Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itse itselleni vastaten. Wifi-apuri syyllinen.Kun otin HA:n käyttöön niin puhelinkin siihen sitten jotenkin yhdistyi. Nyt katselin HA:n lokia niin jatkuvasti iPhone vaihtaa wifi/cellular yhteydeksi. Mitähön tolle pitäis tehdä vai antaako olla?
Muutenkin tuo iPhone aiheuttaa paljon lokitietoa.
Kysytään nyt tyhmä kysymys ennen kuin alan enemmän selvittelemään ongelmaa: Tarviiko Yale Linus sen wifi-palikan ennenkuin voi käyttää HA:n kanssa?
Edit. Lisätään vielä, HomePod Mini löytyy ja sen kanssa lukko on toiminut etänä ilman wifi-siltaa. Nyt haluaisin kuitenkin siirtyä kokonaan Home Assistantiin.
Ei mun järjellä pitäisi olla bluetoothilla kuin kaksi ruuvitagia. Tulostimet, puhelimet yms. jotka ovat wifissä eivät niitä Bluetooth paikkoja luultavasti vie?En osaa sanoa tuosta wifi-palikasta, mutta onko sulla HA:ssa jo jotain bluetooth-laitteita? Bluetoothissa on 7 aktiivisen yhteyden raja, jonka jälkeen tarvitset proxyja. Bluetooth proxyn voi tehdä vaikkapa ESP32-lastusta. Itsellä tuli nimittäin Airthings Waven kanssa tuo samankaltainen herja, eikä se suostunut yhdistämään millään ennen kuin pistin tuon proxyn jonka jälkeen on pelittänyt todella hyvin.
Pitää olla Bluetooth, jos sulla ei ole sitä Ruuvi siltaa.Mites noi ruuvit saa HA:han? Olen koittanut, mut ei suostunut asentamaan sitä "lisäosaa" HACS:sta (en osaa käyttää oikeita termejä). Pitääkö läppärissä joka pyörittää HA:ta olla BT päällä?
Onko bluetooth integraatio jo käytössä? Jos virtuaalikoneen kautta pyörität niin täytyy olla tuettu usb-bluetooth sovitin, suoraan raudalla toiminee kai läppärin integroitu sovitin.Mites noi ruuvit saa HA:han? Olen koittanut, mut ei suostunut asentamaan sitä "lisäosaa" HACS:sta (en osaa käyttää oikeita termejä). Pitääkö läppärissä joka pyörittää HA:ta olla BT päällä?
Menetkö samalla käyttäjätunnuksella kiinni HA:han? Voisiko olla ihan käyttöoikeuksista kiinni, että läppärin tunnuksilta puuttuu oikeudet eri näkymiin?Mistäs semmoinen johtuu, kun toisella läppärillä (ei siis sillä mikä toimii palvelimena) kirjautuu HA:han niin ei aina pääse asetukset tai HACS dashboardeihin, mutta itse tehtyihin ja yleisnäkymään pääsee. Sitten kuitenkin iPhonella pääsee kaikkiin. HA:n uudelleen käynnistys yleensä auttaa. Operan selain käytössä.
Menen samalla juu. Välillä se toimii kyllä. Mites siihen toiset oikeudet laitetaan? iPhonella ei vastaavaa ongelmaa ole ollut kertaakaan.Menetkö samalla käyttäjätunnuksella kiinni HA:han? Voisiko olla ihan käyttöoikeuksista kiinni, että läppärin tunnuksilta puuttuu oikeudet eri näkymiin?
Ensimmäinen automaatiokin on nyt luotu ja ainakin käynnistystriggeri toimi.Kiitos topiv Shelly-vinkistä, eihän tuota muuten olisi tajunnutkaan.
Ensimmäistä virityksiä on rakenneltu:
-Pörssisähkö-kilkkeet spot2prices avulla valmiudessa
-nykyinen laturi (voimavirta Feyree 11kW) LocalTuyan kanssa saatu keskustelemaan ja näyttämään arvoja, mutta vaatii vielä jonkin verran opettelua että logittaa ja etenkin että tekee kuten käsketään. Jonkin verran vaati tunkkausta eikä vieläkään ihan kaikkea dataa tuolta tule, mutta hyvä alku.
Tuon kanssa toki hyvä nyt rakennella komennot valmiiksi pörssisähköä varten, että uudet laturit on sitten helpompi pystyttää
-Panasoniceja yritetty komentaa puhaltamaan täysiä, kun saavun kotiin ja pienentämään puhallusta kun poistun. Tämä operaatio sai kyseisen pumpun aivan sekaisin, ettei totellut edes Appia. No täytyy jatkaa testailua.
Keskiviikosta asti on paneelit ollut katolla ja tiiviisti olen nyt seurannut miten tuottavat ja kuinka paljon itse pystyn siitä hyödyntämään. Melko nopeasti varmaan loppuu mielenkiinto siihen, että itse manuaalisesti naputtelee jotain termostaatteja päälle ja pois, joten aloin jo tutkimaan miten tuota saisi automatisoitua. Meillä on talossa about 20 lattiatermostaattia, joten ihan heti en viitsi ostaa koko settiä vaikkapa Thermon termostaatteja. Sen sijaan Aliexpressistä löysin tällaisia: Moes Zigbee Thermostat Room Temperature Controller of Water/Electric Floor Heating Gas Boiler Humidity Tuya Work with Alex 5A16A - AliExpress 13
Osaako viisammaat sanoa toimittavatko nämä virkaansa? Ei ole mitään haisua miten tuollainen eroaa vaikakkapa meidän Deviregin termostaatista. Josko vaikkapa suihkun lattialämmityksen saisi tuollaisella lämpiämään vain kun paneeleilta tulee ylimääräistä,niin olisi aika pop. Talvea ajatellen sitten olisi kiva olla makkareissa ja lämmittää lattioita halvimpina tunteina.
Tai sitten tilaa lisää Shellyjä ohjailemaan kontaktoreita. Termostaatit kylläkin ovat pian 20v vanhoja, ja jotkut toimivat vähän miten sattuu, eli pikku hiljaa niitä tulisi uusia joka tapauksessa.
EDIT: Aihe liippaa ehkä enemmän kotiautomaatio-lankaa mutta olkoot nyt täällä.
Saa siihen ehdon millä se tsekkaa onko jo päällä. Noviisi olen itsekin vielä HA:n kanssa, mutta itse käytän yhdessä automaatiossa tuota "jos on pois niin kytke päälle".eipä kai pitäisi erroria tulla vaikka komentaa päälle jo ollessaan päällä,
Itse en jaksa paljon tsekkailla onko joku jo päällä vaan kylmästi annan uuden käynnistyskomennon, suurimmassa osassa tapauksista tuosta ei ole mitään haittaa. Itseasiassa itselläni on muutamia laitteita jotka eivät anna tuota päälläolotietoa luotettavasti joten parempi vaan komentaa uudestaan päälle vaikka olisikin päällä.Saa siihen ehdon millä se tsekkaa onko jo päällä. Noviisi olen itsekin vielä HA:n kanssa, mutta itse käytän yhdessä automaatiossa tuota "jos on pois niin kytke päälle".
Sillä if,then, elsellä on menty ja tehnyt aina toisen automaation sammutukseen. Auton lataukseen laitoin 5min viiveen =hystereesi? ettei joka pilvestä pätki. Mites tuo ohitusohjaus tapahtuu, onko esimerkkiä?Automaatioihin saa perus- if...then...else -toiminnot, joten saat sen tekemään tuon liipaisupinnan kummankin puolen ohjaukset kuten haluat. Tosin, suosittelen hysteresisohjausta sillä muuten pumppu sammuilee jatkuvasti. Lisäksi on suotavaa tehdä ohitusohjaukset, jotta automaatio ei ole dominoiva ohjaaja.
Itse preferoin NodeRediä sillä sen visuaalinen esitys on helpompi hallita ja rinnakkaisuusohjattavuus on joustavampaa( tämä jakaa mielipiteet. Esim broidi on täysin eri mieltä ja ohjaa kaiken HA:ssa kun taas minä NR:ssa mutta minulla on rinnalla vanha talojärjestelmä, jota ohjataan urleilla ja se onnistuu paljon helpommin NR:ssa.)
Sen voi tehdä myös triggerillä. Eli laittaa samaan automaatioon oman triggerin kun ylittää 4005 ja kun alittaa 3995. Kun triggerit nimetään, niin niitä voi käyttää myöhemmin ehtona. Periaatteessa sama kuin if else, mutta helpompi monimutkaisissa animaatioissa säätää rajoja, kun on vain yhdessä paikkaa.Sillä if,then, elsellä on menty ja tehnyt aina toisen automaation sammutukseen. Auton lataukseen laitoin 5min viiveen =hystereesi? ettei joka pilvestä pätki. Mites tuo ohitusohjaus tapahtuu, onko esimerkkiä?
Taas, käytän NodeRediä mutta sama periaate toimii HA:n puolella; Nestissä( ja kaikissa muissakin toki) on painike, jolla ohitan automaation. Automaatiossa on siten kaksi sisäkkäistä if-lauseketta, joista ensimmäinen tarkistaa onko ohitus kytkettynä.Sillä if,then, elsellä on menty ja tehnyt aina toisen automaation sammutukseen. Auton lataukseen laitoin 5min viiveen =hystereesi? ettei joka pilvestä pätki. Mites tuo ohitusohjaus tapahtuu, onko esimerkkiä?
Keskiviikosta asti on paneelit ollut katolla ja tiiviisti olen nyt seurannut miten tuottavat ja kuinka paljon itse pystyn siitä hyödyntämään. Melko nopeasti varmaan loppuu mielenkiinto siihen, että itse manuaalisesti naputtelee jotain termostaatteja päälle ja pois, joten aloin jo tutkimaan miten tuota saisi automatisoitua. Meillä on talossa about 20 lattiatermostaattia, joten ihan heti en viitsi ostaa koko settiä vaikkapa Thermon termostaatteja. Sen sijaan Aliexpressistä löysin tällaisia: Moes Zigbee Thermostat Room Temperature Controller of Water/Electric Floor Heating Gas Boiler Humidity Tuya Work with Alex 5A16A - AliExpress 13
Osaako viisammaat sanoa toimittavatko nämä virkaansa? Ei ole mitään haisua miten tuollainen eroaa vaikakkapa meidän Deviregin termostaatista. Josko vaikkapa suihkun lattialämmityksen saisi tuollaisella lämpiämään vain kun paneeleilta tulee ylimääräistä,niin olisi aika pop. Talvea ajatellen sitten olisi kiva olla makkareissa ja lämmittää lattioita halvimpina tunteina.
Tai sitten tilaa lisää Shellyjä ohjailemaan kontaktoreita. Termostaatit kylläkin ovat pian 20v vanhoja, ja jotkut toimivat vähän miten sattuu, eli pikku hiljaa niitä tulisi uusia joka tapauksessa.
EDIT: Aihe liippaa ehkä enemmän kotiautomaatio-lankaa mutta olkoot nyt täällä.
Nyt loppuu omat keinot. Eli tuli hankittua esp32 ja pitäisi saada asennettua se HA:lle. Ongelma on, että koneeni (macbook) ei löydä koko esp32 usb:stä, joten en pysty asentamaan sitä. Kokeilin myös esphomen kotisivujen kautta, mutta ei toimi eikä myöskään wireless-asennuksena.
Siis jos tarkoitat, että esp kiinni tuohon macbookiin, jossa HA ja sitten esphome lisäosalla asentaa se esp32? Näin olen kokeillut tehdä, mutta se ei havaitse tuota esp32 vaikka normaalisti usb toimii.Koita laittaa esp suoraan HA koneeseen usb:llä ja koita sen jälkeen HA:ssa suoraan laittaa siihen esphome.
Lisää esphome ensi HA:n.
Itse en mäkkejä tunne mutta pitäisiköhän joku ajuri asennella että tuo löytyy? Tuollainen ohje ainakin tuli pikaisella googletuksella vastaan:Siis jos tarkoitat, että esp kiinni tuohon macbookiin, jossa HA ja sitten esphome lisäosalla asentaa se esp32? Näin olen kokeillut tehdä, mutta se ei havaitse tuota esp32 vaikka normaalisti usb toimii.
Pitääpä tätä kokeilla tänään ja palaan sitten asialle.Itse en mäkkejä tunne mutta pitäisiköhän joku ajuri asennella että tuo löytyy? Tuollainen ohje ainakin tuli pikaisella googletuksella vastaan:
Step 1: How to Connect Your ESP32 to a MacBook
- Install the driver in order to communicate UART through USB.
- Go to Preferences/Security & Privacy and allow the driver to run, and restart the Mac.
- Connect your Micro USB to your ESP32 Board.
- Run $ ls /dev/cu.* and you should now see /dev/cu.SLAB_USBtoUART.
Pyörii virtuaalikoneessa.Pyöriikö se HA jossain virtuaalikoneessa vai macin dockerissa tms?
Tuo ajurin asennus ja tietoturva-asetusten puukotus voipi tosiaan auttaa..
Ota backup, lataa se omalle koneelle, asenna HA uuteen raspiin ja kysyy alussa, että palautetaanko varmuuskopiota vaiko teetkö uuden.Mikä on järkevin tapa siirtää HA raspi 3:sta raspi 4:seen?
Jotain ohjetta luin, että vanhasta snapshot ja siirtää sen jollain samballa uuden backup kansioon ja sieltä palautus. Sitten piti vielä joku ip-osoite vaihtaa uudesta samaksi kuin vanhassa.
Näin itsekin tein kun siirsin Raspi 3:sta mini-PC:lle. Jotain pientä säätöä piti tehdä BT-mokkulan vuoksi, mutta muuten oli kyllä helppo homma.Ota backup, lataa se omalle koneelle, asenna HA uuteen raspiin ja kysyy alussa, että palautetaanko varmuuskopiota vaiko teetkö uuden.
Ai se onkin noin helppoa. Hyvä, että tuli täältä kysyttyä eikä lähdettyä jonkun redditin ohjeiden perusteella kokeilemaan.Ota backup, lataa se omalle koneelle, asenna HA uuteen raspiin ja kysyy alussa, että palautetaanko varmuuskopiota vaiko teetkö uuden.
