F1 Kausi 2018

Kuitenkin tulee kuskimestaruus ja tallimestaruus HAM-BOT yhdistelmällä. Niin eikai sillä väliä ole Mersulle, vaikka ajattaa Valtteri sopimuksen loppuun. Ocon tosin toisi varmasti enemmän rahaa ja sponsoreita + kiinnostusta amerikoissa, mutta alistuisiko yhtä kiltisti Hamiltonin apupojaksi?
Millä perusteella Ocon toisi enemmän rahaa ja sponsoreita? Käsittääkseni Oconin tallipaikan suurin este on juuri siinä, että hänellä ei ole takanaan kovin paljoa taloudellista tukea. Mikään ei mielestäni viittaa siihen, että tuota tukea olisi enemmän kuin Valtterilla.

Ocon on hyvä kuljettaja, mutta myös ennalta-arvaamaton. Epäilen, että jos Rosbergin kaltainen kuljettaja olisi tälläkin kaudella ollut Hamiltonin parina, niin Mersu ei olisi voittamassa tallimestaruutta. Sama vaara olisi Oconin kanssa. Kaksi järkevää ja toisiaan kunnioittavaa kuljettajaa on välttämättömyys, jos tallimestaruuden haluaa voittaa siten, ettei käytössä ole kaikkiin muihin nähden täysin ylivoimaista autoa, kuten Mersulla jonkin aikaa oli.

Käsittääkseni tallimestaruus on kuitenkin Mersulle - kuten kaikille muillekin talleille - hyvin tärkeä asia. Sen kannalta Bottas on erittäin hyvä vaihtoehto.

Jos Bottas saa itseluottamuksensa takaisin tuossa talven aikana, niin minä ainakin ihan aidosti uskon, että hänellä on mahdollisuudet voittaa mestaruus ensi kaudella. Oli jo tälläkin kaudella, mutta Bakun katastrofi taisi olla suurin yksittäinen tekijä, joka sen aidon mestaruustaiston lopulta esti.
 
Bottas ajaa Mersua ensi vuonna, se on ihan satavarma. Hän ei voisi itse enää saada ajopaikkaa muualta, joten sopimuksen purkamiseen suostuminen olisi järjetöntä. Ensi vuotta koskeva sopimus on kuitenkin itsenäinen sopimuksensa eikä liity tämän kauden suoritustasoon (oletettavasti) mitenkään, joten heikon kauden 2018 lopun takia uutta sopimusta tuskin voi irtisanoa pelkästään tallin puolelta.

Oconin ja Bottasin ero tällä hetkellä on se, että Ocon ajaa hyvässä nosteessa eikä yksi välivuosi välttämättä tekisi hallaa hänen arvostuksellseen. Bottas on saanut selkäsaunan ja nöyryytystä monelta suunnalta eikä hän ole sillä tavalla houkutteleva vaihtoehto jonkun ehkä vähän hitaamman mutta hyvän tukun rahaa tuovan kuljettavan rinnalla.

Ainoa tapa päästä Bottasista eroon olisi se, että Mersu ostaisi hänelle paikan toisesta tallista. Eli näillä näkymin Williamsilta. En edes pitäisi tuota niin hulluna skenaariona mutten kyllä uskokaan siihen. Mersulla on vuosien ajan ollut mahdollisuus nostaa Ocon talliinsa ihan koska vain eikä se halunnut tehdä sitä tänä vuonnakaan, vaan sen sijaan Bottasin sopimusta jatkettiin.

Pidän myös todennäköisenä sitä, että Toto haluaa rauhassa katsoa Russellin kehittymisen ensi kaudella ja vasta sitten tehdä päätöksiä Bottasin (tai Hamiltonin) korvaajasta.
 
Bottas ajaa Mersua ensi vuonna, se on ihan satavarma. Hän ei voisi itse enää saada ajopaikkaa muualta, joten sopimuksen purkamiseen suostuminen olisi järjetöntä. Ensi vuotta koskeva sopimus on kuitenkin itsenäinen sopimuksensa eikä liity tämän kauden suoritustasoon (oletettavasti) mitenkään, joten heikon kauden 2018 lopun takia uutta sopimusta tuskin voi irtisanoa pelkästään tallin puolelta.

Oconin ja Bottasin ero tällä hetkellä on se, että Ocon ajaa hyvässä nosteessa eikä yksi välivuosi välttämättä tekisi hallaa hänen arvostuksellseen. Bottas on saanut selkäsaunan ja nöyryytystä monelta suunnalta eikä hän ole sillä tavalla houkutteleva vaihtoehto jonkun ehkä vähän hitaamman mutta hyvän tukun rahaa tuovan kuljettavan rinnalla.

Ainoa tapa päästä Bottasista eroon olisi se, että Mersu ostaisi hänelle paikan toisesta tallista. Eli näillä näkymin Williamsilta. En edes pitäisi tuota niin hulluna skenaariona mutten kyllä uskokaan siihen. Mersulla on vuosien ajan ollut mahdollisuus nostaa Ocon talliinsa ihan koska vain eikä se halunnut tehdä sitä vaan he jatkoivat Bottasin sopimusta.
Tarpeeksi maksamalla voi aina purkaa sopimuksen. Ihan varmasti sieltä löytyy jokin rahasumma, joka oikeuttaa Mersun yksipuolisesti purkamaan sopimuksen.

En siis usko, että Mersu haluaa näin toimia, mutta mahdollista se on, jos todella vahvasti sitä haluavat.
 
Tarpeeksi maksamalla voi aina purkaa sopimuksen. Ihan varmasti sieltä löytyy jokin rahasumma, joka oikeuttaa Mersun yksipuolisesti purkamaan sopimuksen.
Totta kai rahalla selviää aina mutta ei välttämättä kauniisti. Käytännössähän asia menisi niin, että lakimiehet toteaisivat sillä tavalla, että jos Mersu vain heittää Bottasin pihalle ja syyllistyy sopimusrikkomukseen, niin Bottas menisi oikeuteen ja oikeusistuin määräisi tallin maksamaan X miljoonaa. Tämän jälkeen tallin lakimiehet tulevat sanomaan, että jos talli maksaa sen summan ja laittaa siihen päälle vielä pari kultaharkkoa, niin lähtisitkö vain ilman kaikkea sitä ilkeää pr-myrskyä?
 
Totta kai rahalla selviää aina mutta ei välttämättä kauniisti. Käytännössähän asia menisi niin, että lakimiehet toteaisivat sillä tavalla, että jos Mersu vain heittää Bottasin pihalle ja syyllistyy sopimusrikkomukseen, niin Bottas menisi oikeuteen ja oikeusistuin määräisi tallin maksamaan X miljoonaa. Tämän jälkeen tallin lakimiehet tulevat sanomaan, että jos talli maksaa sen summan ja laittaa siihen päälle vielä pari kultaharkkoa, niin lähtisitkö vain ilman kaikkea sitä ilkeää pr-myrskyä?
Ei menisi noin. Bottaksen sopimuksessa on 99,7% varmuudella pykälä, jossa on mainittu mikä summa Mersun pitäisi maksaa, jos se yksipuolisesti haluaisi purkaa sopimuksen. Sopimusrikkomuksen kautta sitä ei tarvitsisi hoitaa.
 
Ei menisi noin. Bottaksen sopimuksessa on 99,7% varmuudella pykälä, jossa on mainittu mikä summa Mersun pitäisi maksaa, jos se yksipuolisesti haluaisi purkaa sopimuksen. Sopimusrikkomuksen kautta sitä ei tarvitsisi hoitaa.
No riippuu ihan siitä, miten epätoivoisia Bottasin manageritiimissä on oltu. Isomman profiilin kuljettajien kohdalla irtisanomispykäliä ei todellakaan olisi vaan kaikesta väännettäisiin erikseen ja tilanteen mukaan.

Huhujen mukaan Ferrari olisi aikoinaan halunnut kenkiä Kimin pihalle jo kauden 2008 päätteeksi mutta se ei vain onnistunut, koska Kimi sanoi että ei vitussa. Tämänkin jälkeen väännettiin vielä armottomasti siitä, että millä ehdoilla hän suostuisi luopumaan paikastaan kauden 2009 jälkeen vaikka sopimusta olisi ollut pidemmällekin. Myös Alonson ehdoista käytiin kuukausia kestäneet neuvottelut, kun hänet haluttiin pois tallista ja Vettelin tieltä kauden 2014 jälkeen.
 
No riippuu ihan siitä, miten epätoivoisia Bottasin manageritiimissä on oltu. Isomman profiilin kuljettajien kohdalla irtisanomispykäliä ei todellakaan olisi vaan kaikesta väännettäisiin erikseen ja tilanteen mukaan.

Huhujen mukaan Ferrari olisi aikoinaan halunnut kenkiä Kimin pihalle jo kauden 2008 päätteeksi mutta se ei vain onnistunut, koska Kimi sanoi että ei vitussa. Tämänkin jälkeen väännettiin vielä armottomasti siitä, että millä ehdoilla hän suostuisi luopumaan paikastaan kauden 2009 jälkeen vaikka sopimusta olisi ollut pidemmällekin. Myös Alonson ehdoista käytiin kuukausia kestäneet neuvottelut, kun hänet haluttiin pois tallista ja Vettelin tieltä kauden 2014 jälkeen.
Käytännössä aina siellä on purkupykälä, mutta se summa voi tietysti vaihdella isosta tähtitieteelliseen.
 
F1 kausi 2018 kiteytettynä yhteen kuvaan:
Capture.jpg
 
RTL:llä näytettiin Yhdysvaltain kisan jälkeen kokoelma Vettelin kolhuja tältä kaudelta. Niitä katsellessa voi kyllä todeta, että oikealle kuskille meni mestaruus.
 
RTL:llä näytettiin Yhdysvaltain kisan jälkeen kokoelma Vettelin kolhuja tältä kaudelta. Niitä katsellessa voi kyllä todeta, että oikealle kuskille meni mestaruus.

Sky:lla myös näytettiin eilen. On kyllä sattunut ja tapahtunut.
 
Joo, periaatteessa Monzasta olis tullu Kimille luultavasti voitto, jos renkaat ei oid tuhoutunu Valen takana.
 
Tässä tullut netin ulkopuolella kuunneltua aika kasa ulinaa siitä kuinka Hämiltönin 5 mestaruutta ei oo mitään koska miehen auto on niin mahtava, mutta kun muistelen vaikka Skumin aikoja, ei ne senkään autot nyt ihan paskoja muihin verrattuna olleet. Vaikka ehkä sieltä olisi yksi tai useampikin mestaruus jäänyt pois, jos Häm olisi joutunut ajelemaan hieman vähemmän hyvällä autolla. Toisaalta Vettelin Red Bull -voitotkaan ei tulleet ihan millään romukasalla, tätähän se on nykyään. Olisi hienoa saada talleja jotenkin tasaisemmiksi kilpailukyvyltään, mutta eipä taida onnistua.
 
Harvemmin niitä mestaruuksia voitetaan "huonoilla" autoilla. Tylsäähän se vähän on kun yksi talli/kuski dominoi kun auto on vaan niin hyvä, mutta eihän se heidän vikansa ole jos he ovat tehneet parempaa työtä kuin muut. Eikä Hamiltonin mestaruudet näinä kahtena viimeisenä vuonna kovin helpolla tulleet, puhumattakaan Rosbergille hävitystä kaudesta tätä ennen. Ferrari oli kova vastustaja varsinkin tänä vuonna, lähinnä taktisiin mokiin ja Vettelin virheisiin kaatuivat heidän mestaruushaavensa hyvissä ajoin ennen kauden loppua.
 
Tässä tullut netin ulkopuolella kuunneltua aika kasa ulinaa siitä kuinka Hämiltönin 5 mestaruutta ei oo mitään koska miehen auto on niin mahtava, mutta kun muistelen vaikka Skumin aikoja, ei ne senkään autot nyt ihan paskoja muihin verrattuna olleet.

Erona se että Shumi kasasi ympärilleen porukan joka teki sen hyvän auton (joo, Brown teki suurimman osa työstä mutta Shumi sen Ferrarille vaati) kun taas Hamilton (ja Vettel) kävi valmiiseen pöytään. Joka vielä pidettiin säännöillä ylivoimaisena niin että pariin ekaan vuoteen kenelläkään ei ollut edes mahdollisuutta saada Mersun etumatkaa kiinni.
 
Pelkästään Hamiltonin Singaporen aika-ajokierros kertoo aika hyvin minkälainen lahjakkuus on kyseessä. Eipä ollut tallitoverilla mitään asiaa samaan kyytiin. Kyllä minusta ainakin kaikki mestaruudet on ansaittuja ja harvoin Hamilton on tehnyt mitään kovin rumia temppuja kuten vaikkapa Shumi.
 
Tällä hetkellähän kärjen osalta on tasaisempaa kuin pitkään aikaan. Kolme tallia kykenee voittamaan kisoja, joka on varsin harvinaista ollut jo pidemmän aikaa.

Monien mielestä Mersu ei ole enää tällä kaudella ollut kokonaisvaltaisesti paras auto, vaan sen tittelin on vienyt Ferrari. Mersu on tallina kuitenkin onnistunut paremmin kisataktiikoissa ja muussa työskentelyssä, sekä tietysti sen kuskit ovat myös suorittaneet Ferraria paremmin.

Itsekin aiemmin ajattelin, että en tiedä miten paljon Hamiltonia voi kuljettajana lopulta arvostaa, mutta kyllä se vaan todella kova kaveri on. Tietysti autonkin pitää olla hyvä, että voi mestaruuksia voittaa, mutta Hamilton on kyllä mestaruutensa ansainnut myös ajotaitojensa puolesta. En pidä Hamiltonin persoonasta juurikaan, enkä ole koskaan oikeastaan toivonut hänelle menestystä, mutta pakko ne tosiasiat on silti myöntää.
 
Pelkästään Hamiltonin Singaporen aika-ajokierros kertoo aika hyvin minkälainen lahjakkuus on kyseessä. Eipä ollut tallitoverilla mitään asiaa samaan kyytiin. Kyllä minusta ainakin kaikki mestaruudet on ansaittuja ja harvoin Hamilton on tehnyt mitään kovin rumia temppuja kuten vaikkapa Shumi.

Tämä on kyllä hyvä pointti. En nyt muista Hamiltonilta edes yhtäkään sellaista sikatemppua joita Skumi tuntui tekevän suunnilleen vähintään sen parikolme per kausi... Pahimmat Hamiltonin temput muistelisin sellaisiksi vahingoiksi joista jätkä kärsii itsekin, kuten se varikolla punaisissa valoissa Kimiä hanuriin -tapaus aikoinaan.
 
Onhan Hamilton ollut aina radalla paljon "siistimpi" kuski kuin Schumi tai Senna. Mutta ainahan se menee että isoin arvostus tulee vasta muutama vuosi uran loppumisen jälkeen.
 
Ja jätkä joka ajoi tulokas kaudellaan alonson kanssa samoille pisteille niin ei voi olla huono. olis voittanut 2007 mm jos ois jo pää kestänyt silloin
 
McLaren signs Sergio Sette Camara to F1 test and reserve role

McLaren on nimittänyt F2-sarjassa kilpailevan Sérgio Sette Câmaran sekä junnuohjelmaansa että tallin varakuljettajaksi. Haiskahtaa kyllä pahasti siltä, että tässä on tallin historian ensimmäinen varsinainen maksukuljettaja, siis raha ennen kykyä. Onhan Sette Câmara ajanut muutamia palkintosijoja tälläkin kaudella mutta voitot ovat uupuneet ja sarjapisteissä hän on vasta kuudentena.

Hän on jo kilpaillut liki kaksi kokonaista vuotta F2-sarjassa, joten minun standardieni mukaan hän ei ole esittänyt sellaista taitoa, mitä F1-sarjaan ylentymiseksi vaaditaan. McLarenkin ajattanee häntä ensisijaisesti Brasilian öljydollareiden vuoksi eikä etsi seuraavaa superjunnua.

Se vaan on omasta mielestäni huolestumisen merkki, kun talli kerjää rahaa kuljettajiltaan eikä löydä oikeita sponsoreita.
 
Se vaan on omasta mielestäni huolestumisen merkki, kun talli kerjää rahaa kuljettajiltaan eikä löydä oikeita sponsoreita.
Se on vaan ikävä totuus tuosta F1-sirkuksesta tänäpäivänä. Budjetit niin valtavia ja jos ei rahaa (tai menestystä) tule, niin tuo on se viimeisin (ja ikävin) vaihtoehto.

Eiköhän McLarenillakin ole katseet jo uusissa autoissa jotka tulevat tämän turbohybridikauden jälkeen (ja se vaatii paljon rahaa että päästään heti alusta alkaen kahinoihin mukaan).
 
McLaren signs Sergio Sette Camara to F1 test and reserve role

McLaren on nimittänyt F2-sarjassa kilpailevan Sérgio Sette Câmaran sekä junnuohjelmaansa että tallin varakuljettajaksi. Haiskahtaa kyllä pahasti siltä, että tässä on tallin historian ensimmäinen varsinainen maksukuljettaja, siis raha ennen kykyä. Onhan Sette Câmara ajanut muutamia palkintosijoja tälläkin kaudella mutta voitot ovat uupuneet ja sarjapisteissä hän on vasta kuudentena.

Hän on jo kilpaillut liki kaksi kokonaista vuotta F2-sarjassa, joten minun standardieni mukaan hän ei ole esittänyt sellaista taitoa, mitä F1-sarjaan ylentymiseksi vaaditaan. McLarenkin ajattanee häntä ensisijaisesti Brasilian öljydollareiden vuoksi eikä etsi seuraavaa superjunnua.

Se vaan on omasta mielestäni huolestumisen merkki, kun talli kerjää rahaa kuljettajiltaan eikä löydä oikeita sponsoreita.
Mutta eikös noi junioriohjelmat ole yleensä niinpäin, että talli maksaa junnulle ympyrän ajamisesta ja junnu sitoutuu talliin?

Toisekseen eihän tolla ole superlisenssiä, joten ei asiaa varakuljettaksi.
 
Mutta eikös noi junioriohjelmat ole yleensä niinpäin, että talli maksaa junnulle ympyrän ajamisesta ja junnu sitoutuu talliin?
Niin, näille ns. isoille talleille. Sitähän minä päivittelinkin, että McLaren on nyt ottanut pelkän rahaporsaan. Se on viesti tallin taloudellisesta ahdingosta vaikka omistajaportaassa onkin öljysheikkiä jne. Varsinkin kun ajatellaan, miten pieniä summia näistä kehityskuljettajan paikoista luultavasti saadaan. Ehkä kymmenen miljoonaa? McLarenin menestyksen vuosina sillä rahalla ei olisi myyty kuin pikkiriikkinen tarra jonnekin ponttoonin alalaitaan.

Toisekseen eihän tolla ole superlisenssiä, joten ei asiaa varakuljettaksi.
Taitaa olla niin, ettei miehellä ole ainuttakaan superlisenssipistettä vielä kasassa. Hän on sijoittunut kaikissa sarjoissaan top 10:n ulkopuolelle viime vuosina. Aika mahdotonta hänen on saada kerättyä vaadittua 40 pistettä, jotta pääsisi edes maksamalla ajamaan osakilpailun F1-sarjassa... Mikäli hän tällä kaudella ottaa tuon nyt pitämänsä sijan 6 sarjassa, niin ensi kaudella olisi ajettava top 4:ään.

Tämäkin seikka kuvastaa sitä, millaisen "hönön" McLaren on mennyt ottamaan listoilleen.
 
Viimeksi muokattu:
Aika erikoinen rata ja toisekseen ihmetyttää että onkohan annettu joku Aasia-alennus järjestäjämaksussa.

Tästä huhuttiin jo aiemmin tänä vuonna.
 
Eikös joku tuollainen sairrrrrraaaaan pitkä suora ole ohitusten kannalta hyvä juttu, joten kai se on mielenkiintoista tsekata.
 
Eikös joku tuollainen sairrrrrraaaaan pitkä suora ole ohitusten kannalta hyvä juttu, joten kai se on mielenkiintoista tsekata.
Ohittamiseen on perinteisesti kuulunut vähän muutakin kuin edellä olevan auton ohi siirtyminen. Näitä "drs-ohituksia" kutsutaankin joskus edelle siirtymiseksi, koska niihin ei liity sijoituksesta taistelemista. Tietyt kuljettajat ovat sitten kompensoineet tekemällä kaikenlaisia idioottimaisia liikkeitä niin täydessä vauhdissa kuin jarrutusalueellakin.

Aihetta sivuten: hörähtelin hieman viime kisan yhteydessä, kun selostamossakin hehkutettiin, että kyseinen Texasin rata oli ehkä Tilken onnistuneimpia... Hieman aiemmin selostamossa oli todettu, että radan paras sektori on oikeastaan vain kopio 1980-luvulla rakennetusta Silverstonen radasta.
 
Aika erikoinen rata ja toisekseen ihmetyttää että onkohan annettu joku Aasia-alennus järjestäjämaksussa.

Tästä huhuttiin jo aiemmin tänä vuonna.
On aivan varmasti jotta saadaan lisää faneja aasiaan. Liberty muutenkin hieman avokätisempi kuin Ecclestone.

Eikös joku tuollainen sairrrrrraaaaan pitkä suora ole ohitusten kannalta hyvä juttu, joten kai se on mielenkiintoista tsekata.
Tähän kiteytyy aika hyvin nykyformuloiden ongelma. Radat on huonoja ilman järkyttäviä suoria joissa pääsee drs:llä ohi.
 
Täytyy toivoa että ne uusien autojen muotoilut vaikuttaa ilmavirtauksiin että saadaan lisää ohituksia ja kilvanajotilanteita. Sitähän se Liberty Mediakin loppukädessä haluaa. Lisää jännitystä —> lisää katsojia —> lisää rahaa.
 
Täytyy toivoa että ne uusien autojen muotoilut vaikuttaa ilmavirtauksiin että saadaan lisää ohituksia ja kilvanajotilanteita. Sitähän se Liberty Mediakin loppukädessä haluaa. Lisää jännitystä —> lisää katsojia —> lisää rahaa.
Tähän liittyen F1 teams already reached 2018 downforce levels in 2019 CFD simulations - despite new frontwing regulations. Red Bull stating additional costs of 15m Euro, suspecting it will have zero effect on overtaking. • r/formula1

Jää nähtäväksi mimmosia hilavitkuttimia sieltä tulee ja kuinka paljon pyörteitä uudet autot sitten aiheuttaa. Vähän alkaa tuntua että lopputulos on plusmiinus nolla ja autojen hinnat vaan kasvaa.
 
Muutoksethan kohdistuivat lähinnä etusiipeen. Sen jälkeen tulee noin viisi metriä autoa, mistä voidaan repiä downforcea jollain toisella tavalla.
 
Tähän kiteytyy aika hyvin nykyformuloiden ongelma. Radat on huonoja ilman järkyttäviä suoria joissa pääsee drs:llä ohi.

Nykyiset autot on huonoja käytännössä joka radalle ohitusten suhteen, ei radoissa itsessään vikaa ole.
Katsotaan miten käy ensi vuoden autoilla kun toisen perässä ajamista yritetään helpottaa.
 
Nykyiset autot on huonoja käytännössä joka radalle ohitusten suhteen, ei radoissa itsessään vikaa ole.
Katsotaan miten käy ensi vuoden autoilla kun toisen perässä ajamista yritetään helpottaa.
Enpä ole väittänytkään että radat olisi huonoja (vaikka niitä kalenterissa on).
 
Tähän liittyen F1 teams already reached 2018 downforce levels in 2019 CFD simulations - despite new frontwing regulations. Red Bull stating additional costs of 15m Euro, suspecting it will have zero effect on overtaking. • r/formula1

Jää nähtäväksi mimmosia hilavitkuttimia sieltä tulee ja kuinka paljon pyörteitä uudet autot sitten aiheuttaa. Vähän alkaa tuntua että lopputulos on plusmiinus nolla ja autojen hinnat vaan kasvaa.

Tuohan kuulostaa hyvältä. Etusiipi kuitenkin tällä hetkellä se värkki, joka tekee käytännössä koko muunkin auton downforcen. Sitä kun yksinkertaistetaan, niin pitää keskittyä muuhunkin kuin täydelliseen ilmaan edestä.

Muutoksethan kohdistuivat lähinnä etusiipeen. Sen jälkeen tulee noin viisi metriä autoa, mistä voidaan repiä downforcea jollain toisella tavalla.

Kuten tuohon toiseen lainasin. Etusiipi on nykyään täynnä härpäkkeitä, jotka luo oikeanlaisia nopeita pyörteitä sopivassa virtauksessa. Koko auton downforce menee ketuilleen, jos virtaukset ei ole niinku on suunniteltu. Yksinkertaisempi etusiipi pakottaa keskittyyn muuhunkin kuin auton lattiaan (ts. ei olla niin riippuvaisia siitä miten paljon ilmaa saadaan syötettyä auton alle). Olen siis ymmärtänyt, että sinne tahdotaan mahdollisimman nopeaa ilmaa (=pyörteistä eli nopeaa eli vähäpaineista) tekeen alipainetta. Diffuusorin sit pitää kyetä imeen se kaikki kama.

Tän lisäksi muut ilmaa sotkevat systeemit vähemmälle, niin ehkäpä päästään edellä olevaa lähemmäs.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohan kuulostaa hyvältä. Etusiipi kuitenkin tällä hetkellä se värkki, joka tekee käytännössä koko muunkin auton downforcen. Sitä kun yksinkertaistetaan, niin pitää keskittyä muuhunkin kuin täydelliseen ilmaan edestä.

Kuten tuohon toiseen lainasin. Etusiipi on nykyään täynnä härpäkkeitä, jotka luo oikeanlaisia nopeita pyörteitä sopivassa virtauksessa. Koko auton downforce menee ketuilleen, jos virtaukset ei ole niinku on suunniteltu. Yksinkertaisempi etusiipi pakottaa keskittyyn muuhunkin kuin auton lattiaan (ts. ei olla niin riippuvaisia siitä miten paljon ilmaa saadaan syötettyä auton alle). Olen siis ymmärtänyt, että sinne tahdotaan mahdollisimman nopeaa ilmaa (=pyörteistä eli vähäpaineista) syöttään diffuusoria.

Tän lisäksi muut ilmaa sotkevat systeemit vähemmälle, niin ehkäpä päästään edellä olevaa lähemmäs.
Toki, mutta sääntömuutoksien ideana oli myös laskea downforcen merkitystä ylipäätään sen lisäksi että tuota pyörteistä ilmaa pyritään vähentämään. Nähtäväksi jää onnistuttiinko kummassakaan.
 
Toki, mutta sääntömuutoksien ideana oli myös laskea downforcen merkitystä ylipäätään sen lisäksi että tuota pyörteistä ilmaa pyritään vähentämään. Nähtäväksi jää onnistuttiinko kummassakaan.

Et nyt ymmärtänyt. En puhunut pyörteisestä ilmasta takanaolevan suhteen. Se ei muutu. edit: no sen verran, että vaikutusalueen pitäis muuttua kapeammaksi.

edit2: autot edelleenkin tahtoo pyörteitä/nopeaa ilmaa auton alle, koska se luo helppoa downforcea pienellä ilmanvastuksella. Mut, kun etusiipi on yksinkertaisempi, se on vähemmän häiriöaltis, koska downforce tehdään muulla tavoin(???)

edit3: kattokaa vaikka redbullien rakea. Iha tolkuton.
 
Viimeksi muokattu:
Et nyt ymmärtänyt. En puhunut pyörteisestä ilmasta takanaolevan suhteen. Se ei muutu. edit: no sen verran, että vaikutusalueen pitäis muuttua kapeammaksi.

edit2: autot edelleenkin tahtoo pyörteitä/nopeaa ilmaa auton alle, koska se luo helppoa downforcea pienellä ilmanvastuksella. Mut, kun etusiipi on yksinkertaisempi, se on vähemmän häiriöaltis, koska downforce tehdään muulla tavoin(???)

edit3: kattokaa vaikka redbullien rakea. Iha tolkuton.
Siis nimenomaan suurin osa ongelmista johtuu tuosta pyörteisestä ilmasta. Aero on suunniteltu hyödyntämään puhdasta ilmaa -> tehdään siitä pyörteistä(alipaineista)/ohjataan sitä renkaiden ohi -> parempi aero-ominaisuudet -> mutta huonompi homma jos ajat toisen auton takana. Tuon etusiiven suurin muutoksen aihe oli nimenomaan tämän efektin vähentäminen.

Ei sitä pyörteistä ilmaa haluta ainoastaan auton alle, monet muutkin osat sitä hyödyntää. Siinä toki oikeassa olet, että tuo uusi etusiipi on vähemmän häiriöaltis sille, mutta sitä aeropalikkaa on vaan niin paljon ettei se yksistään auta tähän ongelmaan. Tod. näk. autot kärsii edelleen likaisesta ilmasta, vaikutus vaan on pienempi (jos on).

Chain Bear F1 kanavalta löytyy aika hyviä simppeleitä videoita aiheesta jos haluaa enemmän perehtyä.
 
Tuo ensi vuoden etusiipi on enemmän pikkusäätöä ja väliaikaisratkaisu, eikä se suurin muutos, joka tulee 2021 tai jos lykäkään vielä niin 2022. Tällöin runko muuttuu kokonaisuudessaan. Siitä oli niitä konseptejakin aiemmin ja laskelmissa likaisessa ilmassa ajaessa DF:ää menetetään huomattavasti vähemmän (20%, kun nyt jopa 50%).

The key questions raised by Formula 1's 2021 car concepts

Brawn says data that F1 has obtained shows a 2018 car loses up to 50% of its downforce when stuck behind another car. It is a figure that he believes the 2021 ideas will cut down dramatically.

"The current cars, once they get within two or three car lengths, they can lose up to 50% of their performance. This is why when drivers are on the same tyres and same age they struggle to race each other on some tracks.

"When you get into that condition where you are two/three car lengths behind and you are losing grip, the tyres degrade more and it becomes very challenging.

"So the prime purpose of the work we are doing is to try to produce cars which are more raceable. At the moment, we've got designs which only lose 20%. So 80% of their performance [is kept]. A substantial improvement."
 
Viimeksi muokattu:
Etusiipi on nykyään täynnä härpäkkeitä, jotka luo oikeanlaisia nopeita pyörteitä sopivassa virtauksessa. Koko auton downforce menee ketuilleen, jos virtaukset ei ole niinku on suunniteltu. Yksinkertaisempi etusiipi pakottaa keskittyyn muuhunkin kuin auton lattiaan (ts. ei olla niin riippuvaisia siitä miten paljon ilmaa saadaan syötettyä auton alle). Olen siis ymmärtänyt, että sinne tahdotaan mahdollisimman nopeaa ilmaa (=pyörteistä eli nopeaa eli vähäpaineista) tekeen alipainetta. Diffuusorin sit pitää kyetä imeen se kaikki kama.
Diffuusorin imua tehostetaan juuri sillä, että pyörteinen ilma ohjataan lattian yläpuolelta ja diffuusorin yli, jolloin imuteho myös alapuolella paranee. Etusiipi vastaa paljosta muustakin aerodynamiikasta kuin vain alipaineen luomisesta auton lattian alle, mutta noita imuvirtauksia voidaan kyllä kikkailla aikaan ilman etusiipeäkin. Hyvin vähän siitä etusiiven yli kulkevasta ilmasta minnekään auton alle menee eikä se ole tarkoituskaan, koska alipaine kärsii, jos tilaan syöttää ylipainetta.
 


Kimiltä hyvää läppää kyl :lol:

edit: Tulee jotenkin hyvä mieli kun lukee noita youtuben kommentteja aina Kimistä. Aika moni taitaa diggaa siitä. :shy:
 
Mitä muutosta ei olisi jotenkin muuten kompensoitu? Ei yhtäkään.

Pari kautta sitten tuli kytkimet joiden piti vaikeuttaa lähtöä. Kimi ja joku muu stumppasi autot lähtöruutuun. Sen jälkeen kaikki on lähtenyt kuin tykinsuusta.

Itse leikkaisin peltisaksilla kaikki pikku härpäkkeet hlvettiin ja antaisin talleille vapaat polttoaine virtaukset sekä määrät.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 278
Viestejä
4 486 107
Jäsenet
74 132
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom