Gigantti, Power, Verkkokauppa.com+muut vastaavat liikkeet. Asiakaspalv.ja palautuskokemukset

Pitkä ja polveileva vastaus, jota tulkitsen että et oikeasti tiedä.

Sanotaan nyt heti alkuun, että oli kyse nimenomaan Applen tuotteesta, jolla on 12 kk takuu. Itse en usko hetkeäkään, että myyjäliikkeet korjaisivat/vaihtaisivat omaan piikkiinsä 1-2 vuotta vanhojen Applen tuotteiden kustannuksia yleisesti. Kyllä sekä Apple että myyjäliike tietävät, että EU:n 450 miljoonan henkilön talousalueella on voimassa 2 vuoden virhevastuu. On eri asia, jos myyjäliike esim. toimii jotenkin ohjeiden vastaisesti, kun asiakas on vaikkapa ihan selvästi aiheuttanut vian itse.

No asia on oikeasti käytännössä aika monimutkainen, että vaikea siihen on yhdellä lauseella vastata. Se nyt kuitenkin on fakta, että näitä asioita olen työkseni hoitanut ja ollut myös tilanteessa, jossa asiakkaalle vaihdettu tuote on mennyt omaan hävikkiin, kun maahantuoja/valmistaja ei ole korvannut. Ja ei tähän asiaan sinällään mitään "faktaa" edes ole olemassa, että se menee aina näin ja piste. Varmasti tapauskohtaista, että joku keissi hoituu hyvin ja joku huonosti. Ihmiset näitä lopulta hoitaa.

Ja sanon edelleen, että en minäkään usko, että ne omaan piikkiin nykyisin menee, mutta varmasti ei ihan heittämällä kaikki läpi mene. Puhut myös nyt 1-2 vuotta vanhoista laitteista ja edellä esimerkissäsi 3,5 vuotta vanhasta laitteesta.
 
Mulla on todella vanha kokemus Applen virhevastuusta kun 15 vuotta sitten takuuajan ylittäneestä silloisesta läppäristä laukesi näytönohjain. Kiikutin koneen valtuutettuun huoltoon ja kone pantiin kuntoon ilmaiseksi. Näyttiksessä oli tyyppivika ja siitä huollossa tiketti että aina vaihdetaan niin ei tarvinnut selvitellä yhtään mitään.

Oliko tuo siis yli vuoden ikäinen laite mutta alle 2 vuotta?

edit. Ehkä silloin ei tuota virhevastuuta ei vielä ollut, joten huono kysymys. Nuo tyyppiviat ovat kuitenkin minusta sellaisia virhevastuun erikoistapauksia, yleensä helppoja koska virhe on myönnetty. Näissä usein annetaan kuitenkin aikaikkuna, jolloin voi vielä virheen korjauksen saada, ehkä tuon osalta voisi olla joskus kiistaa.
 
Viimeksi muokattu:
No asia on oikeasti käytännössä aika monimutkainen, että vaikea siihen on yhdellä lauseella vastata. Se nyt kuitenkin on fakta, että näitä asioita olen työkseni hoitanut ja ollut myös tilanteessa, jossa asiakkaalle vaihdettu tuote on mennyt omaan hävikkiin, kun maahantuoja/valmistaja ei ole korvannut.

Ja sanon edelleen, että en minäkään usko, että ne omaan piikkiin nykyisin menee, mutta varmasti ei ihan heittämällä kaikki läpi mene. Puhut myös nyt 1-2 vuotta vanhoista laitteista ja edellä esimerkissäsi 3,5 vuotta vanhasta laitteesta.

Se 3,5 vuotta oli tuossa kohtaa ehkä sekoittava esimerkki, mutta ei muuta asiaa olennaisesti. Tästä kuitenkin keskusteltiin:

Applehan tässä siis työntää kätevästi kaikki yli vuoden olevat takuukeissit myyjien harteille ja pesee itse kätensä hommasta. Nehän jopa ohjeistaa takuuohjeissaan ottamaan myyjään yhteyttä 1-2 vuotta vanhan laitteen kanssa.
 
Mulla on todella vanha kokemus Applen virhevastuusta kun 15 vuotta sitten takuuajan ylittäneestä silloisesta läppäristä laukesi näytönohjain. Kiikutin koneen valtuutettuun huoltoon ja kone pantiin kuntoon ilmaiseksi. Näyttiksessä oli tyyppivika ja siitä huollossa tiketti että aina vaihdetaan niin ei tarvinnut selvitellä yhtään mitään.

Applen kamppeissa Airpods Pro on vanha ja uusi malli olleet sellaisia että vikoja on ollut jonkin verran. Tietokonepuolella yleisistä tyyppivioista on normaalisti huolto-ohjelma määrättynä niin ostopaikasta ja takuusta riippumatta voi koneen viedä suoraan viralliseen huoltoon. Niin se mullakin oli silloin oman koneeni kanssa v. 2009. Eli näitä tällaisia julkaistaan netissä ja ohjeen mukaan voi toimia jos kuvausta vastaava vika on koneeseen tullut:
Eli lyhyttä normaalitakuuta kompensoi kohtalaisesti se että yleisemmät viat tunnustetaan suoraan ja annetaan yleinen huolto-ohjaus.

Olen aika varma että Applen valtuutetuilla jälleenmyyjillä on kyllä systeemit siitä, miten virhevastuu/takuuhuollot hoidetaan jos on tarve.

edit huolto-ohjelmissa 4 tai 5 vuotta on ollut tyypillinen koneen maksimi-ikä että remontti menee suoraan Applen piikkiin huolto-ohjelman perusteella

Maailma on muuttunut noista ajoista aika paljon. Olihan se Nokian kulta-aikaankin Nokialaisen huolto helppoa kun kiikutti vaan lähimpään huoltoon ja laittoivat kuntoon vaikka ei ollut edes mikään takuunalainen vika. Ei kyselty kuitteja tai mitään tuolloin.
 
Oliko tuo siis yli vuoden ikäinen laite mutta alle 2 vuotta?
En yhtään muista enää. 2007 ostettu kone mutta ei mitään hajua, oliko jo 2 v tullut täyteen. Tuossa tapauksessa sillä ei ollut väliä koska siitä oli huolto-ohjelma muistaakseni max. 4 vuoden ikäisille koneille. Applelta suoraan ostettu kone se oli joten muussa tapauksessa olisi pitänyt keskustelut koneen korjaamisesta käydä ensin joko Applen aspan kanssa tai ehkä olisi riittänyt jutella suoraan valtuutetun huoltoliikkeen kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Lueskelin noita Applen ehtoja, ja kyllä tuosta minullekin se kuva syntyy, että Apple vastaa suoraan 1 vuotta (2 vuotta, jos Apple watch) ja sen jälkeen jos tulee ongelmia, niin lähdetään hoitamaan asiaa myyjän kautta. Eli käytännössä alkaa mylly pyörimään, että onko nyt vika sellainen, mikä kenties oli jo ostohetkellä (valmistusvirhe) vai onko kuluttajan omasta toiminnasta johtuva vika vai mitä.
 
Maailma on muuttunut noista ajoista aika paljon. Olihan se Nokian kulta-aikaankin Nokialaisen huolto helppoa kun kiikutti vaan lähimpään huoltoon ja laittoivat kuntoon vaikka ei ollut edes mikään takuunalainen vika. Ei kyselty kuitteja tai mitään tuolloin.
Ei tuo huolto-ohjelmajuttu ole mihinkään muuttunut. Samalla tavalla niitä tyyppivikojen huolto-ohjelmia on tänäkin päivänä kuin silloin 15 vuotta sitten kun sellaisesta itse pääsin nauttimaan. Kaikkia vikoja ne ohjelmat ei koske mutta tällä hetkellä näitä

Muuten ei ole tarvinnut koeponnistaa Applen huoltoa vaikka monenmoista sen merkkistä kalustoa on ollut ja vanhin nyt yli 10 vuotta vanha, niin en tiedä miten helppoa tai vaikeaa muunlaisissa vioissa on asioida.
 
En oikein ymmärrä tätä väitettäsi. Jos takuu on 1 vuotta, niin ei ole mitään yli vuoden olevia takuukeissejä. Tietysti se virhevastuu on se 2 vuotta, ja silloin myyjätaho vastaa siitä kuluttajalle. Ei kai se silti tarkoita, että Apple ei vastaisi siitä myyjälle.

Takuu nyt on muutenkin eri asia kuin virhevastuu, siinähän on ero näyttövelvollisuuden osaltakin.

Hiuksia voi aina halkoa terminologiasta, mutta pointti on siinä että Apple tietää itsekin kuluttajalla olevan oikeus saada laitteensa korjattua vähintään tuon kahden vuoden ajan, mutta itse eivät tarjoa takuuta kuin vuoden, ja ohjaavat asiakkaat ottamaan sen sijaan yhteyttä myyjään ja vetoamaan lain mukaiseen kuluttajansuojaan. Ovat näköjään muuttaneet noita infojaan asiaan liittyen, aiemmin siellä luki vielä selkeämmin jotakuinkin että toisen vuoden takuusta vastaa myyjä.

Siitä on toki aikaa kun itse olen Applen laitteita myynyt, mutta silloin ainakin Apple vastasi tasan tarkkaan myöntämänsä takuuajan ja sen jälkeen kaikki huollot meni myyjän omaan piikkiin eikä Apple korvannut niistä mitään. Enkä suoraan sanoen usko että ne nykyäänkään ottaa vapaaehtoisesti mitään kustannuksia kontolleen.
 
Lueskelin noita Applen ehtoja, ja kyllä tuosta minullekin se kuva syntyy, että Apple vastaa suoraan 1 vuotta (2 vuotta, jos Apple watch) ja sen jälkeen jos tulee ongelmia, niin lähdetään hoitamaan asiaa myyjän kautta. Eli käytännössä alkaa mylly pyörimään, että onko nyt vika sellainen, mikä kenties oli jo ostohetkellä (valmistusvirhe) vai onko kuluttajan omasta toiminnasta johtuva vika vai mitä.
No noinhan se kuuluukin mennä, kun Apple on antanut oman kaupallisen takuunsa. Heillä on omat ehtonsa ja takuuaika 12 kk. Tämä ei periaatteessa saa olla huonompi, kuin EU:n 24 kk:n takuu/virhevastuu. En tiedä onko, mutta ei sillä suurta merkitystä ole, koska kuluttaja voi aina vedota tuohon EU:n lainsäädäntöön.

Jos kuluttaja vetoaa EU:n säädöksiin, sen saa hoitaa myyjän kanssa. Jos kuluttaja suostuu, voidaan asioida myös suoraan maahantuojan tai valmistajan kanssa, eikä se EU:n tuoma vastuu tästä mihinkään katoa silloinkaan.

Se, että myyjäliikkeellä on vastuu hoitaa noita asioita ensisijaisesti, on hyvä asia. Myyjä joutuu miettimään millaista paskaa ja millaiselta valmistajalta ottaa tuotteita myyntiin. Myös kuluttajan mahdollisuus asioida helpommin paranee tässä. Myyjä ja valmistaja sitten toimii miten toimii, useimmiten varmaan niin että ymmärtävät kuluttajan suojan.


Hiuksia voi aina halkoa terminologiasta, mutta pointti on siinä että Apple tietää itsekin kuluttajalla olevan oikeus saada laitteensa korjattua vähintään tuon kahden vuoden ajan, mutta itse eivät tarjoa takuuta kuin vuoden, ja ohjaavat asiakkaat ottamaan sen sijaan yhteyttä myyjään ja vetoamaan lain mukaiseen kuluttajansuojaan. Ovat näköjään muuttaneet noita infojaan asiaan liittyen, aiemmin siellä luki vielä selkeämmin jotakuinkin että toisen vuoden takuusta vastaa myyjä.

Siitä on toki aikaa kun itse olen Applen laitteita myynyt, mutta silloin ainakin Apple vastasi tasan tarkkaan myöntämänsä takuuajan ja sen jälkeen kaikki huollot meni myyjän omaan piikkiin eikä Apple korvannut niistä mitään. Enkä suoraan sanoen usko että ne nykyäänkään ottaa vapaaehtoisesti mitään kustannuksia kontolleen.

Noinhan sen kuulu mennä. Takuu on vapaaehtoinen lisälupaus, suurin osa valmistajista ei anna mitään takuuta.

Tuohon lihavoituun on vaikea uskoa että menisi noin nykyään, vaikka ei minulla olekaan mitään faktaa tai omakohtaista kokemusta tuohon.
 
Viimeksi muokattu:
Oliko tuo siis yli vuoden ikäinen laite mutta alle 2 vuotta?

edit. Ehkä silloin ei tuota virhevastuuta ei vielä ollut, joten huono kysymys. Nuo tyyppiviat ovat kuitenkin minusta sellaisia virhevastuun erikoistapauksia, yleensä helppoja koska virhe on myönnetty. Näissä usein annetaan kuitenkin aikaikkuna, jolloin voi vielä virheen korjauksen saada, ehkä tuon osalta voisi olla joskus kiistaa.
no voi todellakin. vian iästä ja kuvauksesta "näytönohjainvikaa" oletan että puhutaan samasta nVidia defect viasta joka tappoi käytännössä kaikki nVidian 7x00 ,8x00 ja 9x00 näyönohjaimet.
syynä se että juotokset ei kestäneet toistuvaa lämpenemistä ja jäähtymistä.
tässä tapauksessa Apple toimi esimerkillisesti ja hoiti asian kerralla kuntoon.
itsellä leipoi kiinni HP Pavilion dv6732eo koneen Geforce m8400gs näytönojain.

HP ei ollut myöntänyt vikaa kuin muutamissa jenkkilän malleissa (koska kyllöhön nyt sama cpu,gpu ja näytönojain mutta nordic näppiksellä on immuuni tuolle vialle)

lopulta palauttamalla romu Anttilaan ja sieltä huoltoon, sain ensin itkua 500€ emolevyvaihdosta vajaa 2 vuotta vanhaan koneeseen.
mutta 4kk väännön ja kuluttajaneuvojan yhteydenotto kummasti pehmitti heitä ja lopulta korjaus meni virhevastuuseen.
saattoi toki auttaa sekin että kuluttajaneuvojalle lähti mukaan linkki nyt jo lopetetusta hp-lies keskustelu foorumista jossa kävi selväksi että vika on tyyppivika.

eli vaikka lopulta kone tuli ehjäksi, niin eipä ole tarvinnut paljoa vilkuilla HP:n suuntaan konetta ostaessa.

olisivat suoraan korjaneet koneen, niin ei olisi ollut mitään ongelmaa jatkaa hp koneiden kassa.
mutta kun kerran ei edes lakisääteiset virhevastuut kiinnosta, niin hittoakos tuollasta firmaa tukemaan.
 
no voi todellakin. vian iästä ja kuvauksesta "näytönohjainvikaa" oletan että puhutaan samasta nVidia defect viasta joka tappoi käytännössä kaikki nVidian 7x00 ,8x00 ja 9x00 näyönohjaimet.
syynä se että juotokset ei kestäneet toistuvaa lämpenemistä ja jäähtymistä.
tässä tapauksessa Apple toimi esimerkillisesti ja hoiti asian kerralla kuntoon.
itsellä leipoi kiinni HP Pavilion dv6732eo koneen Geforce m8400gs näytönojain.

HP ei ollut myöntänyt vikaa kuin muutamissa jenkkilän malleissa (koska kyllöhön nyt sama cpu,gpu ja näytönojain mutta nordic näppiksellä on immuuni tuolle vialle)

lopulta palauttamalla romu Anttilaan ja sieltä huoltoon, sain ensin itkua 500€ emolevyvaihdosta vajaa 2 vuotta vanhaan koneeseen.
mutta 4kk väännön ja kuluttajaneuvojan yhteydenotto kummasti pehmitti heitä ja lopulta korjaus meni virhevastuuseen.
saattoi toki auttaa sekin että kuluttajaneuvojalle lähti mukaan linkki nyt jo lopetetusta hp-lies keskustelu foorumista jossa kävi selväksi että vika on tyyppivika.

eli vaikka lopulta kone tuli ehjäksi, niin eipä ole tarvinnut paljoa vilkuilla HP:n suuntaan konetta ostaessa.

olisivat suoraan korjaneet koneen, niin ei olisi ollut mitään ongelmaa jatkaa hp koneiden kassa.
mutta kun kerran ei edes lakisääteiset virhevastuut kiinnosta, niin hittoakos tuollasta firmaa tukemaan.
Geforce 8600M GT oli kyseessä eli sama vika tosiaan. Kun koneen löi tulille oli ruutu pelkkää kellertävää suttua.
 
Geforce 8600M GT oli kyseessä eli sama vika tosiaan. Kun koneen löi tulille oli ruutu pelkkää kellertävää suttua.
itsellä oli bios ja kaikki ennen windowsia mukaanlukien tuo käynnistyksen korjaus ja muut vastaavat ympäristöt muuten ok, mutta noin 5cm välein meni näytöllä pystyviivaa.
mutta windows puolella oli kuin koko näyttistä ei olisi, vaan se oli täysin kadonnut laitehallinnasta.
ei siis edes mitään (laitetta ei voitu käynnistää) virhettäkään.
kuva puolestaan oli sellaista negatiivi väreillä sotkettua 640x480 huttua, eikä luonnollisesti hdmi tai vga lähdöt toimineet.
kaikeksi huipuksi tuo vielä jumitti windowsin jotenkin että kylmäkäynnistys vaati aina 30 minuutin windows logon tuijotusta joka päättyi bsod virheeseen, tuon jälkeen puoli tuntia käynnistyksen korjausta ja lopulta pääsit windowsiin saakka. uudella emolla tuo sama windows kuitenkin toimi normaalisti joten itse windows oli kunnossa.
 
Toi amd prossu + nvidia näyttis combo oli kyllä niin legendaarinen että sen jälkeen uusien pavilionien intel+amd combotkin oli testaamatta paskoja ja hajos heti kättelyssä :D
Mulla oli 17" dv9000 malli ja emolevyn vaihdon jälkeen siitä korkkas toinen sarana (kuumeni ja jäykistyi) jonka jälkeen se repes irti näytön sisältä :p Meni sekin takuuseen kyl, jonka jälkeen kone äkkiä myyntiin.
 
Osittain offtopiccia, mutta en parempaakaan ketjua löytänyt.

Jos Verkkikseltä ostaa kustomoidun läppärin (Macbook Air 2024), voiko sen maksaa tiskillä kortilla joko etukäteen tai koneen saapuessa? Vai onko pakko tilata nettikaupasta ja maksaa etukäteen laskulla/tilisiirrolla?

Plutuksen cashbackit kiinnostavat kun sen verran kalliista hankinnasta kysymys :)
 
Onko kellään tietoa, että paljonko kuljetuskustannuksia ja mahdollista arvon alenemista Verkkokauppa.com ottaa, jos heille palauttaa Postin kautta television? Vastoin periaatteitani, haluaisin nyt eroon viikko sitten saamastani LG OLED 65 C3:sta. Menin tyhmänä ottamaan sen käyttöön eli telkkari on purettu paketista (paketti tallella) ja näytön edestä on poistettu suojakalvo. Viikon aikana katsottu pari ohjelmaa ja pelattu muutama tunti. Tähän mennessä en ole koskaan harkinnutkaan käyttöönottamani laitteen palautusta, ja tämänkin jo eilen illalla ehdin laittamaan myyntiin, mutta aloin nyt miettiä, että olisiko se kuitenkin helpompaa pistää palautuksena takaisin. Tämä ei tietenkään täysin uudenveroinen ole, niin jotain tästä koekäytöstä varmasti rokotetaan. VK:n aspasta tuskin saa suoraa vastausta. Luulisin, että sieltä todetaan, että "katsotaan tapauskohtaisesti" eli oikeita kokemuksia kaipaisin.
 
Onko kellään tietoa, että paljonko kuljetuskustannuksia ja mahdollista arvon alenemista Verkkokauppa.com ottaa, jos heille palauttaa Postin kautta television? Vastoin periaatteitani, haluaisin nyt eroon viikko sitten saamastani LG OLED 65 C3:sta. Menin tyhmänä ottamaan sen käyttöön eli telkkari on purettu paketista (paketti tallella) ja näytön edestä on poistettu suojakalvo. Viikon aikana katsottu pari ohjelmaa ja pelattu muutama tunti. Tähän mennessä en ole koskaan harkinnutkaan käyttöönottamani laitteen palautusta, ja tämänkin jo eilen illalla ehdin laittamaan myyntiin, mutta aloin nyt miettiä, että olisiko se kuitenkin helpompaa pistää palautuksena takaisin. Tämä ei tietenkään täysin uudenveroinen ole, niin jotain tästä koekäytöstä varmasti rokotetaan. VK:n aspasta tuskin saa suoraa vastausta. Luulisin, että sieltä todetaan, että "katsotaan tapauskohtaisesti" eli oikeita kokemuksia kaipaisin.
Eihän verkkokaupalla ole edellystä että palautettavan tuotteen tarvitsisi olla käyttämätön. Kunhan on siisti ja ehjä, niin sinnevain. Asiakaspalvelusta saa tarkemman vastauksen, jos televisiossa on jotain, minkä vuoksi sitä ei voisi esittelylaitteena/asiakaspalautuksena suoraan myydä
 
Tämä ei tietenkään täysin uudenveroinen ole
Tuo särähti. Kyllä noin olemattomalla/vähäisellä käytöllä todella voidaan puhua uudenveroisesta (usein tätä termiä käytetään kuukausia tai vuosiakin käytössä olleesta laitteesta), ellei jopa uudesta.
 
Tuo särähti. Kyllä noin olemattomalla/vähäisellä käytöllä todella voidaan puhua uudenveroisesta (usein tätä termiä käytetään kuukausia tai vuosiakin käytössä olleesta laitteesta), ellei jopa uudesta.

Se on ihan katsojasta kiinni. Siis on ihan varmaa, että jos tuollaisen 65 tuuman ruudunkin käyttöön ottaa, niin joku sormenjälki tai hento naarmu siitä jostain kohtaa löytyy. Ainakaan itse en sellaista laitetta uutena ostaisi missään nimessä (tai ylipäätään ostaisi muuta kuin avaamatonta. Siksi niin pahalta tuntuu näitä palauttaakin). Mutta siis mitään vauriota en tähän telkkariin ole esim. paneeliin aiheuttanut, jos sitä tässä haetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo särähti. Kyllä noin olemattomalla/vähäisellä käytöllä todella voidaan puhua uudenveroisesta (usein tätä termiä käytetään kuukausia tai vuosiakin käytössä olleesta laitteesta), ellei jopa uudesta.
Se on ihan katsojasta kiinni. Siis on ihan varmaa, että jos tuollaisen 65 tuuman ruudunkin käyttöön ottaa, niin joku sormenjälki tai hento naarmu siitä jostain kohtaa löytyy. Ainakaan itse en sellaista laitetta uutena ostaisi missään nimessä (tai ylipäätään ostaisi muuta kuin avaamatonta. Siksi niin pahalta tuntuu näitä palauttaakin). Mutta siis mitään vauriota en tähän telkkariin ole aiheuttanut, jos sitä tässä haetaan.

Taisi olla pointti että uusi ja uudenveroinen on eri asiat. Uudenveroinen tuo telkkari pitäisi kuvauksen mukaan olla. Uutena tuskin verkkokauppa pystyy tuota enää myymään, mutta uudenveroisena kyllä. Mutta palautus pitäisi onnistua kyllä, todennäköisesti täyteen hintaan vielä.
 
Laitoin VK:lle kyselyä. Katsotaan, mitä vastaavat. Edessä onkin sitten jonkinlainen pätkä ilman televisiota, kun Postin kautta en enää ala mitään ostamaan. Täytyy odotella ainakin tuonne alkukesään, että saa peräkärryn lumen alta. Jospa sitä sitten vaikka G3-sarjaa saisi tarjouksesta lähikylän liikkeestä.

On tämä ollut melkoista säätöä. Tämä on nyt jo kolmas televisio, mikä vähälle aikaa lähtee takaisin. Kahta edellistä en tosin koskaan ehtinyt näkemäänkään, kun palautuivat bumerangina ennen kuin ehtivät edes minulle asti. Niistä tuli molemmista täysin hyvitys, vaikka Posti tunaroi molempiin kuljetusvaurion. :facepalm:
 
Laitoin VK:lle kyselyä. Katsotaan, mitä vastaavat. Edessä onkin sitten jonkinlainen pätkä ilman televisiota, kun Postin kautta en enää ala mitään ostamaan. Täytyy odotella ainakin tuonne alkukesään, että saa peräkärryn lumen alta. Jospa sitä sitten vaikka G3-sarjaa saisi tarjouksesta lähikylän liikkeestä.

On tämä ollut melkoista säätöä. Tämä on nyt jo kolmas televisio, mikä vähälle aikaa lähtee takaisin. Kahta edellistä en tosin koskaan ehtinyt näkemäänkään, kun palautuivat bumerangina ennen kuin ehtivät edes minulle asti. Niistä tuli molemmista täysin hyvitys, vaikka Posti tunaroi molempiin kuljetusvaurion. :facepalm:
Ihan selväähän tämä on, jos ei ole vaurioita tuotteessa sen voi palauttaa. Outletissa myyvät sen sitten kuntoluokalla b: "Tuotetta on kokeiltu korkeintaan 32 päivän ajan ja siinä voi olla hieman käytön jälkeä."

Verkkokaupan sivuilta suoraan:
Palautusoikeus
Verkosta ja myymälästä ostetuilla tuotteilla on 32 päivän palautusoikeus. Outlet-tuotteilla palautusoikeus on 14 päivää. Sinulla on oikeus tutustua tuotteeseen 32 päivän (tai Outlet-tuotteiden kanssa 14 päivän) ajan.

Asiakas on vastuussa tuotteen kunnosta ja sen mukana toimitettavista tarvikkeista. Mahdollisesta kulumisesta tai pakkausten puutteista voi koitua arvonalentuma.
 
Eikö jo lakikin totea että tuotetta voi testata myymälän kaltaisesti. Eli useampi ihminen noita voi olla käynyt hipelöimässä ja siihen verrattavat jäljet ovat hyväksyttäviä.
 
Eikö jo lakikin totea että tuotetta voi testata myymälän kaltaisesti. Eli useampi ihminen noita voi olla käynyt hipelöimässä ja siihen verrattavat jäljet ovat hyväksyttäviä.

Jep. Se on sitten kaupasta kiinni miten tavara on siellä esillä.
 
Kai se pitää sitten vain kylmänviileästi laittaa takaisin ja sieltä sitten tulee aikanaan hyvityksenä mitä tulee. Mutta joka tapauksessa odottelen nyt ensin tietoa noista kuljetuskustannuksista. Se on selvää, että ne ainakin itselle tulee maksettavaksi. Näinhän sanotaan ihan siellä palautusehdoissa isojen tuotteiden kohdalla (pois lukien takuuasiat).
 
Jos joutuvat noutamaan telkkarin, niin sitten saattaa olla 100€ (+riippuu Postin vyöhykkeestä).
Jos mahdollista toimittaa Postin pisteestä, niin 50€ luokkaa. Kannattaa joka tapauksessa ottaa laatikosta valokuvia ennen kuljetusta.
 
Niin katselinkin jo, että kun tuollaista ei voi minään tavallisena pakettina lähettää, vaan menee rahtina, niin hintaa tulee helposti kolminumeroinen summa. Jos on hyvin kallista, niin sitten jää lähettelemättä. Pamautan Toriin myyntiin tai annan jollekin.
 
Jos joltakin on mennyt ohi, niin Verkkokauppa.com on uusimassa asiakastietojen käsittelyä. Suurin muutos on, se että yli 10-vuotta vanhojen tilaustietojen säilytys on jatkossa opt-in. Jos haluaa ne säilyttää pitää mennä tiliasetuksiin ja laittaa ruksi päälle. Tämä tulee voimaan 1.6.2024.

1.6.2024 alkaen säilytämme asiakkuuden tilaushistoriaa kymmenen vuoden ajalta ja poistamme sitä vanhemmat tiedot. Tarjoamme kuitenkin mahdollisuuden yli kymmenen vuotta vanhan tilaushistorian säilyttämiseen, jotta pääset halutessasi esimerkiksi palaamaan kaikkien ostamiesi tuotteiden tietoihin, etsimään niille sopivia lisätarvikkeita sekä tarkastelemaan ostostesi sähköisiä kuitteja.

Jos haluat säilyttää yli 10 vuotta vanhat tilaukset tilaushistoriassa, sinun on annettava siihen lupa asetuksissa tai klikkaamalla alla olevaa linkkiä. Tallennamme valintasi ja päivitämme asetukset puolestasi sen perusteella.

Itselläni tuo sähköpostissa ollut linkki ei vaikuttanut toimivan, tai sitten en painanut sitä. Tarvittava ruksi löytyy Ladataan... sivulta kun kirjaudut: https://www.verkkokauppa.com/fi/account/settings

Itselläni vanhin tilaus on vuodelta 2002.
 
edit: "Normisti netin kautta tilaus uutena, oli vain myymälä toimituksia.. posti toimitti kotiovelle."

Tutun kokemus powerin "uudesta" telkusta.. s90c 65". Tämmöisen laittoivat..
Paketti aukaistu ja tv "kalibroitu", suojakalvo poistettu ja ruutu tahmattu, paneelissa vielä "dirty screen efektejä (potentiaalisesti refressissä poistuvia?) ja kermana kakun päälle pari kuollutta pikseliä.
Asiakaspalvelu ensin onnitteli kun on saanut ihan kalibroidun laitteen.. sitten jossain kohtaa vaihto oikeasti uuteen voisi onnistua pienellä välirahalla (hinta noussut tarjouksesta), jossain välissä olivat valmiita hiukan hyvittämään tämä aukaistu vielä kelpaisi. Powerin mielestä laite oli uusi ja kalibroitu.. Asiakaspalvelun selvitys uuden saamiseksi tilalle ei edennyt joten lopulta tuttu kyseli itse lähi liikkeet läpi ja sai vaihdon suoritettua.. (hoiti vanhan viennin ja uuden tuonnin itse pakulla..)
Että semmosta meininkiä..
20240409_083431.jpg
20240409_083522.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tutun kokemus powerin "uudesta" telkusta.. s90c 65". Tämmöisen laittoivat..
Paketti aukaistu ja tv "kalibroitu", suojakalvo poistettu ja ruutu tahmattu, paneelissa vielä "dirty screen efektejä (potentiaalisesti refressissä poistuvia?) ja kermana kakun päälle pari kuollutta pikseliä.
Asiakaspalvelu ensin onnitteli kun on saanut ihan kalibroidun laitteen.. sitten jossain kohtaa vaihto oikeasti uuteen voisi onnistua pienellä välirahalla (hinta noussut tarjouksesta), jossain välissä olivat valmiita hiukan hyvittämään tämä aukaistu vielä kelpaisi. Powerin mielestä laite oli uusi ja kalibroitu.. Asiakaspalvelun selvitys uuden saamiseksi tilalle ei edennyt joten lopulta tuttu kyseli itse lähi liikkeet läpi ja sai vaihdon suoritettua.. (hoiti vanhan viennin ja uuden tuonnin itse pakulla..)
Että semmosta meininkiä..
20240409_083431.jpg
20240409_083522.jpg

Siis mitä kautta tämä oli ostettu? Tilattu netistä ihan normaalisti vai ostettu myymälästä, missä kerrottu, että "valmiiksi kalibroitu" vaiko joku outlettilöytö? Jos oli ihan normaalisti uutena tilattu, niin itse olisin laittanut bumerangina takaisin jo noiden kyljessä olevien lappujen perusteella.
 
Siis mitä kautta tämä oli ostettu? Tilattu netistä ihan normaalisti vai ostettu myymälästä, missä kerrottu, että "valmiiksi kalibroitu" vaiko joku outlettilöytö? Jos oli ihan normaalisti uutena tilattu, niin itse olisin laittanut bumerangina takaisin jo noiden kyljessä olevien lappujen perusteella.
Normisti netin kautta tilaus uutena, oli vain myymälä toimituksia.. posti toimitti kotiovelle.
 
Powerin ns. perinteinen. Viedään asialaspalautus ’kalibroitavaksi’ ja yritetään vielä nyhtää siitä lisähintaa josta sitten pitkin hampain luovutaan ns. alennuksena. :rofl2: Näköjään ihan syystä tämäkin on aikoinaan palautettu.

’Mukavaa’, että näitä tulee nykyään myös kun tilaa uuden. Myymälässä näitä on tähän asti joskus tarjottu ja kehuttu miten on priimakuva kalibroinnin jäljiltä ja sen takia boksi on (runneltu) auki, eli jos se olisi oikeasti uusi laite varastosta viety kalibrointiin, se olisi siististi avattu ja pakattu takaisin, nämä vain järjestään ovat olleet vähän elämää nähneitä laatikoita.

Kuten tuossa jo mainittiin, ei näitä pidä edes ottaa vastaan, vaan lähettää samalla oven avauksella kuriirin mukana takaisin. Jos tilaa uuden tuotteen, pakettia ei ole avattu.
 
Miksi lähteä vääntämään asiasta kun laitteen olisi voinut palauttaa lakisääteisen palautusoikeuden myötä.

Jos nyt oikein ymmärsin Powerin palautusoikeudet niin kyseinen pulju ei ilmeisesti palauta toimituskuluja ja myös palautuskulut jäävät ostajalle. Tulee tuossakin jo jonkun verran otettua turhaan takkiin, kun maksaa kotiinkuljetuksen ja ostaa palautuksen tuollaiselle. Lisäksi on voinut olla joku kampanja, mikä ei ole enää voimassa, joten vaikka palauttaisi niin uutta ei välttämättä saa samalla rahalla. Kyllähän tuo taas on tätä Power/Gigantti akselin meininkiä, että myydään avattua mukamas uutena. Kukaan noita siellä kaupassa huvikseen avaa ja kalibroi vain hyvää hyvyyttään.
 
Miksi lähteä vääntämään asiasta kun laitteen olisi voinut palauttaa lakisääteisen palautusoikeuden myötä.
Niin, juurikin tuo että tuolla toiminnalla sai kohtuu lyhyessä ajassa uuden tilalle sillä tarjous hinnalla.. mikä ei muilla tavoilla olisi välttämättä ollut lopputulos. Ja kun kurkkasi sisään niin onpahan dokumentoitu koko härdelli. Onhan siinä vaivaa ollut mutta näin se joskus vaan menee.
 
Jos nyt oikein ymmärsin Powerin palautusoikeudet niin kyseinen pulju ei ilmeisesti palauta toimituskuluja ja myös palautuskulut jäävät ostajalle. Tulee tuossakin jo jonkun verran otettua turhaan takkiin, kun maksaa kotiinkuljetuksen ja ostaa palautuksen tuollaiselle. Lisäksi on voinut olla joku kampanja, mikä ei ole enää voimassa, joten vaikka palauttaisi niin uutta ei välttämättä saa samalla rahalla. Kyllähän tuo taas on tätä Power/Gigantti akselin meininkiä, että myydään avattua mukamas uutena. Kukaan noita siellä kaupassa huvikseen avaa ja kalibroi vain hyvää hyvyyttään.
Jos tuotetta ei ole erikseen mainostettu "kalibroituna" niin ostaja odottaa saavansa uuden tuotteen eikä asiakaspalautusta. Tuossa voi tehdä kaupan peruutuksen kun tuote ei ole sitä mitä on luvattu jolloin palautuskulut jäävät myyjän vastuulle.
 
Vieläkö Gigantti myy samaanhintaan kuin halvin kilpailija jos siitä sanoo?
 
Vieläkö Gigantti myy samaanhintaan kuin halvin kilpailija jos siitä sanoo?
Myy jos naamasi miellyttää, myyjää kiinnostaa tehdä se työ ja jos tuotteen kate kestää. Mikä tahansa edellämainituista voi estää kilpailullisen hinnan saamisen -ehkä myös jokin muukin?
 
Jos tuotetta ei ole erikseen mainostettu "kalibroituna" niin ostaja odottaa saavansa uuden tuotteen eikä asiakaspalautusta. Tuossa voi tehdä kaupan peruutuksen kun tuote ei ole sitä mitä on luvattu jolloin palautuskulut jäävät myyjän vastuulle.

Tottakai tässä olisi pitänyt tulla uusi ja avaamaton pakkaus. Kommentoinkin vain tuohon ehdotukseen lakisääteisestä palautusoikeudesta, kun kummasteltiin miksi vääntää asiasta. Palautus olisi ollut se helpoin tie mutta siinä on nuo mainitsemani haitat. Kaupan peruuttamisesta seuraa ihan vastaavanlainen vääntö kuin mitä nyt käytiin vs. tuo palautusoikeus, jossa riittäisi vain yksipuolisesti laittaa paketti takaisin. Ja tuo kaupan peruuttaminen on se viimeinen keino, jos asiaa ei saada muutoin hoidettua esim. tarjoamalla uutta tuotetta. Tässähän lopulta saatiin se mitä ostettiin mutta kyllä ostajalle aiheutettiin myyjän toimesta täysin ylimääräistä vaivaa ja jossain määrin myös kuluja.
 
hulluna.com tilasin erään tuotteen. Odottelin pari viikkoa ja palauttivat rahat takaisin. Ilmeisesti tuotetta ei ollut saatavilla. Mitään ei informoitu.
Edelleen saman tuotteen myynti jatkuu sivuilla.
Hulluna.com nimi oli kyllä paha enne.
 
hulluna.com tilasin erään tuotteen. Odottelin pari viikkoa ja palauttivat rahat takaisin. Ilmeisesti tuotetta ei ollut saatavilla. Mitään ei informoitu.
Edelleen saman tuotteen myynti jatkuu sivuilla.
Hulluna.com nimi oli kyllä paha enne.

Siis jos kaupalla on tuollainen nimi, niin välttäisin jo ihan sen perusteella (en käy edes katsomassa, että mistä on kyse).
 
Jos joltakin on mennyt ohi, niin Verkkokauppa.com on uusimassa asiakastietojen käsittelyä. Suurin muutos on, se että yli 10-vuotta vanhojen tilaustietojen säilytys on jatkossa opt-in. Jos haluaa ne säilyttää pitää mennä tiliasetuksiin ja laittaa ruksi päälle. Tämä tulee voimaan 1.6.2024.



Itselläni tuo sähköpostissa ollut linkki ei vaikuttanut toimivan, tai sitten en painanut sitä. Tarvittava ruksi löytyy Ladataan... sivulta kun kirjaudut: https://www.verkkokauppa.com/fi/account/settings

Itselläni vanhin tilaus on vuodelta 2002.
Kiitos tästä muistutuksesta, alla ensimmäinen osto heiltä vuodelta 2001 :love:

omg.JPG
 
Vieläkö Gigantti myy samaanhintaan kuin halvin kilpailija jos siitä sanoo?
Meillä ainakaan ei onnistunut vaikka ensin myyjä sanoi että pitäisi onnistua (kyseessä televisio jota myytiin verkkokauppa.comissa yli 500 euroa halvemmalla). Mutta hetken tutkittuaan sanoi ettei ihan samaan hintaan pysty ja neuvoi ostamaan television verkkiksestä. Sanoi jopa että niin itse tekisi. Joten voi onnistua tai olla onnistumatta.
 
Jos nyt oikein ymmärsin Powerin palautusoikeudet niin kyseinen pulju ei ilmeisesti palauta toimituskuluja ja myös palautuskulut jäävät ostajalle. Tulee tuossakin jo jonkun verran otettua turhaan takkiin, kun maksaa kotiinkuljetuksen ja ostaa palautuksen tuollaiselle. Lisäksi on voinut olla joku kampanja, mikä ei ole enää voimassa, joten vaikka palauttaisi niin uutta ei välttämättä saa samalla rahalla. Kyllähän tuo taas on tätä Power/Gigantti akselin meininkiä, että myydään avattua mukamas uutena. Kukaan noita siellä kaupassa huvikseen avaa ja kalibroi vain hyvää hyvyyttään.

Ei tosiaan monikaan pulju salli suurten tuotteiden palautusta kuluitta, paitsi tietenkin, jos kyseessä on suoraan viallinen tuote, kuljetusvaurio tai takuukeissi. Itse kyselin Verkkokauppa.comista 65 tuumaisen telkkarin palautuksesta, niin rahti olisi ollut kotoa noudettuna 80 € (tuotteessa ei siis mitään vikaa, vaan ihan vaan turhamaisuuttani olisin palauttanut). Se on tietenkin ihan järkevä linjaus, että mitään jättiruutuja ei tilailla hetken mielijohteesta tai "koekäyttöön" yhden lätkämatsin katsomista varten tms.

Tässä tapauksessa tosin ehdottomasti vaatisin palautuksen ilmaiseksi, koska tuote ei ole ollut sitä mitä sen piti olla.
 
Kiitos tästä muistutuksesta, alla ensimmäinen osto heiltä vuodelta 2001 :love:

omg.JPG

Tänään opin, että cat 5e -kaapelit ovat jo yli 20 vuotta vanha keksintö. Nytpäs alkoikin ihmetyttää, että mistä minun piuhalaatikkooni ovat nuo nuhaiset cat 5 -kaapelit eksyneet... Yksi niistä oli epähuomiossa käytössäkin viime viikkoon asti. :x3:
 
Maxgamingin kanssa on nyt keissi päällä. Ostin siis lievästi käytetyn, takuunalaisen hiiren heiltä, joka osoittautui vialliseksi. Otin heihin yhteyttä ja pyysivät videota virheestä. No kuvasin sen ja kuittasivat ok, laittele heille hiiri ja he testaavat sen myös. Tein työtä käskettyä ja sieltä tuli kuittaus, että ok, lähetetään uusi. No, kun kerroin heille osoitteeni, niin he peruivat tilauksen edelliseltä omistajalta eikä uudesta hiirestä ole mitään tietoa. Kun laittelin tuossa, melkein kaksi viikkoa sitten kyselyä asiasta, he eivät oikein osanneet sanoa, mitä seuraavaksi tapahtuu. Pyysin päivitystä muutama päivä sitten ja hiljaista on ollut. Chatin puolelta aspa ei käsittele mitään ja sähköposteihin ei enää vastata. Pitää olla kohta yhteydessä Ruotsin kuluttajaviranomaisiin, mutta kaiken kaikkiaan aika erikoista tää heidän asian "hoitaminen". Tässä on nyt kulunut kuukausi ensimmäisestä sähköpostiviestistä sinne päin ja homma on ihan levällään.
 
Lyhyesti: auto ostettu netistä, puhelimen välityksellä. Piti olla takuu voimassa, ei ollut. Joten auto ei ollut sellainen kun luvattiin + etämyynti. Siksi palautin. Aikailivat palautuksen onnistumisessa 3vkoa. Ei vastailleet/vastaa viesteihin Laturikin oli rikki, se on pieni juttu. Torstaina palautin ja ei ole rahat tulleet tilille, jotta voisin uuden hankkia. Soitan huomenna kkv, koska pitää saada äkkiä uusi auto, jotta pystyy kulkemaan. Paha hommata kun rahat heillä.
Nyt tuli kkv päätös ja he olivat myyjäliikkeen puolella. Eli kannattaa viivytellä, jotta ostaja joutuu ajamaan korvattavia kilometrejä.
Oli kyllä itselle iso yllätys tämä päätös. Eivät ottaneet päätöksessä kantaa myyjän viivyttelyyn eikä myöskään rikkonaiseen laturiin. Ei myöskään mainintaa millä meidän olisi pitänyt hoitaa arkiajot, lääkärissä käynnit kun ei toista autoa ole ja julkiset ei täällä maaseudulla kulje. Ja tämä siis kun ei saatu palauttaa autoa/eivät ottaneet vastaan ja olimme pattitilanteessa. Pyysin siis kohtuullistamaan kuluja 1vkon osalta + latauksen toimimattomuuden takia. No tämä meni nyt näin. Onneksi sain loppujen lopuksi muualta hankittua tilalle vähemmän ajetun ja siistimmän auton, niin se helpottaa tätä ymmärtämään.
 
Nyt tuli kkv päätös ja he olivat myyjäliikkeen puolella. Eli kannattaa viivytellä, jotta ostaja joutuu ajamaan korvattavia kilometrejä.
Oli kyllä itselle iso yllätys tämä päätös. Eivät ottaneet päätöksessä kantaa myyjän viivyttelyyn eikä myöskään rikkonaiseen laturiin. Ei myöskään mainintaa millä meidän olisi pitänyt hoitaa arkiajot, lääkärissä käynnit kun ei toista autoa ole ja julkiset ei täällä maaseudulla kulje. Ja tämä siis kun ei saatu palauttaa autoa/eivät ottaneet vastaan ja olimme pattitilanteessa. Pyysin siis kohtuullistamaan kuluja 1vkon osalta + latauksen toimimattomuuden takia. No tämä meni nyt näin. Onneksi sain loppujen lopuksi muualta hankittua tilalle vähemmän ajetun ja siistimmän auton, niin se helpottaa tätä ymmärtämään.
Ensinnä tuli mieleen että oliko valituksessa joku moka, mutta jos sen kuluttajaneuvojan kanssa tehnyt, niin toivoisi neuvojalla olevan osaamista ja käsitystä pointeista. Eli ilmeisesti voi lähteä siitä että noin se kuulu mennä.

Kiitos että olet kirjoittanut asiasta, lukijoile tärkeää viestiä, että jos vetoaa katumusaikaan henkilöautossa, niin palauttaa se sitten kiireesti, vaikka sitten väkisin.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tuli kkv päätös ja he olivat myyjäliikkeen puolella. Eli kannattaa viivytellä, jotta ostaja joutuu ajamaan korvattavia kilometrejä.
Oli kyllä itselle iso yllätys tämä päätös. Eivät ottaneet päätöksessä kantaa myyjän viivyttelyyn eikä myöskään rikkonaiseen laturiin. Ei myöskään mainintaa millä meidän olisi pitänyt hoitaa arkiajot, lääkärissä käynnit kun ei toista autoa ole ja julkiset ei täällä maaseudulla kulje. Ja tämä siis kun ei saatu palauttaa autoa/eivät ottaneet vastaan ja olimme pattitilanteessa. Pyysin siis kohtuullistamaan kuluja 1vkon osalta + latauksen toimimattomuuden takia. No tämä meni nyt näin. Onneksi sain loppujen lopuksi muualta hankittua tilalle vähemmän ajetun ja siistimmän auton, niin se helpottaa tätä ymmärtämään.
Minulle oli alusta alkaen epäselvää, että mikset vienyt sitä autoa suoraan sinne myyjäliikeeseen vaan ajoit vain kilometrejä autoon lisää sen 1000 kilometriä?
 
Ensinnä tuli mieleen että oliko valituksessa joku moka, mutta jos sen kuluttajaneuvojan kanssa tehnyt, niin toivoisi neuvojalla olevan osaamista ja käsitystä pointeista. Eli ilmeisesti voi lähteä siitä ettei noin se kuulu mennä.

Kiitos että olet kirjoittanut asiasta, lukijoile tärkeää viestiä, että jos vetoaa katumusaikaan henkilöautossa, niin palauttaa se sitten kiireesti, vaikka sitten väkisin.
Niinpä. Jos olisin heti vienyt näkisin, en varmaan olisi rahoja saanut ja sitä kautta ostettua autoa tilalle. En ymmärrä mitä minun olisi pitänyt tehdä toisin.
 
Minulle oli alusta alkaen epäselvää, että mikset vienyt sitä autoa suoraan sinne myyjäliikeeseen vaan ajoit vain kilometrejä autoon lisää sen 1000 kilometriä?
Sanoivat että en saa tuoda ennenkuin asia on heidän puolelta selvä/paperit asiat yms hoidettu valmiiksi. Siinä meni 3vkoa ja eivät vastailleet viesteihin. Paha siinä on autoa palauttaa minusta. Ja myyjä liike oli 400km päässä, en voinut käydä koittamassa ottaisko vastaan. Kolmen lapsen perheessä tarvitsee autoa ja tässävälissä lapsi sairastui tulirokkoon ja piti viedä pidemmän matkan päähän sairaalaan, jossa myös halusin käydä päivittäin vierailulla. Ei ollut toista autoa/julkisilla ei päässyt. Siksi tuli kilometrejä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 272
Viestejä
4 488 673
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom