Grillit & grillaus

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
521
Omassakin Weberissä alkaa olla nuo alaosan siivekkeet niin taipuneet että niillä ei enää paljon ilmankiertoa säädellä. Katselin joskus opastusvideota siivekkeiden muotoonsa taivuttelemisesta/vaihtamisesta ja siinä ainakin suositeltiin että jos purkuhomman lähtee niin siivekesarja on syytä olla hommattuna, koska noita ei saa kovin helposti ehjänä purettua. Aliexpressistä löytyy näköjään tuota siivekesarjaa alle kympillä, laitoin semmoisen tulemaan. Sitten jos on huonot niin täytyy tilata Weberin orkkisosat.
Weberin omilta sivuilta ei noita siivekkeitä ollut tilattavissa. Jotkin pitää hommata varalta, muuten voi mennä grillaukset pelkkään hot&fast-tyyliin, jos ei ole vaihto-osia käsillä, jos irroitus ei onnistu ilman hajoamista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
409
Mä sain takuuseen siivekkeet kun oli rakoa. Tästä on näköjään hetki kun Weber 57 hankittu 5/2021 ja 2022 eli vuoden jälkeen kyselin niissä olevasta raosta ja tulikin sit ilmatteeks uudet.

Weberille vaan kyselyä.
 

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
521
Mä sain takuuseen siivekkeet kun oli rakoa. Tästä on näköjään hetki kun Weber 57 hankittu 5/2021 ja 2022 eli vuoden jälkeen kyselin niissä olevasta raosta ja tulikin sit ilmatteeks uudet.

Weberille vaan kyselyä.
Oma 57 on ostettu 2018 eli takuu jo ummessa.
1717664243693.png


Toisaalta Weberin vastuunkanto on ihan toimiva, Genesiksestä meni kaasunsyöttö yhdestä polttimesta rikki, niin lähettivät kokonaan uuden jakotukin, vaikka takuu oli jo mennyt umpeen aikapäivää sitten.
1717664060352.png
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 692
Mitä ostit ja paljonko kokonaiskustannukset?
Oon kamadossa testannut noilta longania, kahvipuuta, quebrachoa ja kaikki on kyllä ajaneet asiansa loistavasti. Kaikissa noista hiilistä se säkkikoko suhteessa kiloihin on samaa luokkaa eli puun tiiveys on samalla tasolla. Yhdestä säkistä paljastui lähinä silppukokoista hiiltä, mutta kun informoin myyjää niin sain korvaukseksi 2 säkkiä ilman kummempia kyselyitä. Toimittaa siinä missä marabu hiilet yms. Toihan on joku yhden miehen bisnes tms, missä ukolla on ison omakotitalon pihalla "noutopisteenä" varastokontti mistä hiilet saa tyyliin ilman valvontaa noutaa. Oon joskus noukkinut jos sattunut muuten sille suunnalle, muuten mennyt postilla. Hyvä hinta-laatusuhde.

Puuilossa on nyt muuten Marienburgit tarjouksessa
Nää marienburgit on taas päinvastoin aivan kökköhiiliä ainakin tollaseen pitkäkestoseen grillaukseen. Nää on isokokosia mutta höttöisiä paloja, jotka palaa turhan nopeasti. Noissahan on tiheys tyyliin puolet siitä mitä kovapuuhiilissä. Toimittaa varmaan jollain perus pallogrillillä tms ihan fine, mutta kamadossa (oletan että tiiviit weberitkin toimii samoin) on mahdollisuus sammuttaa grilli kerrasta ja loppuhiilillä saa jatkaa seuraavalla kerralla.
 
Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
120
Kyllä minä ainakin olen briskettiä, ribsejä, pulled porkia yms savustanut marienburgilla. Myös hiilien sammutus ja seuraavalla kerralla jatkaminen onnistunut ilman mitään ongelmia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
409
Oma 57 on ostettu 2018 eli takuu jo ummessa.


Toisaalta Weberin vastuunkanto on ihan toimiva, Genesiksestä meni kaasunsyöttö yhdestä polttimesta rikki, niin lähettivät kokonaan uuden jakotukin, vaikka takuu oli jo mennyt umpeen aikapäivää sitten.
Kysyminen ei onneksi maksa mitään.

Tämä.

Eilen tuli kotiovelle 30kg hiiliä täältä Sunset grillihiilet - premium kovapuuhiiliä jokaiselle grillaajalle

Vielä on kokeilematta potentiaali
Itse olen tykännyt sunsetin hiilistä. Kivaa mönttiä ja joskus pitää hieman hakata pienemmäksikin. Bono Minimo kamadossa menee pidemmätkin vedot ja sit weber 57:ssa.

Näiden kilohiiliä polttelin joku kesä takaperin myös, oli pienempää kuin nuo mutta paloi lämpimänä. Pallossa polttelin lähinnä näitä Grilli- ja pajahiilet - Grillihiilikauppa.fi
 
  • Tykkää
Reactions: KUK
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 415
Marienburgit on ehdottomasti parhaita "markettihiiliä" mitä saa melkein kaupasta kuin kaupasta. Eihän ne toki pitkäkestoiseen grillaamiseen sovi, ittekkin käytän niitä lähinnä pihvien ja muihin "nopeasti" grillattaviin.
Suurin osa markettihiilistä on aivan hirveetä kuraa ja silppua että hyvä että edes saa hiillosta ja silloinkin puolet jo heti tippunu hiiliarinan läpi grillin pohjalle.
 
Liittynyt
15.03.2017
Viestejä
134
Mitä ostit ja paljonko kokonaiskustannukset?
Yhteensä 30kg joka jakautui näin;

Quebracho White 2 * 10kg
Coffee 1 * 10kg

+ postitus 16€

Eli kokonaishinta kotiin tuotuna 82,85€ (postit lähimpään pisteeseen oli 15,8€ joten 20c hintaerolla kotiin kannettuna aika no-brainer)

Marienburgeista sen verran, että ovat selvästi muita markettihiiliä laadukkaampia, mutta parhaimmillaan nämäkin sopivat vain satunnaiseen ja nopeaan tekemiseen eli atrian jauhomakkaran polttoon, muttei juuri muuhun. Luuli että nopeasti palava tarkoittaisi myös, että palaa kuumana mutta ihan höpöä. Pitsanpaistolämpötiloista on noilla hiilillä turha haaveilla.
 
Liittynyt
17.05.2023
Viestejä
53
Motonetistä ostin 10kg säkin Roastmaster Premium grillihiiliä 17,90€ hintaan. Saa nähdä onko noista mihinkään.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 692
Kyllä minä ainakin olen briskettiä, ribsejä, pulled porkia yms savustanut marienburgilla. Myös hiilien sammutus ja seuraavalla kerralla jatkaminen onnistunut ilman mitään ongelmia.
Joo en sano etteikö toi toimisi, mutta onhan low and slow helpompaa jos voi ajella sen 6-12 tuntia samalla pesällisellä hiiliä.

Noissa marienburgeissa toi säkin paino on n. 7kg ja koko ainakin tuplat isompi esim noihin sunsetin 10 kilosiin säkkeihin, eli kilohinnaltaan noilla pyöritään ihan samoissa. Joku steikkien paistelu tms nopsa kuumuutta vaativa voi ehkä noilla olla näppärämpi, kun kertatäyttö grilliin on pienempi, jos ei yritäkään jatkaa samoilla hiilillä seuraavalla kerralla.
 
Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
120
Joo en sano etteikö toi toimisi, mutta onhan low and slow helpompaa jos voi ajella sen 6-12 tuntia samalla pesällisellä hiiliä.

Noissa marienburgeissa toi säkin paino on n. 7kg ja koko ainakin tuplat isompi esim noihin sunsetin 10 kilosiin säkkeihin, eli kilohinnaltaan noilla pyöritään ihan samoissa. Joku steikkien paistelu tms nopsa kuumuutta vaativa voi ehkä noilla olla näppärämpi, kun kertatäyttö grilliin on pienempi, jos ei yritäkään jatkaa samoilla hiilillä seuraavalla kerralla.
Edelleen, samalla (yhdellä) pesällä ajettu 10-12h vetoja marienburgilla
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 747
Pihvimies testaili noita grillihiiliä, mukana perus lehtihiilet, nuo marienburgit ja sitten jotain pidempään grillailuun tarkotettuja hiiliä. Antaa ihan hyvää kuvaa mitä eroa noissa on.

 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 692
Pihvimies testaili noita grillihiiliä, mukana perus lehtihiilet, nuo marienburgit ja sitten jotain pidempään grillailuun tarkotettuja hiiliä. Antaa ihan hyvää kuvaa mitä eroa noissa on.

Noi hötömmät hiilet toimii tollasessa avotuligrillauksessa kyl varmasti kovapuuhiiliä paremmin etenkin jos ei meinaa saada niitä kovapuuhiiliä kunnolla kuumaksi ennen grillausta. Jollain kamadolla ei niin kiinnitä tuollaseen huomiota, kun sillä saa hyvällä vedolla hiilet kuumiksi ennen grillausta, mutta tollasissa halpis palloissa varmasti on ihan siinä hiilloksen muodostumisen ajassakin jo iso ero.

Edelleen, samalla (yhdellä) pesällä ajettu 10-12h vetoja marienburgilla
Joo, no onhan sekin varmaan mahdollista ja kukin käyttää mitä parhaaksi näkee, ite oon noita marienburgeja yhen tollasen ison säkin viimekesänä poltellut ja verrattuna noihin kovapuuhiiliin totesin sen vaan kamadokäyttöön kertaluokkaa heikommaksi tuotteeksi ja loppukesästä sitä menikin enemmän tollaseen nopeaan grillaukseen. En nyt koita olla mikään hiilielitisti, kunhan totesin, että ollaan aika lähellä samaa kilohintaa jos ostaa noita sunsetin kovapuuhiiliä vs tollasen marienburg säkin, että ei kannata pelkästään jättikokoisen säkin antaa hämätä.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 467
Motonetistä ostin 10kg säkin Roastmaster Premium grillihiiliä 17,90€ hintaan. Saa nähdä onko noista mihinkään.
Itse ostin noita Roastmastereita sen pienemmän 3kg pussukan 4,99€. Pitää testailla noita viikonloppuna että onko minkälaisia.
Weberin hiilillä olen tähän asti mennyt kun todennut toimiviksi markettihiiliksi.

Noita Marienburg-hiiliä en ole vielä koskaan käyttänyt, pitää noitakin kokeilla kun tuntuu porukka kehuvan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 415
Itse ostin noita Roastmastereita sen pienemmän 3kg pussukan 4,99€. Pitää testailla noita viikonloppuna että onko minkälaisia.
Weberin hiilillä olen tähän asti mennyt kun todennut toimiviksi markettihiiliksi.

Noita Marienburg-hiiliä en ole vielä koskaan käyttänyt, pitää noitakin kokeilla kun tuntuu porukka kehuvan.
Weberillä hiiliäkin? Plus älä unohda että noilla kaupna merkeillä (Roasnmaster) saattaa isoilla ja pienillä pusseilla olla eri valmistaja.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 464
Itselle hiilissä tärkeää on, että antaa ruoalle (varsinkin lihalle) savun makua. Hiilissä on tosi paljon eroa näitten suhteen. Oma havainto Marienburgin hiilistä on, että antaa ihan kivan maun ruokaan, mutta ehkä saisi olla vieläkin voimakkaampi.
Samaa mieltä muuten monen muun kanssa, että palaa tosi nopeasti, kun ei ole kovapuuhiiltä.

Aika paljon on tullut ostettua tuota Marienburgia ja sen huomannut, että kannattaa ostaa vain isoja säkkejä tuosta. Tulee ihan hyvän kokoista palasta eikä ole semmoista silppua, mitä pienemmässä säkki koossa on. Seuraavaksi lähtee testiin noita Sunsetin hiiliä, kun saa aikaiseksi tilata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 415
Itselle hiilissä tärkeää on, että antaa ruoalle (varsinkin lihalle) savun makua. Hiilissä on tosi paljon eroa näitten suhteen. Oma havainto Marienburgin hiilistä on, että antaa ihan kivan maun ruokaan, mutta ehkä saisi olla vieläkin voimakkaampi.
Samaa mieltä muuten monen muun kanssa, että palaa tosi nopeasti, kun ei ole kovapuuhiiltä.

Aika paljon on tullut ostettua tuota Marienburgia ja sen huomannut, että kannattaa ostaa vain isoja säkkejä tuosta. Tulee ihan hyvän kokoista palasta eikä ole semmoista silppua, mitä pienemmässä säkki koossa on. Seuraavaksi lähtee testiin noita Sunsetin hiiliä, kun saa aikaiseksi tilata.
Mä en ole huomannu suurta eroa Marienburgin isoissa tai pienissä säkeissä. Kerran pari on tullut silpposäkki vastaan mutta lienee huonoa tuuria.
 
Liittynyt
29.04.2019
Viestejä
343
Onhan noissa hiilissä ihan älytön ero. Marienburg on ihan ok perushiili, palaa nopeaan, on kohtuu hyvän kokoista (ja sekin riippuu minkä kokoisen säkin ostaa, 30l vs 50l) ja lämpöä on ok kun reilummin lappaa hiiltä pinoon vaikkakin ei kestä kauaa.

Tuota kun vertasin juuri esim. Pitmaster Quebracho hiiliin, niin jumalauta ero on melkoinen. Lämpöä piisaa 150 astetta enemmän pienemmällä määrällä ja kesto on lähes 3x vaikka antaa täydet ilmat. Lisäksi makuaromit paljon vahvemmat.

Oon pitäny varastossa silti aina Marienburgia ja sen lisäksi brikettejä ja kovapuuhiiliä. Makkara ei tarvi 400 astetta ja pitkää kestoa. Ja vaikka kaasugrilli löytyy, niin välillä makkarakin on hauska grillata matkaweberillä, mukavasti lämmittää terassilla kesäiltaa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
37
Motonetistä ostin 10kg säkin Roastmaster Premium grillihiiliä 17,90€ hintaan. Saa nähdä onko noista mihinkään.
Itse ostin noita Roastmastereita sen pienemmän 3kg pussukan 4,99€. Pitää testailla noita viikonloppuna että onko minkälaisia.
Weberin hiilillä olen tähän asti mennyt kun todennut toimiviksi markettihiiliksi.

Noita Marienburg-hiiliä en ole vielä koskaan käyttänyt, pitää noitakin kokeilla kun tuntuu porukka kehuvan.
Toista vuotta olen käyttänyt Rostmaster Premiumeja makkaran, maissin, parsan, pihvien yms grillauksessa. Pehmeähköjä hiiliä, jotka syttyvät nopeasti ja helposti kuumailmapuhaltimella ja omasta mielestäni antavat grillattaville hyvän aromin. Hiiliä on helposti kivijalasta saatavilla ja tasaisin väliajoin tarjouksessa. Pidemmissä vedoissa sen sijaan täytän kamadon kovapuuhiilillä tai ruokin off settia pilkkeillä.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
548
Rogue kasattu ja ekat läskit kitusissa.
Ohjeen ja todellisuuden välillä oli vain yksi hiuksenhieno ero, mutta helposti kasaantui itsekin.
On siinä 15 vuotta ja useamman markettigrillin polttaneena iso ero.
Tästä pitäneekin laittaa Napoleonille terveisiä, vaikkei ole kuin pieni kosmeettinen.
Prisman mallikappaleessa on molemmin puolin kolme tasoa, minulla toiselta puolelta uupuu 2 :D
 

Liitteet

Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 464
Mä en ole huomannu suurta eroa Marienburgin isoissa tai pienissä säkeissä. Kerran pari on tullut silpposäkki vastaan mutta lienee huonoa tuuria.
Ok. Ehkä sitten on osunut jotain huonoa erää itselle. Hintoja en ole yhtään vertaillut, mutta marienburg on muuten itselle sopiva nopean kokkauksen hiili, mitä tulee makuun, niin siinä pysytään, kunnes löytyy parempi lihalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 415
Jaha, Weber 57 kansi alkanut falskaa. Liekkö kolhtanu tai tippunu joskus. Millähän tota saisi tiiviimmäksi?
 

xcn

Liittynyt
10.06.2024
Viestejä
2
Taustatietoa uuden tilini vuoksi: olen grillaillut jo 15 vuotta ja muutaman vuoden nyt hiililläkin (pallo + uusimpana kaverina kamado). Kaikki sujuu jo hienosti, mutta yksi ongelma perheelläni olisi, johon kaipaisin apua.

Mikä on vähiten savunmakuinen hiili, jolla on kuitenkin pitkä paloaika? Käytän pääosin nykyään Khayaa, mutta perheelleni siinäkin on usein liikaa savua silloin, kun grillataan paljon kasviksia. Lihalla ongelmaa ei toki olekaan, mutta pitäisi keksiä jokin tapa saada kasviksista vähemmän (mahdollisimman vähän) savun makuisia.

Marienburgia tai Weberin brikettejä käytin usein kaverina aiemmin, mutta onko mitään kovapuuhiiltä, joka olisi vielä Khayaakin miedompi aromeiltaan jos haluaisin käyttää / hankkia vain yksiä hiiliä joilla mahdollisimman pitkä paloaika (esim. juhlissa jolloin pitää grillata usean ihmisen ruoat peräkkäin)? Vai ovatko nuo briketit tässä tilanteessa vaan suosiolla paras vaihtoehto?
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
775
Yritin jo mutta lattiaa vasten en huomaa missä vuotoa on ja kun painaa tasaista vasten niin se vaan fjongaa takaisin.
Itse en ole painellut vaan väännän kantta vastakkaisista reunoista "rusetille". Ei se paljoa anna periksi mutta oman kanteni sain tuolla tavalla suoraksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
409
Mikä on vähiten savunmakuinen hiili, jolla on kuitenkin pitkä paloaika? Käytän pääosin nykyään Khayaa, mutta perheelleni siinäkin on usein liikaa savua silloin, kun grillataan paljon kasviksia. Lihalla ongelmaa ei toki olekaan, mutta pitäisi keksiä jokin tapa saada kasviksista vähemmän (mahdollisimman vähän) savun makuisia.
Sunsetilta oletkin tainnu Khayaa tilata ja siellä näkyisi uutta Mangrovea olevan tulossa ja sit oisko Longan sopiva, kuvauksessa on että mieto savunmaku.


 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 415
Itse en ole painellut vaan väännän kantta vastakkaisista reunoista "rusetille". Ei se paljoa anna periksi mutta oman kanteni sain tuolla tavalla suoraksi.
Sitäkin yritin mutta sen verran hienosäätämistä että kansi hajoaa ennemmin kuin saan sen tiiviiksi.
 

xcn

Liittynyt
10.06.2024
Viestejä
2
Sunsetilta oletkin tainnu Khayaa tilata ja siellä näkyisi uutta Mangrovea olevan tulossa ja sit oisko Longan sopiva, kuvauksessa on että mieto savunmaku.
Longanissa taitaa maistua hieman enemmän (sitäkin oli aiemmin) ja tuo Mangrovessa mainittu kuvaustekstin osa hieman jännittää jos haluan neutraalimpaa makua:

Mangrovehiili antaa ainutlaatuisen ja houkuttelevan maun grilliruoalle. Poltettaessa se vapauttaa aromaattisia yhdisteitä, jotka parantavat ruokien makua. Olipa kyse savuisista vivahteista lihoille tai herkästä savusta vihanneksille, mangrovehiili lisää ihastuttavan ja erottuvan maun grillattuun ruokaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 311
Mistähän sais edullisesti ostettua tulipesän ja sen yläosan 21 tuumaseen kamadoon?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 311
Valmistajalle varaosista tiedustelua. Minkä merkkinen kamado kyseessä ?
Mustangi.
Mulla ku o varastossa extra kuoret tollaselle ni aattelin et niistä sais toisen kamadon koottua ku hommais vaa sisuskalut, hatun ja lämpömittarin
 
Liittynyt
17.04.2018
Viestejä
74
Kysy suoraan tuolta tukipalvelusta:

 
Liittynyt
17.05.2023
Viestejä
53
Tuli haettua tuollainen edullinen langaton lämpömittari motonetistä ja savustettua Weberin pallogrillissä kassleria pulled porkiksi. Savupuuna käytin noita Weberin hikkori savustuspaloja. Oikein toimiva peli oli ja herkkua tuli.
pulledpork1.jpgpulledporksavu.jpg
 
Liittynyt
17.04.2018
Viestejä
74
Kannattaa suosia mahdollisimman isoja kassler paloja 2-3kg, tuollanen pikkupala kuivahtaa äkkiä. Näyttää olleen pikkusen turhan kovassa lämmössä. Mikä oli lämpötila pallossa ?
 
Liittynyt
17.05.2023
Viestejä
53
Tuo oli tosiaan vain pieni puolen kilon pala testiin, ensimmäistä kertaa savustin. Auttamatta liian pieni. Folioon käärimisen jälkeen ei saanut enää lämpötiloja, täytyy ensi kerralla ottaa mittari irti ja painaa se folion läpi lihaan uudestaan kiinni. Noin 100C oli ensimmäiset nelisen tuntia.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
244 804
Viestejä
4 271 708
Jäsenet
71 560
Uusin jäsen
denimclub

Hinta.fi

Ylös Bottom