F1 Kausi 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Eiköhän Grosjean ala olla jo nähty tapaus. Yksittäisissä kisoissa ja aika-ajoissa nopea mies, mutta ei hirveästi auta jos on kymmenessä muussa kisassa kolariherkkä tai on muuta (päänsisäistä) ongelmaa jatkuvasti. Joka kerta kun joku ohittaa hänet niin aina kitisee radioon, vaikka olisikin ollut puhdas ohitus. Lisäksi hänellä on toinen kausi putkeen meneillään jossa hän nukkuu ensimmäisen puoliskon kaudesta ja hädin tuskin saa pistettäkään. Ja sitten juhlitaan radioon saavutettua esim. kuudetta sijaa kuin kisan voittoa kun parin viikon päästä tästä ollaan tallikaverin kanssa betoniseinässä ihmettelemässä jatkosuunnitelmia. Ei Magnussenkaan ole mitään ihmeitä myöskään saanut aikaan, mutta aika pitkään ovat tallit jaksaneet Grosjeanin kyntämistä katsella.
 
Magnussen taitaa olla pidetympi kuski, ehkä myös rahaa enemmän talliin tuova. Crashjean on näyttänyt jo osaamisensa täysin turhilla kolaroinneilla.

Ei ainakaan muiden kuskien silmissä ole pidetympi. Ilmeisesti kaikilla alkaa olla mitta täynnä hänen yliagressiivistä ajotyyliänsä puolustaessaan ohituksia vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
image.jpg


Eiköhän toi puhu aika paljon Magnussenin puolesta. Tosin saattaa olla että kumpikin saa lähteä.
 
"Insinöörit" on velhoja. Tietävät enemmän kuin FIA:n asiantuntijat. :tdown:

FIA on tyhmiä kun ei laita siivekkeiden määrä rajoitusta.

Muistatteko kun lähtöön tuli kuskeille kytkimet? Muistatteko kun kaudella 2019 tuli uudet etu ja takasiivet? Muistatteko kun Pirelli toi uudet renkaat jotta tulisi erilaisia strategioita? jne jne kaikkien näiden on pitänyt tuoda lisää ohituksia yms. Mutta pah, ei mitään.
 
Jos videota on uskominen, ainakin autot tulevat näyttämään enemmän formuloilta kuin tämän päivän "laatikot".
 
FIA on tyhmiä kun ei laita siivekkeiden määrä rajoitusta.

Muistatteko kun lähtöön tuli kuskeille kytkimet? Muistatteko kun kaudella 2019 tuli uudet etu ja takasiivet? Muistatteko kun Pirelli toi uudet renkaat jotta tulisi erilaisia strategioita? jne jne kaikkien näiden on pitänyt tuoda lisää ohituksia yms. Mutta pah, ei mitään.
Insinöörit, saatana! :mad:

/s
 
FIA on tyhmiä kun ei laita siivekkeiden määrä rajoitusta.
Joo, ei varmasti olekaan kenelläkään tullut mieleen. Aina klassikko ehdottaa jotain "kielletään vaan x" tajuamatta että yksinkertaisesta asiasta saa monimutkaisen kun sen pitää muotoilla säännöiksi ja geometriaksi ja sen jälkeen toivoa ettei tiimien suunnitelijat löydä siitä uusia tulkintoja.

Muistatteko kun lähtöön tuli kuskeille kytkimet? Muistatteko kun kaudella 2019 tuli uudet etu ja takasiivet? Muistatteko kun Pirelli toi uudet renkaat jotta tulisi erilaisia strategioita? jne jne kaikkien näiden on pitänyt tuoda lisää ohituksia yms. Mutta pah, ei mitään.
2021 konseptissa perässä ajaja menettää 10% downforcesta, kun nykyään se on jopa 50%, kuten videossakin näkyi. Downforcesta tullee suurempi osuus maaefektillä. Kaikki muut edellisvuosien muutokset tai vielä ensi kaudeksikin tuleva joku siipimuutos (muistaakseni) on ollut marginaalista nysväämistä tähän verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, ei varmasti olekaan kenelläkään tullut mieleen. Aina klassikko ehdottaa jotain "kielletään vaan x" tajuamatta että yksinkertaisesta asiasta saa monimutkaisen kun sen pitää muotoilla säännöiksi ja geometriaksi ja sen jälkeen toivoa ettei tiimien suunnitelijat löydä siitä uusia tulkintoja.


2021 konseptissa perässä ajaja menettää 10% downforcesta, kun nykyään se on jopa 50%, kuten videossakin näkyi. Downforcesta tullee suurempi osuus maaefektillä. Kaikki muut edellisvuosien muutokset tai vielä ensi kaudeksikin tuleva joku siipimuutos (muistaakseni) on ollut marginaalista nysväämistä tähän verrattuna.

Tunnetusti säännöt on näitä "laatikko" ja mitta sääntöjä.

Analysis: How the FIA plans to ban T-wings

Insinöörit sit tuuppaa luonnollisesti kaiken "vihreän" alueen täyteen siipiä.
 
Siis ei varmasti tarkoita mitään, kesken lomailun, eikä oo Vale lähdössä mihinkään.
Maksimissaan Ocon menee johonkin talliin ajelemaan, renu?
 
Tuossa kuvassa on hassua myös se, miten red bullin pisteet ovat parantuneet vaikka käytännössä verstappen on kerännyt pisteet, ja renaultlla pistemäärä on laskenut reippaasti vuoden takaisesta vaikka kuskiksi onkin palkattu kärkipäähän kuuluva Ricciardo.

Toro rosson ja etenkin McLarenin roima pisteparannus lämmittää kyllä mieltä (vaikka iso osa pisteistä tulikin hockenheimista, jolloin tallilla osui kaikki tähdet kohdilleen). Jännästi mäkeillä(kin) alkoi homma rokata, kun Alonso päätti jättää sarjan. :D
 
Sopimus syntyi: Bottas pitää paikkansa Mercedeksellä

Sopimus syntyi: Bottas pitää paikkansa Mercedeksellä
Epa/Diego Azubel

Mercedes julkistanee Valtteri Bottaksen jatkosopimuksen tallissa alkavalla viikolla.
F1 Turun Sanomat 7:00 0

Heikki Kulta



Valtteri Bottas jatkaa Mercedeksen kilpakuljettajana neljännen F1-kautensa 2020. Turun Sanomien tietojen mukaan suomalaiskuskin jatkopesti on varmistunut ja julkistetaan näillä näkymin alkavalla viikolla ennen Belgian Grand Prix -kisaa.

Mercedes julkisti viime vuoden heinäkuussa 1+1 -vuotisen sopimuksen Bottaksen kanssa. Nyt tuo optio on päätetty käyttää ja näin Valtteri ajaa myös ensi vuonna Lewis Hamiltonin tallikaverina.

Kohti kuudetta mestaruuttaan jyräävä Hamilton teki jo viime kesänä kaksivuotisen jatkosopimuksen, jonka jälkeen hän on ajanut jo kahdeksan kautta Mercedeksellä.

Ennen elokuun kesätaukoa Mercedeksen kilpajohtaja Toto Wolff tiivisti, että ratkaisu Hamiltonin parista tehdään Bottaksen ja testikuljettaja Esteban Oconinvälillä.

– Pyrimme ratkaisuun, mikä on paras mahdollinen kummallekin kuljettajalle, Wolff julisti.

Manor-tallissa F1-debyyttinsä 2016 tehnyt Ocon on tiettävästi siirtymässä Renaultille Daniel Ricciardo tallikaveriksi, jolloin hän ottaisi Nico Hülkenberginpaikan.

Ranskalaislehti L’Equipe pitää Oconin sopimusta jo varmana.

Tiettävästi Renault ei kuitenkaan ole vielä tehnyt ratkaisuaan.

Jos Ocon tulee Renaultille, Hülkenbergin uskotaan siirtyvän Haasille. Jos Renault päätyy jatkamaan Hülkenbergin kanssa, Ocon menee sitten Haasille.

Hän säilyy kuitenkin edelleen Mercedeksen valtapiirissä.

Varikkolähteiden mukaan kilpajohtaja Wolff on osallisena tämän palapelin rakentamisessa.

Bottas täyttää keskiviikkona 30 vuotta. Hän siirtyi Willamsilta Mercedekselle tammikuussa 2017 ja on ajanut mestaritiimissä nyt 53 kisaa. Hän on voittanut saksalaistiimin autolla viisi kisaa ja ollut palkinnoilla yhteensä 30 kertaa.

Paalupaikoissa Hamilton ja Bottas ovat tällä kaudella tasoissa 4–4.

MM-sarjaa Bottas johti ensi kerran tämän kauden alussa – viimeksi Bakun kisan jälkeen. Hamilton on karannut sen jälkeen 62 pisteen MM-johtoon.

Heinäkuussa loistanut Max Verstappen on vain seitsemän pistettä Bottaksen takana.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttää siis siltä, että Bottas saa vielä yhden mahdollisuuden maailmanmestaruuteen. Ei voi ainakaan jossitella jälkeenpäin, etteikö olisi päässyt näyttämään kykyään huipputallissa. :tup:
 
Hyvin huomaa Kimi <-> Leclerc vaihdon.
Sanoppa... Mitä tuollaisella nuorella kaverilla on antaa tallille? 21-vuotiaalla Leclercillä oli ennen Ferrarille siirtymistä takana ainoastaan kaksi F1-kautta alemman keskitason tallissa. Ei noin nuori ja kokematon kaveri pysty vielä kehittämään asioita laajemmassa kuvassa. Toki kohtuu tasoinen kuski, mutta se ei pelkästään riitä.

Kumma ettei Ferrari tajunnut Räikkösen roolia auton kehittäjänä. Jos Leclerc haluttiin ottaa kasvamaan, niin olisi laittanut Vettelin ulos ja pitänyt Räikkösen kehittämässä autoa ja tallin muuta toimintaa.

No nyt on Vettel neljäntenä ja talliskabassa Red Bull kärkkyy Ferrarin toista sijaa. Ei hyvin mee.
 
Sanoppa... Mitä tuollaisella nuorella kaverilla on antaa tallille? 21-vuotiaalla Leclercillä oli ennen Ferrarille siirtymistä takana ainoastaan kaksi F1-kautta alemman keskitason tallissa. Ei noin nuori ja kokematon kaveri pysty vielä kehittämään asioita laajemmassa kuvassa. Toki kohtuu tasoinen kuski, mutta se ei pelkästään riitä.

Kumma ettei Ferrari tajunnut Räikkösen roolia auton kehittäjänä. Jos Leclerc haluttiin ottaa kasvamaan, niin olisi laittanut Vettelin ulos ja pitänyt Räikkösen kehittämässä autoa ja tallin muuta toimintaa.

No nyt on Vettel neljäntenä ja talliskabassa Red Bull kärkkyy Ferrarin toista sijaa. Ei hyvin mee.

Ei mitään, siksi olen aina ollut sitä mieltä (voi lukea täältäkin) että Leclercin olisi pitänyt harjoitella Alfalla ainakin kauden.

Jostain kumman syystä tallit hakee jotain silver bullettia näistä junioreista.
 
Ei vissiin moni muista muuan Räikkösen uraa F1:ssä..

1 kausi Sauberilla ja samantien sarjan nopeimman auton rattiin. Ei tuo Leclercin tilanne sen kummosempi ole, kaveri on todistanu kykynsä tulokaskaudellaan ja Fefe otti riskin, aivan kuten McLaren aikoinaan Kimin kanssa.
 
Talleja kiinnostaa tasan yksi asia; tulevaisuus.

Leclerc on ajanut kaikki pikkuluokat todella hyvin, osoittanut kypsää käyttäytymistä ikäisekseen, kestää paineita, tulee Ferrarin junioriakatemiasta ja on pystynyt osoittaa vauhtia myös F1:ssä.

Samaan aikaan Räikkönen itse halusi pois Ferrarilta johtuen byrokratiasta ja kaikenmaailman mediavelvotteista, jolloin se swappaus Leclercin kanssa oli luonnollinen. Toki Kimilläkin jo ikää ja tiedä vaikka Vettel on myös kulisseissa antanut ymmärtää pitkän aikaa että Ferrarin tiimitoiminta ei ole kovin motivoivaa.

Mitä Red Bullin hyvään kehitykseen tulee ja siihen kuinka ovat ottaneet Ferraria kiinni auton kilpailukyvyn suhteen, niin he ovat tehneet yksinkertaisesti oikeita asioita. Toki Ferrarilla on tehty myös fundamentaalinen ”suunnitteluvirhe” auton kanssa, jonka vuoksi heidän performanssi heittelee kisasta toiseen (kun ei ymmärretä autoa ja tehdään korjausliikkeitä niin jotkut niistä toimivat ja toiset taas eivät).

Ja vielä mitä tulee Leclercin ikään, niin ikä on vain numero. Kohtalaisen hyvin Verstappen on se Red Bullin ykkösnyrkki ollut jo pitkän aikaa ja samoissa luokissa ajanut kuin Leclerc. :smoke::think:
 
Talleja kiinnostaa tasan yksi asia; tulevaisuus.

Leclerc on ajanut kaikki pikkuluokat todella hyvin, osoittanut kypsää käyttäytymistä ikäisekseen, kestää paineita, tulee Ferrarin junioriakatemiasta ja on pystynyt osoittaa vauhtia myös F1:ssä.

Samaan aikaan Räikkönen itse halusi pois Ferrarilta johtuen byrokratiasta ja kaikenmaailman mediavelvotteista, jolloin se swappaus Leclercin kanssa oli luonnollinen. Toki Kimilläkin jo ikää ja tiedä vaikka Vettel on myös kulisseissa antanut ymmärtää pitkän aikaa että Ferrarin tiimitoiminta ei ole kovin motivoivaa.

Mitä Red Bullin hyvään kehitykseen tulee ja siihen kuinka ovat ottaneet Ferraria kiinni auton kilpailukyvyn suhteen, niin he ovat tehneet yksinkertaisesti oikeita asioita. Toki Ferrarilla on tehty myös fundamentaalinen ”suunnitteluvirhe” auton kanssa, jonka vuoksi heidän performanssi heittelee kisasta toiseen (kun ei ymmärretä autoa ja tehdään korjausliikkeitä niin jotkut niistä toimivat ja toiset taas eivät).

Ja vielä mitä tulee Leclercin ikään, niin ikä on vain numero. Kohtalaisen hyvin Verstappen on se Red Bullin ykkösnyrkki ollut jo pitkän aikaa ja samoissa luokissa ajanut kuin Leclerc. :smoke::think:

Talleja kiinnostaa tasan yksi asia, voitto seuraavassa kisassa. Maksoi mitä maksoi.

Lähdettä että Kimi halusi Ferrarilta pois? Puhui että talli tietää mielipiteen jatkosta. Sitten kun tuli päätös niin soitto Alfalle ja nopea sopimus sinne.

Ei se ikä vaan kokemus. Harva muistaa että Verstappen ajaa jo 5:tä kautta ykkösissä eli melkein 100 starttia. Nyt vasta on alkanut tulemaan oikeasti kypsiä näyttöjä. Red Bull (Horner) on antanut aikaa kuten McLaren (Dennis) antoi Kimille. Ferrarilla tätä tuskin tulee tapahtumaan koska siellä ollaan rämmitty jo niin pitkään eikä muutenkaan kuulu kulttuuriin. Ei ole sattumaa että Ferrarilla mestaruuksia voittaa vain aiemmin kovissa paikoissa marinoituneet kuskit.
 
Talleja kiinnostaa tasan yksi asia, voitto seuraavassa kisassa. Maksoi mitä maksoi.

Lähdettä että Kimi halusi Ferrarilta pois? Puhui että talli tietää mielipiteen jatkosta. Sitten kun tuli päätös niin soitto Alfalle ja nopea sopimus sinne.

Ei se ikä vaan kokemus. Harva muistaa että Verstappen ajaa jo 5:tä kautta ykkösissä eli melkein 100 starttia. Nyt vasta on alkanut tulemaan oikeasti kypsiä näyttöjä. Red Bull (Horner) on antanut aikaa kuten McLaren (Dennis) antoi Kimille. Ferrarilla tätä tuskin tulee tapahtumaan koska siellä ollaan rämmitty jo niin pitkään eikä muutenkaan kuulu kulttuuriin. Ei ole sattumaa että Ferrarilla mestaruuksia voittaa vain aiemmin kovissa paikoissa marinoituneet kuskit.
Lukuisissa haastatteluissa sanonut, että Ferrarilla on / oli liikaa byrokratiaa ja velvoitteita, jotka ei yksinkertaisesti kiinnostanut Kimiä. Ukko on kohta 40v, tehnyt miljoonansa, Sauberilla saa tehdä vapaasti mitä haluaa ja työmatka hurahtaa alle puolessa tunnissa. Ne asiat painaa Kimin vaakakupissa tänäpäivänä erittäin paljon. Tämän lisäksi on myös sanonut avoimesti nauttivansa ajamisesta ja sekin on mielenkiintoisempaa keskikastin seassa kuin tämän päivän kärkimittelöissä.

Miten Verstappenin kypsyys ja 100 starttia liittyy Leclerciin? Aivan, ei mitenkään.

Ja Vettelihän ei ollut valmis kuski tulemaan Ferrarille ”voittamaan”? :facepalm:
 
Talleja kiinnostaa tasan yksi asia, voitto seuraavassa kisassa. Maksoi mitä maksoi.
No ei niitä voittoja Kimille tällä toisella Ferrari urallaan juuri sadellut, joten ilmeisesti aiheestakin antoivat monoa? Muistin virkistämiseksi 2015-2018 aikavälillä Vettel ajoi 13 voittoa ja Kimi yhden.
 
Lukuisissa haastatteluissa sanonut, että Ferrarilla on / oli liikaa byrokratiaa ja velvoitteita, jotka ei yksinkertaisesti kiinnostanut Kimiä. Ukko on kohta 40v, tehnyt miljoonansa, Sauberilla saa tehdä vapaasti mitä haluaa ja työmatka hurahtaa alle puolessa tunnissa. Ne asiat painaa Kimin vaakakupissa tänäpäivänä erittäin paljon. Tämän lisäksi on myös sanonut avoimesti nauttivansa ajamisesta ja sekin on mielenkiintoisempaa keskikastin seassa kuin tämän päivän kärkimittelöissä.

Miten Verstappenin kypsyys ja 100 starttia liittyy Leclerciin? Aivan, ei mitenkään.

Ja Vettelihän ei ollut valmis kuski tulemaan Ferrarille ”voittamaan”? :facepalm:

Sanoi näin jo McLarenilla mutta silti on maistunut. Se että sanoo ettei tykkää ei tarkoita sitä että haluaa tallista pois.

Verstappen liittyy siten että tarvitaan kokemusta vaikka olisi kuinka nuori ja taitava. Hamilton 2007, ylivoimaisin auto -> sössii mestaruuden kokemattomuuttaan.

Vettel ei ilmeisesti ollut tarpeeksi valmis kuten ei ollut Alonsokaan.

@Jonasz Montako voittoa Vettelille olisi tullut jos joku muu kuin Kimi olisi ollut kaverina kehittämässä autoa? Ei koskaan tiedetä mutta Seb on ihan julkisesti tunnustanut Kimin kyvyt kehittää autoa eteenpäin. Tämä näkyy tuossa Performance kuvassakin.
 
No jos Ferrari olisi niitä voittoja kaivannut Kimiltä niin monoa olisi tullut aikoja sitten. Tuskin ihan viittä kautta olisi saanut paluun jälkeen siellä ajella. Voittoja ei tosiaan tullut kuin yksi, mutta lukuisia Top 3 - sijoituksia (oliko jopa viime vuonna enemmän palkintopallilla kuin Vettel? Voin olla väärässä) ja erittäin tasainen kuski ja toi varmasti aina pisteitä tallille, mikäli lelut kestivät tai Ferrari ei törttöillyt taktiikoissa ja muuten sählännyt. Lisäksi erittäin kokenut kuski ja puheet erinomaisena auton kehittäjänä tai palautteen antajana ei varmasti ole tuulesta temmattuja. Joku jossain sanoi että talli kuin talli maksaisi Kimille vaikka 20 miljoonaa tjsp. kaudessa vaikka ei ajaisi metriäkään, kunhan osallistuisi auton kehittämiseen.
 
Sanoi näin jo McLarenilla mutta silti on maistunut. Se että sanoo ettei tykkää ei tarkoita sitä että haluaa tallista pois.

Verstappen liittyy siten että tarvitaan kokemusta vaikka olisi kuinka nuori ja taitava.

Niin, ja alkuperäinen keskustelunaihe oli kuinka Leclerc oli huono idea nostaa Ferrarin puikkoihin.

Kimillä ei tosiaan ihan niin huikeita suorituksia nähty enää viime vuosina, varsinkaan jos peilataan Vetteliin tilastoissa. En toki sano, etteikö Kimi ajanut muuten ihan ok ja varmasti hieno mies kaikin puolin.

Nyt nuori Leclerc on paikoitellen ajanut jopa paremmin kuin Vettel, vaikka täysin uudessa autossa ja organisaatiossa. Ei vielä ainakaan kovin metsään ole menty vaihdon takia.

Tarvitaan kokemusta? No tarvitaan tarvitaan, yhtälailla kuin tarvitaan ruokaa että pysytään elossa. Toistaiseksi se kokemus ei ole ollut mikään este Leclercin ajamiselle Ferrarilla.

On ajettu seinään ja spinnailtu, mutta mitäs sitten? Niin tehnyt tasan tarkkaan joka ikinen muukin kuljettaja kisasta toiseen. Se on osa lajia.
 
Pitää muistaa, että Kimihän ajeli pääasiassa Vettelin pussiin. Auttoi minkä pystyi, ja päästeli ohi jne.
Tosin kaipa Veteli ois muutenkin tilastoissa päätynyt ylemmäs.
 
Toki Kimi oli hyvin useasti se ns. kakkoskuski. Kimillä toki potentiaalia nostaa myös Sauberia ja eiköhän se olekin yksi pääsyy miksi se Sauber oli seuraava ”looginen” siirto. Tiedä sitten minkälainen omistajuus / tuottosopimus asiasta on oikeasti tehty kulisseissa.

Kimin naama / ajot / jokin ei myöskään enää kiinnostanut Ferrarin ylintäjohtoa, joka tuota kuviota ajoi aggressiivisesti läpi. Aika näyttää oliko oman jumioriohjelman tulevaisuuden lupaus nostaminen järkevää Ferrarille. Toistaiseksi näyttää lupaavalta.
 
Niin, ja alkuperäinen keskustelunaihe oli kuinka Leclerc oli huono idea nostaa Ferrarin puikkoihin.

Kimillä ei tosiaan ihan niin huikeita suorituksia nähty enää viime vuosina, varsinkaan jos peilataan Vetteliin tilastoissa. En toki sano, etteikö Kimi ajanut muuten ihan ok ja varmasti hieno mies kaikin puolin.

Nyt nuori Leclerc on paikoitellen ajanut jopa paremmin kuin Vettel, vaikka täysin uudessa autossa ja organisaatiossa. Ei vielä ainakaan kovin metsään ole menty vaihdon takia.

Tarvitaan kokemusta? No tarvitaan tarvitaan, yhtälailla kuin tarvitaan ruokaa että pysytään elossa. Toistaiseksi se kokemus ei ole ollut mikään este Leclercin ajamiselle Ferrarilla.

On ajettu seinään ja spinnailtu, mutta mitäs sitten? Niin tehnyt tasan tarkkaan joka ikinen muukin kuljettaja kisasta toiseen. Se on osa lajia.

Kuka lienee alkoi puhumaan Kimin pois lähtö haluista? :vihellys:

Käy Ferrarin johtajille sanomassa että seinään on ajeltu mutta mitä sitten kun muutkin on ajellu?

Baku, Saksa, Monaco ei mulla muuta.
 
@Jonasz Montako voittoa Vettelille olisi tullut jos joku muu kuin Kimi olisi ollut kaverina kehittämässä autoa? Ei koskaan tiedetä mutta Seb on ihan julkisesti tunnustanut Kimin kyvyt kehittää autoa eteenpäin. Tämä näkyy tuossa Performance kuvassakin.

En kiistä ettei Kimillä ole ollut vaikutusta Ferrarin sekä nyt Alfan Romeon suorituskykyyn. Mutta tallien voimasuhteiden muutoksen laittaminen yhden kuskin syyksi on vähän paksua vaikka millaisilla sinivalkolaseilla kuvaajia katsoo. Ferrarin teknisen osaston muutokset ja Sauberin/Alfa Romeon budjetin kasvu on niitä pääsyitä, joiden hedelmiä nyt kerätään.

Koska tämän kauden auton suunnittelu on tehty ennen Kimin tuloa talliin niin yhtälailla voin tässä väittää Leclercin kehittäneen auton, jolla Kimi nyt taistelee hyvistä pistesijoista.
 
En kiistä ettei Kimillä ole ollut vaikutusta Ferrarin sekä nyt Alfan Romeon suorituskykyyn. Mutta tallien voimasuhteiden muutoksen laittaminen yhden kuskin syyksi on vähän paksua vaikka millaisilla sinivalkolaseilla kuvaajia katsoo. Ferrarin teknisen osaston muutokset ja Sauberin/Alfa Romeon budjetin kasvu on niitä pääsyitä, joiden hedelmiä nyt kerätään.

Koska tämän kauden auton suunnittelu on tehty ennen Kimin tuloa talliin niin yhtälailla voin tässä väittää Leclercin kehittäneen auton, jolla Kimi nyt taistelee hyvistä pistesijoista.

Yleisesti tiedetään että ilman Kimin yltiöhyviä suorituksia Alfa olisi Williamsista seuraava.

Kysehän oli siitä että Leclerc meni minun mielestä Ferrarille liian aikaisin. Ei siitä montako voittoa Kimi otti jne. Uskallan väittää että edellisessä mun postauksessa mainituissa paikoissa joku kokenut kehäkettu ei olisi tyrinyt Ferrarin ratissa.
 
Yleisesti tiedetään että ilman Kimin yltiöhyviä suorituksia Alfa olisi Williamsista seuraava.

Kuinka tiedetään? Pääsyy siihen, että Kimi on tallin ainoa pisteitä keräävä kuljettaja ei ole se, että Kimi ajaisi kovempaa mihin auto vauhti riittää. Giovinazzi on vaan edelleen F1 auton ratissa lähes yhtä hukassa mitä oli 2017 tuuraus kisojen aikaan.

Alfan autohan on ollut selvä parannus viime kauden autoon, jolla kynnettiin alkukausi pistesijojen ulottumattomissa. Siis ennen kuin Leclerc ja Ericsson, ilman Kimin apua, kehittivät auton loppu kaudelle hyvään iskuun. Lisäksi voidaan olettaa, että nykyinen Leclerc olisi paineettomassa ympäristössä kerännyt huomattavasti viime vuotta suuremman pistepotin.

Olihan Sauber viime kaudellakin valmistajien sarjassa sijalla 8 eikä heikommin suoriutunut kuski (Ericsson) kerännyt kuin 9 pistettä (18.75 % tallin kokonaispisteistä). Ihan mahdollinen suoritus vielä Giovinazzille mikäli kisavauhtia alkaa löytymään ja talli antaa taktiikat, joilla pistesijoituksia alkaa tulemaan.
 
Kuinka tiedetään? Pääsyy siihen, että Kimi on tallin ainoa pisteitä keräävä kuljettaja ei ole se, että Kimi ajaisi kovempaa mihin auto vauhti riittää. Giovinazzi on vaan edelleen F1 auton ratissa lähes yhtä hukassa mitä oli 2017 tuuraus kisojen aikaan.

Alfan autohan on ollut selvä parannus viime kauden autoon, jolla kynnettiin alkukausi pistesijojen ulottumattomissa. Siis ennen kuin Leclerc ja Ericsson, ilman Kimin apua, kehittivät auton loppu kaudelle hyvään iskuun. Lisäksi voidaan olettaa, että nykyinen Leclerc olisi paineettomassa ympäristössä kerännyt huomattavasti viime vuotta suuremman pistepotin.

Olihan Sauber viime kaudellakin valmistajien sarjassa sijalla 8 eikä heikommin suoriutunut kuski (Ericsson) kerännyt kuin 9 pistettä (18.75 % tallin kokonaispisteistä). Ihan mahdollinen suoritus vielä Giovinazzille mikäli kisavauhtia alkaa löytymään ja talli antaa taktiikat, joilla pistesijoituksia alkaa tulemaan.

Tässäpä objektiivinen näkemys. Hirveä läjä täysin omaan mutuun perustuvia oletuksia ja tokihan nämä kaikki oletukset myös Kimiä vähätteleviä. Hyvää duunia.
 
Tässäpä objektiivinen näkemys. Hirveä läjä täysin omaan mutuun perustuvia oletuksia ja tokihan nämä kaikki oletukset myös Kimiä vähätteleviä. Hyvää duunia.
En kiistä etteikö Kimi ole ajanut hienon kauden ja on oletettavasti parantanut aiempien kausien suorituksiaan paineettomassa ympäristössä. Kimi on myös sijoitettu kauden kuljettajarankingeissa (Formula1.com ja Autosport) sijoille 4 ja 5, joille sijoille ehdottomasti kuuluu.

Vastaukseni liittyy siihen, että Kimi ei yksinään omalla suorituksellaan ole nostanut tallinsa suoritustasoa, kuten aiemmin viittaamissani viesteissä väitettiin. Vaan kuten moottoriurheilussa yleensäkin auton suorituskyky on suurin määräävä tekijä paketin suorituskykyyn. Lisäksi tallin lähihistoriassa tapahtuneita muutoksia ei voi vain poissulkea ja olettaa kuljettajan olevan ainoa suorituskykyyn vaikuttanut tekijä. Muuten kannattaa pikaisesti vinkata Claire Williamsille, jotta laittaa kuljettajakaksikon vaihtoon.
 
Jos noiden uusien sääntöjen myötä auton perässä ajaminen helpottuu huomattavasti, niin poistuukohan säännöistä sitten DRS ja kers(mikäseonkaannykyään?)?

Eikö ne tullu just helpottamaan ohituksia, kun perässä kiinni ajaminen on ollu vaikeeta?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 278
Viestejä
4 486 107
Jäsenet
74 132
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom