F1 Yleiskeskustelu

Voi olla että ylitulkitsen tätä, mutta Valtterin kommentit tuntuu siltä, että siitä testikuskin pestistä olisi käyty ainakin epävirallisia keskusteluja.



Sanoo siis, että kisakuskina pysyminen on prioriteetti, mutta ymmärtää, että on jo lokakuu eikä mitään ole allekirjoitettu, joten kyllä hän tarvittaessa harkitsisi sitä Mersun paikkaa.

Bottas on ajanut niin hyvin kuin Sauberilla varmaan voi ajaa, mutta jos vaihtoehtona on se vuosi Sauberilla sijalla 18 tai hengailu Mersulla, niin ymmärrän kyllä jos Bottas ottaisi jälkimmäisen. Sieltä sitten välillä tuuraamaan, jos Georgella on käsi poikki viikonlopun.
 
Williams heritage livery Mexicon ja Brazilian kisaan.

IMG_0084.webp
IMG_0085.webp


 
Voi olla että ylitulkitsen tätä, mutta Valtterin kommentit tuntuu siltä, että siitä testikuskin pestistä olisi käyty ainakin epävirallisia keskusteluja.



Sanoo siis, että kisakuskina pysyminen on prioriteetti, mutta ymmärtää, että on jo lokakuu eikä mitään ole allekirjoitettu, joten kyllä hän tarvittaessa harkitsisi sitä Mersun paikkaa.

Bottas on ajanut niin hyvin kuin Sauberilla varmaan voi ajaa, mutta jos vaihtoehtona on se vuosi Sauberilla sijalla 18 tai hengailu Mersulla, niin ymmärrän kyllä jos Bottas ottaisi jälkimmäisen. Sieltä sitten välillä tuuraamaan, jos Georgella on käsi poikki viikonlopun.

Kyllähän tämä kuvio alkaa olla nyt selvä. Pottas on siis hyvin suurella todennäköisyydellä ensi vuonna MB:n testikuski.

Oikeastaan kiinnostavampaa on, että mikö tilanne vuoden päästä.
 
Bottas on ajanut niin hyvin kuin Sauberilla varmaan voi ajaa, mutta jos vaihtoehtona on se vuosi Sauberilla sijalla 18 tai hengailu Mersulla, niin ymmärrän kyllä jos Bottas ottaisi jälkimmäisen. Sieltä sitten välillä tuuraamaan, jos Georgella on käsi poikki viikonlopun.
Jep. Tuolla olisi mahdollisuus päästä suorituskykyisen auton rattiin, Sauberilla sitä ei ole. Ainoa järki jatkaa Sauberilla olisi monivuotinen sopimus jolla homma jatkuisi myös Audilla. Jos yhdenkin kisan pääsisi Mersulla ajamaan, niin se olisi jatkoneuvoteluille ihan missä tallissa vaan parempi lähtökohta kuin vuosi Sauberilla sijalla viimeinen tai toiseksi viimeinen. Oletan että Sauber on ensi vuonna vieläkin heikompi kuin tänä vuonna, kun kehityspaukut on laitettu jo Audille.
 
Jep. Tuolla olisi mahdollisuus päästä suorituskykyisen auton rattiin, Sauberilla sitä ei ole. Ainoa järki jatkaa Sauberilla olisi monivuotinen sopimus jolla homma jatkuisi myös Audilla. Jos yhdenkin kisan pääsisi Mersulla ajamaan, niin se olisi jatkoneuvoteluille ihan missä tallissa vaan parempi lähtökohta kuin vuosi Sauberilla sijalla viimeinen tai toiseksi viimeinen. Oletan että Sauber on ensi vuonna vieläkin heikompi kuin tänä vuonna, kun kehityspaukut on laitettu jo Audille.
Aika samoja ajatuksia. Bottaksella olisi testikuskista kuitenkin paremmat saumat nousta kisakuskiksi kuin esimerkiksi Mickillä. Ja nyt kun tällä kaudella on tullut selväksi, että niitä pisteitä ei saada, on Bottaksen seuraaminen jäänyt itsellänikin enemmän somen varaan. Mersulla ainakin saisi sitten seurata sitä somea Mercedes-ympäristössä.

Ja siis nyt kun Taponen hyppää kolmosiin eikä Bottaksen siirtyminen testikuskiksi heti tarkoittaisi kisakuskiuran päättymistä, ei se nyt sitten niin pahalta ajatukselta tunnu.
 
Toivottavasti Tiffany ei heti monota pois jos/kun Valtterin status muuttuisi vähemmän glorifiseksi/ei enää niin jännäksi.
 
Jep. Tuolla olisi mahdollisuus päästä suorituskykyisen auton rattiin, Sauberilla sitä ei ole. Ainoa järki jatkaa Sauberilla olisi monivuotinen sopimus jolla homma jatkuisi myös Audilla. Jos yhdenkin kisan pääsisi Mersulla ajamaan, niin se olisi jatkoneuvoteluille ihan missä tallissa vaan parempi lähtökohta kuin vuosi Sauberilla sijalla viimeinen tai toiseksi viimeinen. Oletan että Sauber on ensi vuonna vieläkin heikompi kuin tänä vuonna, kun kehityspaukut on laitettu jo Audille.
Tämä. Bottaksen kannalta paskin mahdollinen diili olisi 1-vuotinen sopimus Sauberille.
 
Sekään ei auttanut että jäi niin pahasti Hamiltonin jalkoihin. Ei sen nöyryytyksen jälkeen hirmu paljon ollut vaihtoehtoja kuin häntäpään tallit.
Taktiikat oli myös aina tehty Hämikselle. Kerran sentään meni sanattomaksi ja selittelykään ei enää luonnistunut, kun Heikki oli aika-ajoissa selvästi painavammalla autolla nopeampi.
Heikin suurin moka oli juuri silloin erota Flaviosta.
Ihan arvaamaton jätkä, piti antaa kakkoskuskille potkut kesken kauden, kun oli enemmän pisteitä kuin Alonsolla siinä vaiheessa.
 
Mutta managerina oli palliote muista tallipäälliköistä ja myös puristi kovaa tarvittaessa. Managerinhan täytyy olla härski ja kovapintainen.
 
Oliskohan mahdollista, että näitä kahta asiaa tekee eri ihmiset?

Ei, jokainen suunnittelu minuutti erikoisteippauksesta on pois auton suunnittelusta. Niin se vain on
Turhaa saivartelua. Se on tavalla tai toisella aina resursseista pois. Suurempi haitta näissä kuitenkin on se, että nämä kokevat inflaation hyvin nopeasti. Erikoisteipit jonkun selkeän syyn takia kerran-pari kauteen (sis kaikki tallit) vielä menee, mutta nykyään tuntuu että joka kisaan pitää jonkun keksiä jollain (teko)syyllä "vänkää" teippiä pintaan. Noi jotkut retrovärit on ihan hauskoja silloin tällöin, mutta useimmat näistä on täysin turhia ja kohdentavat katseita epäoleelliseen.
 
Hyvin voisi sarja ylhäältä osoittaa tiimeille liveryt ja niitä vaan sitten käytettäisiin pulisematta.
 
Turhaa saivartelua. Se on tavalla tai toisella aina resursseista pois. Suurempi haitta näissä kuitenkin on se, että nämä kokevat inflaation hyvin nopeasti. Erikoisteipit jonkun selkeän syyn takia kerran-pari kauteen (sis kaikki tallit) vielä menee, mutta nykyään tuntuu että joka kisaan pitää jonkun keksiä jollain (teko)syyllä "vänkää" teippiä pintaan. Noi jotkut retrovärit on ihan hauskoja silloin tällöin, mutta useimmat näistä on täysin turhia ja kohdentavat katseita epäoleelliseen.

Ei mene väritykset autonkehityskassasta vaan markkinoinnista, eli ei ole pois keneltäkään.
 
Turhaa saivartelua. Se on tavalla tai toisella aina resursseista pois. Suurempi haitta näissä kuitenkin on se, että nämä kokevat inflaation hyvin nopeasti. Erikoisteipit jonkun selkeän syyn takia kerran-pari kauteen (sis kaikki tallit) vielä menee, mutta nykyään tuntuu että joka kisaan pitää jonkun keksiä jollain (teko)syyllä "vänkää" teippiä pintaan. Noi jotkut retrovärit on ihan hauskoja silloin tällöin, mutta useimmat näistä on täysin turhia ja kohdentavat katseita epäoleelliseen.
Talli kilpailee myös näkyvyydessä, jos talli tarjoaa kumppaneille räätälöintiä, lisäarvoa, niin se voi olla isojuttu kumppaneille, ja voi tuoda myös lisäresursseja tallin urheilutoiminnalle. Vain osa talleista tuolla kylpee niin helpon rahan äärellä että sen käyttöä rajoittaa vain budjettikatto. Ja taitaa heilläkin olla painetta tuota edes jotain lisäarvoa rahoitajille.
Lopuilla talleilla on sitten enemmän merkittävää se että kumppaneille tarjoaa lisäarvoa parhaan mukaan, ilman taistelua kärkisijoista radalla. Mutta ne tuo kuitenkin niitä resursseja millä voi siellä radallakkin parantaa.

Jos yksi keksii jotain, niin toki muidenkin kumppanit alkaa kyseleen ja muut seuraa perässä.
 
Horner ottaa kantaa Perezin tilanteeseen, eikä ihan hyvältä kuulosta. Tiimi tekee tai on tehnyt kaikkensa Perezin tukemiseksi, mutta pisteitä pitäisi saada eikä talli voi niitä kuljettajan puolesta ajaa.


1000015446.jpg


Vaikka Perez tuo rahaa tallille, kallistun itse vähän sen kannalle, että tällaisten kommenttien varjossa se rahakaan ei riitä. Etenkään kun ennen kesätaukoa Red Bull oli muistaakseni aivan varma, että Perez kyllä jatkaa ensi kaudella. Korjatkaa jos muistan väärin.
 
Olen melko varma että kommentoin tänne joskus kesällä (kun Red Bull oli vielä järjessä tiimipisteissä Maxin pisteillä) että toivottavasti häviävät tuon tallimestaruuden koska se on täysin oma vika ja kaikki tämä oli aivan itsestäänselvänä nähtävissä. Perez tekee varmaan sen mitä osaa, joten se on tallin homma tehdä tarvittavat päätökset. Toki en olisi odottanut että kolmanneksi putoavat...
Ne tallin saamat FIA- rahat on itseasiassa aika tasaiset (ekat kolme saa 140-131-122 miljoonaa taalaa) ja varmaan siellä jossain Red Bullin valopääosastolla on laskeskeltu että Perezin kartellirahat on isommat kuin nuo erot. Mutta kun tuohon lasketaan vaikeammin laskettavat asiat kuten esim. se että tekevät itsestään täysin pellen, niin varmaan se vaakakuppi kääntyy. Mutta sitten tullaan siihen että todennäköisesti eivät kehtaa myöntää olleensa väärässä + sunken cost fallacy.
 
Olen melko varma että kommentoin tänne joskus kesällä (kun Red Bull oli vielä järjessä tiimipisteissä Maxin pisteillä) että toivottavasti häviävät tuon tallimestaruuden koska se on täysin oma vika ja kaikki tämä oli aivan itsestäänselvänä nähtävissä. Perez tekee varmaan sen mitä osaa, joten se on tallin homma tehdä tarvittavat päätökset. Toki en olisi odottanut että kolmanneksi putoavat...
Ne tallin saamat FIA- rahat on itseasiassa aika tasaiset (ekat kolme saa 140-131-122 miljoonaa taalaa) ja varmaan siellä jossain Red Bullin valopääosastolla on laskeskeltu että Perezin kartellirahat on isommat kuin nuo erot. Mutta kun tuohon lasketaan vaikeammin laskettavat asiat kuten esim. se että tekevät itsestään täysin pellen, niin varmaan se vaakakuppi kääntyy. Mutta sitten tullaan siihen että todennäköisesti eivät kehtaa myöntää olleensa väärässä + sunken cost fallacy.
Tuskin asia on noin yksioikoinen noitten rahojen suhteen. Eiköhän noissa isoissa sponsorisopimuksissa ole bonuksia myös menestymisen suhteen. Kyllähän tallien sponsorit saa eri tavalla näkyvyyttä jos talli voittaa mestaruuden, kuin jos se tulee vaikka toiseksi tai neljänneksi. Tuskin Red Bull olisi saanut 700 miljoonan sponsorisopimusta Oraclen kanssa jos olisi ajanut rinta rinnan Sauberin kanssa.

Mestaruuden markkinointiarvo voi olla huomattavasti suurempi kuin tuo 140 miljoonaa. Ja miksei Red Bullilla olisi, menee ehkä muutama tölkki enemmän kaupaksi jos voitetaan. Toki Perez tuo myös ihan ihan kivasti fyffeä, sen 30 miljoonaa plus markkinointia yms latinalaisessa amerikassa...

Saa nähdä miten käy. Varmaan Perezin itsetunto romahtanut ja paine kova. Eihän se mikään huono kuski ole, ja tuskin vauhti vain jotenkin mystisesti kadonnut. Vai mistä tuo johtuu, että sen meno on noin surkiaa nykysin?
 
Olen melko varma että kommentoin tänne joskus kesällä (kun Red Bull oli vielä järjessä tiimipisteissä Maxin pisteillä) että toivottavasti häviävät tuon tallimestaruuden koska se on täysin oma vika ja kaikki tämä oli aivan itsestäänselvänä nähtävissä. Perez tekee varmaan sen mitä osaa, joten se on tallin homma tehdä tarvittavat päätökset. Toki en olisi odottanut että kolmanneksi putoavat...
Ne tallin saamat FIA- rahat on itseasiassa aika tasaiset (ekat kolme saa 140-131-122 miljoonaa taalaa) ja varmaan siellä jossain Red Bullin valopääosastolla on laskeskeltu että Perezin kartellirahat on isommat kuin nuo erot. Mutta kun tuohon lasketaan vaikeammin laskettavat asiat kuten esim. se että tekevät itsestään täysin pellen, niin varmaan se vaakakuppi kääntyy. Mutta sitten tullaan siihen että todennäköisesti eivät kehtaa myöntää olleensa väärässä + sunken cost fallacy.
Tällainen toiminta tallilta varmasti myös osaltaan lisää osaavien työntekijöiden siirtymistä muihin talleihin, voi hieman harmittaa jos tallimestaruudesta tms. riippuvat bonukset jää saamatta sen takia että talli pitää väkisin kiinni paskasta kuskista.
 
Toisaalta kolmanneksi tulemisessa on ensikaudelle hyötyä. Tuulitunneliajat jaetaan valmistajatulosten mukaan ja Red Bull on selvästi vaikeuksissa muiden tallien kanssa. Eli häviää kyllä rahaa, mutta on paremmat mahdollisuudet uuteen mestaruuteen ensi vuonna.

Täällä oli tämän kauden tuulitunneliajat:
 
Eikö enää vaan Bossia päälle? Totokin näyttäisi varmasti ajurintakissa pätevältä.
 
Sama toimittaja joka "paljasti" Colapinton korvaavan Kersantin Williamsilla aikasemmin on nyt sanonu, että Colapinto ajaisi ensi kaudella Red Bullilla.


Videolla Horner kävelee Williamsin motorhomesta pois FP1 jälkeen. Spekulaatiota tietenki :lol:
 
Twitterissä tuli vastaan:

1730538669583.png


Toivottavasti on vain huhuja ja ainoa mitä Sauber julkaisee seuraavaksi on Bottaksen jatkopahvi ja vähintään kahden vuoden :nb:
 
Melkoinen rookie kattaus olisi kaudella 2025, jos Bortoleto nappaa Sauber:lta paikan.
Lawson, Doohan, Bearman, Antonelli, Bortoletto, ehkä jopa Colapinto myös.

 
Ihmettelen kyllä kuka jatkossa uskaltaa neuvotella Sauberin kanssa kun roikottavat näitä sopimuksia näin pitkään. Erikoista touhua.
 
Race uutisoi myös, että Bortoleto tulisi syrjäyttämään Bottaksen Sauberin paikalta. The Race harvemmin kirjoittelee mitä sattuu. Pääsääntöisesti on hyvin perillä asioista ja hyvät lähteet.
 
Race uutisoi myös, että Bortoleto tulisi syrjäyttämään Bottaksen Sauberin paikalta. The Race harvemmin kirjoittelee mitä sattuu. Pääsääntöisesti on hyvin perillä asioista ja hyvät lähteet.
Jos näin käy, niin täytyy toivoa että Bottakselle harkittu sopimus olisi muutenkin ollut vain vuoden mittainen. Silloin on tosiaan parempi lähteä vaikka testikuskiksi Mersulle, kuten aiemmin oli puhe.
 
Valtterina kävisin sanomassa fuck you sinne johtoportaaseen. Ja vetäisin oven kiinni perässä niin kovaa että lasi hajoaa.
 
Race uutisoi myös, että Bortoleto tulisi syrjäyttämään Bottaksen Sauberin paikalta. The Race harvemmin kirjoittelee mitä sattuu. Pääsääntöisesti on hyvin perillä asioista ja hyvät lähteet.
Jos tuo osoittautuu todeksi niin voisi selittää kanssa Sauberin näennäistä jahkailua. Diilihän on voitu tehdä jo ajat sitten mutta säästetty brassikuskin sopparin julkistus Brasiliaan?
 
Mutta jos ei olisi Valtsulle oikeasti tuosta kerrottu niin silloin olisi kyllä aihetta repiä perseet ihan tosissaan.
 
Alkaa olemaan ilmeisesti lopullista ilmoitusta vaille Portoleton soppari Sauberin kanssa. Hienosäätöä vaille valmis. Tuleeko julkistus kenties heti Brasilian kisan jälkeen. Ei vahvalta näytä Vaden tilanne.
Kyllä tuosta nyt niin paljon puhutaan, että vaikea uskoa että ois savua ilman tulta tässä asiassa. Harmittaa. Kyllä olis kaivannut, että ois Bottas vielä saanu jatkaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 939
Viestejä
4 501 095
Jäsenet
74 305
Uusin jäsen
Nitrooh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom