Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Itsellä ajo on maantiepainotteista, joten tuo ei taida olla kovin suuri ongelma.

Vähän sellainen olo on tullut, että onkohan nämä etanolin aiheuttamat ongelmat osittain vähän liioiteltuja. Varmaan tässä ajan kanssa näkee, että pitääkö nämä polttoainejärjestelmän syöpymiset tai muut esson baari jutut paikkansa.
Osa on. Taitaa lopulta suurinosa esim letkuista olla todellisuudessa etanolin kestävää. Pumppujen kesto on sit asia toinen ja aika harva ainaskaan näistä viripumpuista on specsattu suoraan e85 vaan lähinnä maininta "lyhentää polttoainepumpun elinikää" ja luulis että bosch sais kisavehkeiden pumpuille oikean kestävyyden helpolla tehtyä.
 
Itsellä ajo on maantiepainotteista, joten tuo ei taida olla kovin suuri ongelma.

Vähän sellainen olo on tullut, että onkohan nämä etanolin aiheuttamat ongelmat osittain vähän liioiteltuja. Varmaan tässä ajan kanssa näkee, että pitääkö nämä polttoainejärjestelmän syöpymiset tai muut esson baari jutut paikkansa.
Jep. Ongelmat on sinällään kyllä olemassa, mutta liioiteltuja. Saabien kanssa tuli tuota harrastettua, mikä on siksi hyvä lähtökohta että samasta autosta on sekä bensaversio, että flexifuelversio. Flexiversiossa on erilaista polttoainelinjaa jne paranneltuja juttuja, mutta loppupeleissä se normimoottorikin kestää ihan yhtä hyvin. Muut osat hajoaa ennemmin tai auto lahoaa alle. Pumppu on heikoin kohta, mutta ne ei ole ikuisia bensallakaan. Näkyvin haitta on, että jos pitkään bensalla ajettuun moottoriin on kertynyt karstaa tms, niin se kaikki lähtee liikkeelle etanolin kanssa, eli öljyjä joutuu vaihtamaan muutaman kerran tiheään tahtiin. Ja siinä pitää olla tarkkana jos vaihtelee vaikka tankin sisäisiin osiin tarvikeletkuja, niin vaikka niissä lukee että kestää etanolia, niin voi olla että vain se letkun sisäpinta kestää etanolia, pitää olla tarkkana että kestää nimenomaan uppoasennuksen.
 
Pumppu on heikoin kohta, mutta ne ei ole ikuisia bensallakaan.
Hajoaa se pumppu bensalla toki joskus yleisesti jossain 300-400tkm kohdalla. Esim hyvin suosittu boschin pumpulle(044) oli specsattu kestävyys 500h eli kyllä siinä jotain eroa kestävyydessä on. Mulla hajos taannoin käyttiksestä bensapumppu ja kilsoja joku 320tkm ja ikää 26vuotta joten siinä saa alkaa kokeileen viinalla samaa kestävyyttä :)
 
^ KomppaanCaseAce:n viestiä. Abaut 250 tuhatta kilsaa on ajeltu etanolilla Saabeilla. Vaimolla on tehtaan Biopower 9-5 2.3t, itellä softapäivitetty 9-5 2.3T Aero.

Pumppujen ongelmat kulminoituivat joskus 2012 - 2018, kun markkinoille tuupittiin huonolaatuisia, muka etanolille speksattuja pumppuja. Piti aikoinaan Aeroon hommata tehonnoston takia DeatschWerks DW200 255lph -pumppu, se kesti aika tarkkaan 10 tkm :hammer:

Sittemmin on E85:n koostumustakin muutettu lisäaineistuksella voitelevampaan suuntaan, ihan kohtuulliset 180 tkm jaksoi AEM 50-1200 syöttää viinaa 285 Hv/450 Nm -koneeseen (4 bar regu + ahdot). Samanlainen AEM tuli asennettua porsineen tilalle.

Edit: jarskii- , laadukkaina pidetyt Walbro:n tehdasasenteiset pumput tuppaavat porsimaan siinä 200 tkm kohdilla, ihan bensaa pumpatessaan. Ikävä kyllä kokemusta on :btooth:

Ja kun tässä etanolin käytöstä keskustellaan, niin ei tuo Bosch 044 kyllä ole hankintalistan kärkipäässä, kun seuraavaa polttoainepumppua ostan.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
271 613
Viestejä
4 690 878
Jäsenet
76 777
Uusin jäsen
jerelolo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom