F1 Yleiskeskustelu

F1:stä poistuu tulevalle kaudelle lisäpiste, jonka saa nopeimmasta kierrosajasta.

Olisin itse kyllä säilyttänyt tuon lisäpisteen mutta toisinpäin nykyiseen verrattuna eli vain sijoille 11-20 ajaneet olisivat tuosta voineet taistella, ei toki urheilullista mutta olisi saattanut lisännyt tallien taktikoimista, varikko toimintaa sekä kuvaajan/katsojan mielenkiintoa seurata häntäpäänkin kuskeja.
 
Olisin itse kyllä säilyttänyt tuon lisäpisteen mutta toisinpäin nykyiseen verrattuna eli vain sijoille 11-20 ajaneet olisivat tuosta voineet taistella, ei toki urheilullista mutta olisi saattanut lisännyt tallien taktikoimista, varikko toimintaa sekä kuvaajan/katsojan mielenkiintoa seurata häntäpäänkin kuskeja.
No empä tiedä olisiko hyvä juttu. Kaikki sijoilla 11-20 ajavat tulisi pari kierrosta ennen maalia hakemaan uudet renkaat ja sitte yks nopea kierros.
 
No empä tiedä olisiko hyvä juttu. Kaikki sijoilla 11-20 ajavat tulisi pari kierrosta ennen maalia hakemaan uudet renkaat ja sitte yks nopea kierros.
Jep, koska ei mitää hävittävää. Ainoastaan sen verran taktikointia, että mikä hetki olisi paras varikkostopille. Lisäksi odottelisivat vielä varikolla, jos olisi tarvetta odotella puhdasta hetkeä radalla.

ehkäpä pisteitä pitäis jakaa kaikille maaliin tulleille. Nyt noi jämäsijat on arvottomia ja ainoastaan sijalla 11-12 on vielä jotain motia yrittää kympin sakkiin, joka saattaa kerranki onnistuessaan tehdä ison eron tallin loppusijoituksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän se ollut siinä. Valtteri ei vaan ymmärrä "vihjettä".
Valtteri Bottas toivoi olevansa viisaampi ensi kauden suhteen ennen Austinin formula 1 -viikonloppua. Toisin kuitenkin kävi.



– Tällä hetkellä se taitaa olla enemmän Mattiasta (Binotto) kiinni kuin minusta. Päätös ei ole nyt minun käsissä, Bottas kertoi STT:lle.
 
Vaikkei Valtteri niin Mick jr:n ottamista en mitenkään ymmärtäisi, niin keskinkertainen kuski noissa piireissä kuin voi vaan olla. Vain nimi on se joka pitää noissa ympyröissä.

Tallin(tämänkin) toiminta ollut kyllä myöskin Valtteria kohtaan aika perseestä, toivottavasti ainakin käy sanomassa suorat sanat päin naamaa vastuullisille jos lähtö tulee. Ei mitään himmaillua vaan tyyliin "Haista sitä Matteo etc pitkä paska" yms.
 
Viimeksi muokattu:
Totta kaikki, kaikista sijoista pisteet voisi olla jopa ihan toimivakin koska tuolloin jokainen sijoitus nosto toisi lisää pisteitä.
Erittäin hyvä idea. Onhan se hölmöä että sijalla 11 maaliin ajanut ei saa mitään enempää kuin kisan keskeyttänyt tai 3 kierrosta toiseksi viimeisestä jäänyt. Miksi edes yrittää parantaa sijoituksia jos mitään ei ole kuitenkaan tulossa.
 
Tallin(tämänkin) toiminta ollut kyllä myöskin Valtteria kohtaan aika perseestä, toivottavasti ainakin käy sanomassa suorat sanat päin naamaa vastuullisille jos lähtö tulee. Ei mitään himmaillua vaan tyyliin "Haista sitä Matteo etc pitkä paska" yms.
Ehkäpä, mutta toisaalta Valtteri tienaa 10 miljoonaa vuodessa ilman mitään varsinaista tulosvastuuta, joten eiköhän se pärjää.
 
Oho, myönsivät vielä. Ei olis uskonnu. Eipä omat pelot toteutunut( ainakaan vielä )

Ymmärtääkseni tuossa ei myönnetty vaan kiistettiin se väite, tai siis se linkin väite mikä ketjuun postattu. (siis ymmärsin että väite oli että aika-ajojen jälkeen ennen startti mahku muuttaa jotain T tunnelia, ja että myös sitä käytetty, ja tuossa linkissä molemmat kiistettiin )


Erittäin hyvä idea. Onhan se hölmöä että sijalla 11 maaliin ajanut ei saa mitään enempää kuin kisan keskeyttänyt tai 3 kierrosta toiseksi viimeisestä jäänyt. Miksi edes yrittää parantaa sijoituksia jos mitään ei ole kuitenkaan tulossa.

Jos toki vikakin saisi pisteen ja siiten enemmän mitä korkeammalla sijoitus, niin olisi aika mullistava muutos ja muuttaisi luennetta, enkä nyt ihan samaa mieltä olisko se parempi.

Toki pisteytys voitaisiin tehdä niin että kymmenen parasta saisi pisteen tai enemmän, ja yhdestätoista kymennesosa pisteen. Jolloin säilyisi se perinteinen pisteiden tavoittelu, mutta jos nyt pari talia jäisi pisteittä niin kisaisivat sitten ala sarjassa kymmenyksistä.

Ehkäpä, mutta toisaalta Valtteri tienaa 10 miljoonaa vuodessa ilman mitään varsinaista tulosvastuuta, joten eiköhän se pärjää.
En tiedä mikä mainitsemasi 10 mlijoonaa on.

Jossain arvioitu että kuski sopparit olisi vajaa kymmenen miljoonaa vuosi, mutta paljonko Valtterin osuus niistä, ja paljonko on muita tienistejä.

Jos ei mitään mokia ja muita tuloja on, niin ei varmaan pärjääminen oli kiinni tienaako viisi vai kymmenen, toki sillä voi olla iso vaikutus suunnitelmiin.
 
Noista sijoilla 11+ ajavista oon aina miettinyt, että mitä kävisi, jos niillä olisi vapaa DRS käyttö ilman 1s rajaa?
 
Jotain ylimääräistä herkkua saisi peräpään talleilla olla käytössä tasoittamismielessä. Toki sitten menestyksen/pisteiden mukaan otettaisiin pois/vähennettäisiin.
 
Nyt jos pistesija on kisan puolessa välissä niin kaukana, ettei sitä ajamalla saa kiinni, säästellään polttoainetta ja toivotaan turva-autoa. Turha lähteä ohittelemaan sijalta 16, jos riskinä on hajottaa autoa ja kauden budjetista karsitaan taas yksi 100k€ pois korjauskuluihin.

Jos vaikka DRS olisi aika-ajomoodissa, jos olet perässä johtavaa autoa yli minuutin. Toki tuo nyt pahentaisi jonoajelua, kun vetoauto hieman jarruttelee päästäkseen yli minuutin eroon. :D
 
Jotenkin pitäisi rohkaista/suosia sellaista yritteliästä/raivokastakin ajamista enemmän kuin turvallista köröttelyä.
 
Ja siihen ei toki voi mennä, kun se vaan on kauheaa ja "paha asia".

En tiiä että ajaako nuo vielä 100% synteettisellä bensalla, mutta sitten ku ajavat niin en näe kyllä mitään syytä miks ei välitankkauksia vois ottaa takaisin käyttöön. Sitten ei luulis enää kenelläkään olevan mitään sanottavaa.
 
En tiiä että ajaako nuo vielä 100% synteettisellä bensalla, mutta sitten ku ajavat niin en näe kyllä mitään syytä miks ei välitankkauksia vois ottaa takaisin käyttöön. Sitten ei luulis enää kenelläkään olevan mitään sanottavaa.

Ei vielä ainakaan. Jostain on jääny itellä hatara muistikuva kaudesta 2026 kun käyttäisivät 100% synteettistä polttoainetta. Tästä en ole kyllä hetkeen kuullu mitään ja hyvin todennäköisesti tuo hatara muistikuva on väärä :lol: Mutta tuossa olet kyllä oikeassa, että jos/kun autot käyttää synteettistä polttoainetta niin välitankkaukset voitas ottaa takaisin.

Tuohon lisäpisteen poistoon niin olispa vain makia jos Norris veis tän vuoden mestaruuden ja juurikin niin, että nuo nopeimmasta kierroksesta saadut pisteet tois voiton.
 
Tämmönen teksti viralliselta sivuilta löyty, huhtikuulle päiväys.

While the current F1 hybrid power units are the most efficient engines on the planet and already use 10% ethanol biofuel, 2026 will mark the arrival of a new era for the sport. Not only will there be new cars and new engine regulations, but the mandatory use of 100% advanced sustainable fuels will help pioneer a technological revolution.
 
Tämmönen teksti viralliselta sivuilta löyty, huhtikuulle päiväys.

While the current F1 hybrid power units are the most efficient engines on the planet and already use 10% ethanol biofuel, 2026 will mark the arrival of a new era for the sport. Not only will there be new cars and new engine regulations, but the mandatory use of 100% advanced sustainable fuels will help pioneer a technological revolution.

Eli ei ilmeisesti kuitenkaan 100% synteettistä? Eikö tuo 'sustainable' suomennu tässä yhteydessä ympäristöä säästävää?
 
En tiiä että ajaako nuo vielä 100% synteettisellä bensalla, mutta sitten ku ajavat niin en näe kyllä mitään syytä miks ei välitankkauksia vois ottaa takaisin käyttöön. Sitten ei luulis enää kenelläkään olevan mitään sanottavaa.
Mitä väliä bensan koostumuksella on siihen, ajetaanko kisa välitankkauksilla vai ei? Vai onko tässä joku "poissa silmistä - poissa mielestä" -kehitelmä, että saastuttavan bensan tankkaaminen on ok, kunhan se tehdään kuvien ulkopuolella ennen kisaa?

Välitankkauksista luovuttiin siksi, ettei kisoja ratkaista varikkokäynneillä vaan radalla, ja että varikkopalojen riski poistuisi. Ross Brawnin Ferrari-aikakauden kokeneena en kyllä haluaisi takaisin siihen, että varikkotaktiikoilla voitettaisiin kisoja. Ainoastaan Monacossa se olisi fiksua, koska sijoitusten vaihtuminen radalla on Monacossa mahdotonta.
 
Mitä väliä bensan koostumuksella on siihen, ajetaanko kisa välitankkauksilla vai ei? Vai onko tässä joku "poissa silmistä - poissa mielestä" -kehitelmä, että saastuttavan bensan tankkaaminen on ok, kunhan se tehdään kuvien ulkopuolella ennen kisaa?

Välitankkauksista luovuttiin siksi, ettei kisoja ratkaista varikkokäynneillä vaan radalla, ja että varikkopalojen riski poistuisi. Ross Brawnin Ferrari-aikakauden kokeneena en kyllä haluaisi takaisin siihen, että varikkotaktiikoilla voitettaisiin kisoja. Ainoastaan Monacossa se olisi fiksua, koska sijoitusten vaihtuminen radalla on Monacossa mahdotonta.

Mielipide se on tuokin. Mukavat 10 vuotta ollut ajella joko hamiltonin tai verstappenin perässä. Jännitystä ja vauhtia täynnä joka kisa.
 
Syy miksi välitankkauksista luovuttiin.
img_5349.jpg
 
Piti ihan tsekata että koskas se DRS tuli niin 2011 eli tarkalleen tuo valtava nousu tuosta. Vähän vaihtelee että milloin niitä voi ohituksiksi sanoa.

En tiedä missä oli se kuva mistä näki ohitusten määrän alusta asti, siitä näkyi hyvin kuoppa joka oli tankkausaikaan.
 
Välitankkaus takaisin, kun siellä voi kanssa tapahtua mitä vaan. Ihmiset kaipaavat menoa ja meisseliä radalla/varikolla.
 
Ferrarit väänsivät kunnolla vaikka Leclerc tuli kaiketi kryptinen viesti kisan aikana ettei pitäisi taistella.. :hmm:

Tsunoda taisteli kanssa oikein kunnolla Perez ja Piastrin kanssa.
 
Jotenkin pitäisi rohkaista/suosia sellaista yritteliästä/raivokastakin ajamista enemmän kuin turvallista köröttelyä.
Helppo ratkaisuhan olisi vain laittaa lisää pisteitä jakoon, se on ihan ymmärrettävä ettei vika tai pari vikaa enää saa pistettä mutta nykyinen järjestelmä kyllä syö kisailut pois keskisakista.

Pisteitä saisi olla jaossa esim top 15, nykyinen järjestelmähän on ihan naurettava jos kauden lopuksi vaikka 2 heikoimmalla ei oo yhtään pistettä.

Se että 4 tallia vie ilman keskeytyksiä 8 sijaa niin ei siinä paljoa jaettavaa oo lopuille 6 tallille.
 
Pisteitä saisi olla jaossa esim top 15, nykyinen järjestelmähän on ihan naurettava jos kauden lopuksi vaikka 2 heikoimmalla ei oo yhtään pistettä.
No jos ei kertaakaan pääse kymmenen joukkoon niin ei kyllä ansaitsekaan yhtään mitään. Kyllä sieltä ne kunnon kuskit erottuu, Kimi oli ekassa kisassa Sauberilla pisteillä ja tämä nyt sentään oli vanhaa hyvää aikaa kun pisteillä oli kuusi parasta. Tietty aiemmin myös oli moottoririkkoja ja muita keskeytyksiä niin siinä oli enemmän liikkumavaraa että mitä kaikkea voi tapahtua. Voisivat ennemmin ohjata lajia siihen suuntaan että kaikki ei aja maaliin, kuin nysvätä pistejärjestelmien kanssa. Ei siinä mitään hienoa ole että on 13. ja saa jotain hilupisteitä.
 
No jos ei kertaakaan pääse kymmenen joukkoon niin ei kyllä ansaitsekaan yhtään mitään. Kyllä sieltä ne kunnon kuskit erottuu, Kimi oli ekassa kisassa Sauberilla pisteillä ja tämä nyt sentään oli vanhaa hyvää aikaa kun pisteillä oli kuusi parasta. Tietty aiemmin myös oli moottoririkkoja ja muita keskeytyksiä niin siinä oli enemmän liikkumavaraa että mitä kaikkea voi tapahtua. Voisivat ennemmin ohjata lajia siihen suuntaan että kaikki ei aja maaliin, kuin nysvätä pistejärjestelmien kanssa. Ei siinä mitään hienoa ole että on 13. ja saa jotain hilupisteitä.
Vähän kyllä eri linjoilla ton kanssa, kuskille kaikki alle top3 on ns ei niin hienoa kun ei pääse podimille. Tallille ja sitä kautta kuskille ne hilutkin on elintärkeitä koska rahat jaetaan niiden perusteella.
 
Ei kyllä kuulosta kiinnostavalta, että kaikki köröttelee maaliin ja kaikki saa pisteitä. Mieluummin näkisin sen, että sekä kuljettajat että autot pakotetaan ajamaan niin äärirajoilla, että ajovirheitä ja auton hajoamisia tulee joka kisassa useita.

Näinhän se oli vielä 20 vuotta sitten. Eikä kyse ole nostalgiasta, vaan jatkuva keskeytyksen riski loi kisoihin mukavan taustajännityksen. Odottamattomat keskeytykset toivat draamaa ja saivat aina sykkeet korkealle ja toisaalta pikkutallien yllätykselliset podiumit tai top-6 sijoitukset olivat ilon aihe ihan kotisohvalla.

Vertailuna esim. vuonna 2001 yhteensä 18 kuskia ajoi top-6 sijoituksen (23 kuskia olisi saanut pisteitä nykyjärjestelmällä). Tänä vuonna vain 11 kuskia on yltänyt 6 parhaan joukkoon kisassa. Yllätyksellisyys on siis selvästi vähentynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Todellakin täytyy olla niin, että pisteet täytyy ansaita, ja voitosta saa pientä ekstraboostia vrt kakkossija. Nykyinen pistejärjestelmä on ihan ok, joskin nopeimman kierroksen pisteen pudottaisin pois, se on täysin turha, ja sillä voi kuitenkin olla ratkaisevaakin merkitystä.
 
Tallin taktiikat ei ainakaan kisojen ajamista auta yhtään. Auton lisäksi. Aikä perseestä kyllä Valtterin kannalta jos vielä Marraskuun puoliväliin tuota pihtaavat, on siinä vaiheessa vaikeaa saada muissakaan sarjoissa palleja.

Toki varmaan esim Indycariin järjestyisi pikavauhtia paikka jos sinne suuntaisi, sen verran painoarvoa pitkän uran F1-kuskeilla.
 
Viimeksi muokattu:
Välitankkaus takaisin, kun siellä voi kanssa tapahtua mitä vaan. Ihmiset kaipaavat menoa ja meisseliä radalla/varikolla.
Tuo jo vähän torpattiin, mutta toisi kyllä lisää sähläystä ja sitä kautta jännitettävää, vs nykyinen missä yhdellä varikkokäynnillä, joka itse käynnissä harvoin isoja mokia, missä syntyisi isoa eroa, enemmän syntyy eroa parissa kierroksessa jos ajatetaan liianpitkään.
Tankkaus toisi myös aikaa touhuta auton kanssa muutakin, jos se sallittaisiin samalla. mistä voisi toivoa että vähän säätö ja kontakti riskiä voisi ottaa.

Jossain ketjussa joku toivo mallia missä kaikilla olisi sama auto, sitä en kannata, on olemassa sarjoja missä ajetaan samalla autolla niin olkoon ne erikseen, jos F1 haluaa olla kuninkuusluokka niin siinä oleellista on se auton kehitys. Enemmin hakea juttuja miten yhdistää kunnustasäästöt että kehittäminen, innovointi. eikä hieroa jotain säätöjä.

Kesketyksiä voisi saada lisää jos yhdellä moottorilla saisi ajaa vain yhden kisan, toki millä säännöillä halpoja kertakäyttö moottoreita. Eli ajatus se että utopistinen sääntö millä moottorista voisi ottaa enemmän irti jos mitoitus niin että kestää yhden kisan.
 
En varsinaisesti olisi yllättynyt, jos tämä (VB Mersulle) olisi lopputulos. Mersulla on kuskien puolesta hieman kysymysmerkkejä Antonellin toimesta - lunastaako Verstappenin tasoiset odotukset vai ei. Vaikka Wolf haluaa ottaa riskin, niin olisi sulaa hulluutta hävitä kymmeniä/satoja miljoonia heikosti suoriutuvan kuskin takia. Russell tuskin floppaa ja saattaa vaihtaa maisemaakin ensi kauden jälkeen, joten VB voi ajella mitä tahansa sarjoja satunnaisesti ja katsoa, josko se paikka aukeisi Mersulta.
 
Ralf Schumacher sanoo kuulleensa Bottaksen lähipiiriltä, että suomalainen ajaisi ensi kaudella Mersun testikuskina. Ihan lonkalta tosin muistelisin, ettei Ralfin väittämät ole niitä kaikista kestävimpiä olleet.

Mersun testikuskin paikka ei olisi välttämättä aivan huono? Palkkaa tulee ja ei tarvitsisi ajaa Sauberilla viimeisenä.
 
Mersun testikuskin paikka ei olisi välttämättä aivan huono? Palkkaa tulee ja ei tarvitsisi ajaa Sauberilla viimeisenä.
Tuo olisi Valen uran kannalta varmaankin paras vaihtoehto. En oikein ymmärrä miksi jengi pidättää hengitystään sen puolesta, "pääseekö" hän ajamaan vielä yhden vuoden surkealla autolla sijoista 18-20 vai ei.
 
Kuulostaa kyllä omaan korvaan kaukaa haetulta juorulta. Bottas on puhunut jatkuvasti sitoutumisesta pidempiaikaiseen projektiin, siirtyminen takaisin Mersulle testihommiin ei ole sitä. Sieltä ei olla enää nousemassa kisoihin mukaan tuossa iässä, sairastapaukset korvataan uusilla F3/F2 lupauksilla. Toki jos rahasta on pulaa, niin kai pestistä jotain hiluja saisi.
 
Mersun testikuskin paikka ei olisi välttämättä aivan huono? Palkkaa tulee ja ei tarvitsisi ajaa Sauberilla viimeisenä.
Mitä testikuski tänäpäivänä tekee?
Mielikuva että ajelee päivät pitkät "pleikalla"

Mikä olisi hyvä , toistoihin kykenevä, rauhallisuus vuorovaikutukseen kykenevä, ja se että olisi samat mieltymykset autosta kuin oikeilla kuskeilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 344
Viestejä
4 927 521
Jäsenet
79 346
Uusin jäsen
funix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom