F1 Yleiskeskustelu

Siinä on kyllä tiivis aikataulu viimeiselle 5 kisalle. :oops:
D9275C9B-A515-47C4-A9C3-7BC002D1D556.jpeg
 
Tylsää kun samassa maassa ajetaan montakertaa. Muutenkin kyllä likaa kisoja, sellainen n. 15 kpl olisi riittävä määrä, jaksaisi kunnolla seurata. Nyt loppuu voimat puolen kauden jälkeen.
 
Tylsää kun samassa maassa ajetaan montakertaa. Muutenkin kyllä likaa kisoja, sellainen n. 15 kpl olisi riittävä määrä, jaksaisi kunnolla seurata. Nyt loppuu voimat puolen kauden jälkeen.
Samaa mieltä. Sana Grand Prix tarkoittaa suurta palkintoa, ja aiemmin vain muutamat suurimmat autokisat saivat käyttää sitä nimitystä.

Nykyään kun Suuri Kilpailu ajetaan lähes viikoittain niin fiilis on vähän sama kuin vuosittaisissa MM-kisoissa.
 
siellä muuten kirassi palaa Italian jälkeen. Ihan järkyttävää pomppimista.

Edit: kirassi = lentopetroli
 
24:een kisaan pystyy tietty sopeutumaan kun ei niitä kukaan pakota katsomaan, mutta jos se on jotain että Verstappen voittaa 20/24 kisaa niin kyllä siinä se sarjan arvo pikkuhiljaa laskee kun ei ole enää minkäänlaista vertailukelpoisuutta lajin historiaan muuten kuin mestaruuksien määrässä.
 
Mazepin avautuu ja alkaa oikeustoimiin Haas_a vastaan.
Varmaan käy Mazepinilla neuvottelut kuumana ajopaikasta noiden muiden 9 tallin kanssa, mitkä herra vielä hyväksyy. :lol:
 
Alonso ja koplansa hieman yrittänyt huhujen/tietojen mukaan paikkailla asemiaan tallissa aikaisemmin. On se vesseli.

Ei yllätä yhtään. Mä en ole ikinä pitänyt Alonson tavasta toimia formuloissa, esimerkkinä vaikka se Hamiltonin estäminen varikko stopilla.

Kyllä se ajaa osaa, mutta tuntuu olevan aika mulkku tyyppi.
 
Saa nähdä tuleeko noin tapahtumaan. Mersu harvemmin kopioinut isomalti mitään mutta tilanne nyt toinen, kun RB pyyhkii Mersulla lattiaa, niin jotain radikaalia tehtävä/kokeiltava.
 
Colton Herta voidaan nyt viimeistään laskea ulos markkinoilta, ainakin kaudelle 2023.

Onhan tuo muutenkin ihan järjetön tapa laskea pisteitä, kun menestyksestä saat Indyssä about saman verran pisteitä mitä esim. F2. Tais @SampoTexaa jossain viestissä hyvin sanoa "sisäsiittoinen".



E: En löytäny virallista tiedotetta, mutta useampi lähde twitterissä kertoo samaa.

E2: Itseasiassa F3 saa enemmän pisteitä lisenssiin mitä Indy :facepalm:

Screenshot_20220924-202741.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ei yllätä yhtään. Mä en ole ikinä pitänyt Alonson tavasta toimia formuloissa, esimerkkinä vaikka se Hamiltonin estäminen varikko stopilla.

Kyllä se ajaa osaa, mutta tuntuu olevan aika mulkku tyyppi.

Onhan Alonson metodit olleet välillä vähän kyseenalaisia, mutta valitettavasti noissa karkeloissa ei taida pärjätä vain "Hyvä jätkä" meiningillä.
 
Alfalla huomenna tiedoitustilaisuus. Epäily, että Audi yhteistyö julkistetaan.
 
Sprinttikisojen määrä kasvaa 6:



Omasta mielestä nykyinen ollu ihan sopiva määrä, 6 sprinttikisaa kauteen :thumbsdown: Liberty nyt lypsää rahaa samoin ku Disney ostettuaan SW?
 
24 gp:tä & 6 sprinttiä alkaa omasta mielestäni olemaan ihan liikaa, ainoa mikä voisi kumota mielipiteeni olisi se että mestaruudesta taisteltaisiin aina viime metreille asti kahden, mielellään 3-4 tallin kesken mikä on vain toiveunta.
 
Tästä puuttuis vielä se, että Miamissa ja LV ajetaan sprinttikisat... Toivottavasti oikealla moottoriradoilla eikä missään katuradoilla.
 
Oliko tuo Alfan "iso julkistustilaisuus" sisällöltään tosissaan vain tämä Zhoun 1v jatkosoppari? Ei mitään oikeasti erityistä tai vaikka huhuttuun Audiin liittyvää?

Sprintit vähän siinä ja siinä. Muutaman katsoo ihan mielellään mutta tuo 6 menee ehkä liiaksi. Itse kisojakin kun alkaa olla melko runsaasti. Noh, ensivuosi sitten näyttää.
 
Liberty nyt lypsää rahaa samoin ku Disney ostettuaan SW?
Osuva vertaus. Mennyt Disneyn myötä maku koko Tähtien sotaan. Taitaa käydä F-ykkösille sama. Näin käy, kun raha sokaisee. Edes Bernie ei ollut yhtä ahne kuin Liberty Media, joka nopeasti on pilaamassa koko urheilun. 2030 puolet kauden 40 kisasta ajetaan yöaikaan Lähi-idän diktatuureissa ja sprinttikisat ovat syrjättäneet pitkät kisat, joita ajetaan enää 5kpl kaudessa.:eek:

Huoh. Onneksi on WRC, jota ei ole vielä paskottu pilalle. Ehkä jatkossa tulee F1:sistä seurattua vain valikoidusti kisoja, kuten Monaco, Kanada, Spa ja muut klassikot. Loput voi katsoa Urheiluruudun koosteista. Takaisin 80-luvulle, siis.
 
Colton Herta voidaan nyt viimeistään laskea ulos markkinoilta, ainakin kaudelle 2023.

Onhan tuo muutenkin ihan järjetön tapa laskea pisteitä, kun menestyksestä saat Indyssä about saman verran pisteitä mitä esim. F2. Tais @SampoTexaa jossain viestissä hyvin sanoa "sisäsiittoinen".



E: En löytäny virallista tiedotetta, mutta useampi lähde twitterissä kertoo samaa.

E2: Itseasiassa F3 saa enemmän pisteitä lisenssiin mitä Indy :facepalm:

Screenshot_20220924-202741.jpg

Ei tuossa taulukossa ole kyllä mitään järkeä, muuta kuin se että miten vahvasti f2 ja f3 luokkia suositaan.

F2:ssa mun mielestä kolmen kärjen pisteet pitäisi olla ennemminkin 40-25-15. Ja F3:n jossain DTM:n tasolla.
 
Tuo taulukkohan on rakennettu F2:n osalta siten että kunhan olet 5 sakissa parin kauden sisällä niin sen jälkeen olet muodollisesti kelpo ja pääset rahalla ykkkösiin.
 
Luulisi olevan pikemminkin järkevää luopua normi turva-autosta, ja laskea VSC:n nopeuksia vaikka kävelyvauhtiin, jotta ratavirkailijoilla on varmasti turvallista toimia radalla. Sitä paitsi naurettavaa, jos jatkossa radalla on joku styrokspalanen tai auto hyytynyt sisämutkaan suoraan työntöaukon viereen, niin näissäkin tilanteissa käytettäisiin turva-autoa. VSC:n avulla vhreä lippu heiluisi 30 sekunnin päästä, mutta turva-autolla menee ainakin 10 minuuttia, kun kaikki käyvät varikolla, johtoauto on väärässä paikassa ja kierroksella ohitettavat pitää päästää turva-auton ohi.

Mutta kuten jutusta käy ilmi, SC "tarjoaa parempaa viihdettä", sillä autot ajatetaan letkaan lentävää lähtöä varten. Luonnollisesti Liberty Medialla syttyy dollarinkuvat silmissä, kun se haistaa draaman ja actionin mahdollisuuden. Hitot urheilullisuudesta. Pääasia että Drive to Survive -jaksoihin tulee täytettä ja YouTube-koosteisiin klikkauksia. :facepalm:
 
Onhan Alonson metodit olleet välillä vähän kyseenalaisia, mutta valitettavasti noissa karkeloissa ei taida pärjätä vain "Hyvä jätkä" meiningillä.

Niin, kyllä mun mielestä Hamilton on pärjännyt aika hyvin.
Ja onhan Vettelilläkin enemmän mestaruuksia kuin Alonsolla.
Häkälläkin pari mestaruutta.

Ei tuommoista toimintaa tarvita voittaakseen, se on enemmänkin luonne juttuja.
 
Viimeksi muokattu:
Luulisi olevan pikemminkin järkevää luopua normi turva-autosta, ja laskea VSC:n nopeuksia vaikka kävelyvauhtiin, jotta ratavirkailijoilla on varmasti turvallista toimia radalla. Sitä paitsi naurettavaa, jos jatkossa radalla on joku styrokspalanen tai auto hyytynyt sisämutkaan suoraan työntöaukon viereen, niin näissäkin tilanteissa käytettäisiin turva-autoa. VSC:n avulla vhreä lippu heiluisi 30 sekunnin päästä, mutta turva-autolla menee ainakin 10 minuuttia, kun kaikki käyvät varikolla, johtoauto on väärässä paikassa ja kierroksella ohitettavat pitää päästää turva-auton ohi.

Mutta kuten jutusta käy ilmi, SC "tarjoaa parempaa viihdettä", sillä autot ajatetaan letkaan lentävää lähtöä varten. Luonnollisesti Liberty Medialla syttyy dollarinkuvat silmissä, kun se haistaa draaman ja actionin mahdollisuuden. Hitot urheilullisuudesta. Pääasia että Drive to Survive -jaksoihin tulee täytettä ja YouTube-koosteisiin klikkauksia. :facepalm:
Tuossa VSC:n nopeuksien laskussa on se ongelma että jo nytkin tahtoo renkaat ja jarrut jäähtyä jo liikaa turva-auton perässä ajaessa ja ongelma pahenisi lisää jos köröteltäisiin kävely vauhtia VSC perässä.
 
Onhan Alonson metodit olleet välillä vähän kyseenalaisia, mutta valitettavasti noissa karkeloissa ei taida pärjätä vain "Hyvä jätkä" meiningillä.
Oma veikkaus on että Alonso olisi voittanut ainakin pari kannua enemmän jos ei olisi ollut tuollainen pissapää.
 
Tuossa VSC:n nopeuksien laskussa on se ongelma että jo nytkin tahtoo renkaat ja jarrut jäähtyä jo liikaa turva-auton perässä ajaessa ja ongelma pahenisi lisää jos köröteltäisiin kävely vauhtia VSC perässä.
Ei tietysti tarvitsi körötellä ja viilentää renkaita koko kierrosta: ainoastaan sillä minisektorilla, jossa keltaiset liput liehuvat. Meneteltäisiin siis samoin, kuin Le Mansin slow-zonen kohdalla. Mutta joka tapauksessa nykyinen VSC on lyhyempi kisailun keskeyttäjä kuin SC, punaisista lipuista puhumattakaan.
 
Red Bullia kohtaa isoja epäilyjä kulukaton rikkomisesta.

 
Tuskin mitään rangaistuksia tulee

Eiköhän sieltä jotain tule, jos siis on oikeasti räikeästi ylitetty budjetti, mutta tuskin mitään Verstappenin mm-titteliin vaikuttavaa. Ehkä noita sakkoja, budjetin vähentämistä ensivuodelta tai jotain muuta talliin kohdistuvaa.
 
Tuolla selitetään mitä voi seurata, kun kulukatto ylitetty. Kysymyksiä joihin Red Bullin annettava vastauksia.
Toto hieman irvailee Hornerille.
 
FIA ja F1 on vähän hankalassa paikassa. Pitäisi antaa Red Bull:lle rankkua mutta ei voi. Samaan aikaan annettu/antamaton rangaistus kertoo talleille linjan tälle kaudelle mitä tapahtuu jos rikkoo.

Red Bull on muuten ulissut tälläkin kaudella kulukatosta. Noh, mistäpä ne ei olisi ulissut?
 
Pohdiskelin tuohon RB:n budjetin ylitys-tapaukseen liittyen, että olikohan tuossa oikea syy Porsche-yhteistyön peruuntumiselle? Jos rikkomus näytetään toteen ja rankkuna lähtee pahimmassa tapauksessa pisteet tältä kaudelta ja tuulitunneliaika ensi ja miksei seuraavaltakin kaudelta, niin en yhtään ihmettele miksi neuvottelut kariuituivat. Lehtitietojen mukaan diili oli kuitenkin jo lähes valmis, ja sitten ykskaks tuli täydellinen vetäytyminen Porschen puolelta.

Mutta eiköhän Porsche sieltä vielä mukaan tule, McLaren ja Williams voisivat olla aika houkuttelevia kumppaneita, vaikka mestaruuksista ei ihan heti pääsisikään taistelemaan.
 
Tekee kyllä hallaa lajille, jos maailmanmestaria aletaan vaihtaa lähemmäs vuosi mestaruuden varmistumisen jälkeen. Missään ei vissiin ole ollut tarkempaa arviota summasta, jolla budjetti on ylitetty? On vain puhuttu "mekittävästä" tai "rankasta" ylityksestä.
 
Eiköhän siinä lähde tiimipisteet ei kuskien. Ihan sama kuin Spygatessa. Tiimi sai rankun ja kuskit sai ajaa autolla jossa oli käytetty hyväksi vakoiludataa ja sillä sitten oli vaikutusta, että seuraavana vuonna Hamilton voitti mestaruuden.
 
Eiköhän siinä lähde tiimipisteet ei kuskien. Ihan sama kuin Spygatessa. Tiimi sai rankun ja kuskit sai ajaa autolla jossa oli käytetty hyväksi vakoiludataa ja sillä sitten oli vaikutusta, että seuraavana vuonna Hamilton voitti mestaruuden.
McLaren sai itseasiassa aika pirun rajun rangaistuksen, että ei FIA aina ihan kädetön ole näissä asioissa.
 
McLaren sai itseasiassa aika pirun rajun rangaistuksen, että ei FIA aina ihan kädetön ole näissä asioissa.
En vieläkään tajua mikä rangaistus se oli kun rahallinen tappio kyllä, tallipisteet pois, mutta silti autot kiersi rataa, ensi kaudella mukana ja kuitenkin vakoiludataa siinäkin autossa oli. Kädetön kyllä homma etenkin kun Hamilton vielä valehteli tietämättömyyttään ja Alonso taas kiristi talliaan tiedolla. No logic
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 055
Viestejä
4 544 423
Jäsenet
74 915
Uusin jäsen
Diapolo10

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom