Ai minkä seurannan perusteella? Enpä ole ennen kuullut, että jälleenmyyjä raportoisi myytyjä ja palautettuja sarjanumeroita valmistajalle. Onko sinulla jotain tietoa tällaisesta, vai mutuiletko vain omiasi?
Tietenkin, jos ostokuitissa on sarjanumero näkyvillä, voi ongelmia syntyä, jos sarjanumerot eivät täsmää.
Näistä vastaavista tapauksista on ollut juttua muissa ketjuissa, eli palautetaan liikkeestä X ostettu tuote liikkeeseen Y.
Keskustelu koski enemmän tilannetta jossa tuotteen hinta on tippunut.
Joka tapauksessa, tässä oma vastaukseni joulukuussa vastaavaan tapaukseen miksi tämä ei ole ok:
Voithan näitä esimerkkejä repiä niin paljon kuin sinua kiinnostaa. Nyt oli kyse siitä, että uutena ostetun tuotteen 30-50 päivän palautusoikeus on voimassa, ja myyjä ei jostain syystä suostu hyvittämään erotusta hinnan laskettua. Myyjälle parempi saada käyttämätön tuote palautuksena, asiakkaalle merkityksetöntä.
Menee jo pahasti offtopic...
Vaikuttaa hieman siltä, että pyrit yksinkertaistamaan prosessia jotta voisit itsellesi sanoa, ettet tee mitään väärää.
Kannattaa lähteä liikkeelle siitä, että kun teet ostopäätöksen niin teet sen siten, että olet valmis maksamaan tuotteesta silloisen hinnan ja olet tyytyväinen hankintaan, juuri sillä hinnalla jonka sen ostit.
On varmasti totta että tietyissä tuotteissa asia toimii niin, että kotiin 3 viikkoa sitten ostettu tuote ja kaupassa nyt oleva tuote on 100% sama, muttei tämä välttämättä ole aina näin.
Tuotteita ostaessa et saa välttämättä esim. tietyn valmistajan muisteja, valmistaja voi sanoa että koneessa on 32GB muistia. Onko se muistivalmistaja sitten Samsung vai Kingston et saa päättää, etkä välttämättä edes tarkkaa muistin nopeutta, kunhan se on luvatut 32GB.
Toinen esimerkki voisi olla vaikka 1TB SSD.
Pointti mitä tässä tarkoitan on se, että jos vaikka marraskuussa on tuotetta myyty 1200€ hintaan jolloin sen ostit, sanotaanko että siinä on Kingstonin PCIe 4.0 NVMe nopeudeltaan 7300MB/s.
Joulukuussa tuote voi olla spekseiltään sama (markkinoidaan 1TB SSD), mutta saattaa käyttää esim. edullisempaa SSD-valmistajaa, joka ei ole niin nopea ja sen johdosta voi hintaa tiputtaa 100€. Levy vaihtunut vaikka 1TB PCIe 3.0 levyyn parin vuoden takaa ja nopeus onkin 3300MB/s.
Sitten hermostut kun myyjä ei suostu maksamaan sinulle 100€ erotusta.
Jos nyt menet kauppaan,
ostat 1100€ hinnalla uuden koneen joulukuussa --> jossa on hitaampi SSD,
jonka takia myyjä sai hinnasta pois 100€,
ja palautat heti tämän hitaamman koneen aiemmin ostetun 1200€ kuitilla,
otat tyytyväisesti takaisin 1200€,
tosiasiassa olet varastanut itsellesi nopeamman levyn mihin sinulla ei ole oikeutta.
Tässä nyt yksi esimerkki monesta, toinen saattaa olla että tietyissä valmistuserissä on havaittu vaikka vakava paloriski ja tarkoitus vetää tuotteet markkinoilta, kuittikikkailujen kanssa nämäkin menevät sekaisin kun kuitit eivät enää täsmää.