioSpinel-: RCP failure detected
00:01:19.319 [W] P-RadioSpinel-: Trying to recover (1/2)
00:01:19.365 [C] P-RadioSpinel-: RCP => [C] Platform------: Reset info: 0x3 (EXT)
00:01:19.365 [N] P-RadioSpinel-: RCP recovery is done
00:01:19.367 [C] P-RadioSpinel-: RCP => [C] Platform------: Extended Reset info: 0x301 (PIN)
00:02:44.835 [W] P-RadioSpinel-: radio tx timeout
00:02:44.835 [W] P-RadioSpinel-: RCP failure detected
00:02:44.835 [W] P-RadioSpinel-: Trying to recover (1/2)
00:02:44.883 [C] P-RadioSpinel-: RCP => [C] Platform------: Reset info: 0x3 (EXT)
00:02:44.883 [N] P-RadioSpinel-: RCP recovery is done
00:02:44.885 [C] P-RadioSpinel-: RCP => [C] Platform------: Extended Reset info: 0x301 (PIN)
00:03:25.297 [W] P-RadioSpinel-: radio tx timeout
00:03:25.297 [W] P-RadioSpinel-: RCP failure detected
00:03:25.297 [W] P-RadioSpinel-: Trying to recover (1/2)
00:03:25.346 [C] P-RadioSpinel-: RCP => [C] Platform------: Reset info: 0x3 (EXT)
00:03:25.346 [N] P-RadioSpinel-: RCP recovery is done

Tuo aiheuttaa sitten Matter Server äpin logeissa tällaisen virheen:
2026-05-06 16:04:27.098 (Dummy-2) CHIP_ERROR [chip.native.DMG] Subscription Liveness timeout with SubscriptionID = 0x322ae09d, Peer = 01:000000000000000C
2026-05-06 16:04:27.101 (MainThread) INFO [matter_server.server.device_controller] <Node:12> Subscription failed with CHIP Error 0x00000032: Timeout, resubscription attempt 0
2026-05-06 16:04:39.071 (MainThread) INFO [matter_server.server.device_controller] <Node:12> Re-Subscription succeeded

Löytyy lisäksi AppleTV sekä noita Ikean pistorasioita/Alpstuga, joten verkko kyllä toimii ja kattavuus riittää ilman tuota SMLIGHT:in tikkuakin.
Mutta tustkin tuo ihan tervettä on ja en oikein löytänyt mitään järkevää googlen haulla. Onko muilla kokemuksia tai ratkaisuehdotuksia?
 
Tuossa miettinyt että voisi myös Matteriin tutustua, niin mitä eroa näillä on? Sivuilla oleva "sirujen valintaopas" ei valitettavasti toiminut

SMLIGHT SLZB-MR4U (P10+MG26) – Nurkan takaa

verkkokauppa.nurkantakaa.fi
verkkokauppa.nurkantakaa.fi

SMLIGHT SLZB-MR3U (P10+MG24) – Nurkan takaa

verkkokauppa.nurkantakaa.fi
verkkokauppa.nurkantakaa.fi
Matter on niinku uudempi standadi, mutta ei välttämättä vielä niin laajalti käytössä. Zigbee on vakiintuneempi ja toimii hyvin noiden SLZB-sirujen kanssa. Jos sulla on jo Zigbee-laitteita, kannattaa pysyä siinä. Mutta jos aloitat tyhjältä pöydältä, Matter voi olla tulevaisuuden juttu.
 
Tuossa miettinyt että voisi myös Matteriin tutustua, niin mitä eroa näillä on? Sivuilla oleva "sirujen valintaopas" ei valitettavasti toiminut
Lukaise tuosta oma aiempi viesti. Eipä sillä kauheasti ole väliä, itse ostin MR1U:n.
Oman selvityksen perusteella MR1/MR2 on hyvä valinta. Valmistajan sivuilta löytyi ainakin aiemmin valintaopas, mutta nyt se taitaa olla siirretty jonnekin muualle. Suomen jälleenmyyjältä löytyy hyvä yhteenveto/vertailu: ZigBee-sirun valintaopas (SMLIGHT)

Tässä yhteenveto tuosta valmistajan vertailusta:
1767468582576.png


MR1 on siis ns. tehokkaampi versio MR2:sta (Texas Instrumentsin sirun osalta), valmistajan mukaan tuo MR2 :n TI-siru on kuitenkin täysin riittävä jokaisessa käyttötapauksessa. MR2:n sisältämä TI-siru on käytössä noissa hyvin suosituissa SMLightin Zigbee-adaptereissa.

Kannattaa kuitenkin ostaa tuo U-versio (eli esim. MR1U), mihin on lisätty USB-portin käyttö/passthrough eli voisit siihen iskeä halutessasi vaikka Z-Waven adapterin kiinni. Noista uusista malleista on vähän huonosti tietoa saatavilla, mutta MR1U on ainakin olemassa kun taas muiden mallien U-versiot ovat vähän epätietoisuuden vallassa.

Itse ostin Suomesta, kun hintaero näyttää olevan kohtuullisen pieni esim. Aliexpressin hintoihin. Valitettavasti taisin ostaa viimeisen, mutta eiköhän sitä tule kohta lisää varastoon + siellä on niitä MR2/3/4 kuitenkin varastossa. SMLIGHT SLZB-MR1U
 
Lukaise tuosta oma aiempi viesti. Eipä sillä kauheasti ole väliä, itse ostin MR1U:n.
Itekki miettiny että Matter on vielä vähän keskeneräinen. Zigbee on kuiteenki testattu ja toimii, varsinki noilla SLZb-siruilla. Tulevaisuudessa varmaan Matterki yleistyy, mutta nyt ei vielä kannata hypätä siihen jos on jo Zigbee-latteita.
 
Itekki miettiny että Matter on vielä vähän keskeneräinen. Zigbee on kuiteenki testattu ja toimii, varsinki noilla SLZb-siruilla. Tulevaisuudessa varmaan Matterki yleistyy, mutta nyt ei vielä kannata hypätä siihen jos on jo Zigbee-latteita.
No HA:n hyvä puoli on että nimenomaan voi hypätä myös Matteriin ja jättää silti vanhat Zigbeet rinnalle. Ei toki pakko, mutta eiköhän tuossa tule isolle osalle luonnollinen siirtymä Zigbeen hiljalleen korvautuessa kuten Ikeakin teki...
 
Miten ihmiset on rakennelleet lattialämmityksien automaatioita hinnan mukaan?
Tällä

SHF control factorin mukaan lattian lämmitys ja varaaja. Myös ilppien lämmitystä ohjataan tuon perusteella eli kalliimpien tuntien aikana huoneiston lämpötilatavoitetta muutetaan ja ilpin tehoa ohjataan sen perusteella. Ei siis ohjata suoraan ilpin pyyntiä.
Lämmittää siis vrk keskihinnan alapuolella eli lämmittää aina jossain vaiheessa vuorokautta lattiaa ja varaajaa. Pelkkä hintaraja oli ennen käytössä ja jos koko yö yli rajan niin ei lämmittänyt ollenkaan. Kesällä mennään enemmän aurinkovoiman ehdoilla.
 
Tällä

SHF control factorin mukaan lattian lämmitys ja varaaja. Myös ilppien lämmitystä ohjataan tuon perusteella eli kalliimpien tuntien aikana huoneiston lämpötilatavoitetta muutetaan ja ilpin tehoa ohjataan sen perusteella. Ei siis ohjata suoraan ilpin pyyntiä.
Lämmittää siis vrk keskihinnan alapuolella eli lämmittää aina jossain vaiheessa vuorokautta lattiaa ja varaajaa. Pelkkä hintaraja oli ennen käytössä ja jos koko yö yli rajan niin ei lämmittänyt ollenkaan. Kesällä mennään enemmän aurinkovoiman ehdoilla.
Tuo kuullostaa hyvältä vaihtoehdolta. Perehdytäämpä tuohon lisää. Kiitos tästä ideasta.
 
SMLIGHT MR2U alkanut jonkun päivityksen jälkeen herjaamaan alla olevaa virhettä HAOS / Thread apissa.

00:01:19.319 [W] P-RadioSpinel-: radio tx timeout
00:01:19.319 [W] P-RadioSpinel-: RCP failure detected
00:01:19.319 [W] P-RadioSpinel-: Trying to recover (1/2)
00:01:19.365 [C] P-RadioSpinel-: RCP => [C] Platform------: Reset info: 0x3 (EXT)
00:01:19.365 [N] P-RadioSpinel-: RCP recovery is done
00:01:19.367 [C] P-RadioSpinel-: RCP => [C] Platform------: Extended Reset info: 0x301 (PIN)
00:02:44.835 [W] P-RadioSpinel-: radio tx timeout
00:02:44.835 [W] P-RadioSpinel-: RCP failure detected
00:02:44.835 [W] P-RadioSpinel-: Trying to recover (1/2)
00:02:44.883 [C] P-RadioSpinel-: RCP => [C] Platform------: Reset info: 0x3 (EXT)
00:02:44.883 [N] P-RadioSpinel-: RCP recovery is done
00:02:44.885 [C] P-RadioSpinel-: RCP => [C] Platform------: Extended Reset info: 0x301 (PIN)
00:03:25.297 [W] P-RadioSpinel-: radio tx timeout
00:03:25.297 [W] P-RadioSpinel-: RCP failure detected
00:03:25.297 [W] P-RadioSpinel-: Trying to recover (1/2)
00:03:25.346 [C] P-RadioSpinel-: RCP => [C] Platform------: Reset info: 0x3 (EXT)
00:03:25.346 [N] P-RadioSpinel-: RCP recovery is done

Tuo aiheuttaa sitten Matter Server äpin logeissa tällaisen virheen:
2026-05-06 16:04:27.098 (Dummy-2) CHIP_ERROR [chip.native.DMG] Subscription Liveness timeout with SubscriptionID = 0x322ae09d, Peer = 01:000000000000000C
2026-05-06 16:04:27.101 (MainThread) INFO [matter_server.server.device_controller] <Node:12> Subscription failed with CHIP Error 0x00000032: Timeout, resubscription attempt 0
2026-05-06 16:04:39.071 (MainThread) INFO [matter_server.server.device_controller] <Node:12> Re-Subscription succeeded

Löytyy lisäksi AppleTV sekä noita Ikean pistorasioita/Alpstuga, joten verkko kyllä toimii ja kattavuus riittää ilman tuota SMLIGHT:in tikkuakin.
Mutta tustkin tuo ihan tervettä on ja en oikein löytänyt mitään järkevää googlen haulla. Onko muilla kokemuksia tai ratkaisuehdotuksia?
Tämä selvisi lopulta ja tiedoksi muillekin jos tulee esille.

Syy on IKEA:n Alpstuga ilmanlaaduntunnistin. Tuon kun poistaa niin loppuu virheilyt.

Se pingaa / lähettää dataa noin 2sec välein ja isoa datamäärää Thread verkkoon. Se johtaa siihen, että MR2U:n radio crashaa koska sen kautta kulkevien muidenkin laitteiden datamäärä lisääntyy kun tuo Alpstuga "tukkii verkon" kaikella. Periaatteessa IKEA:n firmware-ongelma.

Jostain syystä ongelma tuli esille vasta kun MR2U:n tuli softapäivitys, sitä ennen toimi OK, eli voi tietysti korjaantua myös sitäkin kautta. Jotain siellä on muuttunut miksi nyt yhtäkkiä alkoi virheilemään tuon anturin kanssa / takia.
 
Tämä selvisi lopulta ja tiedoksi muillekin jos tulee esille.

Syy on IKEA:n Alpstuga ilmanlaaduntunnistin. Tuon kun poistaa niin loppuu virheilyt.

Se pingaa / lähettää dataa noin 2sec välein ja isoa datamäärää Thread verkkoon. Se johtaa siihen, että MR2U:n radio crashaa koska sen kautta kulkevien muidenkin laitteiden datamäärä lisääntyy kun tuo Alpstuga "tukkii verkon" kaikella. Periaatteessa IKEA:n firmware-ongelma.

Jostain syystä ongelma tuli esille vasta kun MR2U:n tuli softapäivitys, sitä ennen toimi OK, eli voi tietysti korjaantua myös sitäkin kautta. Jotain siellä on muuttunut miksi nyt yhtäkkiä alkoi virheilemään tuon anturin kanssa / takia.
Koititko nollata tuota Alpstugaa ja laittaa uudelleen verkkoon?
 
Koititko nollata tuota Alpstugaa ja laittaa uudelleen verkkoon?
Joo, kokeilin. Poistin koko laitteen HA:sta ja 30min päästä lisäsin uudelleen uutena laitteena.
Välissä ei mitään virheilyjä ja MR2U toimi normaalisti, virheet palasivat heti kun lisäsin sen uutena laitteena.

Nyt vielä testi menossa, että se on ihan eri paikassa taloa, jolloin thread-verkkokin kulkee eri laitteiden kautta mutta ei sekään oikein näytä auttavan.
 
Oon hetken aikaa jo hakannu päätä seinään sellasen asian kanssa, että:

Mulla on takapihalla yks Reolinkin RLC-820A kamera, joka on käännetty pystyasentoon, koska kuvakulma on siinä asennossa juuri sopiva (kuvaa sopivasti terassin ovelle ja talon nurkalle). Ongelma on se, että kuva on tietysti vaakatasossa HA:ssa ja tietty Reolinkin app:ssa myös.

Miten ihmeessä tuon kuvan saa käännettyä pystyasentoon HA:ssa? Oon koittanu advanced camera cardia ja sen asetuksia, googlettanut, käyttäny copilottia ja geminiä, mutta millään en oo saanu tuota pystykuvaa näkymään oikein HA:n dashboardissa.

Onko kokemuksia tai ratkaisun avainta tarjota moiseen pulmaan, vai täytyykö päivittää kamera laajakulmaisempaan tötteröön?
 
Joo, kokeilin. Poistin koko laitteen HA:sta ja 30min päästä lisäsin uudelleen uutena laitteena.
Välissä ei mitään virheilyjä ja MR2U toimi normaalisti, virheet palasivat heti kun lisäsin sen uutena laitteena.

Nyt vielä testi menossa, että se on ihan eri paikassa taloa, jolloin thread-verkkokin kulkee eri laitteiden kautta mutta ei sekään oikein näytä auttavan.
Itsellä on sama taistelu päällä. En ole keksinyt vielä ratkaisua ja ongelma koskee ainoastaan juuri noita Alpstuga -mittareita, kaikki muu Matter over Thread -verkko toimii moitteetta.
 
Oon hetken aikaa jo hakannu päätä seinään sellasen asian kanssa, että:

Mulla on takapihalla yks Reolinkin RLC-820A kamera, joka on käännetty pystyasentoon, koska kuvakulma on siinä asennossa juuri sopiva (kuvaa sopivasti terassin ovelle ja talon nurkalle). Ongelma on se, että kuva on tietysti vaakatasossa HA:ssa ja tietty Reolinkin app:ssa myös.

Miten ihmeessä tuon kuvan saa käännettyä pystyasentoon HA:ssa? Oon koittanu advanced camera cardia ja sen asetuksia, googlettanut, käyttäny copilottia ja geminiä, mutta millään en oo saanu tuota pystykuvaa näkymään oikein HA:n dashboardissa.

Onko kokemuksia tai ratkaisun avainta tarjota moiseen pulmaan, vai täytyykö päivittää kamera laajakulmaisempaan tötteröön?
Reolink app:n kautta saa vaihdettua "Käännä pystysuorassa" ja/'tai "Käännä vaakasuorassa". Eli Reolink app:n kautta valittuun kameraan -> Asetukset (ratas kuvake) -> Näyttö: "Käännä pystysuorassa" ja/tai "Käännä vaakasuorassa.

En sitten osaa kyllä sanoa onko app-kohtainen kääntö, vai kääntökö myös video-streamin samalla tavalla.
 
Reolink app:n kautta saa vaihdettua "Käännä pystysuorassa" ja/'tai "Käännä vaakasuorassa". Eli Reolink app:n kautta valittuun kameraan -> Asetukset (ratas kuvake) -> Näyttö: "Käännä pystysuorassa" ja/tai "Käännä vaakasuorassa.

En sitten osaa kyllä sanoa onko app-kohtainen kääntö, vai kääntökö myös video-streamin samalla tavalla.
Testasin Reolink E1 Zoomilla, käänsin kuvan Reolink app:sta puhelimessa ja kuva kääntyi heti myös Frigatessa.
 
No perkule, enpäs älynnyt sitä tuolta käydä laittamassa, kun ajattelin sen juuri olevan vain tuohon Reolinkin äppiin.

Tuola itseasiassa on käytävätila-mode, eli se kääntää tuon pystyyn. En ole sitä aikaisemmin sielä huomannut, pelkästään ne kaksi, eli käännä vaakasuunnassa ja käännä pystysuunnassa. Näitä olin jo aikaisemmin testaillut, mutta niillä ei tosiaan saa 90 asteen kääntöä tehtyä.

Olisikohan tuo joku uusi ominaisuus joka tullut jossain vaiheessa? No tiedä sitä, mutta nyt toimii vihdoin. Kiitos tästä :thumbsup:
 
Onko Raspberry Pi 4/5 4GB:llä yhä suositeltu tapa kokeilla HA:a? Siinä olisi Bluetooth vakiona, joku Zigbee/Z-Wave/joku dongle pitäisi hommata kylkeen. Vai esim. Home Assistant Green, josta puuttuu tosin kaikki oleelliset protokollat ja vaatii ne oheislaitteina. Mitä muita edullisia laitteita suosittelette kevyeen kokeiluun? Alussa ajatus lähinnä lukea lämpötiloja Ruuvi-sensoreilta ja ohjailla datalla ILP:iä ja myös kontrolloida joitain valoja alkuun.
 
Onko Raspberry Pi 4/5 4GB:llä yhä suositeltu tapa kokeilla HA:a? Siinä olisi Bluetooth vakiona, joku Zigbee/Z-Wave/joku dongle pitäisi hommata kylkeen. Vai esim. Home Assistant Green, josta puuttuu tosin kaikki oleelliset protokollat ja vaatii ne oheislaitteina. Mitä muita edullisia laitteita suosittelette kevyeen kokeiluun? Alussa ajatus lähinnä lukea lämpötiloja Ruuvi-sensoreilta ja ohjailla datalla ILP:iä ja myös kontrolloida joitain valoja alkuun.
Vanhempi läppiä tai PC täällä monesti myös mainittu ja pitäisi soveltua testiin hyvin. Sähkönkulutus varmaan pienin greenissä tai rpissä.
 
Omalla vanhalla läppärillä pääsen n. 6W/h kulutukseen, joten en usko greenin tai Pi:n pääsevän tätä alemmas. Ja lisäbonuksena toki redundanssi sähkökatkoissa (joita ei ole), jolloin voi käyttää esim. valoja (jotka ei toimi).
 
Onko Raspberry Pi 4/5 4GB:llä yhä suositeltu tapa kokeilla HA:a? Siinä olisi Bluetooth vakiona, joku Zigbee/Z-Wave/joku dongle pitäisi hommata kylkeen. Vai esim. Home Assistant Green, josta puuttuu tosin kaikki oleelliset protokollat ja vaatii ne oheislaitteina. Mitä muita edullisia laitteita suosittelette kevyeen kokeiluun? Alussa ajatus lähinnä lukea lämpötiloja Ruuvi-sensoreilta ja ohjailla datalla ILP:iä ja myös kontrolloida joitain valoja alkuun.

Bluetooth on toki raspiassa, mutta kuuluvuuden suhteen vähän tilanteesta riippuen riittävä tai sitten ei. Moni laittanut usb-dongelin jatkopiuhan varteen loitolle raspista.
 
  • Tykkää
Reactions: Mco
Vanhaa konetta/läppäriä ei valitettavasti ole joten kaupasta (tai käytettynä )pitää se laite hommata. Enkä halua hirveästi investoida jos homma ei lähdekään lentoon joten edulliset ratkaisut plussaa.
 
Vanhaa konetta/läppäriä ei valitettavasti ole joten kaupasta (tai käytettynä )pitää se laite hommata. Enkä halua hirveästi investoida jos homma ei lähdekään lentoon joten edulliset ratkaisut plussaa.
Tutkaile jos löytäisit käytettynä vaikka raspberry pi 4 koneen 4 gigan rammilla. Siihen halpa vaikka usb-ssd kiinni tai vaikka muistikortillakin aloittaisi kokeilun. Laillinen virtalähde kun on niin kyllä pitäisi toimia. Tuolla pääsee hyvin alkuun ja kyllä sillä pitkälle pitäisi päästä muutenkin, mutta tuo usb-ssd kannattaa sitten investoida.
 
  • Tykkää
Reactions: Mco
Vanhaa konetta/läppäriä ei valitettavasti ole joten kaupasta (tai käytettynä )pitää se laite hommata. Enkä halua hirveästi investoida jos homma ei lähdekään lentoon joten edulliset ratkaisut plussaa.
Käytetty NUC. Itse vedän edelleen ilman huolen häivää jollain ikivanhalla olikohan joku i3 3rd.gen NUC:lla.
 
Mä ostin käytetyn HP Elitedesk 800 G5 Mini i5-9500T ja oon ollut tyytyväinen. Proxmoxissa pyörii HAOS-vm ja Frigate-kontti ja muutama muu pieni viritelmä. Sähköä syö tyhjäkäynnillä noin 9 W.
 
Onko Raspberry Pi 4/5 4GB:llä yhä suositeltu tapa kokeilla HA:a? Siinä olisi Bluetooth vakiona, joku Zigbee/Z-Wave/joku dongle pitäisi hommata kylkeen. Vai esim. Home Assistant Green, josta puuttuu tosin kaikki oleelliset protokollat ja vaatii ne oheislaitteina. Mitä muita edullisia laitteita suosittelette kevyeen kokeiluun? Alussa ajatus lähinnä lukea lämpötiloja Ruuvi-sensoreilta ja ohjailla datalla ILP:iä ja myös kontrolloida joitain valoja alkuun.
Itse ajan Raspberry Pi 4 2GB:llä suurin piirtein vastaavia. Käytössä on ulkoinen USB SSD-levy HA:n datalevynä, joka on toiminut vakaasti ja luotettavammin kuin pelkkä RasPin SD-kortti. Kuten edellä todettiin, sisäisen Bluetoothin kuuluvuus on rajallista. Itse käytän ESP32:sta Bluetooth proxyna. Myös uudemmat Shellyn älypistorasiat osaavat toimia HA:ssa Bluetooth proxyina.
 
Mä ostin käytetyn HP Elitedesk 800 G5 Mini i5-9500T ja oon ollut tyytyväinen. Proxmoxissa pyörii HAOS-vm ja Frigate-kontti ja muutama muu pieni viritelmä. Sähköä syö tyhjäkäynnillä noin 9 W.
Siis frigate ilman coralia tai muuta detectoria?
Toimiiko hyvin? Ja kannattaako kokeilla?
 
Mä ostin käytetyn HP Elitedesk 800 G5 Mini i5-9500T ja oon ollut tyytyväinen. Proxmoxissa pyörii HAOS-vm ja Frigate-kontti ja muutama muu pieni viritelmä. Sähköä syö tyhjäkäynnillä noin 9 W.
Ei vastaus ylle, mutta yleinen kommentti Proxmoxista ja tuollaisesta vanhemmasta pienestä PC:stä.

Mulla oli reilu vuosi sitten Proxmox-kokeilussa vastaava pieni Lenovo samalla prossulla.

Tuossa i5-9500T:ssa on kuusi corea, joten Proxmoxilla sai muistaakseni pyörimään samat kuusi VM:ää.

Kokeilin sysbench:illä noiden kuuden VM:n suorituskykyä ja ne olivat kukin jotakuinkin vastaavia kuin yksi Raspi 3.

Raspi 4/5 on sitten huomattavasti nopeampi kuin eo. yksittäinen Proxmox VM.

Edit: jokaisessa VM:ssä pyöri Ubuntu 24.4 -palvelin.
 
Ei vastaus ylle, mutta yleinen kommentti Proxmoxista ja tuollaisesta vanhemmasta pienestä PC:stä.

Mulla oli reilu vuosi sitten Proxmox-kokeilussa vastaava pieni Lenovo samalla prossulla.

Tuossa i5-9500T:ssa on kuusi corea, joten Proxmoxilla sai muistaakseni pyörimään samat kuusi VM:ää.

Kokeilin sysbench:illä noiden kuuden VM:n suorituskykyä ja ne olivat kukin jotakuinkin vastaavia kuin yksi Raspi 3.

Raspi 4/5 on sitten huomattavasti nopeampi kuin eo. yksittäinen Proxmox VM.

Edit: jokaisessa VM:ssä pyöri Ubuntu 24.4 -palvelin.
Nyt tuli kyllä tässä kohtaa aika paljon väärää informaatiota.

Ensinnäkin Proxmox VM = yksi core, ei pidä millään osaltaan paikkaansa. Ei ole mitään, että yksi core olisi rajoitettu yhdelle VM:lle.

Toiseksi, tuo suorituskykyvertailu i5-9500T ja yhden coren vertailu Pi3:n on ihan huttua. Miksi yhtä corea pitäisi vertailla, eihän kukaan yhtä VM:ä aja yhdellä corella. Sen lisäksi i5-8500/9500T YKSI core on huomattavasti nopeampi kuin Pi 5 coret.

Itsellä on Hp EliteDesk 800 G4 Mini, jossa i5-8500T (6/6), 48GB RAM, 2 x NMVE (Raid1). Proxmox käytössä, jossa on 6 x VM. Näiden sisältä löytyy HAOS, PBS, Mint, Debian13 ja pari Docket VM, joiden sisällä on noin 10 eri konttia (mm. Portainer, TeslaMate, UptimeKuma jne. jne.). Kaikille VM:lle on määritelty 2 corea käyttöön ja muistia sitten tarpeen mukaan.

Tämän koneen käyttöaste on CPU:n osalta on noin 4%-5% luokkaa ja server load on siellä keskiarvona alle 0,5% tasolla.
Tästä voi jo itsessään lukea, että käyttämätöntä suorituskykyä on reservissä huomattavasti....

1779256616502.png


HAOS VM:lle on määritelty 2 corea ja 16GB muistia. CPU käyttö on keskiarvona noin 10% luokkaa, pelkästään noista kahdesta coresta (ja vielä on 4 corea reservissä).

1779256775157.png

1779256867607.png


Tuossa nyt nyt yksi vertailu Raspberry Pi 5 ja i5-8500T osalta.
Aika huima on ero näiden välillä. Linkki. Pi 3 näitä on edes ihan turha vertailla kun puhutaan niin järkyttävästä erosta (en löytänyt helposti testejä).

1779257315046.png


Tässä vielä vertailu Pi 4 ja i5-8500T osalta.

1779257453761.png
 
Mulla oli reilu vuosi sitten Proxmox-kokeilussa vastaava pieni Lenovo samalla prossulla.

Tuossa i5-9500T:ssa on kuusi corea, joten Proxmoxilla sai muistaakseni pyörimään samat kuusi VM:ää.

Kokeilin sysbench:illä noiden kuuden VM:n suorituskykyä ja ne olivat kukin jotakuinkin vastaavia kuin yksi Raspi 3.

Nyt tuli kyllä tässä kohtaa aika paljon väärää informaatiota.

Ensinnäkin Proxmox VM = yksi core, ei pidä millään osaltaan paikkaansa. Ei ole mitään, että yksi core olisi rajoitettu yhdelle VM:lle.

Toiseksi, tuo suorituskykyvertailu i5-9500T ja yhden coren vertailu Pi3:n on ihan huttua. Miksi yhtä corea pitäisi vertailla, eihän kukaan yhtä VM:ä aja yhdellä corella. Sen lisäksi i5-8500/9500T YKSI core on huomattavasti nopeampi kuin Pi 5 coret.
Joo, kuten kirjoitin Proxmox oli kokeilussa (enkä sitä tunne perinpohjin) ja en pahastu, jos antamaani puutteellista/väärää tietoa korjatataan.

Tuolla sysbenchillä vedin kaikkien VM:ien CPU käytön samanaikaisesti tappiin ja eihän se tietenkään ole realistinen koe kotikäyttäjälle tarvitusta suorituskyvystä, mutta muuta en viitsinyt kokeilla.

Joten sanoisin, että päädyin kohtuullisella tarkkuudella oikealle pelikentälle suorituskykyvertailussani…yksi tuollainen vanha PC vastaa useaa Raspia.

Omassa koneessani oli vain 16 Mb muistia, joten ei ollut ihan saman kaliiberin laite kuin sinulla.
 
Siis frigate ilman coralia tai muuta detectoria?
Toimiiko hyvin? Ja kannattaako kokeilla?
Ei ole Coralia tai muuta lisäpalikkaa.
Toistaiseksi tuossa on vain yksi Reolink E1 Zoom kiinni, tarkoitus on ostaa kesän aikana pari-kolme kameraa lisää. Openvino cpu-kiihdytyksellä käytössä (jos nyt ymmärrän näitä termejä oikein, olen uusi tämän kanssa) ja cpu-käyttö pyörii hyvin matalissa lukemissa ainakin tuon yhden kameran kanssa.
Kerron lisää kunhan on loputkin kamerat hankittu ja asennettu.
 
Siis frigate ilman coralia tai muuta detectoria?
Toimiiko hyvin? Ja kannattaako kokeilla?

Ihan vertailuna, N100 ilman coralia toimii hyvin ainakin 4x 1920x1080 kameralla ~20-25% kuormalla
N305 5x 1920x1080 + 1x 2388xjotain ~10-15% kuormalla.

Pitää vaan olla sellainen GPU että saa ffmpeg- rautakiihdytyksen käyttöön.

Edit: GPUn hanskaaman resoluution pitää olla isompi kuin kameran, muuten ei toimi...
 
Viimeksi muokattu:
Vanhaa konetta/läppäriä ei valitettavasti ole joten kaupasta (tai käytettynä )pitää se laite hommata. Enkä halua hirveästi investoida jos homma ei lähdekään lentoon joten edulliset ratkaisut plussaa.
Vastaan omaan kokemukseen perustuen. Aloitin 2021 Raspberry Pi -korttitietokoneella ja sain sillä Home Assistant ympäristön nopeasti käyttöön. Tuolloin levynä oli 64 gigatavun microsd-kortti.

Myöhemmin, keväällä 2023 kun tarpeeni kasvoivat, myin Raspberryn ja laitoin muutaman kympin lisää ja ostin Lenovon ThinkCenter Tiny minikokoisen PC:n, jossa ajan ympäristöä HassOS-asennuksena. Konfiguraation pystyi palauttamaan backupeista ja sama ympäristö toimi uudessa rudassa suoraan.

Levynä on SSD. PC on noin 20 kertaa nopeampi kuin Raspberry ja toiminut todella luotettavasti. Itsellä on i5-8500t prossuna, mutta mikä tahansa cpu riittää.

Eli en säästäisi hankkimalla Raspberryä, koska ne ovat tälä hetkelllä tosi kalliita ja noita pikku toimisto-PC koneita saa edullisesti.

Molemmista pääsee eroon, jos sille ei lopulta tule käyttöä.
 
Eli en säästäisi hankkimalla Raspberryä, koska ne ovat tälä hetkelllä tosi kalliita ja noita pikku toimisto-PC koneita saa edullisesti.

Se vaan että ihan kaikki on kallista. 4GB Raspi 5:n saa tyyliin 120 eurolla, siihen päälle 20e M.2 -adapteri, virtalähde ja se SSD. Noi Intelin N100/N150/N200-koneet maksavat aika helposti 250-350e. ASUS NUC 14 Essential Mini PC ilman muisteja maksaa jo 200e.

Eli koska AI, niin nämä kaikki ovat kallistuneet todella tuntuvasti. En nyt tarkoita että talous siitä murenisi että pistäisi muutaman satasen tällaiseen, mutta kuitenkin. Raspissä on se etu, että sille mulla on joka tapauksessa käyttökohde. Mutta pitää tutustua vielä mini-PC:ihin. Ovat vähän vieras tuttavuus mulle ja niitä on monenlaista ja kokoista tarjolla.
 
Noista mini-PC:stä sen verran, että täällä mainitut HP EliteDesk mini ja Lenovo ThinkCentre tiny -sarjan koneet ovat yritystason koneita ja maksavat uutena helposti yli 1000€, joten niitä kotona käyttävät ovat hankkineet omansa useimmiten käytettyinä.

Itse hankin tuollaisen n. 4-5 vuotta vanhan Lenovon 1,5 vuotta sitten 90€:lla Helsingin kierrätyskeskuksesta, mutta näyttää näidenkin hinnat nousseen viime aikoina.
 
Se vaan että ihan kaikki on kallista. 4GB Raspi 5:n saa tyyliin 120 eurolla, siihen päälle 20e M.2 -adapteri, virtalähde ja se SSD. Noi Intelin N100/N150/N200-koneet maksavat aika helposti 250-350e. ASUS NUC 14 Essential Mini PC ilman muisteja maksaa jo 200e.

Eli koska AI, niin nämä kaikki ovat kallistuneet todella tuntuvasti. En nyt tarkoita että talous siitä murenisi että pistäisi muutaman satasen tällaiseen, mutta kuitenkin. Raspissä on se etu, että sille mulla on joka tapauksessa käyttökohde. Mutta pitää tutustua vielä mini-PC:ihin. Ovat vähän vieras tuttavuus mulle ja niitä on monenlaista ja kokoista tarjolla.
Joku allaoleva kone (tai vastaava) puksuttaa vielä monta vuotta: 4 gb RAM on riittävä, ja pieni SSD-levy.


Koneen lisäksi pitää vielä hankkia Zigbee- tai Zwave-sovitin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
308 917
Viestejä
5 237 229
Jäsenet
83 396
Uusin jäsen
Luolamies

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom