Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Voisiko muuntotuki olla pieni, koska ainakin ennen riitti, kun vaan kertoi muutoksen tehdyn ja rahat taskuun.

Jos taas pitäisi todeta laitteiston asennetun ja tästä kuitti, niin sitä vastaan muuntotukea voisi reilusti nostaa.
Muutoskatsastuksen se vaatii.
 
Toki vaatii, mutta muutostukea hakeva on voinut vain ilmoittaa, että muutos toteutettu ohjelmaa muokkaamalla, ehkä suuttimet vaihtamalla tai pa painettta nostamalla?

Katsastajalle on ihan sama mitä on muutettu?

Päästöt on otettu putken päästä mittaamalla.

Korjatkaa ja tarkentakaahan toki, tämä on keskustelupalstoilta luettua, omakohtaista kokemusta ei ole.
 
Toki vaatii, mutta muutostukea hakeva on voinut vain ilmoittaa, että muutos toteutettu ohjelmaa muokkaamalla, ehkä suuttimet vaihtamalla tai pa painettta nostamalla?

Katsastajalle on ihan sama mitä on muutettu?

Päästöt on otettu putken päästä mittaamalla.

Korjatkaa ja tarkentakaahan toki, tämä on keskustelupalstoilta luettua, omakohtaista kokemusta ei ole.

Periaatteessa näin. Kaksi olen muuttanut, toisen eFlexifuel-purkilla, toisen polttoainepainetta nostamalla.
 
Käytännössä minkävaan bensalla toimivan vehkeen voi vaan ajaa konttorille ja muutoskatsastaa viinalle + hakea tuet. Hakemukseen kirjottaa vaan että e85 toimiva ohjelma jne/pa paine nostettu tms. Sitä ei kukaan tutki mitä tankissa on taikka onko jotain oikeasti tehty. Päästöistä ei polttoainetta voi päätellä.
 
Toki vaatii, mutta muutostukea hakeva on voinut vain ilmoittaa, että muutos toteutettu ohjelmaa muokkaamalla, ehkä suuttimet vaihtamalla tai pa painettta nostamalla?

Katsastajalle on ihan sama mitä on muutettu?

Päästöt on otettu putken päästä mittaamalla.

Korjatkaa ja tarkentakaahan toki, tämä on keskustelupalstoilta luettua, omakohtaista kokemusta ei ole.
Joo onhan tuossa kai mahdollisuus sellaiseen väärinkäyttöön, että ajaa vain katsastuskonttorille ja väittää että auto on muunnettu flexfueliksi, vaikka ei oikeasti olisi.

Omallakin kohdalla käytännössä vain katsoi, että pellin alla on eflexplus laite, ja mittasi päästöt.
 
Eipä tuota lisälaitetta kannata hankkkia ellei
a) asu paikkakunnalla jossa E85 on reilusti halvemapaa
b) on muut syyt kuten haluaa vähentää päästöjä tai omaa hiilijalanjälkeä
 
Omalla paikkakunnalla on tasan yksi paikka josta tuota löpöä saa. Tänään hinta 1.411 ja 95E samalla asemalla taisi olla 1.689 (saa varmasti halvemmalla jostain muualta läheltä). Amismatikalla laskettuna jos auto kuluttaa n. 1l/100km enemmän viinalla, ei tuosta juurikaan tee säästöä. Sitäpaitti tuo 1l/100km taitaa olla muutenkin hieman alakanttiin, eli varmaan kuluttaa aavistuksen enemmän.

Kyllä tuo E85 pitää olla 30snt halvempaa, että sitä kehtaa edes tankkaa. Toki jos päästöt ovat motiivina, ei kait siinä sitten ihmeempää. Entä onko tuosta muuta hyötyä moottorin kannalta?

Mutta jo pelkästään 700€ asennettuna eFlexFuel autoon, ei tuo E85 (1.4€ litrahintaan) kyllä ihmisiä sen suuremmin motivoi siirtymään ekologisempaan muotoon. Suomihan on "hiilineutraalisuden" edelläkävijä, en edelleenkään ymmärrä miksi ei voitaisi tuota löpöä halventaa, jotta ihmiset siirtyisivät enemmän käyttämään moista polttoainetta. Mitä täällä nyt houhotetaan, että pitäisi lopettaa piereskely, lihansyöminen ja puiden polttaminen takassa, pidetään E85 hemmetin kalliina vaikka autot lienee varmaan suurin päästöongelma. No joo, eipä täällä peräpohjolassa juurikaa voida tehdä asialle mitään muuta kuin olla "mallina" muille :D
 
Omalla paikkakunnalla on tasan yksi paikka josta tuota löpöä saa. Tänään hinta 1.411 ja 95E samalla asemalla taisi olla 1.689 (saa varmasti halvemmalla jostain muualta läheltä). Amismatikalla laskettuna jos auto kuluttaa n. 1l/100km enemmän viinalla, ei tuosta juurikaan tee säästöä. Sitäpaitti tuo 1l/100km taitaa olla muutenkin hieman alakanttiin, eli varmaan kuluttaa aavistuksen enemmän.

Kyllä tuo E85 pitää olla 30snt halvempaa, että sitä kehtaa edes tankkaa. Toki jos päästöt ovat motiivina, ei kait siinä sitten ihmeempää. Entä onko tuosta muuta hyötyä moottorin kannalta?

Mutta jo pelkästään 700€ asennettuna eFlexFuel autoon, ei tuo E85 (1.4€ litrahintaan) kyllä ihmisiä sen suuremmin motivoi siirtymään ekologisempaan muotoon. Suomihan on "hiilineutraalisuden" edelläkävijä, en edelleenkään ymmärrä miksi ei voitaisi tuota löpöä halventaa, jotta ihmiset siirtyisivät enemmän käyttämään moista polttoainetta. Mitä täällä nyt houhotetaan, että pitäisi lopettaa piereskely, lihansyöminen ja puiden polttaminen takassa, pidetään E85 hemmetin kalliina vaikka autot lienee varmaan suurin päästöongelma. No joo, eipä täällä peräpohjolassa juurikaa voida tehdä asialle mitään muuta kuin olla "mallina" muille :D
No meillä kasivitosta käyttämällä vääntöä tuli rutkasti lisää ,ei tarvinnut kepittää jatkuvasti, tämä pelkästään riitti syyksi käyttää viinaa
 
No meillä kasivitosta käyttämällä vääntöä tuli rutkasti lisää ,ei tarvinnut kepittää jatkuvasti, tämä pelkästään riitti syyksi käyttää viinaa

Tätä hyötyä en muistanutkaan, vaikka tuossa nuhapumppu turbossa pitäisi keskimäärin vääntöä tulla tuon viinan seurauksena enemmän esille kuin turbottomassa. Kaippa oon vaan tottunut siihen ko 7kk ollut jo käytössä.
 
Onko kellään kokemuksia (Toyotan) hybridin toimivuudesta etanolilla? Flexfuel-laitteen kanssa toki.
 
Muutoskatsastuksen se vaatii.

Mikäs on tämän päivän tilanne muutoskatsastuksella EURO2 ja uudempien kohdalla? lakitekstit on vähän silleen tulkinnanvaraisia että softan muutoksella ei vissiin onnistu koska softan muuttaminen on aika yksiselitteisesti kiellettyä.

Toki aika vitsi toi muuntotuki oli käytännössä jos teki asiat lähtökohtaisesti kunnolla. Softa ~600€, 6syl suuttimet 400-500€, muutoskatsastus 80€ niin saa aika monta kilsaa jurnuttaa että tuosta 200€ avullakaan jää plussalle. Toki harrastuksia ei lasketa ja hyödyt polttoaineesta on ollu aika kiistattomat. Vääntöä ja tehoa saa aika hyvin lisää ja lämpöongelmat poistu mitä oli bensalla ajaessa. Hyvällä softalla ei tarvinu talvellakaan kärvistellä kuin yli -25 pakkasilla että joutu kahdesti starttaamaan B5 ässää
 
Niin kun minulla oli etanoli auto en minä sitä mihinkään muutoskatsastukseen vienyt, ajoin vain ja leimasin normaalisti
 
Mikäs on tämän päivän tilanne muutoskatsastuksella EURO2 ja uudempien kohdalla? lakitekstit on vähän silleen tulkinnanvaraisia että softan muutoksella ei vissiin onnistu koska softan muuttaminen on aika yksiselitteisesti kiellettyä.
Itseasiassa vasta Euro 4 asti pääsee helpommalla eli pitäisi riittää muutoskatsastus. Syyskuussa 2009 tuli voimaan euro 5 päästöluokka eli käytännössä kaikki 31.8.2009 mennessä rekisteröidyt menee vielä euro4 päästöluokan mukaan.
 
Itseasiassa vasta Euro 4 asti pääsee helpommalla eli pitäisi riittää muutoskatsastus. Syyskuussa 2009 tuli voimaan euro 5 päästöluokka eli käytännössä kaikki 31.8.2009 mennessä rekisteröidyt menee vielä euro4 päästöluokan mukaan.

Tuosta on tulkinnat uusimmista pykälistä traficomin puolelta, useamman katsastastajan sekä ison määrän softantekijöiden puolelta että uusimman säännösten mukaan euro 3/4 menee samaan kategoriaan eli pussitesteihin mikäli konversio tehdään softaa muuttamalla. tai nämä on viime kesältä kun selvittelin oman auton muutoskatsastusta kun en ehtiny kesäkuuhun mennessä tehdä kun ei toiminu kunnolla ja en saanu penkkilappuja haettua.
 
Tuosta on tulkinnat uusimmista pykälistä traficomin puolelta, useamman katsastastajan sekä ison määrän softantekijöiden puolelta että uusimman säännösten mukaan euro 3/4 menee samaan kategoriaan eli pussitesteihin mikäli konversio tehdään softaa muuttamalla. tai nämä on viime kesältä kun selvittelin oman auton muutoskatsastusta kun en ehtiny kesäkuuhun mennessä tehdä kun ei toiminu kunnolla ja en saanu penkkilappuja haettua.

Ei ole ennenkään helppoo katsastus, kun tyyliin joka katsastusukko tulkitsee saman säännöt eri tavalla:


 
Helpommin tuo meni 2021 keväällä kun oli vaan laput softantekijältä että muutettu auton moottorinohjainta sekä vaihdettu suuttimet. Tässä on nyt itellä toki vähän enemmän haasteita kun käytännössä koko paketti rs4 moottoriin maxxeculla ohjattuna ja mielellään oon tehny asiat laillisesti mut nykyään menny aika hankalaksi. Etanolimuutoksen toki saa nykyisellään tehdä bokseilla mut en nyt tiedä onko tuo parempi tapa kun asiaa ei hoida ecu kuten kuuluu
 
Tuli asennettua viime kesänä eFlexFuel, mutta ei mitää hajua milloin tuo 500€ tulee maksamaan itsensä takaisin.
kun 2022 keväällä asensin boksin, laskin että se maksaa itsensä takaisin yhdessä vuodessa.
Sitten etanolin hinta nousi, laskin että maksaa itsensä takaisin neljässä vuodessa.
Sittemmin etanolin hinta on noussut lisää. Täällä Oulun alueella hintaero on nykyään sellainen, että ei ole väliä tankkaatko bensaa vai etanolia, etanolin isompi kulutus kompensoi hintaeron täysin.
Eli nykyään ei edes maksa itseään takaisin.

Oletan että asemat nostavat etanolin hintaa, jos se alkaa käymään paremmin kaupaksi. Ja laskevat hintaa, jos se ei mene kaupaksi. Ja autoilijat tankkaa sitä, kumpi on kannattavampaa, joten bensan ja etanolin hinnat pysyvät tasoissa (huomioiden etanolin suurempi kulutus).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 151
Viestejä
4 651 497
Jäsenet
76 399
Uusin jäsen
teyo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom