F1 Kausi 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Bottasta haukutaan kun jää Hamiltonin, eli sarjan parhaan kuskin, varjoon ja häntä ollaan sitten korvaamassa kuskilla, joka jäi kakkoseksi Perezille.

Tätä samaa olen itsekin ihmetellyt, jotkut täällä saavat vain yksinkertaisesti kiksit siitä, että pääsevät mollaamaan Valea.

Ei jaksa nykyisin enää edes tarttua noihin selkeisiin provo yrityksiin koska tuntuvat saavan niistäkin kiksejä.
 
Tosin Force Indialla hävisi molempina kausillaan Perezille.. Bottasta haukutaan kun jää Hamiltonin, eli sarjan parhaan kuskin, varjoon ja häntä ollaan sitten korvaamassa kuskilla, joka jäi kakkoseksi Perezille.
Toistetaan nyt taas kerran, eli Ocon oli tasainen ekalla kaudella Perezin kanssa ja toisella kaudella selvästi nopeampi. Aika-ajot toisella kaudella 16-5 Oconille.

Pisteissä hävisi toki, mutta vähän sama kun sanoisi Kubican olleen Russelia nopeampi tällä kaudella kun on pisteissä edellä. Onko Kvyat ollut selvästi Albonia nopeampi? Tai Stroll Pereziä? Ei todellakaan. Tuolla keskikastissa usein yksi onnekas sijoitus ratkaisee kauden keskinäisen pistetilanteen.
 
Bottaksen suoritusten aliarvioiminen nyt on semmoinen trendi, jossa jokainen Hamiltonille hävitty sekunti katsotaan valtavaksi tappioksi. Sitten todellisuudessa kun tallin autot ovat peräkkäin, niin Bottas noudattelee siivosti tallin määräyksiä, säästelee moottoria, renkaita ja pitää sijoitukset, siinä missä Hamilton painaa täysillä, jos on minkäänlaista uhkaa jäädä toiseksi ja ajaa vain itselleen heti kun tilanne tarjoutuu. Näin Valtterinkin pitäisi tehdä, mutta mies ei oikein tunnista näitä mahdollisuuksia. Toisaalta Hamilton osaa luultavasti pitää renkaistaan hieman paremmin huolen.

Yleisemmin Bottaksen ajossa näkyy edelleen sellainen epävarmuus sen suhteen ajaako tyyppi oikeasti omasta maailmanmestaruudesta vai noudattaako kilttinä poikana tallin ohjeita, kun naapuripilttuussa viisinkertainen maailmanmestari noudattaa niitä lähinnä silloin kun itselle sopii. Saksan GP:n jälkeen Bottas kertoi että talli oli käskenyt ajamaan kovasti palkintopallista (kuten pitääkin) mutta sitten meni yliyrittämiseksi. Tässä tilanteessa Bottaksen olisi tarvinnut lähinnä pitää pää kylmänä ja ajaa vakaasti ja varmasti maaliin, koska olosuhteet olivat vaikeat ja pienelläkin virheellä oli mahdollisuus pilata koko kisa. Kyllä niistä edellä menneistä hitaammista olisi ohi päässyt vaikka sitten hieman hitaamminkin ja vaikka ei olisi päässytkään, niin tässä oli paikka ottaa Hamiltonia kiinni pisteissä merkittävästi enemmän kuin usealla 1-2 sijoituksella, riippumatta siitä tuleek maaliin neljäntenä vai toisena.

Hidasta ohittamista ihmetteleville olisi paikallaan muistuttaa, että Mersun tämänvuotisessa autossa ei ole haettu vauhtia panostamalla suoranopeuteen, vaan päinvastoin downforceen mutkissa. Tästä johtuen auto on ollut koko kauden ajan esimerkiksi Ferrareita hitaampi suorilla ja säännöstään noissa mittauksissa näkyy myös muiden tallien autoja mersujen edellä.

Tämä vaikuttaa ohitustilanteisiin. Jos edellä menee vähemmän downforcea tuottava auto, niin tuolla autolla on todennäköisesti kovempi suoranopeus. Jos taas edellä menee toinen mersu, se pääsee mutkissa karkuun ajaessaan puhtaassa ilmassa, kun taas toisena tulevan aerodynamiikka ei toimi yhtä tehokkaasti ja renkaat kuluvat siten nopeammin.
 
Kautta on kuitenkin vielä monta kisaa jäljellä joten mitä vaan voi tapahtua. Ei MM-pysti vielä ole kenenkään plakkarissa eikä lopputulos kirkossa kuulutettu. Didier Pironikin aikanaan johti MM-taistelua kymmenillä pisteillä mutta kuinkas kävikään, Keke sai lopussa hieman Pironilta tasoitusta pyytämättä ja yllätyksenä, ja myös mestaruuden. (Keke myös on elävien kirjoissa toisin kuin Pironi joka siirtyi avomeriveneisiin, mutta se onkin sitten toinen tarina se.)
 
Tämä tässä näin.

Toki, otteet on parantunut, mutta kuten rivien välistä pystyi Wolffia tulkitsemaan, niin kyllä se katse on tulevaisuudessa ja Oconissa sitä on. Tähän päälle markkina-arvo eri kansallisuuksien välillä..
Ocon hävisi keskinkertaiselle perezille 2 kautta peräkkäin.
E: ajoi ilmeisesti paremmin miltä pisteet näyttää. Epäilen silti mersulle pääsemistä.
 
Sitten todellisuudessa kun tallin autot ovat peräkkäin, niin Bottas noudattelee siivosti tallin määräyksiä, säästelee moottoria, renkaita ja pitää sijoitukset, siinä missä Hamilton painaa täysillä, jos on minkäänlaista uhkaa jäädä toiseksi ja ajaa vain itselleen heti kun tilanne tarjoutuu. Näin Valtterinkin pitäisi tehdä, mutta mies ei oikein tunnista näitä mahdollisuuksia. Toisaalta Hamilton osaa luultavasti pitää renkaistaan hieman paremmin huolen.
Tässähän se ongelma onkin; liian kiltti. Plus tosiaan lisäksi tuo minkä Totokin haastattelussa sanoi, että Valtteri ei saa renkaita toimimaan/säästymään samoin kuin Lewis. Nicokin pelasi sikaa tallikaveriaan vastaan, mutta Valtterista ei ole siihen eikä täten tule ikinä voittamaan mestaruuksia jos ei satu selväksi ykköskuskiksi parhaaseen autoon.

Toto haluaisi Oconin ajavan, mutta toisaalta ennen Saksan kisaa sanoi Valtterin pitävän paikkansa jos suoritukset jatkuu samalla tasolla kuin tähän asti tällä kaudella. Nyt tuloksena auto seinään, joten Unkarin kisa määrittänee aika paljon jatkon kannalta. Toton mukaan päätös tehdään jo elokuussa.
 
Tuossa viikonloppuna kaverin kanssa juteltiin kovasti että kuka korvaa Vettelin Ferrarilla... Päädyttiin loppujen lopuksi Hamiltoniin. :lol: Eikös Hamilton joskus ole todennut että haluaa lopettaa uransa fefellä. Mulla itsellä ei sitä vastaan mitään, ihan hauskaa vaihtelua.

Saksan kisa tosiaan paras kisa tähän mennessä, johtuen sateesta. Bottaksen kisa täys pannukakku, Vettel taas helvetin hyvä. Ärsyttää vaan helvetisti Leclerc, kun siinä samassa mutkassa mihin kisa loppujen lopuksi päättyi, niin monta kertaa oli vaikeuksia (niin monilla muillakin), mutta mitään ei oppinut. Mutta seuraavaksi Unkari ja Hungaroring, meikä lähtee Unkariin Torstaina ja olisi hauska kuulla kokemuksia muilta Unkarin kisan kävijöiltä? :cool: Täältä varmasti löytyy. :geek: Vähän jännittää tämä reissu... :lol:
 
Tuossa viikonloppuna kaverin kanssa juteltiin kovasti että kuka korvaa Vettelin Ferrarilla... Päädyttiin loppujen lopuksi Hamiltoniin. :lol: Eikös Hamilton joskus ole todennut että haluaa lopettaa uransa fefellä. Mulla itsellä ei sitä vastaan mitään, ihan hauskaa vaihtelua.

Saksan kisa tosiaan paras kisa tähän mennessä, johtuen sateesta. Bottaksen kisa täys pannukakku, Vettel taas helvetin hyvä. Ärsyttää vaan helvetisti Leclerc, kun siinä samassa mutkassa mihin kisa loppujen lopuksi päättyi, niin monta kertaa oli vaikeuksia (niin monilla muillakin), mutta mitään ei oppinut. Mutta seuraavaksi Unkari ja Hungaroring, meikä lähtee Unkariin Torstaina ja olisi hauska kuulla kokemuksia muilta Unkarin kisan kävijöiltä? :cool: Täältä varmasti löytyy. :geek: Vähän jännittää tämä reissu... :lol:
Unkariin nyt myös menossa ensimmäistä kertaa. Ei mitään tietoa mistään, taksilla kulkeminen rata-alueelle varmaan järkevintä.
 
Unkariin nyt myös menossa ensimmäistä kertaa. Ei mitään tietoa mistään, taksilla kulkeminen rata-alueelle varmaan järkevintä.

Veikkaan, että jokin vartavasten järkätty bussi olis fiksuin. Mut itse olisin ottanut asioista selvää..
 
Ennalta varattu bussikuljetus olisi varmasti näin jälkiviisaana paras. Radalle pääsi ihan hyvin taksilla, kisapäivänä oli toki aika tiukilla päästä ajoissa, mutta pääsi kumminkin. Ongelma oli kisan jälkeen päästä radalta pois, odotettiin 34 asteen helteessä noin kolme tuntia taksijonossa :D Eli kannattaa katsoa, josko noita bussikyytejä vielä saisi varattua ja varata sellainen ennakkoon.
 
Unkariin nyt myös menossa ensimmäistä kertaa. Ei mitään tietoa mistään, taksilla kulkeminen rata-alueelle varmaan järkevintä.
Itse myös menossa nyt Unkariin ensimmäistä kertaa katsomaan kisaa paikan päälle.

Noista busseista luin sen verran, että vissiin pitkä kävelymatka radalle pysäkiltä.

Kimppataksi olisi varmaan paras vaihtoehto, mutta ongelmana on löytää sopiva porukka ja saada aikataulut osumaan. Pitää varmaan taksitolpalla huudella josko joku olisi menossa radan suuntaan :D
 
Takseissa on (yleensä) kiinteä hinnoittelu keskustasta radalle, mutta yhtenä päivänä eräs kuski koitti väkisin vängätä ja ottaa tuplahinnan. Meitä oli neljä siinä taksissa ja aloimme suht kovaäänisesti sanoa että jo matkan alussa sovittiin tuo taksin kylkitarrassa oleva kiinteä hinta ja se summa sitten maksettiin. Tämä vuonna 2013, kiinteä hinta oli muistaakseni 20000 forinttia. Ja tosiaan niin kuin tuossa edellä mainittiin, niin sunnuntaina kisan jälkeen meidänkin piti kolmisen tuntia jonottaa pirssiä. Onneksi yksi meidän porukasta haki välillä kylmää olutta meille, oli tukalaa jonottaa 40:n asteen lämmössä.
 
Muutama vuosi sitten tuli Unkarissa käytyä. Asemaa en muista nimeltä missä piti pois jäädä, mutta keskustan hotellilta (Hotel Hungaria City Center) n.20min ratikalla -> 30min bussilla ja 20-30min kävely radalle. Eipä se ajallisesti siellä pitkältä tuntunut.

Hotellilla oli kuitenki hyvät ohjeet miten pääsee paikan päälle. Eipä siellä ainoana F1-turistina tarvinnut olla :D

Todella hyvin toimi julkiset eikä pahemmin ruuhkia ollut. Kisapäivänä tietysti porukkaa oli aivan tajuton määrä, mutta eipä siellä kiireellä pidä ollakkaan liikenteessä.. menee mitä menee ☺️
 
Muutama vuosi sitten tuli Unkarissa käytyä. Asemaa en muista nimeltä missä piti pois jäädä, mutta keskustan hotellilta (Hotel Hungaria City Center) n.20min ratikalla -> 30min bussilla ja 20-30min kävely radalle. Eipä se ajallisesti siellä pitkältä tuntunut.

Hotellilla oli kuitenki hyvät ohjeet miten pääsee paikan päälle. Eipä siellä ainoana F1-turistina tarvinnut olla :D

Todella hyvin toimi julkiset eikä pahemmin ruuhkia ollut. Kisapäivänä tietysti porukkaa oli aivan tajuton määrä, mutta eipä siellä kiireellä pidä ollakkaan liikenteessä.. menee mitä menee ☺️

Budapestissä kyllä julkinen toimii kuten Helsingissäkin, ainakin melkein yhtä hyvin. Tommonen 30 min kävelyhän menee kivasti ölppää siemmailen :) Forint/euro suhde näemmä 15 vuoden jälkeen parantunut.. ennen oli helppo 250f/e mut näemmä jotain 327huf per euro. Se oli jo silloin siirtymässä euroihin. eikö siellä vieläkää ole eurot käytössä?
 
Viimeksi muokattu:
Budapestissä kyllä julkinen toimii kuten Helsingissäkin, ainakin melkein yhtä hyvin. Tommonen 30 min kävelyhän menee kivasti ölppää siemmailen :)
Helposti! Etenkin kun itselle ensimmäinen kerta niin maisemia oli kiva katsella ja muutenkin sitä formula-sirkusta siellä! Sattui vaan todella tukalat helteet silloin joten nesteytyksestä piti huolehtia :tup:

Itsellä oli Gold 4 tai vastaava paikka eli pääsuoran lopussa. Heti kun porteista sisälle niin paikat oli siinä. Vessat ja kuppilat oli lähellä ja jatkuvasti semmoinen tuulenvire siellä ylhäällä katsomossa!
 
Ennalta varattu bussikuljetus olisi varmasti näin jälkiviisaana paras. Radalle pääsi ihan hyvin taksilla, kisapäivänä oli toki aika tiukilla päästä ajoissa, mutta pääsi kumminkin. Ongelma oli kisan jälkeen päästä radalta pois, odotettiin 34 asteen helteessä noin kolme tuntia taksijonossa :D Eli kannattaa katsoa, josko noita bussikyytejä vielä saisi varattua ja varata sellainen ennakkoon.

Hyvin kulki kyllä se ilmaisbussi. Jatkuvasti lähti viemään porukkaa ja tyhjiä busseja tuli tilalle. Siellä osattiin (ainakin silloin) se homma.
 
Hyvin kulki kyllä se ilmaisbussi. Jatkuvasti lähti viemään porukkaa ja tyhjiä busseja tuli tilalle. Siellä osattiin (ainakin silloin) se homma.

Heh, taidettiin vaan olla idiootteja sitten kaveriporukan kanssa :D Oletettiin, että varmasti nuo bussit ovat jotain ennaltavarattuja paikkoja, ja mentiin taksijonoon. Jälkeenpäin naurattaa, silloin ei.
 
Hyvä kuulla että nuo bussit toimivat hyvin. Eipä tuo 20min kävely kuulosta pahalta, jossain kerrottiin että kannattaa ottaa hyvät kengät pitkän kävelyn takia, siinä ehkä sitten vähän liioiteltiin :vihellys:

eikö siellä vieläkää ole eurot käytössä?
Luin jostain että kisapaikalla suurimmassa osassa paikoista kelpaa eurot.
 
Getting There & Around - Hungarian Grand Prix | F1Destinations.com

Tuossa nyt aika hyvin kerrottu lontooksi kuinka sinne pääsee. Kerrottu mihin metrolla mentävä, että löydät bussipysäkin ja noista siirtymä ajoista :) Metrokartta muutenkin näppärä ku illalla sit kylillä kävi.

Etten itsekkin vastaavanlaista opasta olisi hyödyntänyt silloin.. dejavu fiilis tuli.

Edit. Siellähän kerrottu myös noista ilmaisbusseista.
 
Viimeksi muokattu:
Mun lipussa on QR-koodi, ei kait niitä rannekkeiksi vaihdeta. Mullakin ostettu hungaroticketsistä. Niissä ohjeissa mikä tullut sähköpostiin on se portti mistä pääsee nopeiten omaan katsomoon.
 
Mun lipussa on QR-koodi, ei kait niitä rannekkeiksi vaihdeta. Mullakin ostettu hungaroticketsistä. Niissä ohjeissa mikä tullut sähköpostiin on se portti mistä pääsee nopeiten omaan katsomoon.
Joo kai mulla samanlainen on. Ei mee sitten aikataulusuunnitelmat vituiksi kun ei tarvi lähteä kävellen etsimään jotain vaihtopisteitä rata-alueen toiselta puolelta.
 
Saksassa oli kaulassa olevat liput ja silti rannekkeet laittoi ranteisiin. Ja reppuihin laittoi myös tarkistusnauhat, mutta silti järkkärit tarkisti uudelleen.

Edellisen kerran Unkarissa 2017 homma toimi siellä paremmin, kuin nyt Hockessa. Siellä oli enemmän kalja ja ruokakojua, enemmän vessoja. Tosin porukkaa yhtä paljon. Unkarissa käytettiin takseja ja busseja.

Nyt tuolla Saksassa puolen sekunnin ajan luulin että Ham ajoi seinään mutta ei :itku:

IMG_5581.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Maailmalla huhuillaan että Sepi ja Max vaihtaisivat päittäin talleja ensi vuodelle( tai joskus ainakin). Racefans-sivustolta ilmeisesti alunperin lähtenyt.
 
Pitäisköhän F1 alkaa harkitsemaan keinotekoisesti kasteltuja kisoja.
Tuo saksan GP ois ollut aivan saatanan tylsä jos se ois ajettu kuivalla.

Kalenterissa on niin paskoja ratoja missä ei koskaan tapahdu mitään, miks ei lisättäis sateella vähän maustetta, saatais heti toimintaa!

F1 on kyse viihteestä, se on lopulta pelkkää viihdettä.

Voitais ajaa jopa 2 lähtöä viikonlopussa, toinen kuivalla ja toinen märällä.
Tämä koskisi vaan kaikkein paskimpia ratoja.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisköhän F1 alkaa harkitsemaan keinotekoisesti kasteltuja kisoja.
Tuo saksan GP ois ollut aivan saatanan tylsä jos se ois ajettu kuivalla.

Kalenterissa on niin paskoja ratoja missä ei koskaan tapahdu mitään, miks ei lisättäis sateella vähän maustetta, saatais heti toimintaa!

F1 on kyse viihteestä, se on lopulta pelkkää viihdettä.

Voitais ajaa jopa 2 lähtöä viikonlopussa, toinen kuivalla ja toinen märällä.
Tämä koskisi vaan kaikkein paskimpia ratoja.
Ei ne radatkaan pelkästään ole syyllisiä vaan autot ja säännöt on yksinkertaisesti niin paskoja nykyään. Autot kestää keskimäärin aivan liikaa koska ovat myös kalliita ja osia siksi rajoitettu eli ei ajeta täysiä. Liian isoja ja painavia nykyautot.

Jollain paskalla radalla nähtäis yhtälailla parempaa kisailua jos yllämainitut asiat olisi toisin.
 
On kait se ihan sama mikä/kuka se syyllinen on, ainahan tietenkin voidaan jatkaa nykyistä paskaa.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
On kait se ihan sama mikä/kuka se syyllinen on, ainahan tietenkin voidaan jatkaa nykyistä paskaa.
No ei se nyt ihan sama ole jos se syy on autoissa ja säännöissä. "Helpompaa" niitä on muuttaa kuin ratoja (Toki nuo paskimmat radat, kuten sochi ja abu dhabi voisi suosiolla kyllä heivata pois kalenterista). Varsinkin kun joku keinotekoinen sadekisa on niin naurettavan helppo idea toteuttaa, safety carin perään sumuttimet ja kiertämään rataa parin kierroksen välein :rolleyes: ? Siitähän se hauskaa tulisi.
 
Alonso on polttanut niin monta siltaa, ei se GP2 jätkä kelpaa enää kellekkään.
 
Se on hieman erikoista, miten aina sen kauden yhden arpajaiskisan jälkeen tulee kommentteja "tämmöstä pitäisi aina olla". Tuskin kovin pitkään ainakaan isoja autotehtaita kiinnostaisi sijoittaa satoja miljoonia, jos kisat olisi arpajaisia. Luultavasti FIA ottaisi myös virallisen MM-arvon pois hyvin äkkiä.

On paljon muita sarjoja, joissa on haettu viihdettä urheilullisuuden kustannuksella. Käännettyä järjestystä, menestyspainoja jne. Kannattaa varmaan katsoa niitä, eikä itkeä miten 70 vuotta ajettu "tylsä ja urheilullinen" -sarja pitäisi muuttaa johonkin viihdemuottiin.
 
Se on hieman erikoista, miten aina sen kauden yhden arpajaiskisan jälkeen tulee kommentteja "tämmöstä pitäisi aina olla". Tuskin kovin pitkään ainakaan isoja autotehtaita kiinnostaisi sijoittaa satoja miljoonia, jos kisat olisi arpajaisia. Luultavasti FIA ottaisi myös virallisen MM-arvon pois hyvin äkkiä.

Nuo "arpajais"- jutut kuulostaa vähän hölmöltä kun se kuitenkin tuppaa olemaan aina sama mies joka voittaa kisan silloin kun muullakin on väliä kuin että sattuu istumaan ylivoimaisessa autossa.
 
Kovin onnekkaita oli Verstappenin rengasvalinnat ja spinnaili kisan aikana. Vettel sen sijaan otti sijansa aika pitkälti virheettömällä ja hyvällä ajolla. Tosin hänen allaan oli luultavasti se tuon kilpailun paras auto.

F1 on sellainen sarja jossa parhaan auton kuuluu voittaa. Sarjan perusidea on jokaisen tallin tekemä oma auto ja kehitystyö läpi kauden. Tämä on se F1:n uniikki elementti, joka on myös usein samalla syy "tylsiin" kisoihin.
 
Mukava tuota oli katsoa kun virheitä sattui jopa sarjan parhaille kuskeille ja virheillä oli kerrankin kunnollisia seurauksia.
Autoista pitäisi saada haastavempia ajettavia ja lentokentät pois radan vierestä.
 
F1 on sellainen sarja jossa parhaan auton kuuluu voittaa. Sarjan perusidea on jokaisen tallin tekemä oma auto ja kehitystyö läpi kauden. Tämä on se F1:n uniikki elementti, joka on myös usein samalla syy "tylsiin" kisoihin.
Hyvin sanottu ja näinhän se on.

Toivottavasti tuohon budjettitasapainoon saataisiin muutoksia. Tällä hetkellä ”jätit” jyrää ja pienemmät saa sen mikä on jäänyt jäljelle.
 
Se on hieman erikoista, miten aina sen kauden yhden arpajaiskisan jälkeen tulee kommentteja "tämmöstä pitäisi aina olla". Tuskin kovin pitkään ainakaan isoja autotehtaita kiinnostaisi sijoittaa satoja miljoonia, jos kisat olisi arpajaisia. Luultavasti FIA ottaisi myös virallisen MM-arvon pois hyvin äkkiä.

On paljon muita sarjoja, joissa on haettu viihdettä urheilullisuuden kustannuksella. Käännettyä järjestystä, menestyspainoja jne. Kannattaa varmaan katsoa niitä, eikä itkeä miten 70 vuotta ajettu "tylsä ja urheilullinen" -sarja pitäisi muuttaa johonkin viihdemuottiin.
Kysehän ei lopulta ole siitä, että haluttaisiin arpajaiskisoja vaan siitä, että halutaan vaihtelua ja enemmän kilpailua voitosta/palkintopallisijoituksista. Valitettavan usein toki näkee tuota, että nyt tarvii jonkin sirkuselementin kisoihin tekemään vaihtelua, kuten ratojen tekokastelun. Kyseessä on sellainen blaseboratkaisu jolla hoidetaan oireita, sen sijaan että lääkittäisiin sairautta.

Sarjaa pitäisi viedä urheilulliseen suuntaan, mutta valitettavasti sarjassa pyörivä raha tekee tästä hyvin hankalaa. Autovalmistajilla ja sponsoreilla on valtavasti rahaa kiinni sarjassa, joten varsinkaan sarjaa johtavan tallin taustaorganisaatiot eivät yleensä halua muuttaa mitään voittoautomaatissaan. Eikä ole ihan sattumaa, että sarjan omistaa sijoitusyhtiö.

Tallien välillä vallitsee tasa-arvo lähinnä sääntöjen suhteen (ja sitäkin kyseenalaistetaan monesti ihan aiheesta). Sen jälkeen onkin sitten paljolti kiinni siitä, miten paljon tallilla on rahaa käytettävissään auton kehitykseen ja organisaation pyörittämiseen.

Asetelma on lähtökohtaisesti epätasa-arvoinen, eikä mittaa edes tallissa toimivien insinöörien ja suunnittelijoiden taitoa, koska siinä missä isommalla tallilla on varaa tehdä kehityksessä virheitä ja testata useita eri vaihtoehtoja, pienen tallin budjetti ei veny virheisiin, vaan jokainen virhe heikentää kilpailukykyä ja ero radalla kasvaa. Resurssiero näkyy kauden aikana, kun pienemmät tallit ovat yleensä kauden alkaessa lähempänä isoja talleja, mutta kauden lopun lähestyessä jäävät kehityksessä jälkeen.

Kaikista urheilullisimmillaan sarja olisi nähdäkseni silloin, jos jokaisella tallilla käytettävissään yhtäläiset resurssit. Tällöin ero syntyisi puhtaammin tallin henkilöstön taitavuuden ja kuljettajan kautta ja kilpailu olisi tiukempaa, kun epäonnistumisia ei voi tilkitä rahalla.
 
Pelkästään strategiamahdollisuuksien lisäämisellä ja tarkemmilla ratojen valinnoillla / muokkauksilla ohituksia varten sais varmasti lisää mielenkiintoa sarjaan. Olisi hyvä jos esim kisaan voisi lähteä kahdella ihan erilaisella rengastaktiikalla joilla molemmilla voisi menestyä.
 
Toivon että Valtteri saisi jatkaa mersulla mutta toisaalta toivoisin Maxin menevän sinne tai Ferrarille jotta saatais hämikselle kapuloita rattaisiin
 
Brawn/Todt taisi kutkutella ideaa tankkausten tuomisesta takaisin, tallit vaan mahtaa sitä vastustaa. Sillä saataisiin äkkiä lisää strategiointia.
 
Brawn/Todt taisi kutkutella ideaa tankkausten tuomisesta takaisin, tallit vaan mahtaa sitä vastustaa. Sillä saataisiin äkkiä lisää strategiointia.
Aiemmin välitankkaukset vähensivät ohituksia radikaalisti. Nyt DRS-aikakaudella tilanne voisi toki olla toinen. Autojen suunnittelukin muuttuisi paljon, jos autossa ei koskaan olisi koko kisan polttoainekuormaa.
 
Aiemmin välitankkaukset vähensivät ohituksia radikaalisti. Nyt DRS-aikakaudella tilanne voisi toki olla toinen. Autojen suunnittelukin muuttuisi paljon, jos autossa ei koskaan olisi koko kisan polttoainekuormaa.
Vaikuttaisi siinäkin mielessä että tankataanko enemmän ja kulutetaan samalla moottoria enemmän yksittäisten voittojen perässä vai yritetäänkö säästellä moottoria sanktioiden välttämiseksi jne.
 
Vaikuttaisi siinäkin mielessä että tankataanko enemmän ja kulutetaan samalla moottoria enemmän yksittäisten voittojen perässä vai yritetäänkö säästellä moottoria sanktioiden välttämiseksi jne.

Täh? Kevyt auto on aina parempi. Säästää kaikessa ja kaikinpuolin nopeampi. Ei mutkia hevosvoimia lisäämällä nopeammin ajeta (varsinkaan jos hp/kg suhde huononee)

Pääpiirteissään välitankkaukset toisi lisää nopeutta ja pidemmät varikkostopit. Lisäksi todella paljon muita muuttujia esim. renkaisiin liittyen. Itseasiassa stopit on nykyäänkin aika vaarallisia, kun tankkaus ei ole pullonkaula. Tankkaukset poistettiin lähinnä turvallisuuden vuoksi(?). Sais bensalitralle enemmän hyötyä kevyellä autolla :P

btw, jos jatkuu: F1 Yleiskeskustelu
 
Viimeksi muokattu:
Mikä saa sut kuvittelemaan että eri tallien tietokoneet laskisi numerot jotenkin eri tavalla.
Ei mikään. Pointti oli vaan että jos paskempi talli, kuten racing point, haluaa voittaa edes yhden pokaalin, vedetään moottori tappiin sen sijaan kun kärkitallit tavoittelee kauden mestaruuksia.

Täh? Kevyt auto on aina parempi. Säästää kaikessa ja kaikinpuolin nopeampi. Ei mutkia hevosvoimia lisäämällä nopeammin ajeta (varsinkaan jos hp/kg suhde huononee)

Pääpiirteissään välitankkaukset toisi lisää nopeutta ja pidemmät varikkostopit. Lisäksi todella paljon muita muuttujia esim. renkaisiin liittyen. Itseasiassa stopit on nykyäänkin aika vaarallisia, kun tankkaus ei ole pullonkaula. Tankkaukset poistettiin lähinnä turvallisuuden vuoksi(?). Sais bensalitralle enemmän hyötyä kevyellä autolla :p

btw, jos jatkuu: F1 Yleiskeskustelu
Tyhmästi kirjoitettu kun ei jaksa puhelimella kirjoitella pitempiä. Mutta siis kyllähän joillain radoilla voisi huonompi talli vetää esimerkiksi 2 pitstopilla ja korkeammalla kulutuksella vs toinen yhdellä stopilla ja moottori alemmalla tasolla. Ja koska nuo moottorin tehokkaammat moodit (esim aika ajoissa) kuluttaa moottori yksikköä huomattavasti enemmän.

Ja nimenomaan, välitankkaukset takaisin - > lisää muuttujia peliin.

Lähinnö turvallisuuden/kustannuksien takia tallit ei halua välitankkauksia takaisin, mutta itse lajille ne tekisi hyvää.
 
Tosta välitankkauksesta ym. voi jatkaa f1-yleiskeskustelussa. Vastasin sinne. Edellisen keskustelijan lainauksessakin näkyy se pieni vinkki...
 
Toivon että Valtteri saisi jatkaa mersulla mutta toisaalta toivoisin Maxin menevän sinne tai Ferrarille jotta saatais hämikselle kapuloita rattaisiin
Parempi mielestäni olisi jos Red Bull ensikaudella aivan tasoissa Mesen ja Ferrarin kanssa ja Max pysyy siellä ja taistelee. Tällöin 3 huippua eri talleissa. Jos Max hyörii Mersulla liian nopeasti, niin siitä tulee näitä vammaisia radio keskusteluja väkisin "joo pojat rauhoitetaan tilanne". Parempi että taistelee eri tallista.
Aiemmin välitankkaukset vähensivät ohituksia radikaalisti. Nyt DRS-aikakaudella tilanne voisi toki olla toinen. Autojen suunnittelukin muuttuisi paljon, jos autossa ei koskaan olisi koko kisan polttoainekuormaa.
Eiköhän kannata nyt mennä tällä setillä sinne 2021 ja katsoa miten ne uudet radikaalit sääntömuutokset vaikuttaa kisaamiseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 508
Viestejä
4 972 332
Jäsenet
79 795
Uusin jäsen
Jamuli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom