- Liittynyt
- 28.11.2016
- Viestejä
- 805
Kysehän ei lopulta ole siitä, että haluttaisiin arpajaiskisoja vaan siitä, että halutaan vaihtelua ja enemmän kilpailua voitosta/palkintopallisijoituksista. Valitettavan usein toki näkee tuota, että nyt tarvii jonkin sirkuselementin kisoihin tekemään vaihtelua, kuten ratojen tekokastelun. Kyseessä on sellainen blaseboratkaisu jolla hoidetaan oireita, sen sijaan että lääkittäisiin sairautta.Se on hieman erikoista, miten aina sen kauden yhden arpajaiskisan jälkeen tulee kommentteja "tämmöstä pitäisi aina olla". Tuskin kovin pitkään ainakaan isoja autotehtaita kiinnostaisi sijoittaa satoja miljoonia, jos kisat olisi arpajaisia. Luultavasti FIA ottaisi myös virallisen MM-arvon pois hyvin äkkiä.
On paljon muita sarjoja, joissa on haettu viihdettä urheilullisuuden kustannuksella. Käännettyä järjestystä, menestyspainoja jne. Kannattaa varmaan katsoa niitä, eikä itkeä miten 70 vuotta ajettu "tylsä ja urheilullinen" -sarja pitäisi muuttaa johonkin viihdemuottiin.
Sarjaa pitäisi viedä urheilulliseen suuntaan, mutta valitettavasti sarjassa pyörivä raha tekee tästä hyvin hankalaa. Autovalmistajilla ja sponsoreilla on valtavasti rahaa kiinni sarjassa, joten varsinkaan sarjaa johtavan tallin taustaorganisaatiot eivät yleensä halua muuttaa mitään voittoautomaatissaan. Eikä ole ihan sattumaa, että sarjan omistaa sijoitusyhtiö.
Tallien välillä vallitsee tasa-arvo lähinnä sääntöjen suhteen (ja sitäkin kyseenalaistetaan monesti ihan aiheesta). Sen jälkeen onkin sitten paljolti kiinni siitä, miten paljon tallilla on rahaa käytettävissään auton kehitykseen ja organisaation pyörittämiseen.
Asetelma on lähtökohtaisesti epätasa-arvoinen, eikä mittaa edes tallissa toimivien insinöörien ja suunnittelijoiden taitoa, koska siinä missä isommalla tallilla on varaa tehdä kehityksessä virheitä ja testata useita eri vaihtoehtoja, pienen tallin budjetti ei veny virheisiin, vaan jokainen virhe heikentää kilpailukykyä ja ero radalla kasvaa. Resurssiero näkyy kauden aikana, kun pienemmät tallit ovat yleensä kauden alkaessa lähempänä isoja talleja, mutta kauden lopun lähestyessä jäävät kehityksessä jälkeen.
Kaikista urheilullisimmillaan sarja olisi nähdäkseni silloin, jos jokaisella tallilla käytettävissään yhtäläiset resurssit. Tällöin ero syntyisi puhtaammin tallin henkilöstön taitavuuden ja kuljettajan kautta ja kilpailu olisi tiukempaa, kun epäonnistumisia ei voi tilkitä rahalla.