Tärkeä Epärehelliset kaupankävijät ja huonot kauppakokemukset

Ootko retardi vai miksi otit itseesi? Onhan toi hsalonen viestien perusteella ihan selvästi hieman jälkeenjäänyt henkilö. Miksi tällainen saa täällä riehua vapaasti on erikoista, mutta mikäs siinä. Jokainen taplaa tyylillään. :thumbsup:
Semmonen siellä
 
Lopettakaa jo mieslapset tämä lynkkaus. Olen nyt hoitanut osapuolien kanssa palautukset ja syyt miksen ole voinut toimittaa. Mutta jos mieli tekee, lynkatkaa niin pahasti kun mieli tekee. Olen oppinut virheistäni ettei kannata käydä kauppaa jos tulee kiireitä. Näitä en kuitenkaan osannut ennustaa silloin kuin olen lyönyt kaupat lukkoon. Mutta jatkakaa ilomielin. Olen tyytynyt tuomiooni jonka sain tästä casesta.
Asia myös minun osaltani loppuunkäsitelty. Kaupat jäi lopulta toteutumatta, mutta eiköhän kaikille tule kerran tai pari elämässä tilanne vastaan että ei vaan pysty. Ei tällainen kaupankäynti saisi maailmaa kaataa.
Sivustaseuraajien kommentointi luo hyvää ryhmäpainetta hoitaa kaupat maaliin parhaansa mukaan, valitettavasti se toimii vain rehellisiin kaupankäyjiin. Ihan turha mennä henkilökohtaisuuksiin ja nimittelyyn vaikka kuinka sapettaisi, se kertoo enemmän nimittelijästä kuin nimittelyn kohteesta.

Kyllä mä voin Takalaittoman kanssa tehdä kauppaa jatkossakin, summat vaan pysyy sellaisina että ei ole itselle niin väliä vaikka tulisikin takkiin.
btw sama pätee ihan kaikkiin muihinkin käyttäjiin kun tehdään postikauppoja. ;)
 
Tulee tehtyä usein kauppaa täällä ja täytyy sanoa, että positiivisesti tulee yllätyttyä todella usein kun on toriin tottunut, mutta nyt on pakko jättää huonosta kokemuksesta ei huijauksesta viesti ja kysellä mitä mieltä raati täällä on. Ostin @GeeCee kaksi PS4 peliä hintaan 25€ sisältäen postikulut. 10.10 tuli viestiä häneltä ja samana päivänä maksoin. Sai omien sanojensa mukaan seuraavana päivänä postiin, mutta kirjettä ei alkanut kuulumaan joten palautti rahat 26.10. 15.11 tuli viesti, että pelit oli palautunut hänelle. Selityksenä "Lähetystä ei näemmä oltu noudettu, oli siis varmaan mennyt postitoimipaikkaan kun ei mahtunut luukusta tjsp". En ollut koskaan saanut mitään saapumisilmoitusta tmv. noista joten jäi epäselväksi oliko nuo oikeasti koskaan matkalla. Mitalla katsoin niin kaksi PS4 peliä tuossa kirjekuoressa taitaa ylittää sen 3cm niin voi olla ettei sen takia ole edes yritetty jakaa. Postiluukusta kyllä mahtuisi. Epäselväksi jäi miksei saapumisilmoitusta koskaan saapunut jos noin kävi ja käsittääkseni kirjeessähän olisi syy lukenut tuolle miksei sitä oltu jaettu.

16.11 tehtiin kaupat uudelleen tällä kertaa maksoin 27€ sisältäen postikulut jotta tulee pakettina ja seurantakoodilla niin ei katoa mihinkään ja pystyn seuraamaan missä menee. No eilen sain haettua noi ja molemmat kotelot olivat menneet halki ja aika pahastikin. Mielestäni myyjän vika kun maksoin paketista, mutta lähetti silti kuplamuovikirjeessä. Noita koteloitahan saa varmaan jostain ostettua uusia niin mietin, että onko kohtuullista pyytää uudet ehjät kotelot molempiin?
 

Liitteet

  • 12345.jpg
    12345.jpg
    514,2 KB · Luettu: 445
Kyllä mä tuon Postin piikkiin laittaisin. Kirjeissä kestää nykyään kaksi viikkoa saapua perille ja osa paketeista on kuin trukilla yli ajettu. Juuri hain BF ostoksia pakettiautomaatista ja oli väkisin tungettu liian suuri paketti s-lokeroon. Ei auttanut kuin repiä pakkauksen pahvit pienissä paloissa lokerosta pois, että sain tuotteen ulos. Onneksi itse tuote oli ehjä.
 
^-- Kyllä, mutta tässä tapauksessa oli maksettu paketista ja lähetetty silti kirjeessä. Mielestäni tuo koteloiden korvaus on ihan kohtuullinen pyynti. Esimerkiksi Konsolinetissä pelikotelot näyttää maksavat 2€/kpl, joten kovin isosta summasta ei kuitenkaan ole kyse.
 
^-- Kyllä, mutta tässä tapauksessa oli maksettu paketista ja lähetetty silti kirjeessä. Mielestäni tuo koteloiden korvaus on ihan kohtuullinen pyynti. Esimerkiksi Konsolinetissä pelikotelot näyttää maksavat 2€/kpl, joten kovin isosta summasta ei kuitenkaan ole kyse.
Tuo vaikuttaisi xxs-paketilta. Xxs-paketti: Enintään 3 x 25 x 35 cm. Jos niin on, niin silloin sana "paketti" toteutuu. Se , että onko reilua kutsu noita kuplamuovikirjeitä paketiksi, siihen en ota kantaa mutta postilla on tuo "paketti" vaihtoehto.
 
Kyllä tuo mielestäni enemmän postin moka on jos noi on kuljetuksessa hajonnut. Itse olen nämä kuplamuovi kirjeet aina ajatellut pakettina, mutta mutta.. en nyt osaa tuohon mitään sanoa onko se nyt sit paketti vai ei kun asiaa miettii. Paljonko maksoit toimituskuluja?
 
Mitä sekoilua taas, jos on postikulut maksettu paketista juuri sen vuoksi että tulisi ehjänä perille niin onhan tuo nyt aivan selkeästi myyjän vika kun ei ole sovitulla tavalla tuotteita lähettänyt.
 
Ei kun oli maksettu paketista sen takia, että saa seurantakoodin.
Jos postikulut oli maksettu paketista ja sovittu että sillä tavalla lähetetään, on täysin irrelevanttia että mistä syystä ostaja sen pakettina halusi
 
Postin palvelun nimi on mikä on, kirjeenä tuo on lähetetty. Vähän kaksipiippuinen juttu kieltämättä
 
Postin palvelun nimi on mikä on, kirjeenä tuo on lähetetty. Vähän kaksipiippuinen juttu kieltämättä
Joo, mutta siis pointti on se, että koska paketista maksettiin nimenomaan sen takia että saadaan koodi, niin tuo xxs-paketti olisi itsellänikin ollut ensimmäinen valinta, koska toimitetaan suoraan kotiin. Jos olisi erikseen pyydetty pakettia sen takia, että saa pehmustettua tms, toki asia erikseen.

Koko tapaus oikeastaan riippuu siitä, minkä kokoisen paketin kulut on maksettu?
 
Menisi kyllä jo aika absurdin puolelle vaatia, että käytetyn tavaran kaupassa tavaran pitäisi olla paremmin pakattu kuin mitä keskiverto verkkokauppa niitä pakkaa. Vastaavissa kuplamuoveissahan monet firmatkin tuollaista pikkukrääsää lähettää, ja ihan samasta syystä.
 
Joo, mutta siis pointti on se, että koska paketista maksettiin nimenomaan sen takia että saadaan koodi, niin tuo xxs-paketti olisi itsellänikin ollut ensimmäinen valinta, koska toimitetaan suoraan kotiin. Jos olisi erikseen pyydetty pakettia sen takia, että saa pehmustettua tms, toki asia erikseen.

Koko tapaus oikeastaan riippuu siitä, minkä kokoisen paketin kulut on maksettu?
Seurantakoodin saa tavalliseen kirjelähetykseenkin 1,50 € lisähinnalla kun ostaa Plus-merkin. Toimitusaika saattaa tuurista riippuen myös nopeutua tai sitten ei. Plussakirjeet toimitetaan perille myös tiistaina vaikka tavallista kirjepostia ei silloin jaeta.
 
Seurantakoodin saa tavalliseen kirjelähetykseenkin 1,50 € lisähinnalla kun ostaa Plus-merkin. Toimitusaika saattaa tuurista riippuen myös nopeutua tai sitten ei. Plussakirjeet toimitetaan perille myös tiistaina vaikka tavallista kirjepostia ei silloin jaeta.
Juu niin saa, tiedän.
tällä kertaa maksoin 27€ sisältäen postikulut jotta tulee pakettina ja seurantakoodilla
Mutta nyt haluttiin paketti sen seurannan takia eikä 1,50€ lisähinnasta plus-merkkiä.
 
Menisi kyllä jo aika absurdin puolelle vaatia, että käytetyn tavaran kaupassa tavaran pitäisi olla paremmin pakattu kuin mitä keskiverto verkkokauppa niitä pakkaa. Vastaavissa kuplamuoveissahan monet firmatkin tuollaista pikkukrääsää lähettää, ja ihan samasta syystä.
Just näin.

Kuvassa Jimmsin lähettämä ”paketti”, jonka hain tänään postista:

0D174A26-7247-4995-A7A0-295F4B493B49.jpeg

Tää ketju on kyllä lahja, joka jatkaa antamistaan: koskaan ei tiedä mitä tulee vastaan, kun ketjun avaa.
 
Joo, mutta siis pointti on se, että koska paketista maksettiin nimenomaan sen takia että saadaan koodi, niin tuo xxs-paketti olisi itsellänikin ollut ensimmäinen valinta, koska toimitetaan suoraan kotiin. Jos olisi erikseen pyydetty pakettia sen takia, että saa pehmustettua tms, toki asia erikseen.

Koko tapaus oikeastaan riippuu siitä, minkä kokoisen paketin kulut on maksettu?

XXS paketissa ei ole varsinaista seurantaa. Mutta siis ei nyt tullut mieleen, että jos maksan paketista pitäisi erikseen alkaa pyytämään, että pakkaathan laatikkoon niin ettei mene postissa rikki. Jotenkin sitä odottaa, että paketti meinaa laatikkoa ja laatikossa on sen verran tukea, ettei pitäisi rikki mennä. Kyllähän ehkä noinkin olisi perille ehjänä mennyt jos olisi ollut vierekkäin eikä päällekäin. Peleistä suostuin maksamaan 10€ kpl ja loput oli postikuluihin. Tuossa jälkimmäisessa 27€ tarjouksessa siis 7€ oli varattu postikuluihin eli S kokoiseen pakettiin.

Mä oon lähettänyt tänä vuonna lähemmäs 50 kuplamuovikirjettä ja noin 100 pakettia kun myynyt puoli omaisuutta pois ja kaikki meneet ehjänä ja ajallaan perille yhtä lukuunottamatta jossa kesti melkein 2 viikkoa, mutta saapui kyllä ehjänä. En siis pitäisi hirveän oletuksena tuota postin murjomista kun ei ole koskaan aiemminkaan tullut vastaan vaikka todella paljon olen tavaraa postin kautta ostellutkin ja myynyt. Kerran postissa rikkoutui yksi kirje ja siitä kyllä korvasivat todella hyvin kun tavara oli pudonnut sisältä. Muutenkin täällä Techin puolella kauppaa tehdessä tottunut enemmänkin siihen, että pirun tarkkaan on ihmiset pakannut.

Menisi kyllä jo aika absurdin puolelle vaatia, että käytetyn tavaran kaupassa tavaran pitäisi olla paremmin pakattu kuin mitä keskiverto verkkokauppa niitä pakkaa. Vastaavissa kuplamuoveissahan monet firmatkin tuollaista pikkukrääsää lähettää, ja ihan samasta syystä.

Postitushan on aina lähettäjän vastuulla ja ihan samanlailla jos sulla jotain hajoaa kaupasta tilatessa he korvaavat sen rikkoutuneen tavaran. Kuten tuossa yllä totesin niin tosiaan itsekin paljon tullut kuplamuovikirjeitä läheteltyä ja kyllähän se on hyvä ja helppo tapa ja enemmänkin kuten tässäkin oli siitä pakkaus tavasta kiinni. Jos noi olisi ollut vierekkäin eikä päällekäin niin tuskin olisi hajonnut. Nyt toi oli vaan niin kiree setti, että ei se paljoa vääntöä kaivannut.

Tää ketju on kyllä lahja, joka jatkaa antamistaan: koskaan ei tiedä mitä tulee vastaan, kun ketjun avaa.

Sen takia mä tän tänne toinkin. Maukas case. Kuten tuossa @Alosi ystävällisesti linkkasi noita halvemmalla kuin löysin ebaysta niin eihän tuolla 4€:llä (+ postikulut varmaan kuplamuovikirjeessä jossa on sama riski ;)) ole rahallisesti mitään merkitystä.
 
Viimeksi muokattu:
Postitushan on aina lähettäjän vastuulla ja ihan samanlailla jos sulla jotain hajoaa kaupasta tilatessa he korvaavat sen rikkoutuneen tavaran.
Sen enempää tapaukseen kantaa ottamatta, niin yksityisten välisessä kaupassahan ei mitään korvausvelvollisuutta toimitukseen liittyen ole, jos ei törkeällä välinpitämättömyydellä (osoitetarra suoraan näytönohjaimen kylkeen ja postiin) ole vahinkoa aiheuttanut. Tavaran omistussuhde muuttuu, kun myyjä luovuttaa sen rahdinkuljettajalle (Posti, MH, yms.), ja se on lain silmissä siitä lähtien ostajan vastuulla.

Edit: Ja suosittelen tosiaan kauppalakia vilkaisemaan ihan kaikkien muutenkin, jos yksityishenkilöiden välistä kauppaa harrastaa, niin on kaupanteon oikeudet ja velvoitteet selvillä: Kauppalaki 355/1987 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
 
Viimeksi muokattu:
Tavaran omistussuhde muuttuu, kun myyjä luovuttaa sen tavarantoimittajalle, ja se on lain silmissä siitä lähtien ostajan vastuulla.

Jos asia todella menee noin niin miksei posti noudata tuota lakia? Vastaanottajanahan et voi selvittää tmv. mitään postin kanssa, koska posti hoitaa asiat vain lähettäjän kanssa jonka vastuulla asia ainakin postin mukaan täysin on. Esim. jos paketti katoaa kesken matkan tmv.
 
Jos asia todella menee noin niin miksei posti noudata tuota lakia? Vastaanottajanahan et voi selvittää tmv. mitään postin kanssa, koska posti hoitaa asiat vain lähettäjän kanssa jonka vastuulla asia ainakin postin mukaan täysin on. Esim. jos paketti katoaa kesken matkan tmv.

Asia todella menee noin, ks. Kauppalaki.

Postihan ei voi tietää onko kuljetettava tavara kaupan kohde vai mitä, eli he luonnollisesti eivät voi alkaa säätää paketin kanssa muun kuin sen heidän oman asiakkaansa, eli lähettäjän kanssa.
 
Ostaessa verkkokaupasta, verkkokauppa on vastuussa rahdista. Tämä perustuu kuluttajansuojakiin.

Kahden yksityisen välisessä kaupassa vastuu rahdista on omistajalla. Omistus taas siirtyy ostajalle siinä vaiheessa, kun paketti on annettu huolintaliikkeen(posti) haltuun. Tämä perustuu tieliikennelakiin.
Posti taas korvaa vahingot tieliikennelain mukaan. Lähettäjä vakuuttaa paketin, jos haluaa jotain oikeita korvauksia saada.

Tosin, jos pakettina sovittu lähetys ja kirjeenä tulee, niin onhan se toki perseilyä myyjältä ja negatiivinen kauppakokemus:hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Jos haluaa varmasti ehjänä perille niin eikö olisi pitänyt pyytää särkyvä -lisäpalvelu siihen pakettiin? Harva sitä kyllä pyytää/haluaa maksaa siitä.
 
Jos haluaa varmasti ehjänä perille niin eikö olisi pitänyt pyytää särkyvä -lisäpalvelu siihen pakettiin? Harva sitä kyllä pyytää/haluaa maksaa siitä.
Särkyvänä lähetetty paketti taitaa olla vaan erilliskäsiteltävä, muuta hyötyä ei taida olla. Eli jos menee kuitenkin rikki, Posti korvaa sen oliko 20€/kilo(?). Vakuutettuna pitäisi arvokkaat laittaa :darra: . Harva toki niin tekee.
 
....Postitushan on aina lähettäjän vastuulla ja ihan samanlailla jos sulla jotain hajoaa kaupasta tilatessa he korvaavat sen rikkoutuneen tavaran....

Jos asia todella menee noin niin miksei posti noudata tuota lakia? Vastaanottajanahan et voi selvittää tmv. mitään postin kanssa, koska posti hoitaa asiat vain lähettäjän kanssa jonka vastuulla asia ainakin postin mukaan täysin on. Esim. jos paketti katoaa kesken matkan tmv.

En haluaisi vääntää veistä haavassa, koska ymmärrän hyvin harmituksen tilanteessa, johon et ole itse voinut mitenkään vaikuttaa.

Mutta väite, että postitus on aina lähettäjän vastuulla ei valitettavasti pidä paikkaansa. B2C kaupassa sovelletaan kuluttajansuojalakia. Jos Jimmsistä tilattu näytönohjain näyttää siltä, että paketin yli on ajettu trukin kanssa, niin Jimms toimittaa sinulle uuden näytönohjaimen ja hoitaa mahdolliset hyvitykset Postin kanssa.

Mutta C2C kaupassa sovelletaan kauppalakia ja kuten jo aikaisemmin on mainittu, niin siinä vastuu siirtyy ostajalle siinä kohtaa, kun tuote luovutetaan postille.

Tuntuuko se oikeudenmukaista, että vastaat toimituksesta, johon et itse ole vaikuttanut mitenkään. Ei tietenkään. Noudattaako Posti lakia. Kyllä noudattaa.
 
Jos haluaa varmasti ehjänä perille niin eikö olisi pitänyt pyytää särkyvä -lisäpalvelu siihen pakettiin? Harva sitä kyllä pyytää/haluaa maksaa siitä.

Tuossa on se ongelma, että hinta nousee niin korkealle, että halvempaa ostaa uutena kaupasta. Pakettina lähettäessä kuitenkin melkoinen tuuri saa olla, että laatikko hajoaisi niin, että sisältökin hajoaisi. Minäkin oon lähettänyt ties kuinka paljon tavaraa muropaketeissa jotka ei mitään kestä, mutta hyvin nekin on ehjänä aina perille menneet. Tässäkin luultavasti se muropaketti olisi pitänyt nämä ehjänä.
 
Tuossa on se ongelma, että hinta nousee niin korkealle, että halvempaa ostaa uutena kaupasta. Pakettina lähettäessä kuitenkin melkoinen tuuri saa olla, että laatikko hajoaisi niin, että sisältökin hajoaisi. Minäkin oon lähettänyt ties kuinka paljon tavaraa muropaketeissa jotka ei mitään kestä, mutta hyvin nekin on ehjänä aina perille menneet. Tässäkin luultavasti se muropaketti olisi pitänyt nämä ehjänä.
Niinhän se on. Varmuudesta pitää maksaa. Ja jos haluaa laatikon niin sekin on hyvä mainita. Paketti=/=laatikko.
 
Itse tulen ainakin aina kuluissa puoliksi vastaan, jos posti on rikkonut/kadottanut lähetyksen. Eihän tähän toki mikään laki velvoita, mutta omasta mielestäni se on reilua, koska ei se myöskään ostajan vika ole, jos posti rikkoo/kadottaa lähetyksiä. Onneksi ei nyt mitään arvokkaampaa ole kadonnut pois lukien se n. 400€ näytönohjain muutama vuosi sitten.
 
Tuossa on se ongelma, että hinta nousee niin korkealle, että halvempaa ostaa uutena kaupasta. Pakettina lähettäessä kuitenkin melkoinen tuuri saa olla, että laatikko hajoaisi niin, että sisältökin hajoaisi. Minäkin oon lähettänyt ties kuinka paljon tavaraa muropaketeissa jotka ei mitään kestä, mutta hyvin nekin on ehjänä aina perille menneet. Tässäkin luultavasti se muropaketti olisi pitänyt nämä ehjänä.

Tämä pitää paikkansa. Toki tuli "särkyvää" mutta sisälsi vain kotelon. Eli ei sinne nyt huvin vuoksi myyjä ala lisäämään tiiliskiviä tms. Jotka myös vielä helpommin rikkoisivat sitä koteloa. Puhumattakaan helposti päälle 1000€ näytönohjaimista joissa (jos posti korvaa 20€/kg) täytyisi painon olla luokkaa 50kg mitä voisi olla myös aika ikävä sitten noutaa kun haluaisi vain sen tasan 1000€ hintaisen näytönohjaimen ehjänä...
 
Kauppalaki, 1 luku, 15 pykälä:

Jos kaupan kohteena on kuljetettavana oleva tavara, vaaranvastuu siirtyy ostajalle kaupantekohetkellä, jollei olosuhteista ilmene, että hän on ottanut vaaranvastuun kantaakseen siitä lähtien, kun tavara on luovutettu kuljetusasiakirjan antaneen rahdinkuljettajan hallintaan

Eli tämän mukaan myyjä olisi velvollinen korvaamaan nuo kotelot.
 
Viimeksi muokattu:
Kauppalaki, 1 luku, 15 pykälä:

Jos kaupan kohteena on kuljetettavana oleva tavara, vaaranvastuu siirtyy ostajalle kaupantekohetkellä, jollei olosuhteista ilmene, että hän on ottanut vaaranvastuun kantaakseen siitä lähtien, kun tavara on luovutettu kuljetusasiakirjan antaneen rahdinkuljettajan hallintaan

Eli tämän mukaan myyjä olisi velvollinen korvaamaan nuo kotelot.

Juu ei. Kaupan kohteena ei tuossa tilanteessa ole kuljetettavana oleva tavara. Se vaatisi sitä että tavara olisi siis kaupantekohetkellä kuljetuksessa, ja tuo käytännössä pätee erilaisiin rahteihin ym.

Lue siitä vähän aiempaa se vaaranvastuun siirtyminen pykälästä 13, ja sen jälkeen käy tarkistamassa pykälistä 6-7 mitä siitä luovutusajankohdasta sanotaan (tässä nimenomaisessa tapauksessa kyseessä on kuljetuskauppa, eli riittää katsoa §7), niin pääset oikeaan lopputulemaan.
 
Mielestäni kyllä aika turhaa jaarittelua, kun itse pelit (levyt) on ehjinä tulleet perille. Käsittääkseni ne kotelot on tehty juuri sitä varten, että mahdolliset rikkovat voimat kohdituisi niihin eikä levyihin. Tuskinpa samanlaista tekstiä tänne ilmestyy jos posti kolhii jonkun komponentin alkuperäistä pakettia hiukan, mutta kuitenkin ite tavara on ehjä
 
Mielestäni kyllä aika turhaa jaarittelua, kun itse pelit (levyt) on ehjinä tulleet perille. Käsittääkseni ne kotelot on tehty juuri sitä varten, että mahdolliset rikkovat voimat kohdituisi niihin eikä levyihin. Tuskinpa samanlaista tekstiä tänne ilmestyy jos posti kolhii jonkun komponentin alkuperäistä pakettia hiukan, mutta kuitenkin ite tavara on ehjä
Mielestäni eri asia. Komponentti menee heti käyttöön levyä säilytetään kotelossa, jota taas pidetään hyllyssä.
 
Kauppalaki, 1 luku, 15 pykälä:

Jos kaupan kohteena on kuljetettavana oleva tavara, vaaranvastuu siirtyy ostajalle kaupantekohetkellä, jollei olosuhteista ilmene, että hän on ottanut vaaranvastuun kantaakseen siitä lähtien, kun tavara on luovutettu kuljetusasiakirjan antaneen rahdinkuljettajan hallintaan

Eli tämän mukaan myyjä olisi velvollinen korvaamaan nuo kotelot.
Lueppas lainaamasi teksti ajatuksella uudetaan.

"Jos kaupan kohteena on kuljetettavana oleva tavara, vaaranvastuu siirtyy ostajalle kaupantekohetkellä, jollei olosuhteista ilmene, että hän on ottanut vaaranvastuun kantaakseen siitä lähtien, kun tavara on luovutettu kuljetusasiakirjan antaneen rahdinkuljettajan hallintaan"

Ja tarkemmin edeltävissä pykälissä:

7§
"Jos tavara muussa tapauksessa on kuljetettava ostajalle eikä muuta johdu toimituslausekkeesta tai sopimuksesta muuten, luovutus tapahtuu, kun rahdinkuljettaja, joka on sitoutunut kuljettamaan tavaran lähetyspaikkakunnalta, saa tavaran hallintaansa. Jos myyjä itse suorittaa kuljetuksen, luovutus tapahtuu vasta ostajan saadessa tavaran hallintaansa."
Jos tavara on myyty "vapaasti", "toimitettuna" tai "vapaasti toimitettuna" määrätylle paikkakunnalle, sitä ei katsota luovutetuksi ennen kuin se on tullut perille tälle paikkakunnalle.

13 §
Vaaranvastuu siirtyy ostajalle, kun tavaran luovutus sopimuksen taikka 6 tai 7 §:n mukaan tapahtuu.

-->Vaaranvatuu siirtyy ostajalle kun rahdinkuljettaja, tässätapauksessa Posti, saa tavaran haltuunsa.

EDIT: Aika sama miten tuo vastuu teoriassa menee. Käytännössä lähettäjä mokasi ja on reilua heitää pari euroa rikkoutuneista koteloista ja välttää siten negatiivinen palaute.
 
Viimeksi muokattu:
Lueppas lainaamasi teksti ajatuksella uudetaan.

"Jos kaupan kohteena on kuljetettavana oleva tavara, vaaranvastuu siirtyy ostajalle kaupantekohetkellä, jollei olosuhteista ilmene, että hän on ottanut vaaranvastuun kantaakseen siitä lähtien, kun tavara on luovutettu kuljetusasiakirjan antaneen rahdinkuljettajan hallintaan"

Ja tarkemmin edeltävissä pykälissä:

7§
"Jos tavara muussa tapauksessa on kuljetettava ostajalle eikä muuta johdu toimituslausekkeesta tai sopimuksesta muuten, luovutus tapahtuu, kun rahdinkuljettaja, joka on sitoutunut kuljettamaan tavaran lähetyspaikkakunnalta, saa tavaran hallintaansa. Jos myyjä itse suorittaa kuljetuksen, luovutus tapahtuu vasta ostajan saadessa tavaran hallintaansa."
Jos tavara on myyty "vapaasti", "toimitettuna" tai "vapaasti toimitettuna" määrätylle paikkakunnalle, sitä ei katsota luovutetuksi ennen kuin se on tullut perille tälle paikkakunnalle.

13 §
Vaaranvastuu siirtyy ostajalle, kun tavaran luovutus sopimuksen taikka 6 tai 7 §:n mukaan tapahtuu.

-->Vaaranvatuu siirtyy ostajalle kun rahdinkuljettaja, tässätapauksessa Posti, saa tavaran haltuunsa.
Joo, luin näköjään huolimattomasti.
 
Mielestäni eri asia. Komponentti menee heti käyttöön levyä säilytetään kotelossa, jota taas pidetään hyllyssä.

Mielestäni myös eri asia ja itsekin juuri tuon takia kiroon, että mulla on kaikki muutkin pelit siistissä rivissä hyllyssä, mutta näistä toista ei ainakaan kovin siististi saa kun se on niin suurelta osalta rikki. Kyllähän mä nää olisin voinut ostaa myös rikkinäisillä koteloilla alunperinkin, mutta hinnan olisi pitänyt tietysti olla sen mukainen.

Onhan paljon erilaisia tavaroita joista se pakettikin on osa arvoa. Tyyliin jotkin vanhat pelit. Ei niidenkään kanssa koskaan ole mitään ongelmaa kun vaan pakkaa. Aikoinaan melkein vuosikymmen sitten multa oli kirje revennyt postissa ja siinä lapussa luki, että oli jäänyt koneen väliin niin posti korvasi uuden hinnan 25€ vaikka itse osa oli 3€ arvoinen käytettynä jonka siitä olin maksanut. Ainakin silloin posti hoiti homman reilusti.
 
Tuhansia DVD/Bluray-leffoja on tullut ostettua ja aina 1-2 leffaa lähetetään pehmustetussa kirjeessä/ helposti-kuoressa ja vain isommat satsit pakettina. Hajonneita kuoria 2-3% lähetyksistä ja usein kirjeet katoavat jopa matkalla, tuntuu että tänä vuonna luku kasvaa entisestään. Sitä varten on omia koteloita Nierlestä. Kuuluu harrastuksen sivukuluihin nuo postin källit. :kahvi:
 
Mielestäni kyllä aika turhaa jaarittelua, kun itse pelit (levyt) on ehjinä tulleet perille. Käsittääkseni ne kotelot on tehty juuri sitä varten, että mahdolliset rikkovat voimat kohdituisi niihin eikä levyihin. Tuskinpa samanlaista tekstiä tänne ilmestyy jos posti kolhii jonkun komponentin alkuperäistä pakettia hiukan, mutta kuitenkin ite tavara on ehjä

Kerrankin näin päin. Meinasin sanoa saman, mutta sitten olisit syyttänyt minua (taas) myyjän puolustelusta.

Kyllä kuitenkin moraalisesti oikein olisi heittää pari euroa ostajalle, mutta jos ei laita, niin negatiivinen palaute on riittävä rangaistus. Ja sen voisi laittaa jo siitä säädöstä, mitä tässä oli.

Olisi ihan eri asia, jos elokuvat/pelit eivät toimisi, mutta nyt näyttää tulleen toimivana perille - kaikesta huolimatta.
 
Täällä kun on kaikki asiantuntijat paikalla niin pakko kysyä mitenkäs tämmöinen tilanne. Myyjä lähetti paketit ristiin. Avasin omani ja huomasin, että väärä sisältö ja laitoin myyjälle viestiä jolloin myyjä otti toiseen ostajaan yhteyttä ja ilmoitti asiasta hänelle. Toinen tyyppi kuitenkin haki ja jopa avasi paketin. Syyllistyikö tuo toinen tyyppi johonkin tuossa tempussaan jolla voisi häntä painostaa hoitamaan asian loppuun. Nyt siis tuntuu olevan hankaluuksia tuolla toisella ostajalla saada tuota pakettia matkaan ja hänen saamansa paketti olikin arvokkaampi kuin minulle saapunut.
 
Täällä kun on kaikki asiantuntijat paikalla niin pakko kysyä mitenkäs tämmöinen tilanne. Myyjä lähetti paketit ristiin. Avasin omani ja huomasin, että väärä sisältö ja laitoin myyjälle viestiä jolloin myyjä otti toiseen ostajaan yhteyttä ja ilmoitti asiasta hänelle. Toinen tyyppi kuitenkin haki ja jopa avasi paketin. Syyllistyikö tuo toinen tyyppi johonkin tuossa tempussaan jolla voisi häntä painostaa hoitamaan asian loppuun. Nyt siis tuntuu olevan hankaluuksia tuolla toisella ostajalla saada tuota pakettia matkaan ja hänen saamansa paketti olikin arvokkaampi kuin minulle saapunut.

Molemmat ostajahan tuossa on tehneet saman, eli noutivat itselleen osoitetun paketin, jossa sisältö ei ollutkaan sitä mitä piti.

Periaatteessa sen ratkonta, että saat ostamasi tuotteen, on myyjän ongelma. Ostajathan tässä ei ole tehneet kauppaa keskenään, ja toisaalta koko tilanne on myös myyjän virheestä johtuva.

Nähdäkseni tuo että ostaja pitäisi erehdyksen johdosta hänelle kuulumattoman tavaran täyttää kavalluksen tunnusmerkit alle (ks. 27. luku, 4§):
"Kavalluksesta tuomitaan myös se, joka anastaa löytämiään tai erehdyksen kautta haltuunsa saamiaan varoja tai muuta irtainta omaisuutta."
 
Ostajat ovat maksaneet tuotteistaan niin ei yllätys ettei välttämättä ole hirveä hinku laittaa niitä uudelleen postiin, ennen kuin rahat palautunut. Tässä sitten riskinä että ostajalle jää se väärä tuote ja rahat itsellensä.

EDIT: Ylläolevaan vastauksena näin maalaisjärjellä ajateltuna, että ei riko mitään kirjesalaisuuksia - se pakettihan on nimenomaan osoitettu osoitekortissa hänelle.
 
Täällä kun on kaikki asiantuntijat paikalla niin pakko kysyä mitenkäs tämmöinen tilanne. Myyjä lähetti paketit ristiin. Avasin omani ja huomasin, että väärä sisältö ja laitoin myyjälle viestiä jolloin myyjä otti toiseen ostajaan yhteyttä ja ilmoitti asiasta hänelle. Toinen tyyppi kuitenkin haki ja jopa avasi paketin. Syyllistyikö tuo toinen tyyppi johonkin tuossa tempussaan jolla voisi häntä painostaa hoitamaan asian loppuun. Nyt siis tuntuu olevan hankaluuksia tuolla toisella ostajalla saada tuota pakettia matkaan ja hänen saamansa paketti olikin arvokkaampi kuin minulle saapunut.
Onko kaupat täällä foorumilla tehdyt ja jos on niin mikäs on tuon toisen ostajan käyttäjätunnus?
 
@FabsulousSun hupihuutelija. Yksityisviestillä kyseli ensin näytönohjaimesta paljon lisätietoja. Vastasin takaisin parhaani mukaan. Sen jälkeen huomasi, että minulla on Chromebook myynnissä myös ja halusi tuonkin ostaa. Loistavaa!

Hiottiin kauppasumma loppuun ja hyväksyi lasketut postikulut, laitoin kuvat paketista (koska laatikossa kaksi tuotetta) ja annoin hänen pyytäessä maksutietoni.

Pari päivää hiljaiseloa, vaikka foorumilla käynyt kommentoimassa muita ketjuja ostaen lisää tavaraa. Kyselin, mikä homma. Peruutti kaupat eilen, valmis paketti kulki mukana töihin nämä päivät välissä. Käytti syynä sitä, ettei postilla osta näin suuria tavaroita. Olisin voinut tänään toimittaa Jyväskylään ja ehdotinkin sitä, mihin ei enää vastannut. Eiliseen iltaan asti annoin aikaa.

Eräs toinen myyjä eilen kyseli viestitse, onko kaupat jo tehty. Vastailin takaisin. Hän tekemässä kasvotusten kauppaa käyttäjän kanssa.

Ei missään vaiheessa maksanut sovittuja kauppoja, eikä antanut postitustietoja. Vaivaa näin paketoimiseen ja lähetystietoja vaille valmiin paketin kuljettamiseen töissä.

Millaisia kokemuksia @aPm @Dartsi @Pokkala @allukai @Jalmari213 ? Miksi ei palautteita ole kuin yksi aikaisemmin? Nyt lähtee negatiivinen palaute. Tiedätte karttaa kyseistä "kaupantekijää".
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
284 113
Viestejä
4 881 269
Jäsenet
78 752
Uusin jäsen
AllanT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom