Gigantti, Power, Verkkokauppa.com+muut vastaavat liikkeet. Asiakaspalv.ja palautuskokemukset

mutta tuo EU:n "kahden vuoden takuu" tunnetaan meillä nimellä myyjän virhevastuu. Käytännössä useimmat laitteet ja tuotteet saa ainakin tuon kahden vuoden ajan virhevastuuseen jolloin myyjä vastaa huollosta tai vaihdosta mikäli laitevalmistaja ei pidempää takuuta anna.

Aikanaan kun tuo kahden vuoden virhevastuu tuli käyttöön (2000-luvun alku?) esim. monet läppärivalmistajat alkoivat tarjota takuuhuoltoa kunhan asiakkaalla oli kuitti (tai myyjän järjestelmästä löytyi kassatapahtuma) jossa näkyi että konetta EI oltu ostettu firman nimiin. Olisihan se aika uskomatonta, jos joka peräkylän villen koneen takahuoneesta löytyisi täysin varustettu monimerkkihuolto sen varalle että läppäristä pettää lankku puolentoista vuoden kohdalla. Kaikille osapuolille on helpompaa että olemassaoleva huoltosysteemi jatkaa kuluttajahuoltoa sen extra vuoden ajan. Se miten tarkkaa toi oli vaihtelikin sitten valmistajittain. Lenovolla tasan päivästä kiinni, Fujitsulla saattoi mennä viikkojakin yli kahden vuoden ja silti takuuta jatkettiin.

Voisin kuvitella että suurin osa muustakin kuluttajaromusta menee samalla kaavalla.
 
Applehan tässä siis työntää kätevästi kaikki yli vuoden olevat takuukeissit myyjien harteille ja pesee itse kätensä hommasta. Nehän jopa ohjeistaa takuuohjeissaan ottamaan myyjään yhteyttä 1-2 vuotta vanhan laitteen kanssa.

En oikein ymmärrä tätä väitettäsi. Jos takuu on 1 vuotta, niin ei ole mitään yli vuoden olevia takuukeissejä. Tietysti se virhevastuu on se 2 vuotta, ja silloin myyjätaho vastaa siitä kuluttajalle. Ei kai se silti tarkoita, että Apple ei vastaisi siitä myyjälle.

Takuu nyt on muutenkin eri asia kuin virhevastuu, siinähän on ero näyttövelvollisuuden osaltakin.
 
Aikanaan kun tuo kahden vuoden virhevastuu tuli käyttöön (2000-luvun alku?) esim. monet läppärivalmistajat alkoivat tarjota takuuhuoltoa kunhan asiakkaalla oli kuitti (tai myyjän järjestelmästä löytyi kassatapahtuma) jossa näkyi että konetta EI oltu ostettu firman nimiin. Olisihan se aika uskomatonta, jos joka peräkylän villen koneen takahuoneesta löytyisi täysin varustettu monimerkkihuolto sen varalle että läppäristä pettää lankku puolentoista vuoden kohdalla. Kaikille osapuolille on helpompaa että olemassaoleva huoltosysteemi jatkaa kuluttajahuoltoa sen extra vuoden ajan. Se miten tarkkaa toi oli vaihtelikin sitten valmistajittain. Lenovolla tasan päivästä kiinni, Fujitsulla saattoi mennä viikkojakin yli kahden vuoden ja silti takuuta jatkettiin.

Voisin kuvitella että suurin osa muustakin kuluttajaromusta menee samalla kaavalla.

Ei ollut vielä 2000-luvun alkua. Vielä jossain 2005-2008 paikkeillakin muistelen, että oli ihan normaalia, että vaikka tietokoneella, televisiolla jne. takuu oli 12kk. Sitten sen jälkeen hajonneiden kanssa oli aina selvittely ja vääntäminen, että korjataanko ja kuka maksaa (vaihteli tosiaan rajusti riippuen valmistajasta ja maahantuojasta) eli sitä virhevastuuta ei vielä juurikaan tunnettu tai ainakaan tunnustettu. Vasta myöhemmin muuttui homma niin, että käytännössä kaikella on suoraan ilmoitettuna vähintään se 2 vuoden takuu ja virhevastuunkin piikkiin korjaaminen menee vähän helpommin.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä emoyhtiö Bosch ajattelee rahastaa tuon loppuun. (no en tiedä millainen sopimus käyttää Siemens nimeä kodinkoneissa)
Minä olin pari vuotta sitten ostamassa uutta tiskikonenetta ja olin katsonut että Bosch oli tarjouksessa,mutta kun tarkemmin tutkin konetta niin muoviset pohja ja pesuvarret näytti niin heppoisilta että jätin väliin.Ostin muutaman kympin kalliimman Asko koneen jossa nuo oli rosteria,eikä ole tarvinnut katua.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kai se silti tarkoita, että Apple ei vastaisi siitä myyjälle.

Takuu nyt on muutenkin eri asia kuin virhevastuu, siinähän on ero näyttövelvollisuuden osaltakin.

Tässä se ongelma oikeastaan piilee. Usein valmistaja (tässä Apple) ei nimenomaan halua vastata myyjälle. Eihän myyjällä ole mitään sitä vastaan, että kuluttajan tavara korjataan takuuajan jälkeen, mutta kun käytännössä niitä mahdollisia huoltopaikkoja on se yksi ainoa (valtuutettu huolto) ja valmistaja ei välttämättä ihan tuosta noin vain halua maksaa korjauksen/tuotevaihdon kuluja. Myyjälliikekin on noissa pahassa välikädessä. Jos omaan piikkiin menee antamaan uuden hyllystä, niin elektroniikan olemattomista katteista johtuen saa myydä sen tappion kattaakseen aika monta vastaavaa laitetta.
 
Tässä se ongelma oikeastaan piilee. Usein valmistaja (tässä Apple) ei nimenomaan halua vastata myyjälle. Eihän myyjällä ole mitään sitä vastaan, että kuluttajan tavara korjataan takuuajan jälkeen, mutta kun käytännössä niitä mahdollisia huoltopaikkoja on se yksi ainoa (valtuutettu huolto) ja valmistaja ei välttämättä ihan tuosta noin vain halua maksaa korjauksen/tuotevaihdon kuluja. Myyjälliikekin on noissa pahassa välikädessä. Jos omaan piikkiin menee antamaan uuden hyllystä, niin elektroniikan olemattomista katteista johtuen saa myydä sen tappion kattaakseen aika monta vastaavaa laitetta.
Eli siis suomalaiset yrittäjät myyvät erittäin kalliita Applen tuotteita, ja kustantavat itse kaikki 1 vuoden takuun jälkeiset korjaukset ja vaihdot? Eli jos vien 3,5 vuotta vanhan vikaantuneen Macbookini ja vetoan virhevastuuseen, niin myyjäliike omaan piikkiinsä korjaa?

Onko sinulla oikeaa, pitävää tietoa tästä, vai onko omaa mutuilua?

Ei ollut vielä 2000-luvun alkua. Vielä jossain 2005-2008 paikkeillakin muistelen, että oli ihan normaalia, että vaikka tietokoneella, televisiolla jne. takuu oli 12kk. Sitten sen jälkeen hajonneiden kanssa oli aina selvittely ja vääntäminen, että korjataanko ja kuka maksaa (vaihteli tosiaan rajusti riippuen valmistajasta ja maahantuojasta). Vasta myöhemmin muuttui homma niin, että käytännössä kaikella on suoraan ilmoitettuna vähintään se 2 vuoden takuu.
Tuo lihavoitu ei pidä paikkaansa, varmaan tarkoitit virhevastuuta.
 
Tuo lihavoitu ei pidä paikkaansa, varmaan tarkoitit virhevastuuta.

Euroopan unionin sivuilta:
Under EU rules, a seller must repair, replace, or give you a full or partial refund if something you buy turns out to be faulty or doesn't look or work as advertised. You always have the right to a minimum 2-year guarantee, at no cost.

 
Eli siis suomalaiset yrittäjät myyvät erittäin kalliita Applen tuotteita, ja kustantavat itse kaikki 1 vuoden takuun jälkeiset korjaukset ja vaihdot? Eli jos vien 3,5 vuotta vanhan vikaantuneen Macbookini ja vetoan virhevastuuseen, niin myyjäliike omaan piikkiinsä korjaa?

Onko sinulla oikeaa, pitävää tietoa tästä, vai onko omaa mutuilua?


Tuo lihavoitu ei pidä paikkaansa, varmaan tarkoitit virhevastuuta.
Minulla ei tietoa, mutta Apple on jonkinverran korjaillut virhevastuu käytäntöjä, ja ainakin jossain vaiheessa (vuosia sitten) löyty ihan ohjeet miten vedota valmistajan virhevastuuseen. Sitä ennen saatto mennä myyjän piikkiin.

Aikoinaan ei ollut ainoa valmistaja joka ei tarjonnut takuuta, eikä ottanut virhevastuuta, vaan ollut sellaisia jotka ilmoittaa suoraan jälleenmyyjille että myyjän vastaa, ja hinnoittelee sen riskin mukaan. No nykyään kuluttajakaupassa tuohon kukaan suostu ellei ole kunnon katteita millä kantaa riski + luotto laatuun.
 
Tuo lihavoitu ei pidä paikkaansa, varmaan tarkoitit virhevastuuta.

Euroopan unionin sivuilta:
Under EU rules, a seller must repair, replace, or give you a full or partial refund if something you buy turns out to be faulty or doesn't look or work as advertised. You always have the right to a minimum 2-year guarantee, at no cost.

Nyt en tajunnut mitä viestillä yrität kertoa, siis mistä tuo lainaus on , mihin vastasit. ja mikä vastauksen viesti ?

Suomessa virhevastuun kesto ei ole tarkkaan rajattu, vaan se riippuu siitä oletetusta käyttöiästä (vai mitä termiä nyt käytettiin) Maiden välillä on jonkinverran eroja.
 
Eli siis suomalaiset yrittäjät myyvät erittäin kalliita Applen tuotteita, ja kustantavat itse kaikki 1 vuoden takuun jälkeiset korjaukset ja vaihdot? Eli jos vien 3,5 vuotta vanhan vikaantuneen Macbookini ja vetoan virhevastuuseen, niin myyjäliike omaan piikkiinsä korjaa?

Onko sinulla oikeaa, pitävää tietoa tästä, vai onko omaa mutuilua?

Sanotaan ensinnäkin, että sanomani ei liittynyt erityisesti Appleen, vaan alaan yleisesti. Eivät he varmastikaan omaan piikkiin korjaa, mutta myöskään en usko sen olevan mikään automaatio, että Apple maksaa laskun hymyssä suin, varsinkaan 3,5 vuotta vanhan tuotteen kohdalla.

Omakohtaista kokemusta on sen verran, että aiemmin möin elektroniikkaa työkseni ja myös hoidin päivittäin takuuasioita. Siitä juuri tiedän sen, että myyjänkin on noissa virallisen takuuajan ylittäneissä tilanteissa usein vaikea saada hommaa liikkumaan eteenpäin. Monelle kuluttajalle varmaan tulisi yllätyksenä, kun tietäisi, että miten vaikea myyjällekin voi olla näitä asioita selvitellä (ihan samalla tavalla saa esim. soitella ja viestitellä jonekin tukeen kuin kuluttajatkin).

Pitää tosin sanoa, että enää en alalla ole ja tästäkin on jo aikaa joitakin vuosia, mutta en usko, että asiat kovin paljoa ovat muuttuneet tässä viime vuosina. Kyllä jo minun aikanani esim. virhevastuun käsite tunnettiin. Apple ja muut valmistajat ovat niin isoja pelureita, että heihin päin ei yksittäisillä myyjillä ole mitään saneluvoimaa, että miten homman pitää hoitua. Varmasti jonkun EU:nkin regulaatiota sovelletaan vähän niin kuin sattuu huvittamaan. Ja sitten vielä sellainen juttu, että ei se myyjäkään usein oikeasti sen valmistajan kanssa asioi, vaan maahantuojan, jonka kautta tavara on ostettu. Hyvin harvoin mitään ostetaan suoraan valmistajalta. Se ketju voi näissä olla joskus aika monimutkainen. Kuluttaja ostaa myyjältä --> myyjä ostaa maahantuojalta --> maahantuoja ostaa mahdollisesti joltain isommalta tukkurilta -> isompi tukkuri ostaa valmistajalta (tai sitten on vielä jokunen porras välissä).
 
Viimeksi muokattu:
Euroopan unionin sivuilta:
Under EU rules, a seller must repair, replace, or give you a full or partial refund if something you buy turns out to be faulty or doesn't look or work as advertised. You always have the right to a minimum 2-year guarantee, at no cost.

On kyllä mielenkiintoista, kun ainakin tähän asti on menty KVV:n ohjeistamana alla olevan mukaisesti. Käsitteissä/suomennoksissa vähintään eroja.
Takuun antaminen on vapaaehtoista. Ilman takuutakin myyjä vastaa virheestä lain virhevastuusäännösten perusteella. Takuun on oltava ostajalle lisäetu, eli sen on annettava tälle lain säännöksiin nähden paremmat oikeudet.
 
mun viestiä edeltävän viestin loppua lainasin.
Ok, oli ilmeisesti muokattu välillä, kun ei aiemmin näkynyt.
Mitä vastauksella halusit kertoa ?

Suomessa virhevastuu ei ole tarkasti rajattu, on siis riippuvainen tuotteen oletetusta eliniästä.

Myyjä, valmistaja voi toki tarjota takuuta, mutta sillä ei voi heikentää lakisääteistä vastuuta, ja siitä myös tulkinta että pitää olla jotain lisäarvoa (kuluttajakaupassa), jos takuuta markkinoi.

Aikanaan synty tulkinta että lisäarvo on se että käänteinen näyttövelvollisuus, eli silloin takuuna pysty markkinoimaan takuuta joka oli pidempi kuin lakisäänteinen käänteinen näyttövelvollisuus.
 
Mulla on todella vanha kokemus Applen virhevastuusta kun 15 vuotta sitten takuuajan ylittäneestä silloisesta läppäristä laukesi näytönohjain. Kiikutin koneen valtuutettuun huoltoon ja kone pantiin kuntoon ilmaiseksi. Näyttiksessä oli tyyppivika ja siitä huollossa tiketti että aina vaihdetaan niin ei tarvinnut selvitellä yhtään mitään.

Applen kamppeissa Airpods Pro on vanha ja uusi malli olleet sellaisia että vikoja on ollut jonkin verran. Tietokonepuolella yleisistä tyyppivioista on normaalisti huolto-ohjelma määrättynä niin ostopaikasta ja takuusta riippumatta voi koneen viedä suoraan viralliseen huoltoon. Niin se mullakin oli silloin oman koneeni kanssa v. 2009. Eli näitä tällaisia julkaistaan netissä ja ohjeen mukaan voi toimia jos kuvausta vastaava vika on koneeseen tullut:
Eli lyhyttä normaalitakuuta kompensoi kohtalaisesti se että yleisemmät viat tunnustetaan suoraan ja annetaan yleinen huolto-ohjaus.

Olen aika varma että Applen valtuutetuilla jälleenmyyjillä on kyllä systeemit siitä, miten virhevastuu/takuuhuollot hoidetaan jos on tarve.

edit huolto-ohjelmissa 4 tai 5 vuotta on ollut tyypillinen koneen maksimi-ikä että remontti menee suoraan Applen piikkiin huolto-ohjelman perusteella
 
Viimeksi muokattu:
Sanotaan ensinnäkin, että sanomani ei liittynyt erityisesti Appleen, vaan alaan yleisesti. Eivät he varmastikaan omaan piikkiin korjaa, mutta myöskään en usko sen olevan mikään automaatio, että Apple maksaa laskun hymyssä suin, varsinkaan 3,5 vuotta vanhan tuotteen kohdalla.

Omakohtaista kokemusta on sen verran, että aiemmin möin elektroniikkaa työkseni ja myös hoidin päivittäin takuuasioita. Siitä juuri tiedän sen, että myyjänkin on noissa virallisen takuuajan ylittäneissä tilanteissa usein vaikea saada hommaa liikkumaan eteenpäin. Monelle kuluttajalle varmaan tulisi yllätyksenä, kun tietäisi, että miten vaikea myyjällekin voi olla näitä asioita selvitellä (ihan samalla tavalla saa esim. soitella ja viestitellä jonekin tukeen kuin kuluttajatkin).

Pitää tosin sanoa, että enää en alalla ole ja tästäkin on jo aikaa joitakin vuosia, mutta en usko, että asiat kovin paljoa ovat muuttuneet tässä viime vuosina. Kyllä jo minun aikanani esim. virhevastuun käsite tunnettiin. Apple ja muut valmistajat ovat niin isoja pelureita, että heihin päin ei yksittäisillä myyjillä ole mitään saneluvoimaa, että miten homman pitää hoitua. Varmasti jonkun EU:nkin regulaatiota sovelletaan vähän niin kuin sattuu huvittamaan. Ja sitten vielä sellainen juttu, että ei se myyjäkään usein oikeasti sen valmistajan kanssa asioi, vaan maahantuojan, jonka kautta tavara on ostettu. Hyvin harvoin mitään ostetaan suoraan valmistajalta. Se ketju voi näissä olla joskus aika monimutkainen.
Pitkä ja polveileva vastaus, jota tulkitsen että et oikeasti tiedä. Sanotaan nyt heti alkuun, että oli kyse nimenomaan Applen tuotteesta, jolla on 12 kk takuu.

Itse en usko hetkeäkään, että myyjäliikkeet korjaisivat/vaihtaisivat omaan piikkiinsä 1-2 vuotta vanhojen Applen tuotteiden kustannuksia yleisesti. Kyllä sekä Apple että myyjäliike tietävät, että EU:n 450 miljoonan henkilön talousalueella on voimassa 2 vuoden virhevastuu.

On eri asia, jos myyjäliike esim. toimii jotenkin ohjeiden vastaisesti, kun asiakas on vaikkapa ihan selvästi aiheuttanut vian itse. Eli silloin ymmärrän, että Apple ei korvaa ja menee mahdollisesti myyjäliikkeen piikkiin.
 
Mulla on todella vanha kokemus Applen virhevastuusta kun 15 vuotta sitten takuuajan ylittäneestä silloisesta läppäristä laukesi näytönohjain. Kiikutin koneen valtuutettuun huoltoon ja kone pantiin kuntoon. Näyttiksessä oli tyyppivika ja siitä huollossa tiketti että aina vaihdetaan niin ei tarvinnut selvitellä yhtään mitään.
Joskus Apple oli todella hankala takuuajan jälkeen, lähinnä "takaisunkutsu" jutut meni.
Viranomaisten väännön jälkeen korjasi selkeät virheet virhevastuuhun vetoamalla.
 
Pitkä ja polveileva vastaus, jota tulkitsen että et oikeasti tiedä.

Sanotaan nyt heti alkuun, että oli kyse nimenomaan Applen tuotteesta, jolla on 12 kk takuu. Itse en usko hetkeäkään, että myyjäliikkeet korjaisivat/vaihtaisivat omaan piikkiinsä 1-2 vuotta vanhojen Applen tuotteiden kustannuksia yleisesti. Kyllä sekä Apple että myyjäliike tietävät, että EU:n 450 miljoonan henkilön talousalueella on voimassa 2 vuoden virhevastuu. On eri asia, jos myyjäliike esim. toimii jotenkin ohjeiden vastaisesti, kun asiakas on vaikkapa ihan selvästi aiheuttanut vian itse.

No asia on oikeasti käytännössä aika monimutkainen, että vaikea siihen on yhdellä lauseella vastata. Se nyt kuitenkin on fakta, että näitä asioita olen työkseni hoitanut ja ollut myös tilanteessa, jossa asiakkaalle vaihdettu tuote on mennyt omaan hävikkiin, kun maahantuoja/valmistaja ei ole korvannut. Ja ei tähän asiaan sinällään mitään "faktaa" edes ole olemassa, että se menee aina näin ja piste. Varmasti tapauskohtaista, että joku keissi hoituu hyvin ja joku huonosti. Ihmiset näitä lopulta hoitaa.

Ja sanon edelleen, että en minäkään usko, että ne omaan piikkiin nykyisin menee, mutta varmasti ei ihan heittämällä kaikki läpi mene. Puhut myös nyt 1-2 vuotta vanhoista laitteista ja edellä esimerkissäsi 3,5 vuotta vanhasta laitteesta.
 
Mulla on todella vanha kokemus Applen virhevastuusta kun 15 vuotta sitten takuuajan ylittäneestä silloisesta läppäristä laukesi näytönohjain. Kiikutin koneen valtuutettuun huoltoon ja kone pantiin kuntoon ilmaiseksi. Näyttiksessä oli tyyppivika ja siitä huollossa tiketti että aina vaihdetaan niin ei tarvinnut selvitellä yhtään mitään.

Oliko tuo siis yli vuoden ikäinen laite mutta alle 2 vuotta?

edit. Ehkä silloin ei tuota virhevastuuta ei vielä ollut, joten huono kysymys. Nuo tyyppiviat ovat kuitenkin minusta sellaisia virhevastuun erikoistapauksia, yleensä helppoja koska virhe on myönnetty. Näissä usein annetaan kuitenkin aikaikkuna, jolloin voi vielä virheen korjauksen saada, ehkä tuon osalta voisi olla joskus kiistaa.
 
Viimeksi muokattu:
No asia on oikeasti käytännössä aika monimutkainen, että vaikea siihen on yhdellä lauseella vastata. Se nyt kuitenkin on fakta, että näitä asioita olen työkseni hoitanut ja ollut myös tilanteessa, jossa asiakkaalle vaihdettu tuote on mennyt omaan hävikkiin, kun maahantuoja/valmistaja ei ole korvannut.

Ja sanon edelleen, että en minäkään usko, että ne omaan piikkiin nykyisin menee, mutta varmasti ei ihan heittämällä kaikki läpi mene. Puhut myös nyt 1-2 vuotta vanhoista laitteista ja edellä esimerkissäsi 3,5 vuotta vanhasta laitteesta.

Se 3,5 vuotta oli tuossa kohtaa ehkä sekoittava esimerkki, mutta ei muuta asiaa olennaisesti. Tästä kuitenkin keskusteltiin:

Applehan tässä siis työntää kätevästi kaikki yli vuoden olevat takuukeissit myyjien harteille ja pesee itse kätensä hommasta. Nehän jopa ohjeistaa takuuohjeissaan ottamaan myyjään yhteyttä 1-2 vuotta vanhan laitteen kanssa.
 
Mulla on todella vanha kokemus Applen virhevastuusta kun 15 vuotta sitten takuuajan ylittäneestä silloisesta läppäristä laukesi näytönohjain. Kiikutin koneen valtuutettuun huoltoon ja kone pantiin kuntoon ilmaiseksi. Näyttiksessä oli tyyppivika ja siitä huollossa tiketti että aina vaihdetaan niin ei tarvinnut selvitellä yhtään mitään.

Applen kamppeissa Airpods Pro on vanha ja uusi malli olleet sellaisia että vikoja on ollut jonkin verran. Tietokonepuolella yleisistä tyyppivioista on normaalisti huolto-ohjelma määrättynä niin ostopaikasta ja takuusta riippumatta voi koneen viedä suoraan viralliseen huoltoon. Niin se mullakin oli silloin oman koneeni kanssa v. 2009. Eli näitä tällaisia julkaistaan netissä ja ohjeen mukaan voi toimia jos kuvausta vastaava vika on koneeseen tullut:
Eli lyhyttä normaalitakuuta kompensoi kohtalaisesti se että yleisemmät viat tunnustetaan suoraan ja annetaan yleinen huolto-ohjaus.

Olen aika varma että Applen valtuutetuilla jälleenmyyjillä on kyllä systeemit siitä, miten virhevastuu/takuuhuollot hoidetaan jos on tarve.

edit huolto-ohjelmissa 4 tai 5 vuotta on ollut tyypillinen koneen maksimi-ikä että remontti menee suoraan Applen piikkiin huolto-ohjelman perusteella

Maailma on muuttunut noista ajoista aika paljon. Olihan se Nokian kulta-aikaankin Nokialaisen huolto helppoa kun kiikutti vaan lähimpään huoltoon ja laittoivat kuntoon vaikka ei ollut edes mikään takuunalainen vika. Ei kyselty kuitteja tai mitään tuolloin.
 
Oliko tuo siis yli vuoden ikäinen laite mutta alle 2 vuotta?
En yhtään muista enää. 2007 ostettu kone mutta ei mitään hajua, oliko jo 2 v tullut täyteen. Tuossa tapauksessa sillä ei ollut väliä koska siitä oli huolto-ohjelma muistaakseni max. 4 vuoden ikäisille koneille. Applelta suoraan ostettu kone se oli joten muussa tapauksessa olisi pitänyt keskustelut koneen korjaamisesta käydä ensin joko Applen aspan kanssa tai ehkä olisi riittänyt jutella suoraan valtuutetun huoltoliikkeen kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Lueskelin noita Applen ehtoja, ja kyllä tuosta minullekin se kuva syntyy, että Apple vastaa suoraan 1 vuotta (2 vuotta, jos Apple watch) ja sen jälkeen jos tulee ongelmia, niin lähdetään hoitamaan asiaa myyjän kautta. Eli käytännössä alkaa mylly pyörimään, että onko nyt vika sellainen, mikä kenties oli jo ostohetkellä (valmistusvirhe) vai onko kuluttajan omasta toiminnasta johtuva vika vai mitä.
 
Maailma on muuttunut noista ajoista aika paljon. Olihan se Nokian kulta-aikaankin Nokialaisen huolto helppoa kun kiikutti vaan lähimpään huoltoon ja laittoivat kuntoon vaikka ei ollut edes mikään takuunalainen vika. Ei kyselty kuitteja tai mitään tuolloin.
Ei tuo huolto-ohjelmajuttu ole mihinkään muuttunut. Samalla tavalla niitä tyyppivikojen huolto-ohjelmia on tänäkin päivänä kuin silloin 15 vuotta sitten kun sellaisesta itse pääsin nauttimaan. Kaikkia vikoja ne ohjelmat ei koske mutta tällä hetkellä näitä

Muuten ei ole tarvinnut koeponnistaa Applen huoltoa vaikka monenmoista sen merkkistä kalustoa on ollut ja vanhin nyt yli 10 vuotta vanha, niin en tiedä miten helppoa tai vaikeaa muunlaisissa vioissa on asioida.
 
En oikein ymmärrä tätä väitettäsi. Jos takuu on 1 vuotta, niin ei ole mitään yli vuoden olevia takuukeissejä. Tietysti se virhevastuu on se 2 vuotta, ja silloin myyjätaho vastaa siitä kuluttajalle. Ei kai se silti tarkoita, että Apple ei vastaisi siitä myyjälle.

Takuu nyt on muutenkin eri asia kuin virhevastuu, siinähän on ero näyttövelvollisuuden osaltakin.

Hiuksia voi aina halkoa terminologiasta, mutta pointti on siinä että Apple tietää itsekin kuluttajalla olevan oikeus saada laitteensa korjattua vähintään tuon kahden vuoden ajan, mutta itse eivät tarjoa takuuta kuin vuoden, ja ohjaavat asiakkaat ottamaan sen sijaan yhteyttä myyjään ja vetoamaan lain mukaiseen kuluttajansuojaan. Ovat näköjään muuttaneet noita infojaan asiaan liittyen, aiemmin siellä luki vielä selkeämmin jotakuinkin että toisen vuoden takuusta vastaa myyjä.

Siitä on toki aikaa kun itse olen Applen laitteita myynyt, mutta silloin ainakin Apple vastasi tasan tarkkaan myöntämänsä takuuajan ja sen jälkeen kaikki huollot meni myyjän omaan piikkiin eikä Apple korvannut niistä mitään. Enkä suoraan sanoen usko että ne nykyäänkään ottaa vapaaehtoisesti mitään kustannuksia kontolleen.
 
Lueskelin noita Applen ehtoja, ja kyllä tuosta minullekin se kuva syntyy, että Apple vastaa suoraan 1 vuotta (2 vuotta, jos Apple watch) ja sen jälkeen jos tulee ongelmia, niin lähdetään hoitamaan asiaa myyjän kautta. Eli käytännössä alkaa mylly pyörimään, että onko nyt vika sellainen, mikä kenties oli jo ostohetkellä (valmistusvirhe) vai onko kuluttajan omasta toiminnasta johtuva vika vai mitä.
No noinhan se kuuluukin mennä, kun Apple on antanut oman kaupallisen takuunsa. Heillä on omat ehtonsa ja takuuaika 12 kk. Tämä ei periaatteessa saa olla huonompi, kuin EU:n 24 kk:n takuu/virhevastuu. En tiedä onko, mutta ei sillä suurta merkitystä ole, koska kuluttaja voi aina vedota tuohon EU:n lainsäädäntöön.

Jos kuluttaja vetoaa EU:n säädöksiin, sen saa hoitaa myyjän kanssa. Jos kuluttaja suostuu, voidaan asioida myös suoraan maahantuojan tai valmistajan kanssa, eikä se EU:n tuoma vastuu tästä mihinkään katoa silloinkaan.

Se, että myyjäliikkeellä on vastuu hoitaa noita asioita ensisijaisesti, on hyvä asia. Myyjä joutuu miettimään millaista paskaa ja millaiselta valmistajalta ottaa tuotteita myyntiin. Myös kuluttajan mahdollisuus asioida helpommin paranee tässä. Myyjä ja valmistaja sitten toimii miten toimii, useimmiten varmaan niin että ymmärtävät kuluttajan suojan.


Hiuksia voi aina halkoa terminologiasta, mutta pointti on siinä että Apple tietää itsekin kuluttajalla olevan oikeus saada laitteensa korjattua vähintään tuon kahden vuoden ajan, mutta itse eivät tarjoa takuuta kuin vuoden, ja ohjaavat asiakkaat ottamaan sen sijaan yhteyttä myyjään ja vetoamaan lain mukaiseen kuluttajansuojaan. Ovat näköjään muuttaneet noita infojaan asiaan liittyen, aiemmin siellä luki vielä selkeämmin jotakuinkin että toisen vuoden takuusta vastaa myyjä.

Siitä on toki aikaa kun itse olen Applen laitteita myynyt, mutta silloin ainakin Apple vastasi tasan tarkkaan myöntämänsä takuuajan ja sen jälkeen kaikki huollot meni myyjän omaan piikkiin eikä Apple korvannut niistä mitään. Enkä suoraan sanoen usko että ne nykyäänkään ottaa vapaaehtoisesti mitään kustannuksia kontolleen.

Noinhan sen kuulu mennä. Takuu on vapaaehtoinen lisälupaus, suurin osa valmistajista ei anna mitään takuuta.

Tuohon lihavoituun on vaikea uskoa että menisi noin nykyään, vaikka ei minulla olekaan mitään faktaa tai omakohtaista kokemusta tuohon.
 
Viimeksi muokattu:
Oliko tuo siis yli vuoden ikäinen laite mutta alle 2 vuotta?

edit. Ehkä silloin ei tuota virhevastuuta ei vielä ollut, joten huono kysymys. Nuo tyyppiviat ovat kuitenkin minusta sellaisia virhevastuun erikoistapauksia, yleensä helppoja koska virhe on myönnetty. Näissä usein annetaan kuitenkin aikaikkuna, jolloin voi vielä virheen korjauksen saada, ehkä tuon osalta voisi olla joskus kiistaa.
no voi todellakin. vian iästä ja kuvauksesta "näytönohjainvikaa" oletan että puhutaan samasta nVidia defect viasta joka tappoi käytännössä kaikki nVidian 7x00 ,8x00 ja 9x00 näyönohjaimet.
syynä se että juotokset ei kestäneet toistuvaa lämpenemistä ja jäähtymistä.
tässä tapauksessa Apple toimi esimerkillisesti ja hoiti asian kerralla kuntoon.
itsellä leipoi kiinni HP Pavilion dv6732eo koneen Geforce m8400gs näytönojain.

HP ei ollut myöntänyt vikaa kuin muutamissa jenkkilän malleissa (koska kyllöhön nyt sama cpu,gpu ja näytönojain mutta nordic näppiksellä on immuuni tuolle vialle)

lopulta palauttamalla romu Anttilaan ja sieltä huoltoon, sain ensin itkua 500€ emolevyvaihdosta vajaa 2 vuotta vanhaan koneeseen.
mutta 4kk väännön ja kuluttajaneuvojan yhteydenotto kummasti pehmitti heitä ja lopulta korjaus meni virhevastuuseen.
saattoi toki auttaa sekin että kuluttajaneuvojalle lähti mukaan linkki nyt jo lopetetusta hp-lies keskustelu foorumista jossa kävi selväksi että vika on tyyppivika.

eli vaikka lopulta kone tuli ehjäksi, niin eipä ole tarvinnut paljoa vilkuilla HP:n suuntaan konetta ostaessa.

olisivat suoraan korjaneet koneen, niin ei olisi ollut mitään ongelmaa jatkaa hp koneiden kassa.
mutta kun kerran ei edes lakisääteiset virhevastuut kiinnosta, niin hittoakos tuollasta firmaa tukemaan.
 
no voi todellakin. vian iästä ja kuvauksesta "näytönohjainvikaa" oletan että puhutaan samasta nVidia defect viasta joka tappoi käytännössä kaikki nVidian 7x00 ,8x00 ja 9x00 näyönohjaimet.
syynä se että juotokset ei kestäneet toistuvaa lämpenemistä ja jäähtymistä.
tässä tapauksessa Apple toimi esimerkillisesti ja hoiti asian kerralla kuntoon.
itsellä leipoi kiinni HP Pavilion dv6732eo koneen Geforce m8400gs näytönojain.

HP ei ollut myöntänyt vikaa kuin muutamissa jenkkilän malleissa (koska kyllöhön nyt sama cpu,gpu ja näytönojain mutta nordic näppiksellä on immuuni tuolle vialle)

lopulta palauttamalla romu Anttilaan ja sieltä huoltoon, sain ensin itkua 500€ emolevyvaihdosta vajaa 2 vuotta vanhaan koneeseen.
mutta 4kk väännön ja kuluttajaneuvojan yhteydenotto kummasti pehmitti heitä ja lopulta korjaus meni virhevastuuseen.
saattoi toki auttaa sekin että kuluttajaneuvojalle lähti mukaan linkki nyt jo lopetetusta hp-lies keskustelu foorumista jossa kävi selväksi että vika on tyyppivika.

eli vaikka lopulta kone tuli ehjäksi, niin eipä ole tarvinnut paljoa vilkuilla HP:n suuntaan konetta ostaessa.

olisivat suoraan korjaneet koneen, niin ei olisi ollut mitään ongelmaa jatkaa hp koneiden kassa.
mutta kun kerran ei edes lakisääteiset virhevastuut kiinnosta, niin hittoakos tuollasta firmaa tukemaan.
Geforce 8600M GT oli kyseessä eli sama vika tosiaan. Kun koneen löi tulille oli ruutu pelkkää kellertävää suttua.
 
Geforce 8600M GT oli kyseessä eli sama vika tosiaan. Kun koneen löi tulille oli ruutu pelkkää kellertävää suttua.
itsellä oli bios ja kaikki ennen windowsia mukaanlukien tuo käynnistyksen korjaus ja muut vastaavat ympäristöt muuten ok, mutta noin 5cm välein meni näytöllä pystyviivaa.
mutta windows puolella oli kuin koko näyttistä ei olisi, vaan se oli täysin kadonnut laitehallinnasta.
ei siis edes mitään (laitetta ei voitu käynnistää) virhettäkään.
kuva puolestaan oli sellaista negatiivi väreillä sotkettua 640x480 huttua, eikä luonnollisesti hdmi tai vga lähdöt toimineet.
kaikeksi huipuksi tuo vielä jumitti windowsin jotenkin että kylmäkäynnistys vaati aina 30 minuutin windows logon tuijotusta joka päättyi bsod virheeseen, tuon jälkeen puoli tuntia käynnistyksen korjausta ja lopulta pääsit windowsiin saakka. uudella emolla tuo sama windows kuitenkin toimi normaalisti joten itse windows oli kunnossa.
 
Toi amd prossu + nvidia näyttis combo oli kyllä niin legendaarinen että sen jälkeen uusien pavilionien intel+amd combotkin oli testaamatta paskoja ja hajos heti kättelyssä :D
Mulla oli 17" dv9000 malli ja emolevyn vaihdon jälkeen siitä korkkas toinen sarana (kuumeni ja jäykistyi) jonka jälkeen se repes irti näytön sisältä :p Meni sekin takuuseen kyl, jonka jälkeen kone äkkiä myyntiin.
 
Osittain offtopiccia, mutta en parempaakaan ketjua löytänyt.

Jos Verkkikseltä ostaa kustomoidun läppärin (Macbook Air 2024), voiko sen maksaa tiskillä kortilla joko etukäteen tai koneen saapuessa? Vai onko pakko tilata nettikaupasta ja maksaa etukäteen laskulla/tilisiirrolla?

Plutuksen cashbackit kiinnostavat kun sen verran kalliista hankinnasta kysymys :)
 
Onko kellään tietoa, että paljonko kuljetuskustannuksia ja mahdollista arvon alenemista Verkkokauppa.com ottaa, jos heille palauttaa Postin kautta television? Vastoin periaatteitani, haluaisin nyt eroon viikko sitten saamastani LG OLED 65 C3:sta. Menin tyhmänä ottamaan sen käyttöön eli telkkari on purettu paketista (paketti tallella) ja näytön edestä on poistettu suojakalvo. Viikon aikana katsottu pari ohjelmaa ja pelattu muutama tunti. Tähän mennessä en ole koskaan harkinnutkaan käyttöönottamani laitteen palautusta, ja tämänkin jo eilen illalla ehdin laittamaan myyntiin, mutta aloin nyt miettiä, että olisiko se kuitenkin helpompaa pistää palautuksena takaisin. Tämä ei tietenkään täysin uudenveroinen ole, niin jotain tästä koekäytöstä varmasti rokotetaan. VK:n aspasta tuskin saa suoraa vastausta. Luulisin, että sieltä todetaan, että "katsotaan tapauskohtaisesti" eli oikeita kokemuksia kaipaisin.
 
Onko kellään tietoa, että paljonko kuljetuskustannuksia ja mahdollista arvon alenemista Verkkokauppa.com ottaa, jos heille palauttaa Postin kautta television? Vastoin periaatteitani, haluaisin nyt eroon viikko sitten saamastani LG OLED 65 C3:sta. Menin tyhmänä ottamaan sen käyttöön eli telkkari on purettu paketista (paketti tallella) ja näytön edestä on poistettu suojakalvo. Viikon aikana katsottu pari ohjelmaa ja pelattu muutama tunti. Tähän mennessä en ole koskaan harkinnutkaan käyttöönottamani laitteen palautusta, ja tämänkin jo eilen illalla ehdin laittamaan myyntiin, mutta aloin nyt miettiä, että olisiko se kuitenkin helpompaa pistää palautuksena takaisin. Tämä ei tietenkään täysin uudenveroinen ole, niin jotain tästä koekäytöstä varmasti rokotetaan. VK:n aspasta tuskin saa suoraa vastausta. Luulisin, että sieltä todetaan, että "katsotaan tapauskohtaisesti" eli oikeita kokemuksia kaipaisin.
Eihän verkkokaupalla ole edellystä että palautettavan tuotteen tarvitsisi olla käyttämätön. Kunhan on siisti ja ehjä, niin sinnevain. Asiakaspalvelusta saa tarkemman vastauksen, jos televisiossa on jotain, minkä vuoksi sitä ei voisi esittelylaitteena/asiakaspalautuksena suoraan myydä
 
Tämä ei tietenkään täysin uudenveroinen ole
Tuo särähti. Kyllä noin olemattomalla/vähäisellä käytöllä todella voidaan puhua uudenveroisesta (usein tätä termiä käytetään kuukausia tai vuosiakin käytössä olleesta laitteesta), ellei jopa uudesta.
 
Tuo särähti. Kyllä noin olemattomalla/vähäisellä käytöllä todella voidaan puhua uudenveroisesta (usein tätä termiä käytetään kuukausia tai vuosiakin käytössä olleesta laitteesta), ellei jopa uudesta.

Se on ihan katsojasta kiinni. Siis on ihan varmaa, että jos tuollaisen 65 tuuman ruudunkin käyttöön ottaa, niin joku sormenjälki tai hento naarmu siitä jostain kohtaa löytyy. Ainakaan itse en sellaista laitetta uutena ostaisi missään nimessä (tai ylipäätään ostaisi muuta kuin avaamatonta. Siksi niin pahalta tuntuu näitä palauttaakin). Mutta siis mitään vauriota en tähän telkkariin ole esim. paneeliin aiheuttanut, jos sitä tässä haetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo särähti. Kyllä noin olemattomalla/vähäisellä käytöllä todella voidaan puhua uudenveroisesta (usein tätä termiä käytetään kuukausia tai vuosiakin käytössä olleesta laitteesta), ellei jopa uudesta.
Se on ihan katsojasta kiinni. Siis on ihan varmaa, että jos tuollaisen 65 tuuman ruudunkin käyttöön ottaa, niin joku sormenjälki tai hento naarmu siitä jostain kohtaa löytyy. Ainakaan itse en sellaista laitetta uutena ostaisi missään nimessä (tai ylipäätään ostaisi muuta kuin avaamatonta. Siksi niin pahalta tuntuu näitä palauttaakin). Mutta siis mitään vauriota en tähän telkkariin ole aiheuttanut, jos sitä tässä haetaan.

Taisi olla pointti että uusi ja uudenveroinen on eri asiat. Uudenveroinen tuo telkkari pitäisi kuvauksen mukaan olla. Uutena tuskin verkkokauppa pystyy tuota enää myymään, mutta uudenveroisena kyllä. Mutta palautus pitäisi onnistua kyllä, todennäköisesti täyteen hintaan vielä.
 
Laitoin VK:lle kyselyä. Katsotaan, mitä vastaavat. Edessä onkin sitten jonkinlainen pätkä ilman televisiota, kun Postin kautta en enää ala mitään ostamaan. Täytyy odotella ainakin tuonne alkukesään, että saa peräkärryn lumen alta. Jospa sitä sitten vaikka G3-sarjaa saisi tarjouksesta lähikylän liikkeestä.

On tämä ollut melkoista säätöä. Tämä on nyt jo kolmas televisio, mikä vähälle aikaa lähtee takaisin. Kahta edellistä en tosin koskaan ehtinyt näkemäänkään, kun palautuivat bumerangina ennen kuin ehtivät edes minulle asti. Niistä tuli molemmista täysin hyvitys, vaikka Posti tunaroi molempiin kuljetusvaurion. :facepalm:
 
Laitoin VK:lle kyselyä. Katsotaan, mitä vastaavat. Edessä onkin sitten jonkinlainen pätkä ilman televisiota, kun Postin kautta en enää ala mitään ostamaan. Täytyy odotella ainakin tuonne alkukesään, että saa peräkärryn lumen alta. Jospa sitä sitten vaikka G3-sarjaa saisi tarjouksesta lähikylän liikkeestä.

On tämä ollut melkoista säätöä. Tämä on nyt jo kolmas televisio, mikä vähälle aikaa lähtee takaisin. Kahta edellistä en tosin koskaan ehtinyt näkemäänkään, kun palautuivat bumerangina ennen kuin ehtivät edes minulle asti. Niistä tuli molemmista täysin hyvitys, vaikka Posti tunaroi molempiin kuljetusvaurion. :facepalm:
Ihan selväähän tämä on, jos ei ole vaurioita tuotteessa sen voi palauttaa. Outletissa myyvät sen sitten kuntoluokalla b: "Tuotetta on kokeiltu korkeintaan 32 päivän ajan ja siinä voi olla hieman käytön jälkeä."

Verkkokaupan sivuilta suoraan:
Palautusoikeus
Verkosta ja myymälästä ostetuilla tuotteilla on 32 päivän palautusoikeus. Outlet-tuotteilla palautusoikeus on 14 päivää. Sinulla on oikeus tutustua tuotteeseen 32 päivän (tai Outlet-tuotteiden kanssa 14 päivän) ajan.

Asiakas on vastuussa tuotteen kunnosta ja sen mukana toimitettavista tarvikkeista. Mahdollisesta kulumisesta tai pakkausten puutteista voi koitua arvonalentuma.
 
Eikö jo lakikin totea että tuotetta voi testata myymälän kaltaisesti. Eli useampi ihminen noita voi olla käynyt hipelöimässä ja siihen verrattavat jäljet ovat hyväksyttäviä.
 
Eikö jo lakikin totea että tuotetta voi testata myymälän kaltaisesti. Eli useampi ihminen noita voi olla käynyt hipelöimässä ja siihen verrattavat jäljet ovat hyväksyttäviä.

Jep. Se on sitten kaupasta kiinni miten tavara on siellä esillä.
 
Kai se pitää sitten vain kylmänviileästi laittaa takaisin ja sieltä sitten tulee aikanaan hyvityksenä mitä tulee. Mutta joka tapauksessa odottelen nyt ensin tietoa noista kuljetuskustannuksista. Se on selvää, että ne ainakin itselle tulee maksettavaksi. Näinhän sanotaan ihan siellä palautusehdoissa isojen tuotteiden kohdalla (pois lukien takuuasiat).
 
Jos joutuvat noutamaan telkkarin, niin sitten saattaa olla 100€ (+riippuu Postin vyöhykkeestä).
Jos mahdollista toimittaa Postin pisteestä, niin 50€ luokkaa. Kannattaa joka tapauksessa ottaa laatikosta valokuvia ennen kuljetusta.
 
Niin katselinkin jo, että kun tuollaista ei voi minään tavallisena pakettina lähettää, vaan menee rahtina, niin hintaa tulee helposti kolminumeroinen summa. Jos on hyvin kallista, niin sitten jää lähettelemättä. Pamautan Toriin myyntiin tai annan jollekin.
 
Jos joltakin on mennyt ohi, niin Verkkokauppa.com on uusimassa asiakastietojen käsittelyä. Suurin muutos on, se että yli 10-vuotta vanhojen tilaustietojen säilytys on jatkossa opt-in. Jos haluaa ne säilyttää pitää mennä tiliasetuksiin ja laittaa ruksi päälle. Tämä tulee voimaan 1.6.2024.

1.6.2024 alkaen säilytämme asiakkuuden tilaushistoriaa kymmenen vuoden ajalta ja poistamme sitä vanhemmat tiedot. Tarjoamme kuitenkin mahdollisuuden yli kymmenen vuotta vanhan tilaushistorian säilyttämiseen, jotta pääset halutessasi esimerkiksi palaamaan kaikkien ostamiesi tuotteiden tietoihin, etsimään niille sopivia lisätarvikkeita sekä tarkastelemaan ostostesi sähköisiä kuitteja.

Jos haluat säilyttää yli 10 vuotta vanhat tilaukset tilaushistoriassa, sinun on annettava siihen lupa asetuksissa tai klikkaamalla alla olevaa linkkiä. Tallennamme valintasi ja päivitämme asetukset puolestasi sen perusteella.

Itselläni tuo sähköpostissa ollut linkki ei vaikuttanut toimivan, tai sitten en painanut sitä. Tarvittava ruksi löytyy Ladataan... sivulta kun kirjaudut: https://www.verkkokauppa.com/fi/account/settings

Itselläni vanhin tilaus on vuodelta 2002.
 
edit: "Normisti netin kautta tilaus uutena, oli vain myymälä toimituksia.. posti toimitti kotiovelle."

Tutun kokemus powerin "uudesta" telkusta.. s90c 65". Tämmöisen laittoivat..
Paketti aukaistu ja tv "kalibroitu", suojakalvo poistettu ja ruutu tahmattu, paneelissa vielä "dirty screen efektejä (potentiaalisesti refressissä poistuvia?) ja kermana kakun päälle pari kuollutta pikseliä.
Asiakaspalvelu ensin onnitteli kun on saanut ihan kalibroidun laitteen.. sitten jossain kohtaa vaihto oikeasti uuteen voisi onnistua pienellä välirahalla (hinta noussut tarjouksesta), jossain välissä olivat valmiita hiukan hyvittämään tämä aukaistu vielä kelpaisi. Powerin mielestä laite oli uusi ja kalibroitu.. Asiakaspalvelun selvitys uuden saamiseksi tilalle ei edennyt joten lopulta tuttu kyseli itse lähi liikkeet läpi ja sai vaihdon suoritettua.. (hoiti vanhan viennin ja uuden tuonnin itse pakulla..)
Että semmosta meininkiä..
20240409_083431.jpg
20240409_083522.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tutun kokemus powerin "uudesta" telkusta.. s90c 65". Tämmöisen laittoivat..
Paketti aukaistu ja tv "kalibroitu", suojakalvo poistettu ja ruutu tahmattu, paneelissa vielä "dirty screen efektejä (potentiaalisesti refressissä poistuvia?) ja kermana kakun päälle pari kuollutta pikseliä.
Asiakaspalvelu ensin onnitteli kun on saanut ihan kalibroidun laitteen.. sitten jossain kohtaa vaihto oikeasti uuteen voisi onnistua pienellä välirahalla (hinta noussut tarjouksesta), jossain välissä olivat valmiita hiukan hyvittämään tämä aukaistu vielä kelpaisi. Powerin mielestä laite oli uusi ja kalibroitu.. Asiakaspalvelun selvitys uuden saamiseksi tilalle ei edennyt joten lopulta tuttu kyseli itse lähi liikkeet läpi ja sai vaihdon suoritettua.. (hoiti vanhan viennin ja uuden tuonnin itse pakulla..)
Että semmosta meininkiä..
20240409_083431.jpg
20240409_083522.jpg

Siis mitä kautta tämä oli ostettu? Tilattu netistä ihan normaalisti vai ostettu myymälästä, missä kerrottu, että "valmiiksi kalibroitu" vaiko joku outlettilöytö? Jos oli ihan normaalisti uutena tilattu, niin itse olisin laittanut bumerangina takaisin jo noiden kyljessä olevien lappujen perusteella.
 
Siis mitä kautta tämä oli ostettu? Tilattu netistä ihan normaalisti vai ostettu myymälästä, missä kerrottu, että "valmiiksi kalibroitu" vaiko joku outlettilöytö? Jos oli ihan normaalisti uutena tilattu, niin itse olisin laittanut bumerangina takaisin jo noiden kyljessä olevien lappujen perusteella.
Normisti netin kautta tilaus uutena, oli vain myymälä toimituksia.. posti toimitti kotiovelle.
 
Powerin ns. perinteinen. Viedään asialaspalautus ’kalibroitavaksi’ ja yritetään vielä nyhtää siitä lisähintaa josta sitten pitkin hampain luovutaan ns. alennuksena. :rofl2: Näköjään ihan syystä tämäkin on aikoinaan palautettu.

’Mukavaa’, että näitä tulee nykyään myös kun tilaa uuden. Myymälässä näitä on tähän asti joskus tarjottu ja kehuttu miten on priimakuva kalibroinnin jäljiltä ja sen takia boksi on (runneltu) auki, eli jos se olisi oikeasti uusi laite varastosta viety kalibrointiin, se olisi siististi avattu ja pakattu takaisin, nämä vain järjestään ovat olleet vähän elämää nähneitä laatikoita.

Kuten tuossa jo mainittiin, ei näitä pidä edes ottaa vastaan, vaan lähettää samalla oven avauksella kuriirin mukana takaisin. Jos tilaa uuden tuotteen, pakettia ei ole avattu.
 
Miksi lähteä vääntämään asiasta kun laitteen olisi voinut palauttaa lakisääteisen palautusoikeuden myötä.

Jos nyt oikein ymmärsin Powerin palautusoikeudet niin kyseinen pulju ei ilmeisesti palauta toimituskuluja ja myös palautuskulut jäävät ostajalle. Tulee tuossakin jo jonkun verran otettua turhaan takkiin, kun maksaa kotiinkuljetuksen ja ostaa palautuksen tuollaiselle. Lisäksi on voinut olla joku kampanja, mikä ei ole enää voimassa, joten vaikka palauttaisi niin uutta ei välttämättä saa samalla rahalla. Kyllähän tuo taas on tätä Power/Gigantti akselin meininkiä, että myydään avattua mukamas uutena. Kukaan noita siellä kaupassa huvikseen avaa ja kalibroi vain hyvää hyvyyttään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 427
Viestejä
4 885 351
Jäsenet
78 828
Uusin jäsen
Juho00

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom