- Liittynyt
- 28.11.2016
- Viestejä
- 807
Loppujen lopuksi se on aivan turha kikkailla erilaisilla aika-ajomalleilla, niin pitkään kuin eri tallien erot ovat näin suuria. Iso talli tippuu kärjestä ainoastaan epäonnistumalla ja sekoilemalla todella pahasti päätöksissään vuosien ajan, kuten McLaren.
F1:n ongelmat uhreilulajina ovat tulonjaossa ja käytettävissä olevien resurssien epätasaisuudessa. Lopulta ainoa ratkaisu kilpailulliseen ongelmaan on jonkinlaisessa budjettikatossa, joka tasoittaa pelikentän. Luultavasti sittenkin isot valmistajat ovat edelleen etulyöntiasemassa, koska voivat luvata esimerkiksi parhaille insinööreille rahakkaita sivuhommia F1-uran jälkeen.
Erot autojen kilpailukyvyn välillä voisivat kuitenkin pysyä kauden kuluessa pienempinä ja näin pienemmillä talleilla olisi mahdollisuus taistella vielä paremmista sijoituksista myös loppukaudella. Nykyisin pikkutallit laittavat kaikki panoksensa aikaisin seuraavaan kauteen, jolloin alkukaudesta saatetaan nähdä yllätyksiä, mutta sitten vuoden edetessä isot ajavat aina ohi kehityksessä. Loppukaudesta nähdään vain Hamiltonin uran parhaita voittoja paalulta voittoon, kaikista parhaan yleisön edessä ym.
Kilpailullisesti budjettikatto pakottaisi kuitenkin tallit hiomaan toimintansa mahdollisimman tehokkaaksi saatavilla olevien varojen puitteissa. Pienemmän tallin keksimä tekninen innovaatio voisi kantaa näin pidemmälle, sen sijaan että isot vaan kopioivat sen omiin autoihinsa seuraavaan kisaan mennessä.
F1:n ongelmat uhreilulajina ovat tulonjaossa ja käytettävissä olevien resurssien epätasaisuudessa. Lopulta ainoa ratkaisu kilpailulliseen ongelmaan on jonkinlaisessa budjettikatossa, joka tasoittaa pelikentän. Luultavasti sittenkin isot valmistajat ovat edelleen etulyöntiasemassa, koska voivat luvata esimerkiksi parhaille insinööreille rahakkaita sivuhommia F1-uran jälkeen.
Erot autojen kilpailukyvyn välillä voisivat kuitenkin pysyä kauden kuluessa pienempinä ja näin pienemmillä talleilla olisi mahdollisuus taistella vielä paremmista sijoituksista myös loppukaudella. Nykyisin pikkutallit laittavat kaikki panoksensa aikaisin seuraavaan kauteen, jolloin alkukaudesta saatetaan nähdä yllätyksiä, mutta sitten vuoden edetessä isot ajavat aina ohi kehityksessä. Loppukaudesta nähdään vain Hamiltonin uran parhaita voittoja paalulta voittoon, kaikista parhaan yleisön edessä ym.
Kilpailullisesti budjettikatto pakottaisi kuitenkin tallit hiomaan toimintansa mahdollisimman tehokkaaksi saatavilla olevien varojen puitteissa. Pienemmän tallin keksimä tekninen innovaatio voisi kantaa näin pidemmälle, sen sijaan että isot vaan kopioivat sen omiin autoihinsa seuraavaan kisaan mennessä.