Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Siellä onkin aika paljon toimimattomia integraatioita. Daikinin pumput esim ja Gecko spa itsellä.Näkyi tosiaan olevan aika isoja muutoksia noissa HA:n päivityksissä joten en yhtään ihmettele jos pieniä ongelmia on.
Rikkovat koodia? Vai jotain laitteiden ominaisuuksia? Heräsi epäily, kun Gecko spa:n äpillä ohjatessakaan ei saa ecotilaa päälle enää.omalla kohdallani ole huomannut että nuo .0 ja .1 -versiot yleensä rikkovat jotain ja nuo sitten korjataan seuraavissa kuun päivityksissä
Integraatioita. Niitä on kuitenkin noin miljoona (kuvainnollisesti) niin ei devaajat voi kaikkia mitenkään testata. Niitä sitten korjataan jälkikäteen kun käyttäjät raportoi ongelmia.Rikkovat koodia? Vai jotain laitteiden ominaisuuksia? Heräsi epäily, kun Gecko spa:n äpillä ohjatessakaan ei saa ecotilaa päälle enää.
Juuri päivitin, hyvin toimii.Ei taida uskaltaa päivittää??
Eikä täälläkään onglemia, mutta mielipiteitä seuraavaan. Mulla on kolme lattialämmitystä kotona. Sauna/pesuhuone, wc ja keittiö. Kaksi jälkimmäistä on täysin mukavuusasioita, koska kuivia tiloja molemmat. Muuten lämmitys on kauko.
Et voi ohjata suoraan hinnalla tuota, koska jos tulee vaikka viikon jakso että hinta ei käy alle halutun niin sullahan on kämppä noilta osin jäässä?Eikä täälläkään onglemia, mutta mielipiteitä seuraavaan. Mulla on kolme lattialämmitystä kotona. Sauna/pesuhuone, wc ja keittiö. Kaksi jälkimmäistä on täysin mukavuusasioita, koska kuivia tiloja molemmat. Muuten lämmitys on kauko.
Nyt on HA laittaa nämä kaikki kiinni kun sähkön hinta nousee yli 8c ja takaisin päälle kun se laskee alle 8c. Ajatuksena siis että kun sähkö "kallista" niin nämä voi olla pois päältä.
Mitä oikeasti tapahtuu on se, että aina kalliin sähkön jälkeen lattialämmöt posottaa täysillä pitkään sillä 8c hinnalla. Tai siis sillä mikä nyt on se eka alle 8c hinta. Joten olisiko järkevämpää esim niin, että yli 10c katkaisee, mutta vasta alle 6c hinnasta menee takaisin päälle = pidempään mukavaa, mutta kun katkeaa, niin sitten odottaa "halpaa" hintaa, että lämmitetään nuo lattiat takaisin mukavaksi. Mitä rajoja itse käyttäisit?
En mä kyllä tätä pitäisi ongelmana. Eihän siihen lattiaan nyt mitään isoja vaihteluita tule jos esim. sisällä on 21 astetta niin se on tavallaan minimi silloin laatan lämpötilaksi ja lattialämmitys päällä esim. 25.Jos sulla on esim betonilattia niin se joutuu kyllä tosi koville jos lämmität vaikka vain tunnin vuorokaudessa isoilla lämpötilaeroilla. En tiedä mutta itse ainakin pelkäisin laatan halkeamista tms. jos lämpötilaa hirveästi pumpataan.
Ihan hyvä lisäys. Esim ilmanvaihdon kautta energiaa siirtyy hyvin märkätiloihin. Usein vaan se märkätilan lattialämmitys on myös kuivaamassa tilaa, joten on riski että energian säästöt aiheuttaa jotain ongelmaa.En mä kyllä tätä pitäisi ongelmana. Eihän siihen lattiaan nyt mitään isoja vaihteluita tule jos esim. sisällä on 21 astetta niin se on tavallaan minimi silloin laatan lämpötilaksi ja lattialämmitys päällä esim. 25.
Kyse ei ymmärtääkseni kuitenkaan ollut päälämmönlähteestä vain pelkästä lattian mukavuuslämmityksestä.
Eikä täälläkään onglemia, mutta mielipiteitä seuraavaan. Mulla on kolme lattialämmitystä kotona. Sauna/pesuhuone, wc ja keittiö. Kaksi jälkimmäistä on täysin mukavuusasioita, koska kuivia tiloja molemmat. Muuten lämmitys on kauko.
Nyt on HA laittaa nämä kaikki kiinni kun sähkön hinta nousee yli 8c ja takaisin päälle kun se laskee alle 8c. Ajatuksena siis että kun sähkö "kallista" niin nämä voi olla pois päältä.
Mitä oikeasti tapahtuu on se, että aina kalliin sähkön jälkeen lattialämmöt posottaa täysillä pitkään sillä 8c hinnalla. Tai siis sillä mikä nyt on se eka alle 8c hinta. Joten olisiko järkevämpää esim niin, että yli 10c katkaisee, mutta vasta alle 6c hinnasta menee takaisin päälle = pidempään mukavaa, mutta kun katkeaa, niin sitten odottaa "halpaa" hintaa, että lämmitetään nuo lattiat takaisin mukavaksi. Mitä rajoja itse käyttäisit?
Teetkö ws vaiko wss tuon yhteyden Shellysta? Onko Shelly ja HA samassa verkossa?Hei,
Mitähän en osaa tehdä oikein kun HA:han en saa entiteettejä näkyviin Shelly H&T gen3 mittarista? Teen tämän ohjeen mukaan: Shelly
Olen myös buutannut HA:n ja kokeillut poistaa ja lisätä Shellyä uudestaan mutta silti pysyy entiteetit poissa... :/
Asenna tämä GitHub - T3m3z/spotprices2ha: Simple copy-paste approach to fetch data from api.spot-hinta.fi (see https://spot-hinta.fi) to Home Assistant. Includes simple sensors and UI elements to ease automation work. ja sen kylkeen HA automaatiot jotka toimii SHF Rank:n perusteella (ranking vuorokauden tunneille hinnan mukaan). Yksinkertaisimmillaan esim. 3 vuorokauden kalleinta tuntia lämmitykset kokonaan pois päältä.Eikä täälläkään onglemia, mutta mielipiteitä seuraavaan. Mulla on kolme lattialämmitystä kotona. Sauna/pesuhuone, wc ja keittiö. Kaksi jälkimmäistä on täysin mukavuusasioita, koska kuivia tiloja molemmat. Muuten lämmitys on kauko.
Teetkö ws vaiko wss tuon yhteyden Shellysta? Onko Shelly ja HA samassa verkossa?
Tässä esimerkissä Shelly ottaa yhteyttä HA:n tuohon 8123 porttiin ja lähettää sen kautta dataa.
Joskus noissa (ja muissakin selittämättömissä ihmejutuissa) tarvitaan vain selaimen pakotettu sivun päivitys, siis CTRL-F5.Samantien kun pääsi ihmettelee tätä niin *skädäm* entiteetit oli näkyvissä vaikka en mitään tehnytkään... Noh, eipä siinä, kelpaa mulle
Joskus noissa (ja muissakin selittämättömissä ihmejutuissa) tarvitaan vain selaimen pakotettu sivun päivitys, siis CTRL-F5.
Entä pysyykö laitteet paremmin HA:ssa tuolla lokaalilla?
Mulla kävi vedenlaatumittarin kanssa toisinpäin, virallisessa Tuyassa näkyi yksi arvo, lämpötila, vaikka laite antaa 8 eri arvoa. Local Tuyan kautta sain ne näkymään HA:ssa. Välillä joku laitteista hukkaa yhteyden HA:han pitkäksikin aikaa. Nyt LVV:n pistorasia ollu offilla koko päivän vaikka yleensä on hyvin yhteydessä.Mut onhan tää aika kuraa verrattuna siihen viralliseen Tuya integraatioon.
Asenna tämä GitHub - T3m3z/spotprices2ha: Simple copy-paste approach to fetch data from api.spot-hinta.fi (see https://spot-hinta.fi) to Home Assistant. Includes simple sensors and UI elements to ease automation work. ja sen kylkeen HA automaatiot jotka toimii SHF Rank:n perusteella (ranking vuorokauden tunneille hinnan mukaan). Yksinkertaisimmillaan esim. 3 vuorokauden kalleinta tuntia lämmitykset kokonaan pois päältä.
Onko jommassa kummassa vahingossa jäänyt alvi päälle miinus hintoihin?Kuinka tarkka ton pitäs olla? Tälläkin hetkellä näyttää -1.01 c/kWh , kun Pörssisähkön hinta nyt - Pörssisähköä.fi ja vaikka goeChargerin appsi on −0,82 c/kWh
Onko jommassa kummassa vahingossa jäänyt alvi päälle miinus hintoihin?
Edit. joo toi homeassistantin versiossa on alvi päällä negatiivisissa hinnoissa. Itsellä sama juttu.
Eikö muka ole myös alv päällä normi hinnoissakin?Onko jommassa kummassa vahingossa jäänyt alvi päälle miinus hintoihin?
Edit. joo toi homeassistantin versiossa on alvi päällä negatiivisissa hinnoissa. Itsellä sama juttu.
Eikö muka ole myös alv päällä normi hinnoissakin?
Hmm. Pitää tarkistaa miten olen laittanut. Olen siihen SpotApi integraatioon muistaakseni lisännyt siirto+sähkövero. Eli pitäisi mennä sitten oikein mutta pitää oikein tarkistaa.On joo. Ei se noita mitenkään erottele. Muodostaa kaiken datansa tästä linkistä, käyttäen vain PriceWithTax arvoa joka on triviaali muuttaa PriceNoTax arvoksi: https://api.spot-hinta.fi/TodayAndDayForward?HomeAssistant=true
Huomasin, että vaikka vaihtaa alv0 tai alv24 hinnat ovat samat. Rikki?
Auton integraatio herjaa nyt HA:n päivityksen 13.1 jälkeen "virheellinen todennus". Salasana ja käyttäjätunnus on oikein. Pitääkö tuo integraatio poistaa kokonaan ja ladata taas uudelleen ennenkuin tokenee toimimaan vai onko muita vaihtoehtoja? Itse se ei sitä saa toimimaan vaikka kuinka koitti alustaa.
Ensimmäisenä kannattaa palauttaa HA varmuuskopiosta päivitystä edeltäneeseen tilaan ja jos sillä toimii, jäädä odottamaan seuraavaa HA päivitystä. Integraatiota en lähtisi uudelleen asentamaan, jollei sinulla ole backuppia tallessa juuri ennen sen asentamista.Auton integraatio herjaa nyt HA:n päivityksen 13.1 jälkeen "virheellinen todennus". Salasana ja käyttäjätunnus on oikein. Pitääkö tuo integraatio poistaa kokonaan ja ladata taas uudelleen ennenkuin tokenee toimimaan vai onko muita vaihtoehtoja? Itse se ei sitä saa toimimaan vaikka kuinka koitti alustaa.
Näyttää olevankin BMW:n päässä vika. Pyytää auton äppikin muuttamaan salasanaa ja ei mene toiminto perille asti.Auton integraatio herjaa nyt HA:n päivityksen 13.1 jälkeen "virheellinen todennus". Salasana ja käyttäjätunnus on oikein. Pitääkö tuo integraatio poistaa kokonaan ja ladata taas uudelleen ennenkuin tokenee toimimaan vai onko muita vaihtoehtoja? Itse se ei sitä saa toimimaan vaikka kuinka koitti alustaa.
Odotin tähän iltaan ja latasin core päivityksen 2024.8.3 ja sit BMW integraatio uudelleen niin nyt toimii taas kaikki.Wifillä ei onnistu, mutta mobiilisti pystyy salasanan vaihtamaan ja kirjautumaan.
Eli tuo päivitys aiheutti sen, että integraatio yritti yhteyttä, kun näkyi tekevän alustusta useamman kerran peräkkäin niin nyt on ilmeisesti ip lukittu BMW:n päästä.
Jos automaatioon on asetettu ehdoiksi esim pörssisähkön tuntihinta alle 6c ja invertterin tehoksi 4000W niin kuinka usein se tarkistaa noita ehtoja, että voiko automaation tehtävän käynnistää?
Mulla teki nyt niin, että automaatiot on toimineet hyvin, kun ne seuraa invertterin tehoa ja pörssihintaa. Tänäänkin tuntihinta ylitti rajan niin automaatiot ei käynnistäneet tehtäviä niinkuin olikin oikein. Mutta, kun hinta laski ja voimaakin tuli yli rajan niin ei ne silti käynistäneet. Katolta tuli tasaisesti yli sen rajan niin johtuuko siitä, ettei tullut välillä tehon laskua, jolloin se olisi havainnut taas uudelleen rajan ylityksen?
Mulla kun ei ole mitään tietoa miten tuo HA "skannaa" näitä ehtojen täyttymisiä.
Hyvä. Kiitos. Noita kytkimiä olenkin käyttänyt jossain automaatioissa. Tuollahan sen tosiaan saa.tein apurilla kytkimen (syöttöboolean) jonka voi nimetä casessasi vaikka "invertterin raja-arvo ylittynyt". Sitten automaatio(t) jotka laittaa päälle/pois tämän luomasi kytkimen sen mukaan kun invertterin teho on yli tai ali asettamasi raja-arvon (4000w).
Kokeilen tehdä kynnysarvosensorilla, mutta lähteekö automaatio takaisin päälle, jos raja alitetaan?Saman saanee jollakin toisella tavalla, ja saman voisi periaatteessa soveltaa tohon pörssisähkön hintaankin.
automation:
- alias: "Porrasvalot päälle"
trigger:
- platform: state
entity_id:
- binary_sensor.0x0017880106f559d5
- binary_sensor.0x00124b00292e3277
to: 'on'
action:
- service: light.turn_on
target:
entity_id: light.0x8c65a3fffed5e44c
data:
brightness_pct: 50
- service: input_number.increment
target:
entity_id: input_number.portaiden_kävijät
- service: timer.start
data:
entity_id: timer.portaiden_valot
duration: '00:02:00'
- alias: "Porrasvalot pois päältä"
trigger:
- platform: state
entity_id:
- binary_sensor.0x0017880106f559d5
- binary_sensor.0x00124b00292e3277
to: 'on'
condition:
condition: numeric_state
above: 0
action:
- service: input_number.decrement
target:
- condition: numeric_state
below: 1
- service: light.turn_off
target:
- service: timer.cancel
data:
- alias: "Sammuta valot ajastimella"
trigger:
- platform: event
event_type: timer.finished
event_data:
action:
- service: light.turn_off
target:
- service: input_number.set_value
target:
data:
value: 0
input_number:
portaiden_kävijät:
name: "Portaiden kävijät"
initial: 0
min: 0
max: 10
step: 1
timer:
portaiden_valot:
duration: '00:02:00'
Eipä se ainakaan tuolla tavalla voi toimia, että sekä "valot päälle" ja "valot pois" kutsutaan samaan aikaan kumman vaan liiketunnistimen perusteella. Tästähän seuraa ettei ne joko syty ollenkaan tai syttyy muttei sammu kuin vasta ajastimella.Yritän koodailla porrasvaloautomaatiota Chat Gpt:llä jossa portaiden ylä ja alapäässä olevat liiketunnistimet sytyttäisivät ja sammuttaisivat nuo valot liikettä havaitessaan. Sellainen lisäys olisi tuossa, että mikäli useampi henkilö menee portaisiin peräjälkeen niin valo sammuu vasta, kun viimeinen on kulkenut tuon tunnistimen ohitse.
Koodia tallennettaessa tulee perinteinen: Message malformed: extra keys not allowed @ data['automation']
Saakos tätä koodia "puukolla vuolemalla" toimiaan vai onko vain tyydyttävä pelaamaan valon sytyttämisellä ja sammumisella ajan x kuluttua.
YAML:automation: - alias: "Porrasvalot päälle" trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.0x0017880106f559d5 - binary_sensor.0x00124b00292e3277 to: 'on' action: - service: light.turn_on target: entity_id: light.0x8c65a3fffed5e44c data: brightness_pct: 50 - service: input_number.increment target: entity_id: input_number.portaiden_kävijät - service: timer.start data: entity_id: timer.portaiden_valot duration: '00:02:00' - alias: "Porrasvalot pois päältä" trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.0x0017880106f559d5 - binary_sensor.0x00124b00292e3277 to: 'on' condition: condition: numeric_state entity_id: input_number.portaiden_kävijät above: 0 action: - service: input_number.decrement target: entity_id: input_number.portaiden_kävijät - condition: numeric_state entity_id: input_number.portaiden_kävijät below: 1 - service: light.turn_off target: entity_id: light.0x8c65a3fffed5e44c - service: timer.cancel data: entity_id: timer.portaiden_valot - alias: "Sammuta valot ajastimella" trigger: - platform: event event_type: timer.finished event_data: entity_id: timer.portaiden_valot action: - service: light.turn_off target: entity_id: light.0x8c65a3fffed5e44c - service: input_number.set_value target: entity_id: input_number.portaiden_kävijät data: value: 0 input_number: portaiden_kävijät: name: "Portaiden kävijät" initial: 0 min: 0 max: 10 step: 1 timer: portaiden_valot: duration: '00:02:00'
Miksi ylipäätään pitää koodia vääntää tekoälyn kanssa, kun tuo on nykyään niin helppoa rakentaa niistä palikoista suoraan siellä automaatioissa?Ehkä yrität nyt turhan monimutkaista ja helpompi olisi vain laittaa se ajastin eli normaali liiketunnistin valoautomaatio.
Pörssisähkösopimus on tehty ja nyt voisi ollasopiva hetki miettiä kotiautomaatioprojektin aloittelua. Mikä se olisi nykyään järkevin alusta HA pyörittämiseen? Vanha Raspi on jossakin, mutta siinä on muistikortti ja sehän ei ole hyvä. Vanhoja läppäreitä ei löydy, eli olisi joku mini-pc hyvä vai mitä suositatte? Mahdollisimman vähän virtaahan sen pitäisi tietenkin syödä ja kovin paljoa siihen kiinnosta vielä sijoittaa.