Kaasugrilli on kyllä paskaisin laite ikinä, vessanpyntyssäkin on vähemmän hinkuttamista.Kaasugrillin puhdistus pari kertaa vuodessa on paskaista, mutta hiiligrilli on siisti? Ok.
Kuten sanoin, nämä ovat osittain makuasioita ja kaikissa on puolensa. Omien kokemusten mukaan kaasugrilli on silti siistimpi vaihtoehto kuin hiiligrilli, olit sinä siitä mieltä mitä tahansa.
No vaikka hernekeitto keskellä talvea, jos ei pidä siitä hiiligrillin savuisemmasta mausta, kuten kaikki eivät pidä ja syytön minä siihen olen. Vaikka itse hiiligrillin makua eniten arvostankin, niin tuttaviin mahtuu parikin tällaista tapausta, jotka pitävät enemmän muista vaihtoehdoista hieman toki grillattavasta ruoasta riippuen.
Sen lisäksi että itse ritilä pitää putsata ihan yhtä lailla kuin hiiligrillissä, se on usein valurautaa mitä täytyy muistaa voidella.
Itse käytössä rasva leviää joka puolelle ja jämppää kiinni, sitä kun sitten ennen talvisäilöä hinkuttaa eri aineilla irti niin silti jää kerros rasvaa vaikka miten monta tuntia sitä tekis ja ne pellit polttimoiden päällä on myös rasvan peitossa.
Hiiligrillissä ei tarvitse mitään muuta putsata kuin vähän sutasee harjalla ritilää joko heti kun ruoat otettu pois, tai juuri ennen kun ruokia pistää, loppu rasva palaa hiilien päälle, tuhkat taas nätisti valuu keruuastiaan mistä ne voi vaikka pari kertaa kesässä levittää nurmikolle.
Itsellä on ihan hanskat millä valkkaan hiilet sankoon, sit rypistän pari paperia brikettikorin pohjalle, asetan pari sytytyspalaa ja asetan hiilet päälle ja sytytän palat, 20min päästä voin ruoat iskeä kypsymään, jos on foliokypsennettävää (perunoita esim) voin pistää ne suoraan grilliin sytytyksen yhteydessä.
Ainoa sottainen asia on master touchin keskiritilän poisto ja takaisin nosto (tykkään siitä pistää hiilet), siinä onnistun aina käteni paskastamaan, onneksi sisällä voi kädet pestä saippualla.
Ei kukaan olisi muuten keksinyt onko siinä master touchissa joku säilytyspaikka ”piilossa” sille keskiritilälle? Olen tähän asti vaan nostanut sen maahan nojaamaan grillin jalkaa vasten...
Viimeksi muokattu: