- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 19 382
Yhdessä vaiheessa moni yritys erikseen mainitsi asiasta, lisäksi myös mahdollisessa takuulapussa ja kuitussa mainittu.. En väitä kuinka yleistä tänäpäivänä.Jos myyjä haluaa irti maahantuojan/valmistajan tarjoamista takuista, pitää se ilmoittaa asiakkaalle nimenomaisesti ja selkeästi kauppaa tehdessä. Esmes. joskus verkkokauppojen sivuilla voi nähdä mainintoja tuotesivuilla tästä asiasta jos joillain tuotteilla on valmistajan kautta epätyypillisen pitkä takuu (takuu 2 vuotta, valmistajan takuu 5 vuotta" tms), ja nämä tulevat yleensä sitten myös tilausvahvistuksille saakka.
Myyjällä tässä tapauksessa tarkoitetaan yritystä joka tuotteen on myynyt, ei sitä henkilöä joka hinnan on kassaan lyönyt.
Simppelimpää jos ostetaan liikkeestä ja palataan samaan liikkeeseen, jos ostetaan isolta konsernilta ja palataan takuu vaatimusten kanssa konsernin johonkin pisteeseen, jossa ohjeistetaan asiakasta oikealla luukulle, Asiakkaan ei tarvi edes ajelle ympäriinsä.
Asiakas, luikkii kuluttajaneuvojan juttusille, niin sellainen tuntuu vähän riidanhaulta.
Jos kyse on jostain prosessien testaamisesta, eikä siitä että kuluttaja toivoo saavansa laitteen valmistajan takuuna kuntoon, niin ok, tosin silloin olettaisi että katsotaan miten homma etenee.
Myyjään yhteyden otto on toki tärkeää heti kun virheen havainnut, vaikka valmistajan takuuseen vetoaakin.
(Edit, ymmärsin ettei kuluttaja tässä mennyt ostoliikeeseen laitteen kanssa, vaan otti johonkin Telian kanavaan yhteyttä takuusta, missä sai ohjeet toimia.)