Vartissa voi briketeillä jo grillata, riippuen vähän mitä grillaa. Weberin briketit käytössä.Briketeillä mennään sit jo puolen tunnin paremmalle puolelle.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Vartissa voi briketeillä jo grillata, riippuen vähän mitä grillaa. Weberin briketit käytössä.Briketeillä mennään sit jo puolen tunnin paremmalle puolelle.
Vartissa voi briketeillä jo grillata, riippuen vähän mitä grillaa. Weberin briketit käytössä.
Mulla on molemmat, taitaa tästä ketjusta löytyä vertailua.Onko kokemuksia weber Q3000? Huomenna ois gigantissa tarjouksessa 379e. Parempi vai huonompi kuin spirit E210 tai E310?
Sihen kun maustan vaikka lihoja. Ota selvää. Eihän se vinyli hanska välttämättä huono ole, sitä ei vaan suositella rasvaisten asioiden käsittelyyn. Siksi.Mihin tämmöisiä hanskoja tarvitaan kotikeittiössä?
Samalla mentaliteetilla voisi sanoa ettei briketitkään kuulu hiiligrilliin, ei nekään ole sitä itteään vaan puristettua sahanpurua ja ties mitä. Osa briketeistä haisee sytytettäessä oudolle joten sekin tarttuu ritilään ja ruokaan?Ja oikeesti se sytytysneste ei vaan kuulu grilleihin. Laatumerkit eväävät takuun heti ekasta kerrasta, kamadoissa niitä ei saa käyttää ollenkaan. Piippusytytin toimii pallogrilleissä oikein hyvin, kamadoissa sytytyspalat, puupohjaiset sellaiset. On myös Looftlighter tai muita vastaavia joilla saa hiilet syttymään nopeasti. Sytytysnesteen haju ja maku tarttuu niihin hiiliin ja sen jälkeen ritilään ja sihen sun safkaan.
Mutta jos haluat olla idiootti niin ei muutaku kauppaan ja se litra sytytysnestettä salaatin joukkoon ja eiku lusikoimaan.
Ei kuulukaan - sen takia odotetaan, että se neste palaa pois.En mä puhunu briketeistä mitään. En käytä niitä. Mut se sytytysneste ei vaan kuulu ruokaan tai ruoanvalmistukseen. Ei kyllä ruokaan kuulu e-kooditkaan mutta sitä paskaa on safkoissa ihan liikaa.
Ei ne nesteen kemikaalit sieltä mihinkään häviä. On hienoo että täällä melkoiset asiantuntijat ovat sitä mieltä että joo sytysneste on ihan ok. Ku se ei vaan ole. Ihan sama ku sä kaataisit bensaa sinne sun grilliin.. joo kyllä se palaa pois sieltä.. palaa palaa.
Näkisin että sytytysnesteellä läträäminen on ok jos sen tekee maltilisesti ja antaa hilloksen oikeasti muodostua rauhassa. Ei pitäis tulla yhdisteitä ja makua.
Silti kannatan hiilillä / hiilloksella grillaammista.
Kamadon sytyttämiseen suosittelen tällästä sähkösytytintä (n. 20e) https://www.amazon.de/gp/product/B07RZ7NJQS
Ollu nyt käytössä puolisen vuotta ja tuolla saa aika kivasti kontrolloitua että miten paljon sitä hiiltä syttyy ja mistä kohtaa. n 5-10min menee itellä tuon kanssa että on kamado tulilla niin että sinne voi jo lykkää paistin mietoon lämpöön ja sitten räppänöillä ohjailla sen lämmön sinne 120-150 asteen tienoille.
Edit: Lisäämpä jotain muutakin mitä kehtaan suositella tuolta saksan amazonista, niin tulee tuo 40e ilmaisten postien rajakin täyteen.
Grillipihdit (tosi jämäkät, n. 12e): https://www.amazon.de/gp/product/B003AM8994
Grillaushanskat (ei näpit pala säätäessä, n. 10e): https://www.amazon.de/gp/product/B083ZTYFR5
Teräksinen ritilän putsausharja (n 18e): https://www.amazon.de/Iregro-Stainless-Steel-Grill-Cleaning/dp/B01MXPUT72
Olen ennenkin sanonut ja sanon taas. Jos grillaus on pelkästää kabanossin tms. ja valmismarinoitujen atrian tms. pihvien lämmittämistä ulkona, ei ole yhtään mitään väliä millä laitteella sen suorittaa.Voi olla että mulla oli taidoissa vikaa tai sit siinä Bilteman piippusytyttimessä mutta tuntu että ne Weberin briketit ei tullu siinä puolessakaan tunnissa valmiiksi, päällimmäiset ei juurikaan syttyneet. Sit kun ne kaato grilliin niin olis viel pitäny odotella. Siirryin sit suurimmaks osaks ihan tavallisiin hiiliin, biosytytysnestettä ja palamaan. Ei toi juuri haise ees laitettaessa saati sit kun ne hiilet on palanu siel hiillokselle.
Ei vaan tässä elämäntilanteessa oo aikaa hifistellä jos haluun ne makkarat grillata, joten pallogrilli sai lähtee ja kaasu tuli tilalle. En nyt väheksy sitä jos joku haluaa käyttää aikaa oikeaoppiseen grillaukseen, mut monelle se sytytysneste tai kaasugrilli on oikeasti parempi vaihtoehto.
Sinä käytät siis hanskoja suojamaan ruokaa käsien bakteereilta (lapsen vuoksi?) - homma roger.Hoksattiin tuossa kun meillä on aivokasvainlapsi niin marketin perus hanskat jättää vähän väriä kun käyttää käsidesiä/vahvempaa puhdistusainetta.
En ole kokeillut kuumien paistien kanssa että reagoiko vastaavasti.
Mihin niitä käsiä tarvitsee suojata ruualta? No, joskus harkinnut että chilejä pilppoessa voisi käyttää niin voisi hieroa silmiä rauhassa, en kuitenkaan silti jaksa ja kaikki muut mömmöt lähtee ihan fairyllä pyhhkäisemällä käsistä...Käsien suojaamiseen..
Suojaatko nyt käsiä ruualta vai ruokaa käsiltä?Sihen kun maustan vaikka lihoja. Ota selvää. Eihän se vinyli hanska välttämättä huono ole, sitä ei vaan suositella rasvaisten asioiden käsittelyyn. Siksi.
No itse ainakin käytän kertiksia kun marinoin ja hieron lihaan mausteita sun muuta sottaista puuhaa. On sata kertaa nopeampaa kun voi homman jälkeen revästä hanskat pois ja nopeasti huutaista kädet. Toisin kuin ilman hanskoja rasvat ja mausteet ja marinadin on pinttyneenä käsin ja kynsien alle ja pelkästää kuuman veden tuleminen hanasta kun kestää sen 30s ja siihen vielä saippuoiden kanssa lotraus niin ei ole vaivan väärti. Kertsit käteen, marnointi/rubi ja kertsit pois ja huuhtasu. Menee yhteensä varmaan sen puoli minuttia.Sinä käytät siis hanskoja suojamaan ruokaa käsien bakteereilta (lapsen vuoksi?) - homma roger.
Mihin niitä käsiä tarvitsee suojata ruualta? No, joskus harkinnut että chilejä pilppoessa voisi käyttää niin voisi hieroa silmiä rauhassa, en kuitenkaan silti jaksa ja kaikki muut mömmöt lähtee ihan fairyllä pyhhkäisemällä käsistä...
Suojaatko nyt käsiä ruualta vai ruokaa käsiltä?
Ilmeisesti osa suojaa jonkun syyn takia käsiään ruualta? Siksi kyselin nimenomaan kotikeittiön näkökulmasta tuota hanskahommaa kun ruoan suojaamiseksi bakteereilta niin hanskoja ei käytännössä tarvitse kuin jossain uber-spesiaalipoikkeustapauksessa. Tietysti jossain spesiaalitilanteessa voi olla kätevämpää kääntää ne marinadiset hanskat ympäri ja jatkaa siitä puhtain käsin jos on jossain sellaisessa paikassa että vesihana on useamman oven/pitkän matkan päässä, tällöin tosin kyllä yleensä keksii jonkun muunkin tavan vipata sen kimpaleen grilliin kuin kädet...
Sinä käytät siis hanskoja suojamaan ruokaa käsien bakteereilta (lapsen vuoksi?) - homma roger.
Mihin niitä käsiä tarvitsee suojata ruualta? No, joskus harkinnut että chilejä pilppoessa voisi käyttää niin voisi hieroa silmiä rauhassa, en kuitenkaan silti jaksa ja kaikki muut mömmöt lähtee ihan fairyllä pyhhkäisemällä käsistä...
Ilmeisesti osa suojaa jonkun syyn takia käsiään ruualta? Siksi kyselin nimenomaan kotikeittiön näkökulmasta tuota hanskahommaa kun ruoan suojaamiseksi bakteereilta niin hanskoja ei käytännössä tarvitse kuin jossain uber-spesiaalipoikkeustapauksessa. Tietysti jossain spesiaalitilanteessa voi olla kätevämpää kääntää ne marinadiset hanskat ympäri ja jatkaa siitä puhtain käsin jos on jossain sellaisessa paikassa että vesihana on useamman oven/pitkän matkan päässä, tällöin tosin kyllä yleensä keksii jonkun muunkin tavan vipata sen kimpaleen grilliin kuin kädet...
Jep kertsit on näppäremmät kuin jatkuvasti olla käsiään hinkkaamassa vesihanan alla. +Näin korona-aikana joutuu käsiään muutenkin pestä jatkuvalla syötöllä ja kädet kuivuu rasvaamisesta huolimatta, joten jos hanskoilla pystyy välttämään ylimääräistä käsien pesua niin miksi niitä ei sitten käyttäisi.No itse ainakin käytän kertiksia kun marinoin ja hieron lihaan mausteita sun muuta sottaista puuhaa. On sata kertaa nopeampaa kun voi homman jälkeen revästä hanskat pois ja nopeasti huutaista kädet. Toisin kuin ilman hanskoja rasvat ja mausteet ja marinadin on pinttyneenä käsin ja kynsien alle ja pelkästää kuuman veden tuleminen hanasta kun kestää sen 30s ja siihen vielä saippuoiden kanssa lotraus niin ei ole vaivan väärti. Kertsit käteen, marnointi/rubi ja kertsit pois ja huuhtasu. Menee yhteensä varmaan sen puoli minuttia.
Voi olla että mulla oli taidoissa vikaa tai sit siinä Bilteman piippusytyttimessä mutta tuntu että ne Weberin briketit ei tullu siinä puolessakaan tunnissa valmiiksi, päällimmäiset ei juurikaan syttyneet. Sit kun ne kaato grilliin niin olis viel pitäny odotella.
Ilmeisesti osa suojaa jonkun syyn takia käsiään ruualta? Siksi kyselin nimenomaan kotikeittiön näkökulmasta tuota
Itse pähkälin samaa ja kaivelin vertailuja. Tuo Q3000 on hiemen herkkä kovemmille tuulille, sivut on aika auki. Lisäksi mua kaiveli tuo muovinen olemus, päädyin lopulta äsken tilaamaan Motonetistä Spirit E310:n, hinta 569,- siitä pois 10 pinnaa kanta-asiakas alella, jäi 512,-. Ja jos sen lämpöhyllyn hankii Q3000:een, jää hinta eroksi vain noin 100,-. Mulla tuossa pihalla kököttää vanhan kaartin 310, jossa ne polttimet on poikittain, yhdet Flavor barssit joutunu ostamaan ja päivitin muutama vuos sitten ritilät valurautasiin GBS systeemiin, en kyllä ole hankkinu mitään vermeitä keski reikään...Onko kokemuksia weber Q3000? Huomenna ois gigantissa tarjouksessa 379e. Parempi vai huonompi kuin spirit E210 tai E310?
Tuli itsekkin ostettua vähän häräteostoksena kaasugrilli Weberin Master Touchin kaveriksi, kun sattumalta bongasin Torista vanhan mutta hyvin pidetyn Weber Q220:sen. Oli melkein naapurissa myynnissä ja 50e maksoin. Tuohan on todella pitkäikäinen vehje, kun kansi ja pohja on alumiinista valettu ja paistoritilä kunnon valurautaa. Rosterinen poltinkin oli kuin uusi, vaikka kuulemma kovalla käytöllä oli ollut. En nyt tiedä tuleeko olemaan oikein mitään käyttöä mutta ehkä sillä joskus makkarat lämmittää.
Maali oli hiukan lohkeillut kannesta ja pohjasta, niin otin tuosta yhden illan pikaprojektin. Hioin hyvin suurpiirteisesti ja vedin kuumankesto kilikolia pintaan. Tulipahan puhdistettua kaikki osat siinä samalla perinpohjin. Pari testigrillausta maali on ainakin pysynyt hyvin kiinni. Ja jos lähtee irtoamaan, niin eipä siinä häviä kuin 8e kilikolipullon
![]()
Itsellä oli kiukaan päälle tehty saaristolaissavustin, ehdin käyttämään kaksi kertaa talvella ja pari kuukautta sitten sen päälle kaatui puu, joten lyhyeksi jäi käyttö. Tein kerran savustettua kalkkunaa ja hyvää oli. Tuossahan savua muodostuu koko ajan mutta tosi vähän kerrallaan, eikä tule kitkerää makua 3h savustuksellakaan. Käytin koivuklapia polttopuuna josta otin kuoren pois.
Ensinnäkin chilejä käsitellessä on erittäin tärkeetä käyttää hanskoja, siinä kun vahingossa pyyhkäset silmäkulmaa (vaikka oisit nopeasti kädet pessyt) niin se silmä kirvelee ihan kivasti.Mihin niitä käsiä tarvitsee suojata ruualta? No, joskus harkinnut että chilejä pilppoessa voisi käyttää niin voisi hieroa silmiä rauhassa, en kuitenkaan silti jaksa ja kaikki muut mömmöt lähtee ihan fairyllä pyhhkäisemällä käsistä...
Minulla oli Q120, olin kyllä tyytyväinen siihen. Ainoa nyt mieleentuleva moite oli se paistoritilässä oleva integroitu polttimien suoja vai miksi sitä pitäisikään kutsua. Kerää marinadia ja rasvaa jne. palanutta kakkaa, muut osat ritilästä puhdistuu paljon paremmin. Kaikissa Q-sarjalaisissa kai sama rakenne.Vaikea oli päättää mutta ostin lopulta Q3000. Toivottavasti ei katumus iske. Laatu on kyllä ihan eri kuin vanhassa halppis grillissä. Toivottavasti tulee pitkä yhteinen matka.
Mainoksissa näkee erilaisia kuumuutta kestäviä kalvoja jotka laitetaan ritilän päälle ettei ruoka tartu itse ritilään. Onko näistä kalvoista oikeasti hyötyä ja ovatko edes terveellisiä? Jossakin vinkuintiassa tehtyjä kuitenkin.Itse siirtymässä todennäköisesti kamadoon perus hiili ja kaasigrillin jälkeen.
Suurin epäilys on enää tuo ruostumaton teräsritilä, jolla grillaamisesta ei kokemuksta.
Tähän saakka grillannut kaikki valurautaisella parilalla tai ritilällä, joka antaa mukavan tekstuurinpintaan ja johtaa hyvin lämpöä itsestään grillattaviin ruokiin.
Monella kokeneemmalla on kokemusta molemmista materiaaleista.
1. Mitkä ovat teräsritilän edut ja haitat mielestänne ?
2. Miten Kamadossa estätte rasvapalot, kun grillaatte kuumalla rasvaista lihaa suoralla tulella vai auttaako ritälän korkeus asiaan?
Mainoksissa näkee erilaisia kuumuutta kestäviä kalvoja jotka laitetaruoka tartu itse ritilään. an ritilän päälle ettei Onko näistä kalvoista oikeasti hyötyä ja ovatko edes terveellisiä? Jossakin vinkuintiassa tehtyjä kuitenkin.
Mainoksissa näkee erilaisia kuumuutta kestäviä kalvoja jotka laitetaan ritilän päälle ettei ruoka tartu itse ritilään. Onko näistä kalvoista oikeasti hyötyä ja ovatko edes terveellisiä? Jossakin vinkuintiassa tehtyjä kuitenkin.
Voi käyttää, joskin ei pala enää niin kuumana. Mä kun oon grillannu niin räppänät kiinni ja hiillosa sammuu ja seuraavalla kerralla kaavin palamattomat piippuun ja tuoreita päälle ja kovaa ajoa.Tyhmä kysymys, mutta kysytään silti kun ei hiiligrillaus ole niin tuttua.
Kun lopetan grillauksen, jää pohjalle varmasti hiiliä/brikettejä, jotka eivät pala loppiun asti. Voiko näytä käyttää vielä uudestaan ensi kerralla? Jos kyllä, niin laitatteko nämä ensi kerralla piippusytkään vai kaadatteko vaan sytytetyt hiilet näiden vanhojen päälle?
Samaa teen itsekin. Nyt olen muutaman viikon käyttänyt Looftlighteria ja sillä on helppo sytyttää uudelleen puoleksi palaneet hiilet, eikä tarvitse käsiä sotkea kun niitä tuhertaa kamadosta takaisin piippusytyttimeen. Toki tämä edellyttää puoleksi palaneista hiilistä tuhkien pöyhismistä pois...tuhka pöllyää aika mukavasti Looftlighterillä.Voi käyttää, joskin ei pala enää niin kuumana. Mä kun oon grillannu niin räppänät kiinni ja hiillosa sammuu ja seuraavalla kerralla kaavin palamattomat piippuun ja tuoreita päälle ja kovaa ajoa.
Meillä oli ihan köyhänmiehen versio aiheesta, eli kiukaasta rälläköitiin yläosasta tavaraa pois että saatiin tasainen tila vaippapellin ja rungon kanssa johon ladottiin reunoille tiiliä. Savustimeen tehtiin alakoolaus 2x3:sta tiilien päälle ja siihen savustin. Täytettiin kiukaan pesä alakoolaukseen asti kivillä. Muuten hyvä mutta savustimessa pitää olla riittävä tuuletus että lämmön saa alle 120. Meillä alkoi alaohjauspuu hiiltymään, koska kiukaasta lämpö ei tule tasaisesti kuten tiilisessä versiossa koko alueelta vaan pistemäisesti hormiliitoksesta. Tekisin tiilistä uuninluukuilla jos tekisin uudelleen.Tästä kiinnostaisi kuulla lisää koska itselläkin on ajatus rakentaa saaristolaissavustin kiukaasta. Itse ajattelin tehdä savustuskoppiin umpinaisen lankkulattian, jossa läpivienti lattiassa savuputkelle eikä lainkaan ritilää ja kivipesää. Huolena on vaan se, että tulee liian tiivis ja savustin käy liian lämpöisenä kun vielä on suoraan kiukaan yläpuolella eli onko parempi tehdä vähän harvempi pohja teräsritilällä ja kivipesällä? Toinen vaihtoehto olisi rakentaa suhteellisen tiivis, mutta kiuas olisi savustuskopin vieressä. Koppi tiiviiksi niin, että vetää vain savuräppänästä.
Meillä alkoi alaohjauspuu hiiltymään, koska kiukaasta lämpö ei tule tasaisesti kuten tiilisessä versiossa koko alueelta vaan pistemäisesti hormiliitoksesta. Tekisin tiilistä uuninluukuilla jos tekisin uudelleen.
Nää olis fiksumpia kuin se perinteinen päällekäin oleva pömpeli, noissa ei pääse puinen pönttö lämpiämään liikaa ja varmaan lämmönsäätely on muutenkin helpompaa.
Tuli ostettua Weberin Genesis II E-310 GBS uuteen asuntoon, joka on tämän talouden ns. ensimmäinen parempi grilli.
Onko jollain antaa vinkkejä rasvanpolttoon, miten ja minkä (silava?) avulla tuo tulisi tehdä ennen ensimmäistä? Monta kertaa olette toistaneet rasvanpolttoa? Miten ja minkä avulla olette pitäneet grillinne puhtaina? Kaikki linkit tuotteisiin enemmän kuin tervetulleita, koska netistä löytyy ties mitä tuotetta, mutta onkohan kaikki tarpeellisia.. Kiitos!
Tuossa on posliiniemaloidut ritilät, ei niille tarvi mitään polttoja tehdä. Pyyhkäset puhtaaksi rätillä tehtaan pölyistä, kuumennat grillin kerran jonnekin 300+ asteeseen 10-20 minuutiksi ja kovaa ajoa.
Weber suosittelee noihin jotain omaa sumutettaan, mutta ei liene pakollinen. Putsaamiseen riittää irtomoskan polttaminen ja harjaaminen pois. Pohjalta välillä raaputtaa lastalla sinne kertyneet mujut. Tämäkin melko helppoa kun suurin osa pohjasta lähtee nykäisemällä pois.
Kiitos vinkeistä! Pystynkö mitenkään ehkäisemään ruokien kiinni palamista esim. lihojen suhteen? Omaatko kokemusta?
Grillmeister grillilämpömittari - Lidl Suomi
Lidlissä tänään näppärän oloinen lämpömittari grillaukseen, bluetoothilla ja Lidl Home-sovelluksella toimii älypuhelimessa.
Kiitos vinkeistä! Pystynkö mitenkään ehkäisemään ruokien kiinni palamista esim. lihojen suhteen? Omaatko kokemusta?
Siinä tapauksessa jos haluaa tehdä rasvanpolton ja ritilän molemmin puolin. Jos taas haluaa estää lihan tarttumisen ritilöihin, niin öljy levitetään ennen lihojen nakkaamista grilliin. En minä ainakaan ala kuumien ritilöiden kanssa kikkailemaan. Ja mitäpä se öljy siellä grillissä haittaa, käyttöön nuo on tehty.Eiks ne ritilät ja parilat kannata ruskutella irrallisisna ( pois grillistä ) , sitten vasta grilliin, muuten koko grilli tulee öljyttyä. En tiedä onko siitä mitään haittaa, mutta tuossa ruiskutouhussa käy niin väistämättä.