• Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Gigantti, Power, Verkkokauppa.com+muut vastaavat liikkeet. Asiakaspalv.ja palautuskokemukset

Screenshot_20221203-121400_Klarna.jpg

Mitä tuosta nyt pitäisi tuumata?.
 
Sait hyvän asiakkaan lisäalennuksen. Laita viestiä klarnalle jos haluat ton selvittää. Ei kai sinne väkisin kannata maksaa enemmän mitä lasku sanoo.
Nyt sieltä tuli uusi ilmoitus ja lasku että - 34 ja risat Euroa tuon edellisen sijaan, eivät näköjään osaa päättää paljonko pitää maksaa. Mitähän huomenna tulee?, eipä tuon väliä kun puhelin ja kuoret menee palautukseen kun ei ollut edes laturia ja taloudesta ei löydy yhtään USB -C pistoketta. Saapi nähdä minkälainen härdelli siitäkin syntyy.
 
Nyt sieltä tuli uusi ilmoitus ja lasku että - 34 ja risat Euroa tuon edellisen sijaan, eivät näköjään osaa päättää paljonko pitää maksaa. Mitähän huomenna tulee?, eipä tuon väliä kun puhelin ja kuoret menee palautukseen kun ei ollut edes laturia ja taloudesta ei löydy yhtään USB -C pistoketta. Saapi nähdä minkälainen härdelli siitäkin syntyy.
Myymälästä ostetuilla puhelimilla ei taida olla palautusoikeutta

edit: jos siis myymälästä ees ostettu...
 
Viimeksi muokattu:
Nyt sieltä tuli uusi ilmoitus ja lasku että - 34 ja risat Euroa tuon edellisen sijaan, eivät näköjään osaa päättää paljonko pitää maksaa. Mitähän huomenna tulee?, eipä tuon väliä kun puhelin ja kuoret menee palautukseen kun ei ollut edes laturia ja taloudesta ei löydy yhtään USB -C pistoketta. Saapi nähdä minkälainen härdelli siitäkin syntyy.

Kannattaa harkita vaihtoehtona jos kuitenkin vain hankkisi sen usb-c -piuhan. Ei maksa juuri mitään ja ihan sama ongelma tullee joka tapauksessa vastaan kun seuraavaa puhelinta tilaat.
 
Joo, ei taida olla millään jälleenmyyjällä palautusoikeutta puhelimelle, jos on ostettu myymälästä ja sinetti rikottu. Miksi ei vain ostaisi joko USB-C -pistoketta tai sitten USB-C -johtoa?
 
Myymälästä ostetuilla puhelimilla ei taida olla palautusoikeutta

edit: jos siis myymälästä ees ostettu...
Etämyyntinä eli netistä. Ja jos jäi jollekin epäselväksi niin siellä on usb-c - usb-c piuha paketissa, sopivaa porttia ei vaan löydy vanhusten kotoa. Palautukseen menee silti vaikka voisi ostaa laturin, kun ei ollut mieluinen. Käsittääkseni nettiostoksia koskee se heidän monenkymmenen päivän palautusoikeus. Puhelimia ei kuulemma enää tilata, sattuupahan mieluinen kun käy paikanpäällä räpläämässä.
 
Etämyyntinä eli netistä. Ja jos jäi jollekin epäselväksi niin siellä on usb-c - usb-c piuha paketissa, sopivaa porttia ei vaan löydy vanhusten kotoa. Palautukseen menee silti vaikka voisi ostaa laturin, kun ei ollut mieluinen. Käsittääkseni nettiostoksia koskee se heidän monenkymmenen päivän palautusoikeus. Puhelimia ei kuulemma enää tilata, sattuupahan mieluinen kun käy paikanpäällä räpläämässä.
Gigantin sivuilla lukee, että avattuja puhelimia ei koske palautusoikeus, paitsi etämyynnin 14 vrk. Ja siinäkin halutessaan voivat olla todella tarkkoja, että mitään jälkiä ei saa olla, eli yksikin naarmu evää palautusoikeuden.

Ei ihme, että puhelinten palautusoikeudet ovat poistuneet kaikilta firmoilta, jos tämmöistä urpoilua on iotechiläisiä myöten, eikä pelkästään ns. tekniikasta vähemmän ymmärtävien joukossa.

”Tuotteet joita palautusoikeus ei koske:
- Puhelimia, joiden pakkaus avattu. Nettitilauksille on lainmukainen 14 päivän palautusoikeus, myös avatuille pakkauksille.”
 
Ei ihme, että puhelinten palautusoikeudet ovat poistuneet kaikilta firmoilta, jos tämmöistä urpoilua on iotechiläisiä myöten, eikä pelkästään ns. tekniikasta vähemmän ymmärtävien joukossa.
Tuote ei miellytänyt -> palautus -> urpo.
Tuote ei miellytä, -> pidän -> juntit.

Myyjä, hmm me luodaan ihan vääriä mielikuvia, asiakkaat palauttaa -> poistetaan hiljaa palautusoikeus - > fiksu.
 
Tuote ei miellytänyt -> palautus -> urpo.
Tuote ei miellytä, -> pidän -> juntit.

Myyjä, hmm me luodaan ihan vääriä mielikuvia, asiakkaat palauttaa -> poistetaan hiljaa palautusoikeus - > fiksu.
Mikä puhelimessa voi nykyään yllättää, kun kaikki on tiedossa etukäteen? Spekseistä näkee kuinka tehokas laite on, eli toimiiko sulavasti vai ei, näytön koon jne. Valmistajasta tietää paljonko siellä on ylimääräisiä sovelluksia jne. En ainakaan itse oikein tiedä, mikä puhelimen hankinnassa voisi yllättää, jotkut kuulokkeet sitten ihan eri asia, painaako sanka päätä, pitääkö äänimaailmasta jne.
 

Miten Gigantti toimii kuolleiden pikselien kanssa? Liikkeestä ostettu Samsungin näyttö ja vihreä piste loistaa kun pohjantähti. Taitaa olla 2 tai kolme vierekkäin tossa ja reunalla yksi. Vaihtotakuu ja uusi paketista tilalle?
 
Mikä puhelimessa voi nykyään yllättää, kun kaikki on tiedossa etukäteen?
No kommenttini ajatus oli se ettei ostajalla ole muodustunut oikeaa kuvaa.

Spekseistä näkee kuinka tehokas laite on, eli toimiiko sulavasti vai ei, näytön koon jne. Valmistajasta tietää paljonko siellä on ylimääräisiä sovelluksia jne. En ainakaan itse oikein tiedä, mikä puhelimen hankinnassa voisi yllättää, jotkut kuulokkeet sitten ihan eri asia, painaako sanka päätä, pitääkö äänimaailmasta jne.
Spekseitä saa jotain irti, jos nyt harrastuneisuutta ja kokemusta. Kuinka monella oikeasti.

Käyttäjälla on kokemusta vanhasta laitteesta, uudessa uudet softat, voi olla eroa vaikka olisi saman merkkinen. Kameran laadusta käytettävyydestä nyt saa selvää, aina luvataan erinomaista. ns kuuluvuuksissa on eroja, käytettävyys on erilaista.

Mitat on peperilla, mutta niistä vähän vaikea sitä käytettävyyttä ymmärtää.

Varustelu, jos ei muista sanoa että laturit puuttuu, tai jopa sanoaa että latauskaapeli tulee, mutta ei muista tarkistaa että asiakkaalla on sopiva laturi.

Puhelin on kuitenkin sellainen ettei siihen ihan hetkessä tutustu, ei välttämättä edes liikkeessä jotain narunpäässä olevaa puumalliapidellessä.

Avo kauppa on iso etu, jos myyjä sitä markkinoi, niin kannattaa ehdottomasti käyttää ja jos laite ei miellytä, niin ehdottomasti palauttaa.

Giganttikin on liike miessä se laiteeseen perehtyminen on ulkoistettu asiakkaalle.
 
Onkohan Gigantin Skanssin takuu ja palautukset puoli auki sunnuntaisin "normaalisti" kuten myymälän puoli?
 
Verkkokauppa.comissa ei ilmeisesti ole mitään tilausjärjestelmää?
Kuluneella viikolla tilasin kolmena eri päivänä tavaraa, ja tavara on lähtenyt juuri päinvastaisessa järjestyksessä kuin olettaisi.
Ensinmäiseksi tilattu, maanantaina, ei ole edes käsittelyssä vielä.

Miten noin ison verkkokaupan tilausjärjestelmä voi olla noin sekaisin?
 
Verkkokauppa.comissa ei ilmeisesti ole mitään tilausjärjestelmää?
Kuluneella viikolla tilasin kolmena eri päivänä tavaraa, ja tavara on lähtenyt juuri päinvastaisessa järjestyksessä kuin olettaisi.
Ensinmäiseksi tilattu, maanantaina, ei ole edes käsittelyssä vielä.

Miten noin ison verkkokaupan tilausjärjestelmä voi olla noin sekaisin?
Ensin haetaan se tavara mikä on lähinnä. Sitten toiseksi lähin. Kolmas onneksi jää seuraavalle vuorolle.
 

Miten Gigantti toimii kuolleiden pikselien kanssa? Liikkeestä ostettu Samsungin näyttö ja vihreä piste loistaa kun pohjantähti. Taitaa olla 2 tai kolme vierekkäin tossa ja reunalla yksi. Vaihtotakuu ja uusi paketista tilalle?

Kokeilitko herätellä ne pikselit? Monesti ne on vaan jumissa.

 
Palautin gigantille kamppeen ja ilmoitin haluavani samanlaisen tilalle. Tuleekohan sitä sieltä ikinä?

1670432014569.png
 
Ei voi kyllä taaskaan Multitronicia suositella. Yleensä kaupat ilmoittavat pelkän oman varastonsa, tai vaikka kuten Jimms ja Datatronic, onko se tukkurilla vai heidän varastossaan. Multitronic näyttää vain "tilattavissa verkkokaupasta" / vastaavaa, ja toimitusarvioksi jopa seuraavana päivänä alkavaa parin päivän ajanjaksoa. Näytetään siis varastotuotteen toimitusaikoja, vaikka tuotteet olisivat tukkurilla. Sunnuntaina tilasin tuotteen, eikä ole vieläkään lähetetty (toki itsenäisyyspäivä oli tällä viikolla), kesällä kesti yli viikko, vaikka toimitusaika oli luokkaa 1-3 päivää :D
 
Onko Gigantilla nykyään mitään hintatakuuta, että tietyn ajan sisällä, jos kilpailijalla halvemmalla tulee myyntiin sama tuote, niin hyvittävät hintaa?

Esim. nyt black fridayna ostin 999e Sonyn TV:n ja nyt Telialla satasen halvemmalla Tekniikka - Sony 55" 4K OLED Google TV - XR55A80JAEP
Aina kannattaa kysyä. Jos ei ole niin tilaa muualta halvemmalla ja palauttaabgiganttiin vanhan.

Itse vuosi sitten ostin gigantista kuulokkeet, olivat seuraavana päivänä alessa, kysyin että maksatteko erotuksen vai palautan/ostan uusiksi niin maksoivat erotuksen.
 
Onko Gigantilla nykyään mitään hintatakuuta, että tietyn ajan sisällä, jos kilpailijalla halvemmalla tulee myyntiin sama tuote, niin hyvittävät hintaa?

Esim. nyt black fridayna ostin 999e Sonyn TV:n ja nyt Telialla satasen halvemmalla Tekniikka - Sony 55" 4K OLED Google TV - XR55A80JAEP
Saako tuon siis himaan vaivaa näkemättä satasen halvemmalla?
Hintoja en epäile mutta tuskin nuo ilmaiseksi kulkee toinen takaisin ja toinen himaan?
 
Eikös se Gigantin hintatakuu joskus ainakin koskenut normaalihintoja. Ei kai Gigantti mitenkään voi pitää sellaista yleistä hintatakuuta, mikä koskisi kaikkia tuotteita, jotka on missä tahansa tarjouksessa jossain.
 
Eikös se Gigantin hintatakuu joskus ainakin koskenut normaalihintoja. Ei kai Gigantti mitenkään voi pitää sellaista yleistä hintatakuuta, mikä koskisi kaikkia tuotteita, jotka on missä tahansa tarjouksessa jossain.
Jep, ja lisäksi mallinumeroissa on yleensä eri ketjujen välillä pienen pieni ero, vaikka laite olisi käytännössä täysin sama.
 
Aina kannattaa kysyä. Jos ei ole niin tilaa muualta halvemmalla ja palauttaabgiganttiin vanhan.

Itse vuosi sitten ostin gigantista kuulokkeet, olivat seuraavana päivänä alessa, kysyin että maksatteko erotuksen vai palautan/ostan uusiksi niin maksoivat erotuksen.

Joo kysyin tuosta tänään chatissa. Eivät antaneet hyvitystä ja perustelivat sillä, että Telian sivuilla ei kerrota EAN-koodia, niin eivät voi varmistaa, että kyseessä on sama tuote, mikä heillä. Tulipahan nyt kysyttyä.
 
Onko muilla kokemusta Multitrocin huonosta asiakaspalvelusta? Yrittänyt soittaa tänään sinne pari kertaa ja laitoin vihdoin sähköpostia kun piti peruuttaa yksi tilaus. Ei mitään vastausta.

edit heti kun vähän ihmetteli niin multitronicsta tuli sähköpostia.
 
Viimeksi muokattu:
Onko muilla kokemusta Multitrocin huonosta asiakaspalvelusta? Yrittänyt soittaa tänään sinne pari kertaa ja laitoin vihdoin sähköpostia kun piti peruuttaa yksi tilaus. Ei mitään vastausta.

edit heti kun vähän ihmetteli niin multitronicsta tuli sähköpostia.
Ei ole kokemusta, mutta itsellä on puhelimeen vastattu ja tavarakin lähtenyt liikkeelle, kun olin tilannut "väärällä" tuotekoodilla listatun tuotteen. Mutta tosiaan heillä voi olla sama tuote useampaan kertaan listoilla ja vielä eri hinnallakin
 
Onko muut nyt tilanneet Gigantin verkkokaupasta. Ei ole seuranta toiminut. Tänään piti tulla mutta bring ei ole saanut vasta kuin tiedon.
 
Onko muut nyt tilanneet Gigantin verkkokaupasta. Ei ole seuranta toiminut. Tänään piti tulla mutta bring ei ole saanut vasta kuin tiedon.
Gigantin rojut taitaa tulla Ruotsista vai Norjasta ja seurantakin taitaa alkaa vasta suomen puolelta, jossa kait posti hoitaa loppupään?
 
Eikös se Gigantin hintatakuu joskus ainakin koskenut normaalihintoja. Ei kai Gigantti mitenkään voi pitää sellaista yleistä hintatakuuta, mikä koskisi kaikkia tuotteita, jotka on missä tahansa tarjouksessa jossain.
Normaalihinta ? Gigantin hintatakuu lupaus oli karkeasti sellainen että jos tietyn ajan sisässä asiakas löysi halvemman hinnan, niin hyvittävät erotuksen. Oli siinä jotain rajoja, eli viipurin hinnat ei kelvanneet, vaan todellisen kilpailevan vaihtoehdon.
Siihen hyvitykseen siis riitti että oli kilpailijan kirjallinen tarjous. (jos ei ilmiselvä koijaus)

Jos ei ole erikseen ostaessa kysynyt, niin nykyään voivat toki hyvittää tai olla hyvittämättä, vipuna lähinnä tuo 30 katumusaika, joka ei muuten ole kaikissa tuotteissa ja jos jotain palveluita ostanut samalla, niin niitä ei hyvitetä, joten kannattaa ensin kysyä.
 
Joo kysyin tuosta tänään chatissa. Eivät antaneet hyvitystä ja perustelivat sillä, että Telian sivuilla ei kerrota EAN-koodia, niin eivät voi varmistaa, että kyseessä on sama tuote, mikä heillä. Tulipahan nyt kysyttyä.
Hiukan off-topic sekä myöhässä tulee vastaus, mutta EAN-koodin löytää myös Telian sivuilta. Kun on tuotteen valinnut, painaa CTRL + U, ja etsii "ean", niin tulee vastaus. Esimerkiksi tuotteen: iPhone 14 Pro Max 128GB Deep Purple EAN-koodi on: 194253380542. Tuolla tavalla saa muutamista kaupoista (Verkkokauppa.com, Gigantti ja Jimms nyt esimerkkinä) EAN-koodin ja muita vastaavia asioita ulos, mitkä ovat hard-koodattu koodiin. Toki uskon, että tässä tapauksessa tuosta ei välttämättä ole hyötyä, kun ei EAN-koodia varsinaisesti suoraan sivulla lue ja hintakaan ei enää ole se 899€.
 
Yleensä näissä pitää myös olla kilpailijoilla saatavuutta.
"HIntatakuu" lupauksiiin viittaat.

Totta, täysin huuhaa tarjoukset ei taida kenelläkään kuulua hintatakuun piiriin, vaan pitää olla todellisia, myynnissä olevia, jos siis viittaat joidenkin verkkokauppojen toimintaan missä hinnastossa tuotteita, mutta ei voi ostaa/ tilata. Esim valikoimasta poistuneita, eikä siis ole ollut myynnissä hintatakuun aikana.

Verkkokauppa.com jossain vaiheessa yritti kiertotien kautta markkinoida hintatakuuta, se markkinoi hintavakuutusta. Se oli suoranaista pilkkaa hintatakuulle, miinotettu erilaisilla ehdoilla ihan vedätyksesksi.

Giganttila vaikea löytää kirjallisesti hintatakuu käytäntöjä, myyjältä kysymällä saa jonkin yleisen vastauksen onko vai ei, käytännössä ainoa ketju jolla se tiettävästi on. Erilaisten keskustelu/sosiaalisen median kommentien perusteella on kaukana siitä mitä aikoinaan markkinoivat. Asiakkaan kannattaa aina ostaessa kysyä sen voimassaoloa, tärkeää varsinkin silloin jos ostaa myös palveluita joita ei voi palauttaa.
 
Giganttila vaikea löytää kirjallisesti hintatakuu käytäntöjä, myyjältä kysymällä saa jonkin yleisen vastauksen onko vai ei, käytännössä ainoa ketju jolla se tiettävästi on.

Kyllä powerillakin on, ainakin omalla kohdalla on onnistunut muutaman kerran pienen ajan sisään hyvitys kun muualla hinta laskenut. Tosin C2 hinta laski niin paljon verkkiksellä, että powerin jannu joutu soittelemaan pomolle kotiin mutta kyllä hän sitten hyvitti erotuksen minulle:)
 
Kyllä powerillakin on, ainakin omalla kohdalla on onnistunut muutaman kerran pienen ajan sisään hyvitys kun muualla hinta laskenut. Tosin C2 hinta laski niin paljon verkkiksellä, että powerin jannu joutu soittelemaan pomolle kotiin mutta kyllä hän sitten hyvitti erotuksen minulle:)
Kiitos tiedosta, eli heillä on joku hintatakuu juttu, onkohan siitä julkisesti mistään saatavilla että millaiset käytännöt.
Tiskitinkaaminen tuntuu ainakin ollavan kankeampaa kuin Gigantilla, ja halu vastata kilpailijan tarjoukseen lähinnä riippuu siitä halusta,
 
Kiitos tiedosta, eli heillä on joku hintatakuu juttu, onkohan siitä julkisesti mistään saatavilla että millaiset käytännöt.
Tiskitinkaaminen tuntuu ainakin ollavan kankeampaa kuin Gigantilla, ja halu vastata kilpailijan tarjoukseen lähinnä riippuu siitä halusta,
Eikai noita hintatakuu hommia enää saanut julkisesti mainostella?
 
Kiitos tiedosta, eli heillä on joku hintatakuu juttu, onkohan siitä julkisesti mistään saatavilla että millaiset käytännöt.
Tiskitinkaaminen tuntuu ainakin ollavan kankeampaa kuin Gigantilla, ja halu vastata kilpailijan tarjoukseen lähinnä riippuu siitä halusta,

Ei taida lukea missään asiasta. Joskushan sitä ihan mainostettiin, mutta se katosi vähin äänin. Vaikuttaa edelleen kuitenkin olevan ainakin jossain määrin voimassa. LG c2 töllössä ei pahemmin ollut ollut aleja ja cashback kamppis päällä, verkkis laittoi pariksi päiväksi jonkun tonnin alen niin ei powerissa mitään sen enempää väitelty kun menin asiasta kyselemään, kuulemma piti vain soittaa pomolle kun sen verran iso hinnanpudotus :)
 
Ostin reilu vuosi sitten Black friday tarjouksesta Telialta Nokian television, kesti about 3kk ennen kuin siihen alkoi ilmaantua vaakajuovia. Televisio lähti Elcarelle "huolto" reissuun reiluksi kolmeksi kuukaudeksi, ennen kuin lopulta kuluttajaneuvonnan avulla sain uuden television. Uusi televisio kesti puolisen vuotta, ennen kuin alkoi taas samanlaisia vaakaviivoja ilmaantumaan, joten otin taas Teliaan yhteyttä.

Edellisestä kerrasta viisastuneena ja edellisen kuluttajanuvojan puheet muistaen, yritin ensin kirjallisena viasta ilmoittaa, mutta Telialla ei ole sähköposti osoitetta ja viesti palvelukin on juuri lopetettu, Chatti palvelusta käskettiin soittamaan asiakaspalveluun. Jossa sai taas pitkän tovin jonotella ja vihdoin kun läpi pääsin totesin Telian asiakaspalvelijalle, kun taas rupes selittämään, että minun pitäisi itse huoltoon olla yhteydessä ja huolto tilata, että kuluttajansuojalain mukaan takuu homman hoitaminen kaikkine kuluineen ja selvittely vaivoineen kuuluu myyjälle, eli Telialle. Asiakaspalvelia sanoi laittavansa asiani eteenpäin laitepuolelle ja, että sieltä soitetaan parin tunnin päästä takaisin, kun pariin päivään ei mitään kuulunut otin kuluttajaneuvontaan yhteyttä, ikävä kyllä tällä kertaa sattui toistaitoinen kuluttajaneuvoja kohdalle, joka oli heti sitä mieltä, että mun pitäisi itse tuo takuu asia hoitaa, mutta kun totesin, että heidän omien sivujensakin mukaan ostajalla on oikeus virhe- ja takuuasioissa asioida aina myyjän kanssa, totesi, että kait hän nyt sitten voi jotain kyselyä laittaa Telialle, mutta sanoi vastauksessa menevän useampi viikko, no viime perjantaina oli vastaus tullut, jossa Telia totesi, että minun täytyy tuo asia itse hoitaa ja oli antanut kuluttajaneuvojalle huollon osoitteen. Kuluttajaneuvojan mielestä tuo oli riitävästi myyjän osalta ja minun pitäisi itse hoitaa loput huolto asiasta. Vastasin perjantaina, että heidän omilta sivuiltaan Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa – Kilpailu- ja kuluttajavirasto löytyy tiivistelmän alusta heti ensimmäisenä kohtana kuluttaja asiamiehen linjaus

"Myyjänä olet ensisijaisesti vastuussa virheen selvittämisestä, etkä voi esimerkiksi velvoittaa kuluttajaa sopimaan korjauksesta tai muusta hyvityksestä maahantuojan kanssa.

Selvitä virheen olemassaolo ja vastaa kuluttajalle kohtuullisessa ajassa." ja paljon muutakin myyjän velvollisuuksista

, mutta ilmeisesti tuo minun kuluttajaneuvojani on ollut aikaisemmin Kelassa töissä, kun sain tänään vastaukseksi " Myyjä on sinua ohjeistanut, että olet yhteydessä huoltoliikkeeseen ja sovit noudon itse sinulle sopimana aikana. Voit myös sopia huollon kanssa noudon pyhien jälkeen, jolloin sinulle on vähemmän haittaa takuukorjauksesta. Mitä nopeammin otat huoltoliikkeeseen yhteyttä sitä nopeammin takuuasia käsitellään. "

Laitoin huoltoon itse viestiä jo perjantaina, mutta sieltäkään ei vielä mitään ole kuulunut ja perään soittaminenkaan ei kauheasti kiinnosta sillä Matkapuhelimesta soittaessa hinta olisi 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min (alv 24%).
 
Viimeksi muokattu:
Ei taida lukea missään asiasta. Joskushan sitä ihan mainostettiin, mutta se katosi vähin äänin. Vaikuttaa edelleen kuitenkin olevan ainakin jossain määrin voimassa. LG c2 töllössä ei pahemmin ollut ollut aleja ja cashback kamppis päällä, verkkis laittoi pariksi päiväksi jonkun tonnin alen niin ei powerissa mitään sen enempää väitelty kun menin asiasta kyselemään, kuulemma piti vain soittaa pomolle kun sen verran iso hinnanpudotus :)
Markkinaoikeus tuon mainostamisen kielsi jo 1999 Gigantille sakot hintatakuu- mainonnasta , mutta voimassa se on kait edelleen.
 
Ostin reilu vuosi sitten Black friday tarjouksesta Telialta Nokian television, kesti about 3kk ennen kuin siihen alkoi ilmaantua vaakajuovia. Televisio lähti Elcarelle "huolto" reissuun reiluksi kolmeksi kuukaudeksi, ennen kuin lopulta kuluttajaneuvonnan avulla sain uuden television. Uusi televisio kesti puolisen vuotta, ennen kuin alkoi taas samanlaisia vaakaviivoja ilmaantumaan, joten otin taas Teliaan yhteyttä.

Edellisestä kerrasta viisastuneena ja edellisen kuluttajanuvojan puheet muistaen, yritin ensin kirjallisena viasta ilmoittaa, mutta Telialla ei ole sähköposti osoitetta ja viesti palvelukin on juuri lopetettu, Chatti palvelusta käskettiin soittamaan asiakaspalveluun. Jossa sai taas pitkän tovin jonotella ja vihdoin kun läpi pääsin totesin Telian asiakaspalvelijalle, kun taas rupes selittämään, että minun pitäisi itse huoltoon olla yhteydessä ja huolto tilata, että kuluttajansuojalain mukaan takuu homman hoitaminen kaikkine kuluineen ja selvittely vaivoineen kuuluu myyjälle, eli Telialle. Asiakaspalvelia sanoi laittavansa asiani eteenpäin laitepuolelle ja, että sieltä soitetaan parin tunnin päästä takaisin, kun pariin päivään ei mitään kuulunut otin kuluttajaneuvontaan yhteyttä, ikävä kyllä tällä kertaa sattui toistaitoinen kuluttajaneuvoja kohdalle, joka oli heti sitä mieltä, että mun pitäisi itse tuo takuu asia hoitaa, mutta kun totesin, että heidän omien sivujensakin mukaan ostajalla on oikeus virhe- ja takuuasioissa asioida aina myyjän kanssa, totesi, että kait hän nyt sitten voi jotain kyselyä laittaa Telialle, mutta sanoi vastauksessa menevän useampi viikko, no viime perjantaina oli vastaus tullut, jossa Telia totesi, että minun täytyy tuo asia itse hoitaa ja oli antanut kuluttajaneuvojalle huollon osoitteen. Kuluttajaneuvojan mielestä tuo oli riitävästi myyjän osalta ja minun pitäisi itse hoitaa loput huolto asiasta. Vastasin perjantaina, että heidän omilta sivuiltaan Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa – Kilpailu- ja kuluttajavirasto löytyy löytyy tiivistelmän alusta heti ensimmäisenä kohtana kuluttaja asiamiehen linjaus

"Myyjänä olet ensisijaisesti vastuussa virheen selvittämisestä, etkä voi esimerkiksi velvoittaa kuluttajaa sopimaan korjauksesta tai muusta hyvityksestä maahantuojan kanssa.

Selvitä virheen olemassaolo ja vastaa kuluttajalle kohtuullisessa ajassa." ja paljon muutakin myyjän velvollisuuksista

, mutta ilmeisesti tuo minun kuluttajaneuvojani on ollut aikaisemmin Kelassa töissä, kun sain tänään vastaukseksi " Myyjä on sinua ohjeistanut, että olet yhteydessä huoltoliikkeeseen ja sovit noudon itse sinulle sopimana aikana. Voit myös sopia huollon kanssa noudon pyhien jälkeen, jolloin sinulle on vähemmän haittaa takuukorjauksesta. Mitä nopeammin otat huoltoliikkeeseen yhteyttä sitä nopeammin takuuasia käsitellään. "

Laitoin huoltoon itse viestiä jo perjantaina, mutta sieltäkään ei vielä mitään ole kuulunut ja perään soittaminenkaan ei kauheasti kiinnosta sillä Matkapuhelimesta soittaessa hinta olisi 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min (alv 24%).
Itsellä on samanlaisia kokemuksia kuluttajaneuvojista. Pahin tapaus kehotti sopimaan huollon kanssa ilmaisesta maksulliseksi muuttuneesta takuuhuolllosta 50:50 diilin. Sovin ja maksoin, jonka jälkeen neuvoja soitti ja sanoikin ettei minun tule maksaa mitään, että viedään asia eteenpäin... Jälkiviisaus se on parasta, toisaalta, hän edes yritti tehdä työnsä. Liian myöhään ja jo mokattuaan, mutta kuitenkin
 
Ostin reilu vuosi sitten Black friday tarjouksesta Telialta Nokian television, kesti about 3kk ennen kuin siihen alkoi ilmaantua vaakajuovia. Televisio lähti Elcarelle "huolto" reissuun reiluksi kolmeksi kuukaudeksi, ennen kuin lopulta kuluttajaneuvonnan avulla sain uuden television. Uusi televisio kesti puolisen vuotta, ennen kuin alkoi taas samanlaisia vaakaviivoja ilmaantumaan, joten otin taas Teliaan yhteyttä.

Edellisestä kerrasta viisastuneena ja edellisen kuluttajanuvojan puheet muistaen, yritin ensin kirjallisena viasta ilmoittaa, mutta Telialla ei ole sähköposti osoitetta ja viesti palvelukin on juuri lopetettu, Chatti palvelusta käskettiin soittamaan asiakaspalveluun. Jossa sai taas pitkän tovin jonotella ja vihdoin kun läpi pääsin totesin Telian asiakaspalvelijalle, kun taas rupes selittämään, että minun pitäisi itse huoltoon olla yhteydessä ja huolto tilata, että kuluttajansuojalain mukaan takuu homman hoitaminen kaikkine kuluineen ja selvittely vaivoineen kuuluu myyjälle, eli Telialle. Asiakaspalvelia sanoi laittavansa asiani eteenpäin laitepuolelle ja, että sieltä soitetaan parin tunnin päästä takaisin, kun pariin päivään ei mitään kuulunut otin kuluttajaneuvontaan yhteyttä, ikävä kyllä tällä kertaa sattui toistaitoinen kuluttajaneuvoja kohdalle, joka oli heti sitä mieltä, että mun pitäisi itse tuo takuu asia hoitaa, mutta kun totesin, että heidän omien sivujensakin mukaan ostajalla on oikeus virhe- ja takuuasioissa asioida aina myyjän kanssa, totesi, että kait hän nyt sitten voi jotain kyselyä laittaa Telialle, mutta sanoi vastauksessa menevän useampi viikko, no viime perjantaina oli vastaus tullut, jossa Telia totesi, että minun täytyy tuo asia itse hoitaa ja oli antanut kuluttajaneuvojalle huollon osoitteen. Kuluttajaneuvojan mielestä tuo oli riitävästi myyjän osalta ja minun pitäisi itse hoitaa loput huolto asiasta. Vastasin perjantaina, että heidän omilta sivuiltaan Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa – Kilpailu- ja kuluttajavirasto löytyy tiivistelmän alusta heti ensimmäisenä kohtana kuluttaja asiamiehen linjaus

"Myyjänä olet ensisijaisesti vastuussa virheen selvittämisestä, etkä voi esimerkiksi velvoittaa kuluttajaa sopimaan korjauksesta tai muusta hyvityksestä maahantuojan kanssa.

Selvitä virheen olemassaolo ja vastaa kuluttajalle kohtuullisessa ajassa." ja paljon muutakin myyjän velvollisuuksista

, mutta ilmeisesti tuo minun kuluttajaneuvojani on ollut aikaisemmin Kelassa töissä, kun sain tänään vastaukseksi " Myyjä on sinua ohjeistanut, että olet yhteydessä huoltoliikkeeseen ja sovit noudon itse sinulle sopimana aikana. Voit myös sopia huollon kanssa noudon pyhien jälkeen, jolloin sinulle on vähemmän haittaa takuukorjauksesta. Mitä nopeammin otat huoltoliikkeeseen yhteyttä sitä nopeammin takuuasia käsitellään. "

Laitoin huoltoon itse viestiä jo perjantaina, mutta sieltäkään ei vielä mitään ole kuulunut ja perään soittaminenkaan ei kauheasti kiinnosta sillä Matkapuhelimesta soittaessa hinta olisi 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min (alv 24%).

Niinno, eihän sinua ole pyydetty asioimaan maahantuojan kanssa. Sinua on ohjeistettu huoltamaan laite huoltoyhtiössä jota jälleenmyyjä käyttää. Eli tämä menee ihan oikein?

Noista maksullisista numeroista kyllä pitäisi olla joku tapa laskuttaa. Onnistuisikohan ukko.fi kautta laskutus takaisinpäin :D
 
Niinno, eihän sinua ole pyydetty asioimaan maahantuojan kanssa. Sinua on ohjeistettu huoltamaan laite huoltoyhtiössä jota jälleenmyyjä käyttää. Eli tämä menee ihan oikein?
Ei se nyt ihan noin mene. Linjauksessa lukee esimerkiksi.


" Kuluttajansuojalaki 18 a § (22.12.2021/1242)
Menettely oikaistaessa virhe
Ostajan on asetettava korjattava tai vaihdettava tavara myyjän saataville. Jos tavara vaihdetaan, ostaja saa kuitenkin olla palauttamatta vastaanottamaansa tavaraa, kunnes uusi toimitus tapahtuu. Ostajalla ei ole velvollisuutta maksaa vaihdetun tavaran normaalista käytöstä vaihtamista edeltävältä ajalta.

Virheen oikaisu on suoritettava kohtuullisessa ajassa siitä, kun ostaja on ilmoittanut myyjälle virheestä, ja siten, ettei ostajalle aiheudu siitä kustannuksia taikka merkittävää haittaa ottaen huomioon tavaran luonne ja tarkoitus, jota varten ostaja hankki tavaran.

Myyjän on otettava vaihdettava tavara takaisin omalla kustannuksellaan. Jos korjaaminen tai vaihtaminen edellyttää, että ennen virheen ilmenemistä asennettu tavara poistetaan, myyjän tulee huolehtia myös virheellisen tavaran poistamisesta ja virheettömän tavaran asentamisesta sekä näistä aiheutuvista kustannuksista edellyttäen, että tavara on asennettu sen luonteen ja käyttötarkoituksen mukaisesti."

Kuluttaja asiamiehen linjaus " Kuluttajalle on korvattava tavaran virheestä aiheutunut vahinko, kuten esimerkiksi virheen aiheuttamat kohtuulliset matka-, posti- ja puhelinkulut. "
 
Ei se nyt ihan noin mene. Linjauksessa lukee esimerkiksi.
Tuossa taidettiin ensin vedota takuuseen, ei ihan selvinnyt oliko se Telian takuu, vai maahantuojan takuu, mutta jos maahantuojan, niin ihan tyypillisesti se menee maahantuoja huolto-organisaation kautta.

Ja jos Telian takuu, niin ei sitä laitetta korjaa joku Telian aspa, vaan jokin huoltofirma, usein myös sama taho osallistuu reklamaatio käsittelyyn.

Mutta pointti tuossa nyt taisi olla se että asiakas reklamoi myyjälle, isossa organisaatiossa ei välttämättä ensimmäinen yhteys osu kohdallaa, mutta asiakasta oli neuvottu ottamaan huoltoon, mutta asiakaalle se ei käynyt. En nyt tajua miksei käy, onko tässä nyt ensisijainen tarkoitus hakea riittää, eikä se että virhe korjataan.

Se on hyvä että ensin reklamoidaan myyjälle, vaikka prosessi sitten etenisi myyjän ohjeiden mukaan valmistajan/maahantuojan takuu organisaation kautta.
Asiakkaan kanallta yleensä hyvä että voi suoraan keskustella huollon kautta, vuorovaikutus suorempaa ja joutusampaa.

Myyjän kautta alouttaminen hyvää sen takia, että jos matkalla tulee mutkia, niin on osoittaa että myyjän ohjeiden mukaan toimittu.

Edit:
Se jäi nyt epäselväksi oliko tuotteen toimituksessa, tai etämyynnissä esim verkkosivuilla kerrottu valmiiksi takuu "osoitteet".
Monella verkkokaupalla on listattu merkki ja tuoteryhmä kohteisesti takuun myöntäjät ja takuukäsittelyyn liittyvät yhteydet.
 
Tuossa taidettiin ensin vedota takuuseen, ei ihan selvinnyt oliko se Telian takuu, vai maahantuojan takuu, mutta jos maahantuojan, niin ihan tyypillisesti se menee maahantuoja huolto-organisaation kautta.

Ja jos Telian takuu, niin ei sitä laitetta korjaa joku Telian aspa, vaan jokin huoltofirma, usein myös sama taho osallistuu reklamaatio käsittelyyn.

Mutta pointti tuossa nyt taisi olla se että asiakas reklamoi myyjälle, isossa organisaatiossa ei välttämättä ensimmäinen yhteys osu kohdallaa, mutta asiakasta oli neuvottu ottamaan huoltoon, mutta asiakaalle se ei käynyt. En nyt tajua miksei käy, onko tässä nyt ensisijainen tarkoitus hakea riittää, eikä se että virhe korjataan.

Se on hyvä että ensin reklamoidaan myyjälle, vaikka prosessi sitten etenisi myyjän ohjeiden mukaan valmistajan/maahantuojan takuu organisaation kautta.
Asiakkaan kanallta yleensä hyvä että voi suoraan keskustella huollon kautta, vuorovaikutus suorempaa ja joutusampaa.

Myyjän kautta alouttaminen hyvää sen takia, että jos matkalla tulee mutkia, niin on osoittaa että myyjän ohjeiden mukaan toimittu.

Edit:
Se jäi nyt epäselväksi oliko tuotteen toimituksessa, tai etämyynnissä esim verkkosivuilla kerrottu valmiiksi takuu "osoitteet".
Monella verkkokaupalla on listattu merkki ja tuoteryhmä kohteisesti takuun myöntäjät ja takuukäsittelyyn liittyvät yhteydet.

Ei sen asiakkaan tarvitse olla yhteydessä muihin kuin myyjään, jos ei halua. Eivät kaikki ole halukkaita tekemään myyjälle kuuluvia töitä.
 
Ei sen asiakkaan tarvitse olla yhteydessä muihin kuin myyjään, jos ei halua. Eivät kaikki ole halukkaita tekemään myyjälle kuuluvia töitä.

Juuri näin. Joskus asiakkaan kannalta on helpompi ja nopeampi tapa jos asiakas on yhteydessä suoraan maahantuojaan tai huoltofirmaan. Mutta asiakasta ei voi velvoittaa toimimaan näin jollei halua/pysty.
 
Ei sen asiakkaan tarvitse olla yhteydessä muihin kuin myyjään, jos ei halua. Eivät kaikki ole halukkaita tekemään myyjälle kuuluvia töitä.

Jos myyjä ei ole tarjonnut takuuta ja vetoa valmistajan/maahantuoja takuuseen.

Ja voihan olla että se myyjä ei ole enään edes töissä siinäfirmassa mikä myynyt. Monella firmalla jälkimarkkinoinnin hoitaa joku tietty, taho, ei kukatahansa joka konsernissa on töissä. Jos yrityksestä kerrotaan kuka hoitaa homman, niin vähän haiskahtaa että haetaan riitaa jos ei asiakas sen vertaa helpota virheen korjaamista. Seuraavaksi ei varmaan avata ovea vaikka myyjä tulisi korjaan.
 
Jos myyjä ei ole tarjonnut takuuta ja vetoa valmistajan/maahantuoja takuuseen.

Ja voihan olla että se myyjä ei ole enään edes töissä siinäfirmassa mikä myynyt. Monella firmalla jälkimarkkinoinnin hoitaa joku tietty, taho, ei kukatahansa joka konsernissa on töissä. Jos yrityksestä kerrotaan kuka hoitaa homman, niin vähän haiskahtaa että haetaan riitaa jos ei asiakas sen vertaa helpota virheen korjaamista. Seuraavaksi ei varmaan avata ovea vaikka myyjä tulisi korjaan.

Oletko ihan sekaisin? Puhutko sinä nyt oikeasti myyjästä henkilönä, etkä yrityksenä, ja miksi ihmeessä?

Kyllä se kuluttajakaupassa myyjäliike vastaa siitä ainakin sen 2 vuotta, riippumatta mihin vetoaa. Jos asiakas näin haluaa. Sille on ihan syynsä miksi näin on säädetty. Vain kusettavat paskaliikkeet koittavat tästä lakisääteisestä vastuustaan luistaa, ja valitettavasti suomalaisen kuluttajan tietous on tässä heikolla tasolla. Tietysti myyjäliike voi ehdottaa asiointia suoraan maahantuojan tai korjaavan tahon kanssa, ja jos se asiakkaan mielestä hyvä juttu niin tottakai sitten voi noin tehdä. Mutta vain jos asiakas suostuu. Tässäkin tapauksessa se vastuu säilyy myyjäliikkeellä, eli jos ei ala asiat tapahtumaan niin voi aina palata sinne myyjäliikkeen tiskille.
 
Jos myyjä ei ole tarjonnut takuuta ja vetoa valmistajan/maahantuoja takuuseen.

Ylivoimaisesti suurin osa kuluttajakauppaa tekevistä yrityksistä pelaa valmistajan/maahantuojan takuiden kanssa eikä anna mitään "omia" takuitaan tuotteille. Jos myyjä myy tuotteen kuluttajalle takuullisena ja tarjoaa takuuehdoiksi valmistajan takuuta, on se silloin se takuu mitä myyjä tarjoaa.

Jos myyjä haluaa irti maahantuojan/valmistajan tarjoamista takuista, pitää se ilmoittaa asiakkaalle nimenomaisesti ja selkeästi kauppaa tehdessä. Esmes. joskus verkkokauppojen sivuilla voi nähdä mainintoja tuotesivuilla tästä asiasta jos joillain tuotteilla on valmistajan kautta epätyypillisen pitkä takuu (takuu 2 vuotta, valmistajan takuu 5 vuotta" tms), ja nämä tulevat yleensä sitten myös tilausvahvistuksille saakka.

Kuluttajalla on joka tapauksessa aina oikeus asioida myyjän kanssa takuuasioissa, ellei myyjä ole edellämainitusti nimenomaisesti näistä takuista irtisanoutunut ja virhe ilmaantuu myyjän kontolleen ottaman takuuajan jälkeen.

Myyjä ei voi velvoittaa asiakasta asioimaan suoraan kolmannen osapuolen kanssa vaikka se olisi heille miten helppoa ja huoletonta. Useimmiten se voi toki olla asiakkaan oman edun mukaista nopeamman korjauksen takia tms. mutta myyjä on velvollinen huolehtimaan takuuasioista jos asiakas niin haluaa. Esim. rikkoutuneen laitteen korjauksen tapauksessa myyjä on velvollinen asiakkaan niin halutessa järjestämään sen kuljetuksen huoltoon asiakkaan puolesta.

Ja voihan olla että se myyjä ei ole enään edes töissä siinäfirmassa mikä myynyt. Monella firmalla jälkimarkkinoinnin hoitaa joku tietty, taho, ei kukatahansa joka konsernissa on töissä. Jos yrityksestä kerrotaan kuka hoitaa homman, niin vähän haiskahtaa että haetaan riitaa jos ei asiakas sen vertaa helpota virheen korjaamista. Seuraavaksi ei varmaan avata ovea vaikka myyjä tulisi korjaan.

Myyjällä tässä tapauksessa tarkoitetaan yritystä joka tuotteen on myynyt, ei sitä henkilöä joka hinnan on kassaan lyönyt.

--

Ihan yleisellä tasolla, huolestuttavaa jos kuluttajaneuvojien ymmärrys kuluttajansuojasäännöksistä on niin heikkoa että vetävät ok-merkin päälle selkeästi lainvastaiseen menettelyyn...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 460
Viestejä
4 557 611
Jäsenet
74 971
Uusin jäsen
Jesseebb

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom