Tärkeä Epärehelliset kaupankävijät ja huonot kauppakokemukset

Sorry for posting in English. My Finnish does not yet allow me to do that.

I had an announcement about buying a GPU
@Kebabakastike sent me a message
I saw the negative feedback and the discussion but I thought it was rectified.
There was more positive feedback afterwards
I transferred the money then silence.

Messages: silence. SMS: silence. Phone calls: no answer.

I will file a police report. No hope getting the money but you live and learn. Still a great community 🙂
 
Sorry for posting in English. My Finnish does not yet allow me to do that.

I had an announcement about buying a GPU
@Kebabakastike sent me a message
I saw the negative feedback and the discussion but I thought it was rectified.
There was more positive feedback afterwards
I transferred the money then silence.

Messages: silence. SMS: silence. Phone calls: no answer.

I will file a police report. No hope getting the money but you live and learn. Still a great community 🙂
There's no problem posting English and it's propably prefered rather than in broken Finnish. Make the police report and wait for the response. They will contact you and do a simple interview that will get the ball rolling. Most of the time people have been able to get their money back through mediation or in the end through conviction and foreclosure, so don't loose hope yet.
 
Huomasin muuten että kebabkastikkeelle on tullut alkuvuodesta positiivinen kauppiaspalaute. Kaupoista jotka eivät menneet maaliin, mutta englanniksi on pitkä selostus, käyttäjältä jolla on kaksi viestiä foorumille. Varmaksi ei voi sanoa, mutta kyllähän toi positiivisen palautteen antaja haisee altterilta todella paljon.

Kauppoja ei tullut mutta vahingossa lähetti rahaa, mutta niin hyvä myyjä että oletettavasti palautti heti.
 
Huomasin muuten että kebabkastikkeelle on tullut alkuvuodesta positiivinen kauppiaspalaute. Kaupoista jotka eivät menneet maaliin, mutta englanniksi on pitkä selostus, käyttäjältä jolla on kaksi viestiä foorumille. Varmaksi ei voi sanoa, mutta kyllähän toi positiivisen palautteen antaja haisee altterilta todella paljon.

Kauppoja ei tullut mutta vahingossa lähetti rahaa, mutta niin hyvä myyjä että oletettavasti palautti heti.

Ei välttämättä, tuntuuhan tuo olevan usealle vielä "positiivinen" kokemus jos joku vie rahat tai varastaa kamat ja potkii vielä munille, mutta palautti rahat parin vuoden päästä eli tosi jees.

En ymmärrä mikä siinä negan antamisessa on niin vaikeaa. Voi tulla paha mieli, tulkoon.
Voi tietty olla asiallinenkin syy kauppojen peruuntumiseen, mutta kyllä ne asialliset tuppaa ilmottamaan etu- eikä jälkikäteen jos jotain on.
 
Ei välttämättä, tuntuuhan tuo olevan usealle vielä "positiivinen" kokemus jos joku vie rahat tai varastaa kamat ja potkii vielä munille, mutta palautti rahat parin vuoden päästä eli tosi jees.

En ymmärrä mikä siinä negan antamisessa on niin vaikeaa. Voi tulla paha mieli, tulkoon.
Voi tietty olla asiallinenkin syy kauppojen peruuntumiseen, mutta kyllä ne asialliset tuppaa ilmottamaan etu- eikä jälkikäteen jos jotain on.
Kuvauksen perusteella tuossa ei ollut edes syntynyt kauppoja, koska tarjous ei ollut hp ja joku tarjosi enemmän. Silti oli onnistunut jotenkin rahaa siirtämään myyjälle, mutta oli saanut rahat kuitenkin takaisin.
 
Kuvauksen perusteella tuossa ei ollut edes syntynyt kauppoja, koska tarjous ei ollut hp ja joku tarjosi enemmän. Silti oli onnistunut jotenkin rahaa siirtämään myyjälle, mutta oli saanut rahat kuitenkin takaisin.

Tuollaisia henkilöitä oikeasti on. En tiedä mitä päässä liikkuu, varmaan ajattelevat että kun tehnyt aiemminkin kauppaa (= tietää tilinumeron) ja tekee tarjouksen + ekana siirtää rahat toinen ei "kehtaa olla myymättä" tms.
Eihän siinä järkeä ole enkä itse täällä siihen törmännyt mutta esim. fb kauppapaikoissa yleisempää. Sitten jotkut vielä kirjoittelevat ketjuun "maksettu jo, minulle tulossa" tms.. ettei kukaan vain tarjoaisi enempää varsinkaan pyyntihintaa.
 
Meikäläisen alkuperäinen tili tääl ainaki kaapattu ja kaupiteltu jotain. Pystynköhän saamaan sitä enää ollenkaa takasi?🤔 Laitoin teille kyl ajoissa siint sähköpostia ja kuvakaappauksia.
Tämä kiinnostaisi myös kaverin puolesta. Kaveri tosiaan bannatty tuossa samassa wavessa, ja nyt oli tullut poliisilta kirjettä, jotta tämmöinen tietomurto on tapahtunut. Kaveri oli kyllä jo aikasemmin tietoinen asiasta, ja onkin koittanut useamman kerran ottaa yhteyttä sähköpostilla ylläpitoon.
 
Lieneeköhän kuitenkin parempi laittaa altteri pystyyn ja elämä jatkuu? Se OG tili on kuitenkin ikuisesti leimautunut siitä skämmäyksestä, vaikka syyllinen olisikin oikeasti joku muu.

Joku "varastettu tili" lisäbanneri siihen punaisen ribbonin alle saattaisi tosin olla hyödyllistä lisätietoa 🤔
 
Lieneeköhän kuitenkin parempi laittaa altteri pystyyn ja elämä jatkuu? Se OG tili on kuitenkin ikuisesti leimautunut siitä skämmäyksestä, vaikka syyllinen olisikin oikeasti joku muu.

Joku "varastettu tili" lisäbanneri siihen punaisen ribbonin alle saattaisi tosin olla hyödyllistä lisätietoa 🤔
Murtautumisia, tais olla mahdollisesti satoja, joten en usko, että millään olisi kerennyt kaikilla jotain kauppaa yrittää ennen banneja. Itse en ole havainnut, jotta kyseinen käyttäjä olisi kerennyt kauppaamaan mitään, ja syynäkin oli vain että, "Epäilys tilin kaappauksesta", ole yhteydessä ylläpitoon, tms. Toki, eihän sitä tiedä, jos YV:nä on ostoilmoituksiin laitellu, muttei ainakaan kyseinen käyttäjä täällä ole noussut ilmi millään lailla. Altteri on varmasti sitten viimeinen keino, riippuen ylläpidon kannanotosta / mielipiteestä.
 
Murtautumisia, tais olla mahdollisesti satoja, joten en usko, että millään olisi kerennyt kaikilla jotain kauppaa yrittää ennen banneja. Itse en ole havainnut, jotta kyseinen käyttäjä olisi kerennyt kauppaamaan mitään, ja syynäkin oli vain että, "Epäilys tilin kaappauksesta", ole yhteydessä ylläpitoon, tms. Toki, eihän sitä tiedä, jos YV:nä on ostoilmoituksiin laitellu, muttei ainakaan kyseinen käyttäjä täällä ole noussut ilmi millään lailla. Altteri on varmasti sitten viimeinen keino, riippuen ylläpidon kannanotosta / mielipiteestä.
Tietty jos se tili on vaan otettu talteen, eikä ole keretty kauppaamaan mitään, niin mummiälestä auki vaan, kunhan kaikki sessiot, salasanat, palautuspostit jne on nollattu. Ajattelin vaan automaattisesti jotakin "käytettyä" "lainatiliä".
 
Tämä kiinnostaisi myös kaverin puolesta. Kaveri tosiaan bannatty tuossa samassa wavessa, ja nyt oli tullut poliisilta kirjettä, jotta tämmöinen tietomurto on tapahtunut. Kaveri oli kyllä jo aikasemmin tietoinen asiasta, ja onkin koittanut useamman kerran ottaa yhteyttä sähköpostilla ylläpitoon.
Näitä kaapattuja tunnuksia on pidetty bannissa, kun asiaa on selvitelty. Nyt oletettavasti tämä tunnus palautettu käyttöön.
 
Tämä kiinnostaisi myös kaverin puolesta. Kaveri tosiaan bannatty tuossa samassa wavessa, ja nyt oli tullut poliisilta kirjettä, jotta tämmöinen tietomurto on tapahtunut. Kaveri oli kyllä jo aikasemmin tietoinen asiasta, ja onkin koittanut useamman kerran ottaa yhteyttä sähköpostilla ylläpitoon.
Vieläköhä on niin polleaa (script-kiddie) poikaa? Tainnu iotechin/sampsan rikosilmoitukset edetä? Vai oliko tämä sun kaveri tehnyt rikosilmoituksen, ku poliisi osannu laittaa kirjettä hälle? Vai välittäny iotechille tietonsa?
 
Vieläköhä on niin polleaa (script-kiddie) poikaa? Tainnu iotechin/sampsan rikosilmoitukset edetä? Vai oliko tämä sun kaveri tehnyt rikosilmoituksen, ku poliisi osannu laittaa kirjettä hälle? Vai välittäny iotechille tietonsa?
Jees, kerro terveiset poliisille kun aika koittaa.

Jokaisen oma asia miten elämänsä pilaa.
Sanoikohan terveiseni perille.
 
@Sampsa, vituttaa käyttäjän aat0s kostonegamainen palaute mun palautteissa. Herra/rouva/neiti tarjoili, muttei viestinyt yhtään millään vitun tavalla, ja laittoi lopulta negan :D

Tähän on aiemmin löytynyt selityksen sana, jos ostaja/myyjä on osannut käydä hänen profiilissaan katsomassa minun palautteeni hänelle. Mutta se ei enää onnistu, kun profiilia ei jostain syystä löydy.
 
@Sampsa, vituttaa käyttäjän aat0s kostonegamainen palaute mun palautteissa. Herra/rouva/neiti tarjoili, muttei viestinyt yhtään millään vitun tavalla, ja laittoi lopulta negan :D

Tähän on aiemmin löytynyt selityksen sana, jos ostaja/myyjä on osannut käydä hänen profiilissaan katsomassa minun palautteeni hänelle. Mutta se ei enää onnistu, kun profiilia ei jostain syystä löydy.
Aat0ksen profiili löytyy nopeasti foorumin hakutoiminnolla ja hänet on jo bannattu jostain syystä. Suoralla linkillä hänen profiiliaan ei näe, mutta kun etsii jonkun hänen kirjoittamansa viestin, niin sitä kautta pääsee katsomaan kauppiaspalautteet.
 
@Sampsa, vituttaa käyttäjän aat0s kostonegamainen palaute mun palautteissa. Herra/rouva/neiti tarjoili, muttei viestinyt yhtään millään vitun tavalla, ja laittoi lopulta negan :D

Tähän on aiemmin löytynyt selityksen sana, jos ostaja/myyjä on osannut käydä hänen profiilissaan katsomassa minun palautteeni hänelle. Mutta se ei enää onnistu, kun profiilia ei jostain syystä löydy.

Täytyy nyt kyllä kysyä että miksi liikkeellä näin "heti kohta" kuuden vuoden jälkeen?
 
Aat0ksen profiili löytyy nopeasti foorumin hakutoiminnolla ja hänet on jo bannattu jostain syystä. Suoralla linkillä hänen profiiliaan ei näe, mutta kun etsii jonkun hänen kirjoittamansa viestin, niin sitä kautta pääsee katsomaan kauppiaspalautteet.
Olipas vaikeaa, mutta löytyy noin. Käytännössä kukaan ei kuitenkaan tuota kautta tutki asiaa.
 
Täytyy nyt kyllä kysyä että miksi liikkeellä näin "heti kohta" kuuden vuoden jälkeen?
Koska se on siellä.

Tarkennus: koska aiemmin on ollut mahdollista ostajan tai myyjän tarkistaa, josko kenties löytyy vastakkainenkin mielipide. Nyt se ei ole mahdollista ellei näe vaivaa Kalakukkokeisarin mainitsemalla tavalla.
 
@Sampsa, vituttaa käyttäjän aat0s kostonegamainen palaute mun palautteissa. Herra/rouva/neiti tarjoili, muttei viestinyt yhtään millään vitun tavalla, ja laittoi lopulta negan :D

Tähän on aiemmin löytynyt selityksen sana, jos ostaja/myyjä on osannut käydä hänen profiilissaan katsomassa minun palautteeni hänelle. Mutta se ei enää onnistu, kun profiilia ei jostain syystä löydy.
Kaupat on ilmeisesti mennyt pieleen ja molemmat jättäneet toisilleen negatiivisen palautteen. Toisen osapuolen profiiliin pääsee klikkaamaan nimimerkkiä palautteesta. En näe tarvetta toimenpiteisiin.
 
Kaupat on ilmeisesti mennyt pieleen ja molemmat jättäneet toisilleen negatiivisen palautteen. Toisen osapuolen profiiliin pääsee klikkaamaan nimimerkkiä palautteesta. En näe tarvetta toimenpiteisiin.
Paitsi, että ainakin nimenomaan tuon käyttäjän kanssa tulee tämä:
1778827026743.png


Eikä hoveraus myöskään nosta profiilia esiin palautesivulla. Tuo aikasemmin sanottu tyyli, että etsii käyttäjän viestejä vie lopulta profiiliin.
 
Kaupat on ilmeisesti mennyt pieleen ja molemmat jättäneet toisilleen negatiivisen palautteen. Toisen osapuolen profiiliin pääsee klikkaamaan nimimerkkiä palautteesta. En näe tarvetta toimenpiteisiin.
No, en minä ainakaan pääse, mutta ehkä en osaa käyttää. Ihan sama, olkoon.
 
Kaupat on ilmeisesti mennyt pieleen ja molemmat jättäneet toisilleen negatiivisen palautteen. Toisen osapuolen profiiliin pääsee klikkaamaan nimimerkkiä palautteesta. En näe tarvetta toimenpiteisiin.
ylläpidolla varmaan enemmän jerkkua ku normi pulliaisella...

Näyttökuva 2026-05-15 130015.png
 
Joo, minä näköjään pääsen siihen profiiliin suoraan, joten siltä osin ei pidä paikkaansa.
 
Tarkennus: koska aiemmin on ollut mahdollista ostajan tai myyjän tarkistaa, josko kenties löytyy vastakkainenkin mielipide. Nyt se ei ole mahdollista ellei näe vaivaa Kalakukkokeisarin mainitsemalla tavalla.

Ei vaadi juuri minkäänlaista vaivaa jos/kun haluaa kauppaa tehdässä katsoa piilotetun profiiilin palautteet. Lisäksi antamastasi palautteesta ei saa juuri mitään selvää mitä on mielestäsi tapahtunut, sillä se loppuu kesken. Toinen osapuoli on ynnännyt tapauksen paljon ytimekkäämmin ja paremmin. Tietysti tympeä jos se on valheellinen, mutta sitähän tässä ei voi kukaan tietää, ellei ylläpito halua selata sitä 6v vanhaa viestittelyä.
 
Sorry for posting in English. My Finnish does not yet allow me to do that.

I had an announcement about buying a GPU
@Kebabakastike sent me a message
I saw the negative feedback and the discussion but I thought it was rectified.
There was more positive feedback afterwards
I transferred the money then silence.

Messages: silence. SMS: silence. Phone calls: no answer.

I will file a police report. No hope getting the money but you live and learn. Still a great community 🙂
Meikä osti kans tältä @Kebabakastike 2x8GB RAM 22.04. Eipä ole muisteja näkynyt. Hänen nimi ja puh. Nro on tiedossa mobilepayn kautta, mutta tiedä sitten onko tuosta apua... Tuskin niitä tänne kannattaa postata 😄 Pitää jatkossa katsoa tarkemmin profiilit, ennen kuin lähettää rahat.
 
Meikä osti kans tältä @Kebabakastike 2x8GB RAM 22.04. Eipä ole muisteja näkynyt. Hänen nimi ja puh. Nro on tiedossa mobilepayn kautta, mutta tiedä sitten onko tuosta apua... Tuskin niitä tänne kannattaa postata 😄 Pitää jatkossa katsoa tarkemmin profiilit, ennen kuin lähettää rahat.
Miksi et jättänyt negatiivista kauppiaspalautetta? Teitkö kuitenkin rikosilmoituksen? Rikosilmoituksen tekeminen kannattaa aina, vaikka kyse olisi kuinka pienestä summasta tahansa, tyypillä voi olla useampi pienellä summalla tehty petos ja niistä kasvaa isompi summa. Mitä useampi tekee rikosilmoituksen, sitä suurempi mahdollisuus on rikollisen saada seuraamuksia.
 
Miksi et jättänyt negatiivista kauppiaspalautetta? Teitkö kuitenkin rikosilmoituksen? Rikosilmoituksen tekeminen kannattaa aina, vaikka kyse olisi kuinka pienestä summasta tahansa, tyypillä voi olla useampi pienellä summalla tehty petos ja niistä kasvaa isompi summa. Mitä useampi tekee rikosilmoituksen, sitä suurempi mahdollisuus on rikollisen saada seuraamuksia.
Tunnus on bannitty, joten en nähnyt syytä. Teen riksoilmoituksen kun pääsen takaisin Suomeen.
 
Moikka

Kuinka helposti laitatte tai voi laittaa negatiivisen kauppiaspalautteen?
Meinaan kun noita ostajia kun tulee, esim tänään yksi jannu oli ostamassa näytönohjaintani. Laittoi ensi privaa, ja sanoinkin, että pistä se tarjous ihan sinne ketjuun, niin jatketaan. Varsinkin kun hänellä ei ollut mitään osta- tai myyntihistoriaa.
Kortissani nouto, mutta sitten keskustelussa selkisi, että asuukin n. 300km päässä ja joku kaveri voisi noutaa ihan lähipäivinä.
Noh itselläni tuo "joku kaveri voisi noutaa tässä lähipäivinä", on hieman sama kuin, että ei sitä kaveriasi tule ikinä näkymään. Joten tarjouduin, että voin kävellä heti tuohon postiin 100m, jos lisäät 15€ postituskuluja. Tämä hänelle kävi, mutta halusi postiennakolla. Laitoin yhteystietoni, että soitahan, niin jutellaan asia paremmin, koska en olisi lähettänyt millään postiennakolla.
Sitten meneekin pari minuuttia "Perun tarjouksen, kun mun kämppis kävelikin sisään kortti mukanaan...."

Olipa hassu yhteensattuma :lol::lol::lol:
 
Moikka

Kuinka helposti laitatte tai voi laittaa negatiivisen kauppiaspalautteen?
Meinaan kun noita ostajia kun tulee, esim tänään yksi jannu oli ostamassa näytönohjaintani. Laittoi ensi privaa, ja sanoinkin, että pistä se tarjous ihan sinne ketjuun, niin jatketaan. Varsinkin kun hänellä ei ollut mitään osta- tai myyntihistoriaa.
Kortissani nouto, mutta sitten keskustelussa selkisi, että asuukin n. 300km päässä ja joku kaveri voisi noutaa ihan lähipäivinä.
Noh itselläni tuo "joku kaveri voisi noutaa tässä lähipäivinä", on hieman sama kuin, että ei sitä kaveriasi tule ikinä näkymään. Joten tarjouduin, että voin kävellä heti tuohon postiin 100m, jos lisäät 15€ postituskuluja. Tämä hänelle kävi, mutta halusi postiennakolla. Laitoin yhteystietoni, että soitahan, niin jutellaan asia paremmin, koska en olisi lähettänyt millään postiennakolla.
Sitten meneekin pari minuuttia "Perun tarjouksen, kun mun kämppis kävelikin sisään kortti mukanaan...."

Olipa hassu yhteensattuma :lol::lol::lol:
Sovituista kaupoista peruuttaminen on ainakin omaan mieleen vähintään neutraalin arvoinen palaute. Toki jokainen itse tekee omat ratkaisunsa 🤷‍♂️
 
Sovituista kaupoista peruuttaminen on ainakin omaan mieleen vähintään neutraalin arvoinen palaute. Toki jokainen itse tekee omat ratkaisunsa 🤷‍♂️

Tarinasta ei käy ilmi, että kauppoja olisi lyöty missään vaiheessa lukkoon/sovittu, joten siihen asti tuo on vaan juupas eipäs- viestittelyä, jossa kumpikaan ei ole hyväksynyt toisen asettamia ehtoja. Ei käsittääkseni oikeuta palautteen antamiseen, ellei tarinasta jäänyt jotain puuttumaan.
 
Tarinasta ei käy ilmi, että kauppoja olisi lyöty missään vaiheessa lukkoon/sovittu, joten siihen asti tuo on vaan juupas eipäs- viestittelyä, jossa kumpikaan ei ole hyväksynyt toisen asettamia ehtoja. Ei käsittääkseni oikeuta palautteen antamiseen, ellei tarinasta jäänyt jotain puuttumaan.
Suostuin 320€ noutoon. Ilmeni, että asuu muulla paikkakunnalla. Ehdotin, että voin lähettää, mutta 15€ postikuluihin lisää eli yht 335€. Ja hän suostui tähän.
Kun laitoin puhelinnumeroni, että sumplitaan asia loppuun puhelimella. Olisin ottanut osoitetiedot ylös. Sitten yhtäkkiä kaveri toi näyttiksen.
Joten kyllä se oli minulle oli jo kauppa.
Voin toki ottaa pois sen neutraalin palautteen.
 
Kuinka helposti laitatte tai voi laittaa negatiivisen kauppiaspalautteen?
Meinaan kun noita ostajia kun tulee, esim tänään yksi jannu oli ostamassa näytönohjaintani. Laittoi ensi privaa, ja sanoinkin, että pistä se tarjous ihan sinne ketjuun, niin jatketaan. Varsinkin kun hänellä ei ollut mitään osta- tai myyntihistoriaa.
Kortissani nouto, mutta sitten keskustelussa selkisi, että asuukin n. 300km päässä ja joku kaveri voisi noutaa ihan lähipäivinä.
Noh itselläni tuo "joku kaveri voisi noutaa tässä lähipäivinä", on hieman sama kuin, että ei sitä kaveriasi tule ikinä näkymään. Joten tarjouduin, että voin kävellä heti tuohon postiin 100m, jos lisäät 15€ postituskuluja. Tämä hänelle kävi, mutta halusi postiennakolla. Laitoin yhteystietoni, että soitahan, niin jutellaan asia paremmin, koska en olisi lähettänyt millään postiennakolla.
Sitten meneekin pari minuuttia "Perun tarjouksen, kun mun kämppis kävelikin sisään kortti mukanaan...."

Itse olisin todennut että kyllähän tuo käy, lähetä rahat ja heti kun näkyvät tilillä laitan tuotteen myydyksi. Lähetän sinulle kaveriasi varten sähköpostin ja voidaan kaverisi kanssa sopia koska hän haluaa noutaa tuotteen. En veloita mitään maksua siitä että säilytän korttia kaveriasi varten, joka varmaankin viikon sisällä noutaa kortin.. itsekin joskus ostanut hiiren noin (myytiin Hesassa, kaveri asuu lähistöllä joten profit)

Mikäli ei olisi käynyt niin hän olisi perunut sovitut kaupat.. eli vähintään neutraali palaute.
 
Suostuin 320€ noutoon.

eli yht 335€. Ja hän suostui tähän.

Onhan tuo selkeästi sovittu kauppa kummalla tahansa näistä taktiikoista. Näitä ei ollut tuossa ekassa postauksessa, vaan nouto jäi neuvottelun tasolle ja postitukseen sisältyi ostajan osalta ehto postiennakosta. Eipä tuossa ole kahta puhetta näiden tietojen jälkeen. Noita näkee jossain Torissa enemmän, että kaveri on kiinnostunut ja tinkaa tuotteen onnistuneesti, mutta sitten tuleekin kaikenmaailman esteitä ja lopulta ei käy nouto, eikä postitus ja tarvittava tuotekin sattuu kuin ihmeen kaupalla löytymään lähempää, vaikka toimitus olisi sovittu ostajan kotiovelle.
 
Onhan tuo selkeästi sovittu kauppa kummalla tahansa näistä taktiikoista. Näitä ei ollut tuossa ekassa postauksessa, vaan nouto jäi neuvottelun tasolle ja postitukseen sisältyi ostajan osalta ehto postiennakosta. Eipä tuossa ole kahta puhetta näiden tietojen jälkeen. Noita näkee jossain Torissa enemmän, että kaveri on kiinnostunut ja tinkaa tuotteen onnistuneesti, mutta sitten tuleekin kaikenmaailman esteitä ja lopulta ei käy nouto, eikä postitus ja tarvittava tuotekin sattuu kuin ihmeen kaupalla löytymään lähempää, vaikka toimitus olisi sovittu ostajan kotiovelle.
Juuri näin.
Ja laitoin nyt vaan sen "Neutraalin" siihen näytille. Ja tämä oli ns. ostajan ensimmäinen kauppa-arvio. Joten, ei negatiivista, pitäähän sitä olla uusi mahdollisuus.
 
Moikka

Kuinka helposti laitatte tai voi laittaa negatiivisen kauppiaspalautteen?
Meinaan kun noita ostajia kun tulee, esim tänään yksi jannu oli ostamassa näytönohjaintani. Laittoi ensi privaa, ja sanoinkin, että pistä se tarjous ihan sinne ketjuun, niin jatketaan. Varsinkin kun hänellä ei ollut mitään osta- tai myyntihistoriaa.
Kortissani nouto, mutta sitten keskustelussa selkisi, että asuukin n. 300km päässä ja joku kaveri voisi noutaa ihan lähipäivinä.
Noh itselläni tuo "joku kaveri voisi noutaa tässä lähipäivinä", on hieman sama kuin, että ei sitä kaveriasi tule ikinä näkymään. Joten tarjouduin, että voin kävellä heti tuohon postiin 100m, jos lisäät 15€ postituskuluja. Tämä hänelle kävi, mutta halusi postiennakolla. Laitoin yhteystietoni, että soitahan, niin jutellaan asia paremmin, koska en olisi lähettänyt millään postiennakolla.
Sitten meneekin pari minuuttia "Perun tarjouksen, kun mun kämppis kävelikin sisään kortti mukanaan...."

Olipa hassu yhteensattuma :lol::lol::lol:
Kyllä jo pelkästään postiennakon ehdottaminen pistää itellä hälytyskellot soimaan. Itse olen varmaan 15 vuotta sitten lähettänyt viimeksi postiennakolla mitään. Tästäkin voi kokemukset kyllä vaihdella, ite pidän vaan nykyään epäilyttävänä postiennakkoa. Sulla kuitenkin vaikuttaa olevan palautteet ihan kunnossa.
 
Kyllä jo pelkästään postiennakon ehdottaminen pistää itellä hälytyskellot soimaan. Itse olen varmaan 15 vuotta sitten lähettänyt viimeksi postiennakolla mitään. Tästäkin voi kokemukset kyllä vaihdella, ite pidän vaan nykyään epäilyttävänä postiennakkoa. Sulla kuitenkin vaikuttaa olevan palautteet ihan kunnossa.
postiennakkossa en keksi muuta "hyvää" kuin sen jos ostajalla sattuu olemaan pelkkää käteistä ja sillä haluaa maksaa paketin välimatkasta riippumatta...
 
postiennakkossa en keksi muuta "hyvää" kuin sen jos ostajalla sattuu olemaan pelkkää käteistä ja sillä haluaa maksaa paketin välimatkasta riippumatta...
Ja näin ei sossukaan pääse ihmettelemään tilinauhasta, että mihin ne tuet on taas mennyt, kun on nostettu kaikki käteisenä ulos.

Pelkkä postiennakon ehdottelu lopettaa kyllä kaupankäynnin osaltani. Vaikka suostuisi jälkeenpäin tekemään myös tilisiirron ei maksa vaivaa jatkaa kauppojen hieromista. 99% varmuudella tietää näistä postiennakon ehdottelijoista, että jotain ongelmaa tulee jossain vaiheessa kaupankäynnissä.
 
Postiennakko ollut meikälle ok kunhan ostaja maksaa etukäteen kulut myös sen osalta ettei pakettia hae. Nykyään kyllä sen verran tyyris palvelu, että harva sitä käyttää.
 
postiennakkossa en keksi muuta "hyvää" kuin sen jos ostajalla sattuu olemaan pelkkää käteistä ja sillä haluaa maksaa paketin välimatkasta riippumatta...
Tämän takia itsekkin joskus pyysin kauppoja postiennakolla, menikin automaattiin ja siinäpä ei käteinen paljon auttanut :)
 
Postiennakossa ostajan kannalta on se hyvä, että se vähentää huomattavasti huijatuksi tulemisen mahdollisuutta verrattuna siihen, että ihan vain siirtää jonkun tuntemattoman janarin tilille koko summan.

Myyjä saa turvaa sillä että vaatii postikulut ennakkoon, niin kuin turbinoz10000 mainitsi.

Se että palvelu on nykyään ylihintainen, on vähän sitten toinen juttu...
 
Postiennakossa ostajan kannalta on se hyvä, että se vähentää huomattavasti huijatuksi tulemisen mahdollisuutta verrattuna siihen, että ihan vain siirtää jonkun tuntemattoman janarin tilille koko summan.

Myyjä saa turvaa sillä että vaatii postikulut ennakkoon, niin kuin turbinoz10000 mainitsi.

Se että palvelu on nykyään ylihintainen, on vähän sitten toinen juttu...
Miten se mitään riskiä vähentää?
Myyjä voi lähettää laatikollisen paperisilppua, joten miten se riski väheni?
 
Postiennakossa ostajan kannalta on se hyvä, että se vähentää huomattavasti huijatuksi tulemisen mahdollisuutta verrattuna siihen, että ihan vain siirtää jonkun tuntemattoman janarin tilille koko summan.

Myyjä saa turvaa sillä että vaatii postikulut ennakkoon, niin kuin turbinoz10000 mainitsi.

Se että palvelu on nykyään ylihintainen, on vähän sitten toinen juttu...

Minulle ei ole ostajan roolissa ollut turvaa siitä, että maksan postille lisäpalvelumaksun, että varmuudella saan itselleni omaksi sen lähetyksen mikä edessäni on postin tiskillä.
Muuta varmuutta tulevasta saamisesta ei ole kuin se silmämääräinen tarkastelu, ehkä postin työntekijästä riippuen, lähetystä saa pidellä käsissä ennen maksua.
 
Niin riski vähenee, mutta ei tietysti kokonaan poistu.

Riski vähenee siksi, että huijari ei jaksa etsiä sopivaa laatikkoa, sopivan kokoista tavaraa ja täytellä lippulappuja, odotella maksua, vaan siirtyy sellaisen huijattavaan joka maksaa koko summan ennakkoon tilisiirtona. Ymmärrätkö nyt mitä tarkoitin?
 
Niin riski vähenee, mutta ei tietysti kokonaan poistu.

Riski vähenee siksi, että huijari ei jaksa etsiä sopivaa laatikkoa, sopivan kokoista tavaraa ja täytellä lippulappuja, odotella maksua, vaan siirtyy sellaisen huijattavaan joka maksaa koko summan ennakkoon tilisiirtona. Ymmärrätkö nyt mitä tarkoitin?
Mutta toisaalta taas, jos postiennakon avulla huijari saa isompia (kalliimpia) kauppoja aikaiseksi, koska "on pienempi riskisempi tapa toimia" niin riski oikeasti suurenee.

Parempi tapa on käydä kauppaa tori diilillä tms, jossa on edes jotain turvaa ostajalle, taikka sitten käydä kauppaa huuto.net pankkitunnuksilla tunnistautuneiden myyjien kanssa.
Oliko torissa nykyään myös pankkitunnistautuminen käytössä?
Helpompi poliisien päästä suoraan tekijän perään.
 
Niin riski vähenee, mutta ei tietysti kokonaan poistu.

Riski vähenee siksi, että huijari ei jaksa etsiä sopivaa laatikkoa, sopivan kokoista tavaraa ja täytellä lippulappuja, odotella maksua, vaan siirtyy sellaisen huijattavaan joka maksaa koko summan ennakkoon tilisiirtona. Ymmärrätkö nyt mitä tarkoitin?

Kyllä ne nykyään lähettää saunakiviä sinulle ja ottaa rahat pois toiseltakin jonossa olevalta. :tdown:

Jos jotain turvaa haluaa niin kierrättää toridiilin tai vastaavan palvelun kautta. Ja videoi laatikon avauksen yms.
 
Joo eihän se toki huijausta estä. Lähinnä vertasin siihen että maksaa summan etukäteen tilisiirrolla, mikä nykyisin tuntuu olevan usein tapana.
 
Muistakaa rikosilmoitusta tehdessä rastittaa kohta "Vaadin rangaistusta". Itse en vaatinut, vaan kirjoitin vapaamuotoisesti, että "Koska tekijä on nuori ja näyttää yhä jatkavan huijaamista, niin toivoisin lähinnä, että poliisi ottaisi yhteyttä tekijään, jolloin tämä ehkä voisi vähän pelästyä, ja harkita uudelleen elämänsä suuntaa ja lopettaa tämänkaltaisen toiminnan". No, taisi mennä 2-3 kuukautta, jonka jälkeen Poliisilta tuli sähköpostia, että emme ota asiaa tutkintaan, koska rangaistusta ei vaadita. Eli rikosilmoituksessa on tällainen kiva pieni takaportti, jolla Poliisi välttää tekemästä mitään asialle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
308 944
Viestejä
5 236 087
Jäsenet
83 409
Uusin jäsen
Uanza

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom