Grillit & grillaus

Eilen avasin pussin sunsetin Longan hiiliä ja jumalauta mitä murkuloita ja rungonpätkiä. Kirvestä tarvitsee että saa sopiviksi palasiksi. Isompaan Weber piippuun mahtui noin 6 palasta
Näiden tuoksu on kuten luvattu aika mieto ainakin quebrachoon verraten mutta tuhkaa tuntuu Longan tuottavan paljon enemmän

hiiligrilliä ajatellut päivittää tollasesta parin kympin maksuhäiriöpallosta tollaseen joka vaikutti liikkeessä aika hyvältä, onko kokemusta ja suosituksia 100€ hintaluokkaan?

hiiligrilliä ajatellut päivittää tollasesta parin kympin maksuhäiriöpallosta tollaseen joka vaikutti liikkeessä aika hyvältä, onko kokemusta ja suosituksia 100€ hintaluokkaan?

Riippu mitä sillä teet. Kuvassa oleva vuotaa kuin seula, lämpötilan säätö hankalaa ellei mahdotonta, osat ruostuu puhki, hiilet/briketit palaa aina loppuun (=turhaa rahanmenoa).
Jos paistat se pihvin silloin, makkaran tällöin niin sopiva vehje mutta muuta ei kannata haaveilla tuolla tekevänsä.

Riippu mitä sillä teet. Kuvassa oleva vuotaa kuin seula, lämpötilan säätö hankalaa ellei mahdotonta, osat ruostuu puhki, hiilet/briketit palaa aina loppuun (=turhaa rahanmenoa).
Jos paistat se pihvin silloin, makkaran tällöin niin sopiva vehje mutta muuta ei kannata haaveilla tuolla tekevänsä.
mikä olisi sitten parempi vaihtoehto ja pitääkö budjettia nostaa paljon?

Jos ei tartte olla suuri niin esimerkiksi Weber Go Anywhere tai Smokey Joe on molemmat mainioita vehkeitä. Molemmilla paistelee makkarat, pihvit jne ja Go Anywhere soveltuu myös savustamiseen.

Jos ei tartte olla suuri niin esimerkiksi Weber Go Anywhere tai Smokey Joe on molemmat mainioita vehkeitä. Molemmilla paistelee makkarat, pihvit jne ja Go Anywhere soveltuu myös savustamiseen.
Kuitenkin suosittelen että jättää kaasugrillit pois jos vaan mahdollista ja nauttii oikeasta hiiligrillauksesta.

Tuo kaasu versio on melko uusi viritys, hiiliversio tuli markkinoille 70 luvun lopulla. Kaasu versio julkaistiin näköjään jo 80 luvulla Jenkeissä, Suomessa näin tuollasen vasta joitain vuosia sitten.

Viimeksi muokattu:
Olisiko jollain antaa linkkiä siihen videoon tms missä neuvottiin miten landmann triton kaasugrilli kannatti modata folion avulla jotta lämmöt nousee paremmin?

Tuli löydettyä tollanen kahden polttimen triton hyvässä kunnossa ja liki täyden 10kg kaasupullon kanssa 50 eurolla ja tuli siis kahden kamadon kaveriksi.

On aivan loistava lisukkeiden kanssa, yksinkertaisesti tekee esim paremmat kermaperunat mitä hiiligrillillä saa aikaiseksi, kaipa sen takia kun on niin tasaista ja tarkkaa se lämpö tms ja sit vapautuu kamadossa enemmän tilaa lihoille. :D

Mutta hitaasti nousee lämmöt eikä millään saa yli 300 asteeseen, 200 asteeseenkin kestää mielestäni aika kauan kun menee yli 10 minuuttia…

Muistan täällä nähneeni jonkun videon miten sieltä takaa jotain reikiä peitettiin foliolla jonka jälkeen lämmöt nousi paljon paremmin, mutta en millään haulla sitä köytänyt…

Laittakaas grillausehdotuksia. Mulla on huono mielikuvitus. Eniten grillaillu possun kassler- ja ulkofileepihvejä.

Laittakaas grillausehdotuksia. Mulla on huono mielikuvitus. Eniten grillaillu possun kassler- ja ulkofileepihvejä.
Maissi, pekoniparsa, tuore grilliananas, liha/kana kasvisvartaat, katkarapuvartaat, grillijuusto/halloumi, pekoniherkkusienet, kanankoivet/rintafileet, kanansiivet, hampurilaispihvit

Mitäs nämä on? Vai onko typoja ja piti olla "grillipotut"? Mikäs se oli täällä aikasemmin mainostettu grillattu paprikan tyyppinen? @Mikkos taisi ainakin siitä mainita? Googletin silloin ja näytti semmosilta vähän isommilta jalapenoilta?

E: Niistä taidettiin puhua alkupalaino?

Mitäs nämä on? Vai onko typoja ja piti olla "grillipotut"? Mikäs se oli täällä aikasemmin mainostettu grillattu paprikan tyyppinen? @Mikkos taisi ainakin siitä mainita? Googletin silloin ja näytti semmosilta vähän isommilta jalapenoilta?
Padroneja mä tarkotin eli paprikoita.

Nää on hyviä mutta ite mielummin paistan pannulla kuin suoraan grillissä.

Just näit tarkotin! Kiitos :thumbsup: Pitää kokeilla joku kerta kun grillailee. Miksi muuten mielummin pannulla eikä grillissä? Grillissä oletettavasti saa tuommosen hiiltyneen pinnan paremmin?

Just näit tarkotin! Kiitos :thumbsup: Pitää kokeilla joku kerta kun grillailee. Miksi muuten mielummin pannulla eikä grillissä? Grillissä oletettavasti saa tuommosen hiiltyneen pinnan paremmin?
Pannulla ei pala niin helposti ja helpompi tehdä. Pitää toki olla kuuma pannu. Itsellä on kesäkeittiössä kaasulevy johon Lidlistä ostettuhiiliteräpannu kuumaksi oliiviöljyn kera. Ja sitten paahtelee paprikat siinä. Päälle karkeaa suolaa ja majoneesin kanssa ääntäkohden.

On muuten edelleen noi Lidlin grillipannut uskomattoman hyvä ostos. Itsellä on niitä kaksi ja kunnon rasvapoltettuna monipuolinen pannu. Itse teen siinä aina kasvikset, paistetut perunat, grillijuustot jne. Suosittelen ostamaan, halpa ja hyvä, itellä noita kaks. Tosin se isompi versio tosta kuvan pannusta. Mainoksessa oli noita ainakin tällä hetkellä myynnissä.
1719580022195.png

Jos ette ole vielä kokeillut savustaa herkkusieniä pekoniin käärittynä, niin oma suositus täältä. Ihan parasta omaan makuun, kun savu tarttuu ja sopii pekoniin todella hyvin. Ilman savustusta pekoni ei hirveästi maistu millekkään tuossa kombossa.

Jos ette ole vielä kokeillut savustaa herkkusieniä pekoniin käärittynä, niin oma suositus täältä. Ihan parasta omaan makuun, kun savu tarttuu ja sopii pekoniin todella hyvin. Ilman savustusta pekoni ei hirveästi maistu millekkään tuossa kombossa.
Ite en voi sieltää sieniä, varsinkaan grillattuina. Koostumus ja maku on jotain ällöttävää mutta moni kyllä tykkää joten kokeilla kannattaa.

Täytetyt paprikat kanssa hyviä. Puolikkaat paprikat täyttää jauheliha/tuorejuusto täytteellä tai ihan vain millä haluaa. Perunaa,lohta,tuoresipulia ja tuorejuustoa folio nyytin sisälle myös suosikki.

Ite en voi sieltää sieniä, varsinkaan grillattuina. Koostumus ja maku on jotain ällöttävää mutta moni kyllä tykkää joten kokeilla kannattaa.
Kananttaa sitten kokeilla kääriä pekoni vaikka tuossa ylempänä mainitun parsan päälle. Tai mistä sitten itse tykkääkään. Pääpointti oli pekonissa ja savustuksen sopiminen yhteen. Ainakin omaan makunystyrään sopiva.
Itse tykkään kyllä muuten tehdä noita sieniä johon sisään laittaa aurajuustoa ja pekoni ympärille., niin siitä tulee oikein maukas kokonaisuus.

Kananttaa sitten kokeilla kääriä pekoni vaikka tuossa ylempänä mainitun parsan päälle. Tai mistä sitten itse tykkääkään. Pääpointti oli pekonissa ja savustuksen sopiminen yhteen. Ainakin omaan makunystyrään sopiva.
Itse tykkään kyllä muuten tehdä noita sieniä johon sisään laittaa aurajuustoa ja pekoni ympärille., niin siitä tulee oikein maukas kokonaisuus.
Pekoniparsa on herkkua. Pekoni missä tahansa on herkkua, mutta sieni on se mikä tökkii.
Kaapissa olis ananasta. Voiskohan sitä kääriä pekoniin :D

Vuodesta 2007 tullut grillattua kaasugrillillä. Eilen tuli ensimmäistä (ja toivottavasti viimeistä) kertaa vahingossa kokeiltua rasvapaloa. Melkoiset liekit oli ja onneksi pysyivät kuitenkin grillin sisäpuolella. Grilli on nyt sisäpuolelta palanut, ennen se oli ehkä vain sen näköinen. Syynä tuohon paloon oli minä itse, grilli huonosti puhdistettu. Vanhat rasvat yms siellä paloi. No nyt on grilli putsattu ja toimii hienosti. Vielä astetta isommat liekit niin olisi ollut pelko että rivarin puurakenteet grillin lähettyvillä olisivat syttyneet. Toivottavasti muistan nyt putsata tuota grilliä useammin.

Pannulla ei pala niin helposti ja helpompi tehdä. Pitää toki olla kuuma pannu. Itsellä on kesäkeittiössä kaasulevy johon Lidlistä ostettuhiiliteräpannu kuumaksi oliiviöljyn kera. Ja sitten paahtelee paprikat siinä. Päälle karkeaa suolaa ja majoneesin kanssa ääntäkohden.

On muuten edelleen noi Lidlin grillipannut uskomattoman hyvä ostos. Itsellä on niitä kaksi ja kunnon rasvapoltettuna monipuolinen pannu. Itse teen siinä aina kasvikset, paistetut perunat, grillijuustot jne. Suosittelen ostamaan, halpa ja hyvä, itellä noita kaks. Tosin se isompi versio tosta kuvan pannusta. Mainoksessa oli noita ainakin tällä hetkellä myynnissä.
1719580022195.png
Missä mainoksessa?
Yritin katsoa mut ei kyl löytynyt…

Vuodesta 2007 tullut grillattua kaasugrillillä. Eilen tuli ensimmäistä (ja toivottavasti viimeistä) kertaa vahingossa kokeiltua rasvapaloa. Melkoiset liekit oli ja onneksi pysyivät kuitenkin grillin sisäpuolella. Grilli on nyt sisäpuolelta palanut, ennen se oli ehkä vain sen näköinen. Syynä tuohon paloon oli minä itse, grilli huonosti puhdistettu. Vanhat rasvat yms siellä paloi. No nyt on grilli putsattu ja toimii hienosti. Vielä astetta isommat liekit niin olisi ollut pelko että rivarin puurakenteet grillin lähettyvillä olisivat syttyneet. Toivottavasti muistan nyt putsata tuota grilliä useammin.
Folio rasvapellille ja siihen päälle paakkuuntuvaa kissanhiekkaa, saa sit taiteltua rasvapaloja pois ku piparkakkuja :D

Missä mainoksessa?
Yritin katsoa mut ei kyl löytynyt…
Rehellisyyden nimissä en tiiä onko täss, edellisessä vai tulevassa, muistan vaan nähneeni että oli taas saatavilla. Toi kuva toki googlekuva. Jokatapauksessa tänä kesänä olen nähnyt mainostettavan.

Testasin ja taidettiin heittää loput bioroskikseen. Aivan karmeita limanuljaskoja.

Eli varmasti tekijässä vika. Voitko auttaa? Miten näitä kuuluu valmistaa?

• Tykkää
Reactions: jkm
Kaupasta tosiaan löytyy hyviä ja vähemmän hyviä padroneja mielestäni. Parhaat tähän mennessä on ollut itse kasvatetut. Parvekkella kukkii muutama pensas ja satoa odottelen elokuulle.

Testasin ja taidettiin heittää loput bioroskikseen. Aivan karmeita limanuljaskoja.

Vedellä huuhtelu, kuivaus, pannulle reilusti oliiviöljyä, lämmitä pannu, padronit pannulle, anna paistua ja kääntele kunnes rupeavat tummumaan, sammuta pannu, nosta padronit lautaselle, ripottele sormisuolaa päälle ja nauti. Eihän nuo tietenkään kaikille maistu, joten ei vika aina tekijässä ole.

Pakastepussiin tms. oman maun mukaan olevia kasviksia (aurinko-, kruunu-,...kasviksia/sekoituksia mitä näitä nyt on). Rypsiöljyä, merisuolamyllyllä merisuolaa, vähän pippurisekoitusta ja sipulijauhetta pussiin. Sekoitus, anna olla jonkun aikaa pöydällä ja sekoittele uudestaan. Sit vaa alumiinivuokaan ja grilliin. Lohkopottuja/pariisinperunoita voi maustaa samalla tapaa.

Eihän nää kaikille maistukkaan eikä tekijässä välttämättä mitään vikaa ole.
Kuten sanottu kuumalla pannulla ja kun alkaa pinta sieltä täältä hiillostua ja ne on pehmenneet niin lämpö pois, reilusti suolaa ja makumajoneesin kanssa kitaan.

Mä söin noita ekaa kertaa ravintolassa, ja ne oli sellaisia ihmeen kitkerän makuisia, mutta tykkäsin konseptista ja kun kotona oon tehny niin ei ole ollu koskaan kitkeriä.

Mutta makuasioita. Toiset tukkäägrillatuista herkkusienistäkin, mutta itse en voi sietää sitä makua ja koostumusta.

Itse kyllästyin jo pekoniin käärittyihin juttuihin, kun kaikki maistuu vain pekonilta. Paljon parempia parsasta tulee kun hieman roiskii oliiviöljyä päälle ja grillaa paljaaltaan. Grillauksen jälkeen hieman suolaa päälle. Myös muita kasviksia kannattaa grillailla; salaattia, kesäkurpitsaa, paprikaa, yms.

Ja vartaat on toinen helppo grillattava. Siinä vain mielikuvitus rajana, mitä niihin laittaa.

Itse kyllästyin jo pekoniin käärittyihin juttuihin, kun kaikki maistuu vain pekonilta. Paljon parempia parsasta tulee kun hieman roiskii oliiviöljyä päälle ja grillaa paljaaltaan. Grillauksen jälkeen hieman suolaa päälle. Myös muita kasviksia kannattaa grillailla; salaattia, kesäkurpitsaa, paprikaa, yms.

Ja vartaat on toinen helppo grillattava. Siinä vain mielikuvitus rajana, mitä niihin laittaa.

Samaa mieltä, ennen tuli käärittyä pekoniin vaikka mitä. Nykyään käärin täytetyt herkkusienet juustohöylällä viipaloituihin kesäkurpitsasuikaleisiin ja laitan jotain kastiketta päälle, parsat ja padronit grillataan (aiempaan keskusteluun viitaten: itse ehdottomasti tykkään grillata nämä miedolla lämmöllä enkä paistaa) sellaisinaan öljyssä. Varhaiskaalikin aika mukavaa grillattuna, kunhan sen marinoi / maustaa itselleen sopivasti (itse kaipaan siihen jotain kastiketta, pelkkä suola ei riitä tässä).

Grillattu munakoisokin toimii; leikataan kanta pois, siivutetaan reilun sentin siivuiksi ja grillataan oliiviöljyllä sutaistuna. Öljy kannattaa lisätä juuri ennen grilliin laittamista, munakoisolla on taipumus imaista öljy sisäänsä.

Ja mainittakoon että joidenkin mielestä munakoiso pitää "itkettää", ts. siivutetaan ja suolataan, annetaan suolan imeä nestettä pois ja kuivataan tms. Itse jätän tekemättä, suoraan grillille öljyn kanssa ja maun mukaan suolaa. Ei tule niin vetelää ja suolaista lopputulosta.

Pakko kertoa omakin suosikki grilli-resepti. Kananpaistileikkeitä, hiero niihin sopivaksi katsotut grillimaustteet/rubit, tai edes suolaa ja pippuria. Kääräise rullan tapaiselle ja pyöräytä pari pekonisuikaletta tiukasti ympärille. Sitten sivellään makeaa bbq-kastiketta päälle ja grilliin, epäsuoralle tulellen ja suht mietoon lämpöön. Sivellään lisää soossia vähän väliä, hyvä jos grilliin saisi vähän savuakin. Pekoni kun on rapsakan oloista niin voi siirtää vähän suoralle tulelle ja nopeasti pyöritellen ja sivellellen sopivan mähmäinen pinta.

Vastaava kävi viime viikolla, viimeisellä lomaviikolla kun tuli kaasua jonkun verran polteltua grillissä. Grillasin joka päivä jotakin ja puhdistus tais jäädä itselläkin vähän puolitiehen. Ulkoverhouslauta grillin takana tosin tuntui sen verran käteen lämpöiseltä kun avasin grillikauden pari kk sitten, että päätin vetää grillin nyt n. 1.5m irti seinästä kun sain terassin valmiiksi ja siirsin grillin terassille.

Oisko ribseille suositusta hieman vähemmän sokeria sisältävästä kastikkeesta, tulee diabetes pelkästä etiketin lukemisesta, kun noita kaupan sörsseleitä katselee... tai tietysti itse voisi jotain kyhätä jos ois reseptiä heittää.

Noissa vaan taitaa olla juuri ideana juuri se sokerin karamellisoituminen ribsin pintaan, että liekö vähäsokerisia olemassakaan?:tdown:

Statistiikka

Viestiketjuista
284 007
Jäsenet
78 740
Uusin jäsen
nikz1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom