Pitkä ja polveileva vastaus, jota tulkitsen että et oikeasti tiedä.
Sanotaan nyt heti alkuun, että oli kyse nimenomaan Applen tuotteesta, jolla on 12 kk takuu. Itse en usko hetkeäkään, että myyjäliikkeet korjaisivat/vaihtaisivat omaan piikkiinsä 1-2 vuotta vanhojen Applen tuotteiden kustannuksia yleisesti. Kyllä sekä Apple että myyjäliike tietävät, että EU:n 450 miljoonan henkilön talousalueella on voimassa 2 vuoden virhevastuu. On eri asia, jos myyjäliike esim. toimii jotenkin ohjeiden vastaisesti, kun asiakas on vaikkapa ihan selvästi aiheuttanut vian itse.
No asia on oikeasti käytännössä aika monimutkainen, että vaikea siihen on yhdellä lauseella vastata. Se nyt kuitenkin on fakta, että näitä asioita olen työkseni hoitanut ja ollut myös tilanteessa, jossa asiakkaalle vaihdettu tuote on mennyt omaan hävikkiin, kun maahantuoja/valmistaja ei ole korvannut. Ja ei tähän asiaan sinällään mitään "faktaa" edes ole olemassa, että se menee aina näin ja piste. Varmasti tapauskohtaista, että joku keissi hoituu hyvin ja joku huonosti. Ihmiset näitä lopulta hoitaa.
Ja sanon edelleen, että en minäkään usko, että ne omaan piikkiin nykyisin menee, mutta varmasti ei ihan heittämällä kaikki läpi mene. Puhut myös nyt 1-2 vuotta vanhoista laitteista ja edellä esimerkissäsi 3,5 vuotta vanhasta laitteesta.