Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Grosjean ajaa Haasillla. Jos jonkun pitää sieltä lähteä niin se on MagnussenJos tuo johtaa Grosjeanin potkuihin niin aina parempi.
Magnussen taitaa olla pidetympi kuski, ehkä myös rahaa enemmän talliin tuova. Crashjean on näyttänyt jo osaamisensa täysin turhilla kolaroinneilla.Grosjean ajaa Haasillla. Jos jonkun pitää sieltä lähteä niin se on Magnussen
Grosjean ajaa Haasillla. Jos jonkun pitää sieltä lähteä niin se on Magnussen
Magnussen taitaa olla pidetympi kuski, ehkä myös rahaa enemmän talliin tuova. Crashjean on näyttänyt jo osaamisensa täysin turhilla kolaroinneilla.
Hyvältä näyttää ja toivottavasti pätee myös käytännössä toi perässä ajamisen helpottaminen.
Tuskin koska insinöörit pääsee tuuppaamaan jokapaikan täyteen pieniä siivekkeitä.
"Insinöörit" on velhoja. Tietävät enemmän kuin FIA:n asiantuntijat.Eikö nekin joskus kielletty, mutta sitten niitä tuli taas?
Pitäis kyllä kieltää sellaset.
"Insinöörit" on velhoja. Tietävät enemmän kuin FIA:n asiantuntijat.
Insinöörit, saatana!FIA on tyhmiä kun ei laita siivekkeiden määrä rajoitusta.
Muistatteko kun lähtöön tuli kuskeille kytkimet? Muistatteko kun kaudella 2019 tuli uudet etu ja takasiivet? Muistatteko kun Pirelli toi uudet renkaat jotta tulisi erilaisia strategioita? jne jne kaikkien näiden on pitänyt tuoda lisää ohituksia yms. Mutta pah, ei mitään.
Joo, ei varmasti olekaan kenelläkään tullut mieleen. Aina klassikko ehdottaa jotain "kielletään vaan x" tajuamatta että yksinkertaisesta asiasta saa monimutkaisen kun sen pitää muotoilla säännöiksi ja geometriaksi ja sen jälkeen toivoa ettei tiimien suunnitelijat löydä siitä uusia tulkintoja.FIA on tyhmiä kun ei laita siivekkeiden määrä rajoitusta.
2021 konseptissa perässä ajaja menettää 10% downforcesta, kun nykyään se on jopa 50%, kuten videossakin näkyi. Downforcesta tullee suurempi osuus maaefektillä. Kaikki muut edellisvuosien muutokset tai vielä ensi kaudeksikin tuleva joku siipimuutos (muistaakseni) on ollut marginaalista nysväämistä tähän verrattuna.Muistatteko kun lähtöön tuli kuskeille kytkimet? Muistatteko kun kaudella 2019 tuli uudet etu ja takasiivet? Muistatteko kun Pirelli toi uudet renkaat jotta tulisi erilaisia strategioita? jne jne kaikkien näiden on pitänyt tuoda lisää ohituksia yms. Mutta pah, ei mitään.
Joo, ei varmasti olekaan kenelläkään tullut mieleen. Aina klassikko ehdottaa jotain "kielletään vaan x" tajuamatta että yksinkertaisesta asiasta saa monimutkaisen kun sen pitää muotoilla säännöiksi ja geometriaksi ja sen jälkeen toivoa ettei tiimien suunnitelijat löydä siitä uusia tulkintoja.
2021 konseptissa perässä ajaja menettää 10% downforcesta, kun nykyään se on jopa 50%, kuten videossakin näkyi. Downforcesta tullee suurempi osuus maaefektillä. Kaikki muut edellisvuosien muutokset tai vielä ensi kaudeksikin tuleva joku siipimuutos (muistaakseni) on ollut marginaalista nysväämistä tähän verrattuna.
Ocon on vaihtanut Instagramissa "F1 test driver" muotoon "F1 driver".
Jos nämä nyt jotain tarkoittavat niin aika helvetin löysä tapa "julkistaa" asia... ja Valen Instaan on "F1 driver" vaihtunut "driveriksi"..
Totta. Samoin Ricciardon tulon takia Renaultin suorituskyky on romahtanut, kun Sainz vei tuomansa 6 kymmenystä McLarenille.
On on. Vale on paikkansa ansainnut.Eiköhän tämä kuvio ole selvä. Ocon Rellulle ja Vale jatkaa Mersulla.
Lehti: Valtteri Bottaksen jatkosopimus Mercedeksen kanssa varma – julkistus suomalaiskuljettajan merkkipäivänä?
Eiköhän tämä kuvio ole selvä. Ocon Rellulle ja Vale jatkaa Mersulla.
Lehti: Valtteri Bottaksen jatkosopimus Mercedeksen kanssa varma – julkistus suomalaiskuljettajan merkkipäivänä?
Sopimus syntyi: Bottas pitää paikkansa Mercedeksellä
Epa/Diego Azubel
Mercedes julkistanee Valtteri Bottaksen jatkosopimuksen tallissa alkavalla viikolla.
F1 Turun Sanomat 7:00 0
Heikki Kulta
Valtteri Bottas jatkaa Mercedeksen kilpakuljettajana neljännen F1-kautensa 2020. Turun Sanomien tietojen mukaan suomalaiskuskin jatkopesti on varmistunut ja julkistetaan näillä näkymin alkavalla viikolla ennen Belgian Grand Prix -kisaa.
Mercedes julkisti viime vuoden heinäkuussa 1+1 -vuotisen sopimuksen Bottaksen kanssa. Nyt tuo optio on päätetty käyttää ja näin Valtteri ajaa myös ensi vuonna Lewis Hamiltonin tallikaverina.
Kohti kuudetta mestaruuttaan jyräävä Hamilton teki jo viime kesänä kaksivuotisen jatkosopimuksen, jonka jälkeen hän on ajanut jo kahdeksan kautta Mercedeksellä.
Ennen elokuun kesätaukoa Mercedeksen kilpajohtaja Toto Wolff tiivisti, että ratkaisu Hamiltonin parista tehdään Bottaksen ja testikuljettaja Esteban Oconinvälillä.
– Pyrimme ratkaisuun, mikä on paras mahdollinen kummallekin kuljettajalle, Wolff julisti.
Manor-tallissa F1-debyyttinsä 2016 tehnyt Ocon on tiettävästi siirtymässä Renaultille Daniel Ricciardo tallikaveriksi, jolloin hän ottaisi Nico Hülkenberginpaikan.
Ranskalaislehti L’Equipe pitää Oconin sopimusta jo varmana.
Tiettävästi Renault ei kuitenkaan ole vielä tehnyt ratkaisuaan.
Jos Ocon tulee Renaultille, Hülkenbergin uskotaan siirtyvän Haasille. Jos Renault päätyy jatkamaan Hülkenbergin kanssa, Ocon menee sitten Haasille.
Hän säilyy kuitenkin edelleen Mercedeksen valtapiirissä.
Varikkolähteiden mukaan kilpajohtaja Wolff on osallisena tämän palapelin rakentamisessa.
Bottas täyttää keskiviikkona 30 vuotta. Hän siirtyi Willamsilta Mercedekselle tammikuussa 2017 ja on ajanut mestaritiimissä nyt 53 kisaa. Hän on voittanut saksalaistiimin autolla viisi kisaa ja ollut palkinnoilla yhteensä 30 kertaa.
Paalupaikoissa Hamilton ja Bottas ovat tällä kaudella tasoissa 4–4.
MM-sarjaa Bottas johti ensi kerran tämän kauden alussa – viimeksi Bakun kisan jälkeen. Hamilton on karannut sen jälkeen 62 pisteen MM-johtoon.
Heinäkuussa loistanut Max Verstappen on vain seitsemän pistettä Bottaksen takana.
Sanoppa... Mitä tuollaisella nuorella kaverilla on antaa tallille? 21-vuotiaalla Leclercillä oli ennen Ferrarille siirtymistä takana ainoastaan kaksi F1-kautta alemman keskitason tallissa. Ei noin nuori ja kokematon kaveri pysty vielä kehittämään asioita laajemmassa kuvassa. Toki kohtuu tasoinen kuski, mutta se ei pelkästään riitä.Hyvin huomaa Kimi <-> Leclerc vaihdon.
Sanoppa... Mitä tuollaisella nuorella kaverilla on antaa tallille? 21-vuotiaalla Leclercillä oli ennen Ferrarille siirtymistä takana ainoastaan kaksi F1-kautta alemman keskitason tallissa. Ei noin nuori ja kokematon kaveri pysty vielä kehittämään asioita laajemmassa kuvassa. Toki kohtuu tasoinen kuski, mutta se ei pelkästään riitä.
Kumma ettei Ferrari tajunnut Räikkösen roolia auton kehittäjänä. Jos Leclerc haluttiin ottaa kasvamaan, niin olisi laittanut Vettelin ulos ja pitänyt Räikkösen kehittämässä autoa ja tallin muuta toimintaa.
No nyt on Vettel neljäntenä ja talliskabassa Red Bull kärkkyy Ferrarin toista sijaa. Ei hyvin mee.
Talleja kiinnostaa tasan yksi asia; tulevaisuus.
Leclerc on ajanut kaikki pikkuluokat todella hyvin, osoittanut kypsää käyttäytymistä ikäisekseen, kestää paineita, tulee Ferrarin junioriakatemiasta ja on pystynyt osoittaa vauhtia myös F1:ssä.
Samaan aikaan Räikkönen itse halusi pois Ferrarilta johtuen byrokratiasta ja kaikenmaailman mediavelvotteista, jolloin se swappaus Leclercin kanssa oli luonnollinen. Toki Kimilläkin jo ikää ja tiedä vaikka Vettel on myös kulisseissa antanut ymmärtää pitkän aikaa että Ferrarin tiimitoiminta ei ole kovin motivoivaa.
Mitä Red Bullin hyvään kehitykseen tulee ja siihen kuinka ovat ottaneet Ferraria kiinni auton kilpailukyvyn suhteen, niin he ovat tehneet yksinkertaisesti oikeita asioita. Toki Ferrarilla on tehty myös fundamentaalinen ”suunnitteluvirhe” auton kanssa, jonka vuoksi heidän performanssi heittelee kisasta toiseen (kun ei ymmärretä autoa ja tehdään korjausliikkeitä niin jotkut niistä toimivat ja toiset taas eivät).
Ja vielä mitä tulee Leclercin ikään, niin ikä on vain numero. Kohtalaisen hyvin Verstappen on se Red Bullin ykkösnyrkki ollut jo pitkän aikaa ja samoissa luokissa ajanut kuin Leclerc.
Lukuisissa haastatteluissa sanonut, että Ferrarilla on / oli liikaa byrokratiaa ja velvoitteita, jotka ei yksinkertaisesti kiinnostanut Kimiä. Ukko on kohta 40v, tehnyt miljoonansa, Sauberilla saa tehdä vapaasti mitä haluaa ja työmatka hurahtaa alle puolessa tunnissa. Ne asiat painaa Kimin vaakakupissa tänäpäivänä erittäin paljon. Tämän lisäksi on myös sanonut avoimesti nauttivansa ajamisesta ja sekin on mielenkiintoisempaa keskikastin seassa kuin tämän päivän kärkimittelöissä.Talleja kiinnostaa tasan yksi asia, voitto seuraavassa kisassa. Maksoi mitä maksoi.
Lähdettä että Kimi halusi Ferrarilta pois? Puhui että talli tietää mielipiteen jatkosta. Sitten kun tuli päätös niin soitto Alfalle ja nopea sopimus sinne.
Ei se ikä vaan kokemus. Harva muistaa että Verstappen ajaa jo 5:tä kautta ykkösissä eli melkein 100 starttia. Nyt vasta on alkanut tulemaan oikeasti kypsiä näyttöjä. Red Bull (Horner) on antanut aikaa kuten McLaren (Dennis) antoi Kimille. Ferrarilla tätä tuskin tulee tapahtumaan koska siellä ollaan rämmitty jo niin pitkään eikä muutenkaan kuulu kulttuuriin. Ei ole sattumaa että Ferrarilla mestaruuksia voittaa vain aiemmin kovissa paikoissa marinoituneet kuskit.
No ei niitä voittoja Kimille tällä toisella Ferrari urallaan juuri sadellut, joten ilmeisesti aiheestakin antoivat monoa? Muistin virkistämiseksi 2015-2018 aikavälillä Vettel ajoi 13 voittoa ja Kimi yhden.Talleja kiinnostaa tasan yksi asia, voitto seuraavassa kisassa. Maksoi mitä maksoi.
Lukuisissa haastatteluissa sanonut, että Ferrarilla on / oli liikaa byrokratiaa ja velvoitteita, jotka ei yksinkertaisesti kiinnostanut Kimiä. Ukko on kohta 40v, tehnyt miljoonansa, Sauberilla saa tehdä vapaasti mitä haluaa ja työmatka hurahtaa alle puolessa tunnissa. Ne asiat painaa Kimin vaakakupissa tänäpäivänä erittäin paljon. Tämän lisäksi on myös sanonut avoimesti nauttivansa ajamisesta ja sekin on mielenkiintoisempaa keskikastin seassa kuin tämän päivän kärkimittelöissä.
Miten Verstappenin kypsyys ja 100 starttia liittyy Leclerciin? Aivan, ei mitenkään.
Ja Vettelihän ei ollut valmis kuski tulemaan Ferrarille ”voittamaan”?
Sanoi näin jo McLarenilla mutta silti on maistunut. Se että sanoo ettei tykkää ei tarkoita sitä että haluaa tallista pois.
Verstappen liittyy siten että tarvitaan kokemusta vaikka olisi kuinka nuori ja taitava.
Niin, ja alkuperäinen keskustelunaihe oli kuinka Leclerc oli huono idea nostaa Ferrarin puikkoihin.
Kimillä ei tosiaan ihan niin huikeita suorituksia nähty enää viime vuosina, varsinkaan jos peilataan Vetteliin tilastoissa. En toki sano, etteikö Kimi ajanut muuten ihan ok ja varmasti hieno mies kaikin puolin.
Nyt nuori Leclerc on paikoitellen ajanut jopa paremmin kuin Vettel, vaikka täysin uudessa autossa ja organisaatiossa. Ei vielä ainakaan kovin metsään ole menty vaihdon takia.
Tarvitaan kokemusta? No tarvitaan tarvitaan, yhtälailla kuin tarvitaan ruokaa että pysytään elossa. Toistaiseksi se kokemus ei ole ollut mikään este Leclercin ajamiselle Ferrarilla.
On ajettu seinään ja spinnailtu, mutta mitäs sitten? Niin tehnyt tasan tarkkaan joka ikinen muukin kuljettaja kisasta toiseen. Se on osa lajia.
@Jonasz Montako voittoa Vettelille olisi tullut jos joku muu kuin Kimi olisi ollut kaverina kehittämässä autoa? Ei koskaan tiedetä mutta Seb on ihan julkisesti tunnustanut Kimin kyvyt kehittää autoa eteenpäin. Tämä näkyy tuossa Performance kuvassakin.
En kiistä ettei Kimillä ole ollut vaikutusta Ferrarin sekä nyt Alfan Romeon suorituskykyyn. Mutta tallien voimasuhteiden muutoksen laittaminen yhden kuskin syyksi on vähän paksua vaikka millaisilla sinivalkolaseilla kuvaajia katsoo. Ferrarin teknisen osaston muutokset ja Sauberin/Alfa Romeon budjetin kasvu on niitä pääsyitä, joiden hedelmiä nyt kerätään.
Koska tämän kauden auton suunnittelu on tehty ennen Kimin tuloa talliin niin yhtälailla voin tässä väittää Leclercin kehittäneen auton, jolla Kimi nyt taistelee hyvistä pistesijoista.
Yleisesti tiedetään että ilman Kimin yltiöhyviä suorituksia Alfa olisi Williamsista seuraava.
Kuinka tiedetään? Pääsyy siihen, että Kimi on tallin ainoa pisteitä keräävä kuljettaja ei ole se, että Kimi ajaisi kovempaa mihin auto vauhti riittää. Giovinazzi on vaan edelleen F1 auton ratissa lähes yhtä hukassa mitä oli 2017 tuuraus kisojen aikaan.
Alfan autohan on ollut selvä parannus viime kauden autoon, jolla kynnettiin alkukausi pistesijojen ulottumattomissa. Siis ennen kuin Leclerc ja Ericsson, ilman Kimin apua, kehittivät auton loppu kaudelle hyvään iskuun. Lisäksi voidaan olettaa, että nykyinen Leclerc olisi paineettomassa ympäristössä kerännyt huomattavasti viime vuotta suuremman pistepotin.
Olihan Sauber viime kaudellakin valmistajien sarjassa sijalla 8 eikä heikommin suoriutunut kuski (Ericsson) kerännyt kuin 9 pistettä (18.75 % tallin kokonaispisteistä). Ihan mahdollinen suoritus vielä Giovinazzille mikäli kisavauhtia alkaa löytymään ja talli antaa taktiikat, joilla pistesijoituksia alkaa tulemaan.
En kiistä etteikö Kimi ole ajanut hienon kauden ja on oletettavasti parantanut aiempien kausien suorituksiaan paineettomassa ympäristössä. Kimi on myös sijoitettu kauden kuljettajarankingeissa (Formula1.com ja Autosport) sijoille 4 ja 5, joille sijoille ehdottomasti kuuluu.Tässäpä objektiivinen näkemys. Hirveä läjä täysin omaan mutuun perustuvia oletuksia ja tokihan nämä kaikki oletukset myös Kimiä vähätteleviä. Hyvää duunia.