Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Itsellä ajo on maantiepainotteista, joten tuo ei taida olla kovin suuri ongelma.

Vähän sellainen olo on tullut, että onkohan nämä etanolin aiheuttamat ongelmat osittain vähän liioiteltuja. Varmaan tässä ajan kanssa näkee, että pitääkö nämä polttoainejärjestelmän syöpymiset tai muut esson baari jutut paikkansa.
Osa on. Taitaa lopulta suurinosa esim letkuista olla todellisuudessa etanolin kestävää. Pumppujen kesto on sit asia toinen ja aika harva ainaskaan näistä viripumpuista on specsattu suoraan e85 vaan lähinnä maininta "lyhentää polttoainepumpun elinikää" ja luulis että bosch sais kisavehkeiden pumpuille oikean kestävyyden helpolla tehtyä.
 
Itsellä ajo on maantiepainotteista, joten tuo ei taida olla kovin suuri ongelma.

Vähän sellainen olo on tullut, että onkohan nämä etanolin aiheuttamat ongelmat osittain vähän liioiteltuja. Varmaan tässä ajan kanssa näkee, että pitääkö nämä polttoainejärjestelmän syöpymiset tai muut esson baari jutut paikkansa.
Jep. Ongelmat on sinällään kyllä olemassa, mutta liioiteltuja. Saabien kanssa tuli tuota harrastettua, mikä on siksi hyvä lähtökohta että samasta autosta on sekä bensaversio, että flexifuelversio. Flexiversiossa on erilaista polttoainelinjaa jne paranneltuja juttuja, mutta loppupeleissä se normimoottorikin kestää ihan yhtä hyvin. Muut osat hajoaa ennemmin tai auto lahoaa alle. Pumppu on heikoin kohta, mutta ne ei ole ikuisia bensallakaan. Näkyvin haitta on, että jos pitkään bensalla ajettuun moottoriin on kertynyt karstaa tms, niin se kaikki lähtee liikkeelle etanolin kanssa, eli öljyjä joutuu vaihtamaan muutaman kerran tiheään tahtiin. Ja siinä pitää olla tarkkana jos vaihtelee vaikka tankin sisäisiin osiin tarvikeletkuja, niin vaikka niissä lukee että kestää etanolia, niin voi olla että vain se letkun sisäpinta kestää etanolia, pitää olla tarkkana että kestää nimenomaan uppoasennuksen.
 
Pumppu on heikoin kohta, mutta ne ei ole ikuisia bensallakaan.
Hajoaa se pumppu bensalla toki joskus yleisesti jossain 300-400tkm kohdalla. Esim hyvin suosittu boschin pumpulle(044) oli specsattu kestävyys 500h eli kyllä siinä jotain eroa kestävyydessä on. Mulla hajos taannoin käyttiksestä bensapumppu ja kilsoja joku 320tkm ja ikää 26vuotta joten siinä saa alkaa kokeileen viinalla samaa kestävyyttä :)
 
^ KomppaanCaseAce:n viestiä. Abaut 250 tuhatta kilsaa on ajeltu etanolilla Saabeilla. Vaimolla on tehtaan Biopower 9-5 2.3t, itellä softapäivitetty 9-5 2.3T Aero.

Pumppujen ongelmat kulminoituivat joskus 2012 - 2018, kun markkinoille tuupittiin huonolaatuisia, muka etanolille speksattuja pumppuja. Piti aikoinaan Aeroon hommata tehonnoston takia DeatschWerks DW200 255lph -pumppu, se kesti aika tarkkaan 10 tkm :hammer:

Sittemmin on E85:n koostumustakin muutettu lisäaineistuksella voitelevampaan suuntaan, ihan kohtuulliset 180 tkm jaksoi AEM 50-1200 syöttää viinaa 285 Hv/450 Nm -koneeseen (4 bar regu + ahdot). Samanlainen AEM tuli asennettua porsineen tilalle.

Edit: jarskii- , laadukkaina pidetyt Walbro:n tehdasasenteiset pumput tuppaavat porsimaan siinä 200 tkm kohdilla, ihan bensaa pumpatessaan. Ikävä kyllä kokemusta on :btooth:

Ja kun tässä etanolin käytöstä keskustellaan, niin ei tuo Bosch 044 kyllä ole hankintalistan kärkipäässä, kun seuraavaa polttoainepumppua ostan.
 
Viimeksi muokattu:
Mä testasin 25€ ERA brändillistä pumppua, 5bar paineella kesti puolisen vuotta/10tkm :p

Liiallinen painehan tuon luultavasti rikkoi vs etanoli, laitoin tilalle samanlaisen ja vaihdoin isommat suuttimet jotta paine voi olla vakiossa 3 bar, toiminnu nyt ok...
 
Mä testasin 25€ ERA brändillistä pumppua, 5bar paineella kesti puolisen vuotta/10tkm :p

Liiallinen painehan tuon luultavasti rikkoi vs etanoli, laitoin tilalle samanlaisen ja vaihdoin isommat suuttimet jotta paine voi olla vakiossa 3 bar, toiminnu nyt ok...

Katselin omaan autoon polttoainepumppua, niin useammassa oli se 3.5-3.8barin paineelle ilmoitettu
 
^ KomppaanCaseAce:n viestiä. Abaut 250 tuhatta kilsaa on ajeltu etanolilla Saabeilla. Vaimolla on tehtaan Biopower 9-5 2.3t, itellä softapäivitetty 9-5 2.3T Aero.

Pumppujen ongelmat kulminoituivat joskus 2012 - 2018, kun markkinoille tuupittiin huonolaatuisia, muka etanolille speksattuja pumppuja. Piti aikoinaan Aeroon hommata tehonnoston takia DeatschWerks DW200 255lph -pumppu, se kesti aika tarkkaan 10 tkm :hammer:

Sittemmin on E85:n koostumustakin muutettu lisäaineistuksella voitelevampaan suuntaan, ihan kohtuulliset 180 tkm jaksoi AEM 50-1200 syöttää viinaa 285 Hv/450 Nm -koneeseen (4 bar regu + ahdot). Samanlainen AEM tuli asennettua porsineen tilalle.

Edit: jarskii- , laadukkaina pidetyt Walbro:n tehdasasenteiset pumput tuppaavat porsimaan siinä 200 tkm kohdilla, ihan bensaa pumpatessaan. Ikävä kyllä kokemusta on :btooth:

Ja kun tässä etanolin käytöstä keskustellaan, niin ei tuo Bosch 044 kyllä ole hankintalistan kärkipäässä, kun seuraavaa polttoainepumppua ostan.
Ei nyt viittittäis sotkea saabbeja näihin pumpun kestävyyksiin koska noita on saanu tehtaalta ihan flexfuel-autoina joten siellä on komponentit ihan sitä varten insinööri painanu suunnitelmiin. Nämä kaikki muut on sit enemmän ja vähemmän tuurillaan kestääkö kauan.

044 ei varmaan ole hankintalistalla kun sen valmistus on lopetettu :) Seuraaja on sit myöskin specsattu viinalle mutta käyttöikä lyhenee ihan tehtaan mukaan.

Toisaalta noiden jälkiasennuspumppujen kohdalla on lopulta sama kestääkö ne 2v/20tkm vai 20v ja 400tkm kun ne ei lopulta maksa kuin alle pari sataa hyvät. Itellä on harrasteessa 400 aem joka kestää sen mitä kestää
 
Itsehän vaihdan 10tkm välein riippumatta viinan määrästä.

Öljy+suodatin ~40€. Omalle työllehän ei lasketa hintaa.
Tämä on hyvä strategia. Sen öljyn ei tarvitse olla hypersuperextralonglife-versiota, koska se vaihtuu tiheään. Tärkeää on että vaihtuu jottei pääse liian pahasti kontaminoitumaan. Ja jos oikein välttämättä haluaa säästää vaihtoajassa ja hinnassa, niin jos ei hirveästi karstaa irtoile, niin vaihtaa suodattimen joka toisella kerralla. Ilman suodatinta se öljyn vaihto on todella nopeaa ja siistiä hommaa.
 
Hajoaa se pumppu bensalla toki joskus yleisesti jossain 300-400tkm kohdalla. Esim hyvin suosittu boschin pumpulle(044) oli specsattu kestävyys 500h eli kyllä siinä jotain eroa kestävyydessä on. Mulla hajos taannoin käyttiksestä bensapumppu ja kilsoja joku 320tkm ja ikää 26vuotta joten siinä saa alkaa kokeileen viinalla samaa kestävyyttä :)
Bensalla pumpun (alumiini)kuoret eivät sentään häviä vaaleanpunaiseksi mönjäksi.
Oisko luokkaa 5 vuotta tankkiin upotettu nostopumppu kun siitä oli kuoret koko pituudelta halki.

Pierupurkin pumpusta toistaiseksi hyvät kokemukset, tuotto riittää melko hyvin vireihin, on paaaljon hiljaisempi kuin boschin 044 ulisija ja sähkönkulutus tehoon verrattuna järkevä.
Linkki unohtui pastea
 
Viimeksi muokattu:
Hybridi-Auris on viime viikolla boksitettu. Eka sekatankillinen (52 % on sovelluksen mukaan etanolia), eikä ajossa ole merkittäviä muutoksia. Tai jos on, niin ei ainakaan negatiivisia. En kuitenkaan kovasti luota pelkkään (lyhytaikaiseen) perstuntumaan. Ajelen suht. tyhjäksi ja sitten tulee hyppäys aitoon RE85-kokemukseen. Kulutuksesta en vielä tiedä. Puolisen tankkia on mennyt ja pian 400 kilsaa, mutta en nyt yhtään muista, kuinka paljon tuo mittari kusettaa täyttöasteen ilmoittamisessa. Kulutusmittarin lukemilla ei kaiketi pitäisi tehdä mitään, mutta siitä on kummallinen havainto, nimittäin auton tietokoneen mukaan kulutus on aivan päivänselvästi kasvanut (tulisi olla näissä lämpötiloissa tällaisilla ajamisilla esim. n. 5,1-5,4 litraa satasella bensalla, mutta on selvästi enemmän). Jos se ei tiedä mitään boksin tekemisistä, niin näinhän ei pitäisi olla. En ymmärrä asiaa tämän takana, mutta tankatessa selviää lukemat.
 
Saaga jatkuu! 25tkm pyörähti tovi sitten mittariin eFlexfuelin kanssa.

Keskikulutus nyt koko ajalta 8.06l/100km. Halvin hinta ollut 1.179e. Noin 95% ajoista etanolilla. Teoreettisesti käsittääkseni säästänyt päästöissä kolmasosan suomalaisen keskimääräisestä hiilijalanjäljestä.
Tällä kertaa ei jaksanut leikkiä kuvien kanssa :D

28tkm tullut nyt etanoliajelua ja olen kyllä tyytyväinen. Pirkanmaalla sopivasti tänään etanolikin vain 1.199e/l, kun bensa samaan aikaan 1.717e/l. Lahessa tuli viikonloppuna käytyä ja sieltä sai 1.176e/l, kun 95 oli 1.744e/l.

Tällaisena, kun säilyisi hintaero, niin muuntotuki kuittaisi itsensä aika hyvää tahtia takaisin.
 
Hintaa olen PK-seudulla nyt hetken seuraillut ja se on mielestäni ollut 1,3xx e/l asemilla (esim. Myllypuron Shell, Viikin/Pihlajiston ABC) aina. Mikäli on tietoa, että joillain asemilla on tyypillisesti huokeampaa, niin kiinnostaa. En havainnut ainakaan parin viime viikon aikana, että olisi samanlaista viikottaista sukellusta hinnassa kuin bensassa on ollut tai sitten on mennyt vain ohi mahd. halvemmat päivät.
 
Viimeksi muokattu:
Polkaisin tänään lämpimällä koneella ylämäkeen kaasun pohjaan (liittyminen 80-rajoituksen tielle, loppunopeus ennemmin satasen korvilla) ja havaitsin vaaleaa "savua" perässä, mutta tein sittemmin tulkinnan, että kyseessä olikin vesihöyry ja kyllä se pilvi käyttäytyikin höyryn tavoin kadoten ~heti. Ilmiötä en muissa kovissa kiihdytyksissä ole havainnut, mutta ehkä tuo ylämäki (tämä oli nyt Siilitieltä Itäväylälle länttä kohti) oli sen verran raskaampi, että asia näkyi selkeästi. Nyt on vaan vähän herkkänä sulaville muoviosille ja räjähtäville moottoreille...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
272 559
Viestejä
4 705 150
Jäsenet
76 919
Uusin jäsen
Panu H

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom