Gigantti, Power, Verkkokauppa.com+muut vastaavat liikkeet. Asiakaspalv.ja palautuskokemukset

Gigantilla toimii kyllä takuu hyvin. Sain tänään näytön verkkokaupasta, se oli viallinen, raahasin myymälään ja kävelin ulos ehjän kanssa. Jos jotain moitittavaa niin ehkä toiminta myymälässä oli vähän hidasta. Tuntuu että Gigantin tietojärjestelmä vaatii ihan törkeästi naputtelua ja ihmettelyä. Huollossa oli myös vain yksi jamppa töissä joka tuntui hoitavan laitteiden testauksen ja asiakaspalvelun samaan aikaan. No, mutta tärkeintä kuitenkin että vielä saman päivän aikana kävely toimivan tuotteen kanssa ulos. Gigantin kanssa on kyllä aina mukava asioida kun tietää että homma sujuu.

Huollossa ei kannata pitää useampaa ihmistä töissä kun se ei tuota mitään, päinvastoin.
 
Toisaalta kumpi on tärkeämpää se että säästetään huollon kuluissa hiukan nyt vai se että saadaan asiakastyytyväisyydellä ja hyvällä asiakaskokemuksella pitkäikäisiä asiakkaita tai jopa suosittelijoita. Hyvä kuva brandistä on pidemmällä tähtäimellä paljon arvokkaampi kuin lyhyen aikavälin säästö.
 
Toisaalta kumpi on tärkeämpää se että säästetään huollon kuluissa hiukan nyt vai se että saadaan asiakastyytyväisyydellä ja hyvällä asiakaskokemuksella pitkäikäisiä asiakkaita tai jopa suosittelijoita. Hyvä kuva brandistä on pidemmällä tähtäimellä paljon arvokkaampi kuin lyhyen aikavälin säästö.
Yleisesti vai tuota Giganttia pohdit ?

Vaikuttaa siltä että Gigantilla asiat on mietitty (laskettu) tarkkaan, ja heidän taktiikkansa ei ole mielyttää asiakasta joka käänteessä, vaan liikeidea on ihan jotain muuta.

Kankea reklaamatio käsittely voi olla suunniteltua, josta voi vähän maksaakkin, tavoite, kaikki ei jaksa vääntää, ja toinen voidaan myydä "ohituskaistaa", eli niitä vakuutuksia isolla rahalla.

Homma on toiminut, asiakkaat on äänestäneen lomakolla ja vievät rahansa Giganttiin.
 
Toisaalta kumpi on tärkeämpää se että säästetään huollon kuluissa hiukan nyt vai se että saadaan asiakastyytyväisyydellä ja hyvällä asiakaskokemuksella pitkäikäisiä asiakkaita tai jopa suosittelijoita. Hyvä kuva brandistä on pidemmällä tähtäimellä paljon arvokkaampi kuin lyhyen aikavälin säästö.
Jos alkaa myyntiluvuissa näkyä niin uudelleenlanseeravat huollon lähes samanlaisena uudistetulla ilmeellä jolloin tappiot jää korkeintaan - 10% luokkaa joka on huomattavasti edullisempaa kuin kunnon huoltoa pyörittää ja tämän tempun kun uusii 5-10v välein niin osakkeenomistajat kiittää.
 
Hiukan ohi aiheen, mutta ei nyt sopivampaa ketjua löytynyt. Emolevy pitäisi laittaa takuuseen tietokonekauppa.fi puljuun. Palautusohjeissa mainitaan, että emo pitää laittaa antistaattiseen pussiin. Roskiinhan se on tietysti mennyt. Alkavatko nillittämään asiasta ja tuohon vedoten eivät huoli emoa takuuseen?
 
Hiukan ohi aiheen, mutta ei nyt sopivampaa ketjua löytynyt. Emolevy pitäisi laittaa takuuseen tietokonekauppa.fi puljuun. Palautusohjeissa mainitaan, että emo pitää laittaa antistaattiseen pussiin. Roskiinhan se on tietysti mennyt. Alkavatko nillittämään asiasta ja tuohon vedoten eivät huoli emoa takuuseen?

Kysy vaikka sieltä liikkeestä voisivatko laittaa sulle pussin kirjekuoressa tulemaan jotta voit lähettää tuotteen turvallisesti huoltoon. Takuuseen lähettäminen ei lähtökohtaisesti saa aiheuttaa kuluja asiakkaalle, mutta olet saanut soveltuvat paketointitarvikkeet kun ostit emon, joten et voi enää vaatia uusia tilalle veloituksetta koska itse hävitit ne...

Emon tuhoutuminen ilman antistaattista pussia on toki aika pieni mahdollisuus, mutta jos paska säkä käy niin niinkin voi tapahtua.
 
Tämmonen hassun hauska hommeli.

3.11 oli Gigantilla hyvät alennukset klubilaisille ja vain myymälöistä.
Nooh aattelin sitten kysyä Powerin chatista suurinpiirtein näillä sanoilla, että myyvätkö samaan hintaan tuotteen, vaikka se on klubilaisille,
ja omalta kylältä löytyy Power, ja lähimpään Giganttiin matkaa 47km. Ja olisihan se järkevää ostaa omalta kylältä kuin ajella 47km kilpailijalle.
Vastauksena tuli etteivät reagoi Gigantin hintoihin kun se ei ole tarjolla kaikille.
OK ja kiitos.

Kävelin sitten toiveikkain mielin paikalliseen Poweriin, ja siellä mukava asiakaspalvelija sanoi ettei pysty samaan hintaan myymään, että hinta on tuo1499€ ja varastot tyhjänä, tulee vasta 18.11 varastoon.
No hö, ei siis kauppoja syntynyt vaikka koitin että sen kerran ku ostaa omalta kylältä niin ois saanu samaan hintaan kuin Gigantista. Mut ei niin ei. Töllön voisin noutaa myöhemminkin..

No tuote jäi kuitenkin ostamatta kun en älynnyt Gigantista varata tuotetta siks aikaa kun mittailin auton peräosastoa että laatikko mahtuu sinne pystyssä.

Pistää näin jälkikäteen miettimään että kannattaisko Powerin myydä samaan hintaan kuin Gigantti klubihintoineen, kuin olla myymättä, sen kerran kun asiakas tulee ostamaan jotain tuotetta.
Oma kylä on pieni ja hiljainen, joten luulisi tekevän hyvää liikkeelle myydä jotain vähän halvemmalla hinnalla .. BF tulossa ja varmaks ei osaa sanoa että olenko samassa osta mielentilassa silloin..

Sori OT, meni vähän vierestä
 
Pistää näin jälkikäteen miettimään että kannattaisko Powerin myydä samaan hintaan kuin Gigantti klubihintoineen, kuin olla myymättä, sen kerran kun asiakas tulee ostamaan jotain tuotetta.
Se kai riippuu ihan tuotteesta ja sen hinnasta, jos mietit että kannattaako yksittäisen tuotteen myynti jollain tietyllä hinnalla.
Oman värinsä tuo sitten muut tekijät. Jotka voi johtaa myyntiin jopa alle omien, tai jos iso hyvä asiakas, niin yksittäisen tuotteen hinta ei se juttu. Myyjän päätäntävalta ja ns "omatili" voi vaikuttaa.
 
Gigantin klubi-eduissa mainitaan että "LB Ääni & Kuva: 3kk tilaus 0 €!" mutta miten ihmeessä tuon pääsee tilaamaan. Ei linkikiä, koodia tms. Vai onko lpppunut etu?
 
Vanha ja tuttu ärsytyksen aihe, mutta.. tuli emailiin gigantin 11.11 tarjousviesti jossa sattui olemaan tuote jota olen black friday fiiliksissä ajatellut (jabra 75t). Ihmettelin kun alehinta näytti olevan hinta joka on about normaalistikin voimassa joka puolella. Hintahistoriaa hieman selaamalla selvisi että kyse on tietystä väriversiosta lukuisten muiden joukossa (tummanharmaa vs harmaa tjsp), jonka hinnan gigantti on ilmeisesti tällaisia tilanteita silmälläpitäen pitänyt normaalia korkeammalla.

Ymmärrän että tätä tekevät kaikki ja aina, mutta silti tuntuu kun älykkyyttäni hieman loukattaisiin tällaisella puuhastelulla. Yhä enemmän kannustan kaikkia ottamaan näitä tuotteita kokeiluun ja palauttamaan tyytyväisyystakuun aikana jos vaikka Amazonin tms kautta löytyy kympinkin halvemmalla.

Lisäys: Eikös Gigantilla ole täysi tyytyväisyystakuun alainen palautusoikeus koskien myös kuulokkeita?
 
Viimeksi muokattu:
Vanha ja tuttu ärsytyksen aihe, mutta.. tuli emailiin gigantin 11.11 tarjousviesti jossa sattui olemaan tuote jota olen black friday fiiliksissä ajatellut (jabra 75t). Ihmettelin kun alehinta näytti olevan hinta joka on about normaalistikin voimassa joka puolella. Hintahistoriaa hieman selaamalla selvisi että kyse on tietystä väriversiosta lukuisten muiden joukossa (tummanharmaa vs harmaa tjsp), jonka hinnan gigantti on ilmeisesti tällaisia tilanteita silmälläpitäen pitänyt normaalia korkeammalla.

Ymmärrän että tätä tekevät kaikki ja aina, mutta silti tuntuu kun älykkyyttäni hieman loukattaisiin tällaisella puuhastelulla. Yhä enemmän kannustan kaikkia ottamaan näitä tuotteita kokeiluun ja palauttamaan tyytyväisyystakuun aikana jos vaikka Amazonin tms kautta löytyy kympinkin halvemmalla.

Lisäys: Eikös Gigantilla ole täysi tyytyväisyystakuun alainen palautusoikeus koskien myös kuulokkeita?
Kuulokkeilla joo mutta ei noilla korvanapeilla
 
Kuulokkeilla joo mutta ei noilla korvanapeilla
Ahaa. Kiitti. Hyvä että tuli tarkastettua :thumbsup:

Kuuloke-ketjuun just laitoinkin, mutta osuu hyvin tämänkin otsikon alle, että ainakin Powerilla on erittäin harhaanjohtavasti tuossa "lisää ostoskoriin" nappulan alla maininta 60pv:n palautusoikeudesta.
Screenshot_2020-11-10 JABRA ELITE ACTIVE 75T TRUE WIRELESS -KUULOKKEET, MINT - Power fi.png
 
Viimeksi muokattu:
Jos tuotteen tarjoushinta on 25 euroa, niin pitäisikö liikkeen vaihtaa tuote silti vastaavaan vaikka se olisi sillä hetkellä kalliimpi, vai hyvittää sen verran mitä se tuote maksoi jolloin saat takuussa jonkun halvemman, huonomman ja ei vastaavan tilalle?.
Eli siis hiiri joka maksoi tarjouksessa 25 euroa, ja jota ei enää ole saatavana samana versiona mutta on saatavana uudempana versiona samoilla ominaisuuksilla. Olisiko tämä hiiri pitänyt vaihtaa uudempaan versioon joka on saman hintainen kuin vanhempi malli. Menikö tämä nyt ihan oikein että jouduin ottamaan 40 euron hiiren jossa ei samoja ominaisuuksia, ja maksamaan väliä kun hyvittivät tuon 25 euroa tarjoushinnan mukaan?.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tuotteen tarjoushinta on 25 euroa, niin pitäisikö liikkeen vaihtaa tuote silti vastaavaan vaikka se olisi sillä hetkellä kalliimpi, vai hyvittää sen verran mitä se tuote maksoi jolloin saat takuussa jonkun halvemman, huonomman ja ei vastaavan tilalle?.
Eli siis hiiri joka maksoi tarjouksessa 25 euroa, ja jota ei enää ole saatavana samana versiona mutta on saatavana uudempana versiona samoilla ominaisuuksilla. Olisiko tämä hiiri pitänyt vaihtaa uudempaan versioon joka on saman hintainen kuin vanhempi malli. Menikö tämä nyt ihan oikein että jouduin ottamaan 40 euron hiiren jossa ei samoja ominaisuuksia, ja maksamaan väliä kun hyvittivät tuon 25 euroa tarjoushinnan mukaan?.

Lähtökohta on että tuote korjataan tai tarjotaan vastaava tuote tilalle. Mikäli kumpikaan ei onnistunu niin ratkaisu on yleensä kaupan purku.
Poisto tuotteiden kanssa ollaan vähän harmaalla alueella, myyjälläkin on oikeus tarjota kaupan purkua mikäli eivät voi vastaavaa tuotetta antaa tilalle. Lähtökohtaisesti näkisin, että jos vanha ja uus malli on ihan yks yhteen samoja vehkeitä eri nimellä niin uus olis pitänyt tulla tilalle ilman välirahaa. Jos siinä uudessa taas on ominaisuuksia mitä vanhassa ei ollut niin välirahan maksaminen voi olla ihan validi vaihtoehto.

Takuu kuitenkin ensisijaisesti koskee sitä tuotetta, ei sen hintaa. Maksoko sekin hiiri alkujaan 40 euroa mutta oli alennettu 25 euroon poistomyynnissä tms? Jos täyteen hintaan ostanut olis saanut uuden mallin tilalle ilman välirahaa niin sitten olis sunki pitäny.
 
Eli kyse on Razer Basilisk hiirestä joka alkujaan maksoi sen 69,90 normi hinnalla, mutta hinta oli alennettu 25 euroon kun ostin. Nyt myynnissä oleva malli Basilisk V2 on saman hintainen kuin tuo alkuperäinen hiiri mutta ainoa asia jota on parannettu on sensori, kytkimet ja ulkonäkö, muuten aivan vastaava ominaisuuksiltaan. Eli tähän eivät suotuneet vaihtamaan, vaan piti ottaa joku 25 euron arvoinen tai kalliimpi hiiri tai maksaa kalliimmasta väliraha. Jokohan tämä nyt tuli selitettyä ymmärettävällä suomenkielellä?. Kyse ei ollut poistomyynnistä, vaan ihan normaalista alennusmyynnistä.
 
@Junaski Ilmeisesti ostettu Gigantista? Tuota V1 löytyy Itäkeskuksen myymälästä, sanoppa niille että postittavat sitten täysin vastaavan uuden sulle sieltä jos ei kerran V2:sta saa takuusta. Razer Basilisk ergonominen pelihiiri - Pelihiiret

Nämä poistuneet tuotteet ovat kieltämättä aina vähän hankalia. Itselläni kävi vähän vastaava tilanne Jimssin ja G900 hiiren kanssa. Tuli vikaa ja pistin takuuseen niin myyjä ehdotti ratkaisuksi kaupan purkua, koska G900 oli silloin jo poistunut myynnistä. Ominaisuuksiltaan lähes vastaavaa G903 hiirtä eivät suostuneet antamaan tilalle vaan tuohon olisi pitänyt maksaa ihan absurdi väliraha, koska itsekin ostin hiireni tarjouksesta ja uudesta pyydettiin normihintaa. Omalta osalta toki päättyi hyvin ja saivat kun saivatkin jostain korvaavan uuden G900 tilalle.

Olisi ihan kiva jos näissä tultaisiin edes vähän vastaan. Itse olisin ollut tyytyväinen, jos olisi tarjottu edes mahdollisuutta vaihtaa uudempaan malliin kohtuullisemmalla välirahalla. Sunkin pitäisi nyt maksaa 55€ lisää saadaksesi päivitetyn mallin, jonka hinta on todellisuudessa 10-20€ korkeampi. Antaisivat edes sen verran alennusta uudesta paremmasta mallista, että hintaero vastaa noiden mallien oikeaa hintaeroa. Mikäli valmistaja hoitaa suoraan takuuasioita hyvällä maineella niin ainahan voi kysäistä myös sieltä. Valmistajat saattavat usein laittaakin sen uuden vastaavan mallin, jos ei vanhaa enää löydy.
 
@Junaski Ilmeisesti ostettu Gigantista? Tuota V1 löytyy Itäkeskuksen myymälästä, sanoppa niille että postittavat sitten täysin vastaavan uuden sulle sieltä jos ei kerran V2:sta saa takuusta. Razer Basilisk ergonominen pelihiiri - Pelihiiret

Nämä poistuneet tuotteet ovat kieltämättä aina vähän hankalia. Itselläni kävi vähän vastaava tilanne Jimssin ja G900 hiiren kanssa. Tuli vikaa ja pistin takuuseen niin myyjä ehdotti ratkaisuksi kaupan purkua, koska G900 oli silloin jo poistunut myynnistä. Ominaisuuksiltaan lähes vastaavaa G903 hiirtä eivät suostuneet antamaan tilalle vaan tuohon olisi pitänyt maksaa ihan absurdi väliraha, koska itsekin ostin hiireni tarjouksesta ja uudesta pyydettiin normihintaa. Omalta osalta toki päättyi hyvin ja saivat kun saivatkin jostain korvaavan uuden G900 tilalle.

Olisi ihan kiva jos näissä tultaisiin edes vähän vastaan. Itse olisin ollut tyytyväinen, jos olisi tarjottu edes mahdollisuutta vaihtaa uudempaan malliin kohtuullisemmalla välirahalla. Sunkin pitäisi nyt maksaa 55€ lisää saadaksesi päivitetyn mallin, jonka hinta on todellisuudessa 10-20€ korkeampi. Antaisivat edes sen verran alennusta uudesta paremmasta mallista, että hintaero vastaa noiden mallien oikeaa hintaeroa. Mikäli valmistaja hoitaa suoraan takuuasioita hyvällä maineella niin ainahan voi kysäistä myös sieltä. Valmistajat saattavat usein laittaakin sen uuden vastaavan mallin, jos ei vanhaa enää löydy.
Juu Gigantistahan se ostettu oli, nyt on tilalla Deathadder josta maksoin 14 euroa väliä, kun oli ainoa jotakuinkin kunnollinen hiiri saatavilla ilman absurdia välirahaa. Pitänee ottaa yhteyttä ihan asiakaspalveluun eikä asioida kassatyttösten kanssa.
 
Miten tuo Gigantin chatti toimii? Kirjoitin ”ihminen”, kuten jotkut ovat täällä neuvoneet. Nyt tuossa on noin tunnin olleet nuo kolme pistettä, jotka varmaan kuvaavat, että joku kirjoittaisi jotakin. Mitään jonotietoa tai mitään muutakaan tietoa ei ole näkyvissä. Meneeköhän tämä nyt oikein, että pääsen ihmisen kanssa puhumaan jossain kohtaa?
 
Miten tuo Gigantin chatti toimii? Kirjoitin ”ihminen”, kuten jotkut ovat täällä neuvoneet. Nyt tuossa on noin tunnin olleet nuo kolme pistettä, jotka varmaan kuvaavat, että joku kirjoittaisi jotakin. Mitään jonotietoa tai mitään muutakaan tietoa ei ole näkyvissä. Meneeköhän tämä nyt oikein, että pääsen ihmisen kanssa puhumaan jossain kohtaa?

Ei mene oikein. Pitäisi näkyä jonotilanne ja arvio ajasta kauanko joudut odottamaan.
 
Kellään kokemusta tai sattuisiko olemaan myyjää linjoilla..

Jos palautan pelituolin Giganttiin niin täytyykö purkaa atomeiksi ja pakata vai voiko palauttaa kasattuna?
 
Jimm's : lähetys yleensä samana päivänä kuin tilaus, pl. suuret ruuhkajulkaisut ja black fridayt jne
Verkkokauppa.com : melkein yhtä nopea

Muu suomalainen toimittaja : toista viikkoa odottelen "varastossa" olevan tuotteen lähettämistä... sinänsä ihmetyttää sekin että, verkkis/jimms tilatessa varastosaldo siellä vähenee sen verran kun olen tilannut, tuolla saldo pysyi samana. Liekö tavaraa oikeasti varastossakaan. Sähköpostiin vastaaminenkin on ilmeisen vaikeaa ja puhelimessa vaan rahiseva odotusmusiikki, mahtavaa, ehkä jatkossa vaan näistä alussa mainituista taatusti hyvin toimivista tilailen. Kolme viikkoa jos täyttyy ilman elonmerkkejä niin maksupalvelunvälittäjän kautta sai kaiketi maksun reklamoitua takaisin. Jos näin käy niin voin päivittää firman nimenkin tänne.
 
Roborock S5 wifi lopetti toiminnan ja täytyy sanoa, että olisi pitänyt ostaa Gigantista tai Verkkokaupasta niin olisi voinut viedä laitteen tiskille, uus tilalle ja homma hoidettu. Nyt kaksi viikkoa mennyt ja eikä www.RobottiEkspertti.fi ole vieläkään ilmoittanut mitä tuon kanssa tehdään. Sentään vastaavat, mutta jokaisen viestin jälkeen menee aina muutama päivä odotteluun.
 
Jos Gigantin verkkokaupasta tilattu monitori osoittautuukin paskaksi valovuotoa/pikselivikaisuutta yms. niin voiko monitorin käydä palauttamassa paikalliseen Giganttiin ja mahdollisesti sieltä saada korvaava monitori tilalle?
 
Jos Gigantin verkkokaupasta tilattu monitori osoittautuukin paskaksi valovuotoa/pikselivikaisuutta yms. niin voiko monitorin käydä palauttamassa paikalliseen Giganttiin ja mahdollisesti sieltä saada korvaava monitori tilalle?

Kyllähän sen tuotteen voi aina palautusoikeuden turvin palauttaa ja sitten ostaa uuden tilalle. Gigantin verkko-ostokset voi viedä sinne paikalliseen myymälään, ei ole pakko postittaa. Varsinaisesti vaihtamaan tuskin alkavat valovuodon/pikseleiden takia, yleensä nuo mielletään enemmän ominaisuudeksi kuin viaksi. Toki jos on joku kunnon kuolleiden pikseleiden rypäs keskellä näyttöä niin sitten eri mutta silloinkin pistävät todennäköisesti takuuhuoltoon sen sijaan, että suoraan saisi uuden tilalle.
 
Jos Gigantin verkkokaupasta tilattu monitori osoittautuukin paskaksi valovuotoa/pikselivikaisuutta yms. niin voiko monitorin käydä palauttamassa paikalliseen Giganttiin ja mahdollisesti sieltä saada korvaava monitori tilalle?

Voit palauttaa ja saat uuden, mikäli sieltä vain uutta löytyy hyllystä. Tai vähintäänkin palauttavat rahat ja ostat uuden.
 
Onko kokemuksia, mikä on Multitronicin kanta testatun näytönohjaimen palautukseen? Ottavatko takaisin jos 14 päivän sisällä palauttaa?
 
Onko kokemuksia, mikä on Multitronicin kanta testatun näytönohjaimen palautukseen? Ottavatko takaisin jos 14 päivän sisällä palauttaa?
Ote heidän ehdoista:
Palautus (Ostoksen peruuttaminen)

Asiakkaalla on ostoksilleen yleisten koti- ja postimyyntiehtojen mukaisesti 14 päivän palautusoikeus edellyttäen, että alla mainitut ehdot täyttyvät. Asiakkaalla on oikeus tutustua tuotteeseen samalla tavalla kuin silloin kun tuote ostetaan liikkeestä. Asiakkaalla on myös oikeus avata tuotteen pakkaus, tutustua ohjekirjoihin sekä kokeilla tuotetta palautusoikeuttaan menettämättä. Palautusoikeus päättyy kun tuote otetaan käyttöön.

Tarkemmin löytyy täältä: Consumer - Return policy
 
Miten tuotakin nyt tulkitaan?
On oikeus kokeilla tuotetta - eli näyttis koneeseen ja peli käyntiin
Ei saa ottaa käyttöön - eli näyttis koneeseen ja peli käyntiin
 
Tuotteen saa ottaa käyttöön lyhytaikaisesti. Hygieniatuotteiden tai kuulokkeiden (jotka menevät korvakäytävään) ottaminen käyttöön kumoaa palautuksen.
 
Miten tuotakin nyt tulkitaan?
On oikeus kokeilla tuotetta - eli näyttis koneeseen ja peli käyntiin
Ei saa ottaa käyttöön - eli näyttis koneeseen ja peli käyntiin

On kyllä mielenkiintoista että mistään ei tunnu löytyvän määritelmää mikä on kokeilun ja käyttöönoton ero. Kuinka monta tuntia pitää pelata että näyttis on otettu kunnolla käyttöön? :confused:
 
On kyllä mielenkiintoista että mistään ei tunnu löytyvän määritelmää mikä on kokeilun ja käyttöönoton ero. Kuinka monta tuntia pitää pelata että näyttis on otettu kunnolla käyttöön? :confused:

Kuluttaja-asiamiehen linjaus 12, verkkokauppa ja etämyynti. Olennaisin boldattuna toisesta lauseesta, tämä on se lähtökohta.
Kannattaa katsoa myös päätös KRIL 1718/32/2009 joka osunee aika lähelle tätä keissiä.

12. Vastuu vastaanotetusta tavarasta ja tavaraan tutustuminen

Kuluttajan on pidettävä vastaanottamaansa tavara olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä, jotta hänellä on oikeus saada suorittamansa maksu kokonaan takaisin peruuttamistilanteessa. (KSL 6:18)

Kuluttajalla on kuitenkin oikeus avata tai purkaa pakkaus, tarkastaa tavaran ominaisuudet ja toimivuus ja tutustua siihen samaan tapaan kuin myymälässä ilman, että se vaikuttaa peruuttamisoikeuteen. (HE 157/2013)

Tavaraa ei katsota otetuksi käyttöön, jos kuluttaja on käsitellyt tavaraa vain siten kuin on tarpeen sen luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi. (KSL 6:18.2)

Kuluttaja oli asentanut sinetöimättömänä toimitetun CD-kartan GPS-paikantimeen ja koekäyttänyt sitä. Kuluttajariitalautakunta katsoi, että toimenpide oli edellytyksenä sille, että paikantimen toimintaa oli voitu kokeilla, eikä kyse ollut käyttöön ottamisesta. Pelkästään tuotteen pakkauksen purkaminen ei myöskään vaikuttanut peruutusoikeuteen. Kuluttajalla oli peruutusoikeus.
(KRIL 451/36/07)

Kuluttaja ei menettänyt peruuttamisoikeuttaan pelkästään sen vuoksi, että hän oli tarkastanut kaiuttimen ja yrittäessään asentaa kaiuttimen todennut sen olevan epäsopiva hänen autoonsa.
(KRIL 835/36/2009)

Kuluttaja oli asentanut prosessorin tietokoneen osaksi ja koekäyttänyt sitä. Kuluttajariitalautakunta katsoi, että asentaminen ei sellaisenaan osoita, että prosessori olisi otettu kuluttajansuojalain tarkoittamalla tavalla käyttöön vaan oli edellytyksenä sille, että tuotteen toimintaa oli voitu kokeilla. Säännöksen perustelujen mukainen samaan tapaan kokeilu kuin liiketiloissa ei rajoita kokeiluoikeutta niin, ettei sitä olisi lainkaan
(KRIL 1718/32/2009)

Kuluttaja osti verkkokaupasta lampun ja lampunvarjostimen. Hän palautti tuotteet ilman alkuperäispakkausta. Kuluttajariitalautakunta katsoi, että kuluttaja ei ollut menettänyt peruuttamisoikeuttaan, vaikka alkuperäispakkaus oli hävitetty.
(KRIL 4030/36/2010)

Kuluttaja oli ostanut 359 euron arvoisen digikameran ja ottanut sillä neljän päivän aikana 306 kuvaa. Kuluttajalla ei ollut peruutusoikeutta. Arvioinnissa kiinnitettiin huomiota kuvien suureen määrään sekä siihen, että kameraa oli käytetty neljänä päivänä.
(KRIL 2556/36/2009)

Jos kuluttaja kuitenkin ottaa huolenpitovelvoitteensa vastaisesti tavaran käyttöönsä, hän ei menetä peruuttamisoikeutta, mutta vastaa tavaran arvon alentumisesta. Tavaran arvon alentuminen määritellään kohtuuden mukaan. Joidenkin tavaroiden, kuten vaatteiden osalta arvo voi alentua hyvin lyhyen käytön jälkeen olennaisesti. Tietyissä kestokulutushyödykkeissä, kuten uusissa ajoneuvoissa, arvon aleneminen voi käyttöönoton jälkeen olla euromääräisesti huomattava. Jos tavara on tullut sen käyttämisen johdosta myyntikelvottomaksi, kuluttaja vastaa tavarasta sen koko arvolla. (KSL 6:18.2)

Kuluttaja ei vastaa kuitenkaan tavaran arvonalennuksesta, jos elinkeinonharjoittaja ei ole antanut kuluttajalle ennen sopimuksen tekemistä tietoa peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevista ehdoista, määräajoista ja menettelyistä. (KSL 6:18.3)

Myyjällä on vaaranvastuu siitä, että tavara tuhoutuu, katoaa, huonontuu tai vähenee ostajasta riippumattomasta syystä joko ennen sen luovutusta kuluttajan hallintaan tai sen jälkeen kun se on luovutettu takaisin myyjän tarjoamalle rahdinkuljettajalle, esimerkiksi jos tavara vaurioituu tai katoaa postissa. (KSL 5:6.1–2 mom)
 
Kuluttaja-asiamiehen linjaus 12, verkkokauppa ja etämyynti. Olennaisin boldattuna toisesta lauseesta, tämä on se lähtökohta.
Kannattaa katsoa myös päätös KRIL 1718/32/2009 joka osunee aika lähelle tätä keissiä.

Niin ei tuossa edelleenkään selvästi rajata missä menee käyttöönoton raja? Ok, eli jos käytän kameraa 4 päivää ja otan yli 300 kuvaa se on ilmeisesti käyttöönottoa. Entä jos olisin käyttänyt sitä 2 päivää? :confused:
Prosessorin tai näytönohjaimen tapauksessa ei tietenkään voi tietää kuinka paljon niitä on käytetty ennen palautusta.
 
Niin ei tuossa edelleenkään selvästi rajata missä menee käyttöönoton raja? Ok, eli jos käytän kameraa 4 päivää ja otan yli 300 kuvaa se on ilmeisesti käyttöönottoa. Entä jos olisin käyttänyt sitä 2 päivää? :confused:
Prosessorin tai näytönohjaimen tapauksessa ei tietenkään voi tietää kuinka paljon niitä on käytetty ennen palautusta.

Eihän kukaan voi tehdä mitään kaiken kattavaa listaa jossa on jokaiselle tuotteelle maailmassa käyttöaika tai -määräraja jonka alla kaikki on kokeilua ja jonka yli menevä on käyttöönottoa. Epäselvissä tilanteissa apua voi kysellä kuluttajaneuvoalta tai asia voidaan ratkaista KRIL:ssa, mutta noista linjauksista nyt saa aika hyvää kuvaa, että esim. näyttiksen tapauksessa sen asentaminen koneeseen ja lyhyt testaus on ok, mutta kymmenen tunnin maratonpelisessio välttämättä ei ole. Kamerakin varmaan olisi määritelty käyttöön otetuksi jos sitä olisi käytetty kaksi päivää, mutta jos sitä olisi käytetty tunti ja sinä aikana räpsitty 100 kuvaa eri asetuksilla niin tämä taas voisi hyvinkin olla vielä kokeilemista.

Kuten tuossakin sanottu, lähtökohta on että kotona voi testata samalla tavalla kuin myymälässä. Kuinka pitkät testisessiot yleensä pääset myymälässä vetämään? Toisella puolella taas asiaa tarkastellaan siltä kannalta, että testausta ei voida kokonaan kieltääkään vaikka normaalisti kyseisen kaltaista tuotetta ei myymälässä välttämättä edes pääsisi testaamaan, kuten prosessoriesimerkissä.
 
Giganttia tulee suosittua monessakin ostossa tuon vaivattomamman palautusmahdollisuuden vuoksi. Onneksi joutunut vain ehkä kerran käyttämään, mutta eipä tarvitsisi jeesustella onko kortti ollut koneessa 2 vai 3 päivää tjsp.
 
Onhan tuo testauksen ja käyttöönoton raja kieltämättä hieman häilyvä ja myös hieman tuotekohtaista. Itse näkisin sen kuitenkin pääpiirteittäin niin että testaukseksi lasketaan jotakuinkin se mitä voit tehdä myymälässäkin, mutta saat vain tehdä sen omissa kotioloissa rauhassa ja lopullisessa käyttöympäristössä. Käyttöönotoksi itse lasken siinä kohtaa kun revitään kaikki suojamuovit irti ja kuljetetaan vaikka kännykkää taskussa mukana jolloin se nuhraantuu ja pölyyntyy. Tai ajetaan polkupyörällä 40km testilenkki jolloin sen laakerit ja muut kuluvat osat ovat jo "käyttöönotettu". Kyllä suurimmassa osassa tuotteita tutustuminen ennen lopullista ostopäätöstä on mahdollista tehdä säilyttäen sen kunto uutta vastaavana (=myyntikuntoinen). Jos et itse tiennyt että 40km jälkeen on pohkeet kipeänä joten pyöräily ei ollutkaan sun juttu, niin ei se mielestäni enää oikeuta palauttaa tuotetta sopimattomana. Jos taas viet sen kotiisi ja rengas ei sovi telineeseen tai huomaatkin että korkeussäädöt eivät riitä, niin siinä kohtaa tottakai puhutaan mielestäni testauksesta.

Pitkältihän nämä jää ostajan moraaliselle vastuulle, koska monet tuntuu tekevän vaikkapa niin että haetaan näytönohjain Gigantista, kokeillaan maksimi ylikellotuskyvyt ja jos ei kellotu hyvin niin palautetaan "testattuna". Nämä tuotteet päätyvät joskus hyllyyn uusien joukkoon ja itse en ainakaan tuollaista tuotetta haluaisi ostaa omakseni enää, millä joku on perseillyt. Varsinkin verkkokaupoista on joskus tullut paketti mikä on selvästi avattu ja uudelleen sinetöity, usein kaikki pakkausmateriaalit ym. on olleet ihan tiptop kunnossa mutta aina käy mielessä että mikähän tämänkin tarina on.

Outletistä välillä on tullut ostettua törkyhalvalla "kerran kokeiltu" tuotteita mistä puuttuu tyyliin jo kaikki johdot, kaikki suojamuovit ja pinnatkin on jo naarmuilla. En ymmärrä miten kaupat viittii tollasta kuraa enää ottaa takaisin edes, ehkä ne on niitä hankalia asiakkaita mistä mielummin pääsee eroon ja hyvittää rahet kuin taistelee asian kanssa. Sinänsä ei pitäisi valittaa kun Outlet-löytöjä noiden takia toisinaan tulee tehtyä, mutta loppuviimein tuollainen perseily näkyy kauppojen kuluttajahinnoissa joita muutenkin nostaa tarpeeksi moni asia jatkuvasti.
 
Näemmä ei kannata odottaa Gigantissa että saa vastaavilla ominaisuksilla varustetun tuotteen hajonneen tilalle, varsinkin jos hajonnut tuote on poistunut myynnistä. Eikä varsinkaan silloin jos olet ostanut tuotteen tarjoushinnalla, niin hyvittävät vain sen tarjoushinnan vaihdossa uuteen tuotteeseen tai tilille.
Ei näköjään kannata ostaa mitään alennusmyynnistä, vaan maksaa täysi hinta tai kärsit nahoissasi jos vastaavaa ei enää ole saatavilla, vaan se on uudempi versio jolloin maksat välirahan tai otat rahat ja kävelet toiseen kauppaan.
 
Niin? Jos tuotetta ei korjata eikä liikkeellä ole antaa tilalle vastaavilla ominaisuuksilla olevaa tuotetta, on hyvitys aina seuraava vaihtoehto. Ja luonnollisesti hyvitetään tuotteen ostosumma.

Sehän olisikin kätevää, että ostat tarjouksessa olevan tuotteen 25 eurolla alkuperäisen hinnan ollessa vaikka 50 euroa ja sitten vaadit hyvitykseksi tuotteen alkuperäistä hintaa etkä sitä, minkä olet itse siitä maksanut... :zoom:
 
Varmaan ajettiin takaa sitä että ei saa vastaavaa tuotetta tilalle, vaan hyvityksen siitä tarjoushinnasta, ja jos haluais vaikka saman vehkeen uudemman version tilalle niin joudut maksamaan täyden erotuksen uuden version ja maksamasi alennushinnan väliltä.

Takuun alainen viallinen tuotehan pitäisi ensisijaisesti korjata tai korvata vastaavalla tuotteella, ja kauppa purkaa vasta jos näistä kumpikaan ei onnistu. Tässä tapauksessa saman tuotteen uudempi versio voisi olla se vastaava tuote, mutta joutuisit maksamaan väliä saadaksesi sen mikäli olet ostanut tuotteen alennuksella etkä täydellä hinnalla. Jos olisit ostanut alun perin täydellä hinnalla, vaikka 50 euroa, etkä alennushinnalla, vaikka 25 euroa, et joutuisi maksamaan väliä saman hintaisesta uudesta versiosta.

Esim. omalla kohdalla monien parjaama Acer on laittanut takuuvaihdokkina ihan huomattavasti uudemman, paremman ja kalliimman koneen tilalle kun vanhaan ei saanut korjausosia. Ei kyselty mitä maksoit tästä kun ostit, vaan laitettiin se mikä nykyisessä line-upissa täytti vähintään ne speksit mitä alkuperäisessä oli.
 
Eikö ne @Junaski suostuneet pyytämään Itäkeskuksen Giganttia lähettämään sulle tismalleen samaa uutta hiirtä tilalle, kerran sieltä tuota löytyy hyllystä? Oletko koittanut saisiko takuuhomman hoidettua suoraan valmistajan kautta?
 
Hiukan ohi aiheen, mutta ei nyt sopivampaa ketjua löytynyt. Emolevy pitäisi laittaa takuuseen tietokonekauppa.fi puljuun. Palautusohjeissa mainitaan, että emo pitää laittaa antistaattiseen pussiin. Roskiinhan se on tietysti mennyt. Alkavatko nillittämään asiasta ja tuohon vedoten eivät huoli emoa takuuseen?
Tuosta putiikista ei tiedä mitä käy. Veli ei saanut uutta emolevyä aikanaan palautettua/takuuseen, vaikka hänelle tullessa se ei toiminut, koska useita socketin pinnejä oli vinossa. Hänen ainut virhe oli ostaa emolevy sieltä.
 
Eikö ne @Junaski suostuneet pyytämään Itäkeskuksen Giganttia lähettämään sulle tismalleen samaa uutta hiirtä tilalle, kerran sieltä tuota löytyy hyllystä? Oletko koittanut saisiko takuuhomman hoidettua suoraan valmistajan kautta?
Joo ei puhettakaan katsoi koneelta että onko tarjolla, ja vastaus oli ei. Eipä tuota enää valmistajan kautta voi hoitaa kun hajonnut hiiri on varmaan gigantin elektroniikkaromussa. You live and you learn niinkuin lontoossa sanotaan. Ei kyllä tee mieli ostaa enää mitään alesta kun ei tiedä saako enää samanlaista tilalle.
 
Hiukan ohi aiheen, mutta ei nyt sopivampaa ketjua löytynyt. Emolevy pitäisi laittaa takuuseen tietokonekauppa.fi puljuun. Palautusohjeissa mainitaan, että emo pitää laittaa antistaattiseen pussiin. Roskiinhan se on tietysti mennyt. Alkavatko nillittämään asiasta ja tuohon vedoten eivät huoli emoa takuuseen?

Taitaa olla jäänteitä menneiltä ajoilta. Varsinkaan halvemmissa emolevyissä ei ole edes uutena antistaattisia pusseja. Ylipäätään suojaukset ovat kehittyneet ja kotielektroniikkaa tietokoneet mukaanlukien on lähes mahdotonta saada sähköpurkauksilla rikki nykyään.
 
Joo ei puhettakaan katsoi koneelta että onko tarjolla, ja vastaus oli ei. Eipä tuota enää valmistajan kautta voi hoitaa kun hajonnut hiiri on varmaan gigantin elektroniikkaromussa. You live and you learn niinkuin lontoossa sanotaan. Ei kyllä tee mieli ostaa enää mitään alesta kun ei tiedä saako enää samanlaista tilalle.

Niin katsoi koneelta, että ei ole keskusvarastolla? Sanoitko heille suoraan, että kun teiltä löytyy tismalleen samaa tuotetta Itäkeskuksen myymälästä niin vaadit uuden postitusta sieltä rahojen palautuksen sijaan? Mikäli ei onnistu niin itse ainakin vaatisin hiirtä takaisin tässä kohtaa ja kokeilisin valmistajaa, ennenkuin suostuisin kauppojen purkuun. Hiirihän on käytännössä sinun omaisuuttasi kunnes hyväksyt kauppojen purun, joten se on Gigantin ongelma mikäli ovat menneet sen hävittämään.

Tuossa "ei tee mieli ostaa mitään alesta" puheessa sen sijaan ei kyllä sinänsä ole mitään järkeä, eihän se alennuksesta ostaminen mitenkään kalliimmaksi tule tai ei aletuotteista rahojaan menetä. Eiköhän se takuuaikana hajoavien yksilöiden määrä ole muutenkin aika pieni niihin kaikkiin alennuksista ostettuihin laitteisiin suhteutettuna. Vähän saa homman kuulostamaan siltä, ikäänkuin olisi ollut fiksumpaa ostaa hiiri normaalihintaan jotta nyt olisi "saanut uuden tilalle". Ei se nyt ihan noinkaan ole, sieltä tulee vain se summa rahaa takaisin mitä aikanaan annettiin..
 
Tuo alehiirihomma, tai se että siinä on nyt ollut joku ongelma, ei kyllä minunkaan järkeeni mahdu.

Ostaa alennushintaisen hiiren -> käyttää sitä -> hiiri hajoaa -> saa rahat takaisin -> ostaa tilalle uuden hiiren normaalihinnalla = tilanne rahallisesti sama kuin jos olisi alun perinkin ostanut normaalihintaisen hiiren ja sen hajottua saanut vastaavanmallisen tilalle. Paitsi että nyt on saanut käyttää sitä alkuperäistä hiirtä jonkin aikaa ja sitten kun ostaa tilalle uuden hiiren, on siinä taas täysi takuu ja se uusi hiirikin uudempaa ja parempaa mallia.

Ja ihan yhtä hyvin olisi voinut käydä niin, että se tarjoushiiri olisikin kestänyt ihan normaalin käyttöiän jolloin olisi ollut hyvä ja erityisen halpa hiiri sitten käytössä.
 
Laitetaas Powerista ja puhelimen palautusoikeudesta negatiivinen palaute tänne. Powerin palautusoikeuksien ehdoissa mainitaan, että palautusoikeus ei koske myymälästä ostettua puhelinta, jonka pakkaus on avattu. Tämän perusteella voisi kuvitella että verkkokaupasta tehdyssä tilauksessa olisi 60 päivän palautusoikeus. Näin kävi:

  • Tee tilaus Powerin verkkokaupasta click and collect -tyyppisenä lähimpään myymälään.
  • Saa viesti, että puhelin on kassalla noudettavana. Mene myymälään, kävele suoraan kassalle, maksa puhelin.
  • Päätä palauttaa puhelin noin 30 päivää oston jälkeen.
  • Myyjä: myymälästä ostetulla puhelimella ei ole palautusoikeutta. Ainoastaan 14 päivän tyytyväisyystakuu.
  • Sano että tilaus on tehty verkkokaupasta ja vain nouto ja maksu oli tehty myymälästä.
  • Myyjä: Ei vaikutusta.
  • Sano että kuluttajaviraston mukaan nettitilaukset on aina etämyyntiä, vaikka nouto ja maksu olisi tehty myymälään.
  • Myyjä: Voin tulostaa palautusehdot.
  • Lähde vittuuntuneena ulos myymälästä.

Power siis tulkitsee ainakin puhelimien osalta click and collect -tilaukset samana kuin ostaisi suoraan myymälästä ilman mitään nettitilausta. Otin myös sähköpostilla yhteyttä Powerin asiakaspalveluun ja he sanoivat että koska maksu on tehty myymälään, pitää palautusasiat hoitaa myymälän kanssa. Kuluttajaviraston kautta tapausta voisi koittaa viedä eteenpäin, mutta koska kyseessä olevan puhelimen hinta ei ole tähtitieteellinen niin en käytä aikaa asiaan tämän enempää.

Sanomattakin selvää, että jatkossa en tule asioimaan Powerissa enää.
 
Laitetaas Powerista ja puhelimen palautusoikeudesta negatiivinen palaute tänne. Powerin palautusoikeuksien ehdoissa mainitaan, että palautusoikeus ei koske myymälästä ostettua puhelinta, jonka pakkaus on avattu. Tämän perusteella voisi kuvitella että verkkokaupasta tehdyssä tilauksessa olisi 60 päivän palautusoikeus. Näin kävi:

  • Tee tilaus Powerin verkkokaupasta click and collect -tyyppisenä lähimpään myymälään.
  • Saa viesti, että puhelin on kassalla noudettavana. Mene myymälään, kävele suoraan kassalle, maksa puhelin.
  • Päätä palauttaa puhelin noin 30 päivää oston jälkeen.
  • Myyjä: myymälästä ostetulla puhelimella ei ole palautusoikeutta. Ainoastaan 14 päivän tyytyväisyystakuu.
  • Sano että tilaus on tehty verkkokaupasta ja vain nouto ja maksu oli tehty myymälästä.
  • Myyjä: Ei vaikutusta.
  • Sano että kuluttajaviraston mukaan nettitilaukset on aina etämyyntiä, vaikka nouto ja maksu olisi tehty myymälään.
  • Myyjä: Voin tulostaa palautusehdot.
  • Lähde vittuuntuneena ulos myymälästä.

Power siis tulkitsee ainakin puhelimien osalta click and collect -tilaukset samana kuin ostaisi suoraan myymälästä ilman mitään nettitilausta. Otin myös sähköpostilla yhteyttä Powerin asiakaspalveluun ja he sanoivat että koska maksu on tehty myymälään, pitää palautusasiat hoitaa myymälän kanssa. Kuluttajaviraston kautta tapausta voisi koittaa viedä eteenpäin, mutta koska kyseessä olevan puhelimen hinta ei ole tähtitieteellinen niin en käytä aikaa asiaan tämän enempää.

Sanomattakin selvää, että jatkossa en tule asioimaan Powerissa enää.
Eniten tuossa ihmetyttää, että huomasit vasta kuukauden jälkeen miten puhelin olikin sinulle väärä. Eihän sitä omaa edes tarvi, jos hakee välillä uutta tilalle kokeiluun.
 
Eniten tuossa ihmetyttää, että huomasit vasta kuukauden jälkeen miten puhelin olikin sinulle väärä. Eihän sitä omaa edes tarvi, jos hakee välillä uutta tilalle kokeiluun.

Tuo ei ollut ollenkaan pointtina postauksessani. Miksi tarjota millekään tuotteelle 60 päivän palautusoikeutta, jos palautuksiin suhtaudutaan tuollaisella asenteella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 676
Viestejä
4 875 620
Jäsenet
78 686
Uusin jäsen
Sasu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom