Gigantti, Power, Verkkokauppa.com+muut vastaavat liikkeet. Asiakaspalv.ja palautuskokemukset

Jos myyjä haluaa irti maahantuojan/valmistajan tarjoamista takuista, pitää se ilmoittaa asiakkaalle nimenomaisesti ja selkeästi kauppaa tehdessä. Esmes. joskus verkkokauppojen sivuilla voi nähdä mainintoja tuotesivuilla tästä asiasta jos joillain tuotteilla on valmistajan kautta epätyypillisen pitkä takuu (takuu 2 vuotta, valmistajan takuu 5 vuotta" tms), ja nämä tulevat yleensä sitten myös tilausvahvistuksille saakka.
Yhdessä vaiheessa moni yritys erikseen mainitsi asiasta, lisäksi myös mahdollisessa takuulapussa ja kuitussa mainittu.. En väitä kuinka yleistä tänäpäivänä.


Myyjällä tässä tapauksessa tarkoitetaan yritystä joka tuotteen on myynyt, ei sitä henkilöä joka hinnan on kassaan lyönyt.

Simppelimpää jos ostetaan liikkeestä ja palataan samaan liikkeeseen, jos ostetaan isolta konsernilta ja palataan takuu vaatimusten kanssa konsernin johonkin pisteeseen, jossa ohjeistetaan asiakasta oikealla luukulle, Asiakkaan ei tarvi edes ajelle ympäriinsä.

Asiakas, luikkii kuluttajaneuvojan juttusille, niin sellainen tuntuu vähän riidanhaulta.

Jos kyse on jostain prosessien testaamisesta, eikä siitä että kuluttaja toivoo saavansa laitteen valmistajan takuuna kuntoon, niin ok, tosin silloin olettaisi että katsotaan miten homma etenee.

Myyjään yhteyden otto on toki tärkeää heti kun virheen havainnut, vaikka valmistajan takuuseen vetoaakin.

(Edit, ymmärsin ettei kuluttaja tässä mennyt ostoliikeeseen laitteen kanssa, vaan otti johonkin Telian kanavaan yhteyttä takuusta, missä sai ohjeet toimia.)
 
Kuluttajalla on joka tapauksessa aina oikeus asioida myyjän kanssa takuuasioissa, ellei myyjä ole edellämainitusti nimenomaisesti näistä takuista irtisanoutunut ja virhe ilmaantuu myyjän kontolleen ottaman takuuajan jälkeen.

Mihin tämä perustuu, että myyjä pääsisi ihan vain ilmoituksella irti lakisääteisistä velvotteistaan?
 
Ei Telian kanssa, mutta operaattorin kanssa kuitenkin jouduin taannoin takuuseen turvautumaan elektroniikkalaitteen kanssa (ei puhelin). Myyjän sivuilla oli kyl maininta, että takuuasioissa yhteys valmistajaan ja näin tein. Vaivaa aiheutui puhelinsoiton verran ja RMA liput sai tulostaa ite lähetystä varten.
 
Mihin tämä perustuu, että myyjä pääsisi ihan vain ilmoituksella irti lakisääteisistä velvotteistaan?
Takuu on lisäarvo, eikä pakollinen. Miksi myyjän pitää tuoda esille että nimenomaan valmistajan takuu johtuu siitä ettei kuluttaja luulisi että myyjä tarjoaa takuuta. Myyjä ei taasen voi markkinoida takuuta, jos se ei oikeasti oli jotain lisäarvoa. (ymmärtääkseni tässä ei ole muutosta)

Lakisääteisistä minimeistä myyjä ei voi irtasanoutua sopimuksella, virhevastuu on, ja virheolettamat (miten se nyt uudistetussa menee)

Valmistajan takuu mainitaan myös sen takia että kaikkea käyttöä/asiakkaita ei koske kuluttajansuoja, joten heille valmistajan takuu on tärkeä, myös silloin kun se on huonompi kuin kuluttajansuoja.

**********

Jos myyjä tekee oikeasti virhe prosessista hankalan, tarkoituksena vähentää toteutuneita vastuitaan, niin kannustan kyllä taisteleen, ja en pudistele päätä jos asiakas käyttää samoja aseita.

Siinä vaiheessa jos myyjä opastaa, auttaa, niin ei ehkä vielä olla kiusanteko vaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:
Takuu on lisäarvo, eikä pakollinen.

Miksi myyjän pitää tuoda esille että nimenomaan valmistajan takuu johtuu siitä ettei kuluttaja luulisi että myyjä tarjoaa takuuta. Myyjä ei taasen voi markkinoida takuuta, jos se ei oikeasti oli jotain lisäarvoa. (ymmärtääkseni tässä ei ole muutosta)

Lakisääteisistä minimeistä myyjä ei voi irtasanoutua sopimuksella, virhevastuu on, ja virheolettamat (miten se nyt uudistetussa menee)

Valmistajan takuu mainitaan myös sen takia että kaikkea käyttöä/asiakkaita ei koske kuluttajansuoja, joten heille valmistajan takuu on tärkeä, myös silloin kun se on huonompi kuin kuluttajansuoja.

Niin, virhevastuu pätee silloin jos takuuta ei ole erikseen annettu, ja asiakas voi silloinkin edelleen hoitaa asian myyjän kanssa? (Ja takuu ei voi huonontaa lakisääteisiä ehtoja, eli ei voi sanoa, että et voi hoitaa meidän kanssa, koska tässä on "valmistajan takuu", niin joudut hoitamaan asian valmistajan kanssa?)
 
Niin, virhevastuu pätee silloin jos takuuta ei ole erikseen annettu, ja asiakas voi silloinkin edelleen hoitaa asian myyjän kanssa? (Ja takuu ei voi huonontaa lakisääteisiä ehtoja, eli ei voi sanoa, että et voi hoitaa meidän kanssa, koska tässä on "valmistajan takuu", niin joudut hoitamaan asian valmistajan kanssa?)
Kyllä, aivan, myyjä ei voi sopimuksilla vältellä minimi vastuita.

, koska tässä on "valmistajan takuu", niin joudut hoitamaan asian valmistajan kanssa?)
Jos myyjä on kertonut että valmistajan takuu on valmistajan takuu, eikä ota siihen osaa, niin jos kuluttaja siihen vetoaa, niin se sitten menee sen takuuprosessi mukaan. Myyjät usein siltikin auttavat, ja myyjälle kannattaa silti ilmoittaa heti virheen havaittua, helpottaa tilannetta jos vetoaa myöhemmin myyjän vastuisiin.

Osa myyjistä ostaa palveluna korjaukset, virheiden käsittelyt, myyjän takuuhoidot ja heillä on sitä varten ihan omat käsitteliät, se voi olla sama toimija joka hoitaa myös maahantuojan/valmistajan takuuasiat.

Jos kyse esimerkin pesukoneesta, niin usein myös kuluttajan kannalta näppärintä jos se palvelu on sama joka myös hoitaa sen korjauksen. Yleensä helpottaa jos huollon kanssa voi sopia korjauksesta, käynnistä, tietenkin jos ei halua että virhekorjataan, niin vaikeaksi kannattaa tehdä, silloin tosi voi mennä muutenkin vaikeaksi.
 
Mihin tämä perustuu, että myyjä pääsisi ihan vain ilmoituksella irti lakisääteisistä velvotteistaan?

Sulla menee takuu ja virhevastuu sekaisin. Aiemman portaan (esim. valmistajan) myöntämästä takuusta (lisäetu) myyjä voi irtisanoutua, virhevastuusta (lakisääteinen) ei.

Perustuu kuluttajansuojalakiin
15 a § (22.12.2021/1242)
Takuu ja sen merkitys
Jos myyjä tai joku tämän lukuun on sitoutunut vastaamaan ilman lisäkorvausta tavaran käyttökelpoisuudesta tai muista ominaisuuksista määrätyn ajan (takuu), tavarassa on virhe, jos tavara tänä aikana huonontuu niiden ehtojen mukaisesti, jotka on esitetty takuutodistuksessa ja takuuta koskevassa mainonnassa sopimuksen tekohetkellä tai ennen sitä. Virhevastuuta ei kuitenkaan synny, jos myyjä saattaa todennäköiseksi, että huonontuminen johtuu tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta seikasta.

Jos takuun on antanut joku muu kuin myyjä aikaisemmassa myyntiportaassa, tavarassa on tällöinkin virhe 1 momentissa tarkoitetuin edellytyksin. Myyjä ei kuitenkaan vastaa aikaisemman myyntiportaan antaman takuun perusteella virheestä, josta hän ei muuten tämän luvun nojalla olisi vastuussa, jos myyjä osoittaa ilmoittaneensa asiasta ostajalle selkeällä tavalla ennen kaupantekoa.

Jos takuutodistuksen ehdot poikkeavat mainonnassa esitetyistä ehdoista ostajan vahingoksi, takuu sitoo mainonnassa esitettyjen ehtojen mukaisesti, ellei mainontaa ole ajoissa oikaistu samalla tai siihen verrattavissa olevalla tavalla kuin millä ehtoja on mainostettu.

Takuu ei rajoita tässä laissa säädettyä virhevastuuta
 
Sulla menee takuu ja virhevastuu sekaisin. Aiemman portaan (esim. valmistajan) myöntämästä takuusta (lisäetu) myyjä voi irtisanoutua, virhevastuusta (lakisääteinen) ei.

Ei ne sekaisin menneet. Tulkitsin väärin tuon muotoilusi "takuuasioissa" kattamaan yleisesti ottaen viallisen tuotteen korjauttamista. Eli ilmeisesti kuitenkin:

"Kuluttajalla on joka tapauksessa aina oikeus asioida myyjän kanssa takuuasioissa, ellei myyjä ole edellämainitusti nimenomaisesti näistä takuista irtisanoutunut ja virhe ilmaantuu myyjän kontolleen ottaman takuuajan jälkeen. Ja tällöinkin kuluttajalla on joka tapauksessa aina oikeus asioida myyjän kanssa virhevastuuasioissa."
 
Noissa takuuasioissa tuntuu kaikkien puhelinoperaattorien myyjät olevan täysin pihalla mikä kuuluu myyjän vastuuseen tai mikä on virhevastuulaki.. Ehkä Gigantin, Powerin jne myyjät joutuvat enemmän vääntämään takuuasioissa ja heidät on koulutettu (tai työ on opettanut) toimimaan lain puitteissa kun asiakas osaa jotain vaatia.

Joskus yrittänyt vääntää mm. Elisan myymäläpäällikön kanssa kun ko. henkilö ei ilmeisesti ollut koskaan kuullut sanasta virhevastuulaki.. Huomasin että parempi vaihtaa liittymät toiseen firmaan ja ostaa ne laitteet jatkossa muualta.
 
Hobby hall. Ostin 1.v 2kk sitten varsi-imurin, josta lakkasi suuttimen rulla pyörimästä mattoja imuroidessa. Viesti as.palveluun ja pyysi videon viasta. Sen laitettua, piti laite palauttaa. Lupasivat korjata tai palauttaa rahat. Muutamia kertoja piti kysyä, miten huolto edistyy. Loppujen lopuksi palauttivat rahat, joka oli minulla toiveissa.
Eli kyllä tuolta joskus saa ihan hyvää palvelua.
 
Hobby hall. Ostin 1.v 2kk sitten varsi-imurin, josta lakkasi suuttimen rulla pyörimästä mattoja imuroidessa. Viesti as.palveluun ja pyysi videon viasta. Sen laitettua, piti laite palauttaa. Lupasivat korjata tai palauttaa rahat. Muutamia kertoja piti kysyä, miten huolto edistyy. Loppujen lopuksi palauttivat rahat, joka oli minulla toiveissa.
Eli kyllä tuolta joskus saa ihan hyvää palvelua.

Eli pyysivät videon viasta, aika kummallista simputusta asiakasta kohtaan. Normaalisti riittää kun kuvailee vian. Itse en tuollaiseen suostuisi. Ja muutamia kertoja piti kysellä miten asia etenee. Minusta tuo on huonoa asiakaspalvelua, vaikka lopputulos oli toivottu.
 
Eli pyysivät videon viasta, aika kummallista simputusta asiakasta kohtaan. Normaalisti riittää kun kuvailee vian. Itse en tuollaiseen suostuisi. Ja muutamia kertoja piti kysellä miten asia etenee. Minusta tuo on huonoa asiakaspalvelua, vaikka lopputulos oli toivottu.
Njoo. Olihan tästä jo takuu loppu, joten sen vuoksi yllätti että näin kävi. Kyllä minua ärsytti kysellä asiasta, sitä ei käy kieltäminen. On minulta pyydetty muissakin paikoissa kuvia/video, varmaan sillä selvitetään tarviiko edes lähettää huoltoon (jos tarpeeksi rikki). Mutta esim. Lidl takuu toimii paremmin kuin tämä. Laitoin viestiä, että painepesurista käynnistysnappi rikki ja parin päivän päästä uusi noudettavissa matkahuollossa. Vanhan laitteen sain pitää myös. Ei kysytty edes takuukuittia/sarjanumeroa:)
 
Viimeksi muokattu:
Njoo. Olihan tästä jo takuu loppu, joten sen vuoksi yllätti että näin kävi. Kyllä minua ärsytti kysellä asiasta, sitä ei käy kieltäminen. On minulta pyydetty muissakin paikoissa kuvia/video, varmaan sillä selvitetään tarviiko edes lähettää huoltoon (jos tarpeeksi rikki). Mutta esim. Lidl takuu toimii paremmin kuin tämä. Laitoin viestiä, että painepesurista käynnistysnappi rikki ja parin päivän päästä uusi noudettavissa matkahuollossa. Vanhan laitteen sain pitää myös. Ei kysytty edes takuukuittia/sarjanumeroa:)
Mutta olihan sinulla kuitenkin vähintään 10 kk jäljellä virhevastuuta. Käytännössä enemmän, koska kyllähän varsi-imurin pitää enemmän kestää kuin minimi 2 vuotta. Mikä ihmeen takuu se sellainen muuten on, jos se on lyhyempi kuin minimi virhevastuu 2 vuotta? Oliko tuossa takuussa jotain parempia ehtoja muuten kuin mitä virhevastuusta sait?

Kuittiakaan ei ole muuten pakko asiakkaalta löytyä, toki se helpottaa asiointia.
 
Mikä ihmeen takuu se sellainen muuten on, jos se on lyhyempi kuin minimi virhevastuu 2 vuotta? Oliko tuossa takuussa jotain parempia ehtoja muuten kuin mitä virhevastuusta sait?
Ei tarvi ottaa videoita,
Hobbyhall.fi ainoa takuu taitaa olla toimitustakuu (toimitus ennen uuttavuotta), myymilleen tuotteille ei myönnä takuuta, valmistajan takuusta ei ota koppia, sysää valmistajalle ne hommat.

Hänen tarinansa on ko firmalta poikkeuksellista toimintaa, jopa uskomatonta. Yksittäis tapaus, jonka perusteella ei kannata muuttaa käsityksiä. Kannattaa muistaa että ulkolainen firma,

No minun käsitykseni ei tarinasta muuttunut, vaan vahvistui. Edelleen luokaton paskafirma, josta ei missään tapauksessa kannata ostaa mitään.
Oikein, Nimenomaan, yhdestä tarinasta ei kannata käsitystä muuttaa, firma on siis tunnettu siitä että vedättää asiakkaita, ei ota vastuuta. Homma lähtee ihan harhaanjohtavasta markkinoinnista, erityisesti hinnoittelusta. Jos joskus oikeasti hyvä tarjous, niin eivät yleensä toimita, mitään vastuuta eivät ota toimituksista, myymistään tuotteista.

Se että tässä yksittäis tarinassa video riitti osoittaa virheen, tuskin tarkoittaa sitä että jatkossa riittäisi.

Suomalaisesta kuluttajaneuvonnan vinkeistä ja ohjeista eivät välitä.
 
Viimeksi muokattu:
Hänen tarinansa on ko firmalta poikkeuksellista toimintaa, jopa uskomatonta. Yksittäis tapaus, jonka perusteella ei kannata muuttaa käsityksiä. Kannattaa muistaa että ulkolainen firma,

No minun käsitykseni ei tarinasta muuttunut, vaan vahvistui. Edelleen luokaton paskafirma, josta ei missään tapauksessa kannata ostaa mitään.
 
Powerilta tilattu keittiökamat kesällä, toimitukseksi valittu Marraskuun alku. Tipoittain saapuneet (osa kaapeista rikki myös), mutta vieläkään yhtäkään kodinkonetta ei ole saatu tuosta tilauksesta, vaan hommat seisoo sen takia. Vanhaa ei päästä purkamaan ilman hanoja tahi jääkaappia, tulivat sen verta vastaan että heiltä sais hakea jääkaapin kyllä lainaan mutta minulla ei ole mitään millä se kuljettaa kotiin ja takaisin että päästäis purkuhommiin. Suurin osa laitteista ja välineistä oli heidän valintoja, ainoastaan ne mitä on hankittu itse erikseen on saapuneet jo ajoissa (liesitaso, mikro)

Noh, en ole ainoa kun tätä taitaa olla liikkeellä: Tomin keittiöunelma muuttui painajaiseksi – perhesuhteet koetuksella: ”Aikamoista helvettiä”
 
Mutta olihan sinulla kuitenkin vähintään 10 kk jäljellä virhevastuuta. Käytännössä enemmän, koska kyllähän varsi-imurin pitää enemmän kestää kuin minimi 2 vuotta. Mikä ihmeen takuu se sellainen muuten on, jos se on lyhyempi kuin minimi virhevastuu 2 vuotta?

Moneen kertaan tässäkin ketjussa todettua: Takuu on valmistajan tai myyjän antama vapaaehtoinen lisäetu, myyjä/valmistaja saa itse vapaasti määritellä mitä se takuu kattaa. Jos takuun kattavuus on heikompi kuin mitä kuluttajasuojalain mukainen virhevastuu olisi -> virhevastuun ehtoja sovelletaan, myös siinäkin tapauksessa kun takuulle määritelty kestoaika päättyy.

Virhevastuuseen vetoaminen ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita sitä että valmistaja / myyjäliike on velvoitettu antamaan sinulle täysin uusi (tai korvaava) tuote, täysin veloituksetta. Vuoden takuulla myyty imuri voidaan katsoa 2 vuoden kohdalla jo "elinkaarensa puolessa välissä" olevana laitteena jolloin valmistaja/myyjä voisi olla velvollinen korvaamaan 50% tuotteen hinnasta kuluttajalle jos tuotetta ei korjata, tai kuluttaja maksamaan 50% tuotteen korjauksesta mikäli siihen vaihtoehtoon päädytään.
 
Kuittiakaan ei ole muuten pakko asiakkaalta löytyä, toki se helpottaa asiointia.

Kuittia ei tarvitse löytyä mutta jotain aineistoa pitää olla että ostotapahtuma saadaan todennettua. Pahimpia ovat asiakkaat jotka maksavat kaiken käteisellä (osa vielä nostaa käteisen automaatista juuri ennen kauppaan menoa) eivät säilytä kuitteja eivätkä kuulu mihinkään kanta-asiakasohjelmaan. . Sitten nitistään "kuittia ei tarvitse säilyttää" kun ei ole mitään varmaa tietoa mistä ko. tuote on ostettu, koska se on ostettu ja onko edes ko. ketjun myymä tuote.

Jokaisella yrityksellä on oma kassajärjestelmä, osa voi tallentaa myydyn tuotteen tiedot valmistusnumeroa myöten, osa taas ei mitään. Mutta ainahan se on paskan myyjän vika jos kaikki ei onnistu juuri niin kuin asiakas on sen kuvitellut..
 
Moneen kertaan tässäkin ketjussa todettua: Takuu on valmistajan tai myyjän antama vapaaehtoinen lisäetu, myyjä/valmistaja saa itse vapaasti määritellä mitä se takuu kattaa. Jos takuun kattavuus on heikompi kuin mitä kuluttajasuojalain mukainen virhevastuu olisi -> virhevastuun ehtoja sovelletaan, myös siinäkin tapauksessa kun takuulle määritelty kestoaika päättyy.

Virhevastuuseen vetoaminen ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita sitä että valmistaja / myyjäliike on velvoitettu antamaan sinulle täysin uusi (tai korvaava) tuote, täysin veloituksetta. Vuoden takuulla myyty imuri voidaan katsoa 2 vuoden kohdalla jo "elinkaarensa puolessa välissä" olevana laitteena jolloin valmistaja/myyjä voisi olla velvollinen korvaamaan 50% tuotteen hinnasta kuluttajalle jos tuotetta ei korjata, tai kuluttaja maksamaan 50% tuotteen korjauksesta mikäli siihen vaihtoehtoon päädytään.

Ihan tuttuja asioita. Siksi ihmettelenkin aina tätä takuuseen vetoamista, kun on tuotevastuukin olemassa. Tässä asiakas koki saaneensa armonpullan, kun takuu oli ohi, vaikka tuotevastuun perusteella asia olisi hoitunut.

Takuun pituus ei määrittele millään tavalla, mikä on tuotteen elinkaari. En nyt jaksa KVV:n listoja rueta tonkimaa löytyisikö varsi-imurista esimerkkejä, mutta itse kyllä ajattelisin varsi-imuria ostettaessa, että se kestää enemmän kuin 4 vuotta. Totta on tietysti että jos korjausta ei ole mahdollista tehdä, niin hyvitys ei käytetystä laitteesta ole 100%. Siinä mielessä asiakas sai hyvän lopputuloksen.
 
Kuittia ei tarvitse löytyä mutta jotain aineistoa pitää olla että ostotapahtuma saadaan todennettua. Pahimpia ovat asiakkaat jotka maksavat kaiken käteisellä (osa vielä nostaa käteisen automaatista juuri ennen kauppaan menoa) eivät säilytä kuitteja eivätkä kuulu mihinkään kanta-asiakasohjelmaan. . Sitten nitistään "kuittia ei tarvitse säilyttää" kun ei ole mitään varmaa tietoa mistä ko. tuote on ostettu, koska se on ostettu ja onko edes ko. ketjun myymä tuote.

Jokaisella yrityksellä on oma kassajärjestelmä, osa voi tallentaa myydyn tuotteen tiedot valmistusnumeroa myöten, osa taas ei mitään. Mutta ainahan se on paskan myyjän vika jos kaikki ei onnistu juuri niin kuin asiakas on sen kuvitellut..

Juuri näin. Siksi kannattaa vähintäänkin maksaa kortilla. On selvää, että joskus menee hankalaksi jos ilman kuittia yrittää asioida, siksi itse ainakin tallennan kaikki kuitit jos kyse on satasien tai tonnien arvoisia tuotteita. Ja esim. Verkkokauppa.com:ssa pyydän lisäämään sen sinne ostoihin.

Kuitenkin Kuitti – Kilpailu- ja kuluttajavirasto :
Osto- tai takuukuitin olemassaolo ei ole ratkaiseva tekijä, kun arvioidaan, kuuluuko vian korjaaminen yrityksen vastuulle vai ei. Sinulla on oikeus valittaa tuotteesta myös ilman kuittia, jos tuotteessa on virhe. Myyjä, maahantuoja ja/tai valmistaja voi olla vastuussa tuotteen virheestä riippumatta siitä, onko sinulla esittää kuittia ostoksestasi.

Esimerkiksi maksukorttitosite, tiliote tai myyjäliikkeen tarra tuotteen pakkauksessa voivat todentaa ostopaikan ja -ajan. Joskus tarvittavien tietojen osoittamiseen riittää se, että tuote kuuluu liikkeen myyntivalikoimaan ja voidaan muutenkin kohtuudella ajatella tuotteen ostetun kyseisestä liikkeestä.
 
Ihan tuttuja asioita. Siksi ihmettelenkin aina tätä takuuseen vetoamista, kun on tuotevastuukin olemassa. Tässä asiakas koki saaneensa armonpullan, kun takuu oli ohi, vaikka tuotevastuun perusteella asia olisi hoitunut.
Taisi olla kyse siitä että tuo huithapeli firma hoiti asian ihan ok, taso mihin verrattin oli surkea.
Virheen osoittamiseksi riitti puhelin video, asiakas sai rahat takaisin, joka oli asiakkaan toive.
 
Monta kertaa asiakkaalle se kuvien/videon ottaminen on helpoin keino. En käsitä miten joku pitää sitä "asiakkaan kyykyttämisenä".

Toinen vaihtoehto on tuotteen palauttaminen myyjälle (omalla kustannuksellaan) jonka jälkeen se lähetetään maahantuojalle/huoltoon joka tutkii sen kun ehtii. Noista palautuskustannuksista voi tietysti pyytää jälkikäteen korvausta mikä myyjän pitää maksaa.
 
Monta kertaa asiakkaalle se kuvien/videon ottaminen on helpoin keino. En käsitä miten joku pitää sitä "asiakkaan kyykyttämisenä".

Toinen vaihtoehto on tuotteen palauttaminen myyjälle (omalla kustannuksellaan) jonka jälkeen se lähetetään maahantuojalle/huoltoon joka tutkii sen kun ehtii. Noista palautuskustannuksista voi tietysti pyytää jälkikäteen korvausta mikä myyjän pitää maksaa.
Itse ainakin kirjoitan mieluummin chattiin "suuttimen rulla ei enää pyöri imuroitaessa" kuin lähden kuvaamaan toimintaa videolle ja lähettelemään sitä ties minne. Minulla herää kysymys, että miksi se pitää kuvata? Miksi?

Mutta jokaisella on omat mieltymyksensä. Tässähän toteutui myös tuo toinen "vaihtoehto", kun se laite piti lähettää, ja vielä useaan kertaan kysellä että miten se korjaus siellä edistyy. Minun mittarillani tällainen on paskaa asiakaspalvelua, mutta ymmärrän että eri ihmisillä on erilaiset mittarit.
 
Itse ainakin kirjoitan mieluummin chattiin "suuttimen rulla ei enää pyöri imuroitaessa" kuin lähden kuvaamaan toimintaa videolle ja lähettelemään sitä ties minne. Minulla herää kysymys, että miksi se pitää kuvata? Miksi?

Mutta jokaisella on omat mieltymyksensä. Tässähän toteutui myös tuo toinen "vaihtoehto", kun se laite piti lähettää, ja vielä useaan kertaan kysellä että miten se korjaus siellä edistyy. Minun mittarillani tällainen on paskaa asiakaspalvelua, mutta ymmärrän että eri ihmisillä on erilaiset mittarit.

Joskus aikanaan reklamaatioiden parissa erään elektroniikkaliikkeen leivissä toimineena tavallaan ymmärrän tämänkin videoinnin merkityksen.
Vähän pidempään noissa hommissa oleva näkee niin paljon ihmisten tyhmyydestä johtuvaa reklamointia, ettei tavallinen ihminen uskoisikaan.

Esim huoltoon tuotuja tuotteita ja syy ja seuraus:
-Imuri huoltoon koska ei toimi. Asiakas ei ole laittanut johtoa seinään koska aiemmin ollut aina varsi-imuri eikä tiennyt.

-Kotiintoimitettu televisio ei toimi. Huolto paikanpäälle. Kaukosäätimessä paristot väärinpäin.

Varmasti noitakin imureita on tuotu vaikka minkä verukkeen takia takaisin. Toki onko sitten videointi oikea tapa, mene ja tiedä. Tuskin siellä oikeasti henkilö toisessa päässä nauttii siitä kun saa ”kyykyttää” asiakasta. Toki pitäisi olla silmää aspalla, että onko uusi juuri ostettu tuote vai pidemmän aikaan jo käytössä ollut, jolloin tuote on asiakkaallekin tullut jo tutuksi.
 
Viimeksi muokattu:
Itse ainakin kirjoitan mieluummin chattiin "suuttimen rulla ei enää pyöri imuroitaessa" kuin lähden kuvaamaan toimintaa videolle ja lähettelemään sitä ties minne. Minulla herää kysymys, että miksi se pitää kuvata? Miksi?
Sitten kannattaa valita tuotteet/myyjät jotka myöntää tuotteelle toivomasi takuun. Ehkä maksat siitä vähän enemmän, mutta halutusta palvelusta kannattaa maksaa.
Joku toinen ei arvosta moista ja ottaa mielummin halvemman ja on valmis jopa ottamaan käynnäkkäaikana jopa videon jolla selviää virhe.

Vaikka olisi ostaessa valinnut takuullisen tuotteen, niin moni ihan mielellään ottaa videon, se voi helpottaa paljon prosessia, kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, video kertoo joskus enemmän kuin kuva. Ehkä sen ansiosta ei edes tarvi toimittaa tuettetta minnekkään. (*

Markkinoilla on myös palveluita/takuita joissa asiakasta varten on ihan oma palvelu, jossa yhdellä soitolla, tai napin painaluksella saa apua, ei väliä oliko virhettä, vai ihan vaan siitä kyse että töpseli irti, bensa loppu, jne.


(*
Aina ei ole mitään virhettä, tai ei haluttu toiminnallisuus saadaan ihan asiakkaan yhteistyöllä toivoituksi, joukkoon mahtuu toki heitä jotka vain sanoaa vika, ja sen jälkeen eivät päästä edes korjaajaa sisään, huutavat vain oikeuksistaan. Harvinaisia toki.
 
Viimeksi muokattu:
Minullakin pysähtyi varsi-imurista suuttimen rulla. Lähti taas toimimaan, kun poistin roiman tukon hiuksia suuttimen akselin ympäriltä.
Ja aivan taatusti samasta syystä johtuu 90% vastaavista ongelmista. Tuntuu aika uusavuttomalta lähettää laite tämän takia huoltoon. Eri asia tietysti joa akseli on vääntynyt tms.
 
Mielenkiintoista keskustelua heräsi tästä. Lisätään vielä, että rahat palautui samana päivänä kun laitoin tilinumeron. Joskus muualta saanut odotella pitkiäkin aikoja ennenkuin rahat näkyy tilillä.

Minullakin pysähtyi varsi-imurista suuttimen rulla. Lähti taas toimimaan, kun poistin roiman tukon hiuksia suuttimen akselin ympäriltä.
OT:
Tuosta imurista oli "nylppääntynyt" se muoviosa, joka akselia/rullaa pyöritti (kerkesin kertaalleen purkaa ja katsoa missä vika oli).
 
Pieni kevennys. Eilen itiksen powerissa tuli vastaan ja nappasin kuvan muistoksi. Oli kuulemma palautus ja "vain" avattu paketti. Osta vaikka lahjaksi! Ei lojunut missään outlet-nurkassa edes, vaan paraatipaikalla heti kun astuu ovesta sisään. Olen ennenkin kirjoittanut kyseisestä myymälästä tänne. Todella hämmentävä liike. Kaikki silleen vähän ihanasti rempallaan ja hujan hajan. Tällä kertaa en onneksi ollut itse palauttamassa mitään, mutta tilanne näytti olevani päällä palautustiskillä :cool:
PXL_20221221_135333173.jpg
 
Eikö Gigantti enää tutki muiden hintoja? Kysyin eilen saako samaan hintaan mitä Jimm's myy mutta sitä ei kelpuutettu.

EDIT: Aspa taas sitä mieltä että koskee kaikkia
 
Viimeksi muokattu:
Eikös Gigantti vertaile vain kivijalkamyymälöiden hintoja eivätkä kait koskaan ole kelpuuttaneet verkkokauppoja vertailuunsa?
 
Eikös Gigantti vertaile vain kivijalkamyymälöiden hintoja eivätkä kait koskaan ole kelpuuttaneet verkkokauppoja vertailuunsa?
Gigantti ei ole julkisesti avannut miten myyjät vastaa kilpailijan tarjoukseen. Se ymmärtääkseni vuosien saatossa elänyt.
Joskus aikoinaan riitti että tarjous oli kirjallinen. Halu vasta tarjoukseen tänäpäivänä tuntuu olevan enemmänkin kiinni siitä kuinka hyvä kauppa siitä syntyy. (eli sama saati halvempi hinta ei ole automaatti) Tiukempi voi mennä läpi jos kyse jostain valikoidusta kilpalijasta ja siltäkin vain ilmitus hinnnasta. Tämä siis mutua ja perustuu yksittäisiin tapauksiin joissa se ollutkin helppoa.

Julkisten juttujen mukaan myyjillä on seuranta, kannustin järjestelmät, ja hinalappu hinnan muutos vaatii myjää, joten ei välttämättä houkuta.
 
Voiko netin kautta jätetyn tilauksen perua vielä kun statuksena on "Käsittelyssä"? Aikaa tilauksen jättämisestäkin on ehtinyt kulua jo toista kuukautta.
 
Voiko netin kautta jätetyn tilauksen perua vielä kun statuksena on "Käsittelyssä"? Aikaa tilauksen jättämisestäkin on ehtinyt kulua jo toista kuukautta.

Pääsääntöisesti netistä ostaessa on 14 vuorokauden peruutusoikeus tavaran vastaanottamisesta laskien, ja myös toimittamattoman tilauksen saa perua. Yleensä se on jopa myyjälle helpompaakin jos perut ennen kuin tilaus toimitetaan.

Perumisoikeuteen on olemassa tiettyjä poikkeuksia, kuten tilauksesta valmistettavat/kustomoidut tavarat. Kannattaa katsoa ohjeet KKV:n sivuilta:
 
Voi, omilta sivuilta tilauksen alta nappulasta saa peruttua
Käsittelyssä olevan tilauksen peruminen on ihan kauppa kohtaista. Osalla kaupoista sitä ei voi siinä vaiheessa perua, eikä sitä varten ole itsepalvelussa "nappulaa". Se mitä käsittelyssä tarkoittaa myös vaihtelee, joillain voi olla lisäksi erikseen keräily, pakkaus, lähetys, rahti.
Osassa kauppoja voi olla kuvailemasi ominaisuus ja jos on niin kannattaa toki käyttää.
 
Käsittelyssä olevan tilauksen peruminen on ihan kauppa kohtaista. Osalla kaupoista sitä ei voi siinä vaiheessa perua, eikä sitä varten ole itsepalvelussa "nappulaa".
Osassa kauppoja voi olla kuvailemasi ominaisuus ja jos on niin kannattaa toki käyttää.

Näin vähän itsekin alkuun ounastelin ja mitä kuluttajansuojapykäliä yritin selailla, että peruutuskäytännöt olisivat tilausprosessin pitkittyessä vähän kauppakohtaisia. Mitään peruutusnappulaa ei myöskään tässä kyseisessä verkkokaupassa ole. Mutta lähetin sähköpostia ja perustelin omalta puolestani miksi tahtoisin marraskuun lopussa jätetyn tilaukseni perua. Katsotaan mitä kauppa vastaa.

Ymmärrettävästi tilausketjuissa on vieläkin globaaleja viiveitä, mutta kyllä kohta seitsemänteen viikkoon venynyt tilaus on pienelektroniikassa vähän tylsä juttu. Varastosaldoilla on ollut myynnissä tavaraa, mikä ei sitten kuitenkaan ole tosiasiassa ollut hyllyssä jne. Tässä välissä on ehtinyt jo omakin elämäntilanne ja tarpeet muuttua. Tilaus on sopimus, mutta joku kohtuu kai täytyisi toimitusajoissakin olla. Kohta julkaistaan jo uutta rautaa eikä ole edellistäkään geniä saanut verkkokaupasta. Edullinenkaan kauppa ei ole välttämättä loppuviimein edullinen jos joutuu kuukausi kaupalla odottamaan toimitusta.
 
Kannattaa varmaan soittaa.

Omalla kohtaa piti joskus pirauttaa proshopin tanskan konttoriin että sai yhden tilauksen peruttua ja ihan hyvin se onnistui vaikka tilaus olikin käsittelyssä.
 
Käsittelyssä olevan tilauksen peruminen on ihan kauppa kohtaista. Osalla kaupoista sitä ei voi siinä vaiheessa perua, eikä sitä varten ole itsepalvelussa "nappulaa". Se mitä käsittelyssä tarkoittaa myös vaihtelee, joillain voi olla lisäksi erikseen keräily, pakkaus, lähetys, rahti.
Osassa kauppoja voi olla kuvailemasi ominaisuus ja jos on niin kannattaa toki käyttää.
Hyvä tarkennus! Luin otsikosta vain että Gigantti, mutta onhan tässä ketjussa muitakin kauppoja :D
 

Liitteet

  • Screenshot_20230110_162816_Chrome.jpg
    Screenshot_20230110_162816_Chrome.jpg
    44,3 KB · Luettu: 31
Näin vähän itsekin alkuun ounastelin ja mitä kuluttajansuojapykäliä yritin selailla, että peruutuskäytännöt olisivat tilausprosessin pitkittyessä vähän kauppakohtaisia. Mitään peruutusnappulaa ei myöskään tässä kyseisessä verkkokaupassa ole. Mutta lähetin sähköpostia ja perustelin omalta puolestani miksi tahtoisin marraskuun lopussa jätetyn tilaukseni perua. Katsotaan mitä kauppa vastaa.
...
Nyt ymmärsin, eli tilauksesi on olut "käsittelyssä" kuukauden kaksi, mielessäni kuvittelin tilanteen missä tilaus on odottaa tuotetta tyyppisestä seuraavaan vaiheeseen, jossa sitä tilattua tuotetta käsitellään ja tyypillisesti luokkaa viikossa asiakkaalla. Eli myyjä ei voi enään keskeyttää toimitus prosessia, ja tuote luokkaa viikossa asiakkaalla, jonka sitten palauttaa.

Myyjään yhteyttä ja perukauppa.

Edit, joo tarkensit että pienelektroniikkaa, eikä joku sähköauto verkkokaupasta jolla toimitus 2024.
 
Tämä menisi kyllä suoraan myös "Miksi tänään on hyvä päivä"-ketjuun. Verkkokauppa.comille isot kiitokset!

Logitechin kuulokkeissa pidempään jo vasen kanava reistaillut, tai virtakytkimen kontaktit syyllinen. Takuuta oli vielä viikko jäljellä. Henkisesti olin varautunut jo ostamaan jotkut halppikset tilalle huollon ajaksi. Eilen sattui olemaan kyyti alla, niin eipä muuta ku Jätkäsaareen vierailemaan. Huollontiskillä ukko nopeasti vain vilkaisi ettei ole mitään fyysistä vikaa. Puhelimesta näytin kuitin / viivakoodin. Niin hän printtas mulle hyvityslapun alkuperäisellä summalla (189€), pahoitteli ettei vastaavia löydy. Mutta ohjeisti menemään myymälän puolelle ettimään josko sieltä korvaavan itse löydän, ja/tai rahat saa kyllä myöskin kassalta käteen.
No nyt on uudet kuulokkeet päässä (+ uusi hiirikin jäi käteen) :)
 
Peukut :thumbsup: verkkokauppa.comille ja Postin kuljetukselle. Palautetusta viallisesta tuotteesta palautettiin rahat tilille kolmessa päivässä.
 
Kaikki tabletit -20%, myös iPadit, Telia.fi
Voimassa
: 18.12
Linkki: Joululahjaideat | Joululahjat 2022 pukinkonttiin | Telia
Promokoodi: jouluk2217
Kommentti tarjouksesta: myös iPadit


Eli olin ostanut telialta pädin, tuotetta oli siis saatavilla verkkokaupasta. Vihreänä näkyi tilauskuvake.
Tuli viestiä että toimituksessa viivettä.
Kysyin viellä chätistä että ennättääkö 6 päivän kuluttua, ja vastaus oli että kyllä.
Odotin ja otin yhteyttä ja sieltä vastattiin negatiiviseen sävyyn.
laitoin yhteydenottopyynnöillä viestit jatkossa menemään, että saan sähköpostiin vastaukset talteen.
Tässä on nyt viimeisin vastaus:



Hei,
Kiitos viestistä.

Selvitin laitetoimituksestamme ja valitettavasti korvaavaa tilalle eli laitteen vaihto ei ole mahdollista.

Ainoa vaihtoehto on perua laitetilauksesi, jos tähän päädyt ja tilata sitten uusi laite verkkokaupastamme siellä näkyvin hinnoin.

Tällä hetkellä tosiaan tilattu laite varastosta loppu, eikä ole antaa arvioitua toimitusaikaakaan.

Perumislomakkeemme Perumisilmoitus | Asiakastuki | Telia löytyy tästä ja muistathan laittaa tilausnumeron lomakkeelle, jos tähän päädyt.


Tilasin tämän tuotteen, jota en ole saanut. Onko muita ketkä on tilannut kyseisen tuotteen?
Minunko pitäisi peruuttaa tämä: ( APPLE iPad 2021 Wi-Fi 64 Gt Tähtiharmaa | Telia ) ja ostaa tilalle nyt tämä: Apple iPad 2021 64 Gt 4G | Telia
Hintaa: 539e, eli hintaa olisi vajaa 220e enemmän maksettavaa, että saisin edes jonkin pädin johon tilatut lisätavarat yhteensopii, eli olin jo kerennyt lapselle tilaamaan tuohon myös kynät, kärjet, suojakuoren sekä piirustussuojakalvon.

1674668459082.png


/ajattelin sillä nyt tämän tänne jakaa, kun näin televisiosta mainoksen. Siinä Telian asiakaspalvelijatyttö vastasi puhelimeen ja juoksi ympäri taloa ja huusi kaikille että kerääntykää kuulolle kun asiakkaalla on asiaa. Ja siinä sanoivat että he haluavat kuunella asiakasta.
 
Eli olin ostanut telialta pädin, tuotetta oli siis saatavilla verkkokaupasta. Vihreänä näkyi tilauskuvake.
Tuli viestiä että toimituksessa viivettä.
Kysyin viellä chätistä että ennättääkö 6 päivän kuluttua, ja vastaus oli että kyllä.
Odotin ja otin yhteyttä ja sieltä vastattiin negatiiviseen sävyyn.
laitoin yhteydenottopyynnöillä viestit jatkossa menemään, että saan sähköpostiin vastaukset talteen.
Tässä on nyt viimeisin vastaus:






Tilasin tämän tuotteen, jota en ole saanut. Onko muita ketkä on tilannut kyseisen tuotteen?
Minunko pitäisi peruuttaa tämä: ( APPLE iPad 2021 Wi-Fi 64 Gt Tähtiharmaa | Telia ) ja ostaa tilalle nyt tämä: Apple iPad 2021 64 Gt 4G | Telia
Hintaa: 539e, eli hintaa olisi vajaa 220e enemmän maksettavaa, että saisin edes jonkin pädin johon tilatut lisätavarat yhteensopii, eli olin jo kerennyt lapselle tilaamaan tuohon myös kynät, kärjet, suojakuoren sekä piirustussuojakalvon.

1674668459082.png


/ajattelin sillä nyt tämän tänne jakaa, kun näin televisiosta mainoksen. Siinä Telian asiakaspalvelijatyttö vastasi puhelimeen ja juoksi ympäri taloa ja huusi kaikille että kerääntykää kuulolle kun asiakkaalla on asiaa. Ja siinä sanoivat että he haluavat kuunella asiakasta.
Ilmaise tyytymättömyytesi, niin todennäköisesti saat helposti 50-70€ lahjakortin. Jos sekään ei lohduta, niin voit kyllä vaatia uudempaa mallia tilalle, mutta sen saamisessa en olisi kovin optimistinen
 
Onko kenelläkään kokemusta viallisesta tuotteesta kun on ostanut proshopilta ja sen palautuksesta? Tilasin näytön, jossa oli panelin välissä karva. Lcd kennon ja mikälie mattakalvo välissä siis.

Kun sain näytön, niin lähetin seuraavana päivänä sen takaisin ja siitä on jo noin kuukausi. Kysyessä valittelevat ruuhkaa, ja kuulemma ilmoittavat aähköpostilla kun tapaustani aletaan tutkia. Ei kai se nyt iso homma ole avata laatikkoa, katsoa että sama näyttö tuli mikä lähetettiin ja rahat takaisin.

Pahimmillaan pelkään että en saa rahoja heti, vaan lähettävät sen saman minulle takaisin, jos puusilmä ei karvaa siellä näe tms... Muutenkin kun tuo 14vrk palautusoikeus pitäisi olla hyvin simppeli, varsinkin kun tulee viallinen tuote
 
Onko kenelläkään kokemusta viallisesta tuotteesta kun on ostanut proshopilta ja sen palautuksesta? Tilasin näytön, jossa oli panelin välissä karva. Lcd kennon ja mikälie mattakalvo välissä siis.

Kun sain näytön, niin lähetin seuraavana päivänä sen takaisin ja siitä on jo noin kuukausi. Kysyessä valittelevat ruuhkaa, ja kuulemma ilmoittavat aähköpostilla kun tapaustani aletaan tutkia. Ei kai se nyt iso homma ole avata laatikkoa, katsoa että sama näyttö tuli mikä lähetettiin ja rahat takaisin.

Pahimmillaan pelkään että en saa rahoja heti, vaan lähettävät sen saman minulle takaisin, jos puusilmä ei karvaa siellä näe tms... Muutenkin kun tuo 14vrk palautusoikeus pitäisi olla hyvin simppeli, varsinkin kun tulee viallinen tuote
Otitko kuvan tuotteesta. Näistä takaisin lähetettävistä, viallisista kannattaa ottaa kuva todisteeksi. Itsellä se on nopeuttanut käsittelyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 272
Viestejä
4 488 673
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom