Tärkeä Epärehelliset kaupankävijät ja huonot kauppakokemukset

Liittynyt
22.11.2021
Viestejä
25
Voisit varmaan avata hieman taustoja, mitä on kaupattu, miten ja milloin? Myyjä voisi myös tuoda oman näkemyksensä esille, kun kuitenkin on jo jonkun aikaa onnistunut kauppoja täälläkin tekemään.

Ajattelitko puolustella tälläistä "hiirtä" enemmänkin? Toki et varmasti tiedä taustoja, mutta ei nykypäivänä uskalla mitä sattuun täällä bittiavaruudessa kirjoitella ilman faktoja.
 
Liittynyt
22.11.2021
Viestejä
25
Jos joku käyttäjä perseilee toisella foorumilla, ei varmaankaan ruveta sen takia täältä bannimaan? Toki oli ihan hyvä asia ilmoittaa ja varoittaa tällaisesta käyttäjätstä ja toiminnasta.

Jos kysymyksessä on sama käyttäjä? Myy samoja tuotteita samoilla kuvilla/tiedoilla täällä/Murolla/Torissa?!

Liekö sattumaa... No Ei.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Pahoittelen jos nyt 1 viesti tuli tämän lisäksi kirjoitettua ylimääräistä kiukun takia.

Mut joo tuskin tarvitsee enempää vääntää tästä @Eitietoo käyttäjästä.
Mun näytöllä 4 perättäistä. :kahvi: Mutta joo, tervetuloa voorumille, vaikka taidankin olla tuoreempi käyttäjä. :geek: Tuo mistä mainitsin on vain sitä "etikettiä" keskustelualustasta riippumatta, että suunnilleen järkevästi luettavana pysyy.

 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 210
Jos kysymyksessä on sama käyttäjä? Myy samoja tuotteita samoilla kuvilla/tiedoilla täällä/Murolla/Torissa?!

Liekö sattumaa... No Ei.
Joo ei varmaankaan ole sattumaa, mutta jos mä menen perseilemään iltasanomien kommenttiosioon, miks mut pitäis täältä bannia?
Noh, vähän ehkä ontuva vertaus, ja jos tosiaan on perseilty jo siihen pisteeseen että rikosilmoitustakin tehty niin sitten toki eri asia.

Jatkakaa...
 

donpeksi

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
777
Joo ei varmaankaan ole sattumaa, mutta jos mä menen perseilemään iltasanomien kommenttiosioon, miks mut pitäis täältä bannia?
Noh, vähän ehkä ontuva vertaus, ja jos tosiaan on perseilty jo siihen pisteeseen että rikosilmoitustakin tehty niin sitten toki eri asia.

Jatkakaa...
Juuh,

Jos on faktaksi sama käyttäjä ja huijaa aktiivisesti kahdella eri kauppa-alustalla niin parempi odottaa että kerää täältä rahat pois ennen bannia.
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 210
Juuh,

Jos on faktaksi sama käyttäjä ja huijaa aktiivisesti kahdella eri kauppa-alustalla niin parempi odottaa että kerää täältä rahat pois ennen bannia.
Juuh,

Kovasti riippuu toki mitä on tehnyt. Kuten sanottua, jos jo perseilty niin pitkälle että rikosilmoitus tehty, niin miksipä sinä tuota viestiä turhaan ajatuksella lukisit..
 

donpeksi

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
777
Perseilty?

Vertasit kommentointia iltapaskan sivuilla ja petoksella rahaa hankkivaa rikollista?

"Viikonloppuna meni kaljapäissä vähän yli ja kommentoin ohi aiheen, sori perseilystä"
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 210
Perseilty?

Vertasit kommentointia iltapaskan sivuilla ja petoksella rahaa hankkivaa rikollista?

"Viikonloppuna meni kaljapäissä vähän yli ja kommentoin ohi aiheen, sori perseilystä"
Ja kuten sen jälkeen totesin, että vähän ehkä ontuva vertaus jne, mutta kun et kerran halua / viitsi / osaa lukea koko postausta a) loppuun ja b) ajatuksella, eiköhän tämä ollut tässä. Päivänjatkot sinulle!
 

donpeksi

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
777
Voisi sitä ajatusta käyttää ennenkuin ihan mitä tahansa paskaa päästää foorumille.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Tämä teidän kahdenkeskeinen paskanjauhanta ei kyllä edistä tätä asiaa suuntaan eikä toiseen.
Olin sanomassa tismalleen samaa.
Asianomaiset voisivat varmasti ilmoittaa ylläpidolle suoraan ihan tositteiden kera, että kyseessä on sama henkilö (tähän ketjuun ei henkilönimiä eikä muitakaan identifioivia tietoja). Tägätään nyt varmuudeksi @Sampsa ja @Juha Kokkonen
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 395
Olkaa ylläpitoon yhteydessä raportointitoiminnolla yksityiskohtien kera näistä käyttäjistä, joiden kanssa tullut vastaan huijauskeissi ja rikosilmoitus on tehty. Sen pohjalta voidaan sitten ryhtyä jatkotoimenpiteisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.11.2021
Viestejä
25
Olkaa ylläpitoon yhteydessä raportointitoiminnolla yksityiskohtien kera näistä käyttäjistä, joiden kanssa tullut vastaan huijauskeissi ja rikosilmoitus on tehty. Sen pohjalta voidaan sitten ryhtyä jatkotoimenpiteisiin.

Miten tämä onnistuu parhaiten? Raportoin ja sain vastauksen, mutta en löytänyt miten vastaan siihen?
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Miten tämä onnistuu parhaiten? Raportoin ja sain vastauksen, mutta en löytänyt miten vastaan siihen?
Varmaan ihan YV toiminee näissä tilanteissa. Jos raportoit viestin, niin sen käsittelyyn ei taida pystyä vastaamaan. Jos siinä näkyy kuka käsitteli raportoinnin niin siinä tapauksessa osoita yv. ko. ylläpitäjälle niin tietänee tapauksen.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 395
Miten tämä onnistuu parhaiten? Raportoin ja sain vastauksen, mutta en löytänyt miten vastaan siihen?
Joko uusi raportti täydentävillä tiedoilla tai sitten yksityisviestillä jollekin modelle jos tuntuu että menee liian hankalaksi hoitaa raportin kautta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
48
Voiko epärehellisten ihmisten yhteystietoja ja nimiä tuoda esiin täälä? Itse haluaisin niin tehdä. Olen aiemman murobbs:n myyntipalstalla tullut huijatuksi. Poliisi oli ns. peukkusyväLLäPyllyssä kyseisessä keikassa, eivätkä tehneet tai saaneet mitään aikaiseksi; hän ei tullut haastatteluun vaikka pyydettiin (menkää töihin ja hakekaa se Jonne niskasta asemalle prkl). Näin Posliiini kommentoi, eiku

Mielestäni annetaan liikaa liekaa huijareille ja kusipäille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 669
Voiko epärehellisten ihmisten yhteystietoja ja nimiä tuoda esiin täälä? Itse haluaisin niin tehdä. Olen aiemman murobbs:n myyntipalstalla tullut huijatuksi. Poliisi oli ns. peukkusyvällläpyllyssä kyseisessä keikassa, eivätkä tehneet tai saaneetmitän aikaiseksi; hän ei tullut haastatteluun jne.. Näin posliini kommentoi..eiku Posliiini, eiku poliiisi
Älä oikeita tietoja laittele, mutta nimimerkkejä ainakin voisi. Nää on paskaa kaikki tilanteet. ;/
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 217
Voiko epärehellisten ihmisten yhteystietoja ja nimiä tuoda esiin täälä? Itse haluaisin niin tehdä. Olen aiemman murobbs:n myyntipalstalla tullut huijatuksi. Poliisi oli ns. peukkusyväLLäPyllyssä kyseisessä keikassa, eivätkä tehneet tai saaneet mitään aikaiseksi; hän ei tullut haastatteluun vaikka pyydettiin (menkää töihin ja hakekaa se Jonne niskasta asemalle prkl). Näin Posliiini kommentoi, eiku

Mielestäni annetaan liikaa liekaa huijareille ja kusipäille.
Säännöissä on selkeästi kielletty muiden yhteystietojen jakaminen.
Näissä asioissa pitää olla nykyään erittäin tarkkana, sillä on olemassa muutama lakipykälä, jotka saattaa tuoda ongelmia esim. myöskin tämän keskustelufoorumin ylläpitäjille. Parina esimerkkinä:
- Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen
- Kunnianloukkaus
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
766
Itse tein 15€ huijauksesta maaliskuussa ilmoituksen, huhtikuussa tuli ilmoitus et siirtyy sisä-suomen piiriin ja sen jälkeen mitään kuulunut :lol:
Tänään tuli vihdoinkin postia käräjäoikeudesta. 22 asianomistajaa jutussa joka käsitelty kirjallisena marraskuussa, suurimmaksi osin tuollaisia noin kahdenkympin suuruisia. Varmasti ollut useampia kymmeniä enemmänkin, eivät vaan ole kehdanneet/viitsineet tehdä rikosilmoituksia.
Rahaa ei kuitenkaan tipu kenellekkään kun heittänyt lokakuussa kylmän pierun :srofl:
 

Samiro

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
2 081
Ostin tässä 12.12 nvme lätyn ja se nyt kolahti postarista tämän näköisenä. Myyjä oli kyllä pakannut se luokattoman paskasti!! Mites teidän mielestä asia menee, pyydänkö rahoja takaisin vai nielenkö paskan. Ainakin tämä on viimeinen kerta kun kyseisen herran kanssa teen kauppaa...
 

Liitteet

Liittynyt
05.11.2021
Viestejä
19
Ostin tässä 12.12 nvme lätyn ja se nyt kolahti postarista tämän näköisenä. Myyjä oli kyllä pakannut se luokattoman paskasti!! Mites teidän mielestä asia menee, pyydänkö rahoja takaisin vai nielenkö paskan. Ainakin tämä on viimeinen kerta kun kyseisen herran kanssa teen kauppaa...
Maksoitko postikuluja minkä verran? Itse vaatisin jos olisin pakettilähetyksen veran maksanut ja myyjä olisi kirjeenä laittanut.
Omasta mielestä myyjän pitäisi katsoa miten paketoi.
 

Nom

homo debilis obēsus
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 817
Ostin tässä 12.12 nvme lätyn ja se nyt kolahti postarista tämän näköisenä. Myyjä oli kyllä pakannut se luokattoman paskasti!! Mites teidän mielestä asia menee, pyydänkö rahoja takaisin vai nielenkö paskan. Ainakin tämä on viimeinen kerta kun kyseisen herran kanssa teen kauppaa...
Ottaisin ensimmäisenä yhteyttä myyjään. Ja kyllä lähettäjä vastaa myös osittain siitä, että pakkaus tulee ehjänä perille - eli sillä on velvollisuus pakata se hyvin. :btooth:
 

Samiro

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
2 081
Itsekkin ihmettelen että ilman pahveja lähetetty. Olen itse näitä m.2 kovoja lähettänyt 2 pahvin välissä kymmeniä ja aina se on perille ehjänä saapunut. Tästä maksoin 30e posteineen ja minukle sopi kirjeenä postitus kun itsekkin olen kirjeellä näitä lähettänyt, tosin huomattavasti paremmin pakanneena :D
 

Samiro

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
2 081
Ja kyllä, olen ollut myyjään yhteydessä ja odottelen vastausta häneltä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 233
^Lähettäjä on aina vastuussa. Jos säästelee, nii ottaa riskin. Toki, jos normaali paketti ja hyvin paketoitu, niin silloin olis hyvä molempien osapuolien löytää yhteinen sävel.

Kirjepakettina pahvipaketissa vaan suoraan pienetkin tuotteet, maksaa tosin enemmän. On enemmän suojaa ympärillä postin kolhuilta.
Usein ihan hilujen erosta kyse, jos vähäänkään painoa. Itsellä pari kirjettä kadonnut about vuoden sisään (+yks palautui mulle) . Kauppojen arvo kylläkin vain 10-20e luokkaa ja tarjoukset "hp sis. postit". Tulevaisuudessa kyllä nyhdän sen euron/pari lisää ellei välttämättä tahdo kirjeenä. Seurannahan siinä samalla saa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 089
Minä kyllä olen tässä @Samiro tapauksessa myyjän puolella. Tuote on lähetetty ja se on tuote, joka on ostettu.

Pakkaus on hirveä, olisi edes antistaattinen pussi ja vähän pahvia -> mutta Posti tuon on tuhonnut. Tai pahimmassa tapauksessa @Samiro itse. (ei, en syytä sinua, mutta myyjä voinee todistaa, että siltä lähti ehjänä)

Kuka on vastuussa Postin toilailuista? Minä sanoisin @Samiro. Ei edelleenkään mitään sinua vastaan ja tuskin mitään olet tehnyt, että ansaitset tämän - mutta hyvin paketoituna, pahvin kanssa tuo olisi todennäköisesti ollut myös rikki, kun Posti on sitä vääntänyt.

Nyt pitäisi myyjän kanssa neuvotella korvauksista ja kuka hakee niitä Postilta, mutta ei ole läpihuutojuttu ollenkaan. Postilta tulee maksimissaan kymppi (mutua, mutta olen 2-3 kertaa hakenut Postilta korvauksia itse). Poliisi voi sitten jättää tutkimatta (ja taas mutulla jättääkin tutkimatta), kun myyjä postitti kuitenkin oikean tavaran ja ei ollut petosmielellä liikkeellä.

Tämä on sitä "harmaata aluetta", jossa ei ole selkeää oikeaa ja väärää - ja olen tässä nyt itse myyjän puolella, vaikka ymmärrän, että vahinko tuli toiseen osoitteeseen.

^Lähettäjä on aina vastuussa. Jos säästelee, nii ottaa riskin.
Posti on vastuussa. Mutta Posti ei korvaa, niin ketä sitten lopullisesti on vastuussa?

Lisäksi, olisi voinut tilata särkyvänä (+11€) tai pakettina tai ostajana maksaa lisää lähetyksestä niin, ettei Posti sitä pasko. Mutta maksoiko?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 233
Minä kyllä olen tässä @Samiro tapauksessa myyjän puolella. Tuote on lähetetty ja se on tuote, joka on ostettu.

Pakkaus on hirveä, olisi edes antistaattinen pussi ja vähän pahvia -> mutta Posti tuon on tuhonnut. Tai pahimmassa tapauksessa @Samiro itse. (ei, en syytä sinua, mutta myyjä voinee todistaa, että siltä lähti ehjänä)

Kuka on vastuussa Postin toilailuista? Minä sanoisin @Samiro. Ei edelleenkään mitään sinua vastaan ja tuskin mitään olet tehnyt, että ansaitset tämän - mutta hyvin paketoituna, pahvin kanssa tuo olisi todennäköisesti ollut myös rikki, kun Posti on sitä vääntänyt.

Nyt pitäisi myyjän kanssa neuvotella korvauksista ja kuka hakee niitä Postilta, mutta ei ole läpihuutojuttu ollenkaan. Postilta tulee maksimissaan kymppi (mutua, mutta olen 2-3 kertaa hakenut Postilta korvauksia itse). Poliisi voi sitten jättää tutkimatta (ja taas mutulla jättääkin tutkimatta), kun myyjä postitti kuitenkin oikean tavaran ja ei ollut petosmielellä liikkeellä.

Tämä on sitä "harmaata aluetta", jossa ei ole selkeää oikeaa ja väärää - ja olen tässä nyt itse myyjän puolella, vaikka ymmärrän, että vahinko tuli toiseen osoitteeseen.



Posti on vastuussa. Mutta Posti ei korvaa, niin ketä sitten lopullisesti on vastuussa?

Lisäksi, olisi voinut tilata särkyvänä (+11€) tai pakettina tai ostajana niin, ettei Posti sitä pasko. Mutta tilasiko?
Vaikka posti paskois hyvin paketoidun 1000e+ näytönohjaimen, niin lähtökohtaisesti myyjä(lähettäjä) on vastuussa. Hänellä on sopimus postin kans. Ostaja olisi vahvoilla, jos käräjille veis riitatilanteessa, myyjä sais postin kans itse tapella. Siksi itsekin mainitsin, että tuollaisissa tilanteissa helpointa olisi molempien tulla vastaan.

Tässä tapauksessa en todellakaan ole myyjän puolella millään tasolla, ku ei ole edes yritetty pakata hyvin. Ei se kirje yksinään matkaa tee. Tiedä vaikka ollu ton näköinen jo lähtiessäänkin ja siksi paska paketointi ja syy postille? Enivei, lähettäjä on vastuussa lähtökohtaisesti.

Edit: miksi ihmeessä ostaja paskois vastaanotetun tuotteen tolleen? No ehkä pasko aiemmin jotenki muuten ja sit lavasti kuvan.. Mahdollista toki sekin. Mut tuskin nyt kuitenkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 702
Ongelma tuossa on että jos lähettäjä toteaa että "tuote toimi minulla OK, eikö se siis toimi sinulla?". Kun ostaja toteaa "ei toimi" (tai) "en ole edes kokeillut" niin myyjä toteaa (ainakin itse toteaisin) "lähetä se minulle takaisin ja testaan".

Mikäli se ei tulisi takaisin tai tulisi täysin pirstaleina olisiko se edes sama tuote minkä alunperin lähetin? Ainakaan ei samassa kunnossa kuin sen lähetin. Miten Posti kommentoisi sitten asiaa jne.

Tuossa tuskin edes auttaa vaikka kuinka olisi vielä takuuta voimassa tuotteella.

Asia tietysti täysin eri jos ostaja erikseen maksaa ja pyytää kirjepakettia tms. ja tuleekin kirjeenä ilman mitään seurantaa tai suojaa. Mutta jos ostaja erikseen pyytää ja tinkii mahdollisimman halvan postituksen "ei ole aiemminkaan mitään ongelmaa ollut, laita postiin vaan" mentaliteetilla niin kait sitä sitten joutuu laittamaan postiin (ensin ottaa ehkä kuvan missä muutama ikimerkki kiinni kuoressa) halvimmalla mahdollisella menemään koska "asiakas on aina oikeassa" ja tietysti maksaa siitä mitä haluaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 089
Vaikka posti paskois hyvin paketoidun 1000e+ näytönohjaimen, niin lähtökohtaisesti myyjä(lähettäjä) on vastuussa. Hänellä on sopimus postin kans. Ostaja olisi vahvoilla, jos käräjille veis riitatilanteessa, myyjä sais postin kans itse tapella. Siksi itsekin mainitsin, että tuollaisissa tilanteissa helpointa olisi molempien tulla vastaan.
Enivei, lähettäjä on vastuussa lähtökohtaisesti.
Tämä ei siis ole se perinteinen nettihuijaus, jossa postissa ei tullut mitään ja rahat silti kelpasi. Tässä on kuljetusyhtiö rikkonut tuotteen.

Mistä tässä mentäisiin käräjille tarkalleen? Siitä, että Posti on rikkonut tuotteen? Eikö Postin pitäisi olla mukana tässä jutussa silloin? Ei tämä ole niin selvä asia, ja ei tätä välttämättä saa edes poliisin kautta käräjille. Tässä on sinulla kovat mutut, että lähettäjä on vastuussa, mutta kuinkahan asiat on oikeassa elämässä?

Edit: miksi ihmeessä ostaja paskois vastaanotetun tuotteen tolleen? No ehkä pasko aiemmin ja sit lavasti kuvan.. Mahdollista toki sekin. Mut tuskin nyt kuitenkaan.
Nyt en syytä ostajaa mistään. Eikä hänellä ole mitään syytä tehdä näin. Foliohattu tiukasti päässä sanon vaan, että jos on sitä mieltä, että myyjä tämän korvaa ja haluaa eroon kaupoista, niin joku voi jopa tätäkin koettaa. Oikeasti, tästä ei ole mitään merkkiä tässä tapauksessa, mutta jos korvaukset aina menee myyjälle, tämmöistä voi ilmetä joskus.

Asia tietysti täysin eri jos ostaja erikseen maksaa ja pyytää kirjepakettia tms. ja tuleekin kirjeenä ilman mitään seurantaa tai suojaa. Mutta jos ostaja erikseen pyytää ja tinkii mahdollisimman halvan postituksen "ei ole aiemminkaan mitään ongelmaa ollut, laita postiin vaan" mentaliteetilla niin kait sitä sitten joutuu laittamaan postiin (ensin ottaa ehkä kuvan missä muutama ikimerkki kiinni kuoressa) halvimmalla mahdollisella menemään koska "asiakas on aina oikeassa" ja tietysti maksaa siitä mitä haluaa.
Erittäin hyvin sanottu. Jos @Samiro on tilannut halvimmalla mahdollisella tavalla ja tuo on myyjän näkemys asiakkaan pyyntöön vastaamisesta?
 

Nom

homo debilis obēsus
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 817
Karrikoiden: Tarkoittaako @hsalonen että hänelle olisi täysin OK saada pakettiautomaatista näytönohjain ilman pakettia, siten että postin tarra liimattu suoraan korttiin? Ehkä elmukelmu korkeintaan päällä? Olisiko pitänyt ostaa särkyvänä?

Tuskin. Jos tuossa olisi ollut edes pahvit ympärillä, niin ei se lajittelukone sitä olisi raadellut. Siksi näissä on aina lähettäjän vastuu, jos postituksessa on selvästi perseilty. Lähetän aina lähtökohtaisesti pakettina, ja jos jos ostaja haluaa sen kirjeitse niin ilmoitan vastuun olevan hänellä. Ja joka kerta videoin tapahtuman pudotuksesta postin haltuun ja aina tuote pakataan juuri niin hyvin että sillä olisi kaikki edellytykset selvitä matkasta.

Eli en usko että tässäkään olisi mitään ongelmaa, jos pakkaus olisi kunnossa. Silloin voi ostajana niellä tappionsa ja ostaa ensi kerralla paketissa kirjeen sijaan. Nyt ei ollut kunnossa, joten sen mukaan edetään.

Tuossa lähetyksessä on laiminlyöty myös Postin ohjeistusta, joten kuinka se voisi olla postin vika?
Voiko kirjeessä lähettää pientä tavaraa kuten muistitikkuja tai avaimia?

Totta kai! Käytä tarvittaessa pahvia, kuplamuovia tai muuta suojaavaa materiaalia. Pakkaa niin hyvin, että kuori ja sisältö kestävät pudotuksen kirjelaatikkoon ja koneellisen postinkäsittelyn. Eihän sisällöstä aiheudu vaaraa tai vahinkoa?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 233
Tämä ei siis ole se perinteinen nettihuijaus, jossa postissa ei tullut mitään ja rahat silti kelpasi. Tässä on kuljetusyhtiö rikkonut tuotteen.

Mistä tässä mentäisiin käräjille tarkalleen? Siitä, että Posti on rikkonut tuotteen? Eikö Postin pitäisi olla mukana tässä jutussa silloin? Ei tämä ole niin selvä asia, ja ei tätä välttämättä saa edes poliisin kautta käräjille. Tässä on sinulla kovat mutut, että lähettäjä on vastuussa, mutta kuinkahan asiat on oikeassa elämässä?



Nyt en syytä ostajaa mistään. Eikä hänellä ole mitään syytä tehdä näin. Foliohattu tiukasti päässä sanon vaan, että jos on sitä mieltä, että myyjä tämän korvaa ja haluaa eroon kaupoista, niin joku voi jopa tätäkin koettaa. Oikeasti, tästä ei ole mitään merkkiä tässä tapauksessa, mutta jos korvaukset aina menee myyjälle, tämmöistä voi ilmetä joskus.



Erittäin hyvin sanottu. Jos @Samiro on tilannut halvimmalla mahdollisella tavalla ja tuo on myyjän näkemys asiakkaan pyyntöön vastaamisesta?
No karrikoin vain, jos todella jossain arvokkaammassa tapauksessa posti paskois, vaikka olis hyvin paketoitu. Edelleen lähtökohtaisesti postin ja lähettäjän ongelma. Ostaja syytön. Ja edelleen; parempi yhdessä ilman käräjiä löytää ratkaisu, kun helposti molemmat voi joutua maksaa omat kulunsa. Varsinki, ku jos ei ole näyttöä, että tuote olis jo lähettäessä ollu romua. Ei tuollaista kukaan kusetusmielessä tee, ku voi itsekin joutua maksupuolelle + tuskin kovin uskottavaa edes kahta kertaa peräkkäin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 089
Karrikoiden: Tarkoittaako @hsalonen että hänelle olisi täysin OK saada pakettiautomaatista näytönohjain ilman pakettia, siten että postin tarra liimattu suoraan korttiin? Ehkä elmukelmu korkeintaan päällä? Olisiko pitänyt ostaa särkyvänä?
Nyt ei ole kuvaa, mutta minulle on tullut postissa Arctic Coolerin Freezer, josta oli trukki ajanut läpi. Näin ainakin itse tulkitsin. Löytyy joko täältä tai murosta.
Lisäksi Posti prkle on tuhonnut 1-2 pakettia ja paketoinut ne uudestaan. Toisessa oli olutjuttuja, toisessa oli jotain muuta. Kummastakin oli tavaraa sisältä mennyt rikki. Muistelisin, että kaksi kertaa olen postilta pyytänyt korvauksia ja ne on olleet luokkaa 10-15€ ja paketissa oli arvokkaampaa tavaraa. Vähän hatarat muistikuvat, mutta ainakin toisessa olin ostaja, ja myyjä silti pisti minut hakemaan postilta korvauksia.
Kaikki nämä oli myyjän puolesta paketoitu hyvin. Ja oli kuluttajan+yrityksen kaupoista kysymys, niin minulla ei mennyt kuin aikaa ja vaivaa. Lisäksi Jimm's halusi sen jäähyn takaisin tutkimuksiin, ennenkuin myönsivät korvauksia :)

Nyt itse näin tässä tapauksessa lähinnä sen, että posti oli tuhonnut paketin. Olihan tuo huonosti paketoitu, mutta tuommoista voimaa ei mikään pahvinpala pysäytä. Toki pakkaan itse paremmin, mutta pari kertaa olen ostanut vanhoja serverimuisteja halvalla postituksella ja sitten kun on tullut virheellistä/risaa, niin en minä myyjää pistänyt sitä omasta pussistaan 100% maksamaan. Kirjeessä on paksuusraja ja se tulee nopeasti vastaan.

Te nyt näette tässä sen akuankkapaketoinnin, mutta ei nuo NVME SSD:t paljoa tukevammissa muovikoteloissa tule. En edelleenkään usko, että alkuperäisessä paketissa olisi selvinnyt paremmin, jos samaan rutistukseen olisi jäänyt.

Itse nyt näen postin ohjeistuksenkin niin, että he vaan haluavat paeta kaikkea vastuuta tuotteen kuljetuksesta. Ja kyllä, olen tässä kuussa maksellut melkein 40€ postimaksut, että konepaketti meni ehjänä perille ja silloinkin siinä oli kaksi pahvilaatikkoa ympärillä (sen postimaksun lisäksi). Näin vähän luotan postiin. Ja en olisi myynyt postilla, mutta poikkeuksellisesti ostaja oli valmis pistämään rahaa posteihin. ~400€ kone, ~40€ postimaksut. Tämä on se ikävä todellisuus, jossa elämme.

edit: tuossa Jimm'sin lähetys vs. posti:
1640030263130.png
1640030283241.png
1640030325507.png
1640030357653.png


Ei mitään muuta pointtia kuin se, että Posti voi ajaa näistä läpi, vaikka olisi kuinka hyvin paketoitu.

--

Onko nyt myyjä epärehellinen ollenkaan? Tämä taitaa olla enemmän huono kauppakokemus.

--

TL;DR: tässä nyt kaikki on myyjän syytä, koska paketointi surkea? Olisi se paremmallakin paketilla mennyt rikki. Ja myyjä ei ole syyllinen tähän. Posti sen paketin rikkoi ja ostaja ehkä säästi turhaan postikuluissa ja edesauttoi tätä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 233
Muistelisin, että kaksi kertaa olen postilta pyytänyt korvauksia ja ne on olleet luokkaa 10-15€ ja paketissa oli arvokkaampaa tavaraa.
Siis olet saanu vastaanottajana postilta korvauksia? Täh? Edes lähetyksen selvitystä ei saa vastaanottajana tehtyä. Edit: juu luin nyt ajatuksen kans uusiksi,en silti niele, että vastaanottajana olis korvauksia saanut. Ja kymppiki kuulostaa aika isolta summalta, jos ei vakuutettu ole.

TL;DR: tässä nyt kaikki on myyjän syytä, koska paketointi surkea? Olisi se paremmallakin paketilla mennyt rikki. Ja myyjä ei ole syyllinen tähän. Posti sen paketin rikkoi ja ostaja ehkä säästi turhaan postikuluissa ja edesauttoi tätä.
Eli ei ostajan ongelma. Lähettäjän ja postin välinen ongelma. Ei edes postin ongelma, ku ei ole paketoitu ohjeiden mukaan.

Edit: Ellei ostaja ole nimenomaan vaatinut kirjettä.
 
Viimeksi muokattu:

muumilapsus

Team SER
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
776
Mutuilun sijaan kannattaa käydä lukemassa kauppalakia:


Avainsana lienee vaaranvastuu.


Kuljetettavana oleva tavara
15 §
Jos kaupan kohteena on kuljetettavana oleva tavara, vaaranvastuu siirtyy ostajalle kaupantekohetkellä, jollei olosuhteista ilmene, että hän on ottanut vaaranvastuun kantaakseen siitä lähtien, kun tavara on luovutettu kuljetusasiakirjan antaneen rahdinkuljettajan hallintaan. Myyjä vastaa kuitenkin aina menetyksestä tai vahingosta, josta hän tiesi tai hänen olisi pitänyt tietää kaupantekohetkellä mutta josta hän ei ole ilmoittanut ostajalle.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Olisi se paremmallakin paketilla mennyt rikki
Mistä sinä senntiedät? Miten voot edes olettaa tällöistä? Jos se olisi paketoitu vaikka pieneen pakettiin ja pakattu kuplamupviin tai pahveihin, aivan kuten posti ohjeistaa niin tuskin olisi hajonnut
Posti sen paketin rikkoi ja ostaja ehkä säästi turhaan postikuluissa ja edesauttoi tätä
Myujän paska paketointi tuon on aiheuttanut, ei se postin lajittelukone tätä pakettiä ole jotenkin erilailla käsitellyt. Jotenkin käsittämätöntä että edes voit jotenkin vierittää tämän ostajan harteille.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
1 136
^Lähettäjä on aina vastuussa. Jos säästelee, nii ottaa riskin. Toki, jos normaali paketti ja hyvin paketoitu, niin silloin olis hyvä molempien osapuolien löytää yhteinen sävel.
Mihin perustat väitteesi että lähettäjä olisi vastuussa, kun kyse on kahden yksityisen välisestä kaupasta? Kauppalain mukaan vaaranvastuu siirtyy ostajalle kaupantekohetkellä.
...
Jos tavara muussa tapauksessa on kuljetettava ostajalle eikä muuta johdu toimituslausekkeesta tai sopimuksesta muuten, luovutus tapahtuu, kun rahdinkuljettaja, joka on sitoutunut kuljettamaan tavaran lähetyspaikkakunnalta, saa tavaran hallintaansa. Jos myyjä itse suorittaa kuljetuksen, luovutus tapahtuu vasta ostajan saadessa tavaran hallintaansa.

Jos kaupan kohteena on kuljetettavana oleva tavara, vaaranvastuu siirtyy ostajalle kaupantekohetkellä, jollei olosuhteista ilmene, että hän on ottanut vaaranvastuun kantaakseen siitä lähtien, kun tavara on luovutettu kuljetusasiakirjan antaneen rahdinkuljettajan hallintaan. Myyjä vastaa kuitenkin aina menetyksestä tai vahingosta, josta hän tiesi tai hänen olisi pitänyt tietää kaupantekohetkellä mutta josta hän ei ole ilmoittanut ostajalle.

E: niin hidas :cautious:

E2: Pistäkää vahinko puoliksi, lienee reiluin ratkaisu käytännössä. Myyjä pakannut huonosti ja ostaja otanut riskin valitsemalla halvimman toimitustavan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 233
Mihin perustat väitteesi että lähettäjä olisi vastuussa, kun kyse on kahden yksityisen välisestä kaupasta? Kauppalain mukaan vaaranvastuu siirtyy ostajalle kaupantekohetkellä.
...
Jos tavara muussa tapauksessa on kuljetettava ostajalle eikä muuta johdu toimituslausekkeesta tai sopimuksesta muuten, luovutus tapahtuu, kun rahdinkuljettaja, joka on sitoutunut kuljettamaan tavaran lähetyspaikkakunnalta, saa tavaran hallintaansa. Jos myyjä itse suorittaa kuljetuksen, luovutus tapahtuu vasta ostajan saadessa tavaran hallintaansa.

Jos kaupan kohteena on kuljetettavana oleva tavara, vaaranvastuu siirtyy ostajalle kaupantekohetkellä, jollei olosuhteista ilmene, että hän on ottanut vaaranvastuun kantaakseen siitä lähtien, kun tavara on luovutettu kuljetusasiakirjan antaneen rahdinkuljettajan hallintaan. Myyjä vastaa kuitenkin aina menetyksestä tai vahingosta, josta hän tiesi tai hänen olisi pitänyt tietää kaupantekohetkellä mutta josta hän ei ole ilmoittanut ostajalle.

E: niin hidas :cautious:
Niin. Niinhän tossa todetaan, vastuu on ostajalla ei myyjällä? Vai oonko liian väsynyt.. Seison kyl korjattuna.
 
Liittynyt
24.10.2019
Viestejä
342
Jos ostaja tietoisesti ostaa tuollaisen tuotteen lähetettynä kirjekuoressa, on vähän ostajassakin vikaa. Toki onhan tuo aivan paskasti pakattu mutta todennäköisyys että tuo ehjänä kirjekuoressa tulee perille herran (Postin) vuonna 2020 on aika ohut.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
1 136
Niin. Niinhän tossa todetaan, vastuu on ostajalla ei myyjällä?
"Jos kaupan kohteena on kuljetettavana oleva tavara, vaaranvastuu siirtyy ostajalle kaupantekohetkellä, jollei olosuhteista ilmene, että hän on ottanut vaaranvastuun kantaakseen siitä lähtien, kun tavara on luovutettu kuljetusasiakirjan antaneen rahdinkuljettajan hallintaan"

Mielestäni hyvin selvästi tuossa sanottu, että vaaranvastuu siirtyy ostajalle kaupantekohetkellä, kun toimitus tulee kolmannelta osapuolelta.

E: Kuluttajakaupassa vastuu toki aina myyjällä. B2B ja yksityisten välisessä kaupassa vaaranvastuu on kuitenkin omistajalla, jos toisin ei olla sovittu. Tuotteen omistajuus taas siirtyy ostajalle, kun tuote luovutettu rahdinkuljettajalle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 233
Juu..nukkuun. Edit: Ts. Myyjän ei tarvi huolehtia liikaa paketoinnista,jos menee paskaksi, nii voivoi? Ei vaa voi olla noin.

yksityisten välisessä kaupassa vaaranvastuu on kuitenkin omistajalla, jos toisin ei olla sovittu. Tuotteen omistajuus taas siirtyy ostajalle, kun tuote luovutettu rahdinkuljettajalle
Näemmä monimutkaisempaa mitä maalaisjärjellä kuvittelisi. Nään kyl tossa potentiaalista kusetuksen mahdollisuutta, ilman todistustaakkaa. "Vissii lähetyksen aikana jotain tapahtunut, oli mulla toimiva"
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 089
Asia on loppuunkäsitelty ja myyjä otti vastuun asiallisesti ja korvasi rikkoutuneen tuotteen! Kiitos spekuloinnista kaikille. Itse olisin toiminut täysin samoin kuin tämäkin myyjä!!
Itse en olisi tehnyt näin ja olisin ehkä saanut bannivasaraa, kymmennen negatiivista kommenttia tänne ketjuun ja negatiivista kauppiaspalautetta.
Siis en olisi paketoinut noin huonosti, enkä olisi korvannut 100%. En välttämättä edes 50%.
Nyt myyjä otti kaiken vastuun Postin virheestä, niin kai vähintään jää positiivinen kauppiaspalaute?
 

Samiro

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
2 081
Itse en olisi tehnyt näin ja olisin ehkä saanut bannivasaraa, kymmennen negatiivista kommenttia tänne ketjuun ja negatiivista kauppiaspalautetta.
Siis en olisi paketoinut noin huonosti, enkä olisi korvannut 100%. En välttämättä edes 50%.
Nyt myyjä otti kaiken vastuun Postin virheestä, niin kai vähintään jää positiivinen kauppiaspalaute?
En lähde sen enempää tätä avaamaan. Asia tuli kuntoon ja itse olisin toiminut täysin samoin!
Myyjä saa ansaitsemansa kauppiaspalautteen toki.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 038
Viestejä
4 189 611
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom