F1 Yleiskeskustelu

@SampoTexaa laitonta kuten mitä? :hmm: Mersu dominoi kisoja 8 kautta putkeen ja epäiltiin jos mistäkin laittomasta, mutta FIA:n mukaan auto oli täysin sääntöjen mukainen. Jos RB nyt toista kautta menestyy niin en kyllä lähtis laittomaksi sitä väittämään. Varmasti RB:n Newey on löytäny jonku harmaan alueen mikä ei riko sääntöjä, mutta se on osa lajia. Ihan varmasti Mersulla myös oli jokin vastaava harmaan alueen oivallus, mitä muut ei pystyneet kopioimaan.
Alkukaudessa jäi Ferrarille kisoissa mutta yhtäkkiä hups, kisassa 1,5sec nopeampi kuin Ferrari. Ei muut tallit ole tehnyt tuollaista takapakkia. Kuten sanoin, en tiedä mutta selvinnee aikanaan.

Mersun moottori oli äärimmäisen hyvä konsepti ja älytön token systeemi piti huolen että kukaan ei pystynyt kehittämään moottoria -> pitkä valtakausi
Moottorissa poltettiin öljyä ja mersu vastusti ylisuurien öljysäiliöiden pienentämistä. Tähän päälle Petronasin megapanostus polttoaineeseen teki tehtävänsä.
Mersulla oli "aktiivijousitus" eli ohjauksen mukaan säätyvä jousitus.
Epäillään vahvasti että kusettivat partymodella polttoaineen virtamittaustakin.

Siinä muutama mitä kusettivat mutta eivät jääneet kiinni. Tai varmaan jäikin mutta oli siihen aikaan liian iso nimi.
 
Lisätään vielä juttua Red Bull:sta. Todennäköisesti vauhdin nousun roolissa on auton takajousitus (sori ei ole Newey tekosia). He ovat saaneet toteutettua ns. dual rate jousituksen eli jousituksen joka toimii mutkissa ja suorilla eri tavalla. Mutkissa nousee ja suorilla painuu alas nopeuden noustessa. Mm. Vettel sanoi Singaporen jälkeen että Red Bull pisti perän alas ja lensi ohi. Tämä näkyy myös suorilla jossa Red Bull on ollut nopein 9/17 kisassa (ennen Japania) ja näissäkin nopeus pomppu on tullut suorien puolen välin jälkeen.

Tämä systeemi maksaa lisäpainoa. Arvatkaa mikä talli huusi kauden alussa koviten painorajan nostamisesta? Niinpä niin ;)

Laitonta? En tiedä, selvinnee aikanaan.

Tässä vielä parempi selitys.
 
Eikö Mersulla ollut vastaava viime kauden lopulla mutta tais ainakin se toteutus käydä mahdottomaksi tällä kaudella?
 
Eikö Mersulla ollut vastaava viime kauden lopulla mutta tais ainakin se toteutus käydä mahdottomaksi tällä kaudella?
Muistaakseni siellä oli jotain aputankoja jotka on nyt kielletty. Lisäksi tuli jotain lisäsääntöjä kallistuksiin ja sijoitteluun. Joutuivat siis hajottamaan konseptin. Kuten todettua sääntömuutoksia jotka osui Mersun ytimeen.

Edit: Vielä rengaskuluma japanista, heh
1125-EFCC-CEB7-422-F-B49-F-CECA8-D34-A704.jpg
 
Hauska nähdä onko Brawnilla munaa pistää 2021 kannu uusiksi jakoon

“But this has teeth. If you fraudulently breach the financial regulations, you will be losing your championship. So it has serious consequences if teams breach these regulations.”


Edit: video
 
Viimeksi muokattu:
Varmasti on tolla 7 millillä ollut vaikutusta viime kauden autoon. Hamilton sano jossaki haastatelussa että viime vuonna hän ihmetteli ku Red Bullille tuntu tulevan lähes joka kisaan uutta osaa ja Mersu ei pystynyt saamaan uusia osia yhtä paljon.
Pitää myös muistaa, että Adrian Newey on nero, ei tarvi kiikuttaa jokaista osaa tuulitunnelin kautta ja silti ne lähes aina parempia.
 
Eikös mersulla ollut myös se että saivat hetkellisesti jollain systeemillä jäähdytystä tehostettua (liikaakin) jolloin sai tehoja hetken revittyä tehoa moottorista enemmän irti, tuliko siitä silloin jotain sanktiota vai painettiinko villasella, kun en muista. Eli jotenkin tuleva jäähdytysilma saatiin hetkellisesti jäähtymään enemmän tjsp.
Totta, unohdin. Siinä pään yläpuolella olevasta ilmanottoaukosta tulevaa ilmaa jäähdytettiin -> lisää tehoja. Siihenkin tuli sääntömuutos jossa ilman lämpötila saa olla max x astetta viileämpi kuin ulkolämpötila. Ja taas Mersun etuja otettiin pois.
 
Totta, unohdin. Siinä pään yläpuolella olevasta ilmanottoaukosta tulevaa ilmaa jäähdytettiin -> lisää tehoja. Siihenkin tuli sääntömuutos jossa ilman lämpötila saa olla max x astetta viileämpi kuin ulkolämpötila.
Kiitos
Tämä maalikolla jäänyt jutuissa huomaamatta että tuloilmaa jäähdytetään ajossa alle ulkolämpötilan .
 
Onhan näitä ollut aiemminkin esim. Ferrari jäähdytti Schumi/Mika aikana bensat ennen starttia.
Tuossa kommentoi sitä että ajossa jäähdytetään, eli autoon rakennettu jokin menetelmä millä jäähdytetään ilmaa alle ulkoilman. Sain käsityksen että vielä selkeästi alle, päätellen siitä että kuinka paljon alle saa jäähdyttää asetettiin raja.

Onko käsitystä miten se tehdään, vieläpä kansantajuista. Millaisia virtauksia/määriä. Ilmaisesti rajoitus koskee vain osaa ?
 
Taisi olla niinpäin että siinä oli sääntö että sisään menevä ilma ei saa olla viileämpää kuin ulkoilma tjsp. Mutta tuosta tuli jotain vääntöä Mersun kanssa että onko se ollut vai eikö ole, partymodeen kai se liittyi tuokin.
Jep sitä tuolla yritin avata :rofl:

Tässä vielä tuo jousisysteemi kansankielellä parissa minuutissa. Tämä siis kiellettiin Supercareissa.

edit: @pulatunnus Muistaakseni se tehtiin siten että jäähdysnestettä jäähdytettiin niin että se oli jäähtymislämpötilaansa kylmempi. Ilmavirta johdatettiin boxin läpi jossa oli putket täynnä tätä superjäähdytettyä nestettä. Kun googlettelee Mercedes F1 plenum niin varmaan löytyy kuviakin.
 
Viimeksi muokattu:
Hauska nähdä onko Brawnilla munaa pistää 2021 kannu uusiksi jakoon

“But this has teeth. If you fraudulently breach the financial regulations, you will be losing your championship. So it has serious consequences if teams breach these regulations.”


Edit: video


En usko, että alkavat vähentää kuskin pisteitä.
Ja kun kahtoo tuon aikaisemman viestin, niin eiköhän sieltä tule, että rajoitetaan vähän auton testausta:



Onpas FIA ollut kaukaa viisas ja keksinyt tähän montakin tapaa miten tiimi voi reagoida tilanteeseen.
Paras on toi ABA missä tiimi toteaa että sori tehtiin väärin.


To go through with an ABA, teams must acknowledge they broke the rules, accept and observe any sanctions handed out, agree to bear costs and waive any rights they have to challenge the ABA.


As an enticement to go down the ABA route,
Teams cannot lose constructors’ championship points,
drivers’ championship points
or a reduction in the cost cap,

This leaves them only with the possibility of a public reprimand, suspension from one or more stages of a competition (excluding the race) or limitations on aerodynamic or other testing.

:rofl2:
 
Nyt kun mestari on jo leivottu, niin varmaan ne vähentää tuon 7 miljoonaa tämän kauden budjetista..
 
Alfa tuo Austiniin loput pidempään kehitteillä olleesta päivityspaketista, eli etusiipi ainakin saa isompia muutoksia.


The aim of the wing, as head of track engineering Xevi Pujolar explained in Suzuka, “is to help us create more total downforce, focusing more on the high-speed and helping us have a better balance between low and high speed. That’s the reason we pushed to have it ready for this track with a high content of high-speed corners.”

Toivotaan nyt todella, että ei olisi ihan yhtä tyhjän kanssa. Ihan hyvinhän tällä kaudella on vielä pisteitä otettavissa, jos vaan Alfa oikeesti tästä jotain potkua saa.
 
Toivotaan nyt todella, että ei olisi ihan yhtä tyhjän kanssa. Ihan hyvinhän tällä kaudella on vielä pisteitä otettavissa, jos vaan Alfa oikeesti tästä jotain potkua saa.

Jep, olisi kyllä kiva nähdä Alfa nappaamassa vielä pisteitä tällä kaudella. Tosin sijoitusten osalta Alfa ja Bottas ovat aikalailla tällä hetkellä maksimissa mutta Aston Martin ja Vettel saattavat kyllä mennä ohi, jos Alfalla ei loppukisoihin vauhti parane.
 
Kimin aikana Alfan menestystä vielä toivoi, mut kieltämättä Bottaksen kohdalla ei kiinnosta pätkääkään. Harmi, että Bottas on viimeinen suomalainen toivo. Kimi olisi jättänyt paljon upeamman perinnön viimeisenä suomalaisena f1-kuskina. Heti ku tuli toinen tallikaveri Hamiltonille, nii alko tapahtua. Toivottavasti joku vastaa Redbullille ja Verstappenille, ei nappaa yhtää ko. kaveri, vaikkakin tänä vuonna ansaitsi mestaruuden kiistattomasti. wrc:n puolella on paljon herrasmiesmäisempi nuori mestari.
 
Kimin aikana Alfan menestystä vielä toivoi, mut kieltämättä Bottaksen kohdalla ei kiinnosta pätkääkään. Harmi, että Bottas on viimeinen suomalainen toivo. Kimi olisi jättänyt paljon upeamman perinnön viimeisenä suomalaisena f1-kuskina. Heti ku tuli toinen tallikaveri Hamiltonille, nii alko tapahtua. Toivottavasti joku vastaa Redbullille ja Verstappenille, ei nappaa yhtää ko. kaveri, vaikkakin tänä vuonna ansaitsi mestaruuden kiistattomasti. wrc:n puolella on paljon herrasmiesmäisempi nuori mestari.
Etkös ole nyt turhan ankara Bottakselle? Mersun auto on aivan erilainen ja Hamilla on kestänyt yllättävän kauan (Russeliakin kauemmin) päästä sen kanssa sinuksi, mutta jos ulkoa oikein muistan viime kisat ovat jo menneet tallin sisällä Hamin komennossa. Bottas ja Hami (ylivoimaisella autolla) veivät mestaruuksia putkeen, nyt on mennyt osin "taapertamiseksi".

Alfa on kyllä taipunut pahasti alkukaudesta, joten ei nyt ihan kaikkea voine Bottaksenkaan piikkiin laittaa, vaikka sitä riskinottoa Bottakselta aika harvoin näkee. Mutta esim. viime kisassa riskinottaja Hamikin joi kiltisti peräkanaa maaliin tietäen kokemuksesta, että jos poistut uralta noutaja kutsuu.

Verstappenilla on auto kehittynyt ehkä eniten kauden aikana, jotkut epäilee että rahaa olisi liikaa käytetty? Hyvä kuski, ei tosin mikään PR-mies, ja ansaitsee mestaruutensa.

Samaa mieltä, että voisi mestari ensivuonna vaihtuakin (eikä välttämättä Hamiksi)
 
Etkös ole nyt turhan ankara Bottakselle? Mersun auto on aivan erilainen ja Hamilla on kestänyt yllättävän kauan (Russeliakin kauemmin) päästä sen kanssa sinuksi, mutta jos ulkoa oikein muistan viime kisat ovat jo menneet tallin sisällä Hamin komennossa. Bottas ja Hami (ylivoimaisella autolla) veivät mestaruuksia putkeen, nyt on mennyt osin "taapertamiseksi".

Alfa on kyllä taipunut pahasti alkukaudesta, joten ei nyt ihan kaikkea voine Bottaksenkaan piikkiin laittaa, vaikka sitä riskinottoa Bottakselta aika harvoin näkee. Mutta esim. viime kisassa riskinottaja Hamikin joi kiltisti peräkanaa maaliin tietäen kokemuksesta, että jos poistut uralta noutaja kutsuu.

Verstappenilla on auto kehittynyt ehkä eniten kauden aikana, jotkut epäilee että rahaa olisi liikaa käytetty? Hyvä kuski, ei tosin mikään PR-mies, ja ansaitsee mestaruutensa.

Samaa mieltä, että voisi mestari ensivuonna vaihtuakin (eikä välttämättä Hamiksi)
No lähinnä pointti oli se, että Bottas ei vain ole millään muotoa kiinnostava tyyppi. Vaikka ajanut kärkiautolla vuosikausia. En vain osaa fanittaa häntä, vaikka suomalainen on. Vetteliäki mielummin. En tiiä miksi. Kimi otti kausitolkulla turpaan Ferrarilla, mut silti sitä kannatti ja se yks voitto oli ihan hiton siistiä. Legenda ja edelleen toisen legendan, Schumin jälkeen viimeinen mestari Ferrarilla.
 
Viimeksi muokattu:
Joo Bottasta on vähän vaikea fanittaa kun se ei oikeastaan koskaan ole tehnyt ajotaidoilla mitään mikä olisi sen auton suorituskyvyn päälle. Voitot tuli ylivoimaisella autolla ja nyt tämän kauden pisteet tuli silloin kun auto oli selkeästi "ylempää keskitasoa". Toki niitä onnistumisia on ollut mukava katsoa ja on pari pykälää ankeampaa kun suomalaiskuskeja ei ole ollenkaan.
 
Joo Bottasta on vähän vaikea fanittaa kun se ei oikeastaan koskaan ole tehnyt ajotaidoilla mitään mikä olisi sen auton suorituskyvyn päälle. Voitot tuli ylivoimaisella autolla ja nyt tämän kauden pisteet tuli silloin kun auto oli selkeästi "ylempää keskitasoa". Toki niitä onnistumisia on ollut mukava katsoa ja on pari pykälää ankeampaa kun suomalaiskuskeja ei ole ollenkaan.
Kyllähän Bottas ajaa osaa ja näyttää miettivän kisaa kokonaisuutena ja ajaa harkiten läpi koko kisan, eikä ota niitä riskejä (joissa sankarista muuttuu nopeasti nollaksi) sekä niitä renkaita pitää säästellä. Aikoinaan Keke sanoi, "ettei kisaa voiteta eka mutkassa". Tällä kaudella asia oikein korostuu, kun talleilla on kulukatto eli ulosajot syövät mahdollisuuksia kehitää autoa.
 
Joo Bottasta on vähän vaikea fanittaa kun se ei oikeastaan koskaan ole tehnyt ajotaidoilla mitään mikä olisi sen auton suorituskyvyn päälle. Voitot tuli ylivoimaisella autolla ja nyt tämän kauden pisteet tuli silloin kun auto oli selkeästi "ylempää keskitasoa". Toki niitä onnistumisia on ollut mukava katsoa ja on pari pykälää ankeampaa kun suomalaiskuskeja ei ole ollenkaan.
Tästä saa ehkä vähän sellaisen kuvan, että onnistuessaan se on auton ansiota mutta vauhdin uupuessa vika on Bottaksessa. En kyllä itsekään siis pidä Bottasta yhtä kiinnostavana kuskina kuin Kimiä tai Vetteliä, mutta jotenkin vähän ennakkoon kerään talteen suomalaisedustuksen tuomaa fiilistä, kun seuraavasta kotimaisesta kuskista F1:ssä ei ole mitään varmuutta.

En siis esimerkiksi ajattele, että Lewis olisi yhtäkkiä jotenkin aiempaa huonompi kuski, vaikkei tällä kaudella alkuun kulkenut. Se taas varmaan on ihan totta, ettei Bottas gridin röyhkein kuski ole, mikä aina ei palvele parhaiten lopputulosta, mutta toisaalta kaveri osaa katsoa kisaa pidemmällä tähtäimellä.
 
Niin kyllä sen ymmärtää miksi Bottas on kerännyt sarjasta hyvät rahat ja hyviä soppareita. Tallien kannalta oiva valinta. Siltikin, ennemmin laskisin sen varaan että Zhou tuo muutaman pinnan loppukaudesta.
 
Tuossa VSC:n nopeuksien laskussa on se ongelma että jo nytkin tahtoo renkaat ja jarrut jäähtyä jo liikaa turva-auton perässä ajaessa ja ongelma pahenisi lisää jos köröteltäisiin kävely vauhtia VSC perässä.
Mun mielestä VSC saisi olla hitaampi sillä vaara-alueella ja muuten sitten saisi ajella kovempaa esim 150-200km/h. Näin renkaat pysyisi lämpimänä ja vaara-alueella ajeltaisiin jotain 50-80km/h. Vähemmän turva-autoja.
 
Paljon antanut moottoriurheilulle, ja ansaittu menestys jatkuu kuolemankin jälkeen. Hattu pois päästä.
 
Sairasta puuhaa kun pahaa oloa valutetaan lapsille ja jopa lapsien kautta


No olipahan melkoista uhriutumista :D "Mental health" lässynlässyn, varmaan siihen voisi parhaiten vaikuttaa siten että ei tietoisesti riko sääntöjä? AJATELKAA LAPSIA ja muita Aku Ankan parhaita...
"You cannot go round just making that kind of allegation without any fact or substance, so we absolutely are appalled at the behaviour of some of our competitors."
Öööö...eikö ne faktat ole olemassa, tiedossa ja tarkat luvut kerrottu.
 
No olipahan melkoista uhriutumista :D "Mental health" lässynlässyn, varmaan siihen voisi parhaiten vaikuttaa siten että ei tietoisesti riko sääntöjä? AJATELKAA LAPSIA ja muita Aku Ankan parhaita...

Ei niitä RB:n työntekijöiden lapsia tarvitse sotkea siihen asiaan vaikka itse RB rikkoisikin sääntöjä. Jokseenkin huolestuttavan kuuloinen kommentti viestiin, jossa kritisoitiin tuota lasten kiusaamista RB syytöksien vuoksi. Eihän niillä lapsilla ole mitään osaa tähän (todennäköisesti ei vanhemmillakaan suoraan vaikka olisivat töissä RB:llä) enkä mitenkään pidä mahdottomana tuollaisen tapahtumista nykypäivänä. Jos pidettäisiin se turhautuminen edes niissä pääsyyllisissä, eli tallin johdossa, ja siltikin sen voinee pitää asiallisena.
 
Ei niitä RB:n työntekijöiden lapsia tarvitse sotkea siihen asiaan vaikka itse RB rikkoisikin sääntöjä. Jokseenkin huolestuttavan kuuloinen kommentti viestiin, jossa kritisoitiin tuota lasten kiusaamista RB syytöksien vuoksi. Eihän niillä lapsilla ole mitään osaa tähän (todennäköisesti ei vanhemmillakaan suoraan vaikka olisivat töissä RB:llä) enkä mitenkään pidä mahdottomana tuollaisen tapahtumista nykypäivänä. Jos pidettäisiin se turhautuminen edes niissä pääsyyllisissä, eli tallin johdossa, ja siltikin sen voinee pitää asiallisena.

Siis tuossa minun kommentissa ei ollut mitään "lasten kiusausta" väheksyvää, ihan vaan sitä että käytetään sitä keppihevosena media-uhriutumiseen. Nähtävästi hyvin toimi ainakin sinuun. En usko että Red Bullin työntekijöillä on mitään systemaattista ongelmaa lastensa kouluissa, onpahan vaan ollut joku tapaus jossain josta sitten otetaan näköjään kaikki irti.
 
Eihän niillä lapsilla ole mitään osaa tähän
Jos lapsen vanhempi on töissä MM-tiimissä, niin mitä luultavimmin muksu leveilee sillä. Sitten kun selviää, että MM-tiimi on rikkonut sääntöjä, saattavat muut lapset antaa takaisin.

Ja siis en tiedä mutta voisin kuvitella noin tapahtuneen.
 
Lapset noin ylipäätään haluaa sitä mitä muilla on, ja jos ei sitä saa, on kaikki epäreiluu. Analogia on suorastaan loistava, sillä pieniä skidejähän nuo kaikki ovat. Horner on tyypillinen helikopterivanhempi.
 
Vale tähtäämässä IndyCariin F1-uran jälkeen? En yhtään panisi pahitteeksi. Hieno sarja, hienot radat, tasaväkiset autot. Ja jos Marcus Ericsson on onnistunut siellä voittamaan, niin kyllä meidän Bottas myös siihen pystyy.
 


Audi tulee sarjaan 2026


Mielenkiintoista tuo että Sauber jää ilman nimisponsoria kausiksi 2024-2025. Kuvittelisi että Alfa Romeo on kohtuu tukun rahaa tuosta Sauberille antanut. Valtterille myös mielenkiintoinen paikka jos pääsisi entisenä huipputallin kuskina kunnolla projektiin mukaan kehittämään toimintaa.
 
Eikös tämä ole vähä joka kerta tuolla jenkeissä. Nolaavat ittensä julkkikset. Tällä kertaa astetta nolompi, ku f1-leffa tekeillään eikä Pitt vissii ymmärrä kenen kans puhuu.

Näyttelijä Brad Pitt oli monien muiden julkkisten tapaan seuraamassa F1-kisaa Austinissa viikonloppuna. Pitt oli mukana kameraryhmän kanssa, koska hän on tekemässä elokuvaa Formula ykkösistä.
– Brad Pitt tekee elokuvan F1:stä, mutta ei tiedä lajin ääntä Martin Brundlea, toimittaja Omid Scobie tviittasi.

Olis ollu ehkä ihan hyvä leffan markkinoinnin kannalta vähä jutella Brundlen kans..

Sit toinen juttu, Ricciardo itkee, että voittais, jos sais voittaja-auton. Sellainen oli jo ja, mielestäni, turhaan saanut tittelin "paras ohittaja" autolla, jolla pysty jarruttaan pirun myöhään. Muuan selostaja sitä jaksaa vielä tänä päivänäki jauhaa lähes joka lähetyksessä. Ärsyttävä tyyppi, jonka hymy on pelkkää lumetta. Selkee kiusaaja. Ikinä vissii oikee Räikkösestäkää osannu mitää hyvää sanoa, ku ei kerta juttele hälle.

 
Viimeksi muokattu:
Marcus voitti Indy500:n toisin kuin Alonso. ;)

Et selkeästikään seuraa lajia. 16 kisaa, 25 vakiokuskia ja 9 eri voittajaa, 14 kuskia podiumilla. Voittaja Power voitti 1 kisan ja 8krt podiumilla. Ei mikään paras auto voittaa sarja.
Sen mie tiiän, että Marcus on iha pirun huono f1-kuski, mut kertonee tasosta. Alonso voitti mestaruutensa Briatoren avustuksella. Enkä todellakaa seuraa lajia. Mut mitä sie siitä sen enempää jauhat tässä ketjussa? Jatka toisaalla.
 
Viimeksi muokattu:

:thumbsup: Alonso saa pitää pisteensä. Jos esim. Alfa olisi valittanut Valtterin menetetyistä pisteistä jossain vastaavassa tilanteessa, niin ei taatusti olisi mennyt läpi valitus.
 
Onhan tää vaan surullista että tallit joutuu itse huomauttelemaan onko sääntöjä noudatettu. Kisan kiireessä voi ny mennä välillä huti mutta vielä sen jälkeenkään ei katsota menikö nämä valitukset nyt pykälien mukaan.
 
No ei ihan suoranainen yllätys. Katotaan mitä tuleman pitää.



"I'm not putting a limit on it to be honest," Hamilton said on Thursday ahead of the Mexico City Grand Prix.
"I'm planning to do a multi-year deal with my team."

Ensi kauden jälkeen ikääkin jo 38, voisko olla aika antaa nuoremmille tilaa kuitenkin? No toisaalta, jos/kun pärjää niin miksi ei jatkaisi. Onhan meillä muuan "hopeaselkä" vieläkin joka taitaa olla 44 kun Aston Martinin sopimus loppuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 494 828
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
manXela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom