Grillit & grillaus

Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
Paino ratkaisee. Itsekin kiinnitin huomiota säkkien pieneen kokoon, mutta ne on toisaalta helkkarin painavia esim. Marienburgin leppäpuuhiilisäkkiin verrattuna. Itsellä ollut harkinnassa hiilikorin hankkiminen niin saa ylemmäksi hiilet ja paremman vedon.
Sain itsekkin aikaiseksi tilattua hiilikorin kesän jälkeen. Voi veljet miten paljon helpommalla putsauksella pääsee myös se helpottuis kun nostat vaan korin pois ja kaadat vanhat hiilet uudelleenkierrätys astiaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Six
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Paino ratkaisee. Itsekin kiinnitin huomiota säkkien pieneen kokoon, mutta ne on toisaalta helkkarin painavia esim. Marienburgin leppäpuuhiilisäkkiin verrattuna. Itsellä ollut harkinnassa hiilikorin hankkiminen niin saa ylemmäksi hiilet ja paremman vedon.
Mulla on hiilikori, ei se kyllä niitä hiiliä yhtään nosta, toki siellä ne raudat on betonin ja hiilen välissä mutta niistä raoista ne hiilet silti koskee pohjaan.
Muutenkin en tiiä onko tosta korista loppupeleissä paljoo hyötyä, kun tota tarttis käytön jälkeen sit nostaa ja ravistaa että saa pohjaa putsattua hiilistä, mutta kun ton teet niin pienet hiilet tippuu sit rautojen läpi etkä saa hiilikoria takaisin kunnolla ennen kun ne siivottu alta pois.
Reunoilta toki kiertää paremmin ilma…
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Sain itsekkin aikaiseksi tilattua hiilikorin kesän jälkeen. Voi veljet miten paljon helpommalla putsauksella pääsee myös se helpottuis kun nostat vaan korin pois ja kaadat vanhat hiilet uudelleenkierrätys astiaan.
Itselläni kun on ollut vaan tapana sillä tuhkatyökalulla sutaista pohjaa ja heittää lisää hiiltä vanhojen joukkoon kamadoon niin ei voi kyllä sanoa että ainakaan helpompaa olisi.

Siihen aikaan ennen grillausjärjestelmää toi oli kätsy kun siinä on se irroitettava erottaja keskellä niin sai toisen puolen paljon kuumemmaksi ku toisen…
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
Itselläni kun on ollut vaan tapana sillä tuhkatyökalulla sutaista pohjaa ja heittää lisää hiiltä vanhojen joukkoon kamadoon niin ei voi kyllä sanoa että ainakaan helpompaa olisi.

Siihen aikaan ennen grillausjärjestelmää toi oli kätsy kun siinä on se irroitettava erottaja keskellä niin sai toisen puolen paljon kuumemmaksi ku toisen…
Jätätkö vanhat hiilet alle kun lisäät uudet. Herra siunatkoon!

Itsellä tuli mukana irroitettava erottaja mukaan.

Palaa puhtaampana kuin ilman koria ja tuhkaa ei muodostu niin paljoa kuin ennen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Jätätkö vanhat hiilet alle kun lisäät uudet. Herra siunatkoon!

Itsellä tuli mukana irroitettava erottaja mukaan.

Palaa puhtaampana kuin ilman koria ja tuhkaa ei muodostu niin paljoa kuin ennen.
Kyllä jätän, aina olen niin tehnyt, kaikilla grilleillä, usein samoilla hiilillä saatan pystyä vetämään sen 3 grillausta ilman että edes joudun lisäämään hiiliä :)
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
Kyllä jätän, aina olen niin tehnyt, kaikilla grilleillä, usein samoilla hiilillä saatan pystyä vetämään sen 3 grillausta ilman että edes joudun lisäämään hiiliä :)
Testaappa kerran niin että isot hiilipalat alle ja pienet päälle. Liekinsäätö on tämän jälkeen super helppoa. Tälleen rapakontakana pojatkin rillaa.

Ei siinä lopputulokseen ei vaikuta.
Pihviä molemmat saadaan :kippis:
 
Liittynyt
03.04.2019
Viestejä
526
No kai palaa kauan jos on vitusti tiiviimpää tavaraa, mutta jos tavaraa tulee litramäärissä yli 2x vähemmän kuin liki yhtä laadukasta marienburgia niin ei siinä kyllä millään tota kompensoida, en mä voi tonne kamadoon 2x vähempää hiiliä kuitenkaan tunkea…
Tämä ei voisi olla kauempana totuudesta, tuossa on vertailussa liki surkein näistä ns. paremmista hiilistä mitä löytyy ja paras.
Ite hain 15kg säkin Quebrachoja ja ihan oli linjassa aiemmin haettujen säkkien kanssa kokokin.
Sen minkä häviää kilohinnassa voittaa takaisin moninkertaisesti paloajassa ja ruoan maussa.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Mulla on hiilikori, ei se kyllä niitä hiiliä yhtään nosta, toki siellä ne raudat on betonin ja hiilen välissä mutta niistä raoista ne hiilet silti koskee pohjaan.
Muutenkin en tiiä onko tosta korista loppupeleissä paljoo hyötyä, kun tota tarttis käytön jälkeen sit nostaa ja ravistaa että saa pohjaa putsattua hiilistä, mutta kun ton teet niin pienet hiilet tippuu sit rautojen läpi etkä saa hiilikoria takaisin kunnolla ennen kun ne siivottu alta pois.
Reunoilta toki kiertää paremmin ilma…
Ok, kiitti vinkistä niin ei ole niin pakollinen ostaa. Itsellä on 21" halpiskamado ja olen ajatellut Kamado Joen hiilikoria, jonka ajattelin nostavan hiilet selvästi ylemmäs. Itsellä ei ole ongelma niinkään tuo hiilien lähemmäksi nostaminen vaan parempi veto ja se, että voi sytyttää ilman piippusytytintä. Onnistuuko sytyttäminen, jos laittaa sytykkeen arinan päälle ja korin siihen päälle roikkumaan? Mikä hiilikori sinulla on? Kamado Joe tai vastaavan mallinen?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Ok, kiitti vinkistä niin ei ole niin pakollinen ostaa. Itsellä on 21" halpiskamado ja olen ajatellut Kamado Joen hiilikoria, jonka ajattelin nostavan hiilet selvästi ylemmäs. Itsellä ei ole ongelma niinkään tuo hiilien lähemmäksi nostaminen vaan parempi veto ja se, että voi sytyttää ilman piippusytytintä. Onnistuuko sytyttäminen, jos laittaa sytykkeen arinan päälle ja korin siihen päälle roikkumaan? Mikä hiilikori sinulla on? Kamado Joe tai vastaavan mallinen?
Kyllähän kamado syttyy ilman piippusytytintä vaikka olis miten tumpelo, koko rakenne on kuin iso piippusytytin, verrattuna esim weber mastertouchiin sytytys on sen vähintään 10x helpompaa, heittää vaikka muutaman wc papruhylsyn pohjalle ja hiilet päälle ja vartin päästä kamado näyttää siltä ku kattois helvetin porteista sisään.
Sama homma parilla sytytyspalalla.

Jos kamadon kanssa pohtii et tarvii piippisytytintä (tai oikeastaan minkään hiilivehkeen kanssa) kannattaa lähteä noiden kaasumikrojen kelkkaan:rofl:
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Kyllähän kamado syttyy ilman piippusytytintä vaikka olis miten tumpelo, koko rakenne on kuin iso piippusytytin, verrattuna esim weber mastertouchiin sytytys on sen vähintään 10x helpompaa, heittää vaikka muutaman wc papruhylsyn pohjalle ja hiilet päälle ja vartin päästä kamado näyttää siltä ku kattois helvetin porteista sisään.
Sama homma parilla sytytyspalalla.

Jos kamadon kanssa pohtii et tarvii piippisytytintä (tai oikeastaan minkään hiilivehkeen kanssa) kannattaa lähteä noiden kaasumikrojen kelkkaan:rofl:
No ei mulla ainakaan riitä kärsivällisyys tuhertaa sytykkeillä suoraan hiilien seassa kamadolla kun pihalta löytyy Masterbuilt 800, jossa on kaasugrillin nopeus (15 min 300C), keittiöuunin lämpötilan tarkkuus (+/- 5C) ja hiiligrillin maku.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Mulla on ollut day1 lähtien ollut sähkösytytin enkä ole katunut. Helppoa ja vaivatonta.
Tässäkään ei ole taaskaan väärää tapaa kumpaa käyttää eikä kenenkään burgeri ole mennyt sen takia pilalle :tup:

Texas Club sähkösytytin - www.bigshop.fi
Itsellä on tuo. Ihan turha kampe. Ei sytytä Bilteman roskisbrikettejä eikä tiiviimpiä hiiliä esim. Quebrachoa.

Lisäys: toki jokaisella on oma käsitys sytyttämisestä. Itsellä se on noin 15 min tulitikun raapaisusta grillauslämpötilaan ja siten, että sen voi tehdä yhdellä sytytyksellä ilman, että sitä tohotinta pitää säätää varttitunti eri paikkoihin siinä hiilikasassa. Siis yksi raapaisu tikusta sytykkeeseen hiilien alle ja 15 min kuluttua pihvit griliin.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Kyl omat Quebrachot sytyttänyt. Kolmea eri merkkistä. Kai painoit liipaisimen pohjaan?
Olet oikeassa, kyllä se sytyttää kun käyttää aikaa, mutta ei se vastaa lainkaan mainoksia, joissa tohotat noin 30-60 sek hiilikasaan ja sitten aukaiset sytyttimellä kaljapullon ja nautit grillauksesta. Yhteen paikkaan noin 1 min sytyttämisellä Quebracholla (mielestäni Quebracho vaatii noin 30-60 sek yhteen paikkaan, jotta syttyy) saat odottaa aika kauan kunnollista pihvin grillauslämpötilaa.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
Olet oikeassa, kyllä se sytyttää kun käyttää aikaa, mutta ei se vastaa lainkaan mainoksia, joissa tohotat noin 30-60 sek hiilikasaan ja sitten aukaiset sytyttimellä kaljapullon ja nautit grillauksesta. Yhteen paikkaan noin 1 min sytyttämisellä Quebracholla (mielestäni Quebracho vaatii noin 30-60 sek yhteen paikkaan, jotta syttyy) saat odottaa aika kauan kunnollista pihvin grillauslämpötilaa.
Kyllä vain, mutta annan tohottaa tuon jälkeen pari kymmentä sekuntia kauempana että syttyy ympärillä. Marienburgit ei tarvitse ihan niin paljon kikkaillua.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Kyllä vain, mutta annan tohottaa tuon jälkeen pari kymmentä sekuntia kauempana että syttyy ympärillä. Marienburgit ei tarvitse ihan niin paljon kikkaillua.
Jep, olet oikeassa. Kai tässä on enemmän kyse tyylistä. Mun mielestä tuo kuumailmapuhallin tuntuu vähän tehottomalta verrattuna siihen, että sytyttää alta. Itse tosiaan kuvittelin Looftlighterin olevan ratkaisu Kamadon nopeaan sytyttämiseen, mutta parin eka kerran jälkeen se on roikkunut tyhjän panttina. Toki siihen vaikuttaa se, että nyt on hiiligrilli, jonka ainoa sytytystapa on piippusytytys.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Jaa, kerrohan lisää miksi näin?
Koska fiilis.
Jos mä haluisin et kaikki valmistuu helposti käyttäisin sit kaasugrillä, uunia tai mikroa.

Mun mielestä se ruoanlaitto on muutakin kuin vain sitä hetkeä ku ruoka lätkästään ritilälle ja otetaan pois, mun mielestä sytytys ja siihen liittyvä osaaminen on myös oma osansa sitä, mulle se on tosi tärkeä osa, mä suutun jos joku menee mun grillin sytyttämään, se on mun homma ja tykkään sen tehdä.:D

Mä esim voin kypsentää epäsuoralla samalla hetkellä ruokaa kun hiilet vasta ottaa lämpöä, ei sen grillin tarvii olla sillä sen illan maksimilämmöllä jotta ruoanlaiton voi aloittaa.

Koen myös että piippusytytin on hosumista, joka sopii hyvin yhteen just sen kaasugrillin kanssa, noin niinku mentaalipuolella.


Mä en myöskään ymmärrä et mikä helvetin tarve teillä on käyttää sitä piippusytytintä tai puhallinta, käyttäkää päätä ja fysiikkaa ennemmin, kootkaa se hiilipino järkevästi, 2 sytytyspalaa pohjalle ja sit sit reunaa vasten se hiilikasa siihen päälle ja ihan normaali euron bic sytkäri riittää, fysiikka hoitaa loput, jos siis pakko on saada ne hiilet kauheeta vauhtia kuumaksi.
Ettekö te jätä kamadon kantta auki ekaa varttia vai mikä on homman nimi?
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
Meil sama, kun vaimo ja lapset huutaa arkena et mikä kestää, kun iskä asettelee näitä rullia nyt et ja fiilistelee :geek:

Tarttis joskus koittaa miten kauan kauemmin tuossa menee versus sähkösytyttimen kanssa?
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 449
Nälkä on usein liian kova, että viitsisi ruveta kikkailemaan ylimääräisiä. Ehkä jotkut tykkäävät ja saavat enemmän siitä oheistoiminnasta, kuin toiset, mutta itse käytän piippusytytintä juurikin sen helppouden ja nopeuden takia. Ei se tietenkään sitä tarkoita, etteikö muutenkin saisi syttymään, mutta itse en ainakaan siitä saa mitään tyydytystä.

Tota mietin, että kun hiilet vasta syttyvät ja lämpötila on vasta nousussa, että onko se musta savu mikä aluksi tulee niin kovin terveellistä, jos ruokansa lämmää jo siinä vaiheessa epäsuoralla lämmöllä (joskaan grillaus ei varmaan muutenkaan ole terveellisemmästä päästä)?
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
50
En tiedä, onko "pään käyttöä" oikea kaveri suosittelemaan heppu, joka tunkee kamadoon jotain Bilteman brikettejä :D

Onhan Quebrachot aivan ylikylän morkuloita johonkin väsyneeseen Marienburgiin verrattuna.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
En tiedä, onko "pään käyttöä" oikea kaveri suosittelemaan heppu, joka tunkee kamadoon jotain Bilteman brikettejä :D

Onhan Quebrachot aivan ylikylän morkuloita johonkin väsyneeseen Marienburgiin verrattuna.
Oos nyt taas.

Minä en ole mitään bilteman brikettejä suositellut käyttämään, se on se toinen sankari täällä.
Minä kyllä olen sanonut (niinkuin on aikalailla jokainen niitä kokeillut) että jos brikettejä pitää väkisin käyttää niin ne bilteman on kovia laadultaan.
On mulla ollut weberin ja jamie oliverin ja viel jotain kalliimpaakin paskaa mutta aivan samaa tavaraa ovat, biltema tosin haisee kyrvältä sytyttäessä, mutta ei oo tapana imppailla siinä pidempään.

Muuten minä olen marienburgin puolesta puhunut, ja tulen puhumaan.

Edit: ja nyt kun viestit luin uudelleen niin etpä sinä minulle vastannutkaan :rofl:
Sorry ;)
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
439
Mietin jo lähenkö tähän juupaseipäs-leikkiin...mutta kerron mun tapani, olkoon sitten oikein vai väärin. Kummassakin laitteessa korit. Ennen sytytystä edelliset tuhkat pois. Pari sytytyspalaa kehiin. Antaa syttyä jotenkuten. Sitten puhaltimella varovasti siihen liekkiin että liekki leviää. Sitten lähdetään siirtämään tulta pidemmälle. Muutaman minuutin päästä helvetintulet. Ja kyllä, Quebrachot ja vastaavat tarvitsevat hieman enemmän aikaa syttyä mutta ei haittaa. Savustuspalikat sisään. Ootellaan että haluttu sininen savu tulee tarpeeksi. Lämpötilat kohilleen. Lihat sisään. Tämän tavan todennut parhaaksi itselleni. Kokeillut kaikkia noita muitakin tapoja. Eli tyyli vapaa ja kuten joku jo sanoikin hyvin, pihviä molemmat saadaan. :)
 
Viimeksi muokattu:

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Mietin jo lähenkö tähän juupaseipäs-leikkiin...mutta kerron mun tapani, olkoon sitten oikein vai väärin. Kummassakin laitteessa korit. Ennen sytytystä edelliset tuhkat pois. Pari sytytyspalaa kehiin. Antaa syttyä jotenkuten. Sitten puhaltimella varovasti siihen liekkiin että liekki leviää. Sitten lähdetään siirtämään tulta pidemmälle. Muutaman minuutin päästä helvetintulet. Ja kyllä, Quebrachot ja vastaavat tarvitsevat hieman enemmän aikaa syttyä mutta ei haittaa. Savustuspalikat sisään. Ootellaan että haluttu sininen savu tulee tarpeeksi. Lämpötilat kohilleen. Lihat sisään. Tämän tavan todennut parhaaksi itselleni. Kokeillut kaikkia noita muitakin tapoja. Eli tyyli vapaa ja kuten joku jo sanoikin hyvin, pihviä molemmat saadaan. :)
Jep, näinhän se menee päältä sytyttäessä. Minusta alta sytyttäminen on tehokkaampaa ja tuli leviää paremmin itsestään. Jos alta sytyttäminen on mahdollista niin pyrin käyttämään sitä. Piippusytyttimellä saa hiilet hyvin syttymään ilman, että tulta tarvitsee erikseen levittää. Masterbuilt Gravity Seriesin sytyttäminen tapahtuu hiilisäiliön alta eli se on samalla piippusytytin. Samaa periaatetta ajattelin Kamadon hiilikorilla eli tuli leviää ilman, että sitä tarvitsee erikseen levittää. Mutta ei kai se hiilikori ole lainkaan välttämätön, päältä sytyttäminen onnistuu myös hyvin, vaatii vähän enemmän työtä ja aikaa.
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
439
Jep, näinhän se menee päältä sytyttäessä. Minusta alta sytyttäminen on tehokkaampaa ja tuli leviää paremmin itsestään. Jos alta sytyttäminen on mahdollista niin pyrin käyttämään sitä. Piippusytyttimellä saa hiilet hyvin syttymään ilman, että tulta tarvitsee erikseen levittää. Masterbuilt Gravity Seriesin sytyttäminen tapahtuu hiilisäiliön alta eli se on samalla piippusytytin. Samaa periaatetta ajattelin Kamadon hiilikorilla eli tuli leviää ilman, että sitä tarvitsee erikseen levittää. Mutta ei kai se hiilikori ole lainkaan välttämätön, päältä sytyttäminen onnistuu myös hyvin, vaatii vähän enemmän työtä ja aikaa.
Hiilikori toi kamadossa paljon paremman vedon. Ja helpottaa putsausta. Smokerissa ei niin väliä, mutta siellä taas kuulemma pidentää seinien ikää. Sen verran ohkaista seinää verrattuna niihin kalleimpiin jenkkiversioihin. Seinät kovilla kuten kuvista näit jonka lähetin sulle silloin aikasemmin. Smokerissa pystyy myös sytyttää alta ja puhaltaakin puhaltimella jos haluaa.
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Mikäs olisi tän ketjun grillimaistereiden suositus hyväksi kaasugrilliksi hinta/laatusuhteeltaan, pitääkö olla Weberiä vai toimiiko jokin muukin hyvin? Itsellä oli edellisessä kodissa Weberin Mastertouch 57cm hiiligrilli ja vaikka tykkäänkin ns. liekillä paistetusta niin kyllä monesti tuli mieleen että kaasugrillillä sapuska olisi jo syötykin :) Nyt sitten uudessa kodissamme kun on pihalla erillinen grillikota, on siellä tullut ihan nuotiolla grillattua, mutta on tuo pihvien paistaminen vähän työlästä ja tarkkuutta vaativaa siinä.

Joten kaasugrilli pitäisi hommata seuraavaa grillikautta varten esim. burgerpihvien paistamiseen, ja liikkeellä olen tässä vaiheessa kun Black Friday on tulossa... Makkarat grillaantuu tuolla grillikodassa sitten tarvittaessa kun tulee sellainen fiilis :) Suosituksia ja mitä pitäisi ottaa huomioon? Kolme poltinta varmaan olisi passeli kahden aikuisen ja yhden lapsen taloudelle...
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 618
Mikäs olisi tän ketjun grillimaistereiden suositus hyväksi kaasugrilliksi hinta/laatusuhteeltaan, pitääkö olla Weberiä vai toimiiko jokin muukin hyvin? Itsellä oli edellisessä kodissa Weberin Mastertouch 57cm hiiligrilli ja vaikka tykkäänkin ns. liekillä paistetusta niin kyllä monesti tuli mieleen että kaasugrillillä sapuska olisi jo syötykin :) Nyt sitten uudessa kodissamme kun on pihalla erillinen grillikota, on siellä tullut ihan nuotiolla grillattua, mutta on tuo pihvien paistaminen vähän työlästä ja tarkkuutta vaativaa siinä.

Joten kaasugrilli pitäisi hommata seuraavaa grillikautta varten esim. burgerpihvien paistamiseen, ja liikkeellä olen tässä vaiheessa kun Black Friday on tulossa... Makkarat grillaantuu tuolla grillikodassa sitten tarvittaessa kun tulee sellainen fiilis :) Suosituksia ja mitä pitäisi ottaa huomioon? Kolme poltinta varmaan olisi passeli kahden aikuisen ja yhden lapsen taloudelle...
Paljonko budjetti?
Ite kesällä tutkiskelin kaasugrilli asiaa ja päädyin Napoleonin Rogueen. Toinen hyvä vaihtoehto on Weber Spirit tai Genesis.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Mikäs olisi tän ketjun grillimaistereiden suositus hyväksi kaasugrilliksi hinta/laatusuhteeltaan, pitääkö olla Weberiä vai toimiiko jokin muukin hyvin?
Itse arvoin pitkään keväällä ostanko kalliin vai halvemman (suunnittelin Weberin 3-polttimisen Genesis II, Napoleonin Roguen tai jonkun vastaavan hankkimista), mutta budjettipaineiden takia päädyin kuitenkin hankkimaan Motonetin 4-polttimisen Roastmasterin 250 eurolla (norm. 349e).

Kyllähän tolla Roastmasterillakin pärjää, mutta kyllä se vähän jäi takaraivoon harmittamaan ettei tullut laitettua sitä Weberiä tai Napoleonia saman tien nyt kun grilliä uusi. Weberiä tulee välillä sukuloidessa käyteltyä niin onhan se aika eri maata noiden halpojen kanssa...

Nyt jos olisin ostamassa niin panostaisin varmaan enemmän ja pistäisin Weberin, Napoleonin tai jonkun muun raskaamman luokan laatupelin tällaisen semi-halpiksen sijasta.

Eli jos pinkka kestää niin kyllä selkeästi paremma vehkeen saa hinnaston yläpäästä, nää halvemmat tuntuu sisältävän enemmän tai vähemmän kompromisseja kalliimpiin nähden.

Motonetin Roastmasterit, Grillikaupan Kobet, Luciferit ym. <500eur "markettigrillit" on kaikki samaa kamaa pikkuisen eri painotuksilla. Merkittäviä muutoksia tulee vasta siellä Weberin/Napoleonin hintaluokissa.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
733
Kolmen polttimen Weber Spiritin hommasin keväällä alennusmyynneistä kotiin ja olin niin tyytyväinen ostoksen hinta/laatusuhteeseen että hommasin toisen samanlaisen mökille kesän lopulla kun sattui taas alennuksessa olemaan. Genesiksestä en maksaisi Spirittiin nähden hirveästi ekstraa. Napoleonitkin varmasti hyviä, mitä K-raudassa tuli hiplattua, mutta käytössä en ole testannut.
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 618

Tossa ihan ok vertailu roguesta ja genesiksestä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Kyllähän ne Napoleon Freestyle 365 ja Weber Spirit II 310 menee melkein tuohon <500e hintaluokkaan :think:
No joo, saahan sitä noiltakin pienempiä hinnat-alkaen malleja alle 500 euron.

Hankala laittaa hintaryhmää kun näiden em. "markettigrillien" "normaalihinnatkin" on monesti lähellä 500 euroa vaikka niiden realistinen hintataso on enemmän siellä missä niitä yleensä myydään, eli 30-50% alennuksessa... ;)

Pointtina lähinnä se, että nämä kaikki markettigrillit on ihan kopioita toisistaan ja tulee sieltä samoilta tehtailta Kiinassa. Tuo oma Roastamasteri näyttää tismalleen samalta kuin Koben ja Luciferin vastaavat grillit, ja omaankin meni esim. Luciferin ritilät suoraan...
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Paljonko budjetti?
Ite kesällä tutkiskelin kaasugrilli asiaa ja päädyin Napoleonin Rogueen. Toinen hyvä vaihtoehto on Weber Spirit tai Genesis.
Hinnan puolesta tietysti mitä halvempi sen parempi :) mutta en kyllä ole ajatellut yli 1000€ grilliin laittaa, eli sen alle pitäisi kyllä jäädä. En ollut kuullutkaan Napoleonista aiemmin, mutta toisaalta enpä ole koskaan kaasugrilliä omistanutkaan :)

Tuo video oli hyvä, siinä näytti voiton vievän Napoleon Rogue, tosin vastassa oli Weber Genesis jossa ei ole tuota suljettua tilaa kaasupullolle/rasva-astialle ja se oli yksi syy miksi Napoleon vei voiton testaajan mielestä, mutta Spiritissä näyttää olevan tuo kaappi alapuolella.

Onhan noita kolmen polttimon kaasugrillejä näköjään 300-400€ hintaluokassakin (nyt katsoin vain Verkkokaupan valikoimaa, varmasti löytyy halvemmallakin ns. Motonet-malleja), mutta näyttää Napoleonia ja Weberiäkin saavan kuitenkin alle tonnin, jossain 800-900€:ssä pyörivät normihinnalla.

Kiitos vastanneille, eiköhän se valinta mene sitten Weberin ja Napoleonin välille, kun en kuitenkaan halua joutua parin vuoden välein uutta grilliä ostamaan...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Sopiikohan noi kamadon yläventtiilit toisiinsa ihan univesaalisti?
Mustang L:lle mietin että mistä sais sellasen keraamisen/valurautaisen missä olis jonkin sortin sateensuoja, ja että sais vetästyä ihan koko paskan auki myös.

Milläs nimellä noita pitäisi löytyä amazon.de:stä kun itse en yhtäkään onnistunut löytämään?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.01.2019
Viestejä
47
Tuosta tulikin mieleen tarkistaa onko masterbuilt 800 hyviä alennuksia. www.grillitukku.fi sivulla oli kyseinen aparaatti 786,75€. Erittäin houkutteleva hinta ja halvin mihin olen törmännyt. Kotiinkuljetus tosin 99€ mikä vähän latisti tarjouksen vetovoimaa. Nyt on kyllä vaikea paikka. Ai että kun pääsis joulukinkun tolla käristämään. Mitenköhän sopii suomen talveen noi sähköosat?
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Tuosta tulikin mieleen tarkistaa onko masterbuilt 800 hyviä alennuksia. www.grillitukku.fi sivulla oli kyseinen aparaatti 786,75€. Erittäin houkutteleva hinta ja halvin mihin olen törmännyt. Kotiinkuljetus tosin 99€ mikä vähän latisti tarjouksen vetovoimaa. Nyt on kyllä vaikea paikka. Ai että kun pääsis joulukinkun tolla käristämään. Mitenköhän sopii suomen talveen noi sähköosat?
Toimii talvella kunhan suojaa suoralta sateelta. Itsellä on tarkoitus tehdä Masterbuilt 800:lla kalkkuna jouluna.
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 288
Luulisi, että tämä olisi se otollisin aika dumpata vanhat varastot markkinoille mutta heikosti on näkynyt esim. Weberiäkään tarjouksessa.
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Tänään lähti itsellä Napoleon Freestyle 365 tilaukseen Bauhausilta hintaan 449€. Olin jo tilaamassa Grillitukulta kun hinta oli laskettu 374 euroon ja laskin että jopa noilla 99€ postikuluilla olisi muutaman euron halvempi kuin Bauhausin 29€ postikulut. Kunnes huomasin että (ainakin) tänään Bauhaus tarjoaa ilmaisen kotiinkuljetuksen kaikille 400€ ylittäville tilauksille, jolloin Bauhaus olikin selvä valinta :)

Pitäisi kai kaasupullokin hankkia. Onko tietoa, mahtuuko tuonne Freestylen kaappiin tavallinen (?) 11kg kaasupullo vai pitääkö olla jokin pienempi?
 
Liittynyt
20.10.2022
Viestejä
3
Tuosta tulikin mieleen tarkistaa onko masterbuilt 800 hyviä alennuksia. www.grillitukku.fi sivulla oli kyseinen aparaatti 786,75€. Erittäin houkutteleva hinta ja halvin mihin olen törmännyt. Kotiinkuljetus tosin 99€ mikä vähän latisti tarjouksen vetovoimaa. Nyt on kyllä vaikea paikka. Ai että kun pääsis joulukinkun tolla käristämään. Mitenköhän sopii suomen talveen noi sähköosat?
Sorruin tuohon tarjoukseen, kun suomesta tai muista nettikaupoista en ole halvemmalla nähnyt. Nyt pitäisi opetella vain sitten tekemään tuolla ruokaa.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Sorruin tuohon tarjoukseen, kun suomesta tai muista nettikaupoista en ole halvemmalla nähnyt. Nyt pitäisi opetella vain sitten tekemään tuolla ruokaa.
Grillaaminen ja savustaminen on helpooa kuin sähköuunilla. Liitäntäjohtoa ei kannata säilyttää paikallaan pihalla. Se ei ole vesitiivis. Samoin kannattaa varautua ohittamaan luukuissa olevat mikrokytkimet. Ne eivät ole pitkäikäisiä ja kun menee rikki niin ilman ohittamista grilli ei toimi.
 
Liittynyt
20.10.2022
Viestejä
3
Grillaaminen ja savustaminen on helpooa kuin sähköuunilla. Liitäntäjohtoa ei kannata säilyttää paikallaan pihalla. Se ei ole vesitiivis. Samoin kannattaa varautua ohittamaan luukuissa olevat mikrokytkimet. Ne eivät ole pitkäikäisiä ja kun menee rikki niin ilman ohittamista grilli ei toimi.
Täytyy olla tarkka tuon johdon kanssa.
Meneekö noihin kytkimiin tuhkaa tms. jonka jälkeen ne ei toimi. Youtubessa joku seppä purkasi ja täytti kytkimet suojarasvalla, että toimisivat pidempään. Henkisesti ajattelin ensin alkuun varustautua kontaktispreyllä tms.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Täytyy olla tarkka tuon johdon kanssa.
Meneekö noihin kytkimiin tuhkaa tms. jonka jälkeen ne ei toimi. Youtubessa joku seppä purkasi ja täytti kytkimet suojarasvalla, että toimisivat pidempään. Henkisesti ajattelin ensin alkuun varustautua kontaktispreyllä tms.
Arvelisin, että kuumuus hajottaa. Helpointa kun vetää vaan johdot yhteen niin ohittuu kytkin. Grillin luukussa se katkaisee puhalluksen kun kansi auki ja lämpö yli 250C. Hiilisäiliön luukuissa katkaisee aina puhalluksen kun luukku auki. Ilman kytkimiä toimii ihan hyvin ja pitää vaan avata normaalin varovasti niin, ettei ensimmäisenä työnnä naamaa kuumana puhaltavaan savukaasuun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 124
Pitäisi kai kaasupullokin hankkia. Onko tietoa, mahtuuko tuonne Freestylen kaappiin tavallinen (?) 11kg kaasupullo vai pitääkö olla jokin pienempi?
Minulla on 10kg kompostipullo samaisessa grillissä. Mahtuu nipinnapin kun laskee pullokorin alimmalle tasolle (=käytännössä maata vasten) ja kääntää niin päin että "kahvassa" oleva avoin osa on rasvankeruukupin kohdalla ettei pullo jää rasvakuppia kantamaan. Vakavasti harkinnut pienempää pulloa, sen verran nafti sovitus.

Mutta 11kg teräspullo taitaa olla hieman matalampi eikä siinä ole samanlaista kahvahökötystä. Luulisi että menee, vaikka ei siinäkään taida ruhtinaallista tilaa jäädä.
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Minulla on 10kg kompostipullo samaisessa grillissä. Mahtuu nipinnapin kun laskee pullokorin alimmalle tasolle (=käytännössä maata vasten) ja kääntää niin päin että "kahvassa" oleva avoin osa on rasvankeruukupin kohdalla ettei pullo jää rasvakuppia kantamaan. Vakavasti harkinnut pienempää pulloa, sen verran nafti sovitus.

Mutta 11kg teräspullo taitaa olla hieman matalampi eikä siinä ole samanlaista kahvahökötystä. Luulisi että menee, vaikka ei siinäkään taida ruhtinaallista tilaa jäädä.
Ok, hyvä tietää. Pitänee ihan mittailla kunhan grilli saapuu, jos löytyy noita kaasupullojen mittojakin jostain niin katsoo sitten. Näyttää olevan tosiaan noissakin hirveästi erilaista valikoimaa, enpä ole aiemmin kaasupulloja tarvinnut niin en ole asiasta ottanut selvää tätä ennen :) Pidätkö muuten kaasupulloa aina siellä grillin kaapissa grillatessakin? Vai onko yleinen suositus että se pitäisi siirtää kaapista ulos kun grillailee syttymis/räjähdysvaaran tms vuoksi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 124
Ok, hyvä tietää. Pitänee ihan mittailla kunhan grilli saapuu, jos löytyy noita kaasupullojen mittojakin jostain niin katsoo sitten. Näyttää olevan tosiaan noissakin hirveästi erilaista valikoimaa, enpä ole aiemmin kaasupulloja tarvinnut niin en ole asiasta ottanut selvää tätä ennen :) Pidätkö muuten kaasupulloa aina siellä grillin kaapissa grillatessakin? Vai onko yleinen suositus että se pitäisi siirtää kaapista ulos kun grillailee syttymis/räjähdysvaaran tms vuoksi?
Täytyy tunnustaa että tuota 10kg pulloa on sen verran ärsyttävä asetella kaappiin ja takaisin että ei sitä tule siirreltyä ulos käytön ajaksi, mutta pähkäilin että se kaappi on sen verran avonainen ja hyvin tuulettuva ettei siitä räjähdysvaaraa ainakaan ole. Toki jos koko hökötys on ilmiliekeissä, mutta sitten se kaasupullo kaapissa ei mahda olla suurimpia ongelmia :tongue:
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Täytyy tunnustaa että tuota 10kg pulloa on sen verran ärsyttävä asetella kaappiin ja takaisin että ei sitä tule siirreltyä ulos käytön ajaksi, mutta pähkäilin että se kaappi on sen verran avonainen ja hyvin tuulettuva ettei siitä räjähdysvaaraa ainakaan ole. Toki jos koko hökötys on ilmiliekeissä, mutta sitten se kaasupullo kaapissa ei mahda olla suurimpia ongelmia :tongue:
Joo sitä vähän mietinkin että jos kerran kaappi on vähän ahtaanoloinen että kaasupulloa pitää vähän asetella, niin voi alkaa ärsyttää vekslata sitä edes takaisin :) No hyvä tietää että ainakin yksi käyttää ongelmitta grilliä niin että kaasupullo on suoraan alapuolella :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 449
Viestejä
4 199 887
Jäsenet
70 908
Uusin jäsen
Biurpo

Hinta.fi

Ylös Bottom