No noinhan se kuuluukin mennä, kun Apple on antanut oman kaupallisen takuunsa. Heillä on omat ehtonsa ja takuuaika 12 kk. Tämä ei periaatteessa saa olla huonompi, kuin EU:n 24 kk:n takuu/virhevastuu. En tiedä onko, mutta ei sillä suurta merkitystä ole, koska kuluttaja voi aina vedota tuohon EU:n lainsäädäntöön.Lueskelin noita Applen ehtoja, ja kyllä tuosta minullekin se kuva syntyy, että Apple vastaa suoraan 1 vuotta (2 vuotta, jos Apple watch) ja sen jälkeen jos tulee ongelmia, niin lähdetään hoitamaan asiaa myyjän kautta. Eli käytännössä alkaa mylly pyörimään, että onko nyt vika sellainen, mikä kenties oli jo ostohetkellä (valmistusvirhe) vai onko kuluttajan omasta toiminnasta johtuva vika vai mitä.
Jos kuluttaja vetoaa EU:n säädöksiin, sen saa hoitaa myyjän kanssa. Jos kuluttaja suostuu, voidaan asioida myös suoraan maahantuojan tai valmistajan kanssa, eikä se EU:n tuoma vastuu tästä mihinkään katoa silloinkaan.
Se, että myyjäliikkeellä on vastuu hoitaa noita asioita ensisijaisesti, on hyvä asia. Myyjä joutuu miettimään millaista paskaa ja millaiselta valmistajalta ottaa tuotteita myyntiin. Myös kuluttajan mahdollisuus asioida helpommin paranee tässä. Myyjä ja valmistaja sitten toimii miten toimii, useimmiten varmaan niin että ymmärtävät kuluttajan suojan.
Hiuksia voi aina halkoa terminologiasta, mutta pointti on siinä että Apple tietää itsekin kuluttajalla olevan oikeus saada laitteensa korjattua vähintään tuon kahden vuoden ajan, mutta itse eivät tarjoa takuuta kuin vuoden, ja ohjaavat asiakkaat ottamaan sen sijaan yhteyttä myyjään ja vetoamaan lain mukaiseen kuluttajansuojaan. Ovat näköjään muuttaneet noita infojaan asiaan liittyen, aiemmin siellä luki vielä selkeämmin jotakuinkin että toisen vuoden takuusta vastaa myyjä.
Siitä on toki aikaa kun itse olen Applen laitteita myynyt, mutta silloin ainakin Apple vastasi tasan tarkkaan myöntämänsä takuuajan ja sen jälkeen kaikki huollot meni myyjän omaan piikkiin eikä Apple korvannut niistä mitään. Enkä suoraan sanoen usko että ne nykyäänkään ottaa vapaaehtoisesti mitään kustannuksia kontolleen.
Noinhan sen kuulu mennä. Takuu on vapaaehtoinen lisälupaus, suurin osa valmistajista ei anna mitään takuuta.
Tuohon lihavoituun on vaikea uskoa että menisi noin nykyään, vaikka ei minulla olekaan mitään faktaa tai omakohtaista kokemusta tuohon.
Viimeksi muokattu:

Näköjään ihan syystä tämäkin on aikoinaan palautettu.