Tämä korjaantui Firefox selaimen käyttöönotolla.Mistäs semmoinen johtuu, kun toisella läppärillä (ei siis sillä mikä toimii palvelimena) kirjautuu HA:han niin ei aina pääse asetukset tai HACS dashboardeihin, mutta itse tehtyihin ja yleisnäkymään pääsee. Sitten kuitenkin iPhonella pääsee kaikkiin. HA:n uudelleen käynnistys yleensä auttaa. Operan selain käytössä.
Sain HACS:sta asennettua Ruuvi integraation, mutta ei näy Tageja. Palvelin läppärissä on BT päällä, ainakin puhelin näkee sen.Pitää olla Bluetooth, jos sulla ei ole sitä Ruuvi siltaa.
Itsellä ainakin ihan automaattisesti löysi tagit ja asensi sen integraation, kun otin ruuvitagia käyttöön.
Ruuvitagi kuitenkin löytyy esimerkiksi puhelimella bluetoothilla/ruuvitag-sovelluksella?Sain HACS:sta asennettua Ruuvi integraation, mutta ei näy Tageja. Palvelin läppärissä on BT päällä, ainakin puhelin näkee sen.
Jos OBDn kautta saa SOCin, niin wifi obd dongle voisi toimia. Vaatii sen, että dongle käynnistyy kun lataus alkaa ja mielellään sammuu latauksen loputtua x minuutin päästä, jotta 12v akku ei tyhjene.Tähän lankaan tämä ehkä liittyy osittain:
Mikähän olisi helpoin tapa saada auton SoC HA:han?
Ja jottei olisi liian helppoa, niin kyseessä on Jaguar I-Pace, jonka API:n blokkasivat kaikelta (Fortum älylataus/Synergi toimii vielä) tuossa kuukausi - kaksi takaperin.
BLE - OBD palikka on aina kiinni ja Android autokin siirtyy langattomasti näytölle ABRP:n kaveruna, eli jokin automaatio onkimaan puhelimelta SoC aina kun saapuu kotiin ? Tätä kaipaisin siihen, että akkua ei ladattaisi normaalisti ilma käskytystä yli 80%.. WattCat Android-softassa tuo valinta oli, mutta tämän API-hässäkän takia sekään ei enää toimi.
Täysin tehdasuusi akku kun menee huomenna paikalleen, olisi mieltä suojella sitä, koska tuo tulee palvelemaan vaimon autona aika hemmetin pitkään.
Vaikka läppärissä olisi BT, ei HA välttämättä silti osaa käyttää sitä, ts. ajurit ko. laitteelle puuttuu.Sain HACS:sta asennettua Ruuvi integraation, mutta ei näy Tageja. Palvelin läppärissä on BT päällä, ainakin puhelin näkee sen.
Pystyykö Home Assistantilla operoimaan laitteita jotka on eri wifi verkoissa. Olis tarve laittaa alakertaan toiseen päähän taloa toinen wifi-verkko ja jos siihen liittää laitteita niin saako ne HA:han?
Laajentimista aika huonoja kokemuksia.
Tuota AP-toteutusta kannattaa ehdottomasti kokeilla ensimmäisenä toteutuksena( mielellään toinen verkko langalla kiinni tietenkin pääverkkoon) mutta itsellä sen kanssa oli isoja ongelmia.Helpoiten onnistunee, jos laitat sen toista wifi-verkkoa (eli eri SSID:tä) tarjoavan purkin Access Point -tilaan. Tuolloin verkossa on vain yksi reititin, joka jakaa osoitteita samasta IP-avaruudesta, mutta voit valita, kumpaan wifi-purkkiin laitteet ottavat yhteyden käyttämällä eri SSID:itä.
Jos OBDn kautta saa SOCin, niin wifi obd dongle voisi toimia. Vaatii sen, että dongle käynnistyy kun lataus alkaa ja mielellään sammuu latauksen loputtua x minuutin päästä, jotta 12v akku ei tyhjene.
Itte oon hankkinut omaan autoon GitHub - meatpiHQ/wican-fw mutta vielä toistaiseksi kätän auton omaa APIa, mutta lukenut, että muilla toimii hyvin.
Ja latausta ohjaa evcc.io HAn add-on managerin kautta asennettuna. Evcc on pääasiassa tarkoitettu aurinkosähkön ylijäämän ohjaamiseen, mutta soveltuu hyvin SOC% ja pörssisähkölatsuksen ohjaamiseen.
Evcc ja HA juttelee nätisti mqttn kautta omassa setupissa. Wicam tulee myös huutelemaan mqttn kautta SOCia.
Varmaan myös Esp:llä voi yrittää tehdä bt-proxyn ja koittaa bt-obd laitteen kautta hakea SOC.