Itsekkin grillailen halppisgrillillä, ja ihan maukasta tulee. Mutta noista hiilistä olen kyllä erimieltä.Tässä kun olen ketjun kahlannut läpi niin joskus halpakin pallogrilli voi yllättää. Nyt neljättä vuotta käytössä pihalla bbq king puisilla sivupöydillä (rimoilla), muistaakseni joku 80e silloin tokmannilla. Taisi olla liian hyvää tekoa, kun sen jälkeen ei ole mokomaa näkynyt missään ja ainoa ruoste siitä löytyy ilmaläpästä päältä.
Alempi ritilä, jonka päälle hiilet tulee on tietysti keskeltä hieman painunut, kuten kunnon pallossa kuuluukinTuhka-astiassa olevat ilmaluukut eivät mene kokonaan kiinni, vaan jäävät noin millin auki. Kannessa oleva lämpömittari ei ole kovinkaan luotettava ilmeisesti enää.
Viimeisimpänä laitteella on tehty 1,2-2kg kasslerista pulled porkkia briketeillä snake methodilla noin 8-10 tuntia. Olin sen verran juovuksissa etten tarkkaan muista kiloja enkä aikaa. Mutta kyseisellä grillillä sellaisenkin näemmä saa aikaan.
Aina olen käyttänyt pirkka hiiliä/brikettejä + sytytysnestettä. Miksi näistäkin vouhotetaan, kun ei sillä ole merkitystä muille kuin niille, jotka käyttävät oikeita grillejä, kuten viimeiset viitisen sivua.
Veli grillaa munalla ja vuoden vanhalla mustangin pallolla, joka on nyt jo umpiruosteessa, ja kirosi kuinka hyvä tuo bbq onSamalla lähetti terveisiä kaikille, että jättää motonetin halvat roastmasterin paskapallot sinne kauppaan.
Edit:
Unohtui mainita, että meater oli lihassa kiinni näyttäen koko ajan grillin lämpötilaa 95-110c vrt. kannen mittari tasainen 200c
Pirkan hiilet nyt on ihan ok hätä varana, mutta esim motonetistä saatavilla marienburg hiilillä ei tarvitse joka kerta kaataa grilliä täyteen hiiliä. Ne saa sammumaan helposti grillauksen loputtua. Pirkat ovat valmiiksi melko pientä silppua ja tuppaa menemään melkein pussi per grillaus kerta.
Ja nuo briketit olivat aivan kamalia. Jokin kitkerä savu niistä tuli, kun kokeilin myös tuota snakea. Seuraavalla kerralla kokeilen kyllä jotain muuta merkkiä.