En tietenkään kiistänyt naapurin mahdollisuutta rikollisiin toimiin. Puhuin vain todennäköisyyksistä. Täällä ja vanhassa Murossa oli sivutolkulla vastauksia, että kiristyskirje on tullut elokuvasta, josta ei ole "koskaan kuullutkaan" ja naapuri todennäköisesti asialla. Kymmeniä viestejä. Todennäköisempää on, että henkilö itse on ladannut elokuvan kuin se, että juuri näiden kirjeen saajien naapurit osaisivat selvittää naapuriensa salausavaimet langattomiin verkkoihin. Pienessäkin taloyhtiössä on helposti toista kymmentä salattua langatonta verkkoa näkyvissä, ja todennäköisyys osua uhrin verkkoon pienenee entisestään. Ja todennäköisyys sille, että joku osaavakin henkilö murtautuu naapurin verkkoon ladatakseen B-luokan elokuvia, on vähän niin ja näin. Mahdollista kyllä, mutta todennäköistä ei. Joka tapauksessa olisin tässä kohtaa huolissani paljon pahemmistakin asioista mitä verkossasi on voitu tehdä, kuin epätoivoisista kiristyskirjeistä.Ymmärsinkö oikein niin, että koska pidät naapurin wifi-verkon käyttöä niin mahdottomana, niin lähtökohtaisesti syyllinen olisi vain se laajakaistaliittymän omistava henkilö? Mielestäni olisi edelleen pätevä syy puolustautua lataussyytöksiltä vedoten wifi-verkon riskeihin, mikäli verkko on ollut avoin tai käyttänyt vanhaa reititintä ja salaustekniikkaa.
Itse ajattelen niin, että mikäli wifi-verkossa käytetään WEP tai WPA-salausta, on mahdollista, että naapuri ajan kanssa saa verkkoa kuuntelemalla selville verkon salausavaimen, jonka jälkeen naapuri voisi huoletta warettaa naapurinsa verkkoyhteydellä.
Eli mielestäni wifi-verkon riskit eivät todellakaan ole mikään tekosyy, vaan ihan oikea syy, jolla pitäisi voida puolustautua karhuajia vastaan. Tekosyynä pitäisin sitä silloin vain, jos reititin käyttää pelkkää WPA2 tai WPA3-tekniikkaa, mutta edelleen näkee paljon reitittimiä, jotka käyttävät WPA/WPA2-tekniikkaa molemmat hyväksyen.
Eli voin itse myöntää, että kerrostalossa asuneena käytin nuorempana pari kerrosta alempana olleen naapurin avointa verkkoa waretukseen, minimoidakseni omat riskini.
Eli kyllä, naapuri voi todellakin aiheuttaa sen, että ketjun aiheen mukaiset lakitoimistot kiinnostuvat oikeasta liittymästä, vaikka tekijä olisikin väärä.
Ja täällä tekniikkafoorumilla kun ollaan, niin suosittelen tekniikkaväkeä luomaan vahvempia salasanoja kotiverkkoonsa ja edes joskus katsomaan lokitiedoista, mitä laitteita verkkoon on ollut liitettynä. Itse kohtalaisen maallikkonakin seurailen tätä säännöllisesti.