Grillit & grillaus

Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Kyllä kaasu menee aktiivisella kokilla aivan ykköseksi monella osa-alueella jos tosissaan grillillä tehdään arkiruokaa. Sitten kun on aikaa ylimäärin niin väännetään hiilillä. Hiilillä menee aikaa sytyttelyyn, kaatamiseen ja hiiloksen tulemiseen. Joka välissä saa pestä kädet. Mutta kaikki tavallaan, ehkä joskus itselläkin on aikaa vääntää arkiruoat hiilellä. Kaikki respectit myös hiiligrillaajille.

Tahtoo vaan olla, että nykyään on trendikästä grillata hiilillä ja haukkua kaasua. Värittää aika paljon myös tätä keskustelua. 20 vuotta sitten oli trendiä hunajamarinoitu broileri- epätrendiä maustamaton, sitten oli kaasugrilli - epätrendiä nuotio, sitten vihdoin maustamaton, ja nyt kamado. Yhteistä näille trendien seurajille on monesti taitamaton ja huonosti tehty ruoka joka ei mitenkään hyödy itse trendistä.

Kun yksi suurimmista harrastuksista/vastapainoista minulle on ruoanlaitto, niin on molemmat osapuolet mulle tuttuja.
Se miten mulla menee on, että kaasulla tulee grillattua päivittäin helmikuusta marraskuulle, toisinaan kahdesti päivään. Hiilillä ei ehdi arkisin ja jos menoa tai opiskeluja viikonloppuisin ei aina silloinkaan vaikka käytössä onkin _se_ kosaanisytytin. Toki 8 -16 elämää viettävälle perheenisälle hiilet toimii vaikka joka päivä (paitsi ehkä talvella). Liedellä ei tule mulla paistettua pääruokaa edes joka viikko, lisukkeita ja glazet sekä kastikkeet kyllä.

IItellä vakioruoka arkena menee siten, että grilli täysille, jäkäristä kasvit (paprika/punasipuli/munakoiso/kesäkurnisa/eiliset perunat/erilaiset sienet/tai joku paksoi tai lehtikaaliviritys) pesualtaaseen ja siitä vartaaseen ja perusmaustsminen. Viisi minuuttia ja kasvit on grillissä. 5-10 minuuttia menee pöydän kattaukseen ja lihojen noutamiseen (naudan, hirven, sian, sorsan, kanan, kalkkunan, lohen, kuhan, tms - file, tai esikypsytetty niska, kylki, lapa tai rinta, tai sitten erilaista makkaraa). Esikypsytyksenkin voi ajoittaa, että heittää kyljen uuniin ja ottaa kotiin tullessa pois, grillaa lihat vanhalla glazella ja tekee lihamehusta jatkoa varten uuden tai pakastaa.

Liha grilliin, 5-10 min, ja ruoka kohti naamaria. Käytännössä menee silleen, että ruoka on valmista nopeammin kuin hiilet olisi syttynyt. Sitten kun on aikaa tehdään glazzejä ja öljyjä jäkäriin ja pakkaseen. Kun osaa maustaa, heittää arkiruokaan nopeasti perusmausteet selviää arkiruoassa esim. tuoreilla yrteillä ja vaikka pilkotulla valkosipulilla.


Se joka väittää grilliä hitaaksi, sitä rosteritikulla silmään.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Mä en kyllä yhtään kans ymmärrä mikä tää juttu tässä sytyttämisessä nyt on? Että kestääkö 5 vai 20 minuuttia. Mitä ihmeen väliä sillä on?
Siis se, että kun tulet seiskalta aivan törkeän nälkäisenä kotiin ja on pakko saada jotain syötävää nopeasti.

Se, että jollekin arkena ajankäyttö on tarkkaa, tai muuten vaan arvostaa nopeaa ja helppoa ruoanlaittoa, ei ole mitenkään hyökkäys hiiligrillaajien klaania vastaan. ‍
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
158
Looftlighterillä itse sytyttelen kamadon, eipä siihen montaa minuuttia mene kun jotku Marienburgit tms höttöhiilet on siellä 300c.

Quebrachot ottaa jonkun 30-45min ennen kuin kamadon ja Biscotto di Sorrenton lämpö on 450-500c.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Siis se, että kun tulet seiskalta aivan törkeän nälkäisenä kotiin ja on pakko saada jotain syötävää nopeasti.
Eiköhän tuo tilanne olle grillauksen erikoistilanne. Kyllä itse tuossa kohtaa kokkaisin jotain keittiössä tai noutaisin valmista ruokaa, mutta jokainen valitsee välineensä omien mieltymysten ja tarpeiden mukaan. Minulle grillaus on leppoisien päivien hommaa. Arjen kiireissä kokkaan muuten.

Tämän päivän grillaus vei 20 minuuttia vaikkei kiirettä ollutkaan. Hiilet tulille, sitten perunoiden pesu ja perunat kiehumaan. Seuraavaksi kesäkurpitsojen pilkkominen ja maustaminen sekä sama pihveille. Sitten ei kun hiilet kumolleen ja kohta ruokia perään. Yhteensä 20 min ja oli tarjolla perheannos uusia perunoita, kasler pihvejä, nakkeja ja oman maan kesäkurpitsaa. Ei tuota kaasulla olisi sen nopeammin tehnyt, kun perunat kuitenkin ottaa oman aikansa. Jos vielä nopeammin pitää saada, niin suosittelen kyllä mäkin driveiniä.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Eiköhän tuo tilanne olle grillauksen erikoistilanne.
Ei vaan ihan arkinen jokapäiväinen tilanne.

Minulle grillaus on leppoisien päivien hommaa. Arjen kiireissä kokkaan muuten.
Minulle hiiligrillaus on leppoisien päivien hommaa. Arjen kiireissä kokkaan kaasugrillissä, kaasulla myös keittiön liedellä.


Toki ymmärrän, että einespitsoja ja drive inejä suosiva näkee asiat hieman eri valossa. Monelle se pelkkä peruskabanossi ja kesäkurpitsa :facepalm:, naapureita paremmassa hiiliweberissä riittää arjesta pakenemiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Miten helvetissä te saatte ne hiilet muka 5min syttymään? Briketeistä nyt puhumattakaan. Weberin briketeillä se on mulla lähempänä puolta tuntia ennen kuin piipullinen kunnolla palaa.

Onhan hiilillä välillä kiva grillailla, mutta on se silti aivan hitosti hitaampaa/työläämpää kuin kaasulla. Kaasugrilli varsinkin infrapunapolttimella on 300asteinen nopeammin kun mä saan niitä hiiliä edes piippuun.

Jynssäyksen suhteen hiiligrilli kyllä on helpompi.
Saan hiiligrillini syttymään alle 5min helposti. Polttonestettä vähän hiilien päälle ja sinne heitän sekaan tulitikun. Alle minuutti ja grilli on liekeissä.

Se ei vaan saavuta tuota käytettävyyttä tuskin kenelläkään siinä 5min aikana. Vähintään 15-30min menee, ennenkuin hiilet on sopivia kunnon grillailuun.

Ei kai tarkoitus ole grillata liekillä palavilla hiilillä, vaan semmoisilla harmahtavilla hehkuvilla hiilillä? Kyllä niiden pitää hetki antaa palaa parhaan lopputuloksen saamiseksi.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Toki ymmärrän, että einespitsoja ja drive inejä suosiva näkee asiat hieman eri valossa. Monelle se pelkkä peruskabanossi ja kesäkurpitsa ‍♂, naapureita paremmassa hiiliweberissä, riittää arjesta pakenemiseen.
Jep. Onneksi herra/rouva Jetula nostaa arjen juhlaksi vartaillaan ettei lasten tarvitse syödä pihviä, kesäkurpitsaa ja nakkeja.

Taitaa olla turha tästä vääntää enempää. Minulle kelpaa arki-iltoina kokkaus keittiössä ja äärimmäisessä kiireessä kelpaa valmisruokakin. Neljän muksun kanssa on kyllä oppinut aika hyvin aikatauluttamaan niin ettei tällaista kiirettä kauhean usein synny. Vapaapäivinä sitten voi grillata kotona hiilellä ja mökillä kaasulla tai puulla. En koe suurta tarvetta valmistaa kaikkea ruokaani grillillä, mutta jokaisella on toki omat halunsa ja tarpeensa ja hankkii sitten sen mukaiset laitteet. Toiselle sopii kaasugrilli ja toiselle hiili. Itse kokkaan ihan kaikilla vaihtoehdoilla.

Ps. naudan ulkofileestä tuli yllättävän hyvää loimuttamalla. Sopivan ohueksi leikattu viipale vaan lautaan kiinni. En tiedä tekeekö nuotion tunnelma sen vai maistuuko tuo oikeasti erilaiselta kuin grillattu. :D
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 064
Joka välissä saa pestä kädet.
Siis mitä ihmettä. Kun ruokaa alkaa valmistaa, niin ensimmäinen askel on täyttää piippusytytin hiilillä ja laittaa hiilet syttymään. Sen jälkeen valmistellaan grillattavat. Kun hiilet ovat syttyneet, mikä on yleensä ennen kuin grillattavat ovat valmiina, kaadetaan hiilet grilliin, suljetaan kansi ja annetaan lämmitä. Kun grillattavat ovat valmiina, hoonataan grilli harjalla ja laitetaan tavara grillaantumaan. Koko prosessissa ei oikein ole odottelua, ellei grillattava ole jotain valmiskamaa. Jos on, niin silloin toki kaasugrilli on varmaan parempi valinta.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Saan hiiligrillini syttymään alle 5min helposti. Polttonestettä vähän hiilien päälle ja sinne heitän sekaan tulitikun. Alle minuutti ja grilli on liekeissä.

Se ei vaan saavuta tuota käytettävyyttä tuskin kenelläkään siinä 5min aikana. Vähintään 15-30min menee, ennenkuin hiilet on sopivia kunnon grillailuun.

Ei kai tarkoitus ole grillata liekillä palavilla hiilillä, vaan semmoisilla harmahtavilla hehkuvilla hiilillä? Kyllä niiden pitää hetki antaa palaa parhaan lopputuloksen saamiseksi.
Itse sytytän kaasutoholla kunnon putkessa, ja sellainen viisi - kymmenen minuuttia menee savuaviin hiiliin. Kymppiminsan saavat kehittyä vielä grillissä ennen grillausta.

Yleensä on sekoitus eri tavaraa ja saavat kehittyä yhteensä vähintään puoli tuntia ennen kuin alan grillaamaan. Sytytyksen jälkeen pilkon kamat grilliin muutamassa minuutissa ja istun ulos nauttimaan oluesta ja auringosta kunhan grilli kehittyy.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
64
Siis mitä ihmettä. Kun ruokaa alkaa valmistaa, niin ensimmäinen askel on täyttää piippusytytin hiilillä ja laittaa hiilet syttymään. Sen jälkeen valmistellaan grillattavat. Kun hiilet ovat syttyneet, mikä on yleensä ennen kuin grillattavat ovat valmiina, kaadetaan hiilet grilliin, suljetaan kansi ja annetaan lämmitä. Kun grillattavat ovat valmiina, hoonataan grilli harjalla ja laitetaan tavara grillaantumaan. Koko prosessissa ei oikein ole odottelua, ellei grillattava ole jotain valmiskamaa. Jos on, niin silloin toki kaasugrilli on varmaan parempi valinta.
No ei se ny ihan noinkaan aina ole, kun erilaisia tilanteita on loputtomasti
Osaa grillattavista esim marinoidaan tunteja/yön yli, joten ei niissä sytytysvaiheessa juurikaan enää valmisteltavaa ole. Sit taas "paremmille lihoille", esim naudan sisäfile, ei tarvi tehdä käytännössä mitään valmisteluja ennen grillausta.
Osalla taas vaimo hoitaa kaikki valmistelut ja isäntä vastaa vain sytytyksestä, nesteytyksestä ja itse grillausvaiheesta.

Kukin valitkoon itselleen/tilanteeseen sopivan tavan. Turha tästä mitään hiili vs. kaasu -vääntöä on tehdä. Monella, itseni mukaanlukien, käytössä on molemmat.
 
Liittynyt
30.11.2018
Viestejä
161
Antaa kaikkien grillaajien grillata.

Nyt kun on terassilaajennus tehty olisi tarkoitus tuon kaasun kylkeen käydä ostamassa eka "kunnon" hiiligrilli. Mitäs oheishärpäkettä pitää/kannattaa muistaa hankkia suoraan ettei iske kesken tekemisen tarve? Tarkoitus olisi hakea säkki hiiliä ja brikettejä, piippusytytin ja sytytyspaloja, pärjääkö niillä jos esim löytyy jo teräsharja millä on kaasugrillin valurautoja putsattu. Grilliksi melko varmasti tulee Master touch premium jos sillä on vaikutusta hankintoihin.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 064
Antaa kaikkien grillaajien grillata.

Nyt kun on terassilaajennus tehty olisi tarkoitus tuon kaasun kylkeen käydä ostamassa eka "kunnon" hiiligrilli. Mitäs oheishärpäkettä pitää/kannattaa muistaa hankkia suoraan ettei iske kesken tekemisen tarve? Tarkoitus olisi hakea säkki hiiliä ja brikettejä, piippusytytin ja sytytyspaloja, pärjääkö niillä jos esim löytyy jo teräsharja millä on kaasugrillin valurautoja putsattu. Grilliksi melko varmasti tulee Master touch premium jos sillä on vaikutusta hankintoihin.
Itse tykkään nostella hiilet säkistä isoilla grillipihdeillä suoraan piippuun, jonka olen sijoittanut Master touchin GBS-ritilän paikalle. Näin turhaa sotkua tulee vähemmän, vaikka nostelu toki vie muutaman minuutin kauemmin kuin säkistä kaatelu. Noin saa myös tasakokoista hiiltä paremmin kuin kaatamalla. Olen myös ostanut hiilet 15 kg säkeissä, jotka ovat aika kömpelöitä nostella ja kaadella.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 443
Erinäisistä tekniikoista puheenollen, niin itse olen tykästynyt pistämään hiilet kannelliseen metalliämpäriin josta sitten kauhalla tai hanskat kädessä hiiliä ottelen. Helppoa ja vaivatonta. Säkistä kun ottaa, nin kädet on kyynerpäivä myöden mustana.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 202
Antaa kaikkien grillaajien grillata.

Nyt kun on terassilaajennus tehty olisi tarkoitus tuon kaasun kylkeen käydä ostamassa eka "kunnon" hiiligrilli. Mitäs oheishärpäkettä pitää/kannattaa muistaa hankkia suoraan ettei iske kesken tekemisen tarve? Tarkoitus olisi hakea säkki hiiliä ja brikettejä, piippusytytin ja sytytyspaloja, pärjääkö niillä jos esim löytyy jo teräsharja millä on kaasugrillin valurautoja putsattu. Grilliksi melko varmasti tulee Master touch premium jos sillä on vaikutusta hankintoihin.
Kannattaa mielestäni ostaa normi master touch eikä premium, se saranoitu kansi saa koko laitoksen vuotamaan sekä sit et pysty yhtään vaihtelemaan kannen ilma-aukkojen ja mittarin sijoitusta sen jälkeen kun grilli on sytytetty.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 064
Erinäisistä tekniikoista puheenollen, niin itse olen tykästynyt pistämään hiilet kannelliseen metalliämpäriin josta sitten kauhalla tai hanskat kädessä hiiliä ottelen. Helppoa ja vaivatonta. Säkistä kun ottaa, nin kädet on kyynerpäivä myöden mustana.
Niitä säkin reunoja voi helposti rullata lyhemmiksi, niin hiilet on koko ajan suun lähellä.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
Kannattaa mielestäni ostaa normi master touch eikä premium, se saranoitu kansi saa koko laitoksen vuotamaan sekä sit et pysty yhtään vaihtelemaan kannen ilma-aukkojen ja mittarin sijoitusta sen jälkeen kun grilli on sytytetty.
Kyllä sen helposti sai tiiviiksi kasatessa ilman jousien kääntökikkaakin. Vähän funtsii miten pultteja kiristelee (ettei vetele sitä kantta vinoon) ja missä järjestyksessä ja kattoo, että kulho ja kansi on saman muotoisia. Pikku tirvasu käsillä kannen kehään muuttaa kyllä sen muotoa tarvittavan määrän jos jossain kohtaa välystä (kirjoituspaperin palalla voi kattoo). Ei vuoda kyl yhtään edelleenkään vaikka jo aika paljo käytetty. Sammutuskin tiiviinä toimii tosi hyvin.

Premiumin se valurauta-arina on kyl hyvä ja savustusvarusteet ja - asetus, brikettikorit jne. Varsinki ku sai tarjouksesta normaalin hintaan...

Suojapeite jos tarvii niin tää on just bueno Sini suojapeite pallogrilliin 12,90

Ja tää harja sopii sen rosteriritilän profiiliin Weber Bambu grilliharja 47 cm 7,90

Sit Weberin tiputusastiat ihan jees epäsuoraan grillaukseen esim. korien väliin tai voihan niissä tehä vaikka mitä (ja pestä koneessa).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 202
Tossa kun muutama päivä takaperin taas broiskua meinasin grillata, niin olikin bilteman briketit loppu ja oli vain jamie oliverin brikettejä joita en ollut ennen käyttänyt, niin kun en piippusytytintä käytä niin oli vähän ongelmia saada ne kunnolla syttymään...
Meinasin jo mennä uusiksi pistään sytytyspaloja ja asettelemaan brikettejä mutta sit aattelin kokeilla ottaa tollasen usb tuulettimen ja varavirtalähteen ulos ja pistää sen puhaltamaan brikettejä päin...
Se oli 10 sekunttia niin siellä alkoi hehkua jo todella reilusti, minuutin päästä olikin jo levinnyt kaikkiin ja ei tarvinnut muuta tehdä :)

Aattelin että en jaksa tota isompaa tuuletinta ja varavirtalähdettä sinne aina raahata niin etsin tollasta ladattavaa/paristokäyttöistä tuuletinta, suomessa todella huono saatavuus ja aivan Naurettavat hinnat joten parin tunnin aliexpressin selaamisella ja vertailulla tuli tällainen vastaan, puolasta joten 5-15pv toimitusaika vain.
Ladattava tuuletin
Hintaa alle 5 euroa! :D

Tulee helpottamaan huomattavasti sytyttelyä :thumbsup:

Mulla on muuten huomenna ohjelmassa ekaa kertaa naudan paistin grillausta.
Tarkemmin kyseessä kilon painoinen naudan paahtopaisti.
Olisiko vinkkejä miten tuo kannattaa kypsentää?

Itse ajattelin että 3min per puoli hiilien päällä ja sitten keskelle grilliä epäsuoraan lämpöön siihen asti että saavuttaa oikean lämpötilan (mikähän se grillatessa olis hyvä olla?), kerran välissä kääntäen.
Mulla on lidlistä ostettu joku paistiteline niin aattelin sen päälle pistää, ja alle weberin tiputusastian.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 089
Itse ajattelin että 3min per puoli hiilien päällä ja sitten keskelle grilliä epäsuoraan lämpöön siihen asti että saavuttaa oikean lämpötilan (mikähän se grillatessa olis hyvä olla?), kerran välissä kääntäen.
Mulla on lidlistä ostettu joku paistiteline niin aattelin sen päälle pistää, ja alle weberin tiputusastian.
Toistepäin. Epäsuoralla vajaa haluttuun lämpöön ja sen jälkeen vasta pinnat kovalla lämmöllä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 202
Toistepäin. Epäsuoralla vajaa haluttuun lämpöön ja sen jälkeen vasta pinnat kovalla lämmöllä.
Nyt pitää kyllä kysyä että miksi noin päin?
Kun netistä googlettelin ohjeita niin kaikissa lukee että ensin pinta ruskeeksi ja sit vasta epäsuoralle?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Onko täällä porukalla kokemuksia hiilillä grillaamisesta avonaisessa tiiligrillissä (about tällaisessa)? Metsäpalovaroituksen aikana hiilillä grillaaminen on pelastusviranomaisen mukaan maapohjasta eristetyssä grillissä sallittua, mutta puilla grillaaminen vastaavasti ei ole sallittua (jos ei grillissä ole joka suuntaan kipinäsuojaa).

Teknisestihän hiilet toki toimivat siinä missä puutkin ja niitä olen usein tuollaisessa grillissä puiden rinnalla käyttänyt, mutta pelkillä hiilillä en ole koskaan avogrillissä grillaillut. Lähinnä arveluttaa, että kuinka kovalla pöhötyksellä hiilet palavat, kun ei saa happiluukkuja kiinni ja muutenkin ainoa säätö on hiilten määrä ja sijoittelu tulipesässä? Taitaa toisaalta olla sellainen kysymys, joka ei selviä kuin testaamalla.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Nyt pitää kyllä kysyä että miksi noin päin?
Kun netistä googlettelin ohjeita niin kaikissa lukee että ensin pinta ruskeeksi ja sit vasta epäsuoralle?
Saitkin jo vastauksen. Toinen syy käyttää käänteistä mallia on savustus. Eli raaka liha imee savun makua paremmin. Pitää vaan ottaa se liha muutamaa astetta ennen halutua kypsyyttä muhimasta, koska lämpötila nousee vielä siinä pintojen paistossakin. Muuten menee yli halutun kypsyyden.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
374
Onko täällä porukalla kokemuksia hiilillä grillaamisesta avonaisessa tiiligrillissä (about tällaisessa)? Metsäpalovaroituksen aikana hiilillä grillaaminen on pelastusviranomaisen mukaan maapohjasta eristetyssä grillissä sallittua, mutta puilla grillaaminen vastaavasti ei ole sallittua (jos ei grillissä ole joka suuntaan kipinäsuojaa).

Teknisestihän hiilet toki toimivat siinä missä puutkin ja niitä olen usein tuollaisessa grillissä puiden rinnalla käyttänyt, mutta pelkillä hiilillä en ole koskaan avogrillissä grillaillut. Lähinnä arveluttaa, että kuinka kovalla pöhötyksellä hiilet palavat, kun ei saa happiluukkuja kiinni ja muutenkin ainoa säätö on hiilten määrä ja sijoittelu tulipesässä? Taitaa toisaalta olla sellainen kysymys, joka ei selviä kuin testaamalla.
Joo, itse grillaan pääsääntöisesti noin. Hyvin toimii, tosin hiiliä pitää sitten olla reilummin ja epäsuoran kypsennyksen oppimiseen menee aikaa. Jos en esikypsennä ruokaa Sous videllä (ts. teen jotain muuta kuin lihaa) laitan foliot siten, että lämpö ei karkaa niin helposti eli ositain auki hiilien suuntaan. Tai sitten vain kokonaan folioon.

Kaikki tiilet eivät sitten kestä laadukkaampien hiilien lämpöä, eli "about tuollainen" on todennäköisesti aika pian entinen grilli jos sitä käristää tuntikaupalla Quebrachoilla tms. laatuhiilillä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Kaikki tiilet eivät sitten kestä laadukkaampien hiilien lämpöä, eli "about tuollainen" on todennäköisesti aika pian entinen grilli jos sitä käristää tuntikaupalla Quebrachoilla tms. laatuhiilillä.
Hyvä vinkki tämäkin, mutta sellaista max parin tunnin "perusgrillausta" on suunnitteilla tuolla laitoksella ja ihan maltillisilla lämmöillä. Pidemmät setit sitten muilla vehkeillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
385
Kehujen ja käsittääkseni ihan ok tarjouksen perusteella laitoin tilaukseen.
MEATER + - Langaton paistomittari | Varastossa | Edullinen

Edit: tilasin kahdesti amazon.destä inkbird 2 sensorin mittarin ja totesin että appi on vähän hanurista ja sensorit ei kestä pesua. Eli vaihtoon ja tämä tilalle.
Ostin aikanaan kickstarterista sen alkuperäisen mallin ja ei voi kyllä hirveästi kehua. Weberin pallosta signaalia ei käytännössä saa ollenkaan. Traegerin kanssa hommat on sujunu hieman paremmin. Toinen puhelin on grillin välittömässä läheisyydessä tukiaseman roolissa ja Traegerinkin kanssa tulee välillä pätkimisiä, joka tarkoittaa vittumaista piippailua puhelimessa. Weberin kanssa en ole enää jaksanut edes yrittää.

Softa on itsessään hyvä ja toimiessaan hyvä laite. Plussa on varmasti parempi, kun kerran se blokki itsessään pidentää sitä kantomatkaa, mutta jos ei se signaali tule sieltä grillistä sille blokille, niin minkäs teet. En todellakaan ole laittamassa enää rahaa lisää Meaterille, vaan nyt on harkinnassa Weberin Connect, josta menee piuhat sinne grillin sisälle ja loppu on Wifin varassa. On vaan vähän huonosti infoa laitteesta muuten saatavilla.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
848
Toi Meaterin plus malli on just siitä hyvä että sen repeaterin saa siihen grillin viereen, hyvin toimii siten Weberin kanssakin mitä nyt jonkun verran on tullut käyteltyä. Samoten pelaa hyvin keittiön normiuunista.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 903
Kaasugrillin liekkii hyppää ajoittain ritilän läpi, kun lihasta tippuu rasvaa. Onko tämä mitenkään huono asia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
385
Kaasugrillin liekkii hyppää ajoittain ritilän läpi, kun lihasta tippuu rasvaa. Onko tämä mitenkään huono asia?
Hetkittäiset liekit ei ole mikään ongelma. Pidempiaikainen rasvapalo lihan alla antaa jo huonon maun ja mustan pinnan. Rasvanen liha kannattaa siirtää pois polttimen päältä hieman sivummalle jos alkaa kunnolla palamaan. Sama pätee toki hiilienkin kanssa.

Edit. Hetkittäisillä paloilla tarkoitan ihan leimahduksia. Mutta kyllähän nuo viimeistään kantapään kautta oppii.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 903
Hetkittäiset liekit ei ole mikään ongelma. Pidempiaikainen rasvapalo lihan alla antaa jo huonon maun ja mustan pinnan. Rasvanen liha kannattaa siirtää pois polttimen päältä hieman sivummalle jos alkaa kunnolla palamaan. Sama pätee toki hiilienkin kanssa.

Edit. Hetkittäisillä paloilla tarkoitan ihan leimahduksia. Mutta kyllähän nuo viimeistään kantapään kautta oppii.
Isompi leimahdus tulee pihviä kääntäessä. Kypsää ja mureaa lihaa on tullut tähän mennessä, mutta ajoittain reunojen alueelta hieman palanutta, erityisesti ohuempien lihapalojen osalta.

Lihan öljykäsittelyn voinee tehdä myös grillauksen jälkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
385
Isompi leimahdus tulee pihviä kääntäessä. Kypsää ja mureaa lihaa on tullut tähän mennessä, mutta ajoittain reunojen alueelta hieman palanutta, erityisesti ohuempien lihapalojen osalta.

Lihan öljykäsittelyn voinee tehdä myös grillauksen jälkeen.
Harvemmin noista leimahduksista haittaa on, päinvastoin. Ei ole noista öljyistä niin kokemusta, kun ei juuri tule käytettyä. Esim naudan file tai Entrecote on ihan hyvä pelkällä suolalla ja pippurilla ja kun ottaa grillistä lepäämään niin pinnalle voi laittaa nokareen voita tai jonkun maustevoiseoksen sulamaan.
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
427
Kehujen ja käsittääkseni ihan ok tarjouksen perusteella laitoin tilaukseen.
MEATER + - Langaton paistomittari | Varastossa | Edullinen

Edit: tilasin kahdesti amazon.destä inkbird 2 sensorin mittarin ja totesin että appi on vähän hanurista ja sensorit ei kestä pesua. Eli vaihtoon ja tämä tilalle.
Käytössä. Alussa jonkin verran ongelmia. Signaalin toimivuus vaihtelevaa. Kamadosta latausalustaan max n 20m--> luuriin talon sisälle max 5m. Proben neliskanttinen takapää pidettävä puhtaana.Vähänkin likaa heikentää huomattavasti signaalia. Appi hyvä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
385
Käytössä. Alussa jonkin verran ongelmia. Signaalin toimivuus vaihtelevaa. Kamadosta latausalustaan max n 20m--> luuriin talon sisälle max 5m. Proben neliskanttinen takapää pidettävä puhtaana.Vähänkin likaa heikentää huomattavasti signaalia. Appi hyvä.
Se ei muuten myöskään lataa sitä Probea, jos se ei ole puhdas. Esim. savustaessa mustuu aika nopeasti.
 
  • Tykkää
Reactions: Six
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 334
Muistaakos kukaan onko Black Fridayn aikaan ollut mitään kovia tarjouksia grilleistä? Tai vaihtoehtoisesti tässä syksyn aikana jotain varastontyhjennys alennuksia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
385
...nyt on harkinnassa Weberin Connect, josta menee piuhat sinne grillin sisälle ja loppu on Wifin varassa. On vaan vähän huonosti infoa laitteesta muuten saatavilla.
Näytti olevan verkkokaupassa satasella saatavissa joten ajattelin ottaa riskin, niin Columbuskin teki.
 
Liittynyt
24.04.2017
Viestejä
103
Softa on itsessään hyvä ja toimiessaan hyvä laite. Plussa on varmasti parempi, kun kerran se blokki itsessään pidentää sitä kantomatkaa, mutta jos ei se signaali tule sieltä grillistä sille blokille, niin minkäs teet. En todellakaan ole laittamassa enää rahaa lisää Meaterille, vaan nyt on harkinnassa Weberin Connect, josta menee piuhat sinne grillin sisälle ja loppu on Wifin varassa. On vaan vähän huonosti infoa laitteesta muuten saatavilla.
Amazon.de warehouse dealseissa oli vasta noin 50€ hintaan. Nyt ovat vähän nostaneet hintoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
385
Amazon.de warehouse dealseissa oli vasta noin 50€ hintaan. Nyt ovat vähän nostaneet hintoja.
No eipä tullu tällä kertaa mieleen katsoa mitä ulkomailla maksaa. No ei mahda mitään. Ehkä joku muu hyötyy tuosta amazonin linkisä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Jos Meateria meinaa niin plussaversio on melko ehdoton. Ei mikään mittari voi fysiikan peruslaeille mitään, ei se signaali sieltä pallogrillin kuvun sisältä läpi tule vaikka kuinka yrittää.
Itselläni on Meater+ toistin/latauskotelo siinä grillin alla ja sen jälkeen ei ole kyllä ollut ongelmia kantomatkan suhteen, signaali riittää useamman kymmenen metrin päähän.
Ja kun on Meater yhdistettu cloudiin niin voi lähteä vaikka kauppaankin kun toisessa laitteessa meater paikan päällä käynnissä niin mukana olevaan puhelimeen synkkaa tiedot cloudin kautta.

Tietysti johdollinen on aina johdollinen mutta jos sattuisi vaikka vartaan ostamaan joskus niin siinä ei sitten enää johdollinen toimikaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
385
Jos Meateria meinaa niin plussaversio on melko ehdoton. Ei mikään mittari voi fysiikan peruslaeille mitään, ei se signaali sieltä pallogrillin kuvun sisältä läpi tule vaikka kuinka yrittää.
Itselläni on Meater+ toistin/latauskotelo siinä grillin alla ja sen jälkeen ei ole kyllä ollut ongelmia kantomatkan suhteen, signaali riittää useamman kymmenen metrin päähän.
Ja kun on Meater yhdistettu cloudiin niin voi lähteä vaikka kauppaankin kun toisessa laitteessa meater paikan päällä käynnissä niin mukana olevaan puhelimeen synkkaa tiedot cloudin kautta.

Tietysti johdollinen on aina johdollinen mutta jos sattuisi vaikka vartaan ostamaan joskus niin siinä ei sitten enää johdollinen toimikaan.
Grillin alla en olekkaan vielä tajunnut kokeilla puhelinta pitää. Käytän siis ylimääräistä puhelinta "toistimena" ja pallogrillin kanssa sitä puhelinta olisi käytännössä saanut säilyttää poistoventtiilin päällä. Noin 40cm päässä grillin vieressä katkoo jo signaalia. Olettaisin että tavallisen ja plussan ero on juurikin tuossa toistimessa ja itse probe on molemmissa samanlainen. Mutta kuten sanottua, tuli tilattua tuo Weberin laite, jossa menee johdot grillin sisää, niin ei pitäisi jatkossa olla mitään ongelmaa signaalin suhteen. Jää vaan nähtäväksi onko softa Meaterin tasolla, joka on kyllä hyvä.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 064
Edit: tilasin kahdesti amazon.destä inkbird 2 sensorin mittarin ja totesin että appi on vähän hanurista ja sensorit ei kestä pesua. Eli vaihtoon ja tämä tilalle.
Mikäs siinä appissa mättää? Ihan hyvin on toiminut täällä. Samoin sensorit ovat kestäneet (käsi)pesua moitteetta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
503
Mikäs siinä appissa mättää? Ihan hyvin on toiminut täällä. Samoin sensorit ovat kestäneet (käsi)pesua moitteetta.
Kaksi sensoria meni sököksi, näytti 4-6 astetta liian korkeaa lämpötilaa. Appi epälooginen, mm. hälyn poistaminen toimii kummallisesti tai ei ollenkaan (yleensä alkaa hälyttämään vähintään kerran uudelleen, vaikka juuri luulin poistaneeni hälyn). Proben numeron kohdalta valitessa (numeron) heittääkin jonkun värivalinnan, eikä suinkaan haluttua lämpötilaa. Täppäämällä lämpötilaa, se ei annakkaan vaihtaa haluttua lämpötilaa, valitsemalla lihan tyyppi ei valitakkaan haluttua lämpötilaa, vaan se asetetaan erikseen kypsyys kohdasta yms. outouksia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 202
Voiko tuota lämpömittaria pitää koko grillauksen ajan vai palaako kaapeli? Pitäs kamadoon hankkia mittari.
No luulisi että koko ajan kun muuten tuo 30 metrin langattomuus vähän on turha ;)

Hei, johto kestää jopa 200 asteen lämpötilaa, mutta se ei saisi koskettaa grillin vastuksia tai kuumia pintoja.
Tämä lukee vk.com tuon kysymyksissä vastauksena.
Itse aion ainakin pistää sen kulkemaan master touchin kannen ilma-aukosta.
 
Liittynyt
02.05.2018
Viestejä
137
Reilu kilon pala entrecotea tuli ostettua ja ois tarkoitus grillailla se kokonaisena weber mastertouchissa. Ei ole aikaisempaa kokemusta tuosta niin vähän vinkkejä olisin vailla. Oma ajatus oli, että ensin kaikki pinnat ruskeiksi ja sitten epäsuoralla loppu kypsennys ~60 asteeseen. Mikä olis sopiva lämpö grilliin ja kauanko tuommoinen suunnilleen kypsyy?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 424
Viestejä
4 161 213
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom