F1 Kausi 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Se on hieman erikoista, miten aina sen kauden yhden arpajaiskisan jälkeen tulee kommentteja "tämmöstä pitäisi aina olla". Tuskin kovin pitkään ainakaan isoja autotehtaita kiinnostaisi sijoittaa satoja miljoonia, jos kisat olisi arpajaisia. Luultavasti FIA ottaisi myös virallisen MM-arvon pois hyvin äkkiä.

On paljon muita sarjoja, joissa on haettu viihdettä urheilullisuuden kustannuksella. Käännettyä järjestystä, menestyspainoja jne. Kannattaa varmaan katsoa niitä, eikä itkeä miten 70 vuotta ajettu "tylsä ja urheilullinen" -sarja pitäisi muuttaa johonkin viihdemuottiin.
Kysehän ei lopulta ole siitä, että haluttaisiin arpajaiskisoja vaan siitä, että halutaan vaihtelua ja enemmän kilpailua voitosta/palkintopallisijoituksista. Valitettavan usein toki näkee tuota, että nyt tarvii jonkin sirkuselementin kisoihin tekemään vaihtelua, kuten ratojen tekokastelun. Kyseessä on sellainen blaseboratkaisu jolla hoidetaan oireita, sen sijaan että lääkittäisiin sairautta.

Sarjaa pitäisi viedä urheilulliseen suuntaan, mutta valitettavasti sarjassa pyörivä raha tekee tästä hyvin hankalaa. Autovalmistajilla ja sponsoreilla on valtavasti rahaa kiinni sarjassa, joten varsinkaan sarjaa johtavan tallin taustaorganisaatiot eivät yleensä halua muuttaa mitään voittoautomaatissaan. Eikä ole ihan sattumaa, että sarjan omistaa sijoitusyhtiö.

Tallien välillä vallitsee tasa-arvo lähinnä sääntöjen suhteen (ja sitäkin kyseenalaistetaan monesti ihan aiheesta). Sen jälkeen onkin sitten paljolti kiinni siitä, miten paljon tallilla on rahaa käytettävissään auton kehitykseen ja organisaation pyörittämiseen.

Asetelma on lähtökohtaisesti epätasa-arvoinen, eikä mittaa edes tallissa toimivien insinöörien ja suunnittelijoiden taitoa, koska siinä missä isommalla tallilla on varaa tehdä kehityksessä virheitä ja testata useita eri vaihtoehtoja, pienen tallin budjetti ei veny virheisiin, vaan jokainen virhe heikentää kilpailukykyä ja ero radalla kasvaa. Resurssiero näkyy kauden aikana, kun pienemmät tallit ovat yleensä kauden alkaessa lähempänä isoja talleja, mutta kauden lopun lähestyessä jäävät kehityksessä jälkeen.

Kaikista urheilullisimmillaan sarja olisi nähdäkseni silloin, jos jokaisella tallilla käytettävissään yhtäläiset resurssit. Tällöin ero syntyisi puhtaammin tallin henkilöstön taitavuuden ja kuljettajan kautta ja kilpailu olisi tiukempaa, kun epäonnistumisia ei voi tilkitä rahalla.
 
Mielestäni strateginen elementti kuuluu yhtä lailla sarjan perusideaan kuin paras auto. Mitä enemmän säännöissä annetaan tilaa strategisiin ratkaisuihin (välitankkaus, omavalintaiset renkaat vain määrä rajoitettu) sen parempia kisoja.
Talli jolla on hitusen heikompi auto voi korvata sen puutteita hyvällä strategialla. Strategian mahdollisuudella saadaan tallista ulos kaikki sen potentiaali, ei vain niiden jotka suunnittelevat ja rakentavat auton. Esim. Ross Brawn kumppaneineen hoiti skumin usein voittajaksi hieman heikommalla autolla jonka puutteet korvattiin upealla strategialla. Tulisi myös enemmän yllätyksiä kun heikommatkin tallit voisivat saada menestystä (jopa podiumi sijoituksia) riski strategioilla.
 
Pelkästään strategiamahdollisuuksien lisäämisellä ja tarkemmilla ratojen valinnoillla / muokkauksilla ohituksia varten sais varmasti lisää mielenkiintoa sarjaan. Olisi hyvä jos esim kisaan voisi lähteä kahdella ihan erilaisella rengastaktiikalla joilla molemmilla voisi menestyä.
 
Toivon että Valtteri saisi jatkaa mersulla mutta toisaalta toivoisin Maxin menevän sinne tai Ferrarille jotta saatais hämikselle kapuloita rattaisiin
 
Brawn/Todt taisi kutkutella ideaa tankkausten tuomisesta takaisin, tallit vaan mahtaa sitä vastustaa. Sillä saataisiin äkkiä lisää strategiointia.
 
Brawn/Todt taisi kutkutella ideaa tankkausten tuomisesta takaisin, tallit vaan mahtaa sitä vastustaa. Sillä saataisiin äkkiä lisää strategiointia.
Aiemmin välitankkaukset vähensivät ohituksia radikaalisti. Nyt DRS-aikakaudella tilanne voisi toki olla toinen. Autojen suunnittelukin muuttuisi paljon, jos autossa ei koskaan olisi koko kisan polttoainekuormaa.
 
Aiemmin välitankkaukset vähensivät ohituksia radikaalisti. Nyt DRS-aikakaudella tilanne voisi toki olla toinen. Autojen suunnittelukin muuttuisi paljon, jos autossa ei koskaan olisi koko kisan polttoainekuormaa.
Vaikuttaisi siinäkin mielessä että tankataanko enemmän ja kulutetaan samalla moottoria enemmän yksittäisten voittojen perässä vai yritetäänkö säästellä moottoria sanktioiden välttämiseksi jne.
 
Vaikuttaisi siinäkin mielessä että tankataanko enemmän ja kulutetaan samalla moottoria enemmän yksittäisten voittojen perässä vai yritetäänkö säästellä moottoria sanktioiden välttämiseksi jne.

Täh? Kevyt auto on aina parempi. Säästää kaikessa ja kaikinpuolin nopeampi. Ei mutkia hevosvoimia lisäämällä nopeammin ajeta (varsinkaan jos hp/kg suhde huononee)

Pääpiirteissään välitankkaukset toisi lisää nopeutta ja pidemmät varikkostopit. Lisäksi todella paljon muita muuttujia esim. renkaisiin liittyen. Itseasiassa stopit on nykyäänkin aika vaarallisia, kun tankkaus ei ole pullonkaula. Tankkaukset poistettiin lähinnä turvallisuuden vuoksi(?). Sais bensalitralle enemmän hyötyä kevyellä autolla :P

btw, jos jatkuu: F1 Yleiskeskustelu
 
Viimeksi muokattu:
Mikä saa sut kuvittelemaan että eri tallien tietokoneet laskisi numerot jotenkin eri tavalla.
Ei mikään. Pointti oli vaan että jos paskempi talli, kuten racing point, haluaa voittaa edes yhden pokaalin, vedetään moottori tappiin sen sijaan kun kärkitallit tavoittelee kauden mestaruuksia.

Täh? Kevyt auto on aina parempi. Säästää kaikessa ja kaikinpuolin nopeampi. Ei mutkia hevosvoimia lisäämällä nopeammin ajeta (varsinkaan jos hp/kg suhde huononee)

Pääpiirteissään välitankkaukset toisi lisää nopeutta ja pidemmät varikkostopit. Lisäksi todella paljon muita muuttujia esim. renkaisiin liittyen. Itseasiassa stopit on nykyäänkin aika vaarallisia, kun tankkaus ei ole pullonkaula. Tankkaukset poistettiin lähinnä turvallisuuden vuoksi(?). Sais bensalitralle enemmän hyötyä kevyellä autolla :p

btw, jos jatkuu: F1 Yleiskeskustelu
Tyhmästi kirjoitettu kun ei jaksa puhelimella kirjoitella pitempiä. Mutta siis kyllähän joillain radoilla voisi huonompi talli vetää esimerkiksi 2 pitstopilla ja korkeammalla kulutuksella vs toinen yhdellä stopilla ja moottori alemmalla tasolla. Ja koska nuo moottorin tehokkaammat moodit (esim aika ajoissa) kuluttaa moottori yksikköä huomattavasti enemmän.

Ja nimenomaan, välitankkaukset takaisin - > lisää muuttujia peliin.

Lähinnö turvallisuuden/kustannuksien takia tallit ei halua välitankkauksia takaisin, mutta itse lajille ne tekisi hyvää.
 
Tosta välitankkauksesta ym. voi jatkaa f1-yleiskeskustelussa. Vastasin sinne. Edellisen keskustelijan lainauksessakin näkyy se pieni vinkki...
 
Toivon että Valtteri saisi jatkaa mersulla mutta toisaalta toivoisin Maxin menevän sinne tai Ferrarille jotta saatais hämikselle kapuloita rattaisiin
Parempi mielestäni olisi jos Red Bull ensikaudella aivan tasoissa Mesen ja Ferrarin kanssa ja Max pysyy siellä ja taistelee. Tällöin 3 huippua eri talleissa. Jos Max hyörii Mersulla liian nopeasti, niin siitä tulee näitä vammaisia radio keskusteluja väkisin "joo pojat rauhoitetaan tilanne". Parempi että taistelee eri tallista.
Aiemmin välitankkaukset vähensivät ohituksia radikaalisti. Nyt DRS-aikakaudella tilanne voisi toki olla toinen. Autojen suunnittelukin muuttuisi paljon, jos autossa ei koskaan olisi koko kisan polttoainekuormaa.
Eiköhän kannata nyt mennä tällä setillä sinne 2021 ja katsoa miten ne uudet radikaalit sääntömuutokset vaikuttaa kisaamiseen.
 
Mersu-pomo vahvistaa: ”Se on Esteban tai Valtteri” | Sportti.com

Mersu-pomo vahvistaa: ”Se on Esteban tai Valtteri”

4.8.2019 - 12:21:31

valtteri_bottas_2019azer_katsekypara.jpg


Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff vahvistaa, että Lewis Hamiltonin ensi kauden tallikaverin valinta tehdään kahden kuljettajan välillä.

- Se on Esteban (Ocon) tai Valtteri (Bottas), Wolff vakuuttaa Crash.netille.

- Olemme keskustelleet pitkään tiimin sisällä asiasta ja olen paininut itseni kanssa siitä, mikä on oikea ratkaisu tiimin ja kuljettajien osalta.

Wolffin mukaan tavallaan molemmat ansaitsisivat paikan.

- Esteban siksi, että hän on ollut vaikeissa tilanteissa ja hänellä on taatusti energiaa ja lahjakkuutta ajaa Mercedeksellä, Wolff viittaa tämän kauden kolmoskuljettajansa puoleen.

- Toisaalta Valtterilla on kokemusta ja hän on todistanut nopeutensa. Ja hän tekee valtavasti töitä tiimin kehittämiseksi yhdessä Lewisin kanssa, Mersu-pomo jatkaa.

Ei voi ymmärtää Mersun logiikkaa miksi Ocon olisi edes minkäänlainen vaihtoehto. Ei se nyt oikeasti niin hyvä kuski ollu Force Indialla.. :confused:
 
Mersu-pomo vahvistaa: ”Se on Esteban tai Valtteri” | Sportti.com

Ei voi ymmärtää Mersun logiikkaa miksi Ocon olisi edes minkäänlainen vaihtoehto. Ei se nyt oikeasti niin hyvä kuski ollu Force Indialla.. :confused:

Jos nyt Oconiin päätyvät niin saas nähdä onko samanlaista rämpimistä tiedossa kuin Gaslylla tällä hetkellä. Antaisipahan ainakin tallimestaruuden osalta muille tasoitusta. En millään usko, että Ocon ainakaan Bottasta paremmin pärjäisi.
 
Tuli tuossa itekseni mietittyä, että Marko sanoi RB:n pitävän Gaslyn kauden loppuun. Tästä johtuen pitävätkö he kiinni ajatuksesta, että JOS Max lähtee käveleen niin ei olisi kahta uutta kuljettajaa tulossa ensi kauden alkuun..
 
Taitaa tää F1 kausi oleen tässä ja kesälomien jälkeen ajetaan terveisiä. Hamiltonilla 62 pisteen johto ja talli mestaruus menossa Mersulle myös. Jotenki vaikee uskoa että tän tason Hamiltonilta vietäis niin paljoa pisteitä. Ehkä lopoukaudella suurin jännitys tulee olemaan Verstappenin suoritukset ja miten hän pystyy häiritsee Mersuja / Ferrareita.
 
Siltähän se nyt näyttää että ykkönen on selvillä, loppuja jaotellaan tauon jälkeen
 
Tuli tuossa itekseni mietittyä, että Marko sanoi RB:n pitävän Gaslyn kauden loppuun. Tästä johtuen pitävätkö he kiinni ajatuksesta, että JOS Max lähtee käveleen niin ei olisi kahta uutta kuljettajaa tulossa ensi kauden alkuun..
Ei lähde Max minnekään. Sopimuksessa oli pykälä että jos Max on Unkarin kisan jälkeen kolmen parhaan joukossa niin sitten Max pysyy tallissa.
 
Ei lähde Max minnekään. Sopimuksessa oli pykälä että jos Max on Unkarin kisan jälkeen kolmen parhaan joukossa niin sitten Max pysyy tallissa.

Saisko linkkiä tähän kun en muista nähneeni... toki dementia mutta enivei...?

Lähtihän Kimikin "lomalle" kun riittävästi epsanialaispankki latoi rahaa tiskiin... Sopimuksia voi aina muuttaa...
 
No just toi! Sopimukset on tehty rikottaviksi!
Varsikin F1:ssä mikään ei ole niin epävarmaa kuin sopimus, joten niihin on turha nojautua.
Rahalla saa ja sen jälkeen asioita tapahtuu!
 
Maxilla tuskin on tarvetta lähteä muualle kun RB on nousujohteessa ja saa olla selvä ykköskuski tallissa.
 
Saisko linkkiä tähän kun en muista nähneeni... toki dementia mutta enivei...?

Lähtihän Kimikin "lomalle" kun riittävästi epsanialaispankki latoi rahaa tiskiin... Sopimuksia voi aina muuttaa...
Nyt tuli paljastus Verstappenin kohuttuun sopimuspykälään | Sportti.com
Hetkonen... Tuo taitaakin olla käännetty väärin. Kukaan muu ei ole uutisoinut samaa. Lisäksi alkuperäisessä uutisessa vain spekuloidaan asialla.
Horner 'totally relaxed' about Verstappen's future
 
Onkohan hämiksen lausunnoilla mitään arvoa kun sanoi että toivoo valen saavan jatkaa. Toki kaikki tietää syyn siihen :rolleyes:
 
Varmaan ihan totta. Valen kanssa ei draamaa ja just sen verran huonompi että suurella todennäköisyydellä mestaruus menee aina Hamille kauden lopussa.
 
Kun Valtsu puhui B ja C vaihtoehdoista niin oon nyt tässä puhkinu gridin läpi ja tullut siihen johtopäätökseen, että yrittää Ferrarille, mutta ei pääse. Samassa pöydässä käsitellään vaihtoehtoa C, joka on Haas. Yksikin tallikaverien välinen kolhu niin Steiner laittaa molemmat kuskit vaihtoon.
 
Kun Valtsu puhui B ja C vaihtoehdoista niin oon nyt tässä puhkinu gridin läpi ja tullut siihen johtopäätökseen, että yrittää Ferrarille, mutta ei pääse. Samassa pöydässä käsitellään vaihtoehtoa C, joka on Haas. Yksikin tallikaverien välinen kolhu niin Steiner laittaa molemmat kuskit vaihtoon.
Ite luulen että Renault vois olla kans mahdollinen.
 
Hamiltonilla 62 pisteen johto

2 Keskeytystä/epäonnea muuten kuten saksassa niin se johto on enää 12 pistettä, edellyttäen tietenkin että päävastustaja voittaa.

Kimikin voitti kun ensin hämis ajoi varikon sisääntulossa hiekalle ja sitten vikassa kisassa munaili ihan omiin nimiin taas.
Toki Hämis on kuskina kehittynyt noista ajoista, varsinkin mentaalisesti, tuskin tuollaisia lapsuksia enää tulee, mutta kuitenkin.
It's not over until the fat lady sings.
Jos vetoa pitäisi lyödä niin aika kovat kertoimet pitäisi saada että löisin jonkun muun puolesta vetoa, kuitenkin.
 
Mulle kans Renault kuulostais plan-c:ltä. Kyllä se vielä nousee. Toki aina on mahdollista, että Ferrari istuttais Bottaksen Alfalle, odottaan vuoroa, mut tuskin :D

siellä ei tapahdu yhtään mitään niin kauan kun itseään täynnä oleva Abiteboul on johdossa.
 
Max Verstappen jatkaa uraansa Red Bullilla – huhut Mercedes-siirrosta voi unohtaa

Max Verstappen jatkaa uraansa Red Bullilla – huhut Mercedes-siirrosta voi unohtaa
Tänään klo 0:05
Huimaan vireeseen viime viikkoina äitynyt Max Verstappen ajaa Red Bullin väreissä myös kaudella 2020.

f8fff1317bb211276d72052e28ccc5a274b4c5f3db8e8722ed349d6f06f8792e.jpg

Red Bull saa pitää kultakimpaleensa Max Verstappenin, 21, myös ensi kaudella. AOP
Red Bullin F1-tallin neuvonantaja Helmut Marko vahvisti viikonloppuna Unkarissa, että Max Verstappen ajaa tallin autolla myös tulevalla kaudella. Verstappenin huhuttiin kesän aikana siirtyvän mahdollisesti Mercedekselle, mutta nyt nuo puheet voidaan unohtaa lopullisesti.

Marko kertoi saksalaiselle Motorsport-Magazinelle, että Verstappenin sopimuksessa olleet purkupykälät umpeutuivat sunnuntai-iltana, eivätkä pykälien ehdot täyttyneet.

– Se on tietenkin mukavaa, mutta olimme puhuneet asiat sisäisesti läpi jo aikaisemmin, Marko sanoi Grandprix247.comin mukaan.

Pykälät oli kirjattu Verstappenin sopimukseen siksi, että Red Bull vaihtoi moottorinsa täksi kaudeksi Hondaan, eikä tallin suorituskyvystä ollut täten täyttä varmuutta. Yleinen käsitys F1-varikolla on se, että Verstappen olisi voinut irtautua Red Bullilta, mikäli hän ei olisi tässä vaiheessa kautta – kesätauon aikaan – kuljettajien MM-sarjassa kolmen parhaan joukossa.

Kun kaudesta on ajettu 12 kisaa, Verstappen on MM-pisteissä juuri kolmantena kerättyään 181 pistettä. Toisena oleva Mercedeksen Valtteri Bottas on 188 pisteessä ja MM-sarjaa johtava toinen Mercedes-kuljettaja, Lewis Hamilton 250 pisteessä.

Verstappenin pistepotti on lihonut neljässä viimeksi ajetussa GP:ssä enemmän kuin kenenkään muun, kaikkiaan 81 pisteellä. Hamilton on tässä tilastossa toisena 63 pisteellään. Viime viikonloppuna Unkarissa Verstappen saavutti uransa ensimmäisen paalupaikan, mutta jäi kilpailussa Hamiltonin jälkeen toiseksi.

F1-kausi jatkuu syyskuun alussa Belgian Spassa.

Tavallaan höh, olisin halunnu nähä Maxin mersulla Hamin tallikaverina.
 
Auto kehittyy ja honda panostaa kovasti, lisäksi on selkeä ykköskuski, miksi siis lähteä merta edemmäs kalaan.
Ihan oikea ratkaisu.
Nuori kuski ei kuitenkaan ihan vielä ole niin kovaa rahan perään, itse ajelu on vielä selkeä prioriteetti.
Sitten kun on pari mestaruutta taskussa voi ottaa jonkun ferrarin muhkean sopparin.
 
Ja Hornerin mukaan Gasly saa jatkaa kauden loppuun:

”Ei pitäisi kilpailla Alfa Romeoiden ja McLarenien kanssa” – F1-kuskin täysi näkymättömyys korpeaa Red Bullia

”Ei pitäisi kilpailla Alfa Romeoiden ja McLarenien kanssa” – F1-kuskin täysi näkymättömyys korpeaa Red Bullia

Jatkuvissa vaikeuksissa ollut F1-kuski Pierre Gasly saa edelleen jatkaa Red Bullilla kauden loppuun, mutta tiimipomo Christian Hornerin mukaan sijoitusten pitää alkaa olla auton edellyttämällä tasolla.

Gasly on edelleen ilman palkintopallisijoituksia kauden puolivälissä, vaikka tiimikaveri Max Verstappen on onnistunut voittamaan jo kaksi kisaa. Ranskalainen on MM-sarjassa kuudentena hurjalla 63-156-piste-erolla Verstappeniin.

Saksan GP:n kolarointinsa jälkeen Gasly oli Unkarissa kuudes. Red Bull -pomo Helmut Marko vaati nuorukaiselta näyttöjä viimeisistä kisoista ennen kesätaukoa, mutta sellaisia ei saatu.

Tallipäällikkö Christian Hornerin mukaan suunnitelma Gaslyn kanssa pitää silti.

– Tarkoituksemme on pitää hänet autossa kauden loppuun asti, mutta tarvitsemme kipeästi häntä tajuamaan enemmän auton potentiaalista, Horner kommentoi Motorsport.comin mukaan.

– Se oli turhauttava viikonloppu Pierrelle. Startti ei ollut mahtava, ensimmäinen kierros ei ollut mahtava eikä meidän pitäisi ajaa kilpaa Sauberien (Alfa Romeon) ja McLarenien kanssa.

– Tarvitsemme hänet kilpailemaan Ferrarien ja Mercedesten kanssa. Teemme kaikkemme auttaaksemme häntä siinä, Horner jatkoi Unkarin kisasta.

Tiimi tarvitsee paitsi MM-pisteitä, myös Verstappenille apua kärkitaisteluihin. Yksin jääminen kahta Mercedestä tai Ferraria vastaan on vaikeaa, sillä vastustaja pystyy hajauttamaan taktiikkansa, jolloin yleensä toisen kohdalla ainakin onnistutaan.

– Ongelma on siinä, ettei hän ole ollenkaan mukana kamppailussa. Se, ettei meillä ole kärkitaistelussa kahta autoa, vahingoittaa meitä, varsinkin valmistajien MM-sarjassa. Olemme saaneet samoja pisteitä kuin Ferrari radoilla, joilla meidän olisi pitänyt saada heitä enemmän, Horner muistuttaa.

Red Bullilla ei silti suunnitella äkkinäisiä muutoksia kuskikalustoon. Loppukausi menisi kuitenkin uuteen totuttelussa myös mahdolliselta korvaajalta.


– Hän tarvitsee minusta aikaa kesätauolla, ja hänen pitää miettiä omaa kauden alkupuolikastaan ja ottaa opiksi toiselle puoliskolle. On meille elintärkeää, jos aiomme edes yrittää Ferrarien saavuttamista, että hän tulee maaliin paremmilla sijoilla, Horner kritisoi.

upload_2019-8-7_7-21-11.gif
 
Ihan mielenkiintoinen vertailu. Paljonko piste maksaa tallille:

Kuski Talli Euroa / piste
Antonio Giovinazzi Alfa Romeo 893 000
Robert Kubica Williams 893 000
Romain Grosjean Haas 781 000
Daniel Ricciardo Renault 609 000
Nico Hülkenberg Renault 525 000
Sergio Perez Racing Point 343 000
Sebastian Vettel Ferrari 172 000
Kevin Magnussen Haas 149 000
Lance Stroll Racing Point 149 000
Kimi Räikkönen Alfa Romeo 144 000
Lewis Hamilton Mercedes 125 000
Max Verstappen Red Bull 79 000
Daniil Kvjat Toro Rosso 66 000
Carlos Sainz McLaren 62 000
Valtteri Bottas Mercedes 38 000
Pierre Gasly Red Bull 28 000
Alexander Albon Toro Rosso 28 000
Charles Leclerc Ferrari 27 000
Lando Norris McLaren 19 000

Valtteri Bottaksella huikea hinta-laatusuhde, Kimi Räikkösen tuoma MM-piste maksaa yli 100 000 euroa enemmän – Kimin tallikaveri on koko F1-sarjan surkein

Suomi-äijät ajelee terveisiä aika edullisesti.
 
Mitä tässä nyt somessa seuraillu niin tuo McLarenin kuskikaksikko on kyllä todella virkistävä tapaus. Hyvää läppää ja keskinäinen kemiakin toimii.
Eikä taida Sainziakaan enää hirveästi haitata Rellulta ulosjoutuminen.. :D
 
Itse pidän Valtterin mahdollista siirtoa vain positiivisena asiana. Hän ei tule Hamiltonia mersulla lyömään mitenkään ja näen hänet mieluummin keskitason tallissa kamppailemassa oikeasti kuin Lewiksen kakkoskuskina. Mies kuulostaa samalta kuin Coulthard, Barrichello jne että tämä on minun vuosi -juttuineen. Se on totta, että tämä vuosi on kiistata Valtterin paras mutta se nyt vain ei riitä. Aika-ajoissa kulkee mutta kisassa hän on aina helisemässä Lewiksen kanssa vaikka olisikin paremmassa kisa-asemassa.

Silti vaikea nähdä Mersun nihkeää suhtautumista Valtteriin kun hän on tulosten puolesta täydellinen kakkoskuski. Viime kisa meni pipariksi syistä joista voidaan väitellä oliko Bottaksen vika lainkaan mutta kun se oli toinen kisa putkeen joka meni penkin alle niin toki häntä ollaan heti rekan alle työntämässä.

Se kyllä Bottaksella on pitkä miinus, että hän on suomalainen ja varsinkin kun Wihuri katosi taustalta, miehen sponsoriarvo on olematon. Ocon ranskalaisena tuo paljon enemmän näkyvyyttä tallille ja sitä kautta rahaa. Vaikka mies onkin katsomaton kortti huipputallissa, kaippa tämä on Toton mielestä mahdollisesti kannattava vaihtokauppa.
 
Valtteri Bottas saa varautua paikkansa menettämiseen – Mersu-pomo lupaa pehmentää potkuja: ”Hän ansaitsee sen”

Oli Mercedeksen päätös sitten, mikä hyvänsä Wolff lupaa, että rannalle jäänyttä kuskia ei jätetä oman onnensa nojaan.

– Meillä on velvollisuus juniorikuskejamme kohtaan ja myös niitä, jotka ajavat autollamme tällä hetkellä. Emme aio tehdä mitään, joka tekee asioista heille vielä vaikeampaa, Wolff lupaa moottoriurheilusivusto Race Fansin mukaan.

– Mitä tahansa päätämmekin, otamme huomioon, mitkä ovat kuskin mahdollisuudet mennä muualle. Joko Esteban jatkaa muualle, jotta voisi myöhemmin siirtyä jonain päivänä takaisin Mercedekselle, tai sitten annamme Valtterille ”pehmeän laskeutumisen”, koska hän ansaitsee sen, Wolff tuumaili.
Tainnut pehmeä laskeutuminen Valtterille jo alkaa... No mutta kun muistelee kaikkia Kimi-huhuja vuosien saatossa, niin mitä tahansa tässä voi vielä käydä hovimestarillekin. :)
 
Suolif1 oli kääntänyt saman jutun muotoon. "Toto Wolff vakuuttaa: Valtteri Bottas ja Esteban Ocon ajavat molemmat F1:ssä ensi kaudella"

Valtterin ‘soft landing’ kuulostaa vähän paikalta Formula E:ssä tai DTM:ssä Aston Martinilla. :rolleyes:
 
Tuo Valtterin "... onhan tässä vielä B- ja C-suunnitelmatkin olemassa" on toki myös oma oljenkorsi, jos hommat loppuu Mersun ratissa. Mutta samaan aikaan se voi olla myös markkinointitemppu; hypetetään omaa arvoa ja annetaan ymmärtää että menekkiä on muuallakin. Valtterilla on kuitenkin pitkä lista myös hyviä ominaisuuksia, joita kilpaurheilussa tarvitaan.
 
Oma veikkaus on, että Valtteri jatkaa Mersulla vielä yhden kauden . Mersu näyttäisi tyhmältä jos tössisi mestaruuden kaudella 2020 , koska he eivät voi olla varmoja oconista. Ocon kerkee hyvin ajamaan vielä yhden kauden lainassa ja samalla Mersu näkee , miten kulkee. Tallikaveri pitäisi ainakin päihittää, mihin hän ei ole tähän mennessä pystynyt, että olisi mitään saumoja Hamiltonin vastaan Mersulla. Kaudella 2021 vapautuu myös Max jne

Myös Hamilton sanoi muutama päivä sitten, että hänestä Valtterin pitäisi jatkaa Mersulla, eikä täydellisesti toimivaa tiimiä kannata nyt rikkoa. Uskon että Hamiltoninkin sanaa kuunnellaan, jos halutaan olla varmoja, että mestaruus tulee myös 2020 .

Mikäli Mersu kuitenkin päätyy oconiin, niin uskon että Valtteri nähdään red bullilla Maxin kaverina. Red bull tarttee vihdoin jonkun varman kuskin myös toiseen autoon joka tuo pisteitä Maxin lisäksi. Bottasta varmempaa kuskia ei tarjolla ole ensi kaudelle, mikäli siis ylipäätään on vapaa Mersulta.
 
Mikäli Mersu kuitenkin päätyy oconiin, niin uskon että Valtteri nähdään red bullilla Maxin kaverina. Red bull tarttee vihdoin jonkun varman kuskin myös toiseen autoon joka tuo pisteitä Maxin lisäksi. Bottasta varmempaa kuskia ei tarjolla ole ensi kaudelle, mikäli siis ylipäätään on vapaa Mersulta.
Muista ihan samaa mieltä mutta tätä epäilen. Milloin Red Bull on viimeksi ottanut kuljettajan oman ohjelmansa ulkopuolelta? Valtteri olisi toki hyvä valinta Maxin tallikaveriksi mutta en usko itävaltalaistallin tekevän poikkeusta kuskipolitiikkaansa muuta kuin huippukuskin kohdalla, joihin en laske kuin Max,Vettel,Hamilton nykyformuloissa.
 
Muista ihan samaa mieltä mutta tätä epäilen. Milloin Red Bull on viimeksi ottanut kuljettajan oman ohjelmansa ulkopuolelta? Valtteri olisi toki hyvä valinta Maxin tallikaveriksi mutta en usko itävaltalaistallin tekevän poikkeusta kuskipolitiikkaansa muuta kuin huippukuskin kohdalla, joihin en laske kuin Max,Vettel,Hamilton nykyformuloissa.


Totta, mutta ei taida olla reservissä enää jäljellä kuskeja jotka loikkaisi suoraan ykköstiimiin kulkematta toro Rosson kautta vähintään. Yhdellä kuskilla ne ei pysty koskaan taistelemaan kunnolla Mersuja vastaan.
 
Ennemmin näen Kvyatin Maxin tallikaverina ensi kaudella kuin Bottaksen, Albonin tai Gaslyn. Albon, vaikkakin nopea ja lahjakas luultavasti saa ajella rossolla vielä yhden kauden - luultavasti Gasly opetti RedBullille malttia kuskipolitiikan suhteen.
Kvyat puolestaan on jo ajanut Bullilla ja on aina ollut suht nopea, mutta viime visiitti emotallissa meni "torpedoiessa", ainakin viimeisten kisojen osalta. Nykyään kaverilla on malttia ja järkeä eri tavalla, mistä yhtenä osoituksena hockenheimin podiumi.

Valtteri luultavasti saa lähteä mersulta, ja Ocon saa paikan koska:
* Bottasta seitsemän (?) vuotta nuorempi
* Ranskalaisena tarjoaa paremmat markkinanäkymät mersulle kuin Bottas
* Hamilton ajaa mersulla vielä ensi kaudella, ja toimii näin hyvänä mentorina sekä vertailupohjana Oconin todellisen vauhdin suhteen

Oconille vuoden diili tallin optiolla (1+1). Jos menee huonosti, niin aina voidaan nostaa Russell tilalle. Jos menee hyvin niin jatkaa Hamiltonin kanssa, tai jos Hämis lopettaa/loikkaa Ferrarille, niin saa jatkaa joko Russellin tai kovan hankinnan (kuten Verstappen) kanssa.

Mihis Bottas sitten?
* Ferrarilla vois olla tilausta wingmanille jos Vettel jostain syystä lopettaa (tosin Ricciardo saattaa olla myös heille vaihtoehto)
** Jos Ricciardo menisi Vettelin paikalle niin Bottas luultavasti pääsee piinaamaan Rellua.
* RedBull periaatteessa, jos rosso-kuskeihin ei luoteta tarpeeksi (olettaen että Gasly ei paranna otteitaan)
* Rellu jos Hulkki jostain syystä lähtee tallista (tästä on vissiin ollut huhua?)
* Haas:ilta vissiin vaihtuu molemmat kuskit ensi kaudeksi
* Williamsilla on luultavasti lämmin paikka Kubica jäljiltä

Veikkaisin Valtterin osoitteeksi siis Haas:ia.

Ja niin: jos Vettel jostain syystä lopettaa tähän kauteen niin saattaahan ne nostaa Kimin takaisin talliin ennemmin kuin palkkaisivat Valen! :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 390
Viestejä
4 489 665
Jäsenet
74 151
Uusin jäsen
Malik

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom