Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Itseasiassa vasta Euro 4 asti pääsee helpommalla eli pitäisi riittää muutoskatsastus. Syyskuussa 2009 tuli voimaan euro 5 päästöluokka eli käytännössä kaikki 31.8.2009 mennessä rekisteröidyt menee vielä euro4 päästöluokan mukaan.

Tuosta on tulkinnat uusimmista pykälistä traficomin puolelta, useamman katsastastajan sekä ison määrän softantekijöiden puolelta että uusimman säännösten mukaan euro 3/4 menee samaan kategoriaan eli pussitesteihin mikäli konversio tehdään softaa muuttamalla. tai nämä on viime kesältä kun selvittelin oman auton muutoskatsastusta kun en ehtiny kesäkuuhun mennessä tehdä kun ei toiminu kunnolla ja en saanu penkkilappuja haettua.
 
Tuosta on tulkinnat uusimmista pykälistä traficomin puolelta, useamman katsastastajan sekä ison määrän softantekijöiden puolelta että uusimman säännösten mukaan euro 3/4 menee samaan kategoriaan eli pussitesteihin mikäli konversio tehdään softaa muuttamalla. tai nämä on viime kesältä kun selvittelin oman auton muutoskatsastusta kun en ehtiny kesäkuuhun mennessä tehdä kun ei toiminu kunnolla ja en saanu penkkilappuja haettua.

Ei ole ennenkään helppoo katsastus, kun tyyliin joka katsastusukko tulkitsee saman säännöt eri tavalla:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Helpommin tuo meni 2021 keväällä kun oli vaan laput softantekijältä että muutettu auton moottorinohjainta sekä vaihdettu suuttimet. Tässä on nyt itellä toki vähän enemmän haasteita kun käytännössä koko paketti rs4 moottoriin maxxeculla ohjattuna ja mielellään oon tehny asiat laillisesti mut nykyään menny aika hankalaksi. Etanolimuutoksen toki saa nykyisellään tehdä bokseilla mut en nyt tiedä onko tuo parempi tapa kun asiaa ei hoida ecu kuten kuuluu
 
Tuli asennettua viime kesänä eFlexFuel, mutta ei mitää hajua milloin tuo 500€ tulee maksamaan itsensä takaisin.
kun 2022 keväällä asensin boksin, laskin että se maksaa itsensä takaisin yhdessä vuodessa.
Sitten etanolin hinta nousi, laskin että maksaa itsensä takaisin neljässä vuodessa.
Sittemmin etanolin hinta on noussut lisää. Täällä Oulun alueella hintaero on nykyään sellainen, että ei ole väliä tankkaatko bensaa vai etanolia, etanolin isompi kulutus kompensoi hintaeron täysin.
Eli nykyään ei edes maksa itseään takaisin.

Oletan että asemat nostavat etanolin hintaa, jos se alkaa käymään paremmin kaupaksi. Ja laskevat hintaa, jos se ei mene kaupaksi. Ja autoilijat tankkaa sitä, kumpi on kannattavampaa, joten bensan ja etanolin hinnat pysyvät tasoissa (huomioiden etanolin suurempi kulutus).
 
@Fantasos Näköjään paikkakunnalla ovat nostaneet 95e10/98e5 hintoja, niin tuleekin halvemnaksi tankata e85 polttoainetta ABC kylmäasemalta jos lasketaan sen 30% korkeamman kulutuksen mukaan. Eli e85 näyttäisi 1.379€/litra ja jos 30% enemmän menee, niin 95e10 pitäisi maksaa alle 1.793€/litra, mutta 95e10 näyttäisi 1.929€/litra ja 98e10 2.029€/litra.

Keskustan SEO-asemalla 1.779€/litra 95e10 ja 1.879€/litra.
 
30% on aika paljon. Itse menee maantieajossa 550km 40l tankilla. Toki kaupungissa vähemmän. Liekö menisi maantiellä muuten 95:lla 650-700km. Harvoina päivinä saa viinaa koneeseen alta 1.3, mutta yleensä on jossain 1.35 - 1.4 paikkeilla.
 
30% on aika paljon. Itse menee maantieajossa 550km 40l tankilla. Toki kaupungissa vähemmän. Liekö menisi maantiellä muuten 95:lla 650-700km. Harvoina päivinä saa viinaa koneeseen alta 1.3, mutta yleensä on jossain 1.35 - 1.4 paikkeilla.

Korkeaseosetanoli E85

Korkeaseosetanolilla ajettaessa flexfuel-auton toimintamatka tankillisella on suuremman polttoaineenkulutuksen takia noin neljänneksen pienempi kuin bensiiniautolla (500–700 km).

Koska etanolin energiasisältö on bensiiniä pienempi, auton polttoaineenkulutus on E85:llä ajettaessa litroina noin 30 prosenttia bensiinin kulutusta suurempi. Se ei välttämättä tarkoita bensiiniautoa suurempia polttoainekuluja, jos E85:n litrahinta on viidenneksen bensiiniä halvempi. Edullisempaan hintaan vaikuttaa Suomen ympäristöohjaava polttonesteiden verotus, joka suosii hiilidioksiditaseeltaan edullisia polttoaineita, kuten jätteistä ja tähteistä valmistettu etanolia.
 
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysymys/Documents/KKV_418+2021.pdf?lang=fi

Nopeasti luettuna tuossa oli monisanaisesti kerrottu, että "koska niin on päätetty", mutta ehkä joku fiksumpi osaa tiivistää paremmin.

Minä uskon, että maassa melkoisen monikin ja ihan vaikuttavan suuri joukko tekisi muunnoksen omalla riskillään, jos porkkanana olisi edes ämpäri, mutta kun on ihan +/-0 tai siis ns. persnetto, niin vituttaa tämmöinen. Päästöjen, ympäristön, kotimaisuuden jne. vuoksi harkitsen siltikin muunnoksen tekemistä.

Edit: typoja pois.
 
kun 2022 keväällä asensin boksin, laskin että se maksaa itsensä takaisin yhdessä vuodessa.
Sitten etanolin hinta nousi, laskin että maksaa itsensä takaisin neljässä vuodessa.
Sittemmin etanolin hinta on noussut lisää. Täällä Oulun alueella hintaero on nykyään sellainen, että ei ole väliä tankkaatko bensaa vai etanolia, etanolin isompi kulutus kompensoi hintaeron täysin.
Eli nykyään ei edes maksa itseään takaisin.

Oletan että asemat nostavat etanolin hintaa, jos se alkaa käymään paremmin kaupaksi. Ja laskevat hintaa, jos se ei mene kaupaksi. Ja autoilijat tankkaa sitä, kumpi on kannattavampaa, joten bensan ja etanolin hinnat pysyvät tasoissa (huomioiden etanolin suurempi kulutus).
No mites ajettavuus viinalla, meillä moottorin vääntö kasvoi huomattavasti
 
Kyselin aiemmin kokemuksia Toyota-hybridin muunnoksesta viinalle, mutta eipä tullut vastauksia. Kerron sitten itse niitä tuonnempana.
 
2024 kesäkuun puoliväli.

Testasin Volkswagen Golf 1.2 TSI 98E5 + RE85 sekoitusta vakio reitillä. Laskennallinen 10% etanolipitoisuus.

Kulutus ei kasvanut yhtään ja herkästi tuntui vastaavan kaasuun.

Seuraavaksi testaan 15% sekoitusta. :)

2024 elokuun alku.

Testasin Volkswagen Golf 1.2 TSI 98E5 + RE85 sekoitusta vakio reitillä. Tällä kertaa laskennallinen 15% etanolipitoisuus.

Kulutus ei kasvanut vieläkään ja herkästi tuntui vastaavan kaasuun. Alavääntöä tuli perstuntumalta lisää. TSI -moottori tykkää korkeaoktaanisesta (etanolista).

Seuraavaksi testaan 20% sekoitusta. :)

2025 tammikuun alku.

Testasin jälleen Volkswagen Golf 1.2 TSI 98E5 + RE85 sekoitusta vakio reitillä.

Tällä kertaa laskennallinen 20% etanolipitoisuus.

Kulutus kasvoi ~4,8%. Hyvin toimi kaikilla käytetyillä kierroksilla ja tehot olivat tallella.

Saakohan näissä virallisesti käyttää edes 10% etanolibensaa. :hmm: Leipookohan pumppu?

Seuraavaksi testaan 25% sekoitusta.
 
Mutta turbomoottorilla parhaimmillaan saadaan mukava boosti nimenomaan E85 bensan käytöllä.
Tuossahan siinä tuleeki hyviä puolia koska polttoainetta syötetään enemmän jolloin siellä on enemmän jäähdyttävää ominaisuutta. Itsellä harrasteauto kuoli ahvenistolla bensalla parin kierroksen jälkeen mut viinalla sitten ei ollu enää mitään ongelmaa kun alko pysymään lämmöt kurissa. Mut en tosiaan ns käyttikseen näe mitenkään sellaisena että pelkkää hyvää mut harrasteautoon ihan ehdotonta litkua
 
Viime aikoina on kyllä ollut aika kallista suhteessa bensaan (1.4-1.5 euroa per litra). Saisi laskea takaisin johonkin alle 1.4 mitä vielä alkutalvesta oli, että kannattaisi mitenkään taloudellisesti.
 
Tässä muutaman kuukauden aikana lopulta kypsyi päätös, että flexitän Auriksen, vaikka se ei taloudellisesti ole ainakaan toistaiseksi kannattavaa ja voi sisältää taloudellisia riskejäkin. Tällä hetkellä mitään tukea ei valtiolta boksin laitolle saa, mutta ajattelin, että sikäli kun sellaista jatkossa jälleen saisi, niin onkohan asennusajankohdalla kuitenkaan mitään väliä? Eikö ennemmin sillä edellytetyllä muutoskatsastuksella olisi?

Edit, vastaan itselleni. Aiemmasta laista Kauppalehdessä: "Muuntotuet tulevat käyttöön heti kun laki astuu voimaan, ja se koskee lain voimaantulon jälkeen muutoskatsastettuja autoja.”, joten oletan jatkossakin sen katsastusajankohdan olevan oleellinen. Eipä vehkeiden asennusajankohtaa muutenkaan voisi tietää.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä muutaman kuukauden aikana lopulta kypsyi päätös, että flexitän Auriksen, vaikka se ei taloudellisesti ole ainakaan toistaiseksi kannattavaa ja voi sisältää taloudellisia riskejäkin. Tällä hetkellä mitään tukea ei valtiolta boksin laitolle saa, mutta ajattelin, että sikäli kun sellaista jatkossa jälleen saisi, niin onkohan asennusajankohdalla kuitenkaan mitään väliä? Eikö ennemmin sillä edellytetyllä muutoskatsastuksella olisi?

Edit, vastaan itselleni. Aiemmasta laista Kauppalehdessä: "Muuntotuet tulevat käyttöön heti kun laki astuu voimaan, ja se koskee lain voimaantulon jälkeen muutoskatsastettuja autoja.”, joten oletan jatkossakin sen katsastusajankohdan olevan oleellinen. Eipä vehkeiden asennusajankohtaa muutenkaan voisi tietää.
Eipä se boksi näy mitenkään ulospäin, joten voi varmaankin käyttää muutoskatsastuksessa sitten jos muuntotuki palaa. Pellin alta jos osaa katsoa niin sen toki näkee, ja päästöt on matalammat jos tankissa E85, mutta tuskin katsastusinssi tuosta välittää.
 
Mitenkäs eFlex-sovelluksen käyttäjät kokevat sovelluksesta määritettävissä olevan tilan (Eco, Dynamic, Sport tai jotain)? Entä auton mahdolliset sisäänrakennetut ~vastaavat tilat? Jos autossa on 3 tilaa itsessään ja sovelluksessa kolme, niin syntyykö tästä nyt sitten maagisesti 9 eri yhdistelmää sekoittamaan asioita?
 
Minuakin kiinnostaisi tietää, että mitä nuo eflexfuelin ajotilat oikeastaan tekee? Tähän asti pitänyt koko ajan sport-tilassa ja etanolia ainakin palaa ihan kiitettävästi :cigar2:

Voisi kai tuossa kokeilla ajaa vaikka eco-tilalla ja katsoa että huomaako perstuntumalla mitään eroa. Dynamic lienee joku välimalli näistä.
 
Minuakin kiinnostaisi tietää, että mitä nuo eflexfuelin ajotilat oikeastaan tekee? Tähän asti pitänyt koko ajan sport-tilassa ja etanolia ainakin palaa ihan kiitettävästi :cigar2:

Voisi kai tuossa kokeilla ajaa vaikka eco-tilalla ja katsoa että huomaako perstuntumalla mitään eroa. Dynamic lienee joku välimalli näistä.
"Plus laitteissa ajotilat vaikuttavat polttoaineen syöttöön kierroslukuperustaisesti muuttaen huippuvääntö ja -teho alueiden rikastusta."

Rikastaa vähän lisää kierroksilla, ei luultavasti mitattavaa vaikutusta?
 
Pian menee hybridi-Auris viinoitettavaksi, niin voin testailla itse ihmettelemiäni asioita. Noinkohan tuollaiseen muka-Atkinsoniin voisi tulla lisää vääntöä tai edes kohtuullista kulutusta, kun kulkee niin vähällä muutenkin? En tiedä, mutta arabit ja venäläiset saavat vähemmän mun rahoja jatkossa, kunnes muoviosat, pumppu, tankki ja suuttimet (#EssonBaari) sulavat. Ehkä ne sulavatkin, jää nähtäväksi.
 
2025 tammikuun alku.

Testasin jälleen Volkswagen Golf 1.2 TSI 98E5 + RE85 sekoitusta vakio reitillä.

Tällä kertaa laskennallinen 20% etanolipitoisuus.

Kulutus kasvoi 4,8%. Hyvin toimi kaikilla käytetyillä kierroksilla ja tehot olivat tallella.

Seuraavaksi testaan 25% sekoitusta.

2025 maaliskuun alku

Testasin jälleen Volkswagen Golf 1.2 TSI 98E5 + RE85 sekoitusta vakio reitillä.

Tällä kertaa laskennallinen 25% etanolipitoisuus.

Kulutus PIENENI tällä kertaa 1,8% etanoliseoksen hyväksi.
RE85 polttoaineen etanolin määrä saattaa vaihdella, mutta kuitenkin.
Keli molempiin suuntiin oli hyvin pitkälti samanlainen.
Sama reitti, vähän yli 500km suuntaansa, keskinopeus oli 87,0km/h ja 86,9km/h.

Hyvin toimi kaikissa tilanteissa ja aivan kuin etanolilla olisi ollut vähän enemmän alavääntöä...

Seuraavaksi testaan 30% sekoitusta.
 
Viimeksi muokattu:
Pian menee hybridi-Auris viinoitettavaksi, niin voin testailla itse ihmettelemiäni asioita. Noinkohan tuollaiseen muka-Atkinsoniin voisi tulla lisää vääntöä tai edes kohtuullista kulutusta, kun kulkee niin vähällä muutenkin? En tiedä, mutta arabit ja venäläiset saavat vähemmän mun rahoja jatkossa, kunnes muoviosat, pumppu, tankki ja suuttimet (#EssonBaari) sulavat. Ehkä ne sulavatkin, jää nähtäväksi.
Itselläni on toisen merkin plugari, johon saisi etanolikonversion tehtyä. Sinällään houkuttelisi ideologisista syistä, vaikken mikään viherpiipertäjä olekaan, mutta toisaalta, itselläni bensan keskikulutus vuoden ympäri on joku 2-2,5 litraa sadalla niin säästöpotentiaali ei kummoinen ole, jos nyt säästöä saisi ollenkaan kun e85:n halvempi hinta kompensoitunee korkeammalla kulutuksella. Plus vielä sekin, että tuota muuntotukea ei enää saa.
 
Itselläni on toisen merkin plugari, johon saisi etanolikonversion tehtyä. Sinällään houkuttelisi ideologisista syistä, vaikken mikään viherpiipertäjä olekaan, mutta toisaalta, itselläni bensan keskikulutus vuoden ympäri on joku 2-2,5 litraa sadalla niin säästöpotentiaali ei kummoinen ole, jos nyt säästöä saisi ollenkaan kun e85:n halvempi hinta kompensoitunee korkeammalla kulutuksella. Plus vielä sekin, että tuota muuntotukea ei enää saa.
Eipä tuossa tapauksessa mainittavaa rahallista säästöä voine odottaa. Muuntotukihan voi jälleen tulla haettavaksi ja sitten vain katsastaa ja hakee.

Laskeskelin ja arvelin alustavasti, että jos Auris syö 30 prossaa enemmän kasivitosta, niin kulutus olisi n. 7,15 litraa satasella. Siitä olisi n. litra fossiilista lientä vs. aiempi n. viisi litraa (keskim. kulutus 95E10:llä n. 5,5 litraa) eli ~neljä litraa vähemmän fossiilista bensaa ja vähemmän rahaa öljysheikeille. Ainakin keväästä syksyyn (jolloin kulutus ollut ennemmin 5 litraa ja joskus sopivilla ajoilla allekin) lämpimähköillä ilmoilla voisi kenties odottaa noin hyviä tuloksia. Nähtäväksi jää.
 
Itsellä on vielä sekin, että nyt olen uskaltanut huolto-ohjelman mukaisesti ajaa autolla 1v/30 000 km samoilla öljyillä, niin etanolilla tuon varmaan joutuisi puolittamaan tai ainakin säännönmukaisesti ajamaan jonkun moottoritielenkin, jotta öljyn seasta haihtuisi sinne joutunut viina. Tuolla kun täydellä akulla lähtee liikkeelle, niin nollakelillä maantielläkin on öljyt ajolämpimiä vasta ~80 km ajon jälkeen.

Täyshybridissä, jossa polttomoottori käy paljon enemmän, e85 on varmasti ihan hyvä valinta.
 
eflexfuel manuaalisssa suositellaan vaihtamaan öljyt viimeistään 15 000 km jälkeen noiden longlife vaihtovälien sijaan.

On tuollaiset 20 000 km+ vaihtovälit ehkä muutenkin aika pitkiä.
 
eflexfuel manuaalisssa suositellaan vaihtamaan öljyt viimeistään 15 000 km jälkeen noiden longlife vaihtovälien sijaan.

On tuollaiset 20 000 km+ vaihtovälit ehkä muutenkin aika pitkiä.
Ainaski fin-turbon myyjä suositteli vetämään vaihtovälin puoleen ns kiinteästä vaihtovälistä. Tuo etanoli painuu ihan oikeasti männänrenkaiden läpi ja etenki jos pätkäajoa niin öljynlämmöt ei nouse riittävän korkeaksi riittävän pitkäksi ajaksi jotta ehtisi haihtua
 
Ainaski fin-turbon myyjä suositteli vetämään vaihtovälin puoleen ns kiinteästä vaihtovälistä. Tuo etanoli painuu ihan oikeasti männänrenkaiden läpi ja etenki jos pätkäajoa niin öljynlämmöt ei nouse riittävän korkeaksi riittävän pitkäksi ajaksi jotta ehtisi haihtua
Itsellä ajo on maantiepainotteista, joten tuo ei taida olla kovin suuri ongelma.

Vähän sellainen olo on tullut, että onkohan nämä etanolin aiheuttamat ongelmat osittain vähän liioiteltuja. Varmaan tässä ajan kanssa näkee, että pitääkö nämä polttoainejärjestelmän syöpymiset tai muut esson baari jutut paikkansa.
 
Itsellä ajo on maantiepainotteista, joten tuo ei taida olla kovin suuri ongelma.

Vähän sellainen olo on tullut, että onkohan nämä etanolin aiheuttamat ongelmat osittain vähän liioiteltuja. Varmaan tässä ajan kanssa näkee, että pitääkö nämä polttoainejärjestelmän syöpymiset tai muut esson baari jutut paikkansa.
Osa on. Taitaa lopulta suurinosa esim letkuista olla todellisuudessa etanolin kestävää. Pumppujen kesto on sit asia toinen ja aika harva ainaskaan näistä viripumpuista on specsattu suoraan e85 vaan lähinnä maininta "lyhentää polttoainepumpun elinikää" ja luulis että bosch sais kisavehkeiden pumpuille oikean kestävyyden helpolla tehtyä.
 
Itsellä ajo on maantiepainotteista, joten tuo ei taida olla kovin suuri ongelma.

Vähän sellainen olo on tullut, että onkohan nämä etanolin aiheuttamat ongelmat osittain vähän liioiteltuja. Varmaan tässä ajan kanssa näkee, että pitääkö nämä polttoainejärjestelmän syöpymiset tai muut esson baari jutut paikkansa.
Jep. Ongelmat on sinällään kyllä olemassa, mutta liioiteltuja. Saabien kanssa tuli tuota harrastettua, mikä on siksi hyvä lähtökohta että samasta autosta on sekä bensaversio, että flexifuelversio. Flexiversiossa on erilaista polttoainelinjaa jne paranneltuja juttuja, mutta loppupeleissä se normimoottorikin kestää ihan yhtä hyvin. Muut osat hajoaa ennemmin tai auto lahoaa alle. Pumppu on heikoin kohta, mutta ne ei ole ikuisia bensallakaan. Näkyvin haitta on, että jos pitkään bensalla ajettuun moottoriin on kertynyt karstaa tms, niin se kaikki lähtee liikkeelle etanolin kanssa, eli öljyjä joutuu vaihtamaan muutaman kerran tiheään tahtiin. Ja siinä pitää olla tarkkana jos vaihtelee vaikka tankin sisäisiin osiin tarvikeletkuja, niin vaikka niissä lukee että kestää etanolia, niin voi olla että vain se letkun sisäpinta kestää etanolia, pitää olla tarkkana että kestää nimenomaan uppoasennuksen.
 
Pumppu on heikoin kohta, mutta ne ei ole ikuisia bensallakaan.
Hajoaa se pumppu bensalla toki joskus yleisesti jossain 300-400tkm kohdalla. Esim hyvin suosittu boschin pumpulle(044) oli specsattu kestävyys 500h eli kyllä siinä jotain eroa kestävyydessä on. Mulla hajos taannoin käyttiksestä bensapumppu ja kilsoja joku 320tkm ja ikää 26vuotta joten siinä saa alkaa kokeileen viinalla samaa kestävyyttä :)
 
^ KomppaanCaseAce:n viestiä. Abaut 250 tuhatta kilsaa on ajeltu etanolilla Saabeilla. Vaimolla on tehtaan Biopower 9-5 2.3t, itellä softapäivitetty 9-5 2.3T Aero.

Pumppujen ongelmat kulminoituivat joskus 2012 - 2018, kun markkinoille tuupittiin huonolaatuisia, muka etanolille speksattuja pumppuja. Piti aikoinaan Aeroon hommata tehonnoston takia DeatschWerks DW200 255lph -pumppu, se kesti aika tarkkaan 10 tkm :hammer:

Sittemmin on E85:n koostumustakin muutettu lisäaineistuksella voitelevampaan suuntaan, ihan kohtuulliset 180 tkm jaksoi AEM 50-1200 syöttää viinaa 285 Hv/450 Nm -koneeseen (4 bar regu + ahdot). Samanlainen AEM tuli asennettua porsineen tilalle.

Edit: jarskii- , laadukkaina pidetyt Walbro:n tehdasasenteiset pumput tuppaavat porsimaan siinä 200 tkm kohdilla, ihan bensaa pumpatessaan. Ikävä kyllä kokemusta on :btooth:

Ja kun tässä etanolin käytöstä keskustellaan, niin ei tuo Bosch 044 kyllä ole hankintalistan kärkipäässä, kun seuraavaa polttoainepumppua ostan.
 
Viimeksi muokattu:
Mä testasin 25€ ERA brändillistä pumppua, 5bar paineella kesti puolisen vuotta/10tkm :p

Liiallinen painehan tuon luultavasti rikkoi vs etanoli, laitoin tilalle samanlaisen ja vaihdoin isommat suuttimet jotta paine voi olla vakiossa 3 bar, toiminnu nyt ok...
 
Mä testasin 25€ ERA brändillistä pumppua, 5bar paineella kesti puolisen vuotta/10tkm :p

Liiallinen painehan tuon luultavasti rikkoi vs etanoli, laitoin tilalle samanlaisen ja vaihdoin isommat suuttimet jotta paine voi olla vakiossa 3 bar, toiminnu nyt ok...

Katselin omaan autoon polttoainepumppua, niin useammassa oli se 3.5-3.8barin paineelle ilmoitettu
 
^ KomppaanCaseAce:n viestiä. Abaut 250 tuhatta kilsaa on ajeltu etanolilla Saabeilla. Vaimolla on tehtaan Biopower 9-5 2.3t, itellä softapäivitetty 9-5 2.3T Aero.

Pumppujen ongelmat kulminoituivat joskus 2012 - 2018, kun markkinoille tuupittiin huonolaatuisia, muka etanolille speksattuja pumppuja. Piti aikoinaan Aeroon hommata tehonnoston takia DeatschWerks DW200 255lph -pumppu, se kesti aika tarkkaan 10 tkm :hammer:

Sittemmin on E85:n koostumustakin muutettu lisäaineistuksella voitelevampaan suuntaan, ihan kohtuulliset 180 tkm jaksoi AEM 50-1200 syöttää viinaa 285 Hv/450 Nm -koneeseen (4 bar regu + ahdot). Samanlainen AEM tuli asennettua porsineen tilalle.

Edit: jarskii- , laadukkaina pidetyt Walbro:n tehdasasenteiset pumput tuppaavat porsimaan siinä 200 tkm kohdilla, ihan bensaa pumpatessaan. Ikävä kyllä kokemusta on :btooth:

Ja kun tässä etanolin käytöstä keskustellaan, niin ei tuo Bosch 044 kyllä ole hankintalistan kärkipäässä, kun seuraavaa polttoainepumppua ostan.
Ei nyt viittittäis sotkea saabbeja näihin pumpun kestävyyksiin koska noita on saanu tehtaalta ihan flexfuel-autoina joten siellä on komponentit ihan sitä varten insinööri painanu suunnitelmiin. Nämä kaikki muut on sit enemmän ja vähemmän tuurillaan kestääkö kauan.

044 ei varmaan ole hankintalistalla kun sen valmistus on lopetettu :) Seuraaja on sit myöskin specsattu viinalle mutta käyttöikä lyhenee ihan tehtaan mukaan.

Toisaalta noiden jälkiasennuspumppujen kohdalla on lopulta sama kestääkö ne 2v/20tkm vai 20v ja 400tkm kun ne ei lopulta maksa kuin alle pari sataa hyvät. Itellä on harrasteessa 400 aem joka kestää sen mitä kestää
 
eflexfuel manuaalisssa suositellaan vaihtamaan öljyt viimeistään 15 000 km jälkeen noiden longlife vaihtovälien sijaan.

On tuollaiset 20 000 km+ vaihtovälit ehkä muutenkin aika pitkiä.

Itsehän vaihdan 10tkm välein riippumatta viinan määrästä.

Öljy+suodatin ~40€. Omalle työllehän ei lasketa hintaa.
 
Itsehän vaihdan 10tkm välein riippumatta viinan määrästä.

Öljy+suodatin ~40€. Omalle työllehän ei lasketa hintaa.
Tämä on hyvä strategia. Sen öljyn ei tarvitse olla hypersuperextralonglife-versiota, koska se vaihtuu tiheään. Tärkeää on että vaihtuu jottei pääse liian pahasti kontaminoitumaan. Ja jos oikein välttämättä haluaa säästää vaihtoajassa ja hinnassa, niin jos ei hirveästi karstaa irtoile, niin vaihtaa suodattimen joka toisella kerralla. Ilman suodatinta se öljyn vaihto on todella nopeaa ja siistiä hommaa.
 
Hajoaa se pumppu bensalla toki joskus yleisesti jossain 300-400tkm kohdalla. Esim hyvin suosittu boschin pumpulle(044) oli specsattu kestävyys 500h eli kyllä siinä jotain eroa kestävyydessä on. Mulla hajos taannoin käyttiksestä bensapumppu ja kilsoja joku 320tkm ja ikää 26vuotta joten siinä saa alkaa kokeileen viinalla samaa kestävyyttä :)
Bensalla pumpun (alumiini)kuoret eivät sentään häviä vaaleanpunaiseksi mönjäksi.
Oisko luokkaa 5 vuotta tankkiin upotettu nostopumppu kun siitä oli kuoret koko pituudelta halki.

Pierupurkin pumpusta toistaiseksi hyvät kokemukset, tuotto riittää melko hyvin vireihin, on paaaljon hiljaisempi kuin boschin 044 ulisija ja sähkönkulutus tehoon verrattuna järkevä.
Linkki unohtui pastea
 
Viimeksi muokattu:
Hybridi-Auris on viime viikolla boksitettu. Eka sekatankillinen (52 % on sovelluksen mukaan etanolia), eikä ajossa ole merkittäviä muutoksia. Tai jos on, niin ei ainakaan negatiivisia. En kuitenkaan kovasti luota pelkkään (lyhytaikaiseen) perstuntumaan. Ajelen suht. tyhjäksi ja sitten tulee hyppäys aitoon RE85-kokemukseen. Kulutuksesta en vielä tiedä. Puolisen tankkia on mennyt ja pian 400 kilsaa, mutta en nyt yhtään muista, kuinka paljon tuo mittari kusettaa täyttöasteen ilmoittamisessa. Kulutusmittarin lukemilla ei kaiketi pitäisi tehdä mitään, mutta siitä on kummallinen havainto, nimittäin auton tietokoneen mukaan kulutus on aivan päivänselvästi kasvanut (tulisi olla näissä lämpötiloissa tällaisilla ajamisilla esim. n. 5,1-5,4 litraa satasella bensalla, mutta on selvästi enemmän). Jos se ei tiedä mitään boksin tekemisistä, niin näinhän ei pitäisi olla. En ymmärrä asiaa tämän takana, mutta tankatessa selviää lukemat.
 
Saaga jatkuu! 25tkm pyörähti tovi sitten mittariin eFlexfuelin kanssa.

Keskikulutus nyt koko ajalta 8.06l/100km. Halvin hinta ollut 1.179e. Noin 95% ajoista etanolilla. Teoreettisesti käsittääkseni säästänyt päästöissä kolmasosan suomalaisen keskimääräisestä hiilijalanjäljestä.
Tällä kertaa ei jaksanut leikkiä kuvien kanssa :D

28tkm tullut nyt etanoliajelua ja olen kyllä tyytyväinen. Pirkanmaalla sopivasti tänään etanolikin vain 1.199e/l, kun bensa samaan aikaan 1.717e/l. Lahessa tuli viikonloppuna käytyä ja sieltä sai 1.176e/l, kun 95 oli 1.744e/l.

Tällaisena, kun säilyisi hintaero, niin muuntotuki kuittaisi itsensä aika hyvää tahtia takaisin.
 
Hintaa olen PK-seudulla nyt hetken seuraillut ja se on mielestäni ollut 1,3xx e/l asemilla (esim. Myllypuron Shell, Viikin/Pihlajiston ABC) aina. Mikäli on tietoa, että joillain asemilla on tyypillisesti huokeampaa, niin kiinnostaa. En havainnut ainakaan parin viime viikon aikana, että olisi samanlaista viikottaista sukellusta hinnassa kuin bensassa on ollut tai sitten on mennyt vain ohi mahd. halvemmat päivät.
 
Viimeksi muokattu:
Polkaisin tänään lämpimällä koneella ylämäkeen kaasun pohjaan (liittyminen 80-rajoituksen tielle, loppunopeus ennemmin satasen korvilla) ja havaitsin vaaleaa "savua" perässä, mutta tein sittemmin tulkinnan, että kyseessä olikin vesihöyry ja kyllä se pilvi käyttäytyikin höyryn tavoin kadoten ~heti. Ilmiötä en muissa kovissa kiihdytyksissä ole havainnut, mutta ehkä tuo ylämäki (tämä oli nyt Siilitieltä Itäväylälle länttä kohti) oli sen verran raskaampi, että asia näkyi selkeästi. Nyt on vaan vähän herkkänä sulaville muoviosille ja räjähtäville moottoreille...
 
Hajoaa se pumppu bensalla toki joskus yleisesti jossain 300-400tkm kohdalla. Esim hyvin suosittu boschin pumpulle(044) oli specsattu kestävyys 500h eli kyllä siinä jotain eroa kestävyydessä on. Mulla hajos taannoin käyttiksestä bensapumppu ja kilsoja joku 320tkm ja ikää 26vuotta joten siinä saa alkaa kokeileen viinalla samaa kestävyyttä :)

Joskus hajoaa, joskus ei. Mulla lähti taannoin käyttis kiertoon ja kilsoja siinä joku 420tkm ja ikää 25 vuotta.

Omaa ajoa n. 320 tkm, josta noin puolet RE85:llä. Pumppuun ei tarvinnut koskaan kajota.
 
Auriksen polttoainelinjan sulatustesti jatkuu. Ekalla tankkauksella vanhan bensan päälle pääsin 52 prosentin etanolilukemaan. Ajelin ko. tankillisen vähäiseen määrään (luulin että selvästi alle 10 litraa, mutta en ole varma) ja tankkasin tänään lähes 40 litraa RE85:tä. Nyt äppi sanoo, että on 72 % etanolia tankissa.

Tuon yhden 52-prosenttisen tankillisen kulutuslukema pumpulta oli jo toki selvästi bensaa suurempi (ehkä 6,5-7 litran kulmilla), mutta vaikea sanoa yhdestä tankkauksesta yhtään mitään, koska muuttujia on.
 
2025 tammikuun alku.

Testasin jälleen Volkswagen Golf 1.2 TSI 98E5 + RE85 sekoitusta vakio reitillä.

Tällä kertaa laskennallinen 20% etanolipitoisuus.

Kulutus KASVOI ~4,8%. Hyvin toimi kaikilla käytetyillä kierroksilla ja tehot olivat tallella.

Seuraavaksi testaan 25% sekoitusta.
2025 maaliskuun alku

Testasin jälleen Volkswagen Golf 1.2 TSI 98E5 + RE85 sekoitusta vakio reitillä.

Tällä kertaa laskennallinen 25% etanolipitoisuus.

Kulutus PIENENI tällä kertaa 1,8% etanoliseoksen hyväksi.

RE85 polttoaineen etanolin määrä saattaa vaihdella, mutta kuitenkin.
Keli molempiin suuntiin oli hyvin pitkälti samanlainen.
Sama reitti, ~550km suuntaansa, keskinopeus oli 87,0km/h ja 86,9km/h.

Samoilta mittareilta aina tankattu piri pintaan.

Hyvin toimi kaikissa tilanteissa ja aivan kuin etanolilla olisi ollut vähän enemmän alavääntöä...

Seuraavaksi testaan 30% sekoitusta.
2025 pääsiäinen

Testasin jälleen Volkswagen Golf 1.2 TSI 98E5 + RE85 sekoitusta vakio reitillä.

Tällä kertaa laskennallinen 30% etanolipitoisuus.

Kulutus KASVOI tällä kertaa 11%. Ehkä kuitenkin VAIN, koska keskinopeus oli etanolilla suurempi ja lähtö & määränpään lämpötila jaettuna kahdella oli 6 asetetta kylmempi. Kumpaankin suuntaan oli muuten hyvin pitkälti samanlainen keli.

Sama reitti, ~550km suuntaansa. Keskinopeus oli 91,4km/h ja 92,8km/h.

Samoilta mittareilta aina tankattu piri pintaan.

Hyvin toimi kaikissa tilanteissa ja ei laihalle menoa.

Seuraavaksi testaan 35% sekoitusta.
 
Viimeksi muokattu:
2025 pääsiäinen

Testasin jälleen Volkswagen Golf 1.2 TSI 98E5 + RE85 sekoitusta vakio reitillä.

Tällä kertaa laskennallinen 30% etanolipitoisuus.

Kulutus KASVOI tällä kertaa 11%. Ehkä kuitenkin VAIN, koska keskinopeus oli etanolilla suurempi ja lähtö & määränpään lämpötila jaettuna kahdella oli 6 asetetta kylmempi. Kumpaankin suuntaan oli muuten hyvin pitkälti samanlainen keli.

Sama reitti, ~550km suuntaansa. Keskinopeus oli 91,4km/h ja 92,8km/h.

Samoilta mittareilta aina tankattu piri pintaan.

Hyvin toimi kaikissa tilanteissa ja ei laihalle menoa.

Seuraavaksi testaan 35% sekoitusta.
Jostain muistin kopukoista tuli mielikuva, että trim sallisi noin 10% säätöä. Tuleekohan sulla kohta rajat vastaan ja alkaa menemään laihalle?
 
Auriksella on ajeltu keskimäärin ehkä n. 50-prosenttisella ja pidän etanolilukeman nyt 30-50 prosentin välillä toistaiseksi. Seuraavan kesäisen öljynvaihdon jälkeen harkitsen siirtymistä pelkkään RE85-tankkaukseen. Auton käytössä ja tarpeessa nyt myös muutos, kun sillä ajetaan töihin ja takaisin joka päivä toistaiseksi, joten nyt tulee myös kilometrejä ja auto on välttämätön jonkin aikaa vs. aiempi tilanne, kun se oli lähinnä kauppakassi.

Kertaalleen syttyi jokunen viikko sitten "check hybrid system", mikä pelästytti kyllä. Se voi tarkoittaa vaikka mitä. Aiemmin ei ole moista näkynyt tai ylipäänsä yhtään mitään varoitusta. Mulla ei ollut OBD-lukijaa, joten mitään hajua siitä ei ole, mikä probleemana on tai oli. Nyt on lukija ja odottelen, josko saisi toisen kerran tuon ilmoituksen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
284 945
Viestejä
4 895 152
Jäsenet
78 897
Uusin jäsen
Tohtorigerhard

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom