F1 Yleiskeskustelu

En vieläkään tajua mikä rangaistus se oli kun rahallinen tappio kyllä, tallipisteet pois, mutta silti autot kiersi rataa, ensi kaudella mukana ja kuitenkin vakoiludataa siinäkin autossa oli. Kädetön kyllä homma etenkin kun Hamilton vielä valehteli tietämättömyyttään ja Alonso taas kiristi talliaan tiedolla. No logic
No abouttiarallaa mestaruudesta saatavan rahamäärän luokkaa saivat sanktioita + että menettivät siltä kaudelta rahat. Sponsoridiileissäki voinu tulla lisää takkiin. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikää iso autoyhtiö. 100 miljoonaa euroa on sata miljoonaa euroa. Ihan perkeleesti. Ei tollaisia montaa voi ottaa, että sikäli meni varmaa asia perille, että ei uusiksi tehdä. Eikä välttis kannata muidenkaan kokeilla, ku ei mitään voita.

e: ihan eri luokkaa, kuin vaikkapa kuskien "parin tonnin" sakot varikkoylinopeudesta tai vastaavasta pikku riskistä myöhäisestä jarruttamisesta johtuen.
 
Viaplay saisi vaihtaa ton studio isännän minkä nimeä en nyt muista.
Todella kökkö ulosanti ja tuntuu ettei ole yhtään kotona formuloissa.
 
Viaplay saisi vaihtaa ton studio isännän minkä nimeä en nyt muista.
Todella kökkö ulosanti ja tuntuu ettei ole yhtään kotona formuloissa.

Iiro Harjula kyseessä. Olen ollu samaa mieltä asiasta, jotenkin näkyy ettei ole niin "kotonaan" F1:ssä kuten ehkä jääkiekossa. Tämä Iirohan on tosiaan ollu, vai onko edelleen, viasatilla NHL studiossa myös.
 
Viaplay saisi vaihtaa ton studio isännän minkä nimeä en nyt muista.
Todella kökkö ulosanti ja tuntuu ettei ole yhtään kotona formuloissa.
Itse ainakin tykkäsin CMoren Tomi Tuomisesta. Toi studioon kontrastia jotenkin junttimaisemmalla puhetyylillä. Kysyi ne tyhmät kysymykset, joita olisi itsekin halunnut kysyttävän.

Harjula tosiaan aivan väärässä studiossa ja puhetyyli pistää pyörittämään silmiä. En kyllä tykkää Viaplayn hokistudiostakaan yhtään.
 
Itse ainakin tykkäsin CMoren Tomi Tuomisesta. Toi studioon kontrastia jotenkin junttimaisemmalla puhetyylillä. Kysyi ne tyhmät kysymykset, joita olisi itsekin halunnut kysyttävän.

Harjula tosiaan aivan väärässä studiossa ja puhetyyli pistää pyörittämään silmiä. En kyllä tykkää Viaplayn hokistudiostakaan yhtään.
Onneksi on ylellä ralliselostajana. Jyväskylän ralli oli yleltä sellainen tykitys, että.. no vituttaa, että lähetykset on maikkarin paskajoukolla, ku olis mahiksia parempaan pakettiin. Harmi vain, että vissii ne viimeisetkin yksittäiset lähetykset katoaa yleltä tän kauden jälkeen. Sopis tosiaan iha eri ketjuun tämä vuodatus. Ehkä ralliketjuun parhaiten, joten jos lainaat tätä, nii lainaa sinne.
 
Honda tekee "paluun" Suzukasta alkaen:



Toki RB ja AT on ollut kokoajan Hondan moottorit käytössä, mutta jatkossa myös Hondan nimi näkyy autossa.
 
Pakko kysyä että ihanko oikeasti joku luulee että viimeksuden mestaruuksia aletaan uusiksi jakamaan?
Valmistajien kohdalla, kyllä. FIAn pitää näyttää, että ei kannata. McLaren mm. menetti kaikki pisteet PLUS makso 100 miljoonaa euroa sakkoja spygatesta.
 
Maksimissaan tallilta pisteitä pois, mutta onhan tuo nyt naurettavaa kaikin puolin.
Mikä on naurettavaa? Säännöt? Kulukatosta, jos puhut, nii pikkuisen ylittämällä voi saada kymmenien miljoonien eurojen edun.
 
Viimeksi muokattu:
Mersua yleensä suositaan näissä, mutta tuskin RB saa mitään rankkua. Talli ja kuski mestaruus pysyy RB ja Maxin taskussa. Toivottavasti.
Jep, mutta annoin esimerkiksi McLarenin tapauksen. Ehkäpä RedBull on sen verran isompi nimi nyt, että päästetään vähällä. Tai, että FIA:lla ollut, köh, vähä jo muutenki skandaalia tarpeeksi. Ironisesti saman tallin kans. Red bull on uusi Ferrari? :)
 
Mersua yleensä suositaan näissä, mutta tuskin RB saa mitään rankkua. Talli ja kuski mestaruus pysyy RB ja Maxin taskussa. Toivottavasti.

Mersun suosiminen näkyy selkeästi esim kauden 2021 sääntömuutoksissa. Kaikki meni suoraan Mersun pussiin NOT!!! :rofl2:

Banned team radio.
Limited oil burning.
Changed to wider cars.
Changed the front wings.
Banned FRIC.
Banned the DAS.
Banned quali-modes.
Banned blown spokes.
 
Gasly Alpinelle ja Nyck Alpha Taurille. :thumbsup:

7A8DE27C-F694-44E9-B31F-7527C3419ABF.jpeg
C7138CFE-4541-43AC-BF0B-B0FA662BDFBC.jpeg
Lähde: Redbull Instagram feed
 
Eli taitaa olla enää kaksi vapaata paikkaa ensi vuoden gridiin (Haasilla yksi ja Williamsilla yksi), toki noissakin voi jo olla kulissien takana tyypit tiedossa.
 
Nyt kun katselee Suzukan yleisöä niin ei tarvi arvata miksi FIA siirsi 2021 palkkakattokuviot kisaviikonlopun jälkeiselle ajalle. Ihmisten merch lippiksistä, paidoista ym. kamasta on 70%:a Red Bullia.
 
Tehdäänkö Red Bull moottorit Japanissa? Hondahan ne valmistaa mutta onko niiden suunnittelu- ja valmistusosastot missä?
 
Ricciardo siirtänyt katseet kauteen 2024. Koska pitää taukoa vuoden 2023 (ei kelvannut kenellekään).

Williamsille tai Haasille olisi ehkä voinut päästä mutta palkkauksen kanssa varmaan vähän eri näkemykset. Keitähän muuten kyseiset tallit mahtavat ottaa? Haas tuskin jatkaa Mickin sopparia kun näin myöhälle jättävät päätöksensä. Jännä ettei Williams kiinnittänyt Nyckiä itselleen. Toki hänen kannalta AlphaTauri parempi vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Williamsille tai Haasille olisi ehkä voinut päästä mutta palkkauksen kanssa varmaan vähän eri näkemykset. Keitähän muuten kyseiset tallit mahtavat ottaa? Haas tuskin jatkaa Mickin sopparia kun näin myöhälle jättävät päätöksensä. Jännä ettei Williams kiinnittänyt Nyckiä itselleen. Toki hänen kannalta AlphaTauri parempi vaihtoehto.
Mulle kelpaisi katsoa Ricciardoa Williamsilla. Ei noita paikkoja kuitenkaan loputtomasti ole ja paluun tekijöille vielä vähemmän. Kuitenkin rehelliset fudut kyseessä paskan ajamisen takia, niin kannattaisi ehkä hankkia niitä näyttöjä. Palkka olisi ”vain” 5 miljoonaa (hattuvakio), mutta ei kai sillä vielä leipäjonoon joudu.
 
Toivottavasti ajaa kuitenkin jossain, indy/protot etc. Supercarsseja voisi hyvin ajaa kauden, olisi lyhyet työmatkatkin, ei toki mitään mahtaisi sarja vakioille.
 
Toivottavasti ajaa kuitenkin jossain, indy/protot etc. Supercarsseja voisi hyvin ajaa kauden, olisi lyhyet työmatkatkin, ei toki mitään mahtaisi sarja vakioille.
Mene ja tiedä. Kävihän Salokin voittamassa yhden V8 Supercars kisan menneinä vuosina (Surfers Paradise, Gold Coast 600)
 
Mitäs kaikkea tuon kulukaton alle kuuluu? Nyt kun kisoja taas lisätään niin normaalisti kulutkin kasvavat, logistiikka, osat, palkat jne.

Sais kyllä tulla omasta mielestä sellainen 15 kisan sarja, siinä ehtii kumminkin ajamaan jokaisella mantereella parikin kisaa. Samalla kulut laskisi ja ehkä niitä uusia talleja saataisiin mukaan.
 
Mitäs kaikkea tuon kulukaton alle kuuluu? Nyt kun kisoja taas lisätään niin normaalisti kulutkin kasvavat, logistiikka, osat, palkat jne.

Sais kyllä tulla omasta mielestä sellainen 15 kisan sarja, siinä ehtii kumminkin ajamaan jokaisella mantereella parikin kisaa. Samalla kulut laskisi ja ehkä niitä uusia talleja saataisiin mukaan.
Höpsis, kisoja saisi olla vaikka joka viikonloppu 11 kuukautta putkeen. Viihdettä kansalle!
 
Mene ja tiedä. Kävihän Salokin voittamassa yhden V8 Supercars kisan menneinä vuosina (Surfers Paradise, Gold Coast 600)
Oli tiimin kuljettaja/parina, kuten noissa pitemmissä ollaan. Ja Salo ei myöskään ole/ollut mikään paska kuski.
 
Mielenkiintoista nähdä ylittääkö Max Verstappen vielä tällä kaudella Schumacherin ja Vettelin eniten voittoja yhden kauden aikana ennätyksen. Maxilla on nyt 12 voittoa, näillä hallussaan ennätys 13 voittoa kaudella, ja 4 kisaa kuitenkin vielä jäljellä.

Reilut 10 vuotta Maxia vanhempi Sebastian Vettel saavutti F1-urallaan 4 mestaruutta, 53 voittoa ja 122 podiumia. Maxilla on nyt 2 mestaruutta, 32 voittoa ja 74 podiumia vain hieman yli 25-vuotiaana. Jos jatkaa vielä pitkään uraansa huipputiimeissä, niin voi laittaa vielä useamman ennätyksen uusiksi.
 
Mielenkiintoista nähdä ylittääkö Max Verstappen vielä tällä kaudella Schumacherin ja Vettelin eniten voittoja yhden kauden aikana ennätyksen. Maxilla on nyt 12 voittoa, näillä hallussaan ennätys 13 voittoa kaudella, ja 4 kisaa kuitenkin vielä jäljellä.

Reilut 10 vuotta Maxia vanhempi Sebastian Vettel saavutti F1-urallaan 4 mestaruutta, 53 voittoa ja 122 podiumia. Maxilla on nyt 2 mestaruutta, 32 voittoa ja 74 podiumia vain hieman yli 25-vuotiaana. Jos jatkaa vielä pitkään uraansa huipputiimeissä, niin voi laittaa vielä useamman ennätyksen uusiksi.
Verstappen on kyllä menossa lajin suurien legendojen joukkoon. Näitä tilastoja on toki yhtä paljon kuin tekijöitäkin. Mielekkäämpää olisi voitoissa/pisteissä yms verrata suhteellista saavutusta, esim. voittoja 12/18 tai 8/18 per kausi.

On tiimikin tehnyt työnsä oikein eikä ole ajettu ylivoimaisella autolla; Verstappenin sijoitukset kausittain ennen mestaruuksia: 2015: 12., 2016: 5., 2017: 6., 2018: 4., 2019: 3., 2020: 3.

e: Näppärä tiivistys:
verstappen.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Reilut 10 vuotta Maxia vanhempi Sebastian Vettel saavutti F1-urallaan 4 mestaruutta, 53 voittoa ja 122 podiumia. Maxilla on nyt 2 mestaruutta, 32 voittoa ja 74 podiumia vain hieman yli 25-vuotiaana. Jos jatkaa vielä pitkään uraansa huipputiimeissä, niin voi laittaa vielä useamman ennätyksen uusiksi.
Vettel oli 26-vuotiaana nelinkertainen mestari. Siihen Max ei tule yltään.

E. pointtina nyt että 2013 saakka Vettel vaikutti melkein pysäyttämättömältä. Hamiltonikin valitteli, että Sebastianin ylivoima voi etäännyttää lajin faneja. Sitten asiat muuttuivatkin aika nopeasti.
 

Red Bull ainut joka käytti liikaa rahaa mutta saa nähä mitä rankkua tuosta seuraa.

"

F1's regulations lay out a range of options as punishment for teams that have breached the cost cap.


For a minor breach, which is less than 5% overspend, penalties can include a public reprimand, a deduction of constructors' or drivers' championship points, exclusion from events, limitations on aero testing or a fine.


No details were forthcoming about how the FIA would handle Aston Martin and Red Bull's breaches of the rules.

"
 

Red Bull ainut joka käytti liikaa rahaa mutta saa nähä mitä rankkua tuosta seuraa.

"

F1's regulations lay out a range of options as punishment for teams that have breached the cost cap.


For a minor breach, which is less than 5% overspend, penalties can include a public reprimand, a deduction of constructors' or drivers' championship points, exclusion from events, limitations on aero testing or a fine.


No details were forthcoming about how the FIA would handle Aston Martin and Red Bull's breaches of the rules.

"
Tuolla 7M$:lla tekee kummia autolle kuin autolle.

Mikäli merkit pitää paikkansa niin FIA paskoo housuunsa ja antaa 50k$ sakkoja.

Melkoinen roskasakki tuo Hornerin porukka. Viime viikolla hirveä ulina ja syyttely.

Olen täysin varma että nykyautossa on jotain laitonta myös. On vain ajan kysymys milloin se paljastuu.
 
@SampoTexaa laitonta kuten mitä? :hmm: Mersu dominoi kisoja 8 kautta putkeen ja epäiltiin jos mistäkin laittomasta, mutta FIA:n mukaan auto oli täysin sääntöjen mukainen. Jos RB nyt toista kautta menestyy niin en kyllä lähtis laittomaksi sitä väittämään. Varmasti RB:n Newey on löytäny jonku harmaan alueen mikä ei riko sääntöjä, mutta se on osa lajia. Ihan varmasti Mersulla myös oli jokin vastaava harmaan alueen oivallus, mitä muut ei pystyneet kopioimaan.
 
Onpas FIA ollut kaukaa viisas ja keksinyt tähän montakin tapaa miten tiimi voi reagoida tilanteeseen.
Paras on toi ABA missä tiimi toteaa että sori tehtiin väärin.


To go through with an ABA, teams must acknowledge they broke the rules, accept and observe any sanctions handed out, agree to bear costs and waive any rights they have to challenge the ABA.


As an enticement to go down the ABA route,
Teams cannot lose constructors’ championship points,
drivers’ championship points
or a reduction in the cost cap,

This leaves them only with the possibility of a public reprimand, suspension from one or more stages of a competition (excluding the race) or limitations on aerodynamic or other testing.

:rofl2:
 
Alkaa olla Ferrarin 2019 kassakaappisopparin maku ja tässä nyt pitää miettiä miten selitetään musta valkoiseksi.

FIA taas varmistaa omilla toimillaan ettei kannata edes yrittää reilua peliä, vaan kusettaa siten, että jää kiinni vasta siinä vaiheessa, että rankaiseminen olisi liian noloa ja seuraamuksia liikaa.
 
Varmasti on tolla 7 millillä ollut vaikutusta viime kauden autoon. Hamilton sano jossaki haastatelussa että viime vuonna hän ihmetteli ku Red Bullille tuntu tulevan lähes joka kisaan uutta osaa ja Mersu ei pystynyt saamaan uusia osia yhtä paljon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 494 828
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
manXela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom