Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
"HIntatakuu" lupauksiiin viittaat.Yleensä näissä pitää myös olla kilpailijoilla saatavuutta.
Giganttila vaikea löytää kirjallisesti hintatakuu käytäntöjä, myyjältä kysymällä saa jonkin yleisen vastauksen onko vai ei, käytännössä ainoa ketju jolla se tiettävästi on.
Kiitos tiedosta, eli heillä on joku hintatakuu juttu, onkohan siitä julkisesti mistään saatavilla että millaiset käytännöt.Kyllä powerillakin on, ainakin omalla kohdalla on onnistunut muutaman kerran pienen ajan sisään hyvitys kun muualla hinta laskenut. Tosin C2 hinta laski niin paljon verkkiksellä, että powerin jannu joutu soittelemaan pomolle kotiin mutta kyllä hän sitten hyvitti erotuksen minulle![]()
Eikai noita hintatakuu hommia enää saanut julkisesti mainostella?Kiitos tiedosta, eli heillä on joku hintatakuu juttu, onkohan siitä julkisesti mistään saatavilla että millaiset käytännöt.
Tiskitinkaaminen tuntuu ainakin ollavan kankeampaa kuin Gigantilla, ja halu vastata kilpailijan tarjoukseen lähinnä riippuu siitä halusta,
Markkinoida ei saa, mutta jos firmalla on sellainen, niin kai siitä joku ohje on, ja Gigantin , Powerin osalta luulisi olevan hyvinkin tarkaan koulutettu ja pisteytetty.Eikai noita hintatakuu hommia enää saanut julkisesti mainostella?
Kiitos tiedosta, eli heillä on joku hintatakuu juttu, onkohan siitä julkisesti mistään saatavilla että millaiset käytännöt.
Tiskitinkaaminen tuntuu ainakin ollavan kankeampaa kuin Gigantilla, ja halu vastata kilpailijan tarjoukseen lähinnä riippuu siitä halusta,
Markkinaoikeus tuon mainostamisen kielsi jo 1999 Gigantille sakot hintatakuu- mainonnasta , mutta voimassa se on kait edelleen.Ei taida lukea missään asiasta. Joskushan sitä ihan mainostettiin, mutta se katosi vähin äänin. Vaikuttaa edelleen kuitenkin olevan ainakin jossain määrin voimassa. LG c2 töllössä ei pahemmin ollut ollut aleja ja cashback kamppis päällä, verkkis laittoi pariksi päiväksi jonkun tonnin alen niin ei powerissa mitään sen enempää väitelty kun menin asiasta kyselemään, kuulemma piti vain soittaa pomolle kun sen verran iso hinnanpudotus![]()
Itsellä on samanlaisia kokemuksia kuluttajaneuvojista. Pahin tapaus kehotti sopimaan huollon kanssa ilmaisesta maksulliseksi muuttuneesta takuuhuolllosta 50:50 diilin. Sovin ja maksoin, jonka jälkeen neuvoja soitti ja sanoikin ettei minun tule maksaa mitään, että viedään asia eteenpäin... Jälkiviisaus se on parasta, toisaalta, hän edes yritti tehdä työnsä. Liian myöhään ja jo mokattuaan, mutta kuitenkinOstin reilu vuosi sitten Black friday tarjouksesta Telialta Nokian television, kesti about 3kk ennen kuin siihen alkoi ilmaantua vaakajuovia. Televisio lähti Elcarelle "huolto" reissuun reiluksi kolmeksi kuukaudeksi, ennen kuin lopulta kuluttajaneuvonnan avulla sain uuden television. Uusi televisio kesti puolisen vuotta, ennen kuin alkoi taas samanlaisia vaakaviivoja ilmaantumaan, joten otin taas Teliaan yhteyttä.
Edellisestä kerrasta viisastuneena ja edellisen kuluttajanuvojan puheet muistaen, yritin ensin kirjallisena viasta ilmoittaa, mutta Telialla ei ole sähköposti osoitetta ja viesti palvelukin on juuri lopetettu, Chatti palvelusta käskettiin soittamaan asiakaspalveluun. Jossa sai taas pitkän tovin jonotella ja vihdoin kun läpi pääsin totesin Telian asiakaspalvelijalle, kun taas rupes selittämään, että minun pitäisi itse huoltoon olla yhteydessä ja huolto tilata, että kuluttajansuojalain mukaan takuu homman hoitaminen kaikkine kuluineen ja selvittely vaivoineen kuuluu myyjälle, eli Telialle. Asiakaspalvelia sanoi laittavansa asiani eteenpäin laitepuolelle ja, että sieltä soitetaan parin tunnin päästä takaisin, kun pariin päivään ei mitään kuulunut otin kuluttajaneuvontaan yhteyttä, ikävä kyllä tällä kertaa sattui toistaitoinen kuluttajaneuvoja kohdalle, joka oli heti sitä mieltä, että mun pitäisi itse tuo takuu asia hoitaa, mutta kun totesin, että heidän omien sivujensakin mukaan ostajalla on oikeus virhe- ja takuuasioissa asioida aina myyjän kanssa, totesi, että kait hän nyt sitten voi jotain kyselyä laittaa Telialle, mutta sanoi vastauksessa menevän useampi viikko, no viime perjantaina oli vastaus tullut, jossa Telia totesi, että minun täytyy tuo asia itse hoitaa ja oli antanut kuluttajaneuvojalle huollon osoitteen. Kuluttajaneuvojan mielestä tuo oli riitävästi myyjän osalta ja minun pitäisi itse hoitaa loput huolto asiasta. Vastasin perjantaina, että heidän omilta sivuiltaan Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa – Kilpailu- ja kuluttajavirasto löytyy löytyy tiivistelmän alusta heti ensimmäisenä kohtana kuluttaja asiamiehen linjaus
"Myyjänä olet ensisijaisesti vastuussa virheen selvittämisestä, etkä voi esimerkiksi velvoittaa kuluttajaa sopimaan korjauksesta tai muusta hyvityksestä maahantuojan kanssa.
Selvitä virheen olemassaolo ja vastaa kuluttajalle kohtuullisessa ajassa." ja paljon muutakin myyjän velvollisuuksista
, mutta ilmeisesti tuo minun kuluttajaneuvojani on ollut aikaisemmin Kelassa töissä, kun sain tänään vastaukseksi " Myyjä on sinua ohjeistanut, että olet yhteydessä huoltoliikkeeseen ja sovit noudon itse sinulle sopimana aikana. Voit myös sopia huollon kanssa noudon pyhien jälkeen, jolloin sinulle on vähemmän haittaa takuukorjauksesta. Mitä nopeammin otat huoltoliikkeeseen yhteyttä sitä nopeammin takuuasia käsitellään. "
Laitoin huoltoon itse viestiä jo perjantaina, mutta sieltäkään ei vielä mitään ole kuulunut ja perään soittaminenkaan ei kauheasti kiinnosta sillä Matkapuhelimesta soittaessa hinta olisi 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min (alv 24%).
Ostin reilu vuosi sitten Black friday tarjouksesta Telialta Nokian television, kesti about 3kk ennen kuin siihen alkoi ilmaantua vaakajuovia. Televisio lähti Elcarelle "huolto" reissuun reiluksi kolmeksi kuukaudeksi, ennen kuin lopulta kuluttajaneuvonnan avulla sain uuden television. Uusi televisio kesti puolisen vuotta, ennen kuin alkoi taas samanlaisia vaakaviivoja ilmaantumaan, joten otin taas Teliaan yhteyttä.
Edellisestä kerrasta viisastuneena ja edellisen kuluttajanuvojan puheet muistaen, yritin ensin kirjallisena viasta ilmoittaa, mutta Telialla ei ole sähköposti osoitetta ja viesti palvelukin on juuri lopetettu, Chatti palvelusta käskettiin soittamaan asiakaspalveluun. Jossa sai taas pitkän tovin jonotella ja vihdoin kun läpi pääsin totesin Telian asiakaspalvelijalle, kun taas rupes selittämään, että minun pitäisi itse huoltoon olla yhteydessä ja huolto tilata, että kuluttajansuojalain mukaan takuu homman hoitaminen kaikkine kuluineen ja selvittely vaivoineen kuuluu myyjälle, eli Telialle. Asiakaspalvelia sanoi laittavansa asiani eteenpäin laitepuolelle ja, että sieltä soitetaan parin tunnin päästä takaisin, kun pariin päivään ei mitään kuulunut otin kuluttajaneuvontaan yhteyttä, ikävä kyllä tällä kertaa sattui toistaitoinen kuluttajaneuvoja kohdalle, joka oli heti sitä mieltä, että mun pitäisi itse tuo takuu asia hoitaa, mutta kun totesin, että heidän omien sivujensakin mukaan ostajalla on oikeus virhe- ja takuuasioissa asioida aina myyjän kanssa, totesi, että kait hän nyt sitten voi jotain kyselyä laittaa Telialle, mutta sanoi vastauksessa menevän useampi viikko, no viime perjantaina oli vastaus tullut, jossa Telia totesi, että minun täytyy tuo asia itse hoitaa ja oli antanut kuluttajaneuvojalle huollon osoitteen. Kuluttajaneuvojan mielestä tuo oli riitävästi myyjän osalta ja minun pitäisi itse hoitaa loput huolto asiasta. Vastasin perjantaina, että heidän omilta sivuiltaan Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa – Kilpailu- ja kuluttajavirasto löytyy tiivistelmän alusta heti ensimmäisenä kohtana kuluttaja asiamiehen linjaus
"Myyjänä olet ensisijaisesti vastuussa virheen selvittämisestä, etkä voi esimerkiksi velvoittaa kuluttajaa sopimaan korjauksesta tai muusta hyvityksestä maahantuojan kanssa.
Selvitä virheen olemassaolo ja vastaa kuluttajalle kohtuullisessa ajassa." ja paljon muutakin myyjän velvollisuuksista
, mutta ilmeisesti tuo minun kuluttajaneuvojani on ollut aikaisemmin Kelassa töissä, kun sain tänään vastaukseksi " Myyjä on sinua ohjeistanut, että olet yhteydessä huoltoliikkeeseen ja sovit noudon itse sinulle sopimana aikana. Voit myös sopia huollon kanssa noudon pyhien jälkeen, jolloin sinulle on vähemmän haittaa takuukorjauksesta. Mitä nopeammin otat huoltoliikkeeseen yhteyttä sitä nopeammin takuuasia käsitellään. "
Laitoin huoltoon itse viestiä jo perjantaina, mutta sieltäkään ei vielä mitään ole kuulunut ja perään soittaminenkaan ei kauheasti kiinnosta sillä Matkapuhelimesta soittaessa hinta olisi 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min (alv 24%).
Ei se nyt ihan noin mene. Linjauksessa lukee esimerkiksi.Niinno, eihän sinua ole pyydetty asioimaan maahantuojan kanssa. Sinua on ohjeistettu huoltamaan laite huoltoyhtiössä jota jälleenmyyjä käyttää. Eli tämä menee ihan oikein?
Tuossa taidettiin ensin vedota takuuseen, ei ihan selvinnyt oliko se Telian takuu, vai maahantuojan takuu, mutta jos maahantuojan, niin ihan tyypillisesti se menee maahantuoja huolto-organisaation kautta.Ei se nyt ihan noin mene. Linjauksessa lukee esimerkiksi.
Tuossa taidettiin ensin vedota takuuseen, ei ihan selvinnyt oliko se Telian takuu, vai maahantuojan takuu, mutta jos maahantuojan, niin ihan tyypillisesti se menee maahantuoja huolto-organisaation kautta.
Ja jos Telian takuu, niin ei sitä laitetta korjaa joku Telian aspa, vaan jokin huoltofirma, usein myös sama taho osallistuu reklamaatio käsittelyyn.
Mutta pointti tuossa nyt taisi olla se että asiakas reklamoi myyjälle, isossa organisaatiossa ei välttämättä ensimmäinen yhteys osu kohdallaa, mutta asiakasta oli neuvottu ottamaan huoltoon, mutta asiakaalle se ei käynyt. En nyt tajua miksei käy, onko tässä nyt ensisijainen tarkoitus hakea riittää, eikä se että virhe korjataan.
Se on hyvä että ensin reklamoidaan myyjälle, vaikka prosessi sitten etenisi myyjän ohjeiden mukaan valmistajan/maahantuojan takuu organisaation kautta.
Asiakkaan kanallta yleensä hyvä että voi suoraan keskustella huollon kautta, vuorovaikutus suorempaa ja joutusampaa.
Myyjän kautta alouttaminen hyvää sen takia, että jos matkalla tulee mutkia, niin on osoittaa että myyjän ohjeiden mukaan toimittu.
Edit:
Se jäi nyt epäselväksi oliko tuotteen toimituksessa, tai etämyynnissä esim verkkosivuilla kerrottu valmiiksi takuu "osoitteet".
Monella verkkokaupalla on listattu merkki ja tuoteryhmä kohteisesti takuun myöntäjät ja takuukäsittelyyn liittyvät yhteydet.
Ei sen asiakkaan tarvitse olla yhteydessä muihin kuin myyjään, jos ei halua. Eivät kaikki ole halukkaita tekemään myyjälle kuuluvia töitä.
Ei sen asiakkaan tarvitse olla yhteydessä muihin kuin myyjään, jos ei halua. Eivät kaikki ole halukkaita tekemään myyjälle kuuluvia töitä.
Jos myyjä ei ole tarjonnut takuuta ja vetoa valmistajan/maahantuoja takuuseen.
Ja voihan olla että se myyjä ei ole enään edes töissä siinäfirmassa mikä myynyt. Monella firmalla jälkimarkkinoinnin hoitaa joku tietty, taho, ei kukatahansa joka konsernissa on töissä. Jos yrityksestä kerrotaan kuka hoitaa homman, niin vähän haiskahtaa että haetaan riitaa jos ei asiakas sen vertaa helpota virheen korjaamista. Seuraavaksi ei varmaan avata ovea vaikka myyjä tulisi korjaan.
Jos myyjä ei ole tarjonnut takuuta ja vetoa valmistajan/maahantuoja takuuseen.
Ja voihan olla että se myyjä ei ole enään edes töissä siinäfirmassa mikä myynyt. Monella firmalla jälkimarkkinoinnin hoitaa joku tietty, taho, ei kukatahansa joka konsernissa on töissä. Jos yrityksestä kerrotaan kuka hoitaa homman, niin vähän haiskahtaa että haetaan riitaa jos ei asiakas sen vertaa helpota virheen korjaamista. Seuraavaksi ei varmaan avata ovea vaikka myyjä tulisi korjaan.
Yhdessä vaiheessa moni yritys erikseen mainitsi asiasta, lisäksi myös mahdollisessa takuulapussa ja kuitussa mainittu.. En väitä kuinka yleistä tänäpäivänä.Jos myyjä haluaa irti maahantuojan/valmistajan tarjoamista takuista, pitää se ilmoittaa asiakkaalle nimenomaisesti ja selkeästi kauppaa tehdessä. Esmes. joskus verkkokauppojen sivuilla voi nähdä mainintoja tuotesivuilla tästä asiasta jos joillain tuotteilla on valmistajan kautta epätyypillisen pitkä takuu (takuu 2 vuotta, valmistajan takuu 5 vuotta" tms), ja nämä tulevat yleensä sitten myös tilausvahvistuksille saakka.
Myyjällä tässä tapauksessa tarkoitetaan yritystä joka tuotteen on myynyt, ei sitä henkilöä joka hinnan on kassaan lyönyt.
Kuluttajalla on joka tapauksessa aina oikeus asioida myyjän kanssa takuuasioissa, ellei myyjä ole edellämainitusti nimenomaisesti näistä takuista irtisanoutunut ja virhe ilmaantuu myyjän kontolleen ottaman takuuajan jälkeen.
Takuu on lisäarvo, eikä pakollinen. Miksi myyjän pitää tuoda esille että nimenomaan valmistajan takuu johtuu siitä ettei kuluttaja luulisi että myyjä tarjoaa takuuta. Myyjä ei taasen voi markkinoida takuuta, jos se ei oikeasti oli jotain lisäarvoa. (ymmärtääkseni tässä ei ole muutosta)Mihin tämä perustuu, että myyjä pääsisi ihan vain ilmoituksella irti lakisääteisistä velvotteistaan?
Takuu on lisäarvo, eikä pakollinen.
Miksi myyjän pitää tuoda esille että nimenomaan valmistajan takuu johtuu siitä ettei kuluttaja luulisi että myyjä tarjoaa takuuta. Myyjä ei taasen voi markkinoida takuuta, jos se ei oikeasti oli jotain lisäarvoa. (ymmärtääkseni tässä ei ole muutosta)
Lakisääteisistä minimeistä myyjä ei voi irtasanoutua sopimuksella, virhevastuu on, ja virheolettamat (miten se nyt uudistetussa menee)
Valmistajan takuu mainitaan myös sen takia että kaikkea käyttöä/asiakkaita ei koske kuluttajansuoja, joten heille valmistajan takuu on tärkeä, myös silloin kun se on huonompi kuin kuluttajansuoja.
Kyllä, aivan, myyjä ei voi sopimuksilla vältellä minimi vastuita.Niin, virhevastuu pätee silloin jos takuuta ei ole erikseen annettu, ja asiakas voi silloinkin edelleen hoitaa asian myyjän kanssa? (Ja takuu ei voi huonontaa lakisääteisiä ehtoja, eli ei voi sanoa, että et voi hoitaa meidän kanssa, koska tässä on "valmistajan takuu", niin joudut hoitamaan asian valmistajan kanssa?)
Jos myyjä on kertonut että valmistajan takuu on valmistajan takuu, eikä ota siihen osaa, niin jos kuluttaja siihen vetoaa, niin se sitten menee sen takuuprosessi mukaan. Myyjät usein siltikin auttavat, ja myyjälle kannattaa silti ilmoittaa heti virheen havaittua, helpottaa tilannetta jos vetoaa myöhemmin myyjän vastuisiin., koska tässä on "valmistajan takuu", niin joudut hoitamaan asian valmistajan kanssa?)
Mihin tämä perustuu, että myyjä pääsisi ihan vain ilmoituksella irti lakisääteisistä velvotteistaan?
15 a § (22.12.2021/1242)
Takuu ja sen merkitys
Jos myyjä tai joku tämän lukuun on sitoutunut vastaamaan ilman lisäkorvausta tavaran käyttökelpoisuudesta tai muista ominaisuuksista määrätyn ajan (takuu), tavarassa on virhe, jos tavara tänä aikana huonontuu niiden ehtojen mukaisesti, jotka on esitetty takuutodistuksessa ja takuuta koskevassa mainonnassa sopimuksen tekohetkellä tai ennen sitä. Virhevastuuta ei kuitenkaan synny, jos myyjä saattaa todennäköiseksi, että huonontuminen johtuu tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta seikasta.
Jos takuun on antanut joku muu kuin myyjä aikaisemmassa myyntiportaassa, tavarassa on tällöinkin virhe 1 momentissa tarkoitetuin edellytyksin. Myyjä ei kuitenkaan vastaa aikaisemman myyntiportaan antaman takuun perusteella virheestä, josta hän ei muuten tämän luvun nojalla olisi vastuussa, jos myyjä osoittaa ilmoittaneensa asiasta ostajalle selkeällä tavalla ennen kaupantekoa.
Jos takuutodistuksen ehdot poikkeavat mainonnassa esitetyistä ehdoista ostajan vahingoksi, takuu sitoo mainonnassa esitettyjen ehtojen mukaisesti, ellei mainontaa ole ajoissa oikaistu samalla tai siihen verrattavissa olevalla tavalla kuin millä ehtoja on mainostettu.
Takuu ei rajoita tässä laissa säädettyä virhevastuuta
Sulla menee takuu ja virhevastuu sekaisin. Aiemman portaan (esim. valmistajan) myöntämästä takuusta (lisäetu) myyjä voi irtisanoutua, virhevastuusta (lakisääteinen) ei.
Hobby hall. Ostin 1.v 2kk sitten varsi-imurin, josta lakkasi suuttimen rulla pyörimästä mattoja imuroidessa. Viesti as.palveluun ja pyysi videon viasta. Sen laitettua, piti laite palauttaa. Lupasivat korjata tai palauttaa rahat. Muutamia kertoja piti kysyä, miten huolto edistyy. Loppujen lopuksi palauttivat rahat, joka oli minulla toiveissa.
Eli kyllä tuolta joskus saa ihan hyvää palvelua.
Njoo. Olihan tästä jo takuu loppu, joten sen vuoksi yllätti että näin kävi. Kyllä minua ärsytti kysellä asiasta, sitä ei käy kieltäminen. On minulta pyydetty muissakin paikoissa kuvia/video, varmaan sillä selvitetään tarviiko edes lähettää huoltoon (jos tarpeeksi rikki). Mutta esim. Lidl takuu toimii paremmin kuin tämä. Laitoin viestiä, että painepesurista käynnistysnappi rikki ja parin päivän päästä uusi noudettavissa matkahuollossa. Vanhan laitteen sain pitää myös. Ei kysytty edes takuukuittia/sarjanumeroaEli pyysivät videon viasta, aika kummallista simputusta asiakasta kohtaan. Normaalisti riittää kun kuvailee vian. Itse en tuollaiseen suostuisi. Ja muutamia kertoja piti kysellä miten asia etenee. Minusta tuo on huonoa asiakaspalvelua, vaikka lopputulos oli toivottu.
Mutta olihan sinulla kuitenkin vähintään 10 kk jäljellä virhevastuuta. Käytännössä enemmän, koska kyllähän varsi-imurin pitää enemmän kestää kuin minimi 2 vuotta. Mikä ihmeen takuu se sellainen muuten on, jos se on lyhyempi kuin minimi virhevastuu 2 vuotta? Oliko tuossa takuussa jotain parempia ehtoja muuten kuin mitä virhevastuusta sait?Njoo. Olihan tästä jo takuu loppu, joten sen vuoksi yllätti että näin kävi. Kyllä minua ärsytti kysellä asiasta, sitä ei käy kieltäminen. On minulta pyydetty muissakin paikoissa kuvia/video, varmaan sillä selvitetään tarviiko edes lähettää huoltoon (jos tarpeeksi rikki). Mutta esim. Lidl takuu toimii paremmin kuin tämä. Laitoin viestiä, että painepesurista käynnistysnappi rikki ja parin päivän päästä uusi noudettavissa matkahuollossa. Vanhan laitteen sain pitää myös. Ei kysytty edes takuukuittia/sarjanumeroa![]()
Ei tarvi ottaa videoita,Mikä ihmeen takuu se sellainen muuten on, jos se on lyhyempi kuin minimi virhevastuu 2 vuotta? Oliko tuossa takuussa jotain parempia ehtoja muuten kuin mitä virhevastuusta sait?
Oikein, Nimenomaan, yhdestä tarinasta ei kannata käsitystä muuttaa, firma on siis tunnettu siitä että vedättää asiakkaita, ei ota vastuuta. Homma lähtee ihan harhaanjohtavasta markkinoinnista, erityisesti hinnoittelusta. Jos joskus oikeasti hyvä tarjous, niin eivät yleensä toimita, mitään vastuuta eivät ota toimituksista, myymistään tuotteista.No minun käsitykseni ei tarinasta muuttunut, vaan vahvistui. Edelleen luokaton paskafirma, josta ei missään tapauksessa kannata ostaa mitään.
Hänen tarinansa on ko firmalta poikkeuksellista toimintaa, jopa uskomatonta. Yksittäis tapaus, jonka perusteella ei kannata muuttaa käsityksiä. Kannattaa muistaa että ulkolainen firma,
Mutta olihan sinulla kuitenkin vähintään 10 kk jäljellä virhevastuuta. Käytännössä enemmän, koska kyllähän varsi-imurin pitää enemmän kestää kuin minimi 2 vuotta. Mikä ihmeen takuu se sellainen muuten on, jos se on lyhyempi kuin minimi virhevastuu 2 vuotta?
Kuittiakaan ei ole muuten pakko asiakkaalta löytyä, toki se helpottaa asiointia.
Moneen kertaan tässäkin ketjussa todettua: Takuu on valmistajan tai myyjän antama vapaaehtoinen lisäetu, myyjä/valmistaja saa itse vapaasti määritellä mitä se takuu kattaa. Jos takuun kattavuus on heikompi kuin mitä kuluttajasuojalain mukainen virhevastuu olisi -> virhevastuun ehtoja sovelletaan, myös siinäkin tapauksessa kun takuulle määritelty kestoaika päättyy.
Virhevastuuseen vetoaminen ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita sitä että valmistaja / myyjäliike on velvoitettu antamaan sinulle täysin uusi (tai korvaava) tuote, täysin veloituksetta. Vuoden takuulla myyty imuri voidaan katsoa 2 vuoden kohdalla jo "elinkaarensa puolessa välissä" olevana laitteena jolloin valmistaja/myyjä voisi olla velvollinen korvaamaan 50% tuotteen hinnasta kuluttajalle jos tuotetta ei korjata, tai kuluttaja maksamaan 50% tuotteen korjauksesta mikäli siihen vaihtoehtoon päädytään.
Kuittia ei tarvitse löytyä mutta jotain aineistoa pitää olla että ostotapahtuma saadaan todennettua. Pahimpia ovat asiakkaat jotka maksavat kaiken käteisellä (osa vielä nostaa käteisen automaatista juuri ennen kauppaan menoa) eivät säilytä kuitteja eivätkä kuulu mihinkään kanta-asiakasohjelmaan. . Sitten nitistään "kuittia ei tarvitse säilyttää" kun ei ole mitään varmaa tietoa mistä ko. tuote on ostettu, koska se on ostettu ja onko edes ko. ketjun myymä tuote.
Jokaisella yrityksellä on oma kassajärjestelmä, osa voi tallentaa myydyn tuotteen tiedot valmistusnumeroa myöten, osa taas ei mitään. Mutta ainahan se on paskan myyjän vika jos kaikki ei onnistu juuri niin kuin asiakas on sen kuvitellut..
Osto- tai takuukuitin olemassaolo ei ole ratkaiseva tekijä, kun arvioidaan, kuuluuko vian korjaaminen yrityksen vastuulle vai ei. Sinulla on oikeus valittaa tuotteesta myös ilman kuittia, jos tuotteessa on virhe. Myyjä, maahantuoja ja/tai valmistaja voi olla vastuussa tuotteen virheestä riippumatta siitä, onko sinulla esittää kuittia ostoksestasi.
Esimerkiksi maksukorttitosite, tiliote tai myyjäliikkeen tarra tuotteen pakkauksessa voivat todentaa ostopaikan ja -ajan. Joskus tarvittavien tietojen osoittamiseen riittää se, että tuote kuuluu liikkeen myyntivalikoimaan ja voidaan muutenkin kohtuudella ajatella tuotteen ostetun kyseisestä liikkeestä.
Taisi olla kyse siitä että tuo huithapeli firma hoiti asian ihan ok, taso mihin verrattin oli surkea.Ihan tuttuja asioita. Siksi ihmettelenkin aina tätä takuuseen vetoamista, kun on tuotevastuukin olemassa. Tässä asiakas koki saaneensa armonpullan, kun takuu oli ohi, vaikka tuotevastuun perusteella asia olisi hoitunut.
Itse ainakin kirjoitan mieluummin chattiin "suuttimen rulla ei enää pyöri imuroitaessa" kuin lähden kuvaamaan toimintaa videolle ja lähettelemään sitä ties minne. Minulla herää kysymys, että miksi se pitää kuvata? Miksi?Monta kertaa asiakkaalle se kuvien/videon ottaminen on helpoin keino. En käsitä miten joku pitää sitä "asiakkaan kyykyttämisenä".
Toinen vaihtoehto on tuotteen palauttaminen myyjälle (omalla kustannuksellaan) jonka jälkeen se lähetetään maahantuojalle/huoltoon joka tutkii sen kun ehtii. Noista palautuskustannuksista voi tietysti pyytää jälkikäteen korvausta mikä myyjän pitää maksaa.
Itse ainakin kirjoitan mieluummin chattiin "suuttimen rulla ei enää pyöri imuroitaessa" kuin lähden kuvaamaan toimintaa videolle ja lähettelemään sitä ties minne. Minulla herää kysymys, että miksi se pitää kuvata? Miksi?
Mutta jokaisella on omat mieltymyksensä. Tässähän toteutui myös tuo toinen "vaihtoehto", kun se laite piti lähettää, ja vielä useaan kertaan kysellä että miten se korjaus siellä edistyy. Minun mittarillani tällainen on paskaa asiakaspalvelua, mutta ymmärrän että eri ihmisillä on erilaiset mittarit.
Sitten kannattaa valita tuotteet/myyjät jotka myöntää tuotteelle toivomasi takuun. Ehkä maksat siitä vähän enemmän, mutta halutusta palvelusta kannattaa maksaa.Itse ainakin kirjoitan mieluummin chattiin "suuttimen rulla ei enää pyöri imuroitaessa" kuin lähden kuvaamaan toimintaa videolle ja lähettelemään sitä ties minne. Minulla herää kysymys, että miksi se pitää kuvata? Miksi?
Ja aivan taatusti samasta syystä johtuu 90% vastaavista ongelmista. Tuntuu aika uusavuttomalta lähettää laite tämän takia huoltoon. Eri asia tietysti joa akseli on vääntynyt tms.Minullakin pysähtyi varsi-imurista suuttimen rulla. Lähti taas toimimaan, kun poistin roiman tukon hiuksia suuttimen akselin ympäriltä.
OT:Minullakin pysähtyi varsi-imurista suuttimen rulla. Lähti taas toimimaan, kun poistin roiman tukon hiuksia suuttimen akselin ympäriltä.
Kaippa ne jonkun syyn antoi etteivät kelpuuttaneet?Eikö Gigantti enää tutki muiden hintoja? Kysyin eilen saako samaan hintaan mitä Jimm's myy mutta sitä ei kelpuutettu.
EDIT: Aspa taas sitä mieltä että koskee kaikkia
Kaippa ne jonkun syyn antoi etteivät kelpuuttaneet?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.