F1 Kausi 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Kuskina toki kova mies aikoinaan mutta kyllähän Lauda nyt myöhemmällä iällä päästeli välillä sellasia ankkoja suustaan että Mersu-tallikin joutui välillä vähän paikkailemaan miehen möläytyksiä.
Imo noi entiset kuljettajat vois vaan pysyä siellä kotisohvallaan eikä pyörimässä varikolla antamassa typeriä lausuntoja.
Laudan osalta tuo asia on nyt ratkaistu.
 
Kuskina toki kova mies aikoinaan mutta kyllähän Lauda nyt myöhemmällä iällä päästeli välillä sellasia ankkoja suustaan että Mersu-tallikin joutui välillä vähän paikkailemaan miehen möläytyksiä.
Imo noi entiset kuljettajat vois vaan pysyä siellä kotisohvallaan eikä pyörimässä varikolla antamassa typeriä lausuntoja.
Laudan osalta tuo asia on nyt ratkaistu.
Ilman Laudaa Mersulla oltaisiin alettu sekoilemaan kuskien kanssa ja oltaisi samassa kusessa kuin moni muu talli.
 
Random facts osa 17982.

Kvyat puhuu tallin työntekijöiden kanssa Italiaa, ei englantia. Hän puhuu sujuvasti venäjää, englantia, espanjaa ja italiaa. Tämä oli mulle yllätys, sillä luulin että puhuu vain venäjää ja välttävää englantia.
Pieni bonus vielä tähän. Tuli tuossa maikkarin formulasirkuksessa hyvin lausuttua suomeakin.

"Minä olen Dani Kvyat, olen venäläinen. Minulla on suomalainen ystävä"
 
Hah luigit taas panikoi. Huhut kertoo että Vettelilläkin alkaa olla mitta täysi.
 
Viimeksi muokattu:
Johan siellä käy jo huhumyllyt vettel/perstappeni/hämis, vaihtaako kuljettajat paikkoja. Hämis voittanu jo kaiken joten haluis vaa käydä ajamas punasta.
 
Se oliskin hieno vaihto jos Vettel ja Perstappi vaihtais paikkaa :tup:

Olishan se mutta olisi ehkä turhan nuorehko kuskikaksikko Ferrarille. Vettelin tilalle voisi ehkä kaavailla Hamiltonia/Bottasta tai kenties Ricciardoa. Sinänsä olisi kyllä kiva, jos kärkitallit sekoittaisivat kuskipakkaa keskenään kunnolla.

Vettel bullille, Hämis ferkulle ja Tappi mersulle?

Voisi toimia ja jäisi samalla kokenut kuski kaikkiin talleihin. Tämä tai Vettel+Hami keskenään voisikin ehkä tapahtua, jos Hamilton jostain syystä haluaisi Ferrarille. Toisaalta en näe syytä miksi Hamilton haluaisi lähteä Mersulta, antaako se punaisella ajaminen niin paljon iloa että kannattaa luopua mestaruuksista.
 
Hah luigit taas panikoi. Huhut kertoo että Vettelilläkin alkaa olla mitta täysi.

Sillyseasoni alkaa aina vaan aiemmin ja aiemmin

Hurja F1-huhu: Sebastian Vettel lopettaa uransa – Valtteri Bottas ehdolla Ferrarille

Lähteekö Sebastian Vettel formula ykkösistä tämän kauden jälkeen?
Kokenut F1-toimittaja Joe Saward väittää, että Sebastian Vettel harkitsee F1-uransa lopettamista tähän kauteen.

– Tyrmistyttävin huhu, joka alkoi levitä varikolla Monacossa, oli se, että Sebastian Vettel harkitsee F1-uran lopettamista kauden lopussa, Saward kirjoitti Monacon GP:n uutiskirjeessään.

Vettelin sopimus Ferrarin kanssa sisältää vielä myös kauden 2020, mutta hän voisi tietenkin siitä huolimatta lähteä F1-sarjasta jo tämän kauden jälkeen.

Sawardin mukaan ehdolla Ferrarin uudeksi F1-kuljettajaksi ovat Sergio Perez, Kevin Magnussen, Romain Grosjean ja Valtteri Bottas.
 
Olisi mukava tietää mitä kulisseissa tapahtuu tallien ja Liberty Median välillä.

Muistetaan kuitenkin, että tuo on showbisnestä (= £$€, eli rahaa) ja laji ollut alamäessä yleisön osalta jo pitkän aikaa kun on niin tylsää seurattavaa. Jopa kuljettajat moittivat että nykyinen touhu on lässynlää.

Voisikohan LM:n suunnalta tulla ohjeistusta/pyyntöä/vastaavaa, että myllätään kärkitallien kuljettajat uuteen uskoon että saadaan houkuttimia tähän touhuun. Vastaavasti LM kompensoisi tuota talleille tavalla tai toisella.
 
Aivan naurettavaa koko F1 pelleily muutenkin. Muutama pätkä, jossa voi ottaa täydet tehot autosta. Aivan älytöntä. Joskus muinoin, kun ajettiin kilpaa, yritettiin ottaa viimeisetkin tehot irti autosta ja mentiin siinä rajalla, kestääkö koneet, vai ei. Jos oli hyvä tiimi, osasivat pistää rajan sopivaan kohtaan tehojen ja kestävyyden suhteen.

Joku idioottimainen DRS-pelleilykin. Siivet kohdalleen ja kisaamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Lyhyellä tähtäimellä kisoja voisi (yrittää) tasoittaa näin:

Jos lähtöjärjestystä saadaan hieman sekoitettua, toisi säpinää radalle. Toinen asia on, ajaisiko Mersu siltikin paalulle, Formula E:ssä erot ovat kuitenkin pienemmät.

Pitkällä tähtäimellä tietysti säästely pois, ja aerot rajusti yksinkertaisemmaksi.

Selväähän on, että jotain täytyy tehdä. Huolestuttava suunta sinänsä, että kalenteriin tuupataan lisää kapeita ratoja.
 
Itse vähentäisin taasen reippaasti kisoja ja kaikki radat pois joissa ei voisi kunnolla ohittaa, kaikki bensan ja renkaiden säästelyt myös helvettiin.

Budjettikatto, tankkaukset takaisin, varikon & kuskien välinen pulinointi poies, kuskien välille kommunikointi mahdollisuus ;)

Itse kisaviikonloppu koostuisi aika-ajoista sekä kahdesta kisasta, ensimmäisen lähtö normaalisti ja jälkimmäisen lähtö ensimmäisen kisan käännetyn tulosten mukaisesti, johan alkaisi tapahtumaan :)
 
Aivan naurettavaa koko F1 pelleily muutenkin. Muutama pätkä, jossa voi ottaa täydet tehot autosta. Aivan naurettavaa.
Kilpailussa ajetaan 6-8s hitaampia kierroksia kuin aika-ajoissa. Autoista otetaan siis köröttely tehot irti.

Ennen sääntelyä ja hybridi aikaa oli kutkuttavaa nähdä miten kukin talli oli saanut kisojen välissä kehitettyä autoa.

Indycar on hieno sarja. Vinkki, ensi viikonloppuna ajetaan 2x Detroitin kisa, klo 22->
 
Kilpailussa ajetaan 6-8s hitaampia kierroksia kuin aika-ajoissa. Autoista otetaan siis köröttely tehot irti.

Ennen sääntelyä ja hybridi aikaa oli kutkuttavaa nähdä miten kukin talli oli saanut kisojen välissä kehitettyä autoa.

Indycar on hieno sarja. Vinkki, ensi viikonloppuna ajetaan 2x Detroitin kisa, klo 22->
Ei se pelkillä tehoilla tuu, viimeeksi oli 4s ero. Takasiipi avataan aika-ajoissa jokaisessa sallitussa kohdassa, mutta eihän sitä kisassa saa tehdä. Kisan lopussa on myös harvoin enää renkaat nopeimmillaan ja seoskin voi olla jotain muuta.
 
paljonkos ennen vanhaan oli häkkisen aikoihin eroa kisan ja aika-ajojen välillä? en muista tarkkaan
 
Wikipediasta aika hyvin näkee noita menneiden vuosien tuloksia. 1999 Monacossa paalu näkyy olleen
1:20.547 ja nopein kierros 1:22.259. Kanadassa samana vuonna paalu 1:19.298 ja nopein kierros 1:20.382. Sieltä vaan tutkimaan.
 
Kisoihin pakko käyttää kaikkia kolmea rengastyyppiä. Tarkoittaisi siis käytännössä kahta pakollista varikkostoppia.
Näkisin että näin päästäisiin eroon renkaiden säästelystä. Uskoisin myös että rengastaktiikoihin saataisiin enemmän vaihtelua. Nythän useimmat kuskit ajavat kisat samalla taktiikalla, ja pahimpia ovat nämä radat missä riittää yksi varikkostoppi.
 
Kisoihin pakko käyttää kaikkia kolmea rengastyyppiä. Tarkoittaisi siis käytännössä kahta pakollista varikkostoppia.
Näkisin että näin päästäisiin eroon renkaiden säästelystä. Uskoisin myös että rengastaktiikoihin saataisiin enemmän vaihtelua. Nythän useimmat kuskit ajavat kisat samalla taktiikalla, ja pahimpia ovat nämä radat missä riittää yksi varikkostoppi.
Tuo riippuisi siitä minkälaiset seokset Pirellin sitten käskettäisiin tehdä ja vaikea nähdä, että seokset pidettäisiin täysin samana jos stoppien tavoitemäärä muuttuu.

Jos pelkästään renkaiden säästely haluttaisiin lopettaa niin siihen ratkaisu on antaa Pirellin tehdä niin hyvät renkaat kuin se oikeasti osaa.
 
Niin kaipa se ihan mahdollista olisi tehdä rengas joka kestää helposti koko kisan, eikä edes paljoa menetä suorituskykyään. Mutta minusta tuo ei olisi mitenkään mielenkiintoinen tapa päästä renkaiden säästelystä eroon. Eikä se taatusti toisi vaihtelua taktiikoihin.
 
Niin kaipa se ihan mahdollista olisi tehdä rengas joka kestää helposti koko kisan, eikä edes paljoa menetä suorituskykyään. Mutta minusta tuo ei olisi mitenkään mielenkiintoinen tapa päästä renkaiden säästelystä eroon. Eikä se taatusti toisi vaihtelua taktiikoihin.
Mun mielestä taktiikoilla ei ole niin väliä, jos kisassa ajetaan autoilla täysiä.

Tällöin parhaat kuskit pärjää ja virheitä alkaa tapahtua.
 
Kannattaa katsoa jos joku ei tiennyt niin Netflixin David Lettermanin uuden kauden jaksoista Lewis Hamiltonin jakso. Ihan hauska jakso oli. Lewis kertoi lähinnä lapsuudestaan ja suhteestaan isään jaksossa.
 
Perjantain kokonaan pois ja monaco tyylillä reenit enne aika-ajoja, siinäku vedät auton seinään nii homma o siinä. Myös tulisi yllätyksiä kun säädöt ei olekkaan aivan hierottu tuhannesosallee priimaks jolloi suhteet voivat muuttua pelkän aika-ajan aikana paljonkin kun säädetään siipiä vetojen välissä.
 
Mun mielestä taktiikoilla ei ole niin väliä, jos kisassa ajetaan autoilla täysiä.

Tällöin parhaat kuskit pärjää ja virheitä alkaa tapahtua.
Ja mulla oli tuossa juurikin se ajatus että kuskit saisivat/joutuisivat ajamaan täysiä, ainakin renkaiden puolesta. Nuo kaksi pysähdystä ja rengasvalinnat toisivat sitten pientä taktista vivahdetta.

Mutta se F1 suurin ongelma: liian suuret tasoerot tallien välillä. Se on se juttu mikä tekee kisoista tylsiä. Voittaja ratkeaa ensimmäisessä mutkassa, koska kisojen voittaminen on mahdollista tasan yhden tallin autoilla.
Budjettikatto? Tehokatto? Standardoituja osia jotka olisivat kaikilla talleilla samanlaisia? En tiedä, mutta jottain tartteis keksiä.
 
Moottoritehothan on käpätty jo lähes joka osa-alueella, joskaan en tiedä, onko kukaan saavuttanut niitä rajoja. Kuvittelisin että ainakin osa on.

Polttomoottorin osalta voimassa on kierrosluku- ja bensavirtarajoitus, minkä lisäksi V-kulma ja moottorin painopiste on vakioitu. Myös materiaalit lienevät vakioituja nykyään?

Hybridilelujen osalta akuista saa imeä energiaan enintään 4 MJ per kierros ja jarrujen kautta akkuja saa ladata enintään puolella tuosta tehosta; 2 MJ:lla. Eli jos haluaa ladata akut täyteen, niin noin 2 MJ on saatava myös moottorin hukkalämpöä keräävästä MGU-H-yksiköstä. Tämä yksikkö on myös nykysääntöjen "porsaanreikä", sillä sen kautta saa ammentaa rajattomasti energiaa joko akkujen lataamiseen tai suoraan sähkömoottorin pyörittämiseksi.

Hyvin paljonhan tallit pelaavat myös softan puolella eli tässä tapauksessa moottorikartoilla, kun varsinainen softa on standardoidun moottorinohjausyksikön myötä jäädytetty.

Edit: Itse asiassa Verstappenin tapaus Monacossa taisi opettaa sen, että moottorikartatkin on jäädytetty kisan aikana, ja niitä saa vaihtaa vain sekä startissa että varikkosuoralla.
 
Viimeksi muokattu:
No nyt alkaa tälläkin saralla huhut pyörimään..
Oliskohan tässä nyt joku hevosenkauppa Ferrarin ja Alfan välillä? :think:
Ferrari saa Restan ja Alfa saa puolestaan "antaa" kenkää Giovinazzille..

Kimi Räikkösen talli pohtii radikaalia ratkaisua jopa kesken kauden – Ruotsin F1-tähden unelma saattaa sittenkin toteutua: ”Se olisi fantastista”

Kimi Räikkösen talli pohtii radikaalia ratkaisua jopa kesken kauden – Ruotsin F1-tähden unelma saattaa sittenkin toteutua: ”Se olisi fantastista”
Eilen klo 17:17 (muokattu eilen klo 23:42)
Marcus Ericsson on palaamassa Alfa Romeon rattiin.

ef7285abf380315cca30d56e22073c70a9e8344d20c531ab9688ea8ab2059747.jpg

Marcus Ericsson ajoi vahvan Indy 500 -debyytin. AOP
Suomessa varsin vähälle mediahuomiolle jäi perinteinen Indy 500 -ajo.Länsinaapurissa Ruotsissa sitä seurattiin paljon tiiviimmin, koska ovaalirataa kiersivät sekä Marcus Ericsson että Felix Rosenqvist.

Molemmat rookiet keskeyttivät, mutta heidät laskettiin kuitenkin mukaan lopputuloksiin: Ericsson oli 23. ja Rosenqvist 28.

Ericssonin esitys on huomioitu myös Hinwilissä, jossa ainakin Tuttomotoriweb-sivuston mukaan mietitään jo korvaajaa surkeasti kautensa aloittaneelle Antonio Giovinazzille. Italialainen on Williams-kaksikon lisäksi ainoa F1-kuski, jolla on MM-pistetili vielä avaamatta.

Sivuston mukaan tallipäällikkö Frédéric Vasseur olisi halukas kutsumaan ruotsalainen takaisin Alfa Romeon rattiin ainakin heinäkuun alussa järjestettäviin Pirellin rengastesteihin. Samalla Vasseur haluaisi nähdä, olisiko Ericsson valmis hyppäämään Giovinazzin paikalle mahdollisesti jo seuraavaan Silverstonen osakilpailuun.

– Tallin kolmoskuskina olisi tärkeää viettää aikaa myös radalla, jotta voisin tarvittaessa toimia myös kisakuskina. Nykyään on vain niin kovin vaikea saada tilaisuutta perjantain vapaissa harjoituksissa, ja siksi tavoittelen tuota rengastestiä, Ericsson sanoi.

Ruotsin F1-tähti tekee varmasti kaikkensa, että hän pääsisi Kimi Räikkösentallitoveriksi. Suomalainen on ollut Ericssonille nimittäin jonkinlainen esikuva.

– Olisi kuin unelma ajaa Kimin tallitoverina. Se olisi fantastista. Seurasin häntä jo lapsena, Ericsson sanoi Aftonbladetin mukaan viime syyskuussa.

Juttua korjattu klo 23.40. Tarkennettu ruotsalaisten Indy500 -menestys.
 
No nyt alkaa tälläkin saralla huhut pyörimään..
Oliskohan tässä nyt joku hevosenkauppa Ferrarin ja Alfan välillä? :think:
Ferrari saa Restan ja Alfa saa puolestaan "antaa" kenkää Giovinazzille...
Melkoista paskaa etten sanoisi. Ericsson oli samanlainen heittopussi Leclerciä vastaan ja hänellä oli kuitenkin jo reilusti kokemusta niin F1-sarjasta kuin silloisesta tallistaankin. Usealla junnulla on ollut vaikeuksia nykyisten aerodynaamisesti vahvojen autojen aikakaudella ja Giovinazzin eduksi hän ei ole kuitenkaan sortunut tyhmiin virheisiin vaan ollut vähän hitaan puoleinen.

Tarjoan vastateoriaa: Sauberin omistajatahot, jotka ovat myös Ericssonin tukijoita, näkevät että Ericsson voisi ajaa samalla tasolla, joten he haluavat tuoda hänet takaisin sarjaan ammentamaan oppia Räikköseltä. Giovinazzi on kuitenkin Ferrarin nimittämä kuski eikä talli voi purkaa hänen sopimustaan yksipuolisesti, joten tuo teoria vaihtokaupoista voi kuitenkin pitää kutinsa.
 
Niin, en tiedä olisko Ericsson paljon nopeampi kuin Giokaan mutta ei se paljon hitaampi ainakaan voi olla. :D
 
Parempihan noihin olisi nostaa jotain sellaisia "potentiaalisia Hamiltoneita" jostain pikkuformuloista jos vaikka sattuisi osumaan, sen sijaan että vaihtaa yhden varmuudella hitaan kuskin toiseen varmuudella hitaaseen kuskiin. Ennemmin vaikka joku Pastor Maldonado tuomaan viihdettä ja näkyvyyttä sponsseille.
 
Parempihan noihin olisi nostaa jotain sellaisia "potentiaalisia Hamiltoneita" jostain pikkuformuloista jos vaikka sattuisi osumaan, sen sijaan että vaihtaa yhden varmuudella hitaan kuskin toiseen varmuudella hitaaseen kuskiin. Ennemmin vaikka joku Pastor Maldonado tuomaan viihdettä ja näkyvyyttä sponsseille.

Onkos kehään suomalaisia potentiaalisia tulossa bottaksen jälkeen? Itsellä tämä asiantuntemus rajoittuu f1.siin
 
F3:ssa (viime kauteen asti GP3) ajaa myös Simo Laaksonen, jolla toinen kausi ja Karilla kolmas (täysi) kausi.

Pistetaulukko: 2019 FIA Formula 3 Championship - Wikipedia

Pitäsi olla kärkikuski nopeasti ja tietenkin toistaa sama F2:ssa, muuten F1-mahdollisuudet kapenee. Kari ajoi F2:ssa pari kisaa viime vuonna, mutta se oli saman tiimin sisällä tapahtunut nosto.

Siihen mennessä kun Bottas lopettaa ehtii ehkä jo tulla uusia nimiä.
 
Niin, en tiedä olisko Ericsson paljon nopeampi kuin Giokaan mutta ei se paljon hitaampi ainakaan voi olla. :D
Nyt on säännöt muuttuneet tuon painon kanssa jolloin ericssonillakin olisi teoriassa mahdollisuus parempiin tuloksiin, aikasemmin tais olla paino/koko ainakin pienenä rasitteena.
 
Eikös toi Kari oo jo monta vuotta tehnyt nousua F1:kkösiin?
Toki vieläkin nuori kaveri, mutta ehkä kotimainen lehdistö vain tarpeettomasti nostanut esiin.
 
Vastahan Red Bull antoi Karille kenkää viime vuonna jonka jälkeen Wihuri antoi rahoitusta kunnes sekin veti sen pois kun tulokset oli niin paskoja.
 
Eikai tolla Bottaksella ala pää seota?

Jotenki tuntu joistakin kommenteista et miehellä oli jo kova paniikkihäiriö??

Vaikuttaa takuulla osaamiseen auton ratissa!!
 

Eiköhän urheiluporukoissakin "kiusata" ja vähätellä ja ties mitä peliä et alkaa kovemmankin jätkän pää hajoomaan..

Kattokaapa vaikka Imola 1994 podium,kun siihen saakka lajin suurin kaveri oli kuollu tai siis murhattu..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom