Maksimissaan tallilta pisteitä pois, mutta onhan tuo nyt naurettavaa kaikin puolin.Pakko kysyä että ihanko oikeasti joku luulee että viimeksuden mestaruuksia aletaan uusiksi jakamaan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Maksimissaan tallilta pisteitä pois, mutta onhan tuo nyt naurettavaa kaikin puolin.Pakko kysyä että ihanko oikeasti joku luulee että viimeksuden mestaruuksia aletaan uusiksi jakamaan?
Mikä on naurettavaa? Säännöt? Kulukatosta, jos puhut, nii pikkuisen ylittämällä voi saada kymmenien miljoonien eurojen edun.Maksimissaan tallilta pisteitä pois, mutta onhan tuo nyt naurettavaa kaikin puolin.
Viimeisten uutisten mukaan mitään rangaistuksia ei ole tulossaValmistajien kohdalla, kyllä. FIAn pitää näyttää, että ei kannata. McLaren mm. menetti kaikki pisteet PLUS makso 100 miljoonaa euroa sakkoja spygatesta.
Kaikki ne siellä sääntöjä kiertää. Toiset ei vaan jää kiinni. En usko hetkeäkään etteikö mersu olis viilannu linssiin.Mikä on naurettavaa? Säännöt?
Mihin pyrit tällä whataboutismilla?Kaikki ne siellä sääntöjä kiertää. Toiset ei vaan jää kiinni. En usko hetkeäkään etteikö mersu olis viilannu linssiin.
Mersua yleensä suositaan näissä, mutta tuskin RB saa mitään rankkua. Talli ja kuski mestaruus pysyy RB ja Maxin taskussa. Toivottavasti.Mihin pyrit tällä whataboutismilla?
Jep, mutta annoin esimerkiksi McLarenin tapauksen. Ehkäpä RedBull on sen verran isompi nimi nyt, että päästetään vähällä. Tai, että FIA:lla ollut, köh, vähä jo muutenki skandaalia tarpeeksi. Ironisesti saman tallin kans. Red bull on uusi Ferrari?Mersua yleensä suositaan näissä, mutta tuskin RB saa mitään rankkua. Talli ja kuski mestaruus pysyy RB ja Maxin taskussa. Toivottavasti.
Jaa mitenhän mersua suositaan?Mersua yleensä suositaan näissä, mutta tuskin RB saa mitään rankkua. Talli ja kuski mestaruus pysyy RB ja Maxin taskussa. Toivottavasti.
Mersua yleensä suositaan näissä, mutta tuskin RB saa mitään rankkua. Talli ja kuski mestaruus pysyy RB ja Maxin taskussa. Toivottavasti.
Pakko kysyä että ihanko oikeasti joku luulee että viimeksuden mestaruuksia aletaan uusiksi jakamaan?
Suunnittelu Milton Keynesissä ja valmistus 2022 vielä Japanissa mutta siirtyvät britteihin.Tehdäänkö Red Bull moottorit Japanissa? Hondahan ne valmistaa mutta onko niiden suunnittelu- ja valmistusosastot missä?
Ricciardo siirtänyt katseet kauteen 2024. Koska pitää taukoa vuoden 2023 (ei kelvannut kenellekään).
![]()
Ricciardo: I won't be on F1 grid in 2023
www.autosport.com
![]()
Tallipaikat käyvät vähiin – Daniel Ricciardo vihelsi pelin poikki
McLaren-tallin Daniel Ricciardo ei aja ensi vuonna Formula ykkösissä.www.mtvuutiset.fi
Mulle kelpaisi katsoa Ricciardoa Williamsilla. Ei noita paikkoja kuitenkaan loputtomasti ole ja paluun tekijöille vielä vähemmän. Kuitenkin rehelliset fudut kyseessä paskan ajamisen takia, niin kannattaisi ehkä hankkia niitä näyttöjä. Palkka olisi ”vain” 5 miljoonaa (hattuvakio), mutta ei kai sillä vielä leipäjonoon joudu.Williamsille tai Haasille olisi ehkä voinut päästä mutta palkkauksen kanssa varmaan vähän eri näkemykset. Keitähän muuten kyseiset tallit mahtavat ottaa? Haas tuskin jatkaa Mickin sopparia kun näin myöhälle jättävät päätöksensä. Jännä ettei Williams kiinnittänyt Nyckiä itselleen. Toki hänen kannalta AlphaTauri parempi vaihtoehto.
Mene ja tiedä. Kävihän Salokin voittamassa yhden V8 Supercars kisan menneinä vuosina (Surfers Paradise, Gold Coast 600)Toivottavasti ajaa kuitenkin jossain, indy/protot etc. Supercarsseja voisi hyvin ajaa kauden, olisi lyhyet työmatkatkin, ei toki mitään mahtaisi sarja vakioille.
Höpsis, kisoja saisi olla vaikka joka viikonloppu 11 kuukautta putkeen. Viihdettä kansalle!Mitäs kaikkea tuon kulukaton alle kuuluu? Nyt kun kisoja taas lisätään niin normaalisti kulutkin kasvavat, logistiikka, osat, palkat jne.
Sais kyllä tulla omasta mielestä sellainen 15 kisan sarja, siinä ehtii kumminkin ajamaan jokaisella mantereella parikin kisaa. Samalla kulut laskisi ja ehkä niitä uusia talleja saataisiin mukaan.
Oli tiimin kuljettaja/parina, kuten noissa pitemmissä ollaan. Ja Salo ei myöskään ole/ollut mikään paska kuski.Mene ja tiedä. Kävihän Salokin voittamassa yhden V8 Supercars kisan menneinä vuosina (Surfers Paradise, Gold Coast 600)
![]()
Surfers V8 Supercars: Will Davison and Mika Salo win Surfers finale
Will Davison and Mika Salo made up for their disastrous first Surfers Paradise race by winning part two of V8 Supercars' Gold Coast 600www.autosport.com
Verstappen on kyllä menossa lajin suurien legendojen joukkoon. Näitä tilastoja on toki yhtä paljon kuin tekijöitäkin. Mielekkäämpää olisi voitoissa/pisteissä yms verrata suhteellista saavutusta, esim. voittoja 12/18 tai 8/18 per kausi.Mielenkiintoista nähdä ylittääkö Max Verstappen vielä tällä kaudella Schumacherin ja Vettelin eniten voittoja yhden kauden aikana ennätyksen. Maxilla on nyt 12 voittoa, näillä hallussaan ennätys 13 voittoa kaudella, ja 4 kisaa kuitenkin vielä jäljellä.
Reilut 10 vuotta Maxia vanhempi Sebastian Vettel saavutti F1-urallaan 4 mestaruutta, 53 voittoa ja 122 podiumia. Maxilla on nyt 2 mestaruutta, 32 voittoa ja 74 podiumia vain hieman yli 25-vuotiaana. Jos jatkaa vielä pitkään uraansa huipputiimeissä, niin voi laittaa vielä useamman ennätyksen uusiksi.
Vettel oli 26-vuotiaana nelinkertainen mestari. Siihen Max ei tule yltään.Reilut 10 vuotta Maxia vanhempi Sebastian Vettel saavutti F1-urallaan 4 mestaruutta, 53 voittoa ja 122 podiumia. Maxilla on nyt 2 mestaruutta, 32 voittoa ja 74 podiumia vain hieman yli 25-vuotiaana. Jos jatkaa vielä pitkään uraansa huipputiimeissä, niin voi laittaa vielä useamman ennätyksen uusiksi.
Joo. On kyllä vaikeaa nähdä kenenkään pystyvän edes rikkomaan tuota Vettelin yhtä ennätystä. Oli vasta reilu 23-vuotias kun voitti ensimmäisen maailmanmestaruutensa.Vettel oli 26-vuotiaana nelinkertainen mestari. Siihen Max ei tule yltään.
Tuolla 7M$:lla tekee kummia autolle kuin autolle.![]()
FIA confirms Red Bull, Aston Martin breached F1 cost cap rules
www.motorsport.com
Red Bull ainut joka käytti liikaa rahaa mutta saa nähä mitä rankkua tuosta seuraa.
"
F1's regulations lay out a range of options as punishment for teams that have breached the cost cap.
For a minor breach, which is less than 5% overspend, penalties can include a public reprimand, a deduction of constructors' or drivers' championship points, exclusion from events, limitations on aero testing or a fine.
No details were forthcoming about how the FIA would handle Aston Martin and Red Bull's breaches of the rules.
"
Alkukaudessa jäi Ferrarille kisoissa mutta yhtäkkiä hups, kisassa 1,5sec nopeampi kuin Ferrari. Ei muut tallit ole tehnyt tuollaista takapakkia. Kuten sanoin, en tiedä mutta selvinnee aikanaan.@SampoTexaa laitonta kuten mitä?Mersu dominoi kisoja 8 kautta putkeen ja epäiltiin jos mistäkin laittomasta, mutta FIA:n mukaan auto oli täysin sääntöjen mukainen. Jos RB nyt toista kautta menestyy niin en kyllä lähtis laittomaksi sitä väittämään. Varmasti RB:n Newey on löytäny jonku harmaan alueen mikä ei riko sääntöjä, mutta se on osa lajia. Ihan varmasti Mersulla myös oli jokin vastaava harmaan alueen oivallus, mitä muut ei pystyneet kopioimaan.
Muistaakseni siellä oli jotain aputankoja jotka on nyt kielletty. Lisäksi tuli jotain lisäsääntöjä kallistuksiin ja sijoitteluun. Joutuivat siis hajottamaan konseptin. Kuten todettua sääntömuutoksia jotka osui Mersun ytimeen.Eikö Mersulla ollut vastaava viime kauden lopulla mutta tais ainakin se toteutus käydä mahdottomaksi tällä kaudella?
Pitää myös muistaa, että Adrian Newey on nero, ei tarvi kiikuttaa jokaista osaa tuulitunnelin kautta ja silti ne lähes aina parempia.Varmasti on tolla 7 millillä ollut vaikutusta viime kauden autoon. Hamilton sano jossaki haastatelussa että viime vuonna hän ihmetteli ku Red Bullille tuntu tulevan lähes joka kisaan uutta osaa ja Mersu ei pystynyt saamaan uusia osia yhtä paljon.
Totta, unohdin. Siinä pään yläpuolella olevasta ilmanottoaukosta tulevaa ilmaa jäähdytettiin -> lisää tehoja. Siihenkin tuli sääntömuutos jossa ilman lämpötila saa olla max x astetta viileämpi kuin ulkolämpötila. Ja taas Mersun etuja otettiin pois.Eikös mersulla ollut myös se että saivat hetkellisesti jollain systeemillä jäähdytystä tehostettua (liikaakin) jolloin sai tehoja hetken revittyä tehoa moottorista enemmän irti, tuliko siitä silloin jotain sanktiota vai painettiinko villasella, kun en muista. Eli jotenkin tuleva jäähdytysilma saatiin hetkellisesti jäähtymään enemmän tjsp.
KiitosTotta, unohdin. Siinä pään yläpuolella olevasta ilmanottoaukosta tulevaa ilmaa jäähdytettiin -> lisää tehoja. Siihenkin tuli sääntömuutos jossa ilman lämpötila saa olla max x astetta viileämpi kuin ulkolämpötila.
Onhan näitä ollut aiemminkin esim. Ferrari jäähdytti Schumi/Mika aikana bensat ennen starttia.Kiitos
Tämä maalikolla jäänyt jutuissa huomaamatta että tuloilmaa jäähdytetään ajossa alle ulkolämpötilan .
Tuossa kommentoi sitä että ajossa jäähdytetään, eli autoon rakennettu jokin menetelmä millä jäähdytetään ilmaa alle ulkoilman. Sain käsityksen että vielä selkeästi alle, päätellen siitä että kuinka paljon alle saa jäähdyttää asetettiin raja.Onhan näitä ollut aiemminkin esim. Ferrari jäähdytti Schumi/Mika aikana bensat ennen starttia.
Jep sitä tuolla yritin avataTaisi olla niinpäin että siinä oli sääntö että sisään menevä ilma ei saa olla viileämpää kuin ulkoilma tjsp. Mutta tuosta tuli jotain vääntöä Mersun kanssa että onko se ollut vai eikö ole, partymodeen kai se liittyi tuokin.
Hauska nähdä onko Brawnilla munaa pistää 2021 kannu uusiksi jakoon
“But this has teeth. If you fraudulently breach the financial regulations, you will be losing your championship. So it has serious consequences if teams breach these regulations.”
![]()
Ross Brawn's warning in 2019: 'Breach financial rules, lose your championship'
Formula 1 boss Ross Brawn warned back in 2019 that the F1 cost cap measures "have teeth" and will bite teams if they fall foul of the rules.www.planetf1.com
Edit: video
Onpas FIA ollut kaukaa viisas ja keksinyt tähän montakin tapaa miten tiimi voi reagoida tilanteeseen.
Paras on toi ABA missä tiimi toteaa että sori tehtiin väärin.
![]()
What happens now with F1’s cost cap rule breakers?
www.motorsport.com
To go through with an ABA, teams must acknowledge they broke the rules, accept and observe any sanctions handed out, agree to bear costs and waive any rights they have to challenge the ABA.
As an enticement to go down the ABA route,
Teams cannot lose constructors’ championship points,
drivers’ championship points or a reduction in the cost cap,
This leaves them only with the possibility of a public reprimand, suspension from one or more stages of a competition (excluding the race) or limitations on aerodynamic or other testing.
![]()
Ajetaanko Fittipaldia "sisään" korvaamaan MSC?
The aim of the wing, as head of track engineering Xevi Pujolar explained in Suzuka, “is to help us create more total downforce, focusing more on the high-speed and helping us have a better balance between low and high speed. That’s the reason we pushed to have it ready for this track with a high content of high-speed corners.”
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.