Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En ymmärrä tuota kuvan vasenta puolta. Bottashan kolaroi Kimin kanssa lähinnä joskus 2015-2016 ja on sittemmin lopettanut sen?F1 kausi 2018 kiteytettynä yhteen kuvaan:
![]()
RTL:llä näytettiin Yhdysvaltain kisan jälkeen kokoelma Vettelin kolhuja tältä kaudelta. Niitä katsellessa voi kyllä todeta, että oikealle kuskille meni mestaruus.
Onhan Bottas ollut aktiivisesti torpeedoimassa Kimin kisoja tänä vuonna.
Tuossa nyt esim. yksi Voi ei! Valtteri Bottas tuhosi Räikkösen voittounelman | Sportti.comLaitahan esimerkkejä.
Tässä tullut netin ulkopuolella kuunneltua aika kasa ulinaa siitä kuinka Hämiltönin 5 mestaruutta ei oo mitään koska miehen auto on niin mahtava, mutta kun muistelen vaikka Skumin aikoja, ei ne senkään autot nyt ihan paskoja muihin verrattuna olleet.
Pelkästään Hamiltonin Singaporen aika-ajokierros kertoo aika hyvin minkälainen lahjakkuus on kyseessä. Eipä ollut tallitoverilla mitään asiaa samaan kyytiin. Kyllä minusta ainakin kaikki mestaruudet on ansaittuja ja harvoin Hamilton on tehnyt mitään kovin rumia temppuja kuten vaikkapa Shumi.
Se on vaan ikävä totuus tuosta F1-sirkuksesta tänäpäivänä. Budjetit niin valtavia ja jos ei rahaa (tai menestystä) tule, niin tuo on se viimeisin (ja ikävin) vaihtoehto.Se vaan on omasta mielestäni huolestumisen merkki, kun talli kerjää rahaa kuljettajiltaan eikä löydä oikeita sponsoreita.
Mutta eikös noi junioriohjelmat ole yleensä niinpäin, että talli maksaa junnulle ympyrän ajamisesta ja junnu sitoutuu talliin?McLaren signs Sergio Sette Camara to F1 test and reserve role
McLaren on nimittänyt F2-sarjassa kilpailevan Sérgio Sette Câmaran sekä junnuohjelmaansa että tallin varakuljettajaksi. Haiskahtaa kyllä pahasti siltä, että tässä on tallin historian ensimmäinen varsinainen maksukuljettaja, siis raha ennen kykyä. Onhan Sette Câmara ajanut muutamia palkintosijoja tälläkin kaudella mutta voitot ovat uupuneet ja sarjapisteissä hän on vasta kuudentena.
Hän on jo kilpaillut liki kaksi kokonaista vuotta F2-sarjassa, joten minun standardieni mukaan hän ei ole esittänyt sellaista taitoa, mitä F1-sarjaan ylentymiseksi vaaditaan. McLarenkin ajattanee häntä ensisijaisesti Brasilian öljydollareiden vuoksi eikä etsi seuraavaa superjunnua.
Se vaan on omasta mielestäni huolestumisen merkki, kun talli kerjää rahaa kuljettajiltaan eikä löydä oikeita sponsoreita.
Niin, näille ns. isoille talleille. Sitähän minä päivittelinkin, että McLaren on nyt ottanut pelkän rahaporsaan. Se on viesti tallin taloudellisesta ahdingosta vaikka omistajaportaassa onkin öljysheikkiä jne. Varsinkin kun ajatellaan, miten pieniä summia näistä kehityskuljettajan paikoista luultavasti saadaan. Ehkä kymmenen miljoonaa? McLarenin menestyksen vuosina sillä rahalla ei olisi myyty kuin pikkiriikkinen tarra jonnekin ponttoonin alalaitaan.Mutta eikös noi junioriohjelmat ole yleensä niinpäin, että talli maksaa junnulle ympyrän ajamisesta ja junnu sitoutuu talliin?
Taitaa olla niin, ettei miehellä ole ainuttakaan superlisenssipistettä vielä kasassa. Hän on sijoittunut kaikissa sarjoissaan top 10:n ulkopuolelle viime vuosina. Aika mahdotonta hänen on saada kerättyä vaadittua 40 pistettä, jotta pääsisi edes maksamalla ajamaan osakilpailun F1-sarjassa... Mikäli hän tällä kaudella ottaa tuon nyt pitämänsä sijan 6 sarjassa, niin ensi kaudella olisi ajettava top 4:ään.Toisekseen eihän tolla ole superlisenssiä, joten ei asiaa varakuljettaksi.
Rata näyttää kyllä todella mielenkiintoiselta.Vuonna 2020 ajetaan myös Vietnamissa: Everything you need to know about the new Vietnam street circuit | Formula 1®
![]()
Ohittamiseen on perinteisesti kuulunut vähän muutakin kuin edellä olevan auton ohi siirtyminen. Näitä "drs-ohituksia" kutsutaankin joskus edelle siirtymiseksi, koska niihin ei liity sijoituksesta taistelemista. Tietyt kuljettajat ovat sitten kompensoineet tekemällä kaikenlaisia idioottimaisia liikkeitä niin täydessä vauhdissa kuin jarrutusalueellakin.Eikös joku tuollainen sairrrrrraaaaan pitkä suora ole ohitusten kannalta hyvä juttu, joten kai se on mielenkiintoista tsekata.
On aivan varmasti jotta saadaan lisää faneja aasiaan. Liberty muutenkin hieman avokätisempi kuin Ecclestone.Aika erikoinen rata ja toisekseen ihmetyttää että onkohan annettu joku Aasia-alennus järjestäjämaksussa.
Tästä huhuttiin jo aiemmin tänä vuonna.
Tähän kiteytyy aika hyvin nykyformuloiden ongelma. Radat on huonoja ilman järkyttäviä suoria joissa pääsee drs:llä ohi.Eikös joku tuollainen sairrrrrraaaaan pitkä suora ole ohitusten kannalta hyvä juttu, joten kai se on mielenkiintoista tsekata.
Tähän liittyen F1 teams already reached 2018 downforce levels in 2019 CFD simulations - despite new frontwing regulations. Red Bull stating additional costs of 15m Euro, suspecting it will have zero effect on overtaking. • r/formula1Täytyy toivoa että ne uusien autojen muotoilut vaikuttaa ilmavirtauksiin että saadaan lisää ohituksia ja kilvanajotilanteita. Sitähän se Liberty Mediakin loppukädessä haluaa. Lisää jännitystä —> lisää katsojia —> lisää rahaa.
Tähän kiteytyy aika hyvin nykyformuloiden ongelma. Radat on huonoja ilman järkyttäviä suoria joissa pääsee drs:llä ohi.
Enpä ole väittänytkään että radat olisi huonoja (vaikka niitä kalenterissa on).Nykyiset autot on huonoja käytännössä joka radalle ohitusten suhteen, ei radoissa itsessään vikaa ole.
Katsotaan miten käy ensi vuoden autoilla kun toisen perässä ajamista yritetään helpottaa.
Tähän liittyen F1 teams already reached 2018 downforce levels in 2019 CFD simulations - despite new frontwing regulations. Red Bull stating additional costs of 15m Euro, suspecting it will have zero effect on overtaking. • r/formula1
Jää nähtäväksi mimmosia hilavitkuttimia sieltä tulee ja kuinka paljon pyörteitä uudet autot sitten aiheuttaa. Vähän alkaa tuntua että lopputulos on plusmiinus nolla ja autojen hinnat vaan kasvaa.
Muutoksethan kohdistuivat lähinnä etusiipeen. Sen jälkeen tulee noin viisi metriä autoa, mistä voidaan repiä downforcea jollain toisella tavalla.
Toki, mutta sääntömuutoksien ideana oli myös laskea downforcen merkitystä ylipäätään sen lisäksi että tuota pyörteistä ilmaa pyritään vähentämään. Nähtäväksi jää onnistuttiinko kummassakaan.Tuohan kuulostaa hyvältä. Etusiipi kuitenkin tällä hetkellä se värkki, joka tekee käytännössä koko muunkin auton downforcen. Sitä kun yksinkertaistetaan, niin pitää keskittyä muuhunkin kuin täydelliseen ilmaan edestä.
Kuten tuohon toiseen lainasin. Etusiipi on nykyään täynnä härpäkkeitä, jotka luo oikeanlaisia nopeita pyörteitä sopivassa virtauksessa. Koko auton downforce menee ketuilleen, jos virtaukset ei ole niinku on suunniteltu. Yksinkertaisempi etusiipi pakottaa keskittyyn muuhunkin kuin auton lattiaan (ts. ei olla niin riippuvaisia siitä miten paljon ilmaa saadaan syötettyä auton alle). Olen siis ymmärtänyt, että sinne tahdotaan mahdollisimman nopeaa ilmaa (=pyörteistä eli vähäpaineista) syöttään diffuusoria.
Tän lisäksi muut ilmaa sotkevat systeemit vähemmälle, niin ehkäpä päästään edellä olevaa lähemmäs.
Toki, mutta sääntömuutoksien ideana oli myös laskea downforcen merkitystä ylipäätään sen lisäksi että tuota pyörteistä ilmaa pyritään vähentämään. Nähtäväksi jää onnistuttiinko kummassakaan.
Siis nimenomaan suurin osa ongelmista johtuu tuosta pyörteisestä ilmasta. Aero on suunniteltu hyödyntämään puhdasta ilmaa -> tehdään siitä pyörteistä(alipaineista)/ohjataan sitä renkaiden ohi -> parempi aero-ominaisuudet -> mutta huonompi homma jos ajat toisen auton takana. Tuon etusiiven suurin muutoksen aihe oli nimenomaan tämän efektin vähentäminen.Et nyt ymmärtänyt. En puhunut pyörteisestä ilmasta takanaolevan suhteen. Se ei muutu. edit: no sen verran, että vaikutusalueen pitäis muuttua kapeammaksi.
edit2: autot edelleenkin tahtoo pyörteitä/nopeaa ilmaa auton alle, koska se luo helppoa downforcea pienellä ilmanvastuksella. Mut, kun etusiipi on yksinkertaisempi, se on vähemmän häiriöaltis, koska downforce tehdään muulla tavoin(???)
edit3: kattokaa vaikka redbullien rakea. Iha tolkuton.
Brawn says data that F1 has obtained shows a 2018 car loses up to 50% of its downforce when stuck behind another car. It is a figure that he believes the 2021 ideas will cut down dramatically.
"The current cars, once they get within two or three car lengths, they can lose up to 50% of their performance. This is why when drivers are on the same tyres and same age they struggle to race each other on some tracks.
"When you get into that condition where you are two/three car lengths behind and you are losing grip, the tyres degrade more and it becomes very challenging.
"So the prime purpose of the work we are doing is to try to produce cars which are more raceable. At the moment, we've got designs which only lose 20%. So 80% of their performance [is kept]. A substantial improvement."
Diffuusorin imua tehostetaan juuri sillä, että pyörteinen ilma ohjataan lattian yläpuolelta ja diffuusorin yli, jolloin imuteho myös alapuolella paranee. Etusiipi vastaa paljosta muustakin aerodynamiikasta kuin vain alipaineen luomisesta auton lattian alle, mutta noita imuvirtauksia voidaan kyllä kikkailla aikaan ilman etusiipeäkin. Hyvin vähän siitä etusiiven yli kulkevasta ilmasta minnekään auton alle menee eikä se ole tarkoituskaan, koska alipaine kärsii, jos tilaan syöttää ylipainetta.Etusiipi on nykyään täynnä härpäkkeitä, jotka luo oikeanlaisia nopeita pyörteitä sopivassa virtauksessa. Koko auton downforce menee ketuilleen, jos virtaukset ei ole niinku on suunniteltu. Yksinkertaisempi etusiipi pakottaa keskittyyn muuhunkin kuin auton lattiaan (ts. ei olla niin riippuvaisia siitä miten paljon ilmaa saadaan syötettyä auton alle). Olen siis ymmärtänyt, että sinne tahdotaan mahdollisimman nopeaa ilmaa (=pyörteistä eli nopeaa eli vähäpaineista) tekeen alipainetta. Diffuusorin sit pitää kyetä imeen se kaikki kama.
edit: Tulee jotenkin hyvä mieli kun lukee noita youtuben kommentteja aina Kimistä. Aika moni taitaa diggaa siitä.![]()
Ja välitankkaukset takaisin. Päästään pois tästä säästöhelvetistä.Itse leikkaisin peltisaksilla kaikki pikku härpäkkeet hlvettiin ja antaisin talleille vapaat polttoaine virtaukset sekä määrät.
edit: Tulee jotenkin hyvä mieli kun lukee noita youtuben kommentteja aina Kimistä. Aika moni taitaa diggaa siitä.![]()
Kannattaa muistaa että ne jotka ei tykkää, tuskin katsovat videota ja vielä vähemmän kommentoivat sitä. Eräänlaista kuplaantumista siis.
E: ja yleisesti tubeen pätee. Naurattaa välillä kun otat ihan sama minkä vanhan biisin niin kommentit täynnä kuka kuuntelee tätä vuonna xx. Paras. Olin sen ikäinen kun kuuntelin tätä jnejne. Ei ne vihaajat kuuntele/kommentoi.
Samaa mieltä heikosta kaudesta kyllä. Varsinkin loppupuolisko ollut aikamoista rämpimistä. Voitto olisi tullut kylläkin Sotshissa, mutta Hämis piti väkisin päästää ohi..Bottaksella on 8 podiumia eikä yhtään voittoja. Aika heikko kausi siis Kimiin verrattuna vaikkapa.
Kimillä tältä kaudelta 12 podiumia, ja samalla sivuaa hänen omaa ennätystään mestaruusvuodelta 2007. Mahtava lopetus Ferrarilla.
Samalla odotan jo innoissani ensi vuotta ja Sauberin kovaa panosta.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.