F1 Kausi 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Muistaakseni viime kaudella Valtterin parhaat kisat nyt jäljellä olevista olivat seuraavana vuorossa oleva Itävalta ja syksyllä Venäjän GP. Red Bull Ringillä on aika hyvä ohituspaikka se pitkä suora avausmutkan jälkeen, joten nyt voisi olla Boltterin paikka tehdä näyttävä comeback ja boostata omaa itsetuntoaankin. Sen sijaan jos Hamilton nyt voittaa eikä Bottas pysty edes antamaan painetta, niin luovutan jo omalta osaltani tämän vuoden mestaruuden sarjan parhaalle.
 
Jep, jos nyt tulee kuokkaan Hamiltonilta niin kausi on mestaruuden osalta taputeltu.
 
Kauankohan RB katselee vielä tuota Gaslyn touhua..Verstappenilla käytännössä kolme kertaa enemmän mm-pisteitä kun Gaslylla jo tässä vaiheessa kautta ja suurimmassa osassa kisoja tuo auto on kuitenkin hieman hitaamman oloinen kuin Ferrari ja toisaalta selkeästi nopeampi kuin takanaolevat. Luulisi kuutossijojen napsimisen olevan kohtuu helppoa mutta Gaslyllä on kohta alle puolet niistä pisteistä mitä pelkillä kuutossijoilla olisi saanut.

Voisivat kokeilla Red Bullilla vaikka Albonia siihen tilalle, ei tuo nyt ainakaan huonommin voi mennä ja Verstappen ajaa tallin kyllä yksinäänkin valmistajien kolmossijalle (eikä kakkossijaan ole Gaslyn kanssa saumoja vaikka RB olisi Ferraria nopeampi loppukauden). Olisi muuten mielenkiintoinen kuvio ensikautta ajatellen, jos Vettel siirtyisi takaisin RB:lle, Bottas Ferrarille ja (oletettavasti) Ocon siihen Mersulle Hamiltonin kakkoskuskiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Gaslyhän on tavallaan "omalla paikallaan" kuudentena sarjassa, mutta varmasti talli olisi odottanut enemmän pisteitä, varsinkin verrattaessa tallikaverin menoon.
Pian Kivat on taas RB:n puikoissa. :rofl:
 
Gaslyhän on tavallaan "omalla paikallaan" kuudentena sarjassa, mutta varmasti talli olisi odottanut enemmän pisteitä, varsinkin verrattaessa tallikaverin menoon.
Pian Kivat on taas RB:n puikoissa. :rofl:

Kauan mahtaa pysyä tuolla kuutossijalla, kun McLarenilla tuntuu olevan ihan hyvä meininki päällä tällä hetkellä. Ainakin Sainz menee tällä tahdilla muutamassa kisassa ohi. Luulisi Red Bullin ainakin jossain vaiheessa kautta ajattavan Albonia Gaslyn tilalla, jotta näkevät kumpaa ajattavat ensikaudella. Elleivät siis löydä jostain kokeneempaa Verstappenin rinnalle. Jotenkin tuo Vettelin paluu RB:lle voisi jopa tuntua mahdolliselta, Ferrarilla tuntuu kiristävän hieman liikaa ja hyvässä lykyssä RB menee vielä kehityskaaressa Ferrarin ohi. Eihän se loppupeleissä vaadi kuin lisäkehitystä Hondalta, aero lienee jo parasta gridillä.
 
Vettel on niin väsynyt, ettei Red Bull häntä halua takaisin. Ennemmin he soittavat taas kerran Alonsolle. Haluaisin nähdä Hülkenbergin loikkaavan Rellulta Bullille, mutta mitähän se tekisi Ricciardon itsetunnolle? Mies hylkäsi voittavan auton ja vaihtoi uppoavaan laivaan ja sitten näkee uuden tallikaverinsa ottavan hänen paikkansa. Tällä hetkellä jos tarvitsee kyseenalaistaa jonkin moottorivalmistajan / tallin jatko F1-sarjassa, niin se on Renault.
 
Vettel on niin väsynyt, ettei Red Bull häntä halua takaisin. Ennemmin he soittavat taas kerran Alonsolle. Haluaisin nähdä Hülkenbergin loikkaavan Rellulta Bullille, mutta mitähän se tekisi Ricciardon itsetunnolle? Mies hylkäsi voittavan auton ja vaihtoi uppoavaan laivaan ja sitten näkee uuden tallikaverinsa ottavan hänen paikkansa. Tällä hetkellä jos tarvitsee kyseenalaistaa jonkin moottorivalmistajan / tallin jatko F1-sarjassa, niin se on Renault.
Red Bull ei ole koskaan soitellut Alonsolle vaan hän itse on raapinut ovea jo varmaan 10 vuotta.

Hulk on last season mies kun ei aikoinaan kelvannut Ferrari jakkara.
 
Heti tuli mielenkiintoinen kisa kun Merc ei ajanut kärjessä. Mutta aika isoja ongelmia se vaati, jotta RB ja Ferrari ehti edelle. Hyvin epätodennäköistä että Mersun ongelmat jatkuvat Silverstonessa, joten seuraavassa kisassa on taas edessä paluu arkeen. Merc 1-2.
 
Kattokaapa tuosta videolta tilanne numero 8 ja mitä tekee kimi, aika identtinen tilanne kuin Max vs Lecler.
Kimi näkee että mutka on menetetty eikä edes yritä puskea väkisin rinnalle.

Se vaan menee niin että se kumpi on sisällä niin määrää sen mutkan.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Sitä on kyllä kritisoitu jo vuosikaudet, että kisan alkuvaiheilla varsinkin keskikastissa nopeammat autot päästetään ohi ilman vastarintaa, koska omalla kohdalla on tärkeämpää säästellä renkaita ja moottoria ja bensaa jajaja optimaalisen taktiikan varmistamiseksi. Olikohan se legendaarinen radiokommentti Jenson Buttonilta kaudella 2016, joka kuului jotenkin näin: "Should I fight him or do I let him go?"
 
Sitä on kyllä kritisoitu jo vuosikaudet, että kisan alkuvaiheilla varsinkin keskikastissa nopeammat autot päästetään ohi ilman vastarintaa, koska omalla kohdalla on tärkeämpää säästellä renkaita ja moottoria ja bensaa jajaja optimaalisen taktiikan varmistamiseksi. Olikohan se legendaarinen radiokommentti Jenson Buttonilta kaudella 2016, joka kuului jotenkin näin: "Should I fight him or do I let him go?"
Meneehän siinä myös aikaa peittelyyn ja vilkuiluun, joka saattaa ratkaista sijoituksen myöhemmässä vaiheessa.
 
Veikkaan kyllä, että toisen auton päästäminen ohi kipuilutta ratkaisee sijoituksia. :facepalm: Ongelmahan on se, että jos polttaa liikaa bensaa tai kuluttaa renkaansa loppuun muutaman kierroksen aikana, niin silloin voi menettää viisikin sijaa kisan lopussa.
 
Hurja paljastus: Itävallan kohutapauksessa oli lopulta valtavat panokset – F1-jättitaho olisi voinut jättää koko sarjan!

Verstappenin voiton takaa löytyykin pikkulapsen uhmaiältä vaikuttava kiukuttelu? "Jos voitto viedään meitä, F1 ei ole enää kiinnostava" eli "lopetamme F1:n jos kuskia rangaistaan kuten sääntöjen mukaan pitäisi"
Ei mitään uutta, että tietyt tallit uhkaavat lähteä, jos homma ei miellytä. Erityisesti tätä.on harrastanut se yksi punaisilla autoilla ajava maranellolainen.
 
Ei mitään uutta, että tietyt tallit uhkaavat lähteä, jos homma ei miellytä. Erityisesti tätä.on harrastanut se yksi punaisilla autoilla ajava maranellolainen.
Jep, mutta niiden kiukuttelut ovat ainakin minun muistini mukaan keskittyneet sääntömuutoksiin, ei siihen että estettäisiin sääntöjen mukainen rangaistus kisassa.
 
Jep, mutta niiden kiukuttelut ovat ainakin minun muistini mukaan keskittyneet sääntömuutoksiin, ei siihen että estettäisiin sääntöjen mukainen rangaistus kisassa.
Miten tuolla olisi mitään estetty? Jutussa mainitaan vain Markon ja red bullin omistajan välinen keskustelu, josta Marko on jälkeenpäin kertonut. Koko jutun voi ottaa suolalusikan kera. Ihan yhtälailla tällä "paljastuksella" havitellaan pääasiassa sääntömuutoksia tulevaisuuteen.
 
Miten tuolla olisi mitään estetty? Jutussa mainitaan vain Markon ja red bullin omistajan välinen keskustelu, josta Marko on jälkeenpäin kertonut. Koko jutun voi ottaa suolalusikan kera. Ihan yhtälailla tällä "paljastuksella" havitellaan pääasiassa sääntömuutoksia tulevaisuuteen.
Meinaat ettei asiasta vihjattu tuomariston/FIAn suuntaan?
Toki voi olla että kyse oli taas vain verstappenille tehdystä omasta sääntökirjasta, mut mut
 
Ei se tilanne edes ollut sääntöjenvastainen ja tuomaristo totesi saman, Leclerk itse tunki autonsa sinne ;)
 
Ei se tilanne edes ollut sääntöjenvastainen ja tuomaristo totesi saman, Leclerk itse tunki autonsa sinne ;)
Sääntöjen mukaan toista ei saa puskea pois radalta, ei siinä ole mitään jossittelua. Eikä se Leclerc "tunkenut autoaan sinne" vaan ajoi oikeutettua ajolinjaansa kunnes Verstappen kolkkasi ja pakotti ulos radalta.
 
Maxin auto ei taipunut tuon enempää, ei se ilmaankaan voi haihtua, max ajoi myös omaa ajolinjaansa.
Max ois voinut kääntää aikaisemmin siihen mutkaan, mutta ei se ole rikos jos ei välittömästi käännä.

Rosberg sai vastaavasta tilanteesta aikoinaan rangaistuksen, mutta odotti silloin tahallaan aivan perkeleen kauvan ennen kuin käänsi.
 
Maxin auto ei taipunut tuon enempää, ei se ilmaankaan voi haihtua, max ajoi myös omaa ajolinjaansa.
Max ois voinut kääntää aikaisemmin siihen mutkaan, mutta ei se ole rikos jos ei välittömästi käännä.

Rosberg sai vastaavasta tilanteesta aikoinaan rangaistuksen, mutta odotti silloin tahallaan aivan perkeleen kauvan ennen kuin käänsi.
Kyllä se taipuu jos sitä rattia kääntää. Verstappen lopetti kääntämisen kesken mutkan.
Tästä pisteestä eteenpäin Verstappenin ratti ei käynyt enää lähelläkään steering lockia
upload_2019-7-8_19-20-58.png


Ihan muutama frame eteenpäin tuosta ja ratti on käännetty enää puoliksi

upload_2019-7-8_19-21-49.png
 
Vaikka ois ollut koko ajan full lock niin ei ois taipunut, ainut millä max ois voinut välttää kontaktin on se että ois kääntänyt aikaisemmin sisälle, nyt se odotti vähän aikaa, videolta näkee hyvin T-camista.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tuossa on numero 8 tilanne missä on kimi ja lando lähes vastaavassa tilanteessa.
Kimi tajusi olla tunkematta.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Vieläkö tätä jauhetaan :confused2: hyvä vaan että on Maxin kaltaisia kuskeja ja ei joka liikkeestä tuu rangaistuksia. Tietenkin jos haluatte kattoa sitä jonossa ajelu paskaa
 
Meinaat ettei asiasta vihjattu tuomariston/FIAn suuntaan?
Toki voi olla että kyse oli taas vain verstappenille tehdystä omasta sääntökirjasta, mut mut
No sitähän ei tiedetä. Pointti oli että tuon klikkiotsikkouutisen "paljastus" oli Markon temppu saada huomiota tuolle toivotulle sääntömuutokselle.

IMO tuo ei ollut edes mikään likainen temppu siihen nähden mitä totuttu näkemään Verstappenilta ja aika vaikea sanoa tekikö harkiten/tahallaan. Kyseessä kuitenkin lähes neulansilmä, pakko siitä mutkasta on poistuessa on antaa kaasua ja samalla joutuu sitä rattia avaamaan, muuten ulkopuolelta selvä etu. Leclerc oli mutkaan tullessa jäljessä ja ulkopuolella, joten omasta mielestä Leclercin oma moka jos tunkee väkisin tilaan jota ei ole.

Ja oli tilanteessa kuka tahansa muu Verstappenin tilalla niin silti aika hemmetin vaikea keissi tuomareille. Säännöt on tällä hetkellä täysin hanurista ja tuollaiseen mutkaan sen "tila jätettävä" säännön soveltaminen osoittaa sen.
 
No sitähän ei tiedetä. Pointti oli että tuon klikkiotsikkouutisen "paljastus" oli Markon temppu saada huomiota tuolle toivotulle sääntömuutokselle.

IMO tuo ei ollut edes mikään likainen temppu siihen nähden mitä totuttu näkemään Verstappenilta ja aika vaikea sanoa tekikö harkiten/tahallaan. Kyseessä kuitenkin lähes neulansilmä, pakko siitä mutkasta on poistuessa on antaa kaasua ja samalla joutuu sitä rattia avaamaan, muuten ulkopuolelta selvä etu. Leclerc oli mutkaan tullessa jäljessä ja ulkopuolella, joten omasta mielestä Leclercin oma moka jos tunkee väkisin tilaan jota ei ole.

Ja oli tilanteessa kuka tahansa muu Verstappenin tilalla niin silti aika hemmetin vaikea keissi tuomareille. Säännöt on tällä hetkellä täysin hanurista ja tuollaiseen mutkaan sen "tila jätettävä" säännön soveltaminen osoittaa sen.
Ei se ole jäljessä jos kavereiden eturenkaat osuvat käytännössä keskelle toisiaan. Säännöt ovat hanurista mutta vielä enemmän hanurista on se ettei ne koske kaikkia.
 
Ei se ole jäljessä jos kavereiden eturenkaat osuvat käytännössä keskelle toisiaan. Säännöt ovat hanurista mutta vielä enemmän hanurista on se ettei ne koske kaikkia.
Mutkaan tullessa on eri asia kuin mutkan keskellä. Kaikkia ne koskee, niitä vaan sovelletaan miten sattuu ja race-to-race muuttuu linja ja tuomarit. Tyhmää touhua.
 
Omasta mielestä Kaotik hakee nyt tässä semmoista mitä ei ole.
Max oli sisällä jo omisti tuon mutkan, jos Leclerk ois voinut jotain tehdä toisin, sen ois pitänyt pitää sisälinja, silloin ei tarvis jossitella, vaan se ois voinut määrätä sen mutkan.

Tämä on kilpa-ajoa eikä mitään saatanan sukilla tanssimista, tietyt lainalaisuudet pätee.
 
Omasta mielestä Kaotik hakee nyt tässä semmoista mitä ei ole.
Max oli sisällä jo omisti tuon mutkan, jos Leclerk ois voinut jotain tehdä toisin, sen ois pitänyt pitää sisälinja, silloin ei tarvis jossitella, vaan se ois voinut määrätä sen mutkan.

Tämä on kilpa-ajoa eikä mitään saatanan sukilla tanssimista, tietyt lainalaisuudet pätee.

Kyllä se sinäkin olet melko tavalla kuutamolla. Ei se ole mutkan omistamista, että syöksytään ylikovaa sisämutkaan, ajetaan toista kylkeen ja todetaan että "minä omistan mutkan kun kerkesin apexille ensin". Sitä kutsutaan termillä "dive-bomb".

The Art of Road Racing

^Sieltä lisää jos kolmas kotimainen taipuu.
 
Ottakaa nyt vittu lasit päähän, kyse ei ollut mistään dive-bombista.

Minulla on yli 20v kokemus simuilusta ja niiltä pohjilta heittelen, ei se kovin hyvä pohja ole, mutta voittaa se sen sohviltahuutelijan, jos kokemuksesta puhutaan.
 
Ennen lajissa oli myös herrasmiessäännöt, joita ei simuissa opi kun ei ole kenenkään henki panoksena.

Uuden sukupolven kuskit ovat lähempänä simukuskeja kuin kilpa-ajajia, joten siinä mielessä Aku saattaa olla jopa oikeassa. Pelin henki on nykyään tämä ja nyt kun Kimilläkin on Instagram niin voin ainakin itse myöntää pudonneeni kehityksen kelkasta.
 
Ottakaa nyt vittu lasit päähän, kyse ei ollut mistään dive-bombista.

Minulla on yli 20v kokemus simuilusta ja niiltä pohjilta heittelen, ei se kovin hyvä pohja ole, mutta voittaa se sen sohviltahuutelijan, jos kokemuksesta puhutaan.

Tuossa kyseisessä incidentissä vain ja ainoastaan yksi kuljettaja ei noudattanut olemassa olevia sääntöjä ja se kuljettaja ei ollut Leclerc. Leclerc teki sen, mitä ratarajoja kunnioitettaessa oli mahdollista, välttääkseen kontaktin. Verstappen sen sijaan ei. Lopputuloksen kannalta sillä ei oikeastaan ollut mitään väliä, mutta osoittaa lähinnä epäkypsyyttä Maxilta ja munattomuutta tuomareilta, etteivät uskaltaneet kunnioittaa itse luomiaan sääntöjä.

Tykkään myös oletuksestasi, että täällä kaikki olisi "sohvalta huutelijoita". Onhan sinulla sentään kokemusta simulaattoreista. :tup:
 
Häkkisen pitää nyt rauhotella Bottasta..sitten Bottas taas saa ajatuksensa kuntoon ja sijoitukset paranee..
 
Voitaisiinko siirtyä jo eteenpäin aiheissa? Britannian GP tällä viikolla. Millä mietteillä Silverstoneen ja tuleeko Mersu takaisin 1-2 sijoituksilla?

Mersut dominoi. Ferrarin leiri sanoi juuri itsekin että tuskin loistaa Silverstonessa. Toiveissa Hamiltonin keskeytys ja Boltterille ykkössija. Räikkönen kasuaalisti kuudes.
 
Asiaton käytös
Tuossa kyseisessä incidentissä vain ja ainoastaan yksi kuljettaja ei noudattanut olemassa olevia sääntöjä ja se kuljettaja ei ollut Leclerc. Leclerc teki sen, mitä ratarajoja kunnioitettaessa oli mahdollista, välttääkseen kontaktin. Verstappen sen sijaan ei. Lopputuloksen kannalta sillä ei oikeastaan ollut mitään väliä, mutta osoittaa lähinnä epäkypsyyttä Maxilta ja munattomuutta tuomareilta, etteivät uskaltaneet kunnioittaa itse luomiaan sääntöjä.

Tykkään myös oletuksestasi, että täällä kaikki olisi "sohvalta huutelijoita". Onhan sinulla sentään kokemusta simulaattoreista. :tup:

Vituttaa aina kattoa tämmösiä höpö höpö tyyppeja, jotka vittu oikeasti luulee tietävänsä jotain.

Kyllä meikäläinenkin istuu jossain vitun tilanteessa, kyse on siitä että ymmärrätkö kisaamisesta mitään, vitun moni täällä ei ymmärrä ja huudellaan sieltä sohvalta :eek:


Olen ehkä hieman humalassa ja puhun paskaa, pahoittelut siitä.
Uskon kuitenkin siihen mitä sanon, pakkohan se on
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa nää entiset tietää paremmin tai sitten vaan silly seasonin uutisia:
Entinen F1-pomo täräytti hurjan väitteen: Valtteri Bottas joutuu lähtemään Mersulta – nuori lupaus viemässä suomalaisen paikan
Oli miten oli, Bottaksen sopimustilanne on kyllä kuumottava juttu.

Entinen F1-pomo täräytti hurjan väitteen: Valtteri Bottas joutuu lähtemään Mersulta – nuori lupaus viemässä suomalaisen paikan
Tänään klo 19:23
Lotuksen entisellä F1-pomo väitti saaneensa sisäpiiritietoa Mercedeksen tulevan kauden kuljettajatilanteesta.
b62b30f34debef87eb50d17ba0253b5b963e16096b89b78fd812849cab17517e.jpg
b62b30f34debef87eb50d17ba0253b5b963e16096b89b78fd812849cab17517e.jpg

Valtteri Bottaksen sopimuskuviot ovat yhä auki ensi kaudelle. AOP
Valtteri Bottaksen sopimus Mercedeksen kanssa päättyy kuluvan kauden jälkeen. Mercedeksellä oli mahdollisuus käyttää Bottaksen sopimuksessa ollut optio ensi kaudesta, mutta se raukesi kesä–heinäkuun taitteessa.

Formula ykkösiin kuuluva huhumylly onkin kiihtynyt viime päivinä, sillä ainoastaan kaksi tallia on tähän mennessä julkaissut ensi kauden kuskinsa.

Bottas oli tällä kertaa huhujen kohteena, kun entisen F1-talli Lotuksen toimitusjohtaja Matthew Carter vieraili Missed Apex -podcastissa, joka keskittyy nimenomaan formulamaailmaan.

Carter nosti esille ranskalaislupaus Esteban Oconin tilanteen. Ocon ajoi edelliskausina Force Indialla, ja useat huhut veivät häntä täksi kaudeksi Renault’n pilttuuseen. Daniel Ricciardon Renault-siirto kuitenkin vesitti Oconin unelman.

22-vuotias ranskalainen jäi ilman kilpakuljettajan paikkaa ja onkin tällä kaudella pitänyt ajotuntumaa yllä Mercedeksen testikuskina.

– Esteban oli sataprosenttisen varmasti menossa Renault’lle, ja yhtä varmaa on se, ettei suunnitelmana ollut jäädä ilman kilpakuskin paikkaa tällä kaudella, Carter kertoi podcastissa.

Hän kuitenkin uskoo Oconin palaavan jo ensi kaudella F1-kisoihin.

– Kuulin, että hän kisaa ensi kaudella satavarmasti. Lähteiden mukaan hän ajaa Mercedeksellä silloin, Carter väitti.

Ex-Lotus-pomon väite on hurja suomalaisesta näkökulmasta, sillä Oconin nousu kisakuljettajaksi tarkoittaisi Valtteri Bottakselle lähtöä Mercedekseltä.

”Bottas tuhon oma?”
Ohjelman juontaja Richard ”Spanners” Ready kysyi Carterilta, onko tilanne todella niin kuin tämä väitti.

– Oliko Valtteri Bottas tuhon oma? Saiko hän koskaan mahdollisuutta? Olisiko hän voinut taistella Oconia vastaan, jos olisi nähty Bottas 2.0 tai 3.0? Spanners kysyi.

– En usko. Jos tapahtumat olisivat edenneet hieman toisin, ja Ricciardon Renault-sopimus olisi julkistettu muutama kuukausi aiemmin, Ocon ja Lewis Hamilton ajaisivat Mercedeksellä jo nyt, Carter vastasi.

Jo aiemmin AutoAction-sivun arvostettu toimittaja Dan Knutson kertoi, että Mersu tekee Bottakselle jatkosopimuksen elokuun loppuun mennessä, jos on tehdäkseen.

Samaisessa jutussa väläyteltiin mahdollisuutta siihen, voisiko Ferrari olla kiinnostunut Bottaksesta, jos nastolalainen jäisi vapaille markkinoille. Ferrarin saksalaiskuskin Sebastian Vettelin lopettamishuhut ovat velloneet koko kauden ajan mediassa.

Bottas on MM-sarjassa toisena. Eroa kärjessä olevaan Hamiltoniin on 31 pistettä.

Tulevana viikonloppuna ajetaan Iso-Britannian GP legendaarisella Silverstonen radalla.
 
Taitaa nää entiset tietää paremmin tai sitten vaan silly seasonin uutisia:
Entinen F1-pomo täräytti hurjan väitteen: Valtteri Bottas joutuu lähtemään Mersulta – nuori lupaus viemässä suomalaisen paikan
Oli miten oli, Bottaksen sopimustilanne on kyllä kuumottava juttu.

Entinen F1-pomo täräytti hurjan väitteen: Valtteri Bottas joutuu lähtemään Mersulta – nuori lupaus viemässä suomalaisen paikan
Tänään klo 19:23
Lotuksen entisellä F1-pomo väitti saaneensa sisäpiiritietoa Mercedeksen tulevan kauden kuljettajatilanteesta.
b62b30f34debef87eb50d17ba0253b5b963e16096b89b78fd812849cab17517e.jpg
b62b30f34debef87eb50d17ba0253b5b963e16096b89b78fd812849cab17517e.jpg

Valtteri Bottaksen sopimuskuviot ovat yhä auki ensi kaudelle. AOP
Valtteri Bottaksen sopimus Mercedeksen kanssa päättyy kuluvan kauden jälkeen. Mercedeksellä oli mahdollisuus käyttää Bottaksen sopimuksessa ollut optio ensi kaudesta, mutta se raukesi kesä–heinäkuun taitteessa.

Formula ykkösiin kuuluva huhumylly onkin kiihtynyt viime päivinä, sillä ainoastaan kaksi tallia on tähän mennessä julkaissut ensi kauden kuskinsa.

Bottas oli tällä kertaa huhujen kohteena, kun entisen F1-talli Lotuksen toimitusjohtaja Matthew Carter vieraili Missed Apex -podcastissa, joka keskittyy nimenomaan formulamaailmaan.

Carter nosti esille ranskalaislupaus Esteban Oconin tilanteen. Ocon ajoi edelliskausina Force Indialla, ja useat huhut veivät häntä täksi kaudeksi Renault’n pilttuuseen. Daniel Ricciardon Renault-siirto kuitenkin vesitti Oconin unelman.

22-vuotias ranskalainen jäi ilman kilpakuljettajan paikkaa ja onkin tällä kaudella pitänyt ajotuntumaa yllä Mercedeksen testikuskina.

– Esteban oli sataprosenttisen varmasti menossa Renault’lle, ja yhtä varmaa on se, ettei suunnitelmana ollut jäädä ilman kilpakuskin paikkaa tällä kaudella, Carter kertoi podcastissa.

Hän kuitenkin uskoo Oconin palaavan jo ensi kaudella F1-kisoihin.

– Kuulin, että hän kisaa ensi kaudella satavarmasti. Lähteiden mukaan hän ajaa Mercedeksellä silloin, Carter väitti.

Ex-Lotus-pomon väite on hurja suomalaisesta näkökulmasta, sillä Oconin nousu kisakuljettajaksi tarkoittaisi Valtteri Bottakselle lähtöä Mercedekseltä.

”Bottas tuhon oma?”
Ohjelman juontaja Richard ”Spanners” Ready kysyi Carterilta, onko tilanne todella niin kuin tämä väitti.

– Oliko Valtteri Bottas tuhon oma? Saiko hän koskaan mahdollisuutta? Olisiko hän voinut taistella Oconia vastaan, jos olisi nähty Bottas 2.0 tai 3.0? Spanners kysyi.

– En usko. Jos tapahtumat olisivat edenneet hieman toisin, ja Ricciardon Renault-sopimus olisi julkistettu muutama kuukausi aiemmin, Ocon ja Lewis Hamilton ajaisivat Mercedeksellä jo nyt, Carter vastasi.

Jo aiemmin AutoAction-sivun arvostettu toimittaja Dan Knutson kertoi, että Mersu tekee Bottakselle jatkosopimuksen elokuun loppuun mennessä, jos on tehdäkseen.

Samaisessa jutussa väläyteltiin mahdollisuutta siihen, voisiko Ferrari olla kiinnostunut Bottaksesta, jos nastolalainen jäisi vapaille markkinoille. Ferrarin saksalaiskuskin Sebastian Vettelin lopettamishuhut ovat velloneet koko kauden ajan mediassa.

Bottas on MM-sarjassa toisena. Eroa kärjessä olevaan Hamiltoniin on 31 pistettä.

Tulevana viikonloppuna ajetaan Iso-Britannian GP legendaarisella Silverstonen radalla.

Samaa on jauhettu useampi vuosi. Bottas jatkaa. Ei tuossa Hamiltonin kanssa paljoa paremmin voisi ajaa. Miksi riskeerata vain sen takia, että joku saattaisi voittaa Hamiltonin ja esim. tuoda ROS - HAM härdellin uudelleen. Ellei taustalla ole isoja rahakuvioita.

edit: Niin ellei Ferrarille pääsis useampivuotisella sopparilla. Varmasti kyrsii jo vuosi kerrallaan ajaa..

Muut vaihtoehdot onki reilusti huonompia. Red Bull varma ei ja mäkkiki julkaisi jo odotetusti kuskinsa. Toki uudet säännöt voi tuoda pakkaan pientä muutosta ja esim Alfa tai ainaki Renault voi saada mahiksen yllättää? Tämä toki vasta ens kauden jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Ennen lajissa oli myös herrasmiessäännöt, joita ei simuissa opi kun ei ole kenenkään henki panoksena.

Uuden sukupolven kuskit ovat lähempänä simukuskeja kuin kilpa-ajajia, joten siinä mielessä Aku saattaa olla jopa oikeassa. Pelin henki on nykyään tämä ja nyt kun Kimilläkin on Instagram niin voin ainakin itse myöntää pudonneeni kehityksen kelkasta.
Simukuskin vaatimukset on säädöissä, joista myös saa aika luonnottomia. Ratin säädöt vaikuttaa liikaa ja oikeita säätöjä ei välttämättä edes tunne ajossa. Onhan se ihan eri asia ajaa radalla, vaikka olisi vain kartingia. Olen vain harrastelija ja omaksi iloksi ajan, mutta ero on aika iso simuiluun. Jotkut saa myös sen kokemuksensa vietyä radalle, kuten Greger Huttu. Näkemyksiä on monia, mutta tämä on oma. Jos nousee kunnolla kahdelle pyörälle ja joutuu nojaamaan jo toiseen suuntaan, että auto ei kaadu niin tuntuu myös hieman erilaiselta, perse irtosi jo penkistä ja turvavöitä ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Simukuskin vaatimukset on säädöissä, joista myös saa aika luonnottomia. Ratin säädöt vaikuttaa liikaa ja oikeita säätöjä ei välttämättä edes tunne ajossa. Onhan se ihan eri asia ajaa radalla, vaikka olisi vain kartingia. Olen vain harrastelija ja omaksi iloksi ajan, mutta ero on aika iso simuiluun. Jotkut saa myös sen kokemuksensa vietyä radalle, kuten Greger Huttu. Näkemyksiä on monia, mutta tämä on oma. Jos nousee kunnolla kahdelle pyörälle ja joutuu nojaamaan jo toiseen suuntaan, että auto ei kaadu niin tuntuu myös hieman erilaiselta, perse irtosi jo penkistä ja turvavöitä ei ole.

Nuo autot säädetään tietokoneilla ja pääkonttorin simulaattorilla. Yksikään kuljettaja ei säädä enää perseellä.

Jarrutuspaikatkin kerrotaan valmiiksi.

Kimin sanoin "If possible you would remove all this data analysis. If you cannot tune the cars with so much data, then more of the feeling would come back and certain qualities would make the difference."
 
Nuo autot säädetään tietokoneilla ja pääkonttorin simulaattorilla. Yksikään kuljettaja ei säädä enää perseellä.

Jarrutuspaikatkin kerrotaan valmiiksi.
Dataa hyödynnetään kyllä aika paljon, mutta kyllä sitä persettä vielä vaaditaan säätöjen kanssa. Olikohan Kimiltä kysytty, että missä kohtaa jarruttaa niin ei osannut sanoa etukäteen, siinä kohtaa missä tuntuu oikealta.
 
Dataa hyödynnetään kyllä aika paljon, mutta kyllä sitä persettä vielä vaaditaan säätöjen kanssa. Olikohan Kimiltä kysytty, että missä kohtaa jarruttaa niin ei osannut sanoa etukäteen, siinä kohtaa missä tuntuu oikealta.

Kiminkin olisi kannattanut Ferrarilla kuunnella insinöörejä ja ajaa simulaattoria niin ei olisi aina ollut kymmenystä Vettelin perässä.
 
Kiminkin olisi kannattanut Ferrarilla kuunnella insinöörejä ja ajaa simulaattoria niin ei olisi aina ollut kymmenystä Vettelin perässä.
Joskus oltiin jo edellä, mutta jotenkin se taktiikka pelattiin vituiksi. Kyllä ne mekaanikot kuitenkin säätää ne oikeat säädöt, joita et saa tietokoneella ja paikotellen on aika tarkkaa puuhaa, ei tarvi paljoa kämmätä niin renkaat ei tykkää. Kyllä siellä mitataan myös renkaiden lämpötiloja useammasta kohtaa leveyssuunnassa, millä saadaan esim. sopiva camber haettua. Tietokone ei myöskään kerro välttämättä ajotyylistä mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo autot säädetään tietokoneilla ja pääkonttorin simulaattorilla. Yksikään kuljettaja ei säädä enää perseellä.

Jarrutuspaikatkin kerrotaan valmiiksi.

Kimin sanoin "If possible you would remove all this data analysis. If you cannot tune the cars with so much data, then more of the feeling would come back and certain qualities would make the difference."
On kyllä taas sellaista hevonpaskaa että huhheijaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 563
Viestejä
4 970 855
Jäsenet
79 808
Uusin jäsen
SubstiTuutti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom