- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 2 171
mutta tuo EU:n "kahden vuoden takuu" tunnetaan meillä nimellä myyjän virhevastuu. Käytännössä useimmat laitteet ja tuotteet saa ainakin tuon kahden vuoden ajan virhevastuuseen jolloin myyjä vastaa huollosta tai vaihdosta mikäli laitevalmistaja ei pidempää takuuta anna.
Aikanaan kun tuo kahden vuoden virhevastuu tuli käyttöön (2000-luvun alku?) esim. monet läppärivalmistajat alkoivat tarjota takuuhuoltoa kunhan asiakkaalla oli kuitti (tai myyjän järjestelmästä löytyi kassatapahtuma) jossa näkyi että konetta EI oltu ostettu firman nimiin. Olisihan se aika uskomatonta, jos joka peräkylän villen koneen takahuoneesta löytyisi täysin varustettu monimerkkihuolto sen varalle että läppäristä pettää lankku puolentoista vuoden kohdalla. Kaikille osapuolille on helpompaa että olemassaoleva huoltosysteemi jatkaa kuluttajahuoltoa sen extra vuoden ajan. Se miten tarkkaa toi oli vaihtelikin sitten valmistajittain. Lenovolla tasan päivästä kiinni, Fujitsulla saattoi mennä viikkojakin yli kahden vuoden ja silti takuuta jatkettiin.
Voisin kuvitella että suurin osa muustakin kuluttajaromusta menee samalla kaavalla.