Arjen maksutavat: käteinen, kortti, mobiili vai joku muu

Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
742
Avataanpa arjen maksutapakeskustelulle uusi ketju. Tämä sopii vähän huonosti tuonne Paljonko teillä jää rahaa käteen pakollisten laskujen/menojen jälkeen?-ketjuun

Pitäisikö ketjun otsikko muuttaa muotoon: maksutapakeskustelu, käteisellä vs. kortilla maksaminen rahankäytön hallinnan välineenä.
Itselle on käynyt niin, että mitä enemmän käteismaksamista julkisesti dissataan sitä tiukemmin maksan kaikki arkimenot käteisellä. Kuluneen vuoden ajalta en edes muista yhtään korttitapahtumaa vaikka matkailuakin olen harjoittanut. Monessa maassa käteinen toimii Suomea luontevammin ja raha vaihtuu hyvällä kurssilla paikan päällä, jos tarpeen.

Raha.JPG

100€ setelillä on kiva maksaa kaupassa, kun saa usein tukun vaihtorahaakin takaisin. Joskus ennenkin mietittiin "satasen rikkomista".

Omasta mielestä systemaattinen käteisellä maksaminen on hyvä tapa pysyä kärryillä arjen rahankäytöstä mielekkäällä tarkkuudella. Ei tarvitse seurata euron kahvikuppeja mutta 50-100€ tarkkuus säilyy aina ja näkyy tarvittaessa yhdellä silmäyksellä. Ei tarvitse mennä mihinkään palveluun vaan riittää katsoa paljonko rahaa on lompakossa. Ensisijaisesti kiinnostavaa ei ole edes se, mihin raha kuluu vaan se, miten nopeasti rahaa menee. Jos kassa hupenee tavoiteltua nopeammin, voi ruveta pohtimaan mihin rahaa onkaan tullut käytettyä ja arvioida onko tarvetta korjausliikkeisiin.

Jos miettii turvallisuutta, niin käteisen riski on siinä, että rahan voi hukata, se voidaan varastaa tai vaihtorahoissa voi tapahtua olennainen virhe. Vahinko on peruuttamaton mutta vahingon suuruutta voi itse säätää sillä paljonko ottaa rahaa minnekin mukaan. Kyse on yleensä kympeistä. Jos mukana on kortti, mobiilipankista puhumattakaan, vahinko voi helposti olla tuhansia ellei kymmeniätuhansia euroja. Pankki voi ehkä vastata vahingosta mutta edessä on vääntö siitä onko oma menettely ollut törkeän huolimatonta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 427
Käteisellä maksaminen on ihan perseestä, aina tulee kilo kolikoita vaihtorahana ja sitten niitä ei koskaan jaksa/muista missään käyttää pois. Juuri itseasiassa laskin että taas olisi liki 100e kolikoina kertynyt muutaman vuoden (varmaan joku 5-10v) ajalta niistä harvoista käteismaksuista ja pitäisi nuo kolikot hilata taas johonkin automaattiin että ne saisi tilille. Jotain 5snt kolikoita kun ei vaan jaksa missään käyttää kun niiden laskemiseen menee enemmän aikaa kuin koko maksusuoritukseen kortilla.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
742
Käteisellä maksaminen on ihan perseestä, aina tulee kilo kolikoita vaihtorahana ja sitten niitä ei koskaan jaksa/muista missään käyttää pois. Juuri itseasiassa laskin että taas olisi liki 100e kolikoina kertynyt muutaman vuoden (varmaan joku 5-10v) ajalta niistä harvoista käteismaksuista ja pitäisi nuo kolikot hilata taas johonkin automaattiin että ne saisi tilille. Jotain 5snt kolikoita kun ei vaan jaksa missään käyttää kun niiden laskemiseen menee enemmän aikaa kuin koko maksusuoritukseen kortilla.
Sinulla ei ehkä ole käteismaksamiseen suunniteltua lompakkoa? Niissähän on kolikoille oma tasku, josta on helppo kaivaa ainakin suurimmat kolikot jatkokäyttöön. Aktiivisen kolikkomaksamisen etuna on arjen päässälaskutaidon ylläpito. Kuparikolikot alkaa kyllä joutaa pois käytöstä, varsinkin muun Euroopan 1c- ja 2c-kolikot.

Saako pankeista edelleen säästölippaita, joihin pikkukolikot voisi säilöä ja viedä kerran vuodessa pankkiin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 427
Lompakossa on kyllä kolikkotasku mutta kun noita pikkukolikoita (50snt, 20snt, 10snt, 5snt, 2snt, 1snt) kertyy kilokaupalla eikä niitä jaksa kaupan kassalla laskea niin... 1e ja 2e kolikoita kyllä vielä jaksaa käyttää kun niillä on jotain arvoakin.

Tosiaan, 99% maksuista olen hoitanut viimeisen 10v aikana korttimaksulla ja silti noita kolikoita on kertynyt kilokaupalla niistä satunnaisista käteismaksuista. Laittaisivat edes hinnat tasaeuroiksi ettei noita hiton senttejä kertyisi kilokaupalla joka käteismaksusta.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Teet kunnon mummo-ratkaisun, kolikot tiskiin, kassaneiti laskee (ja kiroilee mielessään), takanatulijat vittuuntuu (ja kiroilee mielessään) -> Sinä poistut voittajana pelipaikalta, kolikot on laskettu ja ostokset kuitattu ongelmajätteellä :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 427
Teet kunnon mummo-ratkaisun, kolikot tiskiin, kassaneiti laskee (ja kiroilee mielessään), takanatulijat vittuuntuu (ja kiroilee mielessään) -> Sinä poistut voittajana pelipaikalta, kolikot on laskettu ja ostokset kuitattu ongelmajätteellä :D
Ei v*ttu... Ei jaksa tollasta. Ei sen puoleen, S-Pankkikin huolii kolikoita enintään 20e edestä kerrallaan eikä TalletusOtto toimi S-pankilla. Eli menee tuo about 100e kolikkokasa sitten toisen pankin tilille kun eivät rahaa tunnu S-pankissa huolivan :D Pitää joku päivä käydä TalletusOtto-automaatilla kaatamassa tuo kasa tilille niin pääsee pikkukolikoista eroon.
 
Liittynyt
15.03.2021
Viestejä
659
En ymmärrä, kuinka joku jaksaa vielä (lähes) vuonna 2024 pelata käteisen kanssa. Niin vaikeeta ja aikaa vievää. Alkajaisiksi pitää kantaa mukanaan sitä käteistä ja tasaisin väliajoin nostaa rahaa, kun nykyään kaikki raha tulee diginä tilille. Kaupassa pitää laskea myyjän vaihtorahat ja tarkastaa että meni summat oikein ja sitten vielä sortteerata ne sinne lompakkoon jokseenkin järkevässä järjestyksessä niin, että seuraavalla kauppareissulla ei kiroa kun vitoset ja viiskymppiset on hujan hajan kuittiosastolla. Itse olen vuosia maksanut miltei kaiken mobiilisti, kun on niin helppoa. Väläyttää vaan puhelinta maksupäätteelle ja tapahtuma on hoidettu. Ei tarvitse kantaa mitään ylimääräistä mukanaan (lompakkoa), vaan pelkkä puhelin, jota muutenkin aina mukanaan kantaa, riittää. Hätävarana on puhelimen kuoressa muutamia seteleitä, jos akku loppuisi tai jokin osa mobiilisti maksamisesta ei pelittäisi - näin ei kuitenkaan ole vielä käynyt. Kun ihmiset maksaa kortilla, jouhevoituu myös kassalla asiointi, kun ei tarvitse odottaa kolikkojen laskentaa ja niiden maasta noukkimista.

Toki huonona puolena on se, että aina verkkopankkia katsoessa on ihan ymmällään siitä summasta. Siis ei muista, missä satasissa liikutaan, kun taas käteisen kanssa pelatessa on aina tieto siitä, paljonko sitä rahaa suurinpiirtein lompakossa sattuu olemaan.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Jos mahdollista maksan apple pay:lla. Mukavasti näkyy sekä applikaatiosta että kortin logista mihin rahat on menneet. Luottokortin konffannut niin, että jokaisesta maksusta tulee myös email.

Jos apple pay ei toimi niin normi luottokortti käytössä.

Toisinaan tulee paikkoja vastaan missä kelpaa vain käteinen.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
354
100€ setelillä on kiva maksaa kaupassa, kun saa usein tukun vaihtorahaakin takaisin. Joskus ennenkin mietittiin "satasen rikkomista".
Mistä saa edes 100e seteleitä? Mikään Otto ei niitä ainakaan anna ulos...?

Minulla ei ole koskaan ollut 50e suurempaa seteliä ja haluaisin 100e, 200e ja 500e seteleitä

Pankistako pitää kysyä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 427
En ymmärrä, kuinka joku jaksaa vielä (lähes) vuonna 2024 pelata käteisen kanssa. Niin vaikeeta ja aikaa vievää. Alkajaisiksi pitää kantaa mukanaan sitä käteistä ja tasaisin väliajoin nostaa rahaa, kun nykyään kaikki raha tulee diginä tilille. Kaupassa pitää laskea myyjän vaihtorahat ja tarkastaa että meni summat oikein ja sitten vielä sortteerata ne sinne lompakkoon jokseenkin järkevässä järjestyksessä niin, että seuraavalla kauppareissulla ei kiroa kun vitoset ja viiskymppiset on hujan hajan kuittiosastolla. Itse olen vuosia maksanut miltei kaiken mobiilisti, kun on niin helppoa. Väläyttää vaan puhelinta maksupäätteelle ja tapahtuma on hoidettu. Ei tarvitse kantaa mitään ylimääräistä mukanaan (lompakkoa), vaan pelkkä puhelin, jota muutenkin aina mukanaan kantaa, riittää. Hätävarana on puhelimen kuoressa muutamia seteleitä, jos akku loppuisi tai jokin osa mobiilisti maksamisesta ei pelittäisi - näin ei kuitenkaan ole vielä käynyt. Kun ihmiset maksaa kortilla, jouhevoituu myös kassalla asiointi, kun ei tarvitse odottaa kolikkojen laskentaa ja niiden maasta noukkimista.

Toki huonona puolena on se, että aina verkkopankkia katsoessa on ihan ymmällään siitä summasta. Siis ei muista, missä satasissa liikutaan, kun taas käteisen kanssa pelatessa on aina tieto siitä, paljonko sitä rahaa suurinpiirtein lompakossa sattuu olemaan.
Itsekin maksan kaiken mahdollisen kortilla mutta toki lompakossa on aina pari sataa jos tulee yllättävä tilanne että esim kortti ei jostain syystä toimi tms. Itse kuitenkin olen oppinut tuota lompakkoa kantamaan mukana jo pienestä pitäen ja nykypäivänä puolet lompakosta onkin kaikenmaailman pakollisia työhön liittyviä "turhia" kortteja.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
742
Väläyttää vaan puhelinta maksupäätteelle ja tapahtuma on hoidettu. Ei tarvitse kantaa mitään ylimääräistä mukanaan (lompakkoa), vaan pelkkä puhelin, jota muutenkin aina mukanaan kantaa, riittää.
Puhelin ei ole minulla läheskään aina ollenkaan mukana eikä ainakaan joka paikassa. Miksi olisi?
Kallis, tekninen laite, joka on herkkä rikkoutumaan.

Paljon helpompi laittaa seteli vaikka ulkoiluasun taskuun. Kestää myös pesun.
Mistä saa edes 100e seteleitä? Mikään Otto ei niitä ainakaan anna ulos...?
Suomessa kai lähinnä pankin konttoreista, joissa on käteispalvelu.

Ainakin Saksassa myös automaatit antavat ulos 100€ seteleitä, joskus myös pyytämättä. Yleensä setelit saa valita mutta kerran nostin 500€ ja automaatti antoi kyselemättä 5x100€. Kii..itos.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Puhelin ei ole minulla läheskään aina ollenkaan mukana eikä ainakaan joka paikassa. Miksi olisi?
Jos käy onnettomuus/... niin voi soittaa apua paikalle. Jos näkyy jotain jännää voi ottaa kuvan/videon. Kaverit/... saa kiinni on the go, jos on asiaa. Podcast/audiokirjan/musiikin toisto luurin avulla kuulokkeisiin. On kai noita syitä miksi joku saattaisi pitää puhelinta mukana. Ja ketjun aiheeseen liittyen tietenkin puhelimella jonkin asian maksaminen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 427
Jos käy onnettomuus/... niin voi soittaa apua paikalle. Jos näkyy jotain jännää voi ottaa kuvan/videon. Kaverit/... saa kiinni on the go, jos on asiaa. Podcast/audiokirjan/musiikin toisto luurin avulla kuulokkeisiin. On kai noita syitä miksi joku saattaisi pitää puhelinta mukana. Ja ketjun aiheeseen liittyen tietenkin puhelimella jonkin asian maksaminen.
Itselläni puhelin on mukana käytännössä aina mutta mitään maksutoiminteita siinä ei ole aktivoituna, mieluummin kuitenkin maksan lompakossa olevalla kortilla (tai setelillä jos kortti ei jostain syystä käy). Tosin, puhelin voi olla melkoinen turvaväline näin liukkailla keleillä, liukastuessa siitä puhelimesta on kiva soittaa ambulanssi jos katkoo koipensa tms. (tästä todisteena erään sukulaisen liukastuminen viime talvena)
 
Liittynyt
15.02.2017
Viestejä
501
Täppään puhelimella. Se on aina mukana ja pystyn sillä ohittamaan myös sen kortille laitetun 50€:n etämaksu rajan. Ei tarvitse näppäillä piniä.
Koen käteisen vaivaanloisena.
Mutta en ole muutenkaan sellainen että itsepäisyyksissäni pitäisi pitää kiinni jostain ihan periaatteen vuoksi. En edes oikein ymmärrä koko konseptia.
Minulla on lähellä sataa käyviä sukulaisia joille puhelimella/kellolla maksaminen ei ole ongelma että ei se ilmeisesti ole ikäkysymyskään.

Edit. Plus ja kun käytän yleisimmin k-kauppojan niin tulee plussa-korttikin luettua samalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 942
Kortilla kaikki maksaminen ja kaikki käteinen mitä sattuu kertymään (pullorahat jne.) säästöpossuun joka sitten viedään pankkiin juuri ennen kesälomaa ja sillä sitten maksellaan lomaa.
Käteisellä en ole mitään maksanut herra ties kuinka moneen vuoteen. Poikkeuksena muutamat REKO ostokset jotka on nopeampi maksaa käteisellä jota saa tarvittaessa tuosta säästöpossusta.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 733
Mistä saa edes 100e seteleitä? Mikään Otto ei niitä ainakaan anna ulos...?

Minulla ei ole koskaan ollut 50e suurempaa seteliä ja haluaisin 100e, 200e ja 500e seteleitä

Pankistako pitää kysyä?
Tietysti pankista. 500e seteleitä ei enää saa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 474
Kortti 100%. En muista koska olisin käteistä viimeksi käyttänyt tai sitä nostanut automaatista. Lähinnä jos on jotain lahjarahoja tullut niin ne olen vienyt talletusmaattiin.

Pieni korttilompakko kulkee aina mukana koska kuitenkin tarve henkilöllisyystodistukselle ym. korteille jota ei ole digitaalisena. Varalla 50e seteli siellä myös. Tykkään että puhelimessa on vain silikonikuori joten en halua kortteja puhelimen nahkakuoreenkaan.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
503
Olen maksanut käytännössä kaiken kortilla jo kymmenisen vuotta, sitä ennen käytin lisäksi käteistä säännöllisesti. Lompakko kulkee aina mukana ja siellä on korttien lisäksi käteistä seteleinä varalla viikon tai parin tarvetta vastaava määrä ja poikkeustapauksiin, joissa korttia ei voi käyttää. Suunnilleen kerran viikossa katson tilin maksutapahtumat ja saldon, ettei näy mitään poikkeavaa.

Kymmenen vuoden aikana tilanteita, joissa korttimaksu ei jonkin (yleensä maksupäätteeseen liittyvän) ongelman takia ole onnistunut, on ollut ehkä yhden käden sormiin mahtuva määrä. Ja kortti käy 99,9% kaikkiin paikkoihin, missä minulla on tarve ostoksia tehdä, eli en ole kokenut tarvetta käyttää vielä muita maksutapoja. Joitakin myyjäisiä tai vastaavia on ollut, joissa ainut vaihtoehto olisi ollut Mobilepay, mutta koska eivät ole olleet pakollisia ostoksia, niin ovat sitten jääneet tekemättä. Noissakin pääsääntöisesti myyjälle kelpaa myös käteinen, ainakin jos löytyy tasaraha.

Suurin syy olla käyttämättä muita maksutapoja on, että vältän mahdollisimman paljon käyttämästä palveluita, joihin pitää tallentaa jotain maksutietoja. Vaikka palvelun tuottaja sinällään olisi miten luotettava, on noissa aina ylimääräinen riski, jota en ota ellei ole ns. pakko, eli koen hyödyn suuremmaksi kuin riskin.

Edit: poikkeuksena, ulkomaan reissuilla käytän yleensä vieläkin jonkin verran käteistä, syinä se etten turvallisuussyistä halua ihan joka paikassa ulkomailla maksaa kortilla ja se, että ns. tippikulttuureissa koen selkeämmäksi antaa tipit käteisenä.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 605
Itsekin maksan kaiken mahdollisen kortilla mutta toki lompakossa on aina pari sataa jos tulee yllättävä tilanne että esim kortti ei jostain syystä toimi tms. Itse kuitenkin olen oppinut tuota lompakkoa kantamaan mukana jo pienestä pitäen ja nykypäivänä puolet lompakosta onkin kaikenmaailman pakollisia työhön liittyviä "turhia" kortteja.
Kuinka usein tällaisia yllättäviä käteistilanteita tulee vastaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 427
Kuinka usein tällaisia yllättäviä käteistilanteita tulee vastaa?
Nykyään tosi harvoin tulee tilannetta ettei kortti toimi, vielä muutama vuosi sitten noita oli muutamia kertoja vuodessa jonkun tietoliikennehäiriön yhteydessä tms. Joskus ehkä 10-15v sitten tuntui esim Juhannuksena tai muina juhlapyhinä menevän linjat tukkoon ja kortilla maksaminen oli hidasta ja käteisellä selvisi silloin nopeammin. Viimeisen vuoden aikana on ollut yksi kerta että kortti ei ole toiminut.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Kuinka usein tällaisia yllättäviä käteistilanteita tulee vastaa?
Tänä vuonna käynyt kerran että oli pakko käyttää käteistä. Päätin new yorkissa syödä vastaantulleessa ravintolassa. Sanoivat sisälle mennessä, että vain käteinen kelpaa. Samassa paikassa myös sellainen "erikoisuus", että menu oli QR koodi mikä piti luurilla skannata ja katsoa avautuneelta webbisivulta minkä annoksen haluaa. Päädyin paikaan syömään, kun mestan ikkunassa oli hyvännäköisiä kuvia ja nopea googletus luurilla kertoi että paikka on saanut hyvät arvostelut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.06.2023
Viestejä
114
Täällä jos putiikilla olisi lappu, että meillä käy vain käteinen olisi verotarkastus ynnä muut annelin roplaamiset suoritettu alta aikayksikön. Eihän noin hämärä toiminta käy millään laatuunsa.

Käteisellä >95% ostoksista. Paikat joissa käteinen ei käy menevät kohdallani ikibanniin samointein.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Täällä jos putiikilla olisi lappu, että meillä käy vain käteinen olisi verotarkastus ynnä muut annelin roplaamiset suoritettu alta aikayksikön. Eihän noin hämärä toiminta käy millään laatuunsa.

Käteisellä >95% ostoksista. Paikat joissa käteinen ei käy menevät kohdallani ikibanniin samointein.
Varmaan liittyy siihen käteinen siinä ravintolassa, että jenkeissä korttiyhtiöt saa vetää isomman osuuden välistä kuin eu:ssa. Bensa-asemillakin useasti 2 eri hintaa, kortilla bensa kalliimpaa.

Huippu syväluotaava podcasti korttimaksamisen historiaan. Harva tietää mitä VISA oikeasti tekee ja miten korttimaksaminen oikeasti toimii. Podcastista selviää sivukulujuttu mikä selittää miksi jenkeissä osa paikoista paljon mieluummin ovat käteis kuin korttipohjaisia. Podcasti toimii hyvänä vertailukohtana myös siihen, että mikä potentiaali digitaalisella vähemmän sivukuluja sisältävällä valuutta+maksutavalla olisi.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 779
Enpä muista käyttäneeni käteistä 2000-luvulla yli kymmentä kertaa. Aiemmin kortti ja nyt jo vuosikaudet ApplePay, olisko noin 7/8v tullit käytettyä vain sitä, ensin brittiprepaid -kortilla ja kun Nordea aloitti sitä tukemaan, niin sillä sitten. Käytin kerran kyllä korttia äskettäin kun puhelin oli akunvaihdossa noin tunnin ja kävin sillä välin kaupassa + maksoin huoltotyön. Sitä edeltänyt kerta kortilla oli ehkä jossain 2019-2020 paikkeilla?
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
976
Mä en
Varmaan liittyy siihen käteinen siinä ravintolassa, että jenkeissä korttiyhtiöt saa vetää isomman osuuden välistä kuin eu:ssa. Bensa-asemillakin useasti 2 eri hintaa, kortilla bensa kalliimpaa.

Huippu syväluotaava podcasti korttimaksamisen historiaan. Harva tietää mitä VISA oikeasti tekee ja miten korttimaksaminen oikeasti toimii. Podcastista selviää sivukulujuttu mikä selittää miksi jenkeissä osa paikoista paljon mieluummin ovat käteis kuin korttipohjaisia. Podcasti toimii hyvänä vertailukohtana myös siihen, että mikä potentiaali digitaalisella vähemmän sivukuluja sisältävällä valuutta+maksutavalla olisi.

Mä en viitsi podcastia kuunnella. Mitä epämääräistä tuohon Visaan liittyy?
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Mä en

Mä en viitsi podcastia kuunnella. Mitä epämääräistä tuohon Visaan liittyy?
Luottokortilla kun maksaa niin välistä menee rahaa esim. visalle, mastercardille tms.. Jos saman hinnan maksaa palveluntarjoajalle rahana niin palveluntarjoaja saa enemmän itselleen. Yhtälön maksaja, maksajan pankki, maksunsaaja, maksunsaajan pankki välissä on VISA, mastercard tms. Pankit omistavat osan visasta. Perustuen maksuvolyymeihin visa tilittää osan voitoista pankeille.

Podcasti on oikein kiinnostava siitä miten nykyinen maksujärjestelmä syntyi. VISA ja miten se toimii liittyy hyvin olennaisesti korttimaksuihin ja sitä kautta ketjun aiheeseen. Oli sun kortin myöntäjä sitten visa,mastercard tai joku muu niin siellä taustalla osuudet höyläyksistä menee välikädelle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
275
Ihan periaatteesta käytän käteistä aina kuin vain mahdollista ja onhan se (vielä) mahdollista. Pankki/luottokorttikin on tietysti mutta sitä käytän vain kun käteinen ei ole mahdollista. Mielestäni siirtyminen käteisestä nykyiseen "virtuaaliseen" rahaan on ihan perseestä, eikä se kätevyys ole minulle mikään hyöty. Käteinen toimii "aina", sen määrässä on aina kärryillä ja etenkin, minua ei seurata niin helposti, kuin digitaalisesti maksamalla. Anonyymisyys nykymaailmassa ei ole helppoa eikä yksinkertaista mutta se on minun valintani. Samaa sontaa on myös kaikenmaailman bonukset, plussat ja miinukset. Ei kiitos. cry me a river.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Mä en ymmärrä tota "käteisellä pysyy paremmin kärryillä" argumenttia. Ainakin apple pay:n tapauksessa näkyy reaaliajassa appsista kaikki maksut. Applikaatio laskee vielä kivasti maksut yhteen niin ei tarvi itse ynnäillä 2.5e + 12e + ... että paljonko on yhteensä tullut kulutettua. Normi luottokorteilla voi toki tovin kestää, että näkyy maksut. Tän ratkaisi ainakin omilla korteilla email varmistus jokaisesta höyläyksestä. Email kuittaukset kiva senkin vuoksi, että jos kortti päätyisi vääriin käsiin niin näkisi todella nopeaan email tulvasta, että nyt joku väärinkäyttää korttia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 153
Yleensä en edes pidä lompakossa käteistä. Jos sitä sattuu olemaan, niin yleensä käytän sen esimerkiksi tankkaamiseen. Sellaiseen maksuun mistä ei tule vaihtorahaa takaisin, tai ainakaan kolikoita. Kortilla maksan koska S-Pankki ja ei Apple Pay:lle tukea. Muuten maksaisin Apple Pay:lla.

Tekeekö kukaan niin, että maksaa luottokortilla (lähes) koko kuukauden menot ja sitten maksaa luottokorttilaskun kuun lopussa pois? Olen joskus tällaista toimintatapaa miettinyt, kun on lentopisteitä/cashbackia kerryttävä luottokortti, mutta pelottaa että tulee vahingossa elettyä yli varojen, kun ei näe pankkitilin saldoa "livenä" :D
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
648
Mä en ymmärrä tota "käteisellä pysyy paremmin kärryillä" argumenttia.
Kyllä korttia vilauttamalla hämärtyy viikottainen rahankäyttö, käteisellä näkee konkreettisesti, kuinka se hupenee. Joka kerta kun joutuu kävelemään automaatille nostamaan käteistä, niin siinä realisoituu rahankäytön määrä.
Huomasin tämän muutettuani Suomeen, missä kortilla maksetaan kaikkialla, eikä käteisellä useimmiten. Toki tarkkailen tilin saldoa nyt aktiivisemmin kuin aiemmin, koska ennen riitti maksutapahtuman yhteydessä vilkaista lompakkoon, missä mennään.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 281
Mihin käteinen on katoamassa?

Operaattoriliikkeet, ei voi ostaa käteisellä mitään, ei edes puhelinta. Motonet ei ota käteismaksuja, monet ravintolat sama. Haluan käyttää käteistä aina.
Käteinen paras maksutapa aina, kun koet todellisen rahanmenetyksen euroissa. Korttia vilauttamalla ei mieti paljonko sieltä lopulta lähtee euroja.

Jätin tänään kaikki ostokset Motonetissa liukuhihnalle kun ei käteisellä voinut maksaa ja ostin samat kilpailevasta liikkeestä samoilla seteleillä.

Lähes 40 euron ostokset kelpasivat vallan mainiosti Bilteman myymälään!
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Kyllä korttia vilauttamalla hämärtyy viikottainen rahankäyttö, käteisellä näkee konkreettisesti, kuinka se hupenee. Joka kerta kun joutuu kävelemään automaatille nostamaan käteistä, niin siinä realisoituu rahankäytön määrä.
Huomasin tämän muutettuani Suomeen, missä kortilla maksetaan kaikkialla, eikä käteisellä useimmiten. Toki tarkkailen tilin saldoa nyt aktiivisemmin kuin aiemmin, koska ennen riitti maksutapahtuman yhteydessä vilkaista lompakkoon, missä mennään.
Ehkä mä oon sitten jotenkin eri puusta veistetty, kun ei hämärry. Jos meinais hämärtyä niin appsin aukaisemalla paljastuu totuus välittömästi. Toki sellaisen poikkeuksen veistän, että jos joku vetää kunnon kännejä tms. niin sillon on helppo asioiden lähteä hanskasta. Tohon lienee yksi ratkaisu sitten käteinen, tosin pankkiautomaatilta saa käteistä kierrettyä. Toinen tapa voi olla, että niin pienen luottorajan kortti, että ei voi tehdä övereitä helposti. Pienen luottorajan korttia toki saa kierrettyä maksamalla laskun ennenaikaisesti pois.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 564
Luottokortilla kun maksaa niin välistä menee rahaa esim. visalle, mastercardille tms.. Jos saman hinnan maksaa palveluntarjoajalle rahana niin palveluntarjoaja saa enemmän itselleen. Yhtälön maksaja, maksajan pankki, maksunsaaja, maksunsaajan pankki välissä on VISA, mastercard tms. Pankit omistavat osan visasta. Perustuen maksuvolyymeihin visa tilittää osan voitoista pankeille.

Podcasti on oikein kiinnostava siitä miten nykyinen maksujärjestelmä syntyi. VISA ja miten se toimii liittyy hyvin olennaisesti korttimaksuihin ja sitä kautta ketjun aiheeseen. Oli sun kortin myöntäjä sitten visa,mastercard tai joku muu niin siellä taustalla osuudet höyläyksistä menee välikädelle.
Suomessa Visan/Masterin kulut ovat niin pienet että yrityksille käteisen käsittely on kalliimpaa kuin korttiprovisiot. "Kalliit kortit" kuten Amex on sitten asia erikseen. Korttien hyödyksi yrityksille lasken myös turvallisuuden parantuminen.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Suomessa Visan/Masterin kulut ovat niin pienet että yrityksille käteisen käsittely on kalliimpaa kuin korttiprovisiot. "Kalliit kortit" kuten Amex on sitten asia erikseen. Korttien hyödyksi yrityksille lasken myös turvallisuuden parantuminen.
EU:ssa on paremmat säännöt tuohon kuin amerikassa mihin aikaisemmassa postauksessa otin myös kantaa. Koko keskusteluhan tais lähteä liikkeelle, kun mainitsin new yorkissa olevasta ravintolasta missä kelpasi vain käteinen. Joku epäili veronkierroksi,annoin siihen vaihtoehtoisen selityksen eli sen että korttimaksut etenkin pienten ostosten kanssa jenkeissä eivät ole pienyrittäjälle herkkua.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 564
Varsinkin Suomessa missä torimyyjillekkin kelpaa kortti jos tulee vastaan pienikin ravintola, autokorjaamo, parturi jne jolle kelpaa vain käteinen herää nopeasti (ja monesti aiheesta) epäillys veronkierrosta.

Jenkeissä se olisi pelkkää sosialismia jos korttimaksujen provisioita alennettaisiin liittovaltion lakien määräyksestä. Onneksi täällä mennään näissä järjen kanssa eikä suuryritysten/jättipankkien lobbauksen mukaisesti.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
648
Ehkä mä oon sitten jotenkin eri puusta veistetty, kun ei hämärry. Jos meinais hämärtyä niin appsin aukaisemalla paljastuu totuus välittömästi. Toki sellaisen poikkeuksen veistän, että jos joku vetää kunnon kännejä tms. niin sillon on helppo asioiden lähteä hanskasta. Tohon lienee yksi ratkaisu sitten käteinen, tosin pankkiautomaatilta saa käteistä kierrettyä. Toinen tapa voi olla, että niin pienen luottorajan kortti, että ei voi tehdä övereitä helposti. Pienen luottorajan korttia toki saa kierrettyä maksamalla laskun ennenaikaisesti pois.
No, minulla ei pysy mielessä tilin saldo reaaliaikaisena, eli korttia käyttäessä pitää tarkkailla tiliä useammin. Kuitenkin, tavanomaisina kuukausina se käyttö on melko vakiomääräistä, niin ei ole oikeata tarvetta seurata tilannetta.

Nuo viihteellä vingutukset ovat sitten se ihan oma lukunsa… Monesti jätin kortit kotio, vain reilummin käteistä matkaan ja rai rai rai. Tiesinpähän jo etukäteen mitä ilta maksaa:rolleyes:
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 564
EU:ssa on paremmat säännöt tuohon kuin amerikassa mihin aikaisemmassa postauksessa otin myös kantaa. Koko keskusteluhan tais lähteä liikkeelle, kun mainitsin new yorkissa olevasta ravintolasta missä kelpasi vain käteinen. Joku epäili veronkierroksi,annoin siihen vaihtoehtoisen selityksen eli sen että korttimaksut etenkin pienten ostosten kanssa jenkeissä eivät ole pienyrittäjälle herkkua.
Btw, missä lukemissa pyörii jenkeissä Visan/Masterin/Amexin provikat, tiedätkö yhtään ?
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 030
Btw, missä lukemissa pyörii jenkeissä Visan/Masterin/Amexin provikat, tiedätkö yhtään ?
Taitaa VISAlla olla max 3%. VISA 90%+ markkinaosuus amerikassa. Välistävedon suuruudestahan voi neuvotella. Oma lukunsa, kun apple, amazon,macys, target, costco jne. omat luottokortit. Varmaan neuvoteltu välitysmaksuja alaspäin isojen toimijoiden tapauksessa ja lähinnä just joku pienyrittäjä kärsii maksimaalisesta välistävedosta

No, minulla ei pysy mielessä tilin saldo reaaliaikaisena, eli korttia käyttäessä pitää tarkkailla tiliä useammin. Kuitenkin, tavanomaisina kuukausina se käyttö on melko vakiomääräistä, niin ei ole oikeata tarvetta seurata tilannetta.
Ainakin apple payssa näkee tilanteen, kun aukaisee applikaation. Ei tarvi muistella, laskea tms. Appsi auki, totuus silmille. Näkyy myös transaktiolista niin voi ihmetellä mihin rahat meni, jos totuus maksuista yllätti. Mun saldo kuvanmukaisesti tällä hetkellä 0$. Suurin osa tavarasta tulee ostettua netin kautta(amazon, ebay) mukaanlukien ruokatarvikkeet kotitoimituksella(costco) niin aika harvakseltaan on puhelimella maksetuissa mitään isompaa. Kahvia tulee ostettua starbucksista. Starbucksit ostan ja maksan etänä starbucksin applikaatiosta niin saa kahvin heti mukaan eikä tarvi jonotella ja odotella juomaa.

1703968857734.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 314
Varsinkin Suomessa missä torimyyjillekkin kelpaa kortti jos tulee vastaan pienikin ravintola, autokorjaamo, parturi jne jolle kelpaa vain käteinen herää nopeasti (ja monesti aiheesta) epäillys veronkierrosta.
Noita vain käteinen paikkoja on silti yllättävän paljon vielä vaikkei luulisi. Itellä lähiaikoina tullut vastaan pyöräkorjaamossa, hierojalla sekä suutarilla. Joskus koitin eräästä liikkeestä alle euron tavaraa ostaa niin antoi ilmaiseksi kun sanoi, että korttimaksu maksaisi yli euron niin tuli halvemmaksi joten ymmärrän miksi käteistä suositaan joissain vaikka oma vaivansa ja kustannukset sekä riskit siinäkin.

En oo koskaan ymmärtänyt miten käteinen olisi parempi kuin tilillä oleva raha. Käteistä joudut laskemaan kun taas vaikkapa op sovelluksesta näät yhdellä klikkauksella paljon rahaa on tarkalleen. Esimerkkinä vaikkapa aloituspostauksen kuva ja kuinka työläs siitä on tietää paljonko rahaa tarkalleen on.
 
Liittynyt
23.01.2018
Viestejä
36
Ihan periaatteesta käytän käteistä aina kuin vain mahdollista ja onhan se (vielä) mahdollista. Pankki/luottokorttikin on tietysti mutta sitä käytän vain kun käteinen ei ole mahdollista. Mielestäni siirtyminen käteisestä nykyiseen "virtuaaliseen" rahaan on ihan perseestä, eikä se kätevyys ole minulle mikään hyöty. Käteinen toimii "aina", sen määrässä on aina kärryillä ja etenkin, minua ei seurata niin helposti, kuin digitaalisesti maksamalla. Anonyymisyys nykymaailmassa ei ole helppoa eikä yksinkertaista mutta se on minun valintani. Samaa sontaa on myös kaikenmaailman bonukset, plussat ja miinukset. Ei kiitos. cry me a river.
Juuri samasta periaatteesta pitäisi siirtyä käteisen käyttäjäksi. Vittuako se corporotille kuuluu mihin minä rahani käytän. Virtuaalinen raha on aivan vitusta ja vouti tulee kaikille kotiin, kun joku vitun idiootti äänestää sen pakolliseksi tulevaisuudessa.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 564
Noita vain käteinen paikkoja on silti yllättävän paljon vielä vaikkei luulisi. Itellä lähiaikoina tullut vastaan pyöräkorjaamossa, hierojalla sekä suutarilla. Joskus koitin eräästä liikkeestä alle euron tavaraa ostaa niin antoi ilmaiseksi kun sanoi, että korttimaksu maksaisi yli euron niin tuli halvemmaksi joten ymmärrän miksi käteistä suositaan joissain vaikka oma vaivansa ja kustannukset sekä riskit siinäkin.

En oo koskaan ymmärtänyt miten käteinen olisi parempi kuin tilillä oleva raha. Käteistä joudut laskemaan kun taas vaikkapa op sovelluksesta näät yhdellä klikkauksella paljon rahaa on tarkalleen. Esimerkkinä vaikkapa aloituspostauksen kuva ja kuinka työläs siitä on tietää paljonko rahaa tarkalleen on.
No paikallinen suutari on ainoa tuntemani paikka missä kortti ei käy. Syytä en tiedä, toiminta ollut vakiintunutta (+40 vuotta), ensin piti isä ja nyt jatkaa poika.

Joskus koitin eräästä liikkeestä alle euron tavaraa ostaa niin antoi ilmaiseksi kun sanoi, että korttimaksu maksaisi yli euron niin tuli halvemmaksi joten ymmärrän miksi käteistä suositaan joissain vaikka oma vaivansa ja kustannukset sekä riskit siinäkin.
Minkäköhän firman maksupääte ollut koska ei ole Suomessa tullut vastaan yhtään tarjoajaa jolla olisi maksupäätteessä kiinteä maksu/tapahtuma. Isot (Nets yms) toimijat pyytävät päätteistä kk-maksun (yleensä muutaman kympin) ja päälle provisio mikä on n. alle prosentin summasta. Sitten on näitä pieniä maksupäätefirmoja joilla ei ole kk-maksua mutta provikka lähes 2%. Mutta ei näissä mitään minimimaksua ole/tapahtuma.
 

Pitkä_ja_hikinen_hevari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
11.08.2023
Viestejä
460
Käteinen on siitä hyvä ettei siitä jää mitään jälkiä tietokantoihin. Nykyään kun kouluissa ei opeta yhteen- ja vähennyslaskuja niin tottakai vaihtorahapäässälaskut ovat vaikeita.
Jos tuote maksaa 10,15€. Niin anna kassalle vaikka 20€ + 15c / eikä vain 20€ niin et saa säkillistä pikkuhiluja. Ei tämä rakettitiedettä ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 811
Käteinen on siitä hyvä ettei siitä jää mitään jälkiä tietokantoihin. Nykyään kun kouluissa ei opeta yhteen- ja vähennyslaskuja niin tottakai vaihtorahapäässälaskut ovat vaikeita.
Jos tuote maksaa 10,15€. Niin anna kassalle vaikka 20€ + 15c / eikä vain 20€ niin et saa säkillistä pikkuhiluja. Ei tämä rakettitiedettä ole.
Homma kusee siinä kohtaa, kun se kassa ei osaa lyödä 20,15 € sinne koneeseen, kun ei ymmärrä koko konseptia. Tietokantajäljet nyt menee foliohattuhommiksi ellei nyt erityisesti rahanpesua harrasta.
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
7
Käytän edelleen pääasiassa käteistä. Siitä syystä, että kun on noita velkoja ulosotossa, niin eipä ulosottomies nappaa tililtä ylimääräisiä. Nostan yleensä kaiken käteiseksi ja samalla pystyy myös säästämään.
 
Liittynyt
06.06.2023
Viestejä
114
Mihin käteinen on katoamassa?

Operaattoriliikkeet, ei voi ostaa käteisellä mitään, ei edes puhelinta. Motonet ei ota käteismaksuja, monet ravintolat sama. Haluan käyttää käteistä aina.
Käteinen paras maksutapa aina, kun koet todellisen rahanmenetyksen euroissa. Korttia vilauttamalla ei mieti paljonko sieltä lopulta lähtee euroja.

Jätin tänään kaikki ostokset Motonetissa liukuhihnalle kun ei käteisellä voinut maksaa ja ostin samat kilpailevasta liikkeestä samoilla seteleillä.

Lähes 40 euron ostokset kelpasivat vallan mainiosti Bilteman myymälään!
Mikäs motonet ja millä perustein kieltäytyi muka käteisestä? Tähän mennessä on aina käynyt, eikä tähän liene tullut muutosta kun omilla sivuillaankin mainitsevat maksutavoissa. Käteisen käymättömyydestähän pitäisi muutenkin olla laput näkyvillä ovella ja kassalla.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 811
Eihän se tarvitse olla kuin moottoriöljyssä uitettu seteli tms. niin myyjä voi kieltäytyä vastaanottamasta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 009
Viestejä
4 210 041
Jäsenet
71 003
Uusin jäsen
Pera L

Hinta.fi

Ylös Bottom