F1 Yleiskeskustelu

Gasly nostettu huhuissa mukaan koskien Alpinen paikkaa. Soppa sakenee.
Vähän tyhmä toteamus että Marko on valmis luopumaan jos... Red Bull:lla on ongelma, on riski että Verstappen voi lopettaa tämän kauden jälkeen eikä Red Bull:lla ole yhtään potentiaalista ykköskuskia.
 
Oiskohan Ricciardon paikka Alpha Taurilla.. kyttäilemään vielä paikkaa red bullille, vai tuleeko ikä vastaan..
 
Miten te koette Verstappenin dominanssin että mihin se voisi edes teoriassa loppua tai tulla varianssia mestareihin? Toki Hamilton- kauden loppuminen oli erityisesti tämän kauden puoliväliin asti suunnilleen sellainen "nautin tästä" (ja tämän kauden osalta paljon kyse autonkehityksen epäonnistumisesta), mutta nyt sitten on seuraavat kymmenkunta vuotta sama asia mutta eri mies. Sellainen perstuntuma viime vuosilta on että Verstappen voi auton suhteen antaa noin puoli sekuntia per kierros tasoitusta mitä paikata hanskalla. Ja jos auto on "paras tai melkein paras" kuten tällä kaudella, niin mitään ongelmaa ei ole (erityisesti kun kisoja on niin paljon että pari keskeytystä on helppo kompensoida pitkässä juoksussa). En oikein näe skenaariota (missä Verstappen ei voittaisi) kuin ihan se takavuosien tyylinen Mersu-dominanssi jossa Mersu on 1-2 sekkaa muita nopeampi (ja teeskentelee ettei oikeasti ole ihan niin nopea). Ferrarin kohdalla tämä ei ole mahdollinen ajatus, eikä toki muidenkaan tallien kohdalla kuin korkeintaan jonkun kauden alussa jossa autonkehitys muuttuu huomattavasti.

Siten en oikeastaan näe muita skenaarioita ylivoiman loppumiseen kuin Sebastien Loeb- malli jossa voittaa 9 mestaruutta putkeen ja voisi jatkaa samaa vielä monta vuotta mutta ei kehtaa ja lajin imagokin alkaa rakoilemaan. Tai sitten kunnianhimoinen ja riskialtis päätös loikata toiseen talliin taistelemaan mestaruuksista (mutta ei hän toki minnekään Alpineen menisi).
En ihan suorilta usko, että Verstappen voisi radasta toiseen paikata puolta sekuntia hanskalla. Ainoastaan silloin, jos Verstappenin auto sopii liki täydellisesti hänen ajotapaan ja samalla taas pahimman kilpakumppanin auto ei kovin hyvin sovi kuskinsa käsiin.

Ferrari ei käsittääkseni ole aivan karmean kaukana Red Bullista. Ero ei ole mitään sinne päinkään, mitä Mersulla oli muihin nähden muutama vuosi sitten. Ferrarilta vaaditaan pieni askel ylöspäin tekniikassa ja varikkomuurin sekoiluja saa vähennettyä parilla rekrytoinnilla. Omaan silmään vaikuttaa siltä, että jos mikään muu ei auta kisan ryssimiseen, taktiikkaosaston italiaanot laittaa kädet heilumaan ja hoitaa homman.

Lisäksi Leclerc on parhaimmillaan hyvin nopea kuski. Vaikka hän on samaa ikäluokkaa Verstappenin kanssa ja yleisesti kisakokemusta lienee yhtäläisesti, F1-sarjan kisakuskina Verstappen on ollut kolme vuotta pidempään. Se on paljon, kun nyt Leclercillä on neljä täyttä kautta alla. Maxilla niitä on seitsemän. Jos katsotaan kolme vuotta taaksepäin Verstappen ei mielestäni ollut kuski, joka tappavan tasaisesti ja varmasti paukuttaa tulosta. Pirun nopea kyllä, mutta samalla virhealtis. Kasetti hajoili tämän tästä. Ei ole mahdotonta, etteikö Leclerc voisi olla kolmen vuoden päästä tasavertainen kilpakumppani. Tai voihan sieltä nousta joku muukin nuoremman kaartin kuski tähtiin.

En näe mitenkään mahdottomaksi ajatukseksi, että esim. Fefe ja Leclerc laittaisi kunnolla kampoihin vuoden, parin päästä. Helppoa se ei ole, kuten ei Fykkösten kärjessä pidäkään olla. Mutta aivan mahdollista se on.
 
Viimeksi muokattu:
Red Bull:n arvellaan saaneen uuden rungon avulla pudotettua painoa viitisen kiloa pois. Tätä veikataan syyksi Max:n ylivoimaan Spa:ssa.
 
Miten te koette Verstappenin dominanssin että mihin se voisi edes teoriassa loppua tai tulla varianssia mestareihin?
Vaikka Verstappen johtaa ylivoimaisesti ja oli myös Belgiassa ylivoimainen, niin todellisuudessa Leclerc ei vauhdillisesti ole juurikaan perässä.
Ja jossainhan huhiltiin että Verstappenilla olisi ollut uusi kevyempi korikin.
Leclercin ongelma on peilissä ja Ferrarin tallissa.
Tasaisemmalla suorittamisella ilman lukuisia käsittämättömiä säätöjä omasta ja tallin puolesta tilanne olisi tasaisempi, eikä olisi nyt näin tylsää.
Eli vauhdissa Leclerc ei häviä, mutta pään kestävyydessä ja tallin toiminnassa häviää tolkuttomasti.
Esimerkkinä vaikkapa nyt Belgiassa aika-ajojen rengas-sekoilu, joka esti Leclercin nopean kierroksen ja sitten jäikin vain hommia Sainzin apupoikana, joka sekin meni päin hlvettiä.
Uskoisin että onnistuneella nopealla aika-ajokierroksella tuskin mitään puolta sekuntia eroa Verstappeniin olisi tullut.
Puhumattakaan kisassa nopeimman kierroksen haku joka meni munilleen sekin. Ensin ajoituksen ja sitten vielä Leclercin ylinopeus varikolla vei vielä pisteenkin.

Ferrarin pitää petrata ensi kaudeksi joka osa-alueella, jotta ei pääse kehittymään Verstappenin valtakautta, miltä se nyt näyttää.
Mersulla on suunta alaspäin ja maha täynnä. Audeja ja Porscheja odotellessa.
 
Autosportin mukaan ei ainakaan jatkaisi Haasilla ensi kaudella. Tokihan huhuja vielä, en ainakaan itse löytänyt mitään varmistusta asialle.
 
Onkohan Ricco sitten siellä jatkossa.

Mä en näe Ricciardoa Haassilla, jotenkin se ei vain sovi hänen "profiiliin".
Ikääkin on sen verran, ettei voi montaa vuotta kytätä paikkaa parempaan talliin.
No, sen näkee varmaan piakkoin :-)
 
Niin no, Autosportin tms yksi spekulatiivinen heitto aiemmin oli että jos Alfalle, siis jos Zhou ei siellä jatkaisikaan. Eiköhän tallit saa myös tyypin ajamaan melkein ilmaiseksi kun kuitenkin saa hillot mäkiltä. Varsinkin jos on paikat tiukassa niin tuskin vaatii palkkaavalta tallilta suuria.
 
Viimeksi muokattu:
Ja on todennut että F1:sissä ajaminen on ainoa vaihtoehto.
Joko pitää välivuoden tai todennäköisemmin kelpaa vaikka Haaskin.
Näillä nykynäytöillä ei ehkä välivuoden jälkeen ole edessä kuin eläkepäivät.
Äkkiä se maine katoaa.
 
Szafnauer väittänyt, että mitään takaraja pykälää ei Piasrian sopimuksessa ole ollut olemassa:-).

Tuskin mitään neuvotteluja Macin kanssa olisi käyty, jos siellä ei olisi jotain pikkupränttiä millä irtaudutaan Alpinen sopimuksesta.
 
Ainakin Alpinen puolelta homma selvä:

Screenshot_20220902-170111.jpg
 
Nyt jäädään vain odottelemaan kuka ajaa Alonson tilalla Rellulla ensi vuonna :-)
 
Gasly?

Streamable Video

(en löytäny nyt muualtakaan :lol:)

"Im still working on the final details of the con.."

Mutta arvailuja vain, voihan se myös puhua sopimuksesta AT:n kanssa.

E: Muokkasin tikitokin pois ja sama video linkissä, ettei mua mestata täällä :rofl:
 
Viimeksi muokattu:
Siis 50 miljoonaa kaudesta vuoteen 2028 asti? Hamiltonkin taitaa saada vain 40 miljoonaa. Tosin karttuuhan se silläkin omaisuus ihan mukavaa tahtia.
 
On kyllä ihan idootti summia ratin vääntelystä. Kuitenkin keskinkertainen kuski ylivoimaisella autolla
 
Kuski ehkä suht säällinen mutta toki noita summia pitäisi urheilussa yleensäkin globaalisti suitsia/rajoittaa. Ehkä esim YK:lta jotain määräyksiä tms.
 
Netissä puhutaan että Marko olisi sivumennen vahvistanut Hertan ensi kauden F1:ssä ajamisen. Siis sen että tallipaikka olisi jo lisenssipisteitä vaille valmis. Tallia ei toki sanonut.

"F1-toimittaja Chris Medland kertoi Twitterissä Markon antanen suoran vastauksen yhteen viime aikojen kuumimpaan kysymykseen ensi kauden kuljettajamarkkinoista."

"
Medland tviittaa Markon kertoneen Herta-siirron tiellä lepäävän vielä yhden, mutta sitäkin suuremman esteen. Hertalla ei ole F1-sarjaan tarvittavaa superlisenssiä.
– Helmut Marko kertoi juuri minulle sopineensa Colton Hertan liittymisestä F1-sarjaan, JOS hän saa FIA:n superlisenssin. Sopimus on tarkoitus julkistaa Monzassa.
Italiassa ajetaan jo ensi viikonloppuna, joten Hertan ja Gaslyn siirrot saatetaan julkaista pian."
 
Viimeksi muokattu:
Loistava esimerkki kuinka sisäsiittoinen porukka FIA ja F1:t on. Tuolla ajelee kaikenmaailman Latifeja, Strolleja ja Schumachereita iskän rahoilla kun samaan aikaan Indyssä Herta pistää ex- F1 kuskeja ja 2020 F2:n 2. päihin 100-0.

Ei nyt auennut. Meinaatko että Indyssä ei ole maksukuskeja? Herta voittaa ex-F1 kuskit, ok, se ei mitenkään ole takuu F1 pärjäämisestä. Missä se loistava esimerkki on?
 
Totta että siellä Indyssä on/on ollut aiemmin parempiakin kuskeja. Eivät ole koskaan tulleet euroihin ajelemaan.
 
Lissee

 

Siellä vedettiin ässä hihasta :asif:

“It happened through the link with Canal+, French team and French TV, and I won 25 years ago with Renault,” Villeneuve told Motorsport.com.


“So it's an outing because of that. But it's last year's car in Monza and you cannot detune them, so it will be proper laps.
 

Siellä vedettiin ässä hihasta :asif:

“It happened through the link with Canal+, French team and French TV, and I won 25 years ago with Renault,” Villeneuve told Motorsport.com.


“So it's an outing because of that. But it's last year's car in Monza and you cannot detune them, so it will be proper laps.
Ocon-Villeneuve parivaljakko ens kaudella Alpinella confirmed. Kaikkien aikojen silly season.
 
Hamilton voisi lopettaa ja Bottas takaisin Mersulle Russellin hovimestariksi. Kaikki voittaisivat.
 
Ricciardo: “I will take a year off then come back in 2024” :hmm:



Vois kait se näin ollakin, ei taida kovin moni talli olla enää vailla kuskia(mikäli luottaminen "varmoihin" huhuihin :lol:). Twitteristä poimittua: Helmut Marko vihjannut jo, että Herta korvais Gaslyn paikan AT:lla(mitään varmempaa lähdettä en löytänyt).

Huhujahan nämä vielä on :asif:
 
No ei varmasti saa tallipaikkaa sapattivuoden jälkeen näillä näytöillä. Olet vain niin hyvä kuin viimeinen kisasi jne…
 
Joku voisi varmaan ajatella että loistava osoitus pään kestävyydestä, kun potkujen jälkeen ei jaksa/halua venyä parhaimpaansa mahdollisen tulevan tallipaikan näytöksi, vaan vetelehtii itsensä eläkkeelle.
Miten voi tosiaan murentua noin täydellisesti.
 
Ei nyt auennut. Meinaatko että Indyssä ei ole maksukuskeja? Herta voittaa ex-F1 kuskit, ok, se ei mitenkään ole takuu F1 pärjäämisestä. Missä se loistava esimerkki on?
En tarkoita maksukuskeja vaan sitä että FIA:n superlisenssipistelasku on täysi vitsi. Esimerkkinä F3:n mestari saa samanverran pisteitä kuin Indyn 2. Tai viime kaudella Jury Vips sai enemmän pisteitä kuin Herta 3 Indy voitolla ja 8 podiumilla.

Tai Will Power 15 kautta 230 starttia 39 voittoa, 84 podiumia, 61 paalua -> ei pääse
 
Viimeksi muokattu:
En tarkoita maksukuskeja vaan sitä että FIA:n superlisenssipistelasku on täysi vitsi. Esimerkkinä F3:n mestari saa samanverran pisteitä kuin Indyn 2. Tai viime kaudella Jury Vips sai enemmän pisteitä kuin Herta 3 Indy voitolla ja 8 podiumilla.
Tai Will Power 15 kautta 230 starttia 39 voittoa, 84 podiumia, 61 paalua -> ei pääse
Tietysti johtuu F1 tallien kuskien kehitysohjelmasta, joka rakentaa polun kolmosten ja kakkosten kautta ykkösiin.
Maksaa varmaan jonkin verran, niin mahtaa tietysti hieman harmittaa jos ulkopuolelta tulee joku väliin murentamaan järjestelmää.
Tai sitten Piastrin kaltainen ylimielinen typerys kaivertaa sisältä päin.
Tallit eikä järjestö tykkää.

Itse kyllä mielelläni haluan jenkkikuskejakin F1:siin. Eipä noita montaa tuolla ole heilunut sitten Mario Andrettin sovitun menestysvuoden.
 
Joku voisi varmaan ajatella että loistava osoitus pään kestävyydestä, kun potkujen jälkeen ei jaksa/halua venyä parhaimpaansa mahdollisen tulevan tallipaikan näytöksi, vaan vetelehtii itsensä eläkkeelle.
Miten voi tosiaan murentua noin täydellisesti.

Tämä on tosiaan aika erikoista käsittää miten voi menettää itseluottamuksensa siinä määrin että ei enää vaan osaa. Tulee mieleen jotkut mäkihyppääjät jotka vaan yhtäkkiä ei enää osaa hypätä pitkälle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 450
Viestejä
4 496 416
Jäsenet
74 207
Uusin jäsen
app.tsx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom