• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:15 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

F1 Kausi 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Moderaattorilta kyllä puuttuu nyt täysin pelisilmä, koska keskustelu käydään täällä yleistopikissa, joka on vain nimetty vuosikerran mukaan, koska joka vuosi keskustelu resetoidaan uudella ketjulla ja pohjustuksella. Kukaan ei lähde keskustelemaan Sennasta toiseen ketjuun, kun se keskustelu on ensin avattu sivujuonteena täällä. Tai sitten moderaattori joutuu itse siirtelemään viestejä keskustelusta toiseen ja pitämään huolen siitä, ettei kiellettyä puhetta vain esiinny. Ilmeisesti sulla on sitten ylimääräistä aikaa tähän.
Offtopicia moderoidaan tarpeen mukaan ihan samalla tavalla kuin foorumin kaikissa muissakin ketjuissa.
 
Ferrarin olisi pitänyt käydä samantien rangaistuksen saatuaan trollaamaan kunnolla, eli Vettelin olisi pitänyt hidastella Lec Hamiltonin konttiin kiinni, Lec ohi Hamista ja hidastanut Hamin +5sec päähän. Tai jos ohitus ei olisi onnistunut, niin Lec hidastaa ennen maalilinjaa että VET sijoitus olisi ollut toinen. Tätä ajattelin heti kun rangaistus tuli, oi please Ferrari ottakaa minut taktikoksi.
Tuolla tavalla olisi ollut kunnon cockslap FIAn naamalle mitä tuollaisista idioottiragaistuksista seuraa.

Tässä kyllä varsin realistinen skenaario joka olisi ehdottomasti pitänyt Ferrarin toteuttaa. En näe tässä minkäänlaisia ongelmia. Vettel varmasti mielellään olisi hidastellut ja ottanut Hamiltonin aivan puskuriin ja ajellut kolmen letkassa ainoana ilman DRS:ää. Toki juuri aiemmin Vettelillä oli pää lahonnut kun Hamilton hiillosti mutta kuitenkin ei varmaan ongelmia oikein väkisin ottaa Hamilton perseeseen kiinni. Myöskin koko kisan Hamiltonia hitaammin ajaneella Leclercillä tuskin mitään ongelmia ohittaa Hamiltonia vaikka molemmilla DRS käytössä.

Jos ohitusta jostain kumman syystä ei olisi tullut niin totta kai Leclerc olisi taas hidastellut 5 sekuntia ja antanut Vettelille takaisin kakkossijan. Eihän Leclerc olekaan tällä kaudella toiminut vastoin tiiminsä käskyjä. Varmasti olisi mennyt kaikki aivan putkeen ja Ferkun väki nauraen pankkiin.
 
Salohan heitti heti tuon saman studios ku rankku kerrottiin :D "aikoinaanhan minä tein sitä, aivan normaalia ferrarin taktiikkaa"
 
En tiedä onko kukaan vetänyt tai työntänyt viikseä tai muuta karvoitusta, mutta Valtterin uho taitaa olla vaarassa jäädä pelkäksi uhoksi jos tilanne on tosiaan palautunut oletusarvoonsa eli siihen että Valtteri on selkeä kakkoskuski.
Keväämmällä väläyttämäni skenaario siitä että kauden lopussa voi Hamiltonilla olla mestaruuksia enemmän kuin Bottaksella osakilpailuvoittoja on tälläkin hetkellä täysin mahdollinen. Nimittäin on melko todennäköistä että Hamiltonin mestaruuksien määrä kasvaa yhdellä mutta se että Bottas voittaisi osakilpailuja tämänhetkisen viretilan vallitessa näyttäisi edellyttävän Hamiltonin osalta konerikkoja tai kolarointeja.
 
Viimeksi muokattu:
Muistaakseni viime kaudella Valtterin parhaat kisat nyt jäljellä olevista olivat seuraavana vuorossa oleva Itävalta ja syksyllä Venäjän GP. Red Bull Ringillä on aika hyvä ohituspaikka se pitkä suora avausmutkan jälkeen, joten nyt voisi olla Boltterin paikka tehdä näyttävä comeback ja boostata omaa itsetuntoaankin. Sen sijaan jos Hamilton nyt voittaa eikä Bottas pysty edes antamaan painetta, niin luovutan jo omalta osaltani tämän vuoden mestaruuden sarjan parhaalle.
 
Jep, jos nyt tulee kuokkaan Hamiltonilta niin kausi on mestaruuden osalta taputeltu.
 
Viikonlopulle Spielbergiin luvattu aika kivaa säätä perjantaista lähtien aurinkoa +29 ja sunnuntain ylin +33 astetta forecan mukaan.
 
Kauankohan RB katselee vielä tuota Gaslyn touhua..Verstappenilla käytännössä kolme kertaa enemmän mm-pisteitä kun Gaslylla jo tässä vaiheessa kautta ja suurimmassa osassa kisoja tuo auto on kuitenkin hieman hitaamman oloinen kuin Ferrari ja toisaalta selkeästi nopeampi kuin takanaolevat. Luulisi kuutossijojen napsimisen olevan kohtuu helppoa mutta Gaslyllä on kohta alle puolet niistä pisteistä mitä pelkillä kuutossijoilla olisi saanut.

Voisivat kokeilla Red Bullilla vaikka Albonia siihen tilalle, ei tuo nyt ainakaan huonommin voi mennä ja Verstappen ajaa tallin kyllä yksinäänkin valmistajien kolmossijalle (eikä kakkossijaan ole Gaslyn kanssa saumoja vaikka RB olisi Ferraria nopeampi loppukauden). Olisi muuten mielenkiintoinen kuvio ensikautta ajatellen, jos Vettel siirtyisi takaisin RB:lle, Bottas Ferrarille ja (oletettavasti) Ocon siihen Mersulle Hamiltonin kakkoskuskiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Gaslyhän on tavallaan "omalla paikallaan" kuudentena sarjassa, mutta varmasti talli olisi odottanut enemmän pisteitä, varsinkin verrattaessa tallikaverin menoon.
Pian Kivat on taas RB:n puikoissa. :rofl:
 
Gaslyhän on tavallaan "omalla paikallaan" kuudentena sarjassa, mutta varmasti talli olisi odottanut enemmän pisteitä, varsinkin verrattaessa tallikaverin menoon.
Pian Kivat on taas RB:n puikoissa. :rofl:

Kauan mahtaa pysyä tuolla kuutossijalla, kun McLarenilla tuntuu olevan ihan hyvä meininki päällä tällä hetkellä. Ainakin Sainz menee tällä tahdilla muutamassa kisassa ohi. Luulisi Red Bullin ainakin jossain vaiheessa kautta ajattavan Albonia Gaslyn tilalla, jotta näkevät kumpaa ajattavat ensikaudella. Elleivät siis löydä jostain kokeneempaa Verstappenin rinnalle. Jotenkin tuo Vettelin paluu RB:lle voisi jopa tuntua mahdolliselta, Ferrarilla tuntuu kiristävän hieman liikaa ja hyvässä lykyssä RB menee vielä kehityskaaressa Ferrarin ohi. Eihän se loppupeleissä vaadi kuin lisäkehitystä Hondalta, aero lienee jo parasta gridillä.
 
Vettel on niin väsynyt, ettei Red Bull häntä halua takaisin. Ennemmin he soittavat taas kerran Alonsolle. Haluaisin nähdä Hülkenbergin loikkaavan Rellulta Bullille, mutta mitähän se tekisi Ricciardon itsetunnolle? Mies hylkäsi voittavan auton ja vaihtoi uppoavaan laivaan ja sitten näkee uuden tallikaverinsa ottavan hänen paikkansa. Tällä hetkellä jos tarvitsee kyseenalaistaa jonkin moottorivalmistajan / tallin jatko F1-sarjassa, niin se on Renault.
 
Vettel on niin väsynyt, ettei Red Bull häntä halua takaisin. Ennemmin he soittavat taas kerran Alonsolle. Haluaisin nähdä Hülkenbergin loikkaavan Rellulta Bullille, mutta mitähän se tekisi Ricciardon itsetunnolle? Mies hylkäsi voittavan auton ja vaihtoi uppoavaan laivaan ja sitten näkee uuden tallikaverinsa ottavan hänen paikkansa. Tällä hetkellä jos tarvitsee kyseenalaistaa jonkin moottorivalmistajan / tallin jatko F1-sarjassa, niin se on Renault.
Red Bull ei ole koskaan soitellut Alonsolle vaan hän itse on raapinut ovea jo varmaan 10 vuotta.

Hulk on last season mies kun ei aikoinaan kelvannut Ferrari jakkara.
 
Heti tuli mielenkiintoinen kisa kun Merc ei ajanut kärjessä. Mutta aika isoja ongelmia se vaati, jotta RB ja Ferrari ehti edelle. Hyvin epätodennäköistä että Mersun ongelmat jatkuvat Silverstonessa, joten seuraavassa kisassa on taas edessä paluu arkeen. Merc 1-2.
 
Kattokaapa tuosta videolta tilanne numero 8 ja mitä tekee kimi, aika identtinen tilanne kuin Max vs Lecler.
Kimi näkee että mutka on menetetty eikä edes yritä puskea väkisin rinnalle.

Se vaan menee niin että se kumpi on sisällä niin määrää sen mutkan.

 
Viimeksi muokattu:
Sitä on kyllä kritisoitu jo vuosikaudet, että kisan alkuvaiheilla varsinkin keskikastissa nopeammat autot päästetään ohi ilman vastarintaa, koska omalla kohdalla on tärkeämpää säästellä renkaita ja moottoria ja bensaa jajaja optimaalisen taktiikan varmistamiseksi. Olikohan se legendaarinen radiokommentti Jenson Buttonilta kaudella 2016, joka kuului jotenkin näin: "Should I fight him or do I let him go?"
 
Sitä on kyllä kritisoitu jo vuosikaudet, että kisan alkuvaiheilla varsinkin keskikastissa nopeammat autot päästetään ohi ilman vastarintaa, koska omalla kohdalla on tärkeämpää säästellä renkaita ja moottoria ja bensaa jajaja optimaalisen taktiikan varmistamiseksi. Olikohan se legendaarinen radiokommentti Jenson Buttonilta kaudella 2016, joka kuului jotenkin näin: "Should I fight him or do I let him go?"
Meneehän siinä myös aikaa peittelyyn ja vilkuiluun, joka saattaa ratkaista sijoituksen myöhemmässä vaiheessa.
 
Veikkaan kyllä, että toisen auton päästäminen ohi kipuilutta ratkaisee sijoituksia. :facepalm: Ongelmahan on se, että jos polttaa liikaa bensaa tai kuluttaa renkaansa loppuun muutaman kierroksen aikana, niin silloin voi menettää viisikin sijaa kisan lopussa.
 
Hurja paljastus: Itävallan kohutapauksessa oli lopulta valtavat panokset – F1-jättitaho olisi voinut jättää koko sarjan!

Verstappenin voiton takaa löytyykin pikkulapsen uhmaiältä vaikuttava kiukuttelu? "Jos voitto viedään meitä, F1 ei ole enää kiinnostava" eli "lopetamme F1:n jos kuskia rangaistaan kuten sääntöjen mukaan pitäisi"
Ei mitään uutta, että tietyt tallit uhkaavat lähteä, jos homma ei miellytä. Erityisesti tätä.on harrastanut se yksi punaisilla autoilla ajava maranellolainen.
 
Ei mitään uutta, että tietyt tallit uhkaavat lähteä, jos homma ei miellytä. Erityisesti tätä.on harrastanut se yksi punaisilla autoilla ajava maranellolainen.
Jep, mutta niiden kiukuttelut ovat ainakin minun muistini mukaan keskittyneet sääntömuutoksiin, ei siihen että estettäisiin sääntöjen mukainen rangaistus kisassa.
 
Jep, mutta niiden kiukuttelut ovat ainakin minun muistini mukaan keskittyneet sääntömuutoksiin, ei siihen että estettäisiin sääntöjen mukainen rangaistus kisassa.
Miten tuolla olisi mitään estetty? Jutussa mainitaan vain Markon ja red bullin omistajan välinen keskustelu, josta Marko on jälkeenpäin kertonut. Koko jutun voi ottaa suolalusikan kera. Ihan yhtälailla tällä "paljastuksella" havitellaan pääasiassa sääntömuutoksia tulevaisuuteen.
 
Miten tuolla olisi mitään estetty? Jutussa mainitaan vain Markon ja red bullin omistajan välinen keskustelu, josta Marko on jälkeenpäin kertonut. Koko jutun voi ottaa suolalusikan kera. Ihan yhtälailla tällä "paljastuksella" havitellaan pääasiassa sääntömuutoksia tulevaisuuteen.
Meinaat ettei asiasta vihjattu tuomariston/FIAn suuntaan?
Toki voi olla että kyse oli taas vain verstappenille tehdystä omasta sääntökirjasta, mut mut
 
Ei se tilanne edes ollut sääntöjenvastainen ja tuomaristo totesi saman, Leclerk itse tunki autonsa sinne ;)
 
Ei se tilanne edes ollut sääntöjenvastainen ja tuomaristo totesi saman, Leclerk itse tunki autonsa sinne ;)
Sääntöjen mukaan toista ei saa puskea pois radalta, ei siinä ole mitään jossittelua. Eikä se Leclerc "tunkenut autoaan sinne" vaan ajoi oikeutettua ajolinjaansa kunnes Verstappen kolkkasi ja pakotti ulos radalta.
 
Maxin auto ei taipunut tuon enempää, ei se ilmaankaan voi haihtua, max ajoi myös omaa ajolinjaansa.
Max ois voinut kääntää aikaisemmin siihen mutkaan, mutta ei se ole rikos jos ei välittömästi käännä.

Rosberg sai vastaavasta tilanteesta aikoinaan rangaistuksen, mutta odotti silloin tahallaan aivan perkeleen kauvan ennen kuin käänsi.
 
Maxin auto ei taipunut tuon enempää, ei se ilmaankaan voi haihtua, max ajoi myös omaa ajolinjaansa.
Max ois voinut kääntää aikaisemmin siihen mutkaan, mutta ei se ole rikos jos ei välittömästi käännä.

Rosberg sai vastaavasta tilanteesta aikoinaan rangaistuksen, mutta odotti silloin tahallaan aivan perkeleen kauvan ennen kuin käänsi.
Kyllä se taipuu jos sitä rattia kääntää. Verstappen lopetti kääntämisen kesken mutkan.
Tästä pisteestä eteenpäin Verstappenin ratti ei käynyt enää lähelläkään steering lockia
upload_2019-7-8_19-20-58.png


Ihan muutama frame eteenpäin tuosta ja ratti on käännetty enää puoliksi

upload_2019-7-8_19-21-49.png
 
Vaikka ois ollut koko ajan full lock niin ei ois taipunut, ainut millä max ois voinut välttää kontaktin on se että ois kääntänyt aikaisemmin sisälle, nyt se odotti vähän aikaa, videolta näkee hyvin T-camista.



Tuossa on numero 8 tilanne missä on kimi ja lando lähes vastaavassa tilanteessa.
Kimi tajusi olla tunkematta.

 
Viimeksi muokattu:
Vieläkö tätä jauhetaan :confused2: hyvä vaan että on Maxin kaltaisia kuskeja ja ei joka liikkeestä tuu rangaistuksia. Tietenkin jos haluatte kattoa sitä jonossa ajelu paskaa
 
Meinaat ettei asiasta vihjattu tuomariston/FIAn suuntaan?
Toki voi olla että kyse oli taas vain verstappenille tehdystä omasta sääntökirjasta, mut mut
No sitähän ei tiedetä. Pointti oli että tuon klikkiotsikkouutisen "paljastus" oli Markon temppu saada huomiota tuolle toivotulle sääntömuutokselle.

IMO tuo ei ollut edes mikään likainen temppu siihen nähden mitä totuttu näkemään Verstappenilta ja aika vaikea sanoa tekikö harkiten/tahallaan. Kyseessä kuitenkin lähes neulansilmä, pakko siitä mutkasta on poistuessa on antaa kaasua ja samalla joutuu sitä rattia avaamaan, muuten ulkopuolelta selvä etu. Leclerc oli mutkaan tullessa jäljessä ja ulkopuolella, joten omasta mielestä Leclercin oma moka jos tunkee väkisin tilaan jota ei ole.

Ja oli tilanteessa kuka tahansa muu Verstappenin tilalla niin silti aika hemmetin vaikea keissi tuomareille. Säännöt on tällä hetkellä täysin hanurista ja tuollaiseen mutkaan sen "tila jätettävä" säännön soveltaminen osoittaa sen.
 
No sitähän ei tiedetä. Pointti oli että tuon klikkiotsikkouutisen "paljastus" oli Markon temppu saada huomiota tuolle toivotulle sääntömuutokselle.

IMO tuo ei ollut edes mikään likainen temppu siihen nähden mitä totuttu näkemään Verstappenilta ja aika vaikea sanoa tekikö harkiten/tahallaan. Kyseessä kuitenkin lähes neulansilmä, pakko siitä mutkasta on poistuessa on antaa kaasua ja samalla joutuu sitä rattia avaamaan, muuten ulkopuolelta selvä etu. Leclerc oli mutkaan tullessa jäljessä ja ulkopuolella, joten omasta mielestä Leclercin oma moka jos tunkee väkisin tilaan jota ei ole.

Ja oli tilanteessa kuka tahansa muu Verstappenin tilalla niin silti aika hemmetin vaikea keissi tuomareille. Säännöt on tällä hetkellä täysin hanurista ja tuollaiseen mutkaan sen "tila jätettävä" säännön soveltaminen osoittaa sen.
Ei se ole jäljessä jos kavereiden eturenkaat osuvat käytännössä keskelle toisiaan. Säännöt ovat hanurista mutta vielä enemmän hanurista on se ettei ne koske kaikkia.
 
Ei se ole jäljessä jos kavereiden eturenkaat osuvat käytännössä keskelle toisiaan. Säännöt ovat hanurista mutta vielä enemmän hanurista on se ettei ne koske kaikkia.
Mutkaan tullessa on eri asia kuin mutkan keskellä. Kaikkia ne koskee, niitä vaan sovelletaan miten sattuu ja race-to-race muuttuu linja ja tuomarit. Tyhmää touhua.
 
Omasta mielestä Kaotik hakee nyt tässä semmoista mitä ei ole.
Max oli sisällä jo omisti tuon mutkan, jos Leclerk ois voinut jotain tehdä toisin, sen ois pitänyt pitää sisälinja, silloin ei tarvis jossitella, vaan se ois voinut määrätä sen mutkan.

Tämä on kilpa-ajoa eikä mitään saatanan sukilla tanssimista, tietyt lainalaisuudet pätee.
 
Omasta mielestä Kaotik hakee nyt tässä semmoista mitä ei ole.
Max oli sisällä jo omisti tuon mutkan, jos Leclerk ois voinut jotain tehdä toisin, sen ois pitänyt pitää sisälinja, silloin ei tarvis jossitella, vaan se ois voinut määrätä sen mutkan.

Tämä on kilpa-ajoa eikä mitään saatanan sukilla tanssimista, tietyt lainalaisuudet pätee.

Kyllä se sinäkin olet melko tavalla kuutamolla. Ei se ole mutkan omistamista, että syöksytään ylikovaa sisämutkaan, ajetaan toista kylkeen ja todetaan että "minä omistan mutkan kun kerkesin apexille ensin". Sitä kutsutaan termillä "dive-bomb".

The Art of Road Racing

^Sieltä lisää jos kolmas kotimainen taipuu.
 
Ottakaa nyt vittu lasit päähän, kyse ei ollut mistään dive-bombista.

Minulla on yli 20v kokemus simuilusta ja niiltä pohjilta heittelen, ei se kovin hyvä pohja ole, mutta voittaa se sen sohviltahuutelijan, jos kokemuksesta puhutaan.
 
Ennen lajissa oli myös herrasmiessäännöt, joita ei simuissa opi kun ei ole kenenkään henki panoksena.

Uuden sukupolven kuskit ovat lähempänä simukuskeja kuin kilpa-ajajia, joten siinä mielessä Aku saattaa olla jopa oikeassa. Pelin henki on nykyään tämä ja nyt kun Kimilläkin on Instagram niin voin ainakin itse myöntää pudonneeni kehityksen kelkasta.
 
Ottakaa nyt vittu lasit päähän, kyse ei ollut mistään dive-bombista.

Minulla on yli 20v kokemus simuilusta ja niiltä pohjilta heittelen, ei se kovin hyvä pohja ole, mutta voittaa se sen sohviltahuutelijan, jos kokemuksesta puhutaan.

Tuossa kyseisessä incidentissä vain ja ainoastaan yksi kuljettaja ei noudattanut olemassa olevia sääntöjä ja se kuljettaja ei ollut Leclerc. Leclerc teki sen, mitä ratarajoja kunnioitettaessa oli mahdollista, välttääkseen kontaktin. Verstappen sen sijaan ei. Lopputuloksen kannalta sillä ei oikeastaan ollut mitään väliä, mutta osoittaa lähinnä epäkypsyyttä Maxilta ja munattomuutta tuomareilta, etteivät uskaltaneet kunnioittaa itse luomiaan sääntöjä.

Tykkään myös oletuksestasi, että täällä kaikki olisi "sohvalta huutelijoita". Onhan sinulla sentään kokemusta simulaattoreista. :tup:
 
Voitaisiinko siirtyä jo eteenpäin aiheissa? Britannian GP tällä viikolla. Millä mietteillä Silverstoneen ja tuleeko Mersu takaisin 1-2 sijoituksilla?
 
Häkkisen pitää nyt rauhotella Bottasta..sitten Bottas taas saa ajatuksensa kuntoon ja sijoitukset paranee..
 
Voitaisiinko siirtyä jo eteenpäin aiheissa? Britannian GP tällä viikolla. Millä mietteillä Silverstoneen ja tuleeko Mersu takaisin 1-2 sijoituksilla?

Mersut dominoi. Ferrarin leiri sanoi juuri itsekin että tuskin loistaa Silverstonessa. Toiveissa Hamiltonin keskeytys ja Boltterille ykkössija. Räikkönen kasuaalisti kuudes.
 
Asiaton käytös
Tuossa kyseisessä incidentissä vain ja ainoastaan yksi kuljettaja ei noudattanut olemassa olevia sääntöjä ja se kuljettaja ei ollut Leclerc. Leclerc teki sen, mitä ratarajoja kunnioitettaessa oli mahdollista, välttääkseen kontaktin. Verstappen sen sijaan ei. Lopputuloksen kannalta sillä ei oikeastaan ollut mitään väliä, mutta osoittaa lähinnä epäkypsyyttä Maxilta ja munattomuutta tuomareilta, etteivät uskaltaneet kunnioittaa itse luomiaan sääntöjä.

Tykkään myös oletuksestasi, että täällä kaikki olisi "sohvalta huutelijoita". Onhan sinulla sentään kokemusta simulaattoreista. :tup:

Vituttaa aina kattoa tämmösiä höpö höpö tyyppeja, jotka vittu oikeasti luulee tietävänsä jotain.

Kyllä meikäläinenkin istuu jossain vitun tilanteessa, kyse on siitä että ymmärrätkö kisaamisesta mitään, vitun moni täällä ei ymmärrä ja huudellaan sieltä sohvalta :eek:


Olen ehkä hieman humalassa ja puhun paskaa, pahoittelut siitä.
Uskon kuitenkin siihen mitä sanon, pakkohan se on
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa nää entiset tietää paremmin tai sitten vaan silly seasonin uutisia:
Entinen F1-pomo täräytti hurjan väitteen: Valtteri Bottas joutuu lähtemään Mersulta – nuori lupaus viemässä suomalaisen paikan
Oli miten oli, Bottaksen sopimustilanne on kyllä kuumottava juttu.

Entinen F1-pomo täräytti hurjan väitteen: Valtteri Bottas joutuu lähtemään Mersulta – nuori lupaus viemässä suomalaisen paikan
Tänään klo 19:23
Lotuksen entisellä F1-pomo väitti saaneensa sisäpiiritietoa Mercedeksen tulevan kauden kuljettajatilanteesta.
b62b30f34debef87eb50d17ba0253b5b963e16096b89b78fd812849cab17517e.jpg
b62b30f34debef87eb50d17ba0253b5b963e16096b89b78fd812849cab17517e.jpg

Valtteri Bottaksen sopimuskuviot ovat yhä auki ensi kaudelle. AOP
Valtteri Bottaksen sopimus Mercedeksen kanssa päättyy kuluvan kauden jälkeen. Mercedeksellä oli mahdollisuus käyttää Bottaksen sopimuksessa ollut optio ensi kaudesta, mutta se raukesi kesä–heinäkuun taitteessa.

Formula ykkösiin kuuluva huhumylly onkin kiihtynyt viime päivinä, sillä ainoastaan kaksi tallia on tähän mennessä julkaissut ensi kauden kuskinsa.

Bottas oli tällä kertaa huhujen kohteena, kun entisen F1-talli Lotuksen toimitusjohtaja Matthew Carter vieraili Missed Apex -podcastissa, joka keskittyy nimenomaan formulamaailmaan.

Carter nosti esille ranskalaislupaus Esteban Oconin tilanteen. Ocon ajoi edelliskausina Force Indialla, ja useat huhut veivät häntä täksi kaudeksi Renault’n pilttuuseen. Daniel Ricciardon Renault-siirto kuitenkin vesitti Oconin unelman.

22-vuotias ranskalainen jäi ilman kilpakuljettajan paikkaa ja onkin tällä kaudella pitänyt ajotuntumaa yllä Mercedeksen testikuskina.

– Esteban oli sataprosenttisen varmasti menossa Renault’lle, ja yhtä varmaa on se, ettei suunnitelmana ollut jäädä ilman kilpakuskin paikkaa tällä kaudella, Carter kertoi podcastissa.

Hän kuitenkin uskoo Oconin palaavan jo ensi kaudella F1-kisoihin.

– Kuulin, että hän kisaa ensi kaudella satavarmasti. Lähteiden mukaan hän ajaa Mercedeksellä silloin, Carter väitti.

Ex-Lotus-pomon väite on hurja suomalaisesta näkökulmasta, sillä Oconin nousu kisakuljettajaksi tarkoittaisi Valtteri Bottakselle lähtöä Mercedekseltä.

”Bottas tuhon oma?”
Ohjelman juontaja Richard ”Spanners” Ready kysyi Carterilta, onko tilanne todella niin kuin tämä väitti.

– Oliko Valtteri Bottas tuhon oma? Saiko hän koskaan mahdollisuutta? Olisiko hän voinut taistella Oconia vastaan, jos olisi nähty Bottas 2.0 tai 3.0? Spanners kysyi.

– En usko. Jos tapahtumat olisivat edenneet hieman toisin, ja Ricciardon Renault-sopimus olisi julkistettu muutama kuukausi aiemmin, Ocon ja Lewis Hamilton ajaisivat Mercedeksellä jo nyt, Carter vastasi.

Jo aiemmin AutoAction-sivun arvostettu toimittaja Dan Knutson kertoi, että Mersu tekee Bottakselle jatkosopimuksen elokuun loppuun mennessä, jos on tehdäkseen.

Samaisessa jutussa väläyteltiin mahdollisuutta siihen, voisiko Ferrari olla kiinnostunut Bottaksesta, jos nastolalainen jäisi vapaille markkinoille. Ferrarin saksalaiskuskin Sebastian Vettelin lopettamishuhut ovat velloneet koko kauden ajan mediassa.

Bottas on MM-sarjassa toisena. Eroa kärjessä olevaan Hamiltoniin on 31 pistettä.

Tulevana viikonloppuna ajetaan Iso-Britannian GP legendaarisella Silverstonen radalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 208
Viestejä
4 575 650
Jäsenet
75 397
Uusin jäsen
alesantro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom