Grillit & grillaus

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
436
Googlasin ton grillin ja jostain syystä sitä on kaikenmaailman elektroniikkaliikkeillä ja vpd:llä myynnissä :D. Täytyy perehtyä tuohonkin kuitenkin, aika samoissa hinnoissa liikkuu.
Jep :lol: . Itse 'tuunannut' sitä vielä Ytuubin ohjeilla, eli lisäkustannuksia, eli tiivistenauhaa lisännyt, lisälämpötilamittari, rasvaämpäri ja hiilikori. Lähes kaikki saa edullisesti Amazonista. Datasystemistä ostin.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
43
Onkos tollanen mustangin offset georgia järkevä tollaseksi offset grilliksi vai onko jotain selkeästi parempaa tarjolla. Hintapuoli ei sinänsä ole ongelma vaikka maksaisikin vähän enemmän, mutta mitään jj's custon 3000€ laitetta en ole kuitenkaan hankkimassa. Grillailin kerrostaloasujana aina pallogrillillä hiilillä mutta se grilli oli suht entinen, kun muutettiin ja saatiin kämpän mukana perus kaasugrilli vähävaivaiseen grillailuun. Kaipaisin kuitenkin tollasta 2 in 1 hiilivehjettä, missä vois vetää suoraan tulipesän ritilällä paistopintaa pihveihin, mutta savustusoptiokin olisi.
Itse ehdottaisin Kamado grilliä noilla spekseillä. Sillä voi savustaa, paistaa kuumassa ja vielä lisäksi pelittää pizza uuninakin. Tietty riippuu vähän budjetista ja siitä kuinka ison grillausalan tarvitsee onko tämä vaihtoehto.
Big Green eggit kannattaa unohtaa heti, ne on niin ylihintaisia.

 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Itse ehdottaisin Kamado grilliä noilla spekseillä. Sillä voi savustaa, paistaa kuumassa ja vielä lisäksi pelittää pizza uuninakin. Tietty riippuu vähän budjetista ja siitä kuinka ison grillausalan tarvitsee onko tämä vaihtoehto.
Big Green eggit kannattaa unohtaa heti, ne on niin ylihintaisia.

Kamado on kyllä tuttu, mutta tässä olis ehkä hakusessa vähän tollanen isompi grillausala ja mulla toisaalta on erikseen myös pizzauuni, joten senkään puolesta kamadolle ei ole oikeastaan tarvetta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Onko kukaan bongannu pieniä kamadoja et olis missään alessa?
Ite ruvennu sellasta nyt miettii mustang L vierelle...
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Nyt on pari kertaa tullut käytettyä tuota Traegerin pro22 pellettigrilliä ja täytyy sanoa, että on kyllä mainio peli. Näillä kokemuksilla vihdoinkin grillaaminen on sitä mitä se pitääkin olla. Traeger ja weberin pallogrilli yhdistelmällä mennään nyt ja pallolla lähinnä suorat grillaukset ja tietysti reverse searin sear osuus. Hidas kypsennys pelleteillä.

Ainut miinus, että nämä traegerin omat lämpömittarit (2kpl) näyttää ihan mitä sattuu. Arviolta 15-20 astetta enemmän kun todellinen lämpötila. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
450
Nyt on pari kertaa tullut käytettyä tuota Traegerin pro22 pellettigrilliä ja täytyy sanoa, että on kyllä mainio peli. Näillä kokemuksilla vihdoinkin grillaaminen on sitä mitä se pitääkin olla. Traeger ja weberin pallogrilli yhdistelmällä mennään nyt ja pallolla lähinnä suorat grillaukset ja tietysti reverse searin sear osuus. Hidas kypsennys pelleteillä.

Ainut miinus, että nämä traegerin omat lämpömittarit (2kpl) näyttää ihan mitä sattuu. Arviolta 15-20 astetta enemmän kun todellinen lämpötila. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Miten korkeelle tuommosessa pellettigrillissä saa lämmöt? Onko niin, ettei toimi ainoana grillinä? Onko oltava joku Sear grilli toisena?
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Miten korkeelle tuommosessa pellettigrillissä saa lämmöt? Onko niin, ettei toimi ainoana grillinä? Onko oltava joku Sear grilli toisena?
No omasta mielestäni pitää olla erikseen sear grilli. Kyllä tuossa lämmöt saa johonkin 200 asteeseen, mutta eipä se mielestäni kunnon hiilellä käristämistä voita millään. Enkä aio edes kokeilla. Mielummin tuolla kypsennys ja searit sitten pallolla sen päälle.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Eilen oli ensimmäinen kunnon tulikoe Traegerin pellettigrillillä, kun tein perinteisen pulled porkin. Lihana toimi 1,2 kiloinen hk:n kassler. Lihasta tuli todella hyvän makuinen, mutta ei ihan niin helposti revittävä kuin olisin toivonut. Homma meni näin:

Edellisenä iltana injektoin suolavettä lihaan ja seuraavana aamuna rubit pintaan. Grilli 107 asteen pyyntiin, joskin todellinen lämpötila keskimäärin 100-104. Liha sisään ja ensimmäiset noin 4 tuntia tuossa lämmössä paljaaltaan. Pari kertaa kostutin pinnan suihkuttamalla coca-colaa.

Neljän tunnin jälkeen sisälämpö lihassa oli vähän päälle 60 astetta ja tässä kohtaa käärin lihan butchers paperiin ja laitoin metallivuoan päälle ja takaisin grilliin. Nostin myös grillin lämpötilan 120 asteeseen.

Johonkin 82 asteeseen (n. 8 tuntia grillausta kokonaisuudessaan takana) asti liha kypsyi hyvin, mutta sitten stallasi vähän liian kauaksi aikaa, niin päätin heittää lihan pois paperista ja pistää valurauta uunivuokaan ja sopivasti nestettä pohjalle.

Tuossa uunivuoassa liha kypsyikin sitten reilussa tunnissa johonkin 93-95 asteeseen ja tässä kohtaa otin sen vuokineen päivineen tunnin lepoon sisälle. Sen jälkeen kun aloin repimään, niin osa lihasta tuntui tosi kuivalta, ja pieni osa ehkä 1/3 osaa köntistä oli sitten mehukkaampaa.

Missä meni vikaan, ettei ihan täydellistä lopputulosta saavutettu?
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
737
Eilen oli ensimmäinen kunnon tulikoe Traegerin pellettigrillillä, kun tein perinteisen pulled porkin. Lihana toimi 1,2 kiloinen hk:n kassler. Lihasta tuli todella hyvän makuinen, mutta ei ihan niin helposti revittävä kuin olisin toivonut. Homma meni näin:

Edellisenä iltana injektoin suolavettä lihaan ja seuraavana aamuna rubit pintaan. Grilli 107 asteen pyyntiin, joskin todellinen lämpötila keskimäärin 100-104. Liha sisään ja ensimmäiset noin 4 tuntia tuossa lämmössä paljaaltaan. Pari kertaa kostutin pinnan suihkuttamalla coca-colaa.

Neljän tunnin jälkeen sisälämpö lihassa oli vähän päälle 60 astetta ja tässä kohtaa käärin lihan butchers paperiin ja laitoin metallivuoan päälle ja takaisin grilliin. Nostin myös grillin lämpötilan 120 asteeseen.

Johonkin 82 asteeseen (n. 8 tuntia grillausta kokonaisuudessaan takana) asti liha kypsyi hyvin, mutta sitten stallasi vähän liian kauaksi aikaa, niin päätin heittää lihan pois paperista ja pistää valurauta uunivuokaan ja sopivasti nestettä pohjalle.

Tuossa uunivuoassa liha kypsyikin sitten reilussa tunnissa johonkin 93-95 asteeseen ja tässä kohtaa otin sen vuokineen päivineen tunnin lepoon sisälle. Sen jälkeen kun aloin repimään, niin osa lihasta tuntui tosi kuivalta, ja pieni osa ehkä 1/3 osaa köntistä oli sitten mehukkaampaa.

Missä meni vikaan, ettei ihan täydellistä lopputulosta saavutettu?
Lihan palasesta nuo joskus on kiinni kuinka siihen osuu läskiä josta se paras maku tulee. Mitä isompi lihanpala sen tasalaatuisempaa yleensä tulee. Tuommoinen 1.2kg saattaa olla vähän nafti Joskus läskiä on liian vähän ja se on vähän voivoi. Liha revitään juuri sen vuoksi että sen revityn koostumus saadaan tasaiseksi. Eli kuivaa lihaa ja läskiä sopivasti joka haarukalliseen.
Aika paljon olet jaksanut puuhailla asian eteen, itselläni normaali prosessi on laittaa WSM 120 asteeseen ja alussa pari klapia savupuuta, seuraavan kerran avaan kannen kun lämpömittari näyttää minimissään 93. En liota lihanpalaa mitenkään etukäteen, laitan ehkä sinappia pintaan ja siihen rub päälle joskus ilman sinappia. Joskus laitan rubit vasta kun wsm lämpiää.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Lihan palasesta nuo joskus on kiinni kuinka siihen osuu läskiä josta se paras maku tulee. Mitä isompi lihanpala sen tasalaatuisempaa yleensä tulee. Tuommoinen 1.2kg saattaa olla vähän nafti Joskus läskiä on liian vähän ja se on vähän voivoi. Liha revitään juuri sen vuoksi että sen revityn koostumus saadaan tasaiseksi. Eli kuivaa lihaa ja läskiä sopivasti joka haarukalliseen.
Aika paljon olet jaksanut puuhailla asian eteen, itselläni normaali prosessi on laittaa WSM 120 asteeseen ja alussa pari klapia savupuuta, seuraavan kerran avaan kannen kun lämpömittari näyttää minimissään 93. En liota lihanpalaa mitenkään etukäteen, laitan ehkä sinappia pintaan ja siihen rub päälle joskus ilman sinappia. Joskus laitan rubit vasta kun wsm lämpiää.
Tämä kävi itsellänikin mielessä, että voi johtua myös lihapalasta. Ensi kerralla aion laittaa suoraan lämmöt 120 asteeseen ja ensimmäiset 3-4h siinä ja sen jälkeen suosiolla vuokaan, missä loppu lämpö pitäisi tulla huomattavasti nopeammin, jolloin kokonais grillausaika jäisi johonkin 7 tuntiin.

Tuskin tuo köntti kuitenkaan hirveästi ottaa savua enää 4 tunnin jälkeen jos sisälämpö alkaa olla jo jossain 55-65 asteessa. Hieman korkeammalla grillin lämmöllä myös barkki muodostuu varmaan paremmaksi? Nyt jäi pitkästä grillauksesta huolimatta barkki hieman vaatimattomaksi.

Muuten kyllä erittäin tyytyväinen tuohon Traegerin helppouteen ja siihen lempeään savun makuun, minkä se lihaan tuottaa. Aiemmat viritykset weberin pallolla tuotti aina omasta mielestä liian kitkerän ja voimakkaan savun lihaan. Ja kyllä, tiedän etten vaan osaa.
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 413
Onko kukaan bongannu pieniä kamadoja et olis missään alessa?
Ite ruvennu sellasta nyt miettii mustang L vierelle...
Mikä ajatus hankkia pikku kamado isomman kaveriksi?
Jos mielessä että helpompaa paistella paketti makkaroita, niin ennemmin hommaa jonku pienen kaasugrillin, joka lämpeää nopeasti makkaroita varten?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Mikä ajatus hankkia pikku kamado isomman kaveriksi?
Jos mielessä että helpompaa paistella paketti makkaroita, niin ennemmin hommaa jonku pienen kaasugrillin, joka lämpeää nopeasti makkaroita varten?
Kuluttaa vähemmän hiiliä pienemmällä määrällä kypsennettävää, vaihtelu, eipä kai siinä sen kummempaa pointtia ole.

Tällä hetkellä on mastertouch kakkosena mutta eipä sitä ole ikinä mitään järkeä käynnistää kun on vielä isompi ku kamado…

Kaasugrilliä tähän talouteen ei enää tule vaikka mikä olisi, sillä voi se itse ruoanlaitto olla helpompaa mutta kaikki muu paska mitä se vaatii tekee siitä kokonaisuutena paljon hitaamman kuin hiiligrillistä.
Se vitun kamala siivoaminen kun se ei itse polta rasvoja pois, ja sen kaasupullon siirtely, ja se letkun tarkastelu…
Sen lisäksi ruoka maistuu paljon huonommalta kuin hiilillä, ei vittu ikinä enää.
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 284
Eilen oli ensimmäinen kunnon tulikoe Traegerin pellettigrillillä, kun tein perinteisen pulled porkin. Lihana toimi 1,2 kiloinen hk:n kassler. Lihasta tuli todella hyvän makuinen, mutta ei ihan niin helposti revittävä kuin olisin toivonut. Homma meni näin:

Edellisenä iltana injektoin suolavettä lihaan ja seuraavana aamuna rubit pintaan. Grilli 107 asteen pyyntiin, joskin todellinen lämpötila keskimäärin 100-104. Liha sisään ja ensimmäiset noin 4 tuntia tuossa lämmössä paljaaltaan. Pari kertaa kostutin pinnan suihkuttamalla coca-colaa.

Neljän tunnin jälkeen sisälämpö lihassa oli vähän päälle 60 astetta ja tässä kohtaa käärin lihan butchers paperiin ja laitoin metallivuoan päälle ja takaisin grilliin. Nostin myös grillin lämpötilan 120 asteeseen.

Johonkin 82 asteeseen (n. 8 tuntia grillausta kokonaisuudessaan takana) asti liha kypsyi hyvin, mutta sitten stallasi vähän liian kauaksi aikaa, niin päätin heittää lihan pois paperista ja pistää valurauta uunivuokaan ja sopivasti nestettä pohjalle.

Tuossa uunivuoassa liha kypsyikin sitten reilussa tunnissa johonkin 93-95 asteeseen ja tässä kohtaa otin sen vuokineen päivineen tunnin lepoon sisälle. Sen jälkeen kun aloin repimään, niin osa lihasta tuntui tosi kuivalta, ja pieni osa ehkä 1/3 osaa köntistä oli sitten mehukkaampaa.

Missä meni vikaan, ettei ihan täydellistä lopputulosta saavutettu?
Yleensähän kassler on jo valmiiksi suolattua. En tiedä onko sen suolavedellä lisäpumppaamisesta ainakaan hyötyä. Itsekin olen maustettua omenamehua injektoinut mutta näinköhän se ja mitään tekee jos siis muuten kosteutuksesta on pidetty huolta.

Kannattaa kokeilla lapaa seuraavaksi, on yleensä läskisempää.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Yleensähän kassler on jo valmiiksi suolattua. En tiedä onko sen suolavedellä lisäpumppaamisesta ainakaan hyötyä.
Öööö. Eihän ole. En ainakaan itse mitään valmiiksi suolattuja tai varsinkaan marinoituja lihanpaloja ostele ikinä. Paitsi joulukinkun.
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 284
Öööö. Eihän ole. En ainakaan itse mitään valmiiksi suolattuja tai varsinkaan marinoituja lihanpaloja ostele ikinä. Paitsi joulukinkun.

Näitä valmiiksi suolattuja ne pienemmät vakuumipalat nimenomaan monesti on.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
737
Tämä kävi itsellänikin mielessä, että voi johtua myös lihapalasta. Ensi kerralla aion laittaa suoraan lämmöt 120 asteeseen ja ensimmäiset 3-4h siinä ja sen jälkeen suosiolla vuokaan, missä loppu lämpö pitäisi tulla huomattavasti nopeammin, jolloin kokonais grillausaika jäisi johonkin 7 tuntiin.

Tuskin tuo köntti kuitenkaan hirveästi ottaa savua enää 4 tunnin jälkeen jos sisälämpö alkaa olla jo jossain 55-65 asteessa. Hieman korkeammalla grillin lämmöllä myös barkki muodostuu varmaan paremmaksi? Nyt jäi pitkästä grillauksesta huolimatta barkki hieman vaatimattomaksi.

Muuten kyllä erittäin tyytyväinen tuohon Traegerin helppouteen ja siihen lempeään savun makuun, minkä se lihaan tuottaa. Aiemmat viritykset weberin pallolla tuotti aina omasta mielestä liian kitkerän ja voimakkaan savun lihaan. Ja kyllä, tiedän etten vaan osaa.
Barkin saa tuhottua helposti wrapilla, itse en käytä folioita tai Butcher paperia kuin ribseihin 321 metodilla. Lämmöllä ei barkin muodostuminen parane, ainakaan omien kokemusten mukaan.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984

Näitä valmiiksi suolattuja ne pienemmät vakuumipalat nimenomaan monesti on.
Joo mulla oli se hk:n joku 2,5 kilon pala ja siinä ei kyllä valmiiksi suolaa ollut. Ja monesti ostan nämä vielä ihan suoraan lihatiskiltä. Mutta eipä tuossa atriankaan palassa mikään kovin tymäkkä suola ole.
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 284
Joo mulla oli se hk:n joku 2,5 kilon pala ja siinä ei kyllä valmiiksi suolaa ollut. Ja monesti ostan nämä vielä ihan suoraan lihatiskiltä. Mutta eipä tuossa atriankaan palassa mikään kovin tymäkkä suola ole.
Markettien lihatiskeihin ne lapataan yleensä niistä HK:n tai Atria samaisista pakkauksista, joilla ne täyttää ne hyllytkin eli sikäli ihan turhaa jollei tiskissä ole pientuottajien tuotteita. Näkeehän sen palan tietysti ehkä vähän paremmin siinä tiskissä mutta aika geneeristähän se kassler kuitenkin on.
 

ebu

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
115
Kuluttaa vähemmän hiiliä pienemmällä määrällä kypsennettävää, vaihtelu, eipä kai siinä sen kummempaa pointtia ole.

Tällä hetkellä on mastertouch kakkosena mutta eipä sitä ole ikinä mitään järkeä käynnistää kun on vielä isompi ku kamado…

Kaasugrilliä tähän talouteen ei enää tule vaikka mikä olisi, sillä voi se itse ruoanlaitto olla helpompaa mutta kaikki muu paska mitä se vaatii tekee siitä kokonaisuutena paljon hitaamman kuin hiiligrillistä.
Se vitun kamala siivoaminen kun se ei itse polta rasvoja pois, ja sen kaasupullon siirtely, ja se letkun tarkastelu…
Sen lisäksi ruoka maistuu paljon huonommalta kuin hiilillä, ei vittu ikinä enää.
Minulla voisi olla pieni kamado myytävänä. Cellon 15" varustepaketilla.
Eli nämä grilli ja varustepaketti. Turusta löytyy.
 
Liittynyt
11.02.2021
Viestejä
54
Tilasin juuri ensimmäisen kamadon, pitkiä savuja ootellessa jo mietin mihin tän sijottaisi.

Onko noi kamadot miten paloturvallisia olla puisella terassilla vai pitääkö näille rakentaa joku kiveys? Entä onko jengillä katoksien alla, värjääkö pahasti rasvalla katteet / sulaako katemuovit.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Tilasin juuri ensimmäisen kamadon, pitkiä savuja ootellessa jo mietin mihin tän sijottaisi.

Onko noi kamadot miten paloturvallisia olla puisella terassilla vai pitääkö näille rakentaa joku kiveys? Entä onko jengillä katoksien alla, värjääkö pahasti rasvalla katteet / sulaako katemuovit.
Ei ne nyt alaspäin mitään sytytä.
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 413
Tilasin juuri ensimmäisen kamadon, pitkiä savuja ootellessa jo mietin mihin tän sijottaisi.

Onko noi kamadot miten paloturvallisia olla puisella terassilla vai pitääkö näille rakentaa joku kiveys? Entä onko jengillä katoksien alla, värjääkö pahasti rasvalla katteet / sulaako katemuovit.
Jotkin hiilet (marabu) on vähän "kipinöineet" syttyessään, mulla kamado terassi-katoksen alla kivetyksen päällä, mut ei ne kipinät ole lentäny kauas tai aiheuttaneet mitään palo vaaraa.
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
450
Puisella terasilla minulla on. Kerran pääsi piippusytyttimestä kekäle putoamaan terassille ja siitä jäi jälki.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 266
Tilasin juuri ensimmäisen kamadon, pitkiä savuja ootellessa jo mietin mihin tän sijottaisi.

Onko noi kamadot miten paloturvallisia olla puisella terassilla vai pitääkö näille rakentaa joku kiveys? Entä onko jengillä katoksien alla, värjääkö pahasti rasvalla katteet / sulaako katemuovit.
Meillä ollut komposiittiterassilla nyt viisi vuotta ja kuten tuossa sanottiinkin ettei nuo juurikaan alaspäin kuumenna. Siihen kannattaa varautua, että rasva ja tuhkat tulevat sotkemaan terassin.
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 615
Itellä grillin alle tarkoitettu matto. Suojaa rasvalta yms. Toki sen alla olevat laudat päivettyy erilailla.
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
199
Eniten huomioisin mitä terassin alla on. Sahanpuru/kuiva nurmikko/heinä jne roska ja lehdet jotka kuivana syttyvät helposti kipinä/hiilien pudotessa.

Terassilla itselläni grillausmatto, sen päällä kamadot.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
Ehdottomasti grillin alle tarkoitettu matto. Kamadoon helposti sujahtaa noita isompia lihoja, joista tippuu sitä kuumaa rasvaa joka jättää ikävän jäljen terassille.

Myös pientä tuhkaa tulee helposti tuhkaluukusta ulos, joka helposti jää kengän alle joka vaan leviää terassille entistä enemmän.

Tuhkaimuri oli täällä jo aikaisemmin mainittu ja sellaisen hankin myös itse. Älyttömän näppärä laite Kamadon puhdistukseen.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
Puisella terasilla minulla on. Kerran pääsi piippusytyttimestä kekäle putoamaan terassille ja siitä jäi jälki.
Itse lopetin piippusytyttimen käytön tämän vuoksi. Sytyttimen etu on aika pieni ja käytettäessä saattaa kekäleitä päästä tippumaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Piippusytyttimen käyttö on noloa, varsinkin kamadossa joka on muutenkin jo malliltaan kuin iso piippusytytin :D

Itse ostin mustangin puhaltimen jonka voi kiinnittää kamadon alaluukkuun ja se vetää sellasella tahdilla ilmaa sisään että tarvittaessa saa varmasti kamadonsa halki talvella:D
Pienempään kakkoskamadoon toi ei sovi, mutta ihan hyvä vaan meinaan kun sitä pitää kädessä 10cm päästä alaluukusta ja osoittaa sinne niin se on silti niin tehokas että tuhkaa lensi ulos kamadosta ja liekit nousi oikeen pirun korkeelle ulos kamadosta…

Tota käytän sit pahimmissa vesisateissa tai sitten jos on vaan älytön kiire.

Muissa tapauksissa mä nautin hiiligrillin sytyttämisestä, mahdollisimman vähällä avustuksella, ja itseasiassa tännekkin kirjoitin kamadon hommaamisen jälkeen valitusta siitä että mulla on hankala saada grillauksen fiilistä sen kanssa kun se on niin älyttömän helppo sytyttää, pohdin jopa sen myymistä sen takia :D

Harmikseni kamado on sitten kaikelta muulta osin niin valovuosia edellä weber mastertouchia että olen asian kanssa oppinut elämään.:)
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
737
Piippusytytin on elinehto kesällä kun teinit ramppaa edestakaisin reissuiltaan ja parhaimpina(?) päivinä Weber kettle lämmitetään kuusi kertaa makkaroille, lihalle, halloumille, maissille, mitä nyt kukin haluaa.
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
450
Itse lopetin piippusytyttimen käytön tämän vuoksi. Sytyttimen etu on aika pieni ja käytettäessä saattaa kekäleitä päästä tippumaan.
Aika harvoin tulee enää käytettyä. Alkuun opetellessa tuli käytettyä ja vieläkin joskus saattaa olla hyötyä hiilistä riippuen. Sähkölämmittimiä ja -puhaltimia ei tule mökillä käytettyä kun ei ole sähköjä.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
903
Alkaa riittämään grillin uusiminen 2-3 vuoden välein. Nyt viimeisin, ihan siisti, verkkokauppa.comin Anton Oliver GS-300 on palvellut, hetkinen... Olikin hankittu 2016. Sehän on merkittävä ikä 179e grillille. Eli kysymykseen, onko Weber sellainen, joka kestää "isältä pojalle"? Edes 10 vuotta? Ovatko tupla- ja triplahinnat perusteltuja?

Nykyisen Anton Oliverin ulkopinnat, polttimot ja runko lähes virheettömät. Rasvapelti alkaa olla puhki. Uuden voisi teettää paikallisesti, tuskin montaa kymppiä maksaa. Lämmönjakolevyt alkavat niin ikään olla tiensä päässä. Samoin runko niiltä osin, missä polttimo lepää. Saisi tätä varmaankin vielä elvytettyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Alkaa riittämään grillin uusiminen 2-3 vuoden välein. Nyt viimeisin, ihan siisti, verkkokauppa.comin Anton Oliver GS-300 on palvellut, hetkinen... Olikin hankittu 2016. Sehän on merkittävä ikä 179e grillille. Eli kysymykseen, onko Weber sellainen, joka kestää "isältä pojalle"? Edes 10 vuotta? Ovatko tupla- ja triplahinnat perusteltuja?

Nykyisen Anton Oliverin ulkopinnat, polttimot ja runko lähes virheettömät. Rasvapelti alkaa olla puhki. Uuden voisi teettää paikallisesti, tuskin montaa kymppiä maksaa. Lämmönjakolevyt alkavat niin ikään olla tiensä päässä. Samoin runko niiltä osin, missä polttimo lepää. Saisi tätä varmaankin vielä elvytettyä.
Ehdottomasti Weber 10 vuoden takuulla. Onhan noissa esimerkiksi Spirit II malleissa kaikille osille 10 vuoden takuu, joten aika huoletta pitäisi saada käytellä. Oletetun kestävyyden lisäksi noissa saa paljon muitakin etuja halvimpiin grilleihin verrattuna. Viime keväänä ensimmäinen Weber (Spirit II S-320) otettu käyttöön ja paluuta ei enää ole.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
Itse juuri tuossa viime vuonna myin Weberin Spiritin, joka oli ollut itselläni käytössä 6vuotta ja torista sain vielä 180e kaasupulloineen sen myytyä.

Siskolla ja äidillä on ollut aina noita 200e grillejä ja sitten niitä saa vaihtaa pari-kolmen vuoden välein niin ei sekään tule halvaksi.

Mutta edelleen kaikken tärkein on se grillin puhtaana pito. Sitä ei voi myöskään Weberin kohdalla unohtaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Unohtaa sen kaasumikron ja tilalle kamado.
Ei tarvii putsailla, eikä uusia 3 vuoden välein.
Ja ruokakin maistuu paremmalle ku perus uunista. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Six
Liittynyt
05.01.2020
Viestejä
228
Tuli rakennettua kesällä isompi terassi ja pitäisi täydentää ooni kodan, weberin kaasu- ja hiiligrillin kaveriksi kamado. Kun rajaksi laittaa 1000€ niin nämä kaksi grilliä pomppaa esiin:

Varustelista näyttää hyvin yhtenevältä molemmissa, evolvessa mielestäni tuo yläpuolen ilma-aukko on fiksumpi jos taivasalla grillaa. Bonoa taas puoltaa se, että sen voisi käydä itse hakemassa niin säästäisi rahtihinnat. Molemmissa keraamisilla osilla ensimmäiselle omistajalle elinikäinen takuu. Bono ollut pidempään markkinoilla ja evolve on varsin uusi yritys. Otti noista kumman tahansa niin lienee saavan aika samanlaatuista tavaraa?

Onko kamadoon jotain "pakollista" lisävurestatta mikä on hyvä hankkia heti? Jonkin verran erilaista sälää jo hiiligrillaus harrastuksen myötä löytyy..
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
903
Ehdottomasti Weber 10 vuoden takuulla. Onhan noissa esimerkiksi Spirit II malleissa kaikille osille 10 vuoden takuu, joten aika huoletta pitäisi saada käytellä. Oletetun kestävyyden lisäksi noissa saa paljon muitakin etuja halvimpiin grilleihin verrattuna. Viime keväänä ensimmäinen Weber (Spirit II S-320) otettu käyttöön ja paluuta ei enää ole.
Aivan, en muistanutkaan tuota takuuta. Sitten pitäisi löytää Weberit jostain tarjouksesta, aika harvoin sellaisia on kyllä tullut vastaan.
Siskolla ja äidillä on ollut aina noita 200e grillejä ja sitten niitä saa vaihtaa pari-kolmen vuoden välein niin ei sekään tule halvaksi.
Pakko sen verran kommentoida, että tuon Anttonin ikä kyllä todella yllätti. Olin ajatellut, että se on ollut sen 2-3 vuotta, mutta 7 vuotta on tuolle jo pitkä aika. Ja on ollut kyllä käytössä.
Unohtaa sen kaasumikron ja tilalle kamado.
Ei tarvii putsailla, eikä uusia 3 vuoden välein.
Ja ruokakin maistuu paremmalle ku perus uunista. :)
Niin, itse kyllä grillaan, en lämmitä. Ja onhan kaasugrillin ja kamadon käyttö ihan erilaista.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
Onko kamadoon jotain "pakollista" lisävurestatta mikä on hyvä hankkia heti? Jonkin verran erilaista sälää jo hiiligrillaus harrastuksen myötä löytyy..

Hiilikori. Hiilet palaa paremmin ja puhtaammaksi. Helpompi myös putsata.

Valurautainen parila, mielestäni hintaa nähden tuo käyttömukavuutta ja helpoutta grillaukseen, jos tykkää vaikka pieniä paistinperunoita käyttää.

Tuhkaimuri kyllä erittäin kiva lisä putsaukseen, mutta pärjää ilmankin.

Ota kahta eri grillihiiliä heti. Pitkiin vetoihin kovapuuhiiliä ja elä käytä niitä perus grillaukseen vaan ota esim. Marienburgia normaaliin grillaukseen.
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 615
Aivan, en muistanutkaan tuota takuuta. Sitten pitäisi löytää Weberit jostain tarjouksesta, aika harvoin sellaisia on kyllä tullut vastaan.
Pakko sen verran kommentoida, että tuon Anttonin ikä kyllä todella yllätti. Olin ajatellut, että se on ollut sen 2-3 vuotta, mutta 7 vuotta on tuolle jo pitkä aika. Ja on ollut kyllä käytössä.
Niin, itse kyllä grillaan, en lämmitä. Ja onhan kaasugrillin ja kamadon käyttö ihan erilaista.
Kannattaa myös katella jos tulis Napoleonia tarjoukseen, niissä 10-15v takuu riippuen mallisarjasta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Hiilikori

Akkukäyttöinen tuhkaimuri on myös kätevä apuri
Onkos vinkata mistä löytyis halvimmalla tollanen tuhkaimuri?

Jos joku on vailla hiilikoria niin multa löytyy turun seudulta tuo linkin hiilikori jota jaksoin viikon käyttää, 45e hintaan noudolla.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
Onkos vinkata mistä löytyis halvimmalla tollanen tuhkaimuri?

Jos joku on vailla hiilikoria niin multa löytyy turun seudulta tuo linkin hiilikori jota jaksoin viikon käyttää, 45e hintaan noudolla.
Mä ostin siis Puuilosta Tarmo tuhkaimurin 45€, mutta ei ole akkukäyttöinen.

Pistorasia paikka löytynee kuitenkin Kamadon vierestä sekä myös sisältä takan läheltä, ettei tarvitse jatkojohtojen kanssa leikkiä.

Myös jatkan vielä aiheesta mitä lisävarusteita, vaikka ei liity itse Kamadoon.

Hankkikaa se grillin alla tuleva suojamatto, niin vaimokin kiittelee kun ei rasva/tuhkaläikkiä ole terassilla.


Huom. Kuopiosta löytyisi Ikeasta rosterinen minikeittiö jossa myös grilli mukana, joku voisi kokeilumielessä hakea testiin? :hmm:
GRILLSKÄR Minikeittiö + grilli ulkokäyttöön, ruostumaton teräs


Näitä löytyy useammastakin Ikeasta. Rosteria kuitenkin ja vaikuttaa todella järkevältä setiltä.
GRILLSKÄR Keittiösaareke + taustalevy, ruostumaton teräs/ulkokäyttöön
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 351
Mä luovuin tuollaisesta grillin alus-/suojamaton käytöstä, kun se ei tuntunut viikossakaan kuivuvan sateiden jälkeen. Siinä sitä sitten oltiin sukat märkänä ja terassi aina märkänä maton alta. Weberin rakenne on sellainen, että sieltä ei käytännössä pitäisi päästä rasvoja valumaan terassille eikä kyllä tuosta Kamadostakaan helposti pääse mitään tippumaan, niin en sitten jaksanut tuota enää laittaa uusiksi käyttöön yhden kesän jälkeen.

Pitäisi hiilikori vielä katsella tuohon M koon Mustang kamadoon. Luultavasti tuohon käy mikä tahansa 18" malleille suunniteltu kori.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
Mä luovuin tuollaisesta grillin alus-/suojamaton käytöstä, kun se ei tuntunut viikossakaan kuivuvan sateiden jälkeen. Siinä sitä sitten oltiin sukat märkänä ja terassi aina märkänä maton alta. Weberin rakenne on sellainen, että sieltä ei käytännössä pitäisi päästä rasvoja valumaan terassille eikä kyllä tuosta Kamadostakaan helposti pääse mitään tippumaan, niin en sitten jaksanut tuota enää laittaa uusiksi käyttöön yhden kesän jälkeen.

Tämä on muuten hyvä pointti. Itsellä on katettu terassi, mutta välillä se sade pääsee viistoamaan maton ja se on aivan märkä. Crocsit sitten jalkaan kun maton vieressä touhunnut.

Viimeksi kun reilu 5kg brisketin otin Kamadosta ulos tason viereen paperointia varten niin rasva oikein tippuin terassille, enkä minä siinä sitten sitä huomannut muutakuin seuraavana päivänä, mutta oppi ja ikä kaikki.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 351
Tämä on muuten hyvä pointti. Itsellä on katettu terassi, mutta välillä se sade pääsee viistoamaan maton ja se on aivan märkä. Crocsit sitten jalkaan kun maton vieressä touhunnut.

Viimeksi kun reilu 5kg brisketin otin Kamadosta ulos tason viereen paperointia varten niin rasva oikein tippuin terassille, enkä minä siinä sitten sitä huomannut muutakuin seuraavana päivänä, mutta oppi ja ikä kaikki.
Joo katetun terassin alla varmasti pysyy paremmin kuivana. Tuollainen mulla oli käytössä ja se kyllä imi niin tehokkaasti vettä itseensä, että ei ehtinyt käytännössä koskaan kuivua kunnolla avoterassilla.

Brisua / muuta low&slow sapuskaa tehdessä tietysti on vaarana että rasvaa tippuu pitkin terassia. Pitäisi olla grillaus apupöytä heti kamadon vieressä tai sitten kamado upotettuna pöytätasoon, niin on enemmän laskualustaa heti vieressä.

Laskualustasta tulikin mieleen, että viime kesänä/alkukesästä laittelen tänne kuvia, että hioin ja öljysin nuo Mustangin sivutasot heti uutena homehtumisen ehkäisemiseksi. No *tut se mitään auttanut, ne meni jo loppusyksystä ihan homeeseen. Aattelin ostaa jotain puulevyä ja kuviosahalla tehdä näihin uudet sivutasot jotka käsittelen sitten venelakalla tms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
503
Tuli rakennettua kesällä isompi terassi ja pitäisi täydentää ooni kodan, weberin kaasu- ja hiiligrillin kaveriksi kamado. Kun rajaksi laittaa 1000€ niin nämä kaksi grilliä pomppaa esiin:
Pitää lopettaa tän threadin lukeminen... grillitukussa oli Traeger d2 575 järkevään hintaan, niin piti sitten tilata weberin performer deluxelle kaveriksi :|
 
Liittynyt
08.02.2021
Viestejä
276
Alkaa riittämään grillin uusiminen 2-3 vuoden välein. Nyt viimeisin, ihan siisti, verkkokauppa.comin Anton Oliver GS-300 on palvellut, hetkinen... Olikin hankittu 2016. Sehän on merkittävä ikä 179e grillille. Eli kysymykseen, onko Weber sellainen, joka kestää "isältä pojalle"? Edes 10 vuotta? Ovatko tupla- ja triplahinnat perusteltuja?

Nykyisen Anton Oliverin ulkopinnat, polttimot ja runko lähes virheettömät. Rasvapelti alkaa olla puhki. Uuden voisi teettää paikallisesti, tuskin montaa kymppiä maksaa. Lämmönjakolevyt alkavat niin ikään olla tiensä päässä. Samoin runko niiltä osin, missä polttimo lepää. Saisi tätä varmaankin vielä elvytettyä.
Itellä ollut käytössä weberi 2010-vuodesta, nyt laitan itelleni uuden ja serkkupoika ottaa tuon vanhan. Ainut mikä tarviis vaihtaa on ne flavorbarit ja ehkä ritilät. Tonnin weberin kun hankit niin ei tarvii ihan heti miettiä uuden ostamista.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
903
Itellä ollut käytössä weberi 2010-vuodesta, nyt laitan itelleni uuden ja serkkupoika ottaa tuon vanhan. Ainut mikä tarviis vaihtaa on ne flavorbarit ja ehkä ritilät. Tonnin weberin kun hankit niin ei tarvii ihan heti miettiä uuden ostamista.
Jeps, kyllä weber on ihan pätevä vaihtoehto.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
321
Pitää lopettaa tän threadin lukeminen... grillitukussa oli Traeger d2 575 järkevään hintaan, niin piti sitten tilata weberin performer deluxelle kaveriksi :|
Ei ollu enää hyllyssä.. Itsekkin katellut Weberin pallon kaveriksi. Toisi helppokäyttöisyyttä.
Mihin hintaan lähti?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 560
Viestejä
4 190 780
Jäsenet
70 767
Uusin jäsen
Toloppainen

Hinta.fi

Ylös Bottom