Tuosta olen kyllä samaa mieltä. Ostajat ostaa ja kyselijät kyselee jne. ja minun mielestäni varsinkin Torissa on hyvä laittaa ilmoitukseen maininta, että myydään nopeimmalle. Näin niitä tavaroita ei tarvitse varailla sellaiselle joka ehkä ostaa ne, vaan ne myydään sille joka ne oikeasti ostaa. Omassa keississäni ei siis ollut kyse mistään renkaiden potkimisesta, vaan oltiin jo sopimassa toimitustapaa. Eikä aina kannata olla liian hätäinen, vaan kauppakumppanille kannattaa antaa kohtuullisesti aikaa vastata, sillä varmasti yhdellä jos toisella meistä voi tulla vastaan kiireitä, joiden takia viestittelyyn voi tulla tauko.Riippuu vähän että kuinka kauan se hierominen kestää. Jos päiväkausia mietitään ja hierotaan ja joku muu tulee ja nappaa tavarat sun ohi, niin se on vaan voi, voi.
Näitä hierojia kun on myös kaikenlaisia. Tosiostaja ostaa ja hierojat hieroo sitten vaikka vuosikausia niitä hintojaan excelissä.![]()
Toisaalta tuo pikakauppojen suosiminen voi ajaa ostajan tekemään hätiköidyn ostoksen, jolloin esimerkiksi myyjän taustojen selvittämiseen ja tuotteen yhteensopivuuden ja kunnon kyselemiseen ei tule panostettua niin paljon ja se voi johtaa huonoihin kauppoihin. Mielestäni asiat pitää käydä läpi loppuun asti ensimmäisen kiinnostuksensa ilmaisseen kanssa, jos hän kysyy esimerkiksi lisäkuvia tai screenshotteja tai muuta sellaista, jotta hän voi varmistua ostamansa tavaran kunnosta. Jos voidaan olettaa, että kiinnostuneella on ihan oikeasti ostohousut jalassa, niin olisi väärin myydä tavara pikaostajalle, joka ei kysele, vaan tekee suoraan tarjouksen. Ja näiltä kyselyiltä ja lisäselvityksiltä voidaan välttyä helposti, kun pistetään siihen ilmoitukseen kaikki mahdollinen tieto, joka voi olla ostajan kannalta oleellista.
Top tykkänään nyt. En todellakaan ole niin uuvatti että olisin tehnyt tuollaisen haistapaskatarjouksen. Järki käteen nyt. Päinvastoin olen sitä mieltä että tuollaisille epärealististen tarjousten tekijöille saisi antaa negaa kaupankäynnin häiritsemisestä. Tarjouksen tulee olla realistinen ja perustua yleiseen hintatasoon.Siis myyjän pitäisi vastata jokaikiseen "maksan sulle kybän tosta 500euron näyttiksestä" tarjoukseen? Tai muuten tulee negaa? ööö, EI.
Tarjous on tarjous ja siihen ei tarvitse vastata mitään. Yleensä tarjous on surkea, jos siihen ei saa mitään vastausta.
Tarjoamani hinta oli mielestäni ihan realistinen ja esitin asian vieläpä niin, että kysyin myyjältä, että tehdäänkö kaupat hinnalla X. Tähän myyjä ei vastannut mitään, vaikka aivan hyvin hän olisi voinut vastata että ei myy tuolla ehdottamallani hinnalla X, mutta hinnalla Y voi myydä ja olin kyllä valmis tulemaan hinnassa vastaan, mikäli myyjä ei olisi hyväksynyt tarjoustani. Olen edelleen sitä mieltä, että myyjä ei toiminut hyvän kaupankäyntitavan mukaisesti.