F1 Kausi 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Ihan mahdollinen (todennäköinen?) skenaario että tulee jokin tyyliin 20 vuoden tauko suomalaisissa kuskeissa...niistä vähäisistä paikoista on globaalisti valtava kilpailu ja alkaa ehkä olemaan vähän haihattelua kuvitella että suomalaiset on jotenkin geneettisesti/kulttuurillisesti enemmän rattikansaa kuin vaikkapa ruotsi/norja/tanska joista kullekin maalle kuskeja tulee ehkä hyvällä säkällä yksi jamppa per 20 vuotta. 2000-luvun suomalaiskuskit on vielä nipin napin jatkumoa jollekin 70-luvun ralliskenelle mutta maailma on kerennyt muuttumaan :( Ihan kuin oli aika jolloin suomalaiset vei 10 000 metrin juoksua kolmoisvoitolla (?), oliko se nyt Berliini 1936 tms :smoke:
 
Takuuvarmana voi ainakin pitää sitä, että pitempi tauko on tulossa että sarjassa on yhtään F1-kuskia saati voittajaa Bottaksen lopettamisen/poistumisen jälkeen. FIA F3:ssa ajaa Niko Kari ja Simo Laaksonen, mutta niiden kohdalta voi jo sanoa että F1-juna on mennyt.
Oiskohan se Räikkönen se seuraava suomalainen F1-kuski.
 
Ihan mahdollinen (todennäköinen?) skenaario että tulee jokin tyyliin 20 vuoden tauko suomalaisissa kuskeissa...niistä vähäisistä paikoista on globaalisti valtava kilpailu ja alkaa ehkä olemaan vähän haihattelua kuvitella että suomalaiset on jotenkin geneettisesti/kulttuurillisesti enemmän rattikansaa kuin vaikkapa ruotsi/norja/tanska joista kullekin maalle kuskeja tulee ehkä hyvällä säkällä yksi jamppa per 20 vuotta. 2000-luvun suomalaiskuskit on vielä nipin napin jatkumoa jollekin 70-luvun ralliskenelle mutta maailma on kerennyt muuttumaan :( Ihan kuin oli aika jolloin suomalaiset vei 10 000 metrin juoksua kolmoisvoitolla (?), oliko se nyt Berliini 1936 tms :smoke:
Onneksi meillä on vielä jääkiekko :lol:
 
alkaa ehkä olemaan vähän haihattelua kuvitella että suomalaiset on jotenkin geneettisesti/kulttuurillisesti enemmän rattikansaa kuin vaikkapa ruotsi/norja/tanska joista kullekin maalle kuskeja tulee ehkä hyvällä säkällä yksi jamppa per 20 vuotta.

No eikö tuo juuri todista että suomalaiset ovat enemmän rattikansaa kuin vaikkapa nuo mainitsemasi maat? Vai pelkällä sattumallako juuri Suomesta tullut tähän asti jo kymmeniä vuosia taukoamatta läjäpäin formula ja -rallikuskeja? Ja nyt siis meinaat että tuo hyvien kuskien virta jostain maagisesta syystä tyrehtyy.

Kartingin puolella on muutama äärimmäisen lahjakas kuski joilla potentiaalia ihan ykkösiin asti. Rallin puolella on jo nyt monta WRC-kuskia ja pienemmistä luokista nousee sinne jatkuvasti mukaan lisää suomalaisia jos vaikka joku ralli-matti saisi fudut.
 
Hamilton -bottas paremmuus/sopimukset, jääkiekko, tulevaisuuden lupaukset jne. ei ihan tän ketjun raameihin kuulu. Peli poikki jo, täällä puhutaan jo jääkiekon kaukalomuutoksista! :confused:

Bottaksen ja Hamilton sopparit toki, mut niihin liittyvä vänkäys ykköskakkos kuskin rooleista jne jne jne.....
 
Kimillä on ollut nyt 2 ohikisaa, näkyy kyllä heti pisteissä tuossa tiukassa keskikastissa.

Spa hommalle nyt ei voinut mitään, max kusi ne hommat mutta Monza oli ala-arvoinensuoritus kimiltä.
Kyllä sen ymmärtää että menee 1 kerran seinään ja saa rajat sillä, mutta jos vedetään 3 seinään saman viikonlopunaikana niin silloin puhutaan perseilystä.
 
Kimillä on ollut nyt 2 ohikisaa, näkyy kyllä heti pisteissä tuossa tiukassa keskikastissa.

Spa hommalle nyt ei voinut mitään, max kusi ne hommat mutta Monza oli ala-arvoinensuoritus kimiltä.
Kyllä sen ymmärtää että menee 1 kerran seinään ja saa rajat sillä, mutta jos vedetään 3 seinään saman viikonlopunaikana niin silloin puhutaan perseilystä.
Kimi on sen ekan rungon rakentanut ite ja nyt kun Max sen paskoi, on spagettimekaanikkojen kokoama tilalla. :hungry:
 
Kimillä on ollut nyt 2 ohikisaa, näkyy kyllä heti pisteissä tuossa tiukassa keskikastissa.

Spa hommalle nyt ei voinut mitään, max kusi ne hommat mutta Monza oli ala-arvoinensuoritus kimiltä.
Kyllä sen ymmärtää että menee 1 kerran seinään ja saa rajat sillä, mutta jos vedetään 3 seinään saman viikonlopunaikana niin silloin puhutaan perseilystä.
No eipä se monzassa auttanut että tiimi veti kisaan väärät kumit alle ja stop n go rangaistus...
 
Kyllä sen ymmärtää että menee 1 kerran seinään ja saa rajat sillä, mutta jos vedetään 3 seinään saman viikonlopunaikana niin silloin puhutaan perseilystä.

Jokainen näistä oli myös sellaisia, että auto lähti täysin varoittamatta alta. Auto oli yksinkertaisesti todella huono tuossa kohdin ja muuallakin mutkissa oli jopa williamsia hitaampi.
 
Turhaan tuota kimin Monzan viikonloppua puolustelee.
Se meni ihan rehellisesti sanottuna täysin päin vittua, 1/10 ja uuteen nousuun.
 
Wehrlein ilmeisesti kysellyt paikkaa Haasilta ja saanu kieltävän vastauksen.


Screenshot_20190916-073816.jpg


Haas turned down Pascal Wehrlein for 2020 | PlanetF1
 
Nyt tuli kyllä puskista. Olen pitäny Gunther Steineriä järjen miehenä mutta nyt meni kyllä metsään Grosjeanin kanssa.
Mies ei ole saanut oikein mitään aikaiseksi Haasilla ja mokailut vaan jatkuu vuodesta toiseen, olisin voinu lyödä vaikka vetoa että Hulk olis pärjänny paljon paremmin. :confused:
 
Ottaen huomioon Magin ja Hulkin historian niin olisi kyllä yllättänyt enemmän jos olisi pistetty ajamaan samaan talliin.
 
Grosjean on ollut jo todella kauan yksi gridin heikoimmista kuljettajista. Ei voi kyllä ymmärtää hänen jatkolappusta.
 
Haas menetti juuri pääsponsorinsa ja raha määrää, joten sinänsä ymmärrettävä kuskivalinta.

Vaikka onhan se Grosjean varmasti liipasimella.
 
Kubica jättää Williamsin tämän kauden jälkeen.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
"Kubica has decided to leave"

En tiiä olisko sillä ollu muita vaihtoehtoja edes. Ollu kyllä niin surkee, että ihme olis ollu, jos ois saanu jatkopaperin.

edit: tai no, toisaalta saihan Grosjeankin Haasilta jatkosopimuksen, ni mistäs sitä tietää. :lol:
 
Ketäs tuonne voisi mennä tilalle? Testikuski Latifi tai joku kokenut F1 kuski, löytyisikö muita kuin esimerkiksi Ericsson? Hulkki tietty voisi olla teoreettisesti hyvä vaihtoehto, jos talli haluttaisiin oikeasti nousuun, mutta Williamssilla tuskin on rahaa ja vaikka olisi niin haluaisiko Hulkki rämpiä Williamssilla, kun ei Rellukaan oikein maistunut.
 
Ericsson sponssirahoineen varmaan ihan hyvä veikkaus.

Ericssonia pitäisin itsekin todennäköisimpänä vaihtoehtona. Sieltä löytyy taustalta sponssitukea ja jonkunlaista kokemusta, aikalailla siis optimaalinen combo Williamsille kun molempia kaivattaisiin. Olisi muutenkin ehkä niitä harvoja kokeneita kuskeja, jotka oikeasti jaksaisivat rämpiä tuolla Williamssin suossa. Vaikka saisihan silläkin näkyvyyttä, jos pestaisivat tuoreen testikuskinsa Jamie Chadwickin.
 
Ihan oikea päätös Kubicalta/Williamsilta, näkihän tuon jo het alkukaudesta ettei miehen fysiikka vaan taivu enää tähän touhuun.
 
Ihan oikea päätös Kubicalta/Williamsilta, näkihän tuon jo het alkukaudesta ettei miehen fysiikka vaan taivu enää tähän touhuun.
Joo, olihan se sellainen tuhkimotarinan ja realismin yhteenotto.
Sanotaan, että tasuri. :think:
Jatko ei kuitenkaan tule kyseeseen.
 
Jos Lercci tai Tappi jompikumpi voittaisi kaikki jäljellä olevat kisat nopeimmalla kierrosajalla, Hamiltonille riittäisi pikaisen päässälaskun mukaan samaan loppupistemäärään keskimäärin n. viides sija joka kisassa.

Koska todennäköistä on että em. skenaario ei Lerssin tai Tapin kohdalla toteudu etenkin kun Vettelilläkin on oma pikku kultalusikkansa sopassa vielä hämmentämässä, ja Hamilton on todnäk palkintopallilla jokusessa jäljellä olevista kisoista, käytännössä vain vakava loukkaantuminen/"lusikka nurkkaan" tms. voi viedä Hamiltonilta mestaruuden.

(Bottastahan en valitettavasti tuossa skenaariossa ottanut huomioon koska Singaporen kisan tallitoiminnan perusteella voidaan päätellä että jos Hamilton sattuu astumaan koirankakkaan, Valen tehtävä on nuolla kenkä puhtaaksi.)
 
(Bottastahan en valitettavasti tuossa skenaariossa ottanut huomioon koska Singaporen kisan tallitoiminnan perusteella voidaan päätellä että jos Hamilton sattuu astumaan koirankakkaan, Valen tehtävä on nuolla kenkä puhtaaksi.)
Sen siitä saa kun kauden mittaan ei ole kilpailukykyinen tallikaverinsa kanssa. Kauden alussa Hamilton joutui Valen johtaessa kisaa kakkosmieheksi Ferrareita blokkaamaan siinä missä Vale on tehnyt samaa Lewiksen johtaessa. Valitettavasti voittaminen Hamiltonin kaltaista kuskia vastaan vaatii Leclercin tyyppisen kuskin, joka ajattelee aina ensin omaa, ei tallin parasta. Kuten Rosberg 2016 teki.
 
Ei ole ainakaan vielä, eikä varsinkaan ensi vuonna. Eiköhän Valtteri aja tällä kaudella mestaruudesta niin kauan, kuin siihen on vielä mahdollisuus.
Nyt on. (Kakkoskuski siis.)

Valterilla on mahdollisuus mestaruuteen vain jos Hamilton loukkaantuu tai kuolee lähiaikoina.
 
Myös ensi kautta ajatellen kilpailutilanteen tiukentuminen saattaa johtaa Ferrarin tapaiseen tilanteeseen, jossa Bottas toimii siipimiehenä kauden alusta alkaen. Puhuu Toto mitä hyvänsä tasa-arvoisesta kohtelusta on selvää kumpaa kuskia tarpeen vaatiessa suositaan.
 
Bottaksella kävi sen verran hilkulla että joutuu lähtemään Mersulta, joten taitaa olla nyt ihan vaan tyytyväinen selänpesijän rooliinsa ja siihen että mukaan tarttuu ensi kaudelta 1-2 satunnaista voittoa lisää. Voi sitten eläköityä Cmoren kisakommentaattoriksi.
 
Siitä ei ole mitään näyttöä, etteikö Mersu oikeasti antaisi kuskien kisata, jos kummallakaan ei ole tukevaa kaulaa toiseen nähden. Vale on itse mokannut mahdollisuutensa kaudesta toiseen. Jos heti kauden alussa alkaa laittamaan Lewista turpaan aika-ajoissa ja kisoissa, ei Mersulla ole mitään syytä alkaa Lewista sijoittelemaan kisoissa Valen eteen väkisin. Omissa käsissä se on.
 
Mahdollistahan Bottaksen mestaruus tulevilla kausilla toki on, muttei kovin todennäköistä. Se vaatisi tilastollisesti Hamiltonille vähintään 60 pisteen menetystä syystä tai toisesta.

Lisäksi Mersulla on todellakin syytä suosia Hamiltonia. On selvää kumpi kuskeista tuo tasaista tulosta kaudesta toiseen ja kummalle talli maksaa jättipalkkaa. Myös sillä, että Hamilton rikkoo Mersun ratissa yksi kerrallaan ykkösten mahdottomina pidettyjä ennätyksiä on huima markkina-arvo. Yhtälailla kuten Schumin menestys yhdistetään edelleen Ferrariin, tullaan Hamilton yhdistämään uransa jälkeen Mersuun vielä vuosikymmenien ajaksi.

Rosbergin kanssa ajaessaan Hamilton oli vielä eri vaiheessa uraansa ja jopa silloin Hamiltonilla oli tiukka ote tallista. Halusi Bottas sitä tai ei niin nykyisellä tasolla ajava Hamilton on Mersulla ykköskuski uransa loppuun asti.
 
Mahdollistahan Bottaksen mestaruus tulevilla kausilla toki on, muttei kovin todennäköistä. Se vaatisi tilastollisesti Hamiltonille vähintään 60 pisteen menetystä syystä tai toisesta.
Niinpä. Hamiltonin voittaminen ei vaadi vain sitä, että Bottas onnistuu nykyistä paremmin vaan myös sen, että Hamilton epäonnistuu. Jos molemmat onnistuvat, vie Hamilton aina lopulta mestaruuden, koska Hamilton on yksinkertaisesti parempi kuski.
 
Mahdollistahan Bottaksen mestaruus tulevilla kausilla toki on, muttei kovin todennäköistä. Se vaatisi tilastollisesti Hamiltonille vähintään 60 pisteen menetystä syystä tai toisesta.

Lisäksi Mersulla on todellakin syytä suosia Hamiltonia. On selvää kumpi kuskeista tuo tasaista tulosta kaudesta toiseen ja kummalle talli maksaa jättipalkkaa. Myös sillä, että Hamilton rikkoo Mersun ratissa yksi kerrallaan ykkösten mahdottomina pidettyjä ennätyksiä on huima markkina-arvo. Yhtälailla kuten Schumin menestys yhdistetään edelleen Ferrariin, tullaan Hamilton yhdistämään uransa jälkeen Mersuun vielä vuosikymmenien ajaksi.

Rosbergin kanssa ajaessaan Hamilton oli vielä eri vaiheessa uraansa ja jopa silloin Hamiltonilla oli tiukka ote tallista. Halusi Bottas sitä tai ei niin nykyisellä tasolla ajava Hamilton on Mersulla ykköskuski uransa loppuun asti.
Kyllä.
Sitäpaitsi Hämiksellehän toki kelpasi hyvin Bottas kakkoskuskiksi. Eihän Hämis olisi halunnut esim. Vettelin kohtaloa eli tilannetta jossa talliin mestarin sädekehää tulee himmentämään nuori komea uusi räkänokkakuski joka ajaa liian hyvin. Ja varmaan myös vie parhaimmannäköiset naiset...
 
Viimeksi muokattu:
Zandvoort on kyllä helvetin hyvä lisäys, siellä tulee varmasti mielenkiintoisia kisoja kun rata on kapea. :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 380
Viestejä
4 968 344
Jäsenet
79 780
Uusin jäsen
jeppe91

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom