On se minimi rajattu kuitenkin 2 vuoteen.Suomessa virhevastuu ei ole tarkasti rajattu, on siis riippuvainen tuotteen oletetusta eliniästä.
On se minimi rajattu kuitenkin 2 vuoteen.Suomessa virhevastuu ei ole tarkasti rajattu, on siis riippuvainen tuotteen oletetusta eliniästä.
Joskus Apple oli todella hankala takuuajan jälkeen, lähinnä "takaisunkutsu" jutut meni.Mulla on todella vanha kokemus Applen virhevastuusta kun 15 vuotta sitten takuuajan ylittäneestä silloisesta läppäristä laukesi näytönohjain. Kiikutin koneen valtuutettuun huoltoon ja kone pantiin kuntoon. Näyttiksessä oli tyyppivika ja siitä huollossa tiketti että aina vaihdetaan niin ei tarvinnut selvitellä yhtään mitään.
No asia on oikeasti käytännössä aika monimutkainen, että vaikea siihen on yhdellä lauseella vastata. Se nyt kuitenkin on fakta, että näitä asioita olen työkseni hoitanut ja ollut myös tilanteessa, jossa asiakkaalle vaihdettu tuote on mennyt omaan hävikkiin, kun maahantuoja/valmistaja ei ole korvannut. Ja ei tähän asiaan sinällään mitään "faktaa" edes ole olemassa, että se menee aina näin ja piste. Varmasti tapauskohtaista, että joku keissi hoituu hyvin ja joku huonosti. Ihmiset näitä lopulta hoitaa.Pitkä ja polveileva vastaus, jota tulkitsen että et oikeasti tiedä.
Sanotaan nyt heti alkuun, että oli kyse nimenomaan Applen tuotteesta, jolla on 12 kk takuu. Itse en usko hetkeäkään, että myyjäliikkeet korjaisivat/vaihtaisivat omaan piikkiinsä 1-2 vuotta vanhojen Applen tuotteiden kustannuksia yleisesti. Kyllä sekä Apple että myyjäliike tietävät, että EU:n 450 miljoonan henkilön talousalueella on voimassa 2 vuoden virhevastuu. On eri asia, jos myyjäliike esim. toimii jotenkin ohjeiden vastaisesti, kun asiakas on vaikkapa ihan selvästi aiheuttanut vian itse.
Oliko tuo siis yli vuoden ikäinen laite mutta alle 2 vuotta?Mulla on todella vanha kokemus Applen virhevastuusta kun 15 vuotta sitten takuuajan ylittäneestä silloisesta läppäristä laukesi näytönohjain. Kiikutin koneen valtuutettuun huoltoon ja kone pantiin kuntoon ilmaiseksi. Näyttiksessä oli tyyppivika ja siitä huollossa tiketti että aina vaihdetaan niin ei tarvinnut selvitellä yhtään mitään.
Se 3,5 vuotta oli tuossa kohtaa ehkä sekoittava esimerkki, mutta ei muuta asiaa olennaisesti. Tästä kuitenkin keskusteltiin:No asia on oikeasti käytännössä aika monimutkainen, että vaikea siihen on yhdellä lauseella vastata. Se nyt kuitenkin on fakta, että näitä asioita olen työkseni hoitanut ja ollut myös tilanteessa, jossa asiakkaalle vaihdettu tuote on mennyt omaan hävikkiin, kun maahantuoja/valmistaja ei ole korvannut.
Ja sanon edelleen, että en minäkään usko, että ne omaan piikkiin nykyisin menee, mutta varmasti ei ihan heittämällä kaikki läpi mene. Puhut myös nyt 1-2 vuotta vanhoista laitteista ja edellä esimerkissäsi 3,5 vuotta vanhasta laitteesta.
Applehan tässä siis työntää kätevästi kaikki yli vuoden olevat takuukeissit myyjien harteille ja pesee itse kätensä hommasta. Nehän jopa ohjeistaa takuuohjeissaan ottamaan myyjään yhteyttä 1-2 vuotta vanhan laitteen kanssa.
Maailma on muuttunut noista ajoista aika paljon. Olihan se Nokian kulta-aikaankin Nokialaisen huolto helppoa kun kiikutti vaan lähimpään huoltoon ja laittoivat kuntoon vaikka ei ollut edes mikään takuunalainen vika. Ei kyselty kuitteja tai mitään tuolloin.Mulla on todella vanha kokemus Applen virhevastuusta kun 15 vuotta sitten takuuajan ylittäneestä silloisesta läppäristä laukesi näytönohjain. Kiikutin koneen valtuutettuun huoltoon ja kone pantiin kuntoon ilmaiseksi. Näyttiksessä oli tyyppivika ja siitä huollossa tiketti että aina vaihdetaan niin ei tarvinnut selvitellä yhtään mitään.
Applen kamppeissa Airpods Pro on vanha ja uusi malli olleet sellaisia että vikoja on ollut jonkin verran. Tietokonepuolella yleisistä tyyppivioista on normaalisti huolto-ohjelma määrättynä niin ostopaikasta ja takuusta riippumatta voi koneen viedä suoraan viralliseen huoltoon. Niin se mullakin oli silloin oman koneeni kanssa v. 2009. Eli näitä tällaisia julkaistaan netissä ja ohjeen mukaan voi toimia jos kuvausta vastaava vika on koneeseen tullut:
13 tuuman MacBook Pron näytön taustavalon huolto-ohjelma – Apple-tuki
13 tuuman MacBook Pron näytön taustavalon huolto-ohjelmasupport.apple.comEli lyhyttä normaalitakuuta kompensoi kohtalaisesti se että yleisemmät viat tunnustetaan suoraan ja annetaan yleinen huolto-ohjaus.MacBookin, MacBook Airin ja MacBook Pron näppäimistön huolto-ohjelma – Apple-tuki
MacBookin, MacBook Airin ja MacBook Pron näppäimistön huolto-ohjelmasupport.apple.com
Olen aika varma että Applen valtuutetuilla jälleenmyyjillä on kyllä systeemit siitä, miten virhevastuu/takuuhuollot hoidetaan jos on tarve.
edit huolto-ohjelmissa 4 tai 5 vuotta on ollut tyypillinen koneen maksimi-ikä että remontti menee suoraan Applen piikkiin huolto-ohjelman perusteella
En yhtään muista enää. 2007 ostettu kone mutta ei mitään hajua, oliko jo 2 v tullut täyteen. Tuossa tapauksessa sillä ei ollut väliä koska siitä oli huolto-ohjelma muistaakseni max. 4 vuoden ikäisille koneille. Applelta suoraan ostettu kone se oli joten muussa tapauksessa olisi pitänyt keskustelut koneen korjaamisesta käydä ensin joko Applen aspan kanssa tai ehkä olisi riittänyt jutella suoraan valtuutetun huoltoliikkeen kanssa.Oliko tuo siis yli vuoden ikäinen laite mutta alle 2 vuotta?
Ei tuo huolto-ohjelmajuttu ole mihinkään muuttunut. Samalla tavalla niitä tyyppivikojen huolto-ohjelmia on tänäkin päivänä kuin silloin 15 vuotta sitten kun sellaisesta itse pääsin nauttimaan. Kaikkia vikoja ne ohjelmat ei koske mutta tällä hetkellä näitäMaailma on muuttunut noista ajoista aika paljon. Olihan se Nokian kulta-aikaankin Nokialaisen huolto helppoa kun kiikutti vaan lähimpään huoltoon ja laittoivat kuntoon vaikka ei ollut edes mikään takuunalainen vika. Ei kyselty kuitteja tai mitään tuolloin.
Hiuksia voi aina halkoa terminologiasta, mutta pointti on siinä että Apple tietää itsekin kuluttajalla olevan oikeus saada laitteensa korjattua vähintään tuon kahden vuoden ajan, mutta itse eivät tarjoa takuuta kuin vuoden, ja ohjaavat asiakkaat ottamaan sen sijaan yhteyttä myyjään ja vetoamaan lain mukaiseen kuluttajansuojaan. Ovat näköjään muuttaneet noita infojaan asiaan liittyen, aiemmin siellä luki vielä selkeämmin jotakuinkin että toisen vuoden takuusta vastaa myyjä.En oikein ymmärrä tätä väitettäsi. Jos takuu on 1 vuotta, niin ei ole mitään yli vuoden olevia takuukeissejä. Tietysti se virhevastuu on se 2 vuotta, ja silloin myyjätaho vastaa siitä kuluttajalle. Ei kai se silti tarkoita, että Apple ei vastaisi siitä myyjälle.
Takuu nyt on muutenkin eri asia kuin virhevastuu, siinähän on ero näyttövelvollisuuden osaltakin.
No noinhan se kuuluukin mennä, kun Apple on antanut oman kaupallisen takuunsa. Heillä on omat ehtonsa ja takuuaika 12 kk. Tämä ei periaatteessa saa olla huonompi, kuin EU:n 24 kk:n takuu/virhevastuu. En tiedä onko, mutta ei sillä suurta merkitystä ole, koska kuluttaja voi aina vedota tuohon EU:n lainsäädäntöön.Lueskelin noita Applen ehtoja, ja kyllä tuosta minullekin se kuva syntyy, että Apple vastaa suoraan 1 vuotta (2 vuotta, jos Apple watch) ja sen jälkeen jos tulee ongelmia, niin lähdetään hoitamaan asiaa myyjän kautta. Eli käytännössä alkaa mylly pyörimään, että onko nyt vika sellainen, mikä kenties oli jo ostohetkellä (valmistusvirhe) vai onko kuluttajan omasta toiminnasta johtuva vika vai mitä.
Noinhan sen kuulu mennä. Takuu on vapaaehtoinen lisälupaus, suurin osa valmistajista ei anna mitään takuuta.Hiuksia voi aina halkoa terminologiasta, mutta pointti on siinä että Apple tietää itsekin kuluttajalla olevan oikeus saada laitteensa korjattua vähintään tuon kahden vuoden ajan, mutta itse eivät tarjoa takuuta kuin vuoden, ja ohjaavat asiakkaat ottamaan sen sijaan yhteyttä myyjään ja vetoamaan lain mukaiseen kuluttajansuojaan. Ovat näköjään muuttaneet noita infojaan asiaan liittyen, aiemmin siellä luki vielä selkeämmin jotakuinkin että toisen vuoden takuusta vastaa myyjä.
Siitä on toki aikaa kun itse olen Applen laitteita myynyt, mutta silloin ainakin Apple vastasi tasan tarkkaan myöntämänsä takuuajan ja sen jälkeen kaikki huollot meni myyjän omaan piikkiin eikä Apple korvannut niistä mitään. Enkä suoraan sanoen usko että ne nykyäänkään ottaa vapaaehtoisesti mitään kustannuksia kontolleen.
no voi todellakin. vian iästä ja kuvauksesta "näytönohjainvikaa" oletan että puhutaan samasta nVidia defect viasta joka tappoi käytännössä kaikki nVidian 7x00 ,8x00 ja 9x00 näyönohjaimet.Oliko tuo siis yli vuoden ikäinen laite mutta alle 2 vuotta?
edit. Ehkä silloin ei tuota virhevastuuta ei vielä ollut, joten huono kysymys. Nuo tyyppiviat ovat kuitenkin minusta sellaisia virhevastuun erikoistapauksia, yleensä helppoja koska virhe on myönnetty. Näissä usein annetaan kuitenkin aikaikkuna, jolloin voi vielä virheen korjauksen saada, ehkä tuon osalta voisi olla joskus kiistaa.
Geforce 8600M GT oli kyseessä eli sama vika tosiaan. Kun koneen löi tulille oli ruutu pelkkää kellertävää suttua.no voi todellakin. vian iästä ja kuvauksesta "näytönohjainvikaa" oletan että puhutaan samasta nVidia defect viasta joka tappoi käytännössä kaikki nVidian 7x00 ,8x00 ja 9x00 näyönohjaimet.
syynä se että juotokset ei kestäneet toistuvaa lämpenemistä ja jäähtymistä.
tässä tapauksessa Apple toimi esimerkillisesti ja hoiti asian kerralla kuntoon.
itsellä leipoi kiinni HP Pavilion dv6732eo koneen Geforce m8400gs näytönojain.
HP ei ollut myöntänyt vikaa kuin muutamissa jenkkilän malleissa (koska kyllöhön nyt sama cpu,gpu ja näytönojain mutta nordic näppiksellä on immuuni tuolle vialle)
lopulta palauttamalla romu Anttilaan ja sieltä huoltoon, sain ensin itkua 500€ emolevyvaihdosta vajaa 2 vuotta vanhaan koneeseen.
mutta 4kk väännön ja kuluttajaneuvojan yhteydenotto kummasti pehmitti heitä ja lopulta korjaus meni virhevastuuseen.
saattoi toki auttaa sekin että kuluttajaneuvojalle lähti mukaan linkki nyt jo lopetetusta hp-lies keskustelu foorumista jossa kävi selväksi että vika on tyyppivika.
eli vaikka lopulta kone tuli ehjäksi, niin eipä ole tarvinnut paljoa vilkuilla HP:n suuntaan konetta ostaessa.
olisivat suoraan korjaneet koneen, niin ei olisi ollut mitään ongelmaa jatkaa hp koneiden kassa.
mutta kun kerran ei edes lakisääteiset virhevastuut kiinnosta, niin hittoakos tuollasta firmaa tukemaan.
itsellä oli bios ja kaikki ennen windowsia mukaanlukien tuo käynnistyksen korjaus ja muut vastaavat ympäristöt muuten ok, mutta noin 5cm välein meni näytöllä pystyviivaa.Geforce 8600M GT oli kyseessä eli sama vika tosiaan. Kun koneen löi tulille oli ruutu pelkkää kellertävää suttua.
Eihän verkkokaupalla ole edellystä että palautettavan tuotteen tarvitsisi olla käyttämätön. Kunhan on siisti ja ehjä, niin sinnevain. Asiakaspalvelusta saa tarkemman vastauksen, jos televisiossa on jotain, minkä vuoksi sitä ei voisi esittelylaitteena/asiakaspalautuksena suoraan myydäOnko kellään tietoa, että paljonko kuljetuskustannuksia ja mahdollista arvon alenemista Verkkokauppa.com ottaa, jos heille palauttaa Postin kautta television? Vastoin periaatteitani, haluaisin nyt eroon viikko sitten saamastani LG OLED 65 C3:sta. Menin tyhmänä ottamaan sen käyttöön eli telkkari on purettu paketista (paketti tallella) ja näytön edestä on poistettu suojakalvo. Viikon aikana katsottu pari ohjelmaa ja pelattu muutama tunti. Tähän mennessä en ole koskaan harkinnutkaan käyttöönottamani laitteen palautusta, ja tämänkin jo eilen illalla ehdin laittamaan myyntiin, mutta aloin nyt miettiä, että olisiko se kuitenkin helpompaa pistää palautuksena takaisin. Tämä ei tietenkään täysin uudenveroinen ole, niin jotain tästä koekäytöstä varmasti rokotetaan. VK:n aspasta tuskin saa suoraa vastausta. Luulisin, että sieltä todetaan, että "katsotaan tapauskohtaisesti" eli oikeita kokemuksia kaipaisin.
Tuo särähti. Kyllä noin olemattomalla/vähäisellä käytöllä todella voidaan puhua uudenveroisesta (usein tätä termiä käytetään kuukausia tai vuosiakin käytössä olleesta laitteesta), ellei jopa uudesta.Tämä ei tietenkään täysin uudenveroinen ole
Se on ihan katsojasta kiinni. Siis on ihan varmaa, että jos tuollaisen 65 tuuman ruudunkin käyttöön ottaa, niin joku sormenjälki tai hento naarmu siitä jostain kohtaa löytyy. Ainakaan itse en sellaista laitetta uutena ostaisi missään nimessä (tai ylipäätään ostaisi muuta kuin avaamatonta. Siksi niin pahalta tuntuu näitä palauttaakin). Mutta siis mitään vauriota en tähän telkkariin ole esim. paneeliin aiheuttanut, jos sitä tässä haetaan.Tuo särähti. Kyllä noin olemattomalla/vähäisellä käytöllä todella voidaan puhua uudenveroisesta (usein tätä termiä käytetään kuukausia tai vuosiakin käytössä olleesta laitteesta), ellei jopa uudesta.
Tuo särähti. Kyllä noin olemattomalla/vähäisellä käytöllä todella voidaan puhua uudenveroisesta (usein tätä termiä käytetään kuukausia tai vuosiakin käytössä olleesta laitteesta), ellei jopa uudesta.
Taisi olla pointti että uusi ja uudenveroinen on eri asiat. Uudenveroinen tuo telkkari pitäisi kuvauksen mukaan olla. Uutena tuskin verkkokauppa pystyy tuota enää myymään, mutta uudenveroisena kyllä. Mutta palautus pitäisi onnistua kyllä, todennäköisesti täyteen hintaan vielä.Se on ihan katsojasta kiinni. Siis on ihan varmaa, että jos tuollaisen 65 tuuman ruudunkin käyttöön ottaa, niin joku sormenjälki tai hento naarmu siitä jostain kohtaa löytyy. Ainakaan itse en sellaista laitetta uutena ostaisi missään nimessä (tai ylipäätään ostaisi muuta kuin avaamatonta. Siksi niin pahalta tuntuu näitä palauttaakin). Mutta siis mitään vauriota en tähän telkkariin ole aiheuttanut, jos sitä tässä haetaan.
Ihan selväähän tämä on, jos ei ole vaurioita tuotteessa sen voi palauttaa. Outletissa myyvät sen sitten kuntoluokalla b: "Tuotetta on kokeiltu korkeintaan 32 päivän ajan ja siinä voi olla hieman käytön jälkeä."Laitoin VK:lle kyselyä. Katsotaan, mitä vastaavat. Edessä onkin sitten jonkinlainen pätkä ilman televisiota, kun Postin kautta en enää ala mitään ostamaan. Täytyy odotella ainakin tuonne alkukesään, että saa peräkärryn lumen alta. Jospa sitä sitten vaikka G3-sarjaa saisi tarjouksesta lähikylän liikkeestä.
On tämä ollut melkoista säätöä. Tämä on nyt jo kolmas televisio, mikä vähälle aikaa lähtee takaisin. Kahta edellistä en tosin koskaan ehtinyt näkemäänkään, kun palautuivat bumerangina ennen kuin ehtivät edes minulle asti. Niistä tuli molemmista täysin hyvitys, vaikka Posti tunaroi molempiin kuljetusvaurion.
Jep. Se on sitten kaupasta kiinni miten tavara on siellä esillä.Eikö jo lakikin totea että tuotetta voi testata myymälän kaltaisesti. Eli useampi ihminen noita voi olla käynyt hipelöimässä ja siihen verrattavat jäljet ovat hyväksyttäviä.
Itselläni tuo sähköpostissa ollut linkki ei vaikuttanut toimivan, tai sitten en painanut sitä. Tarvittava ruksi löytyy Ladataan... sivulta kun kirjaudut:1.6.2024 alkaen säilytämme asiakkuuden tilaushistoriaa kymmenen vuoden ajalta ja poistamme sitä vanhemmat tiedot. Tarjoamme kuitenkin mahdollisuuden yli kymmenen vuotta vanhan tilaushistorian säilyttämiseen, jotta pääset halutessasi esimerkiksi palaamaan kaikkien ostamiesi tuotteiden tietoihin, etsimään niille sopivia lisätarvikkeita sekä tarkastelemaan ostostesi sähköisiä kuitteja.
Jos haluat säilyttää yli 10 vuotta vanhat tilaukset tilaushistoriassa, sinun on annettava siihen lupa asetuksissa tai klikkaamalla alla olevaa linkkiä. Tallennamme valintasi ja päivitämme asetukset puolestasi sen perusteella.
https://www.verkkokauppa.com/fi/account/settings
Siis mitä kautta tämä oli ostettu? Tilattu netistä ihan normaalisti vai ostettu myymälästä, missä kerrottu, että "valmiiksi kalibroitu" vaiko joku outlettilöytö? Jos oli ihan normaalisti uutena tilattu, niin itse olisin laittanut bumerangina takaisin jo noiden kyljessä olevien lappujen perusteella.Tutun kokemus powerin "uudesta" telkusta.. s90c 65". Tämmöisen laittoivat..
Paketti aukaistu ja tv "kalibroitu", suojakalvo poistettu ja ruutu tahmattu, paneelissa vielä "dirty screen efektejä (potentiaalisesti refressissä poistuvia?) ja kermana kakun päälle pari kuollutta pikseliä.
Asiakaspalvelu ensin onnitteli kun on saanut ihan kalibroidun laitteen.. sitten jossain kohtaa vaihto oikeasti uuteen voisi onnistua pienellä välirahalla (hinta noussut tarjouksesta), jossain välissä olivat valmiita hiukan hyvittämään tämä aukaistu vielä kelpaisi. Powerin mielestä laite oli uusi ja kalibroitu.. Asiakaspalvelun selvitys uuden saamiseksi tilalle ei edennyt joten lopulta tuttu kyseli itse lähi liikkeet läpi ja sai vaihdon suoritettua.. (hoiti vanhan viennin ja uuden tuonnin itse pakulla..)
Että semmosta meininkiä..
Normisti netin kautta tilaus uutena, oli vain myymälä toimituksia.. posti toimitti kotiovelle.Siis mitä kautta tämä oli ostettu? Tilattu netistä ihan normaalisti vai ostettu myymälästä, missä kerrottu, että "valmiiksi kalibroitu" vaiko joku outlettilöytö? Jos oli ihan normaalisti uutena tilattu, niin itse olisin laittanut bumerangina takaisin jo noiden kyljessä olevien lappujen perusteella.
Jos nyt oikein ymmärsin Powerin palautusoikeudet niin kyseinen pulju ei ilmeisesti palauta toimituskuluja ja myös palautuskulut jäävät ostajalle. Tulee tuossakin jo jonkun verran otettua turhaan takkiin, kun maksaa kotiinkuljetuksen ja ostaa palautuksen tuollaiselle. Lisäksi on voinut olla joku kampanja, mikä ei ole enää voimassa, joten vaikka palauttaisi niin uutta ei välttämättä saa samalla rahalla. Kyllähän tuo taas on tätä Power/Gigantti akselin meininkiä, että myydään avattua mukamas uutena. Kukaan noita siellä kaupassa huvikseen avaa ja kalibroi vain hyvää hyvyyttään.Miksi lähteä vääntämään asiasta kun laitteen olisi voinut palauttaa lakisääteisen palautusoikeuden myötä.
Niin, juurikin tuo että tuolla toiminnalla sai kohtuu lyhyessä ajassa uuden tilalle sillä tarjous hinnalla.. mikä ei muilla tavoilla olisi välttämättä ollut lopputulos. Ja kun kurkkasi sisään niin onpahan dokumentoitu koko härdelli. Onhan siinä vaivaa ollut mutta näin se joskus vaan menee.Miksi lähteä vääntämään asiasta kun laitteen olisi voinut palauttaa lakisääteisen palautusoikeuden myötä.
Jos tuotetta ei ole erikseen mainostettu "kalibroituna" niin ostaja odottaa saavansa uuden tuotteen eikä asiakaspalautusta. Tuossa voi tehdä kaupan peruutuksen kun tuote ei ole sitä mitä on luvattu jolloin palautuskulut jäävät myyjän vastuulle.Jos nyt oikein ymmärsin Powerin palautusoikeudet niin kyseinen pulju ei ilmeisesti palauta toimituskuluja ja myös palautuskulut jäävät ostajalle. Tulee tuossakin jo jonkun verran otettua turhaan takkiin, kun maksaa kotiinkuljetuksen ja ostaa palautuksen tuollaiselle. Lisäksi on voinut olla joku kampanja, mikä ei ole enää voimassa, joten vaikka palauttaisi niin uutta ei välttämättä saa samalla rahalla. Kyllähän tuo taas on tätä Power/Gigantti akselin meininkiä, että myydään avattua mukamas uutena. Kukaan noita siellä kaupassa huvikseen avaa ja kalibroi vain hyvää hyvyyttään.
Myy jos naamasi miellyttää, myyjää kiinnostaa tehdä se työ ja jos tuotteen kate kestää. Mikä tahansa edellämainituista voi estää kilpailullisen hinnan saamisen -ehkä myös jokin muukin?Vieläkö Gigantti myy samaanhintaan kuin halvin kilpailija jos siitä sanoo?
Tottakai tässä olisi pitänyt tulla uusi ja avaamaton pakkaus. Kommentoinkin vain tuohon ehdotukseen lakisääteisestä palautusoikeudesta, kun kummasteltiin miksi vääntää asiasta. Palautus olisi ollut se helpoin tie mutta siinä on nuo mainitsemani haitat. Kaupan peruuttamisesta seuraa ihan vastaavanlainen vääntö kuin mitä nyt käytiin vs. tuo palautusoikeus, jossa riittäisi vain yksipuolisesti laittaa paketti takaisin. Ja tuo kaupan peruuttaminen on se viimeinen keino, jos asiaa ei saada muutoin hoidettua esim. tarjoamalla uutta tuotetta. Tässähän lopulta saatiin se mitä ostettiin mutta kyllä ostajalle aiheutettiin myyjän toimesta täysin ylimääräistä vaivaa ja jossain määrin myös kuluja.Jos tuotetta ei ole erikseen mainostettu "kalibroituna" niin ostaja odottaa saavansa uuden tuotteen eikä asiakaspalautusta. Tuossa voi tehdä kaupan peruutuksen kun tuote ei ole sitä mitä on luvattu jolloin palautuskulut jäävät myyjän vastuulle.
Siis jos kaupalla on tuollainen nimi, niin välttäisin jo ihan sen perusteella (en käy edes katsomassa, että mistä on kyse).hulluna.com tilasin erään tuotteen. Odottelin pari viikkoa ja palauttivat rahat takaisin. Ilmeisesti tuotetta ei ollut saatavilla. Mitään ei informoitu.
Edelleen saman tuotteen myynti jatkuu sivuilla.
Hulluna.com nimi oli kyllä paha enne.
Kiitos tästä muistutuksesta, alla ensimmäinen osto heiltä vuodelta 2001Jos joltakin on mennyt ohi, niin Verkkokauppa.com on uusimassa asiakastietojen käsittelyä. Suurin muutos on, se että yli 10-vuotta vanhojen tilaustietojen säilytys on jatkossa opt-in. Jos haluaa ne säilyttää pitää mennä tiliasetuksiin ja laittaa ruksi päälle. Tämä tulee voimaan 1.6.2024.
Itselläni tuo sähköpostissa ollut linkki ei vaikuttanut toimivan, tai sitten en painanut sitä. Tarvittava ruksi löytyy Ladataan... sivulta kun kirjaudut:https://www.verkkokauppa.com/fi/account/settings
Itselläni vanhin tilaus on vuodelta 2002.
Meillä ainakaan ei onnistunut vaikka ensin myyjä sanoi että pitäisi onnistua (kyseessä televisio jota myytiin verkkokauppa.comissa yli 500 euroa halvemmalla). Mutta hetken tutkittuaan sanoi ettei ihan samaan hintaan pysty ja neuvoi ostamaan television verkkiksestä. Sanoi jopa että niin itse tekisi. Joten voi onnistua tai olla onnistumatta.Vieläkö Gigantti myy samaanhintaan kuin halvin kilpailija jos siitä sanoo?
Ei tosiaan monikaan pulju salli suurten tuotteiden palautusta kuluitta, paitsi tietenkin, jos kyseessä on suoraan viallinen tuote, kuljetusvaurio tai takuukeissi. Itse kyselin Verkkokauppa.comista 65 tuumaisen telkkarin palautuksesta, niin rahti olisi ollut kotoa noudettuna 80 € (tuotteessa ei siis mitään vikaa, vaan ihan vaan turhamaisuuttani olisin palauttanut). Se on tietenkin ihan järkevä linjaus, että mitään jättiruutuja ei tilailla hetken mielijohteesta tai "koekäyttöön" yhden lätkämatsin katsomista varten tms.Jos nyt oikein ymmärsin Powerin palautusoikeudet niin kyseinen pulju ei ilmeisesti palauta toimituskuluja ja myös palautuskulut jäävät ostajalle. Tulee tuossakin jo jonkun verran otettua turhaan takkiin, kun maksaa kotiinkuljetuksen ja ostaa palautuksen tuollaiselle. Lisäksi on voinut olla joku kampanja, mikä ei ole enää voimassa, joten vaikka palauttaisi niin uutta ei välttämättä saa samalla rahalla. Kyllähän tuo taas on tätä Power/Gigantti akselin meininkiä, että myydään avattua mukamas uutena. Kukaan noita siellä kaupassa huvikseen avaa ja kalibroi vain hyvää hyvyyttään.
Tänään opin, että cat 5e -kaapelit ovat jo yli 20 vuotta vanha keksintö. Nytpäs alkoikin ihmetyttää, että mistä minun piuhalaatikkooni ovat nuo nuhaiset cat 5 -kaapelit eksyneet... Yksi niistä oli epähuomiossa käytössäkin viime viikkoon asti.Kiitos tästä muistutuksesta, alla ensimmäinen osto heiltä vuodelta 2001
Nyt tuli kkv päätös ja he olivat myyjäliikkeen puolella. Eli kannattaa viivytellä, jotta ostaja joutuu ajamaan korvattavia kilometrejä.Lyhyesti: auto ostettu netistä, puhelimen välityksellä. Piti olla takuu voimassa, ei ollut. Joten auto ei ollut sellainen kun luvattiin + etämyynti. Siksi palautin. Aikailivat palautuksen onnistumisessa 3vkoa. Ei vastailleet/vastaa viesteihin Laturikin oli rikki, se on pieni juttu. Torstaina palautin ja ei ole rahat tulleet tilille, jotta voisin uuden hankkia. Soitan huomenna kkv, koska pitää saada äkkiä uusi auto, jotta pystyy kulkemaan. Paha hommata kun rahat heillä.
Ensinnä tuli mieleen että oliko valituksessa joku moka, mutta jos sen kuluttajaneuvojan kanssa tehnyt, niin toivoisi neuvojalla olevan osaamista ja käsitystä pointeista. Eli ilmeisesti voi lähteä siitä että noin se kuulu mennä.Nyt tuli kkv päätös ja he olivat myyjäliikkeen puolella. Eli kannattaa viivytellä, jotta ostaja joutuu ajamaan korvattavia kilometrejä.
Oli kyllä itselle iso yllätys tämä päätös. Eivät ottaneet päätöksessä kantaa myyjän viivyttelyyn eikä myöskään rikkonaiseen laturiin. Ei myöskään mainintaa millä meidän olisi pitänyt hoitaa arkiajot, lääkärissä käynnit kun ei toista autoa ole ja julkiset ei täällä maaseudulla kulje. Ja tämä siis kun ei saatu palauttaa autoa/eivät ottaneet vastaan ja olimme pattitilanteessa. Pyysin siis kohtuullistamaan kuluja 1vkon osalta + latauksen toimimattomuuden takia. No tämä meni nyt näin. Onneksi sain loppujen lopuksi muualta hankittua tilalle vähemmän ajetun ja siistimmän auton, niin se helpottaa tätä ymmärtämään.
Minulle oli alusta alkaen epäselvää, että mikset vienyt sitä autoa suoraan sinne myyjäliikeeseen vaan ajoit vain kilometrejä autoon lisää sen 1000 kilometriä?Nyt tuli kkv päätös ja he olivat myyjäliikkeen puolella. Eli kannattaa viivytellä, jotta ostaja joutuu ajamaan korvattavia kilometrejä.
Oli kyllä itselle iso yllätys tämä päätös. Eivät ottaneet päätöksessä kantaa myyjän viivyttelyyn eikä myöskään rikkonaiseen laturiin. Ei myöskään mainintaa millä meidän olisi pitänyt hoitaa arkiajot, lääkärissä käynnit kun ei toista autoa ole ja julkiset ei täällä maaseudulla kulje. Ja tämä siis kun ei saatu palauttaa autoa/eivät ottaneet vastaan ja olimme pattitilanteessa. Pyysin siis kohtuullistamaan kuluja 1vkon osalta + latauksen toimimattomuuden takia. No tämä meni nyt näin. Onneksi sain loppujen lopuksi muualta hankittua tilalle vähemmän ajetun ja siistimmän auton, niin se helpottaa tätä ymmärtämään.