Gigantti, Power, Verkkokauppa.com+muut vastaavat liikkeet. Asiakaspalv.ja palautuskokemukset

Tälläit verkkokauppa lähetti outletista ostetun pakastimen.. ihme kun ehyenä säilynyt koko suomen läpi :hmm:

1710438280996.jpeg
Oliko tämä negatiivinen vai positiivinen asiakaskokemus?
 
Oma takuutapaus Verkkiksen kanssa taas jatkuu ja jatkuu.
2 viikoa sen jälkeen kun posti ilmoitti että Verkkis on ottanut paketin vastaan tuli ilmoitus huoltoon otosta, kuvauksessa huono (luultavasti kone) käännös englanniksi tekstistä minkä laitoin ensimmäisellä kerralla (nyt emon mukana meni 2 sivun valmiiksi englanniksi kirjoitettu vikakuvaus).
Tästä kun oli kulunut taas pari viikkoa niin viime viikon lopulla kun soittelin niin lupausta tuli että "noin kauan kun on on kestänyt niin laitan tapauksen henkilölle joka hoitaa pitkittyneitä tapauksia. Hän ottaa yhteyttä parin päivän sisällä."
Mihin annoin ymmärtää että en usko että kukaan ottaa yhteyttä. Ja oikeassa olin.
Pitääkö tässä alkaa soittelemaan toimarille ja haukkua koko Verkkis viidenteen pilluun.
Jokohan tämä tapaus lähenee sittenkin loppuaan 3kk jälkeen. Juuri kun olin päivällä aikeissa jälleen soitella Verkkikseen niin tulikin Petralta viestiä että laittavat uuden emon tulemaan. Toki huoltotapauksen yhteenvedossa joka myös tuli lukee "emolevy vaihdettu"
Nyt onkin sitten tuplajännitys mitä sieltä tulee ja kerkeekö tulemaan huomisen aikana, jolloin voisi rauhassa asennella sen viikonlopun aikana.
 
Tietääkö kukaan, että mitä kautta Elisa "hävittää" heille palautetut isommat tuootteet? Siellähän verkkokaupassa myydään nykyisin esim. televisioita ja löytyy outlet osasto, mutta siellä näkyisi olevan vain puhelimia ja niiden tarvikkeita. Verkkokauppa.comilla, Gigantilla ym. sentään selvästi palautukset päätyy outlettiin.

Menin tyhmyyksissäni eilen tilaamaan Elisalta television ja nyt alkoi takoa päässä, että entäs jos sieltä tuleekin jonkun asiakaspalautusromu. Mietin, että pitäisikö varmuuden vuoksi perua koko tilaus.
 
Tietääkö kukaan, että mitä kautta Elisa "hävittää" heille palautetut isommat tuootteet? Siellähän verkkokaupassa myydään nykyisin esim. televisioita ja löytyy outlet osasto, mutta siellä näkyisi olevan vain puhelimia ja niiden tarvikkeita. Verkkokauppa.comilla, Gigantilla ym. sentään selvästi palautukset päätyy outlettiin.

Menin tyhmyyksissäni eilen tilaamaan Elisalta television ja nyt alkoi takoa päässä, että entäs jos sieltä tuleekin jonkun asiakaspalautusromu. Mietin, että pitäisikö varmuuden vuoksi perua koko tilaus.
Kolme töllöä olen ostanut elisalta vuosien mittaan. Aina on tullut priimaa.
 
Tietääkö kukaan, että mitä kautta Elisa "hävittää" heille palautetut isommat tuootteet? Siellähän verkkokaupassa myydään nykyisin esim. televisioita ja löytyy outlet osasto, mutta siellä näkyisi olevan vain puhelimia ja niiden tarvikkeita. Verkkokauppa.comilla, Gigantilla ym. sentään selvästi palautukset päätyy outlettiin.

Menin tyhmyyksissäni eilen tilaamaan Elisalta television ja nyt alkoi takoa päässä, että entäs jos sieltä tuleekin jonkun asiakaspalautusromu. Mietin, että pitäisikö varmuuden vuoksi perua koko tilaus.
Eikai tuolla outletissa ole kuin uusia valikoimista poistuvia tuotteita? Dna saane tunkattua asiakaspalautus puhelimensa heidän vaihtokapula.fi kaupan puolelle, mutta tuo Telia ja Elisa on kyllä mietityttänyt
 
Menin tyhmyyksissäni eilen tilaamaan Elisalta television ja nyt alkoi takoa päässä, että entäs jos sieltä tuleekin jonkun asiakaspalautusromu. Mietin, että pitäisikö varmuuden vuoksi perua koko tilaus.

Ikinä kuullut, että olisi tullut mitään käytettyä romua Elisalta tai Telialta, kamat tulee heidän palveluvarastotoimittajalta suoraan, Elisalla HUB ja Telialla Posti.
 
Jokohan tämä tapaus lähenee sittenkin loppuaan 3kk jälkeen. Juuri kun olin päivällä aikeissa jälleen soitella Verkkikseen niin tulikin Petralta viestiä että laittavat uuden emon tulemaan. Toki huoltotapauksen yhteenvedossa joka myös tuli lukee "emolevy vaihdettu"
Nyt onkin sitten tuplajännitys mitä sieltä tulee ja kerkeekö tulemaan huomisen aikana, jolloin voisi rauhassa asennella sen viikonlopun aikana.
Ihme on tapahtunut ja tämä tapaus tuli kuin tulikin maaliin. Uusi emohan sieltä tuli, mutta siltikin aika pettynyt Verkkiksen "huolto-osaston" hitauteen.
 
Kolme töllöä olen ostanut elisalta vuosien mittaan. Aina on tullut priimaa.

No tämä ehkä hieman huojentaa.

Eikai tuolla outletissa ole kuin uusia valikoimista poistuvia tuotteita? Dna saane tunkattua asiakaspalautus puhelimensa heidän vaihtokapula.fi kaupan puolelle, mutta tuo Telia ja Elisa on kyllä mietityttänyt

Niin ei ole, ja sillä mietinkin, että mihin ne asiakaspalautukset päätyvät. Ei niitä roskiinkaan heitetä.

Ikinä kuullut, että olisi tullut mitään käytettyä romua Elisalta tai Telialta, kamat tulee heidän palveluvarastotoimittajalta suoraan, Elisalla HUB ja Telialla Posti.

Toivotaan, että näin tosiaan on, että ei missään nimessä voisi joku palautuskama lähteä uutena kiertoon. Mulla on ollut televisiokeississäni niin paska tuuri, että alkaa tulla jo vainoharhaiseksi.
 
No kas, täällähän tuli sopiva lanka mihin jakaa kokemuksia Gigantin toiminnasta varoittavana esimerkkinä. Hankin Gigantista Candy Trio liesi/apk-yhdistelmän asennuksen kera ja asennushan meni sitten varsin mallikkaasti reisille. Vesiliitäntä oli jätetty löysälle ja hana auki, vuokralainen oli pitkään poissa ja vesi ehti valua 4 päivää ennen kuin hänen postia tuoneet vanhempansa kävivät asunnossa.

Nyt 2kk myöhemmin kiistävät vastuunsa lakimiehen välityksellä. Vetoavat siihen että asennuspöytäkirjan mukaan, mikä muuten toimitettiin minulle 2kk tapahtuneen jälkeen sähköpostilla, liitännät olisi todettu vuotaviksi ja että tämä olisi saatettu minulle tietoon jättämällä tyhjään asuntoon toinen kappale tästä asennuspöytäkirjasta. Vesivahinko olisi sitten heidän mukaansa syntynyt siten että "joku" on käynyt avaamassa hanan tyhjässä asunnossa, tämä on suureksi huvitukseksi ihan kirjattu heidän vastineessaan. Syytä kanssa tässä huomata että ne asiakkaan täytettäviksi tehdyt kohdat moisessa pöytäkirjassa oli täytetty puolestani ilmoittamatta mistään.

Asennuspöytäkirjasta käy ilmi että "liitännät todettu pitäviksi" on ruksittu kohtaan EI, josta sitten selite että apk:n osuus laitteesta on rikki eli liitoksen pitävyyttä ei ole voitu testata käynnistämällä pesuohjelmaa kuten yleensä tehdään. Tämä on nyt siis tulkittu hyvin mielenkiintoisella tavalla.

Tuo heidän väitteensä että asentaja on tiennyt vuotavasta liitoksesta nähdäkseni pahentaa Gigantin tilannetta, koska tällaisille väitteille missä "joku on käynyt avaamassa hanan" tulisi löytyä jonkinlaista näyttöä. Tuollaiset väitteet kaatuvat aika helposti. Todennäköisintä lienee että on kiireessä jäänyt vain hommat vinksalleen, mutta sen myöntäminen on gigantille nyt aivan liikaa.

Pari kuukautta tätä venkoilua nyt hoitaneena alkaa pikkuhiljaa vituttaa. Gigantilla oli tietenkin alihankkija tässä hommissa jonka edustajan mukaan kaikki oli kohteesta lähtiessä kunnossa, tämä on ristiriidassa lakimiehen toimittaman vastineen kanssa mutta näitä puhelimitse hoidettuja asioita on paha todistaa.

Onko kokemusta kuluttajariitalautakunnan päätöksen kestosta? Asia on siellä vireillä mutta pidän noita väitteitä niin törkeinä että harkitsen kanteen jättämistä käräjäoikeuteen. Kämppä on kunnossa ja vuokralaisella taas katto pään päällä, haluaisin vain korvaukset mieluusti pian.

Tämä keissi alkaa pikkuhiljaa ratkeamaan. Kuluttajariitalautakunta ilmoitti loppuvuodesta että käsittelyaika pari vuotta = vedin ratkaisupyynnön pois ja asianhoitajan avustuksella jätin käräjäoikeuteen kanteen. Ei siinä sitten kauaa mennyt kun Gigantti totesi asianhoitajansa välityksellä kanteen oikeaksi, eli nyt odotellaan tuomiota. Kiinnostaa jonkun verran miten tuohon väärennettyyn asennuspöytäkirjaan suhtaudutaan, nappaavatko kenties vielä väärennöksestä sakot.
 
Eikai tuolla outletissa ole kuin uusia valikoimista poistuvia tuotteita? Dna saane tunkattua asiakaspalautus puhelimensa heidän vaihtokapula.fi kaupan puolelle, mutta tuo Telia ja Elisa on kyllä mietityttänyt
Ainakin osa operaattoreista myy noita asiakaspalautus tuotteita firman työntekijöille ennen mitään outletmyyntiä tms. Nämä ovat lähtökohtaisesti n. 50% ovh:sta. Joten saattaa olla että menee niin hyvin talon sisällä kaupaksi ettei enään kuluttajille riitä. En kyllä yhtään tiedä paljon noita tuotteita palautuu.
 
Ainakin osa operaattoreista myy noita asiakaspalautus tuotteita firman työntekijöille ennen mitään outletmyyntiä tms. Nämä ovat lähtökohtaisesti n. 50% ovh:sta. Joten saattaa olla että menee niin hyvin talon sisällä kaupaksi ettei enään kuluttajille riitä. En kyllä yhtään tiedä paljon noita tuotteita palautuu.

Voi olla, että jotain varmaan henkilökunnalle menee myyntiin, mutta vaikea kuvitella, että sitä kautta kaikki menisi ihan kaikki kaupaksi (varsinkaan isompi ja kalliimpi tavara). Kuvittelisin, että nykyisin se palautusrumba on aikamoinen, kun jengi tilailee aika huolettomasti tavaraa ihan vaan testattavaksi tai vaikka tosimielelläkin, mutta palauttaa, kun kahden päivän päästä sattuu silmään parempi tarjous muualla jne.

Olen itsekin ollut aikanaan töissä firmassa, missä osa verkkokaupan palautuksista ja muusta epäkurantista tavarasta päätyi ns. henkilökunnan myymälään, mutta siitä on jo niin pitkä aika, että netin kautta ostaminen oli vasta aika alkutekijöissään ja tavaramäärät siten aika pieniä.
 
Powerin chatille kiitokset eilen sunnuntaina käytyyn keskusteluun uudesta astianpesukoneesta.
Olin ostamassa isälle tarjouksessa ollutta Siemensin konetta. Chat kertoi, että koneessa on muovipohja ja se saattaa alkaa haisemaan ajan saatossa.
No se tietysti torppasi Siemensin ja kysyin vastaavaa, mutta teräspohjalla. Chat suositteli ensin Siemensin yhtä mallia, mutta hinta pomppasi tuplaksi. Sitten suositus Electroluxin helppokäyttöiseen 450 € koneeseen, jonka sitten ostin asennuksineen ja vanhan pois viemisineen.
Yritti tietenkin myydä vielä vakuutusta, mutta se ei tietty napannut.

Muuten jäi vallan positiivinen kokemus kaupoista.
 
Powerin chatille kiitokset eilen sunnuntaina käytyyn keskusteluun uudesta astianpesukoneesta.
Olin ostamassa isälle tarjouksessa ollutta Siemensin konetta. Chat kertoi, että koneessa on muovipohja ja se saattaa alkaa haisemaan ajan saatossa.
No se tietysti torppasi Siemensin ja kysyin vastaavaa, mutta teräspohjalla. Chat suositteli ensin Siemensin yhtä mallia, mutta hinta pomppasi tuplaksi. Sitten suositus Electroluxin helppokäyttöiseen 450 € koneeseen, jonka sitten ostin asennuksineen ja vanhan pois viemisineen.
Yritti tietenkin myydä vielä vakuutusta, mutta se ei tietty napannut.

Muuten jäi vallan positiivinen kokemus kaupoista.
Mukava kuulla että kokemus kaupasta oli hyvä. Nostaisin kuitenkin pari pointtia, joissa olen ainakin vanhemman asiakasväen kanssa törmännyt:
Yleensä ensimmäinen virhe on ostaa jotakin, mitä myyjä suosittelee. Toinen virhe on, että ostettuaan myyjän suositteleman tuotteen uskoo tehneensä hyvät kaupat. Joskus noin voi toki käydä, mutta hyvin harvoin.

Tutkitko onko ensimmäisessä Siemensissä oikeasti muovipohja? En ole ikinä sellaista astianpesukoneessa nähnyt, enkä usko ennenkuin näen. Itsellä kokemus on, että Electrolux on huonolaatuisempi kuin Siemens. Itsellä on Electroluxin tuotteita ollut paljon (erilaisia imureita, liesi, vedenkeittimiä) ja lähes kaikki on mennyt takuuaikana rikki tai muuten aika pian. Viimeisin hankinta oli 1200€ AEG kuivaava pyykinpesukone (samaa yhtiötä nykyisin kuin Electrolux) ja sekin lakkasi toimimasta puolen vuoden päästä. Korjaaja vielä laittoi minulle laskun korjauksesta ->Kone lakkasi toimimasta jälleen 3kk kuluttua. Korjasin sitten itse koneen pari kertaa seuraavan puolentoista vuoden aikana, jonka jälkeen koneen oli aika korvata sellaisella, joka pesee pyykit ihan perinteisillä ylläpitotoimilla, eikä ruuvimeisseliä tarvitse heilutta.

Olen siis viimein alkanut ymmärtää, etten enää sekaannu Electroluxiin, ellei huono ole riittävä -ja silloinkin hinnan pitää olla todella HALPA

Edit. Ja mikäli nyt kuitenkin Electroluxin aiot ottaa ja pitää, niin toivottavasti se kohdallasi toimii ongelmitta useita vuosia :)
 
Mukava kuulla että kokemus kaupasta oli hyvä. Nostaisin kuitenkin pari pointtia, joissa olen ainakin vanhemman asiakasväen kanssa törmännyt:
Yleensä ensimmäinen virhe on ostaa jotakin, mitä myyjä suosittelee. Toinen virhe on, että ostettuaan myyjän suositteleman tuotteen uskoo tehneensä hyvät kaupat. Joskus noin voi toki käydä, mutta hyvin harvoin.

Tutkitko onko ensimmäisessä Siemensissä oikeasti muovipohja? En ole ikinä sellaista astianpesukoneessa nähnyt, enkä usko ennenkuin näen. Itsellä kokemus on, että Electrolux on huonolaatuisempi kuin Siemens. Itsellä on Electroluxin tuotteita ollut paljon (erilaisia imureita, liesi, vedenkeittimiä) ja lähes kaikki on mennyt takuuaikana rikki tai muuten aika pian. Viimeisin hankinta oli 1200€ AEG kuivaava pyykinpesukone (samaa yhtiötä nykyisin kuin Electrolux) ja sekin lakkasi toimimasta puolen vuoden päästä. Korjaaja vielä laittoi minulle laskun korjauksesta ->Kone lakkasi toimimasta jälleen 3kk kuluttua. Korjasin sitten itse koneen pari kertaa seuraavan puolentoista vuoden aikana, jonka jälkeen koneen oli aika korvata sellaisella, joka pesee pyykit ihan perinteisillä ylläpitotoimilla, eikä ruuvimeisseliä tarvitse heilutta.

Olen siis viimein alkanut ymmärtää, etten enää sekaannu Electroluxiin, ellei huono ole riittävä -ja silloinkin hinnan pitää olla todella HALPA

Edit. Ja mikäli nyt kuitenkin Electroluxin aiot ottaa ja pitää, niin toivottavasti se kohdallasi toimii ongelmitta useita vuosia :)
Kyllä tuossa halvimmassa siemensissä on muovipohja, koska meillä on juuri sellainen. Pitää kyllä sanoa että tiskikoneen valinnasta on tehty nykyaikana todella vaikeaa ja ihmettelen että miksi niitä valmistetaan niin monella eri variaatiolla. Esimerkiksi tuota Siemensin halvinta IQ300 astianpesukonetta löytyy siemensin sivuilta 26 eri tuotekoodilla varustettuna. On eri väriä, on eri pohjalla, on eri kuorilla, on kosketusnäppäimillä tai perinteisillä, on eri korivaihtoehdoilla, on eri energiankulutuksella, on eri ohjelmilla yms. Sitten kun kodinkoneliikkeet kuitenkin mainostaa tuota vain Siemens IQ300 nimellä niin on todella rasittavaa lähteä mallinumeroilla vertailemaan että mitä eroa niillä eri liikkeiden koneilla on.
 
Kyllä tuossa halvimmassa siemensissä on muovipohja, koska meillä on juuri sellainen. Pitää kyllä sanoa että tiskikoneen valinnasta on tehty nykyaikana todella vaikeaa ja ihmettelen että miksi niitä valmistetaan niin monella eri variaatiolla. Esimerkiksi tuota Siemensin halvinta IQ300 astianpesukonetta löytyy siemensin sivuilta 26 eri tuotekoodilla varustettuna. On eri väriä, on eri pohjalla, on eri kuorilla, on kosketusnäppäimillä tai perinteisillä, on eri korivaihtoehdoilla, on eri energiankulutuksella, on eri ohjelmilla yms. Sitten kun kodinkoneliikkeet kuitenkin mainostaa tuota vain Siemens IQ300 nimellä niin on todella rasittavaa lähteä mallinumeroilla vertailemaan että mitä eroa niillä eri liikkeiden koneilla on.
Tuo on kyllä nykyään ärsyttävää että on 100 eri variaatiota samasta laitteesta hyvin pienin eroin. Ei tuo rajoitu pelkästään tiskikoneisiin, ihan sama juttu on muunmuassa pyykkikoneissa ja uuneissa. Ja sitten tuntuu että joillakin isommilla kodinkoneketjuilla on ihan omat tyyppinumeronsa jota ei löydy keneltäkään muulta vaikka teoriassa on sama laite, tuokin hankaloittaa tuota vertailua. Olisi edes valmistajan sivuilla vaikka lista noista eri varianteista tuotekoodeineen niin saisi edes jostakin helposti katsottua millaisella konfiguaatiolla mikäkin koodi on. Ja joissakin kaupoissa ei edes meinaa löytää sitä oikeaa kokonaista tyyppimerkintää että voisi vertailla, vaan tuotekoodista puuttuu esimerkiksi pari viimeistä merkkiä tms. No, jos EAN-koodi löytyy niin sillä on yleensä googlella aika hyvin pystynyt noita etsimään.
 
Katselin uteliaisuuttani noita Powerin Siemens IQ300 -astianpesukoneita ja jopa 750 euroa maksavassa mallissa oli teknisissä tiedoissa "sisäpohjan materiaali: muovi". Aikamoista laadun tinkimistä arvostetulta merkiltä.

Melko hurjaa kieltämättä.
Myönnettävä on, että myyjä oli oikeassa ja suositus oli hyvä -olla siis ostamatta muovipohjaista konetta :kippis:
 
Olipa kumma kokemus Telia Kaupassa jonne olin vienyt AirPods Pro 2 huoltoa varten. Oikeassa kuulokkeessa oli koputtavaa ääntä juostessa ja kävellessä sattumanvaraisesti. Applen vuoden takuu oli päättynyt, mutta napit n. 1,5v ikäiset eli heittämällä virhevastuu juttu. Liikkeessä kirjattiin että vedotaan virhevastuuseen ja napit lähti Resetelle huoltoon, ei mitään ongelmaa. Huolto eteni vikkelästi, siellä ilmeisesti vika todennettiin koska uusi kuuloke tilattiin ja tänään oli saapunut Telia Kauppaan takaisin. Asiakaspalvelija hieman kummasteli huoltolappua ja tietoja tietokoneella ja kysyi "eli tää oli maksullinen huolto?" Johon totesin, että ei, virhevastuun piiriin kuuluva asia. Hän vastasi, että täällä kyllä näkyy 139€ veloitus. Tässä kohtaa sisällä kuohahti et mitäs ihmettä? Totesin ettei mitään ilmoitusta ole huollon maksullisuudesta näkynyt, saati että olisin sellaista hyväksynyt. Asiakaspalvelija pohti hetken ja totesi, ettei tiedä miten lähtisi asiaa selvittämään joten kuittasi koneelle "luovutettu veloituksetta syy: Applen virhevastuu".

Eli erittäin positiivinen kokemus Telian toiminnasta asiassa, Resete sen sijaan on jotain kämmännyt, koska huoltolipukkeessa näkyy että varaosat on maksanut 0€, mutta työ 139€. Aika hyville tienesteille pääsee jos tilaa uuden napin, kun huollon aloituksen ja varaosan tilauksen välillä on seurannan mukaan mennyt 18 minuuttia :D

No loppu hyvin kaikki hyvin ja taas voi nauttia loistavista kuulokkeista :thumbsup:

Muoks: ja niin, tuollaiset maksulliset jututhan pitäisi ensin pistää kustannusarvioon ja asiakkaalle hyväksyttäväksi jos olen oikein ymmärtänyt.
 
Tämä keissi alkaa pikkuhiljaa ratkeamaan. Kuluttajariitalautakunta ilmoitti loppuvuodesta että käsittelyaika pari vuotta = vedin ratkaisupyynnön pois ja asianhoitajan avustuksella jätin käräjäoikeuteen kanteen. Ei siinä sitten kauaa mennyt kun Gigantti totesi asianhoitajansa välityksellä kanteen oikeaksi, eli nyt odotellaan tuomiota. Kiinnostaa jonkun verran miten tuohon väärennettyyn asennuspöytäkirjaan suhtaudutaan, nappaavatko kenties vielä väärennöksestä sakot.

Omasta kokemuksesta riitalautakunnan päätös vei n. vuoden vaikka mainostivat myös tuota kahta vuotta. Toki minun tapauksessa asia oli huomattavasti yksinkertaisempi ja pienempi.

Jos/kun tuo kanne on nostettu riita-asiana, eikait silloin voi tulla mitään sakkoja väärennöksistä. Asiakirjaväärennös on rikosasia josta voi tehdä rikosasian rikosilmoituksella. Eri juttu sitten johtaako se mihinkään, varsinkaan syyttäjälle saakka. Kannattanee kuitenkin sitäkin yrittää jos olen mutuni kanssa oikeassa? Aika härskiä toimintaa tuon kokoiselta lafkalta.
 
Tilasin viikonloppuna Elisalta LG:n OLED telkkarin. Tuolloin tilanne oli se, että Elisan lisäksi oikein missään ei ollut mitään järjellisiä tarjouksia malleista, joita katselin. No päästiin maanantai aamuun ja käytännössä joka paikassa pamahti OLEDeja tarjoukseen. Myös tuon tilaamani telkkarin sai yli 100 € halvemmalla kotiin kannettuna ja tarjolle tuli muitakin vaihtoehtoja. Katsoin OmaElisasta, että tilausta ei oltu vielä käsitelty ja olin yhteydessä asiakaspalveluun sen perumiseksi. Asiakaspalvelusta todettiin, että telkkari ei tosiaan ole vielä lähtenyt, mutta sen lähtemistä ei voi myöskään estää. Eli eipä muuta kuin kärrätään telkku toiselle puolen Suomea ja kieltäydyn sitten ottamasta vastaan pakettia. Sanoin, että toki tämä minulle käy, mutta onhan se periaatteellisesti tyhmää ajaa tavaraa maan halki ja sitten takaisin. No päivän aikana tilauksen käsittely eteni ja se sai postin seurantanumeron, vaikkakaan paketti ei vielä ollut postin hallussa. No olin sitten yhteydessä postiin ja tiedustelin, että olisiko mahdollista, että kun paketti heille tulee, niin se voisi jo siinä vaiheessa lähellä lähtöpaikkaa palautua takaisin. Ei kuulemma onnistu, vaan sen pitää ensin edetä "kotiinkuljetusvaiheeseen" ennen kuin sen voi palauttaa. No eipä siinä mitään. Nyt sitten odotellaan, että tulee ilmoitusta, että voisin valita toimitusajan ja ilmoittaa siinä yhteydessä, että viekää vaan pois. Itselleni tästä nyt ei hirveää vaivaa ole muutoin kun pitää odotella varmaan lähemmäs kaksi viikkoa, että ostosta sitten palautuu rahat luottokortille. No siihen mennessä on jo nuo paremmat tarjoukset loppuneet eli täytyy hakea pankista luottorajan korotusta, että voi ostaa jotain muuta tilalle, kun vanha ostos vielä seilaa maailmalla.

Ei kai tässä sinällään kenenkään puolelta mitään huonoa palvelua ollut tai muuta virhettä tehty, mutta kuvastaa sitä, miten järjenvastaisesti asiat joskus menevät, kun pitää mennä "järjestelmien ehdoilla". Melkein tekisi mieli ottaa vaan vastaan tuo kohta kämppään tuloillaan oleva telkkari, mutta periaatteesta vituttaa katsella tavaraa, minkä olisi saanut halvemmalla. Pienituloisena duunarina reilu satanenkin on rahaa. Toisekseen pelottaa nuo Elisan aika huonot palautusehdot. Eli jos paketin avaa ja jostain syystä palauttaa (huomaa esim. kuolleen pikselin, mikä ei kuitenkaan valmistajan speksien mukaan ole vika), niin voidaan osa hinnasta pidättää "arvon alenemisen" takia. Verkkokauppa.com, Gigantti ym. ei tällaista taida harrastaa, jos nyt tuotetta ei ole selvästi kaltoinkohdeltu.

EDIT: Postilta tuli ilmoitus, että pitäisi valita toimitusaika, mutta siinäpä ei sitten ollutkaan vaihtoehtoa hylätä koko lähtys (kuten eilen ohjeistettiin). No Postin aspan kautta tämä nyt (toivottavasti) hoitui. Eli niin se vaan telkkari kävi tässä parin kilometrin päässä kääntymässä. :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Näköjään Verkkokauppa.com:in kamppishinnat elää kesken kampanjan. Katoin aamusta astianpesukonetta, kamppis voimassa 31.3 asti. No laitoin tässä iltapäivästä ostoskoriin niin hinta nous aika selkeästi ja sama kamppis edelleen käynnissä, sivu refreshattuna vaan kovemmalla hinnalla ja pienemmillä aleprosenteilla.
 
Kävin tässä viikolla läheisessä Powerissa, kun kuulokkeet kadonneiden tilalle.

Ovista sisääntullessa ei näkynyt mitään poikkeavaa. DNA:n kyltti oli vain vastassa. Katselin hetken ympärilleni ja avulias myyjä tuli kyselemään, että mitä olisin vailla.

Kysyin häneltä, että missä olikaan kuulokkeet. Herra vie minut hyllylle ja kyseli millaisia olisin vailla.

Asiaa en ollut miettinyt laisinkaan. Osoitin vaan sormella hälyttimien takana olevia kuulokkeita, jotka olivat hinnaltaan jotain 250€ tietämillä.

Siinä tietokoneen edessä tietojen naputtelun ohella myyjä mainitsee DNA:n liittymätarjouksesta ja kyselee samalla meikäläisen liittymäasioista, joihin ei ollut tarve.

Kassalla pistin kuulokkeet tiskille ja kassalla ollut nainen kysyi suoraan, että haluaisinko nämä kuulokkeet laskulle. En oikein heti ymmärtänyt kysymystä ja kassalla ollut nainen kertoi, kuinka olisi tarjolla kuluton ja koroton laskumahdollisuus.

Maksoin nuo ostokset suoraan kortin ja käteisen voimin.

Onko tuo joku uusi toimintatapa, että tarjotaan laskua asiakkaalle heti tiskillä? En ole aiemmin havainnut laskulle ehdottelua.
 
Onko tuo joku uusi toimintatapa, että tarjotaan laskua asiakkaalle heti tiskillä? En ole aiemmin havainnut laskulle ehdottelua.

On se kohtuullisen uusi mielestäni. Ennen on myyjien ja kassojen toimesta ainakin Gigantissa tarjottu jotain maksukorttia tms.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
On se kohtuullisen uusi mielestäni. Ennen on myyjien ja kassojen toimesta ainakin Gigantissa tarjottu jotain maksukorttia tms.
Tämän vuoden puolella ei ole vielä Powerissa tullut asioitua mutta ainakaan viime vuoden lopulla ei vielä mitään laskuvaihtoehtoa tai osamaksua tyrkytetty. Gigantissa on kyllä muutaman euron ostoksiinkin yritetty sitä Tuohi-luottokorttia puoliväkisin tyrkyttää, samoin kuin jotain törkeän ylihintaista "tuoteturvaa".
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Onko tuo joku uusi toimintatapa, että tarjotaan laskua asiakkaalle heti tiskillä? En ole aiemmin havainnut laskulle ehdottelua.

Ettei tässä myytäisi itse asiassa jotain luottokorttia. Ainakin ennen on kodinkoneliikkeillä ollut kampanjoja, joissa tarjotaan agressiivisesti osamaksua tai laskua ja sen on lopulta tarkoittanut jotain Tuohi mastercardia tai vastaavaa. Joka tapauksessa taustalla lienee se, että liike (tai myös yksittäinen myyjä) saa jonkinlaista ekstraa kun myydään luotolla versus että tehtäisiin "käteiskauppa".
 
Gigantti tarjosi myös jotain Ecsteriä ennen, mutta jos luin oikein, se loppuu muutenkin.
 
Olipa kumma kokemus Telia Kaupassa jonne olin vienyt AirPods Pro 2 huoltoa varten. Oikeassa kuulokkeessa oli koputtavaa ääntä juostessa ja kävellessä sattumanvaraisesti. Applen vuoden takuu oli päättynyt, mutta napit n. 1,5v ikäiset eli heittämällä virhevastuu juttu. Liikkeessä kirjattiin että vedotaan virhevastuuseen ja napit lähti Resetelle huoltoon, ei mitään ongelmaa. Huolto eteni vikkelästi, siellä ilmeisesti vika todennettiin koska uusi kuuloke tilattiin ja tänään oli saapunut Telia Kauppaan takaisin. Asiakaspalvelija hieman kummasteli huoltolappua ja tietoja tietokoneella ja kysyi "eli tää oli maksullinen huolto?" Johon totesin, että ei, virhevastuun piiriin kuuluva asia. Hän vastasi, että täällä kyllä näkyy 139€ veloitus. Tässä kohtaa sisällä kuohahti et mitäs ihmettä? Totesin ettei mitään ilmoitusta ole huollon maksullisuudesta näkynyt, saati että olisin sellaista hyväksynyt. Asiakaspalvelija pohti hetken ja totesi, ettei tiedä miten lähtisi asiaa selvittämään joten kuittasi koneelle "luovutettu veloituksetta syy: Applen virhevastuu".

Eli erittäin positiivinen kokemus Telian toiminnasta asiassa, Resete sen sijaan on jotain kämmännyt, koska huoltolipukkeessa näkyy että varaosat on maksanut 0€, mutta työ 139€. Aika hyville tienesteille pääsee jos tilaa uuden napin, kun huollon aloituksen ja varaosan tilauksen välillä on seurannan mukaan mennyt 18 minuuttia :D

No loppu hyvin kaikki hyvin ja taas voi nauttia loistavista kuulokkeista :thumbsup:

Muoks: ja niin, tuollaiset maksulliset jututhan pitäisi ensin pistää kustannusarvioon ja asiakkaalle hyväksyttäväksi jos olen oikein ymmärtänyt.

Pisti silmään mainittu vuoden takuu? Eikös EU-alueella ole 2 vuoden lakisääteinen takuu / virhevastuu? Kairaako Apple kuluttajia hanuriin?
 
Pisti silmään mainittu vuoden takuu? Eikös EU-alueella ole 2 vuoden lakisääteinen takuu / virhevastuu? Kairaako Apple kuluttajia hanuriin?
2 vuotta on se lain vaatima virhevastuu. Myyjä voi antaa parempia muita takuita mutta niiden ei tarvii olla 2 vuoden pituisia.

"

Applen yhden vuoden rajoitettu takuu on vapaaehtoinen valmistajan takuu. Se tarjoaa käyttäjälle kuluttajansuojalain piiriin kuulumattomia oikeuksia, kuten tuotteiden puutteisiin liittyviä oikeuksia.

Applen yhden vuoden rajoitetun takuun edut täten täydentävät kuluttajansuojalain suomia oikeuksia, eivät korvaa niitä.

Kuluttajat voivat valita, vaativatko he oikeuksiaan Applen yhden vuoden rajoitetun takuun vai kuluttajansuojalakien nojalla.

Tärkeää: Applen yhden vuoden rajoitetun takuun ehdot eivät ole voimassa vaateiden osalta, jotka tehdään kuluttajansuojalain nojalla.

"
Noin se Ompun takuuehdoissa sanotaan.
 
Pisti silmään mainittu vuoden takuu? Eikös EU-alueella ole 2 vuoden lakisääteinen takuu / virhevastuu? Kairaako Apple kuluttajia hanuriin?

Suomessa tuota universaalia kahden vuoden takuuta ei ole viety lainsäädäntöön, täällä myyjä/valmistaja/kukalie saa tarjota takuuta haluamillaan ehdoilla, kunhan ne ovat lain vaatimaa minimitasoa paremmat (pituudesta ei siis suoraan määrätä laissa joten voi olla alle 2 vuotta), mutta tuo EU:n "kahden vuoden takuu" tunnetaan meillä nimellä myyjän virhevastuu. Käytännössä useimmat laitteet ja tuotteet saa ainakin tuon kahden vuoden ajan virhevastuuseen jolloin myyjä vastaa huollosta tai vaihdosta mikäli laitevalmistaja ei pidempää takuuta anna.

Applehan tässä siis työntää kätevästi kaikki yli vuoden olevat takuukeissit myyjien harteille ja pesee itse kätensä hommasta. Nehän jopa ohjeistaa takuuohjeissaan ottamaan myyjään yhteyttä 1-2 vuotta vanhan laitteen kanssa.
 
mutta tuo EU:n "kahden vuoden takuu" tunnetaan meillä nimellä myyjän virhevastuu. Käytännössä useimmat laitteet ja tuotteet saa ainakin tuon kahden vuoden ajan virhevastuuseen jolloin myyjä vastaa huollosta tai vaihdosta mikäli laitevalmistaja ei pidempää takuuta anna.

Aikanaan kun tuo kahden vuoden virhevastuu tuli käyttöön (2000-luvun alku?) esim. monet läppärivalmistajat alkoivat tarjota takuuhuoltoa kunhan asiakkaalla oli kuitti (tai myyjän järjestelmästä löytyi kassatapahtuma) jossa näkyi että konetta EI oltu ostettu firman nimiin. Olisihan se aika uskomatonta, jos joka peräkylän villen koneen takahuoneesta löytyisi täysin varustettu monimerkkihuolto sen varalle että läppäristä pettää lankku puolentoista vuoden kohdalla. Kaikille osapuolille on helpompaa että olemassaoleva huoltosysteemi jatkaa kuluttajahuoltoa sen extra vuoden ajan. Se miten tarkkaa toi oli vaihtelikin sitten valmistajittain. Lenovolla tasan päivästä kiinni, Fujitsulla saattoi mennä viikkojakin yli kahden vuoden ja silti takuuta jatkettiin.

Voisin kuvitella että suurin osa muustakin kuluttajaromusta menee samalla kaavalla.
 
Applehan tässä siis työntää kätevästi kaikki yli vuoden olevat takuukeissit myyjien harteille ja pesee itse kätensä hommasta. Nehän jopa ohjeistaa takuuohjeissaan ottamaan myyjään yhteyttä 1-2 vuotta vanhan laitteen kanssa.

En oikein ymmärrä tätä väitettäsi. Jos takuu on 1 vuotta, niin ei ole mitään yli vuoden olevia takuukeissejä. Tietysti se virhevastuu on se 2 vuotta, ja silloin myyjätaho vastaa siitä kuluttajalle. Ei kai se silti tarkoita, että Apple ei vastaisi siitä myyjälle.

Takuu nyt on muutenkin eri asia kuin virhevastuu, siinähän on ero näyttövelvollisuuden osaltakin.
 
Aikanaan kun tuo kahden vuoden virhevastuu tuli käyttöön (2000-luvun alku?) esim. monet läppärivalmistajat alkoivat tarjota takuuhuoltoa kunhan asiakkaalla oli kuitti (tai myyjän järjestelmästä löytyi kassatapahtuma) jossa näkyi että konetta EI oltu ostettu firman nimiin. Olisihan se aika uskomatonta, jos joka peräkylän villen koneen takahuoneesta löytyisi täysin varustettu monimerkkihuolto sen varalle että läppäristä pettää lankku puolentoista vuoden kohdalla. Kaikille osapuolille on helpompaa että olemassaoleva huoltosysteemi jatkaa kuluttajahuoltoa sen extra vuoden ajan. Se miten tarkkaa toi oli vaihtelikin sitten valmistajittain. Lenovolla tasan päivästä kiinni, Fujitsulla saattoi mennä viikkojakin yli kahden vuoden ja silti takuuta jatkettiin.

Voisin kuvitella että suurin osa muustakin kuluttajaromusta menee samalla kaavalla.

Ei ollut vielä 2000-luvun alkua. Vielä jossain 2005-2008 paikkeillakin muistelen, että oli ihan normaalia, että vaikka tietokoneella, televisiolla jne. takuu oli 12kk. Sitten sen jälkeen hajonneiden kanssa oli aina selvittely ja vääntäminen, että korjataanko ja kuka maksaa (vaihteli tosiaan rajusti riippuen valmistajasta ja maahantuojasta) eli sitä virhevastuuta ei vielä juurikaan tunnettu tai ainakaan tunnustettu. Vasta myöhemmin muuttui homma niin, että käytännössä kaikella on suoraan ilmoitettuna vähintään se 2 vuoden takuu ja virhevastuunkin piikkiin korjaaminen menee vähän helpommin.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä emoyhtiö Bosch ajattelee rahastaa tuon loppuun. (no en tiedä millainen sopimus käyttää Siemens nimeä kodinkoneissa)
Minä olin pari vuotta sitten ostamassa uutta tiskikonenetta ja olin katsonut että Bosch oli tarjouksessa,mutta kun tarkemmin tutkin konetta niin muoviset pohja ja pesuvarret näytti niin heppoisilta että jätin väliin.Ostin muutaman kympin kalliimman Asko koneen jossa nuo oli rosteria,eikä ole tarvinnut katua.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kai se silti tarkoita, että Apple ei vastaisi siitä myyjälle.

Takuu nyt on muutenkin eri asia kuin virhevastuu, siinähän on ero näyttövelvollisuuden osaltakin.

Tässä se ongelma oikeastaan piilee. Usein valmistaja (tässä Apple) ei nimenomaan halua vastata myyjälle. Eihän myyjällä ole mitään sitä vastaan, että kuluttajan tavara korjataan takuuajan jälkeen, mutta kun käytännössä niitä mahdollisia huoltopaikkoja on se yksi ainoa (valtuutettu huolto) ja valmistaja ei välttämättä ihan tuosta noin vain halua maksaa korjauksen/tuotevaihdon kuluja. Myyjälliikekin on noissa pahassa välikädessä. Jos omaan piikkiin menee antamaan uuden hyllystä, niin elektroniikan olemattomista katteista johtuen saa myydä sen tappion kattaakseen aika monta vastaavaa laitetta.
 
Tässä se ongelma oikeastaan piilee. Usein valmistaja (tässä Apple) ei nimenomaan halua vastata myyjälle. Eihän myyjällä ole mitään sitä vastaan, että kuluttajan tavara korjataan takuuajan jälkeen, mutta kun käytännössä niitä mahdollisia huoltopaikkoja on se yksi ainoa (valtuutettu huolto) ja valmistaja ei välttämättä ihan tuosta noin vain halua maksaa korjauksen/tuotevaihdon kuluja. Myyjälliikekin on noissa pahassa välikädessä. Jos omaan piikkiin menee antamaan uuden hyllystä, niin elektroniikan olemattomista katteista johtuen saa myydä sen tappion kattaakseen aika monta vastaavaa laitetta.
Eli siis suomalaiset yrittäjät myyvät erittäin kalliita Applen tuotteita, ja kustantavat itse kaikki 1 vuoden takuun jälkeiset korjaukset ja vaihdot? Eli jos vien 3,5 vuotta vanhan vikaantuneen Macbookini ja vetoan virhevastuuseen, niin myyjäliike omaan piikkiinsä korjaa?

Onko sinulla oikeaa, pitävää tietoa tästä, vai onko omaa mutuilua?

Ei ollut vielä 2000-luvun alkua. Vielä jossain 2005-2008 paikkeillakin muistelen, että oli ihan normaalia, että vaikka tietokoneella, televisiolla jne. takuu oli 12kk. Sitten sen jälkeen hajonneiden kanssa oli aina selvittely ja vääntäminen, että korjataanko ja kuka maksaa (vaihteli tosiaan rajusti riippuen valmistajasta ja maahantuojasta). Vasta myöhemmin muuttui homma niin, että käytännössä kaikella on suoraan ilmoitettuna vähintään se 2 vuoden takuu.
Tuo lihavoitu ei pidä paikkaansa, varmaan tarkoitit virhevastuuta.
 
Tuo lihavoitu ei pidä paikkaansa, varmaan tarkoitit virhevastuuta.

Euroopan unionin sivuilta:
Under EU rules, a seller must repair, replace, or give you a full or partial refund if something you buy turns out to be faulty or doesn't look or work as advertised. You always have the right to a minimum 2-year guarantee, at no cost.

 
Eli siis suomalaiset yrittäjät myyvät erittäin kalliita Applen tuotteita, ja kustantavat itse kaikki 1 vuoden takuun jälkeiset korjaukset ja vaihdot? Eli jos vien 3,5 vuotta vanhan vikaantuneen Macbookini ja vetoan virhevastuuseen, niin myyjäliike omaan piikkiinsä korjaa?

Onko sinulla oikeaa, pitävää tietoa tästä, vai onko omaa mutuilua?


Tuo lihavoitu ei pidä paikkaansa, varmaan tarkoitit virhevastuuta.
Minulla ei tietoa, mutta Apple on jonkinverran korjaillut virhevastuu käytäntöjä, ja ainakin jossain vaiheessa (vuosia sitten) löyty ihan ohjeet miten vedota valmistajan virhevastuuseen. Sitä ennen saatto mennä myyjän piikkiin.

Aikoinaan ei ollut ainoa valmistaja joka ei tarjonnut takuuta, eikä ottanut virhevastuuta, vaan ollut sellaisia jotka ilmoittaa suoraan jälleenmyyjille että myyjän vastaa, ja hinnoittelee sen riskin mukaan. No nykyään kuluttajakaupassa tuohon kukaan suostu ellei ole kunnon katteita millä kantaa riski + luotto laatuun.
 
Tuo lihavoitu ei pidä paikkaansa, varmaan tarkoitit virhevastuuta.

Euroopan unionin sivuilta:
Under EU rules, a seller must repair, replace, or give you a full or partial refund if something you buy turns out to be faulty or doesn't look or work as advertised. You always have the right to a minimum 2-year guarantee, at no cost.

Nyt en tajunnut mitä viestillä yrität kertoa, siis mistä tuo lainaus on , mihin vastasit. ja mikä vastauksen viesti ?

Suomessa virhevastuun kesto ei ole tarkkaan rajattu, vaan se riippuu siitä oletetusta käyttöiästä (vai mitä termiä nyt käytettiin) Maiden välillä on jonkinverran eroja.
 
Eli siis suomalaiset yrittäjät myyvät erittäin kalliita Applen tuotteita, ja kustantavat itse kaikki 1 vuoden takuun jälkeiset korjaukset ja vaihdot? Eli jos vien 3,5 vuotta vanhan vikaantuneen Macbookini ja vetoan virhevastuuseen, niin myyjäliike omaan piikkiinsä korjaa?

Onko sinulla oikeaa, pitävää tietoa tästä, vai onko omaa mutuilua?

Sanotaan ensinnäkin, että sanomani ei liittynyt erityisesti Appleen, vaan alaan yleisesti. Eivät he varmastikaan omaan piikkiin korjaa, mutta myöskään en usko sen olevan mikään automaatio, että Apple maksaa laskun hymyssä suin, varsinkaan 3,5 vuotta vanhan tuotteen kohdalla.

Omakohtaista kokemusta on sen verran, että aiemmin möin elektroniikkaa työkseni ja myös hoidin päivittäin takuuasioita. Siitä juuri tiedän sen, että myyjänkin on noissa virallisen takuuajan ylittäneissä tilanteissa usein vaikea saada hommaa liikkumaan eteenpäin. Monelle kuluttajalle varmaan tulisi yllätyksenä, kun tietäisi, että miten vaikea myyjällekin voi olla näitä asioita selvitellä (ihan samalla tavalla saa esim. soitella ja viestitellä jonekin tukeen kuin kuluttajatkin).

Pitää tosin sanoa, että enää en alalla ole ja tästäkin on jo aikaa joitakin vuosia, mutta en usko, että asiat kovin paljoa ovat muuttuneet tässä viime vuosina. Kyllä jo minun aikanani esim. virhevastuun käsite tunnettiin. Apple ja muut valmistajat ovat niin isoja pelureita, että heihin päin ei yksittäisillä myyjillä ole mitään saneluvoimaa, että miten homman pitää hoitua. Varmasti jonkun EU:nkin regulaatiota sovelletaan vähän niin kuin sattuu huvittamaan. Ja sitten vielä sellainen juttu, että ei se myyjäkään usein oikeasti sen valmistajan kanssa asioi, vaan maahantuojan, jonka kautta tavara on ostettu. Hyvin harvoin mitään ostetaan suoraan valmistajalta. Se ketju voi näissä olla joskus aika monimutkainen. Kuluttaja ostaa myyjältä --> myyjä ostaa maahantuojalta --> maahantuoja ostaa mahdollisesti joltain isommalta tukkurilta -> isompi tukkuri ostaa valmistajalta (tai sitten on vielä jokunen porras välissä).
 
Viimeksi muokattu:
Euroopan unionin sivuilta:
Under EU rules, a seller must repair, replace, or give you a full or partial refund if something you buy turns out to be faulty or doesn't look or work as advertised. You always have the right to a minimum 2-year guarantee, at no cost.

On kyllä mielenkiintoista, kun ainakin tähän asti on menty KVV:n ohjeistamana alla olevan mukaisesti. Käsitteissä/suomennoksissa vähintään eroja.
Takuun antaminen on vapaaehtoista. Ilman takuutakin myyjä vastaa virheestä lain virhevastuusäännösten perusteella. Takuun on oltava ostajalle lisäetu, eli sen on annettava tälle lain säännöksiin nähden paremmat oikeudet.
 
mun viestiä edeltävän viestin loppua lainasin.
Ok, oli ilmeisesti muokattu välillä, kun ei aiemmin näkynyt.
Mitä vastauksella halusit kertoa ?

Suomessa virhevastuu ei ole tarkasti rajattu, on siis riippuvainen tuotteen oletetusta eliniästä.

Myyjä, valmistaja voi toki tarjota takuuta, mutta sillä ei voi heikentää lakisääteistä vastuuta, ja siitä myös tulkinta että pitää olla jotain lisäarvoa (kuluttajakaupassa), jos takuuta markkinoi.

Aikanaan synty tulkinta että lisäarvo on se että käänteinen näyttövelvollisuus, eli silloin takuuna pysty markkinoimaan takuuta joka oli pidempi kuin lakisäänteinen käänteinen näyttövelvollisuus.
 
Mulla on todella vanha kokemus Applen virhevastuusta kun 15 vuotta sitten takuuajan ylittäneestä silloisesta läppäristä laukesi näytönohjain. Kiikutin koneen valtuutettuun huoltoon ja kone pantiin kuntoon ilmaiseksi. Näyttiksessä oli tyyppivika ja siitä huollossa tiketti että aina vaihdetaan niin ei tarvinnut selvitellä yhtään mitään.

Applen kamppeissa Airpods Pro on vanha ja uusi malli olleet sellaisia että vikoja on ollut jonkin verran. Tietokonepuolella yleisistä tyyppivioista on normaalisti huolto-ohjelma määrättynä niin ostopaikasta ja takuusta riippumatta voi koneen viedä suoraan viralliseen huoltoon. Niin se mullakin oli silloin oman koneeni kanssa v. 2009. Eli näitä tällaisia julkaistaan netissä ja ohjeen mukaan voi toimia jos kuvausta vastaava vika on koneeseen tullut:
Eli lyhyttä normaalitakuuta kompensoi kohtalaisesti se että yleisemmät viat tunnustetaan suoraan ja annetaan yleinen huolto-ohjaus.

Olen aika varma että Applen valtuutetuilla jälleenmyyjillä on kyllä systeemit siitä, miten virhevastuu/takuuhuollot hoidetaan jos on tarve.

edit huolto-ohjelmissa 4 tai 5 vuotta on ollut tyypillinen koneen maksimi-ikä että remontti menee suoraan Applen piikkiin huolto-ohjelman perusteella
 
Viimeksi muokattu:
Sanotaan ensinnäkin, että sanomani ei liittynyt erityisesti Appleen, vaan alaan yleisesti. Eivät he varmastikaan omaan piikkiin korjaa, mutta myöskään en usko sen olevan mikään automaatio, että Apple maksaa laskun hymyssä suin, varsinkaan 3,5 vuotta vanhan tuotteen kohdalla.

Omakohtaista kokemusta on sen verran, että aiemmin möin elektroniikkaa työkseni ja myös hoidin päivittäin takuuasioita. Siitä juuri tiedän sen, että myyjänkin on noissa virallisen takuuajan ylittäneissä tilanteissa usein vaikea saada hommaa liikkumaan eteenpäin. Monelle kuluttajalle varmaan tulisi yllätyksenä, kun tietäisi, että miten vaikea myyjällekin voi olla näitä asioita selvitellä (ihan samalla tavalla saa esim. soitella ja viestitellä jonekin tukeen kuin kuluttajatkin).

Pitää tosin sanoa, että enää en alalla ole ja tästäkin on jo aikaa joitakin vuosia, mutta en usko, että asiat kovin paljoa ovat muuttuneet tässä viime vuosina. Kyllä jo minun aikanani esim. virhevastuun käsite tunnettiin. Apple ja muut valmistajat ovat niin isoja pelureita, että heihin päin ei yksittäisillä myyjillä ole mitään saneluvoimaa, että miten homman pitää hoitua. Varmasti jonkun EU:nkin regulaatiota sovelletaan vähän niin kuin sattuu huvittamaan. Ja sitten vielä sellainen juttu, että ei se myyjäkään usein oikeasti sen valmistajan kanssa asioi, vaan maahantuojan, jonka kautta tavara on ostettu. Hyvin harvoin mitään ostetaan suoraan valmistajalta. Se ketju voi näissä olla joskus aika monimutkainen.
Pitkä ja polveileva vastaus, jota tulkitsen että et oikeasti tiedä. Sanotaan nyt heti alkuun, että oli kyse nimenomaan Applen tuotteesta, jolla on 12 kk takuu.

Itse en usko hetkeäkään, että myyjäliikkeet korjaisivat/vaihtaisivat omaan piikkiinsä 1-2 vuotta vanhojen Applen tuotteiden kustannuksia yleisesti. Kyllä sekä Apple että myyjäliike tietävät, että EU:n 450 miljoonan henkilön talousalueella on voimassa 2 vuoden virhevastuu.

On eri asia, jos myyjäliike esim. toimii jotenkin ohjeiden vastaisesti, kun asiakas on vaikkapa ihan selvästi aiheuttanut vian itse. Eli silloin ymmärrän, että Apple ei korvaa ja menee mahdollisesti myyjäliikkeen piikkiin.
 
Mulla on todella vanha kokemus Applen virhevastuusta kun 15 vuotta sitten takuuajan ylittäneestä silloisesta läppäristä laukesi näytönohjain. Kiikutin koneen valtuutettuun huoltoon ja kone pantiin kuntoon. Näyttiksessä oli tyyppivika ja siitä huollossa tiketti että aina vaihdetaan niin ei tarvinnut selvitellä yhtään mitään.
Joskus Apple oli todella hankala takuuajan jälkeen, lähinnä "takaisunkutsu" jutut meni.
Viranomaisten väännön jälkeen korjasi selkeät virheet virhevastuuhun vetoamalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 272
Viestejä
4 488 673
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom