Grillit & grillaus

DonX

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
289
Olis tarkoitus tehdä pitboss (pellettigrilli) joulukinkku tänä vuonna. Ilmeisesti ei kinkkupussiin laittoa ? Onko kokemusta pellettigrilli kinkusta ?
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Olis tarkoitus tehdä pitboss (pellettigrilli) joulukinkku tänä vuonna. Ilmeisesti ei kinkkupussiin laittoa ? Onko kokemusta pellettigrilli kinkusta ?
Traeger Timberlinella tulee ainakin hyvä. En käytä paistopussia. Pintaan sinappi tai majoneesi ja kuivamausteeksi Memphis Dust. Savustus noin 110-120C. Kinkku stallaa, mutta ei kuivu. Jos haluaa nopeuttaa stallauksen yli niin 5-6 tunnin päästä aloituksesta folioon kääriminen ja lämpötilan nosto 150C.


Valmis kinkku kuorrutetaan Kansas City BBQ soosilla.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
Meaterista kysymys.
Mihin on kaikki mun kokkaukset hävinneet? Kohta on joulu ja pitäis vähän tehdä vertausta kinkkujutuissa niin en löydä kuin yhden vajaan kuukauden takaisen kokkauksen vaikka kesänkin jälkeen useita kertoja käyttänyt. Onko noissa joku automaattinen kokkausten tyhjennys vai enkö vaan osaa?
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Nyt on ilmainen toimitus. Kannattaa varmaan olla puljuun yhteydessä tai peruuttaa tilaus
Jäi kyllä vähän harmittamaan tämä. Tilasin ensin tuolta perjantaina Napoleon Freestyle 365:n kun oli hyvä tarjous, ja jopa 99€ postikuluilla oli himpun verran halvempi kuin Bauhausin 29€ postikuluilla. Mutta peruutin tilauksen kun Bauhausin sivuilla huomasin että heillä onkin nyt ilmaiset postit. Grillitukun aspa peruutti tilauksen ja tiedusteli kuitenkin vielä kohteliaasti syytä peruutukselle. Kerroin suoraan että heillä oli hyvä tarjous mutta kun toisaalta sain ilmaisilla postikuluilla ja teillä ne oli 99e niin se oli ratkaiseva tekijä.

No maanantaina oli tosiaan heilläkin sitten ilmaiset postikulut - harmittaa ettei tuon firman aspa sitten kertonut että jos maltat odottaa maanantaihin niin silloin on heilläkin ilmaiset postikulut... Grilli saapui tänään, ja vaikka edullinen olikin, niin Grillitukun tarjous ilmaisilla postikuluilla olisi tarkoittanut vielä 75€ säästöä siihen mitä nyt maksoin...
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
427
Meaterista kysymys.
Mihin on kaikki mun kokkaukset hävinneet? Kohta on joulu ja pitäis vähän tehdä vertausta kinkkujutuissa niin en löydä kuin yhden vajaan kuukauden takaisen kokkauksen vaikka kesänkin jälkeen useita kertoja käyttänyt. Onko noissa joku automaattinen kokkausten tyhjennys vai enkö vaan osaa?
Reilu viikon aikana käyttänyt 3 kertaa mutta yksi jäänyt talteen. Muita ei löydy....näköjään tyhjennys käynyt....:thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
Reilu viikon aikana käyttänyt 3 kertaa mutta yksi jäänyt talteen. Muita ei löydy....näköjään tyhjennys käynyt....:thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:
Joo vissiin joku päivitys tyhjentäny kaikki tai sitten ei vaan näy. Play Storessa on aika vihaista porukkaa..
 
  • Tykkää
Reactions: Six
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
498
Joo sitä vähän mietinkin että jos kerran kaappi on vähän ahtaanoloinen että kaasupulloa pitää vähän asetella, niin voi alkaa ärsyttää vekslata sitä edes takaisin :) No hyvä tietää että ainakin yksi käyttää ongelmitta grilliä niin että kaasupullo on suoraan alapuolella :)
kun oot grillannut kuukauden putkeen sellaisia ruokia joissa on paljon marinaadia tms niin vaarana on että grillissä alimpana olevaan peltiin (niinsanottu rasvapelti) on tullut parin millin kerros rasvaa josta sitten sopivissa olosuhteissa tulee mukava rasvapalo.
ja koska grilli on auki alaspäin niin tälläistä rasvapaloa ei voi sammuttaa ollenkaan esim sammutuspeitteellä tms joten suosittelen kaasupullon pitämistä poissa grillin sisältä jotta jos rasvapalo tulee niin saa kaasun heti kiinni turvallisesti.
rasvapalon tullessa helpointa on antaa rasvan palaa vain loppuun (toki jos sisällä on jotain ruokia niin ne ovat kyllä entiset)... vielä helpompaa olisi muistaa puhdistaa rasvapelti säännöllisesti :D
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
kun oot grillannut kuukauden putkeen sellaisia ruokia joissa on paljon marinaadia tms niin vaarana on että grillissä alimpana olevaan peltiin (niinsanottu rasvapelti) on tullut parin millin kerros rasvaa josta sitten sopivissa olosuhteissa tulee mukava rasvapalo.
ja koska grilli on auki alaspäin niin tälläistä rasvapaloa ei voi sammuttaa ollenkaan esim sammutuspeitteellä tms joten suosittelen kaasupullon pitämistä poissa grillin sisältä jotta jos rasvapalo tulee niin saa kaasun heti kiinni turvallisesti.
rasvapalon tullessa helpointa on antaa rasvan palaa vain loppuun (toki jos sisällä on jotain ruokia niin ne ovat kyllä entiset)... vielä helpompaa olisi muistaa puhdistaa rasvapelti säännöllisesti :D
Joo tässä pari päivää sitten jo tulin itsekin siihen tulokseen että kyllä lienee järkevintä ihan turvallisuuden kannalta pitää tuota kaasupulloa muualla kuin grillin alapuolella. Muurikalla on ollut tämmöinen siistinnäköinen kaasupullopöytä, samanlainen on kaverillanikin mutta valmistus lienee lopetettu... Pitänee tehdä itse jokin vastaava :)
1669798262298.png

Ellen sitten vaan nostele sitä grillin alle kun grillaus loppuu ja pois sitten kun grillaus taas alkaa, saa nähdä nyt... Kun joka tapauksessa grilliä ajattelin säilyttää terassilla seinän vieressä, mutta pitänee grillauksen ajaksi se siirtää joka tapauksessa hieman kauemmas. Onko näillä kaasugrilleillä muuten jotain suojaetäisyyksiä ylöspäin? Ohjeessa mainitaan että ei saa grillata minkään palavan materiaalin alapuolella mutta tuo terassin katto tuossa on ja en kyllä ajatellut siirrellä grilliä neljää porrasta alaspäin taivasalle joka kerta...
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
498
Joo tässä pari päivää sitten jo tulin itsekin siihen tulokseen että kyllä lienee järkevintä ihan turvallisuuden kannalta pitää tuota kaasupulloa muualla kuin grillin alapuolella. Muurikalla on ollut tämmöinen siistinnäköinen kaasupullopöytä, samanlainen on kaverillanikin mutta valmistus lienee lopetettu... Pitänee tehdä itse jokin vastaava :)
Ellen sitten vaan nostele sitä grillin alle kun grillaus loppuu ja pois sitten kun grillaus taas alkaa, saa nähdä nyt... Kun joka tapauksessa grilliä ajattelin säilyttää terassilla seinän vieressä, mutta pitänee grillauksen ajaksi se siirtää joka tapauksessa hieman kauemmas. Onko näillä kaasugrilleillä muuten jotain suojaetäisyyksiä ylöspäin? Ohjeessa mainitaan että ei saa grillata minkään palavan materiaalin alapuolella mutta tuo terassin katto tuossa on ja en kyllä ajatellut siirrellä grilliä neljää porrasta alaspäin taivasalle joka kerta...
en osaa sanoa suoja etäisyyksistä mutta sen tiedän kokemuksesta että rasvapalon takia voi grillistä tulla jopa 30-50cm liekkejä hetkellisesti (ja jos kansi kiinni niin myös sivusuuntiin) eli parasta olisi ainakin pari metriä etäisyyttä kaikkialle... itselläni roihahti rasvapelti kerrostalon lasitetulla parvekkeella mutta onneksi parveke lasit olivat auki ja grilli ei ollut kiinni seinissä tms ja kattoonkin on matkaa.. tuon jälkeen olenkin putsannut rasvapeltiä useammin (jotkut laittavat foliota rasvapellin päälle ja pieni määrä puhdistettua hiekkaa joka sitoo itseensä sen rasvan ja pitää folion paikallaan ja kun on kuukausi mennyt tms niin sitten folio lumipalloksi ja roskiin ! )
:D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
Reilu viikon aikana käyttänyt 3 kertaa mutta yksi jäänyt talteen. Muita ei löydy....näköjään tyhjennys käynyt....:thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:
Meaterin tuelta tuli viesti kun kyselin:
Thank you for getting in touch,
We're really sorry that the previous cooks are not fully updated and correct at the moment, please be assured that your cooks are not lost, and our team are aware and actively working on fixing this.
Unfortunately we don't have an exact timeline for when a fix will be pushed out, but please be assured this will be resolved as soon as possible!
Kind regards,
Abdurahman
The MEATER Team
 
  • Tykkää
Reactions: Six
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Asiaton käytös
Joku kyseli Meaterin alennuksista.
Ihan ok tarjous, mutta tuolla neekerimallin meaterilla ei mielestäni tee mitään grillauksessa, kun pitää käydä välillä grillin lähellä tarkistelemassa lämpötiloja.

Meater+ kantama on helposti se 30-50m, jolloin voit vaikka sisällä valmistella muita ruokia ja saat ilmoitukset puhelimeen, miten paistokset etenee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
Ihan ok tarjous, mutta tuolla neekerimallin meaterilla ei mielestäni tee mitään grillauksessa, kun pitää käydä välillä grillin lähellä tarkistelemassa lämpötiloja.

Meater+ kantama on helposti se 30-50m, jolloin voit vaikka sisällä valmistella muita ruokia ja saat ilmoitukset puhelimeen, miten paistokset etenee.
Kyllä toi vanhakin toimii jos tökkää jonku vanhan puhelimen tai tabun siihen väliin tukiasemaks.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
56
Mites nuo pellettigrillit pelaa ihan tavan grillauksessa? Jos haluan jotkut peruspihvit ja kasvikset grillattua?
Vähän kiinnostais sellainen hommata, lähinnä tuon savustuksen takia, mut ois kiva tietää miten se muuten grillinä toimii?
Ei kyl mikään ongelma, ku on mulla ite tehty offset- grilli ja kaasugrilli.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Mites nuo pellettigrillit pelaa ihan tavan grillauksessa? Jos haluan jotkut peruspihvit ja kasvikset grillattua?
Vähän kiinnostais sellainen hommata, lähinnä tuon savustuksen takia, mut ois kiva tietää miten se muuten grillinä toimii?
Ei kyl mikään ongelma, ku on mulla ite tehty offset- grilli ja kaasugrilli.
Lähes kaikki pellettigrillit ovat epäsuoria, joten ei tule paras mahdollinen pihvi. Weberin Smokefire on suora, sillä onnistunee hyvin pihvit, mutta ei ole omaa kokemusta. Itsellä on Traeger Timberline ja kesällä tuli tehtyä hampurilaisia, jotka onnistuu ihan hyvin, mutta searing tulee kuumasta ritilästä, ei suorasta säteilylämmöstä.
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 398
Kyllä toi vanhakin toimii jos tökkää jonku vanhan puhelimen tai tabun siihen väliin tukiasemaks.
Samalla rahalla saa inkbird mittarin neljällä anturilla ja toimii sinihammas hyvällä säteellä, vähemmän säätämistä :)
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
124
On muuten kätevä laite tuo akkukäyttöinen tuhkaimuri kamadogrillin kanssa .
Ei tarvitse välttämättä nostella sitä sisäpataa puhdistuksen takia pois , sen kun imaisee tuhkat arinan alta.
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
427
IMG20221221094758.jpgIMG20221221212715.jpgIMG20221221223130.jpg
IMG20221223082038~2.jpg

Oklahoma Joe-smokerissa ekaa kertaa savustettu 5,6 kg joulukinkku...
Raportti: lämmöt pysyivät paremmin kun odotin. Smokerissa semmoinen 15h. Kaiken kaikkiaan noin 16h meni. Kerran joutui täyttää hiiliä. 3 kertaa savustus palikoita.
 
Viimeksi muokattu:

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
427


Pari kinkkua olis offsetissä savustumassa. Jospa kerrankin sais kinkun maistumaan joltakin.
Ainakin oma onnistui. Savu vaan loppui kesken välillä että piti 3 krt lisätä palikoita(omenapuuta) että riitti. Hyvältä näyttää kuitenkin sullakin! :thumbsup:
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
726
Kuinka helvetin savuista se teidän kinkku ja muut lihat pitää oikein olla? Itse olen vuosikaudet savustanut niin kinkut kuin brisketit wsm ja weber pallolla siten että savua tulee reilusti 2 tuntia alussa raakaan lihaan johon se tarttuu hyvin. Tuon 2 tunnin jälkeen en ole vaivautunut laittamaan enempää omenapuuta.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
938
Voihan sitä savua ylläpitää vaikka koko paiston ajan mutta ei siitä mitään hyötyä ole, kun liha ei ota vastaan savua kuin juurikin tuon n. 2h aluksi.

Taidankin lähteä virittelemään Master Touchiin snaken valmiiksi, niin saa 8,5kg kinkun heittää löylyihin.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
726
IMG_20221223_093151.jpg

Laitoin Chuck Roll savuihin. Ensimmäinen yritys tätä palaa, tiettävästi saman tyyppinen otus kuin brisket mutta vaatinee texas crutchin ettei kuivu seriouseatsin mukaan.

Kinkku meneekin sitten yöksi varaavaan takkaan.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 051
Kamadosta tuli tämmöinen ulos.

Omenasavupaloja pari kappaletta ja 120c kahdeksan tuntia. Parin tunnin välein kostutin pinnan omenamehun kanssa.

Tässä kuva kun tuli ulos. Tämän jälkeen Smoky Apple-keltainen sinappi sekoite ja korppujauhot päälle ja takaisin uuniin hakemaan lopullinen pinta.

IMG-20221223-WA0017.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
124
Onkos kelläkään kokemusta täysrosreri kaasugrillistä ?

Mustang

Pearl 4 Build-in -kaasugrilli, 4 poltinta + infrapunapoltin


Millainen tuo on käytettävyydeltään ?

Olisi ainakin speksit kohdallaan , jalustan voi sitten tehdä itse.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
124
Laitoin pikku kamadoon hiilikorin ja viime viikonlopun jälkeen pistin grillin tulille. Oli helppo homma .... hiilikori pois tuhkat ravistellen sinkkiämpäriin ja grillistä tuhkien imaisu tuhkaimurilla , piippusytyttimeen 15 uutta brikettiä ja seulotut käytetyt loput hiilikorista päälle . Ei mene juurikaan hiiliä hukkaan.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
498
Onkos kelläkään kokemusta täysrosreri kaasugrillistä ?
Mustang Pearl 4 Build-in -kaasugrilli, 4 poltinta + infrapunapoltin
Millainen tuo on käytettävyydeltään ?
Olisi ainakin speksit kohdallaan , jalustan voi sitten tehdä itse.
tässä vielä suoralinkki

mielestäni vaikuttaa kyllä todellä pätevälle mutta näkemättä on vaikea ostaa ? ja vaikka kaikki kerrotaan olevan rosteria niin ei tuossa tietenkään materiaalivahvuuksia tms mainita eikä sitä että millaista rosteria (316aisi) se on kauttaaltaan ? :D
alennettuunkin hintaan toki aika hintava mutta toisaalta jos tuo ei tule ihan taivasalle niin kestännee kyllä sen 10vuotta helposti.. lähinnä pietzot ja rasvasuojat ovat aina kovimmalla kulutuksella
itse ainakin olen tykännyt kun on rosteri ritilät yms koska ne voi putsata käytännössä millä vaan ja polttaa vaikka puhtaaksi ja taas vaikka näyttää vähän rälläkkää niin on puhdasta... kiinnipalamista estää sopiva oliviiöljyvoitelu.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Käytiin eilen rautakaupassa ja ohimennen kävin grilliosastolla. Kauhea grillikuume tuli ja kyllä se on nyt niin, että Weberin 57:n kaveriksi tulee Traegerin pellettigrilli.

Olen niin kyllästynyt epäonnistuneisiin pitkiin vetoihin tuon viisseiskan kanssa, kun lämpötilan säätö ei juuri ikinä onnistu optimaalisesti ja savua savustuspuita käyttäessä on aina joko liikaa tai liian vähän. Yleensä liikaa. Uskoisin, että traeger ratkaisisi tuon ongelman, kun en varsinaisesti tykkää säätämisestä, vaan haluan tehdä ruokaa pihalla ja nauttia siitä.

Traeger siis hoitaisi pitkät vedot ja viisseiska pysyisi pihassa nopeita vetoja varten ja lisäksi jos tarvitsee pellettigrillin jälkeen vielä tehdä pinnat johonkin lihaan.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
726
Käytiin eilen rautakaupassa ja ohimennen kävin grilliosastolla. Kauhea grillikuume tuli ja kyllä se on nyt niin, että Weberin 57:n kaveriksi tulee Traegerin pellettigrilli.

Olen niin kyllästynyt epäonnistuneisiin pitkiin vetoihin tuon viisseiskan kanssa, kun lämpötilan säätö ei juuri ikinä onnistu optimaalisesti ja savua savustuspuita käyttäessä on aina joko liikaa tai liian vähän. Yleensä liikaa. Uskoisin, että traeger ratkaisisi tuon ongelman, kun en varsinaisesti tykkää säätämisestä, vaan haluan tehdä ruokaa pihalla ja nauttia siitä.

Traeger siis hoitaisi pitkät vedot ja viisseiska pysyisi pihassa nopeita vetoja varten ja lisäksi jos tarvitsee pellettigrillin jälkeen vielä tehdä pinnat johonkin lihaan.
Ei meille tarvitse perustella, menikö tää läpi vaimolle?:D

Vitsit sikseen, onhan tuo 57 yli kuuden tunnin hommiin aika säätöä. Edelleen nillittän tuosta savupuiden määrästä, 57 tai mikään muukaan vehje ei sitä savupuuta sinne grilliin itse laita. Savu tarttuu raakaan lihaan hyvin ja kaikki savustus parin ensimmäisen tunnin jälkeen on turhaa. Se miten saat savua liian vähän aikaiseksi kuulostaa kyllä erikoiselta?
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Ei meille tarvitse perustella, menikö tää läpi vaimolle?:D

Vitsit sikseen, onhan tuo 57 yli kuuden tunnin hommiin aika säätöä. Edelleen nillittän tuosta savupuiden määrästä, 57 tai mikään muukaan vehje ei sitä savupuuta sinne grilliin itse laita. Savu tarttuu raakaan lihaan hyvin ja kaikki savustus parin ensimmäisen tunnin jälkeen on turhaa. Se miten saat savua liian vähän aikaiseksi kuulostaa kyllä erikoiselta?
Sain perusteltua! Meni yllättävän kevyesti.

Mutta tuo liian vähän savua lähinnä jos ei käytä savupuita ollenkaan. Yleensä jo yksi omenapuun palakin riittää siihen, että olen saanut lihoihin sellaisen pistävän savun maun, mikä jopa haisee koko kämpässä kun tuo läskin sisälle grillistä. Ei hyvä. Kävin kesällä JJ BBQ mestassa ja silloin tajusin, että tältä sen savustetun lihan pitää maistua. Välillä jopa joutui ihan hakea sitä makua sieltä, että onko tämä edes savustettu? Silloin on mielestäni oikea määrä savua. Ymmärtääkseni Traeger ei ainakaan liikaa sitä savun makua ruokaan puske.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
726
Sain perusteltua! Meni yllättävän kevyesti.

Mutta tuo liian vähän savua lähinnä jos ei käytä savupuita ollenkaan. Yleensä jo yksi omenapuun palakin riittää siihen, että olen saanut lihoihin sellaisen pistävän savun maun, mikä jopa haisee koko kämpässä kun tuo läskin sisälle grillistä. Ei hyvä. Kävin kesällä JJ BBQ mestassa ja silloin tajusin, että tältä sen savustetun lihan pitää maistua. Välillä jopa joutui ihan hakea sitä makua sieltä, että onko tämä edes savustettu? Silloin on mielestäni oikea määrä savua. Ymmärtääkseni Traeger ei ainakaan liikaa sitä savun makua ruokaan puske.
Itselläni tulee tuota kitkerää sivuamakua tuntuu tulevan jos on vähänkään kosteita brikettejä. Itse tykkään tuosta JJ ja oikein sydämmestä ottaa kun jengi lisäilee brisket vetoihin erikseen savulastuja yli 10 tunnin ajan.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Itselläni tulee tuota kitkerää sivuamakua tuntuu tulevan jos on vähänkään kosteita brikettejä. Itse tykkään tuosta JJ ja oikein sydämmestä ottaa kun jengi lisäilee brisket vetoihin erikseen savulastuja yli 10 tunnin ajan.
Mulla on tullut aina ihan kuivillakin hiilillä. Se savu on vaan niin kamalan sakeaa ja jotenkin olen kyllästynyt tuohon säätämiseen ja epäonnistumisiin. Lihakin on nykyään niin kallista, että ei jaksaisi aina epäonnistua. Varmaan osaamattomuutta joo. Mutta ainakaan vielä reilu kahden vuoden ja ehkä kymmenien (tai jopa satojen?) youtube videoiden jälkeen en montaa kertaa ole pitkissä vedoissa onnistunut kunnolla ilman sivumakuja.

Nopeissa vedoissa esim hampurilaispihvit tuo viisseiska on todella mukava käyttää, mutta kyllä musta taitaa kevään mittaan tulla pellettimies.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
726
Mulla on tullut aina ihan kuivillakin hiilillä. Se savu on vaan niin kamalan sakeaa ja jotenkin olen kyllästynyt tuohon säätämiseen ja epäonnistumisiin. Lihakin on nykyään niin kallista, että ei jaksaisi aina epäonnistua. Varmaan osaamattomuutta joo. Mutta ainakaan vielä reilu kahden vuoden ja ehkä kymmenien (tai jopa satojen?) youtube videoiden jälkeen en montaa kertaa ole pitkissä vedoissa onnistunut kunnolla ilman sivumakuja.

Nopeissa vedoissa esim hampurilaispihvit tuo viisseiska on todella mukava käyttää, mutta kyllä musta taitaa kevään mittaan tulla pellettimies.
Se siniseen sävähtävä savu on taika, sitä kun saat aikaiseksi niin hyvä tulee. Usein onnistun siinä kun laitan lämmöt ja briketit melko kuumaksi tuon savun tuottamisen ajaksi. Toki tämä siis wsm, 57 vähän arpapeliä.
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 273
Mulla on tullut aina ihan kuivillakin hiilillä. Se savu on vaan niin kamalan sakeaa ja jotenkin olen kyllästynyt tuohon säätämiseen ja epäonnistumisiin. Lihakin on nykyään niin kallista, että ei jaksaisi aina epäonnistua. Varmaan osaamattomuutta joo. Mutta ainakaan vielä reilu kahden vuoden ja ehkä kymmenien (tai jopa satojen?) youtube videoiden jälkeen en montaa kertaa ole pitkissä vedoissa onnistunut kunnolla ilman sivumakuja.

Nopeissa vedoissa esim hampurilaispihvit tuo viisseiska on todella mukava käyttää, mutta kyllä musta taitaa kevään mittaan tulla pellettimies.
Eihän kaikki pidä savun mausta. Ehkä se on vain siitä kiinni? Itsellänikin töykkää kaikki "tönkkösavustettu". Eihän siinä tuotteessa enää muu edes maistu.

Pelkät laadukkaat hiilet riittää itselleni usein. Kalalla eri asia.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Eihän kaikki pidä savun mausta. Ehkä se on vain siitä kiinni? Itsellänikin töykkää kaikki "tönkkösavustettu". Eihän siinä tuotteessa enää muu edes maistu.

Pelkät laadukkaat hiilet riittää itselleni usein. Kalalla eri asia.
Voi se tämäkin olla. Mutta se keikka siellä JJ BBQ:ssa laittoi ajattelemaan. Ne oli kuitenkin ihan rehellisesti savustettuja tuotteita, mutta esimerkiksi brisketissä oli vain hyvin ohut savun maku ja sellaisesta tykkäänkin. Traegerilla monet valittaa liian miedosta savun mausta eli sopinee meille ainakin teoriassa. Mukana tulee myös helppous, mitä kaipaisi aika usein varsinkin talvella kun viisseiskan kanssa tusaa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 334
Mulla on tullut aina ihan kuivillakin hiilillä. Se savu on vaan niin kamalan sakeaa ja jotenkin olen kyllästynyt tuohon säätämiseen ja epäonnistumisiin. Lihakin on nykyään niin kallista, että ei jaksaisi aina epäonnistua. Varmaan osaamattomuutta joo. Mutta ainakaan vielä reilu kahden vuoden ja ehkä kymmenien (tai jopa satojen?) youtube videoiden jälkeen en montaa kertaa ole pitkissä vedoissa onnistunut kunnolla ilman sivumakuja.

Nopeissa vedoissa esim hampurilaispihvit tuo viisseiska on todella mukava käyttää, mutta kyllä musta taitaa kevään mittaan tulla pellettimies.
Ethän ole laittanut lihoja liian nopeasti grilliin? Pelkillä hiilillä vetäessä pitää odotella, että savu muuttuu sankasta valkoisesta lähes näkymättömäksi siniseksi savuksi, aivan kuten @Juzzi tuossa edellä mainitsi. Sama pätee savustuspalojen kanssa, jos laitat palat hiilille ja heti perään lihat grilliin, niin aivan varmasti lihaan tulee kitkerä maku. Pitää odottaa että sankin savu hälvenee ja sitten vasta lihat grilliin.

Paras loppumaku savusta saadaan, jos savu kulkee hiilien läpi, tavallaan suodattuen. Kamadossa toiset tapaa tehdä niin, että savustuspalat laitetaan alaluukusta hiilien alle ja päälle tippuva kuuma tuhka ja pienet hiilet tuottavat savua joka nousee hiilien läpi. Itse tuota kokeilin joskus, mutta ei toiminut lainkaan, kun käytössä pitäisi luultavasti olla hiilikori. Ei tuon vakio pohjaritilän läpi tule mitään muuta kuin jäähtynyttä tuhkaa. Pitäisi löytää tuohon 18" Mustangin M kamadoon sopiva hiilikori ja yrittää uusiksi. Olen itse tehnyt pari viime kertaa niin, että kasaan hiiliä enemmän reunoille, niin että keskelle jää kuoppa. Sitten sytytän keskeltä ja kun hiillos on keskeltä hyvä, niin savustuspalat keskelle ja hiilihangolla siirtelen reunoilta hiiliä keskelle niin että palat peittyy.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Ethän ole laittanut lihoja liian nopeasti grilliin? Pelkillä hiilillä vetäessä pitää odotella, että savu muuttuu sankasta valkoisesta lähes näkymättömäksi siniseksi savuksi, aivan kuten @Juzzi tuossa edellä mainitsi. Sama pätee savustuspalojen kanssa, jos laitat palat hiilille ja heti perään lihat grilliin, niin aivan varmasti lihaan tulee kitkerä maku. Pitää odottaa että sankin savu hälvenee ja sitten vasta lihat grilliin.
Todennäköisesti olen tehnyt kaikki nämä virheet. Monesti olen yrittänyt odotella, että savu muuttuu puhtaammaksi, mutta yleensä silloin savustuspuukin on jo palanut melkein loppuun.

Mites sitten kun porukka käyttää esimerkiksi hyvin yleistä snake methodia, missä savupuut on aseteltu valmiiksi käärmeen päälle? Eihän siinäkään odotella, että savu muuttuu ”puhtaammaksi” vaan liha käytännössä on jo grillissä valmiina silloin kun savustuspuu syttyy ja alkaa tuottamaan sitä sakeaa savua.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
726
Todennäköisesti olen tehnyt kaikki nämä virheet. Monesti olen yrittänyt odotella, että savu muuttuu puhtaammaksi, mutta yleensä silloin savustuspuukin on jo palanut melkein loppuun.

Mites sitten kun porukka käyttää esimerkiksi hyvin yleistä snake methodia, missä savupuut on aseteltu valmiiksi käärmeen päälle? Eihän siinäkään odotella, että savu muuttuu ”puhtaammaksi” vaan liha käytännössä on jo grillissä valmiina silloin kun savustuspuu syttyy ja alkaa tuottamaan sitä sakeaa savua.
Hyvä kysymys, en ole koskaan snakella tehnyt mitään.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Onkos tollanen mustangin offset georgia järkevä tollaseksi offset grilliksi vai onko jotain selkeästi parempaa tarjolla. Hintapuoli ei sinänsä ole ongelma vaikka maksaisikin vähän enemmän, mutta mitään jj's custon 3000€ laitetta en ole kuitenkaan hankkimassa. Grillailin kerrostaloasujana aina pallogrillillä hiilillä mutta se grilli oli suht entinen, kun muutettiin ja saatiin kämpän mukana perus kaasugrilli vähävaivaiseen grillailuun. Kaipaisin kuitenkin tollasta 2 in 1 hiilivehjettä, missä vois vetää suoraan tulipesän ritilällä paistopintaa pihveihin, mutta savustusoptiokin olisi.
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
427
Onkos tollanen mustangin offset georgia järkevä tollaseksi offset grilliksi vai onko jotain selkeästi parempaa tarjolla. Hintapuoli ei sinänsä ole ongelma vaikka maksaisikin vähän enemmän, mutta mitään jj's custon 3000€ laitetta en ole kuitenkaan hankkimassa. Grillailin kerrostaloasujana aina pallogrillillä hiilillä mutta se grilli oli suht entinen, kun muutettiin ja saatiin kämpän mukana perus kaasugrilli vähävaivaiseen grillailuun. Kaipaisin kuitenkin tollasta 2 in 1 hiilivehjettä, missä vois vetää suoraan tulipesän ritilällä paistopintaa pihveihin, mutta savustusoptiokin olisi.
Itsellä Oklahoma Joen vastaavaa 400:lla kokeilussa ja ollut erittäin tyytyväinen.
Screenshot_2022-09-04-18-49-47-38_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Itsellä Oklahoma Joen vastaavaa 400:lla kokeilussa ja ollut erittäin tyytyväinen.
Googlasin ton grillin ja jostain syystä sitä on kaikenmaailman elektroniikkaliikkeillä ja vpd:llä myynnissä :D. Täytyy perehtyä tuohonkin kuitenkin, aika samoissa hinnoissa liikkuu.
 
  • Tykkää
Reactions: Six
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 339
Viestejä
4 157 817
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